Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Topic gestart door: kens62 op 4 januari 2013, 21:37:44

Titel: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: kens62 op 4 januari 2013, 21:37:44
Citaat
Overval Raaimoeren Breda: agent neergestoken tijdens achtervolging, bewoner gewond

Motoragenten beschoten met automatische wapens na liquidatie Van Bossestraat - Amsterdam 29-12-2012

Hoe kan de veiligheid van de motoragent verhoogd worden?
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: dielangemotormuis op 4 januari 2013, 21:57:28
Ik ben nu al jaren motoragent(KMar en Politie). Ik zit nu bij het VHT 95% van mijn diensten op de motor. Ik denk dat ik situaties goed kan inschatten.  Ik heb nagenoeg nooit situaties aan de hand gehad dat ik dacht van "ooh shit, dat ging maar net goed". Vertrouw ik het niet blijf ik op gepaste afstand volgen/wachten tot er meerdere collega's of een extra auto aanwezig is.

Achtervolgingen doe ik gewoon aan mee maar laat in principe een auto voor me rijden(als buffer), tenzij het harder gaat als dat de surveillance aan kan. Wordt het me te link/gevaarlijk haak ik af.

Je weet dat als je alleen bent, je meer risico's loopt en daar moet je dus situaties op leren inschatten.

en je vest aan(eerlijk toegeven dat ik hem niet altijd om heb).

Mijn motto/insteek: Ik breng mijn eigen motorlaarzen thuis. Ik heb een tweeling thuis zitten en die ga ik niet voor mijn baas zonder vader laten opgroeien.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: broeder1986 op 5 januari 2013, 00:44:19
Ik ben nu al jaren motoragent(KMar en Politie). Ik zit nu bij het VHT 95% van mijn diensten op de motor. Ik denk dat ik situaties goed kan inschatten.  Ik heb nagenoeg nooit situaties aan de hand gehad dat ik dacht van "ooh shit, dat ging maar net goed". Vertrouw ik het niet blijf ik op gepaste afstand volgen/wachten tot er meerdere collega's of een extra auto aanwezig is.

Achtervolgingen doe ik gewoon aan mee maar laat in principe een auto voor me rijden(als buffer), tenzij het harder gaat als dat de surveillance aan kan. Wordt het me te link/gevaarlijk haak ik af.

Je weet dat als je alleen bent, je meer risico's loopt en daar moet je dus situaties op leren inschatten.

en je vest aan(eerlijk toegeven dat ik hem niet altijd om heb).

Mijn motto/insteek: Ik breng mijn eigen motorlaarzen thuis. Ik heb een tweeling thuis zitten en die ga ik niet voor mijn baas zonder vader laten opgroeien.

Ik denk dat de insteek van dielangemotormuis erg belangrijk is. Eigen veiligheid voorop. Ik ben dan wel geen agent, maar lijkt mij dat je eigen veiligheid altijd voorop moet staan...... Ookal kun je natuurlijk niet alle risicos wegnemen......
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Red op 5 januari 2013, 00:46:35
Hoe kan de veiligheid van de motoragent verhoogd worden?
Ik sluit me volledig bij dielangemotormuis aan met die aanvulling dat dit uiteraard ook geld voor alle collegas die zo nu en dan solosurveillance uitvoeren met dienstvoertuigen, fietsen brommers etc.

Het gaat er niet om dat je op de motor zit, maar het feit dat je solo werkt vraagt zo nu en dan om een iets andere denkwijze.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: skippy02 op 5 januari 2013, 00:59:37
We zien nu 2x kort achter elkaar incidenten met motorrijders (politie) maar hoeveel motorrijders zijn er in NL?
En maakt het een verschil of je solo of met zijn tweeën rijdt?
Als je beschoten wordt dan helpt er volgens mij niets tegen, je hebt in een auto misschien iets meer bescherming maar de kogels gaan daar ook door de ruiten heen. Zeker met het soort wapens waar tegenwoordig mee geschoten wordt.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Cabo op 5 januari 2013, 03:51:23
Ik ben nu al jaren motoragent(KMar en Politie). Ik zit nu bij het VHT 95% van mijn diensten op de motor. Ik denk dat ik situaties goed kan inschatten.  Ik heb nagenoeg nooit situaties aan de hand gehad dat ik dacht van "ooh shit, dat ging maar net goed". Vertrouw ik het niet blijf ik op gepaste afstand volgen/wachten tot er meerdere collega's of een extra auto aanwezig is.

Achtervolgingen doe ik gewoon aan mee maar laat in principe een auto voor me rijden(als buffer), tenzij het harder gaat als dat de surveillance aan kan. Wordt het me te link/gevaarlijk haak ik af.

Je weet dat als je alleen bent, je meer risico's loopt en daar moet je dus situaties op leren inschatten.

en je vest aan(eerlijk toegeven dat ik hem niet altijd om heb).

Mijn motto/insteek: Ik breng mijn eigen motorlaarzen thuis. Ik heb een tweeling thuis zitten en die ga ik niet voor mijn baas zonder vader laten opgroeien.

Ik snap wat je bedoelt en vindt het ook een goed verhaal. Maar zoals in Amsterdam onlangs, ga je toch in eerste instantie achter zulke lui aan. Dat zij vervolgens met automatische wapens ook op jou gaan schieten weet je ook niet van te voren. Tuurlijk zullen de meesten dat doen nadat ze iemand vermoord hebben, maar je zegt niet vooraf al van ik laat ze gaan. Bij elke melding kan er ineens iemand beginnen te schieten, dan kan je weinig doen met je motor behalve zo snel mogelijk dekking zoeken of keren.

Ik vind dat het tijd wordt dat AO's betere geweldsmiddelen ter beschikking krijgen, al dan niet met restricties.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Groenemotormuis op 5 januari 2013, 06:50:10
Hoe kan de veiligheid van de motoragent verhoogd worden?
Feit is dat je als motorrijder een stuk onveiliger ben op de weg. Je bent kleiner waardoor je minder opvalt, je hebt geen beschermende carroserie om je heen. Daar tegenover staat weer dat je sneller ergens door heen kan en dat je ook een stuk wendbaarder bent dan een auto.

De belangrijkste veiligheid van de motorrijder is en blijft dan de rijder zelf. Want jij moet opletten voor de andere weggebruikers, die letten echt niet op jou. Heb eens gehoord van een motorrijder bij de politie dat ze op dag een al de instructie krijgen: "bedenk dat iedereen op de weg jou dood zou willen rijden" of woorden van die strekking. Dit is voor de leek misschien een beetje vreemd om dit zo te lezen, maar ik denk dat je met deze gedachte in je achterhoofd wel meer defensief rijd, goed gaat anticiperen en ook pro-actief handeld en niet wacht op de andere.

En als ik het zo hoor van de diverse motormuizen bij de politie krijgen ze regelmatig een herhalingsdag krijgen, iets wat de gewone agent in de auto niet krijgt.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: moppersmurf op 5 januari 2013, 08:44:25
Ook ik sluit mij aan bij het betoog van mijn collega (dielangemotormuis). Wat mij wel opvalt is dat steeds meer wijkteam motorrijders zich gaan bemoeien met achtervolgingen. En dat is iets wat mij zorgen baart, want zij zijn daar NIET voor opgeleid. En dat brengt extra risico met zich mee! Dus het is in mijn ogen niet zo zeer dat de motorrijders meer risico lopen (de laatste tijd) maar meer dat ze meer risico nemen.  98uiye

En dat er een verschil is tussen een koekblik op wielen en een motor is algemeen bekend en elke goede motorrijder is zich dat, elke keer als hij op de motor zit, ter dege bewust en hij/ zij houdt daar bij elke verkeersgedraging rekening mee. Ten minst dat is ze geleerd .....
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: 7131 op 5 januari 2013, 12:20:24
Een motorrijder hoort NIET achter een voertuig aan te gaan waarvan bekend is dat de inzittenden even daarvoor met automatische wapens hebben geschoten.

Signaleer en geef door, meer niet. En als je de drang dan echt niet kan onderdrukken..........................hou dan minimaal 500 meter afstand  en doe vooral je blauw niet aan.

In dit soort gevallen zou men alleen maar met een VRT "iets" kunnen uitrichten. Maar als die Audi gas geeft heeft ook het VRT het nakijken. En laten we eerlijk wezen; wat hadden we kunnen uitrichten als we die gasten in een hoek hadden weten te drijven ?

Ik mag hopen dat dit incident de collega's weer even op scherp heeft gezet en dat we heel erg goed blijven nadenken bij de dingen die we doen.

En aan de politiek nog even het volgende: Het feit is en blijft dat wij, de straatdienders, de top van het zwaard zijn waarmee de samenleving de criminaliteit te lijf gaat. En als die top niet "scherp" genoeg is zal die eerste o zo belangrijke klap nooit dat effect hebben wat men zo graag zou willen. Wacht niet nog een keer met het dempen van de put totdat het kalf is verdronken, dat zou een hoop ellende en leed kunnen voorkomen.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Jerommeke op 5 januari 2013, 12:51:34
Ook ik sluit mij aan bij het betoog van mijn collega (dielangemotormuis). Wat mij wel opvalt is dat steeds meer wijkteam motorrijders zich gaan bemoeien met achtervolgingen. En dat is iets wat mij zorgen baart, want zij zijn daar NIET voor opgeleid. En dat brengt extra risico met zich mee! Dus het is in mijn ogen niet zo zeer dat de motorrijders meer risico lopen (de laatste tijd) maar meer dat ze meer risico nemen.  98uiye

En dan moet er meteen gezegd worden dat dit een probleem is van een (of meerdere) regio's die de specifieke keus hebben gemaakt een shifting aan te brengen in de motorrijders....

Bij ons is iedere motorrijder het zelfde opgeleid (en getraind in VTB begeleidingen en voor op een zware motor).
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: dielangemotormuis op 5 januari 2013, 13:11:34
En dan moet er meteen gezegd worden dat dit een probleem is van een (of meerdere) regio's die de specifieke keus hebben gemaakt een shifting aan te brengen in de motorrijders....

Bij ons is iedere motorrijder het zelfde opgeleid (en getraind in VTB begeleidingen en voor op een zware motor).

en dan nog ben ik het niet helemaal met je eens. Je kan wel zwaar zijn opgeleid maar als je verder nagenoeg alleen maar bibeko of provinciaal rijdt, is dat toch een andere tak van sport als op de (auto)snelwegen.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Red op 5 januari 2013, 13:15:17
en dan nog ben ik het niet helemaal met je eens. Je kan wel zwaar zijn opgeleid maar als je verder nagenoeg alleen maar bibeko of provinciaal rijdt, is dat toch een andere tak van sport als op de (auto)snelwegen.
Helemaal met je eens, binnen de bebouwde kom is het vaak veel lastiger rijden, keren, steken, smalle paadjes etc. Dat is heel anders als rechtdoor op een brede snelweg.  998765
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: r1200gs op 5 januari 2013, 20:30:02
Ja, een motorrijder kan veilig werken. Hij moet weten wat zijn plus en min punten zijn en daar rekening meehouden.
Maar (nu spreek ik uit eigen ervaring) je kan nog zo goed je best doen en met alles rekening houden, toch komt eens dat moment dat je gaat nadenken over wat je is overkomen en besluit je toch te blijven rijden op twee wielen. Immers er is geen mooier job binnen de politie volgens mij.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Steven78 op 6 januari 2013, 12:18:37
Met het risico op een geweldsspiraal. Het lastige is dat welke keuze er ook gemaakt wordt (door de politiek) er altijd een slechte kant aan zit. Zwaardere geweldsmiddelen betekent waarschijnlijk dat ook criminelen zich (nog) zwaarder bewapenen. 'Elk voordeel heb zijn nadeel'!

En dan meer on-topic: ik zie niet hoe een motoragent zich zwaarder kan bewapenen. Waar moet je het kwijt op die motor? Voor hun veiligheid misschien liever niet, met een risico op zeldzame excessen zoals laatst. De daders ontkomen dan wel, maar met genoeg inzet (en budget) voor opsporing pak je ze hopelijk alsnog en er vallen geen slachtoffers.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: dielangemotormuis op 9 januari 2013, 21:09:06
De discussie over we ons kunnen wapen tegen gewapende overvallers afgesplitst. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1112172 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1112172)

dielangemotormuis
moderator
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: Frank. op 10 juni 2013, 21:43:01
Citaat van: politie.nl
Motoragent aangereden: politie zoekt getuigen
Laatste update: 08-06-2013 | 23:22

Velserbroek - Bij een achtervolging op zaterdagavond raakte een 55-jarige motoragent gewond doordat hij door de bestuurder van een bestelbusje tot twee maal toe werd aangereden. De politie is op zoek naar getuigen van de aanrijdingen en de achtervolging. Vermoedelijk zijn er getuigen die dit op beeld hebben vastgelegd. De politie is bereikbaar via tel.nr. 0900-8844 (lokaal tarief).

Alcoholcontrole
Tijdens een alcoholcontrole op de Broekeroog te Velserbroek keerde omstreeks 21.20 uur een bestuurder zijn bestelbus op een afstand van ongeveer 300m voor de controleplaats. De motoragent reed naar de bestuurder toe en vertelde hem dat hij moest keren en mee moest rijden naar de controleplaats.

Opzettelijke botsing
Bij de kruising met de Rijksweg gaf de bestuurder gas en reed vervolgens in de richting van de A22, gevolgd door de politieagent. Vervolgens ging de achtervolging via 't Spijk en vervolgens door Spaarnwoude richting Amsterdamseweg. Ter hoogte van de Wijdeblik wist de motoragent voor het busje te komen. Hier gaf de bestuurder gas en botste, vermoedelijk opzettelijk, tegen de achterzijde van de motor. De motoragent wist overeind te blijven, maar door deze actie kon de bestelbus wel weer voor de motor komen. De achtervolging werd voortgezet, waarbij de snelheid opliep tot ongeveer 140 km/h. Ter hoogte van pont Buitenhuizen sloeg de verdachte linksaf richting Spaarndam.

Meegesleurd
Bij de kruising met Zijkanaal C zette de motoragent zijn motor voor het voertuig van de verdachte. Toen deze langzaam doorreed viel de motor. De motoragent kon afstappen en wist het portier van de auto open te trekken en de bestuurder vast te pakken. Hierop gaf de verdachte gas waardoor de motoragent enkele meters meegesleurd werd voordat hij losliet. De verdachte ging er vandoor in de richting Spaarndam met een snelheid van ongeveer 160 km/h. Hier zette de verdachte de auto aan de kant en ging er rennend vandoor. Hier kon de man worden aangehouden. De 33-jarige man uit IJmuiden bleek alcohol te hebben gebruikt. Hij blies 545 ug/l. Dat is tweeënhalf maal het toegestane maximum van 220 ug/l. De man was in oktober 2011 ook als een gepakt met alcohol achter het stuur. Toen blies hij 565 ug/l. Het rijbewijs van de man is ingevorderd. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt wegens het rijden onder invloed, diverse verkeersovertredingen en mishandeling van de motoragent.

De motoragent liep letsel aan een enkel op. Zijn motor raakte licht beschadigd.
Bron: http://www.politie.nl/nieuws/2013/juni/8/04-motoragent-aangereden-politie-zoekt-getuigen.html (http://www.politie.nl/nieuws/2013/juni/8/04-motoragent-aangereden-politie-zoekt-getuigen.html)

Bovenstaand persbericht viel mij op. Ook op mijn bureau is het voorgekomen dat een motoragent werd aangereden, althans een poging daartoe, omdat hij vóór een voertuig ging rijden wat hij achtervolgde. Ook in dat geval was het 'slechts' een artikel 8 die wegreed.

Hoe kan het dat zo'n actie toch vaker voorkomt, terwijl het in mijn ogen op z'n zachtst gezegd onverstandig is? Naïviteit, verkeerd verwachtingspatroon, aangeleerd (mag hopen van niet), iets anders?
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: zijlvaart67 op 10 juni 2013, 22:43:00
Het is moeilijk oordelen als je er niet bij bent geweest, maar mij lijkt het onmogelijk dat je voor een vluchtende auto komt te rijden.

Als motorrijder heb je geen andere keus dan volgen en positie doorgeven; een auto kan rammen, een motorrijder duidelijk niet..

En dan tot 2x aan toe aangereden worden en nog meegesleurd worden ook; dan wil je 'm echt graag hebben. Koste wat kost; en dat lijkt me een enge gedachte..
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: piet60 op 10 juni 2013, 23:07:36
Als ik dan lees hoeveel die kerel gezopen heeft en reeds eerder ook al evenveel heeft hij niks geleerd. Vraag me af of een EMA cursus dan nog effect heeft. Beter rijbewijs helemaal overnieuw laten halen en een EMG. Op hoop van zegen dan maar, anders voor de rest van je leven fietsen.
Titel: Re: Kan een motoragent nog wel veilig werken?
Bericht door: AureliusM op 11 juni 2013, 15:14:21
Citaat van: moppersmurf link=msg=1112104 date=1357371865
Ook ik sluit mij aan bij het betoog van mijn collega (dielangemotormuis). Wat mij wel opvalt is dat steeds meer wijkteam motorrijders zich gaan bemoeien met achtervolgingen. En dat is iets wat mij zorgen baart, want zij zijn daar NIET voor opgeleid. En dat brengt extra risico met zich mee! Dus het is in mijn ogen niet zo zeer dat de motorrijders meer risico lopen (de laatste tijd) maar meer dat ze meer risico nemen.  98uiye

En dat er een verschil is tussen een koekblik op wielen en een motor is algemeen bekend en elke goede motorrijder is zich dat, elke keer als hij op de motor zit, ter dege bewust en hij/ zij houdt daar bij elke verkeersgedraging rekening mee. Ten minst dat is ze geleerd .....

Moeten de collega's van de verkeersdienst wel op straat zijn.  ;)