Hier het Cobra-Systeem dat is ingezet:(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmichaeloosterwaal.nl%2Fimage.php%3Fid%3D3288&hash=fb4083f76bbfa9c0e27a3294a30042c3)
Klopt! Het voertuig maakt deel uit van een landelijk project. Het voertuig staat op kazerne Ouderkerk aan de Amstel en gaat binnenkort op de uitruk. Het voertuig was in Zaanstreek Waterland voor een demo aan officieren etc. en mocht later door naar de zeer grote brand voor een praktijkdemonstratie O0. De bus komt uit Zweden en heeft kenteken JTE-060, roepnummer 13-3363 en roepnaam COBRA.
p2kflex
MB 0102100 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg) MB 0102105 BRW Amsterdam-Amstelland (COBRA)
0102100 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg) | |
0102105 | BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (COBRA) |
Geen idee, ik zag vandaag dat ze opnieuw gealarmeerd zijn. Maar ook daar geen idee of ze ingezet zijn.p2kflex
0102100 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg) 0102105 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (COBRA)
Het Cobra-systeem is inmiddels (sinds kort?) op proef in Amsterdam-Amstelland.blijkbaar wel, afgaande op de volgende tweet :)
En door Kennemerland gealarmeerds hiervoor:
Iemand enig idee of het daar ook daadwerkelijk ingezet is geweest?
Geen idee, ik zag vandaag dat ze opnieuw gealarmeerd zijn. Maar ook daar geen idee of ze ingezet zijn.p2kflex
0102100 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (Blusploeg) 0102105 BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Ouderkerk a/d Amstel (COBRA)
Even wat duidelijkheid scheppen ;)
Dat het systeem zijn nut kan bewijzen in afgesloten ruimtes, OK, maar niet zoals ze het hier beschrijven.
No way.
Voor degenen die daar terplaatse bekend zijn: vanuit de hal van Euromaster dóór de brandwerende scheiding naar het brandende compartiment; dit hadden we binnen een minuut voor elkaar. Helaas konden we maar ongeveer 5 minuten zo inzetten. Via de dakconstructie kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen. Hierop wat teruggetrokken en samen met de collega's van de VRK actief ingezet op rookgaskoeling. Hier is optimaal gebruik gemaakt van de enorme worplengte van de Cobra en het verschijnsel dat door de hoge druk en de kleine druppel het water zich als een gas gaat gedragen; hierdoor bestreken we de gehele diepte van de hal en zagen we de temperatuur van de rookgassen zeer snel tot onder de 100C dalen.Rookgaskoeling, hoeveel liter water per minuut, hoeveel koelend vermogen? Als de waterdruppels te klein zijn verdampen ze al voordat ze hete gassen bereiken. Vandaar de druppelgrootte van de zgn Flashover straalpijpen.
Rookgaskoeling, hoeveel liter water per minuut, hoeveel koelend vermogen? Als de waterdruppels te klein zijn verdampen ze al voordat ze hete gassen bereiken. Vandaar de druppelgrootte van de zgn Flashover straalpijpen.Gaat het uberhaupt lukken om in een bedrijfspand met het Cobrasysteem de rookgassen te koelen? Met de HD en Flash-overstraalpijpen heb je al een uitdaging, als het al lukt.
Het is ondertussen akelig stil geworden rond het COBRA-systeem, is de proef nog gaande of is alles stil gelegt?
Even wat duidelijkheid scheppen ;)6 maanden zijn voorbij zullen wel aan het evalueren zijn.
Amsterdam Amstelland heeft voor de duur van 6 maanden een Cobra Coldcutting systeem gehuurd van de Zweedse fabrikant. Als kennis partner tijdens dit onderzoek heeft het NIFV aangehaakt. Bovendien is Zaanstad inmiddels ook actief betrokken bij dit project.
Tijdens de komende maanden zal er inderdaad naar bijna "alles" worden uitgerukt met het doel om praktijkgegevesn te genereren. verder zal onder leiding van de afdeling onderzoek van het NIFV een aantal experimenten in geconditioneerde omstandigheden worden uitgevoerd om exacte gegevens te verkrijgen.
Inmiddels is het voertuig daadwerkelijk ingezet in Purmerend (zelfs nog voor de officiele in dienst stelling) Maar de échte premiere was afgelopen zondag in Beverwijk. We hebben het systeem daar aangeboden aan de OVD, en toen de Cobra ter plaatse was samen een inzetplan gemaakt.
Voor degenen die daar terplaatse bekend zijn: vanuit de hal van Euromaster dóór de brandwerende scheiding naar het brandende compartiment; dit hadden we binnen een minuut voor elkaar. Helaas konden we maar ongeveer 5 minuten zo inzetten. Via de dakconstructie kwamen erg veel rookgassen de bandenhal binnen. Hierop wat teruggetrokken en samen met de collega's van de VRK actief ingezet op rookgaskoeling. Hier is optimaal gebruik gemaakt van de enorme worplengte van de Cobra en het verschijnsel dat door de hoge druk en de kleine druppel het water zich als een gas gaat gedragen; hierdoor bestreken we de gehele diepte van de hal en zagen we de temperatuur van de rookgassen zeer snel tot onder de 100C dalen.
Later hebben we toen we wat meer tijd hadden nog wat collega's VRK laten kennismaken met het systeem.
Inmiddels is de Cobra nog twee keer uitgerukt, helaas nog niet opnieuw ingezet.
De suggestie hieronder, over het via een overdrukventilator creeeren van een "low budget" watermist systeem kan ik kort zijn: dit werkt echt. De watermist was op ongeveer 150 meter nog waarneembaar, en dat in de open lucht!
Krijg helaas geen plaatjes hieronder.
In Nederland zijn ze na recente ongevallen, waarbij sommige met dodelijke afloop, tot eenP5.
zekere zwart/wit stelling gekomen over het al dan niet opstarten van een binnenaanval. Dit
leidt wel tot een veiliger brandbestrijding maar in vele gevallen wel ten koste van de efficiëntie
van inzet.
Tijdens een demonstratie voor de instructeurs van BOCAS heeft een van de deelnemers een film gemaakt
p2kflex
0102102 BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (Bevelvoerder) p2kflex
0102105 BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (COBRA) p2kflex
0102995 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Infocode Kennemerland) p2kflex
0102105 BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (COBRA) 0102119 BRW Amsterdam-Amstelland (Ouderkerk a/d Amstel) (Lichtkrant)
Www.nu.nl (http://Www.nu.nl) meldt dat er door ijzeroxide toe te voegen een gat wordt gemaakt in de wand. Is dat genoeg? Is het wel waar?
http://nu.nl/algemeen/3779993/grote-brand-in-hotel-zuid-hollandse-goedereede.html (http://nu.nl/algemeen/3779993/grote-brand-in-hotel-zuid-hollandse-goedereede.html)
0108561 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (CobraCutter) |
0108561 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (CobraCutter) |
0108561 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (CobraCutter) | |
0108581 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant) | |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
0106525 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden) | |
0106530 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Noord) | |
0106520 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid) | |
0108999 | BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode) |
0102995 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Infocode Kennemerland) | |
0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
Door Hein Flach - 22-12-2014, 16:40 (Update 22-12-2014, 18:00)
HALFWEG-ZWANENBURG - De vrijwillige brandweer van Halfweg-Zwanenburg had maandagavond een primeur: in de nagelnieuwe kazerne aan de Beatrixstraat werd de eerste Cobra Coldcutter in de uitruk genomen.
De wat? ,,Cobra Coldcutter.’’
Hagel nieuwe brandweerkazerne, die nu alweer te klein lijkt door komst van het voertuig met de Cobra Cutter... staan alle voertuigen daar schuin voor de roldeuren of vertekenen deze foto's?Gezichtsbedrog. Ik denk niet dat ze een tuinslang aan een roldeur hangen. Boven de voertuigen ze je de geleiders van de deuren.
Ook is de COBRA ingezet bij onderstaande brand:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89262 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=89262)
Welke veiligheidsregio's hebben een COBRA CUTTER, en waar zijn deze gekazerneerd? Roepnummers etc.? Naar mijn weten:
- Oudekerk a/d Amstel (Amsterdam-Amstelland, 13-3363)
- IJsbrand (Amsterdam-Amstelland, of staat er hier geen?)
- Halfweg-Zwanenburg (Kennemerland, 12-1260)
- Leemkuil, Gezamelijke Brandweer (Rotterdam-Rijnmond, BM 50-1 op HA 55-1)
gepland: Mid-West-Brabant
Correct?
De brandweer heeft bij het bestrijden van de brand (impliciet) gehandeld volgens het
kwadrantenmodel en twee alternatieve en onconventionele blustechnieken ingezet.
Zowel de nevelkogel als de Cobracutter zijn ingezet, waarbij vooral de nevelkogel in een
offensieve buiteninzet een gunstig effect heeft gehad. Door betrokkenen is de inzet van
de nevelkogel ervaren als een keerpunt in de brandbestrijding. De inzet van de
Cobracutter is gedaan om verdere schade aan het pand te beperken. Doordat de
Cobracutter pas laat ingezet kon worden (hij moest uit de regio Rotterdam-Rijnmond
komen), had de Cobracutter echter een beperkte meerwaarde in de feitelijke
brandbestrijding. Wel heeft de Cobracutter dienst bewezen bij het nablussen. Door de
inzet van deze Cobracutter hoefde er minder gesloopt te worden om bij de nog
overgebleven vuurresten in de loze ruimtes te komen.
@Peter 71In de zin als aanvulling om de brandbestrijding veiliger te maken gaan we het zeer zeker eens worden met elkaar. O0
Ik ben het helemaal met u eens dat het schooltje veel beter anders kan worden aangepakt, als je die middelen tp zou hebben.
Wat het filmpje wel heel goed laat zien is de koeling welke je kan bereiken met "slechts" een Cobra.
Sorry voor mijn enthausiasme, ik wil geen verkeerde indruk wekken, Cobra is niet "goed voor alles" of "witter dan wit". Cobra is als krachtige offensief-buiten tool wel een perfecte aanvulling op de huidige middelen en methoden, en zal kunnen helpen het brandweerwerk veiliger en effectiever .te maken.
@Djseb;
Ga eens praten met de mannen bij de Leemkuil, Ouderkerk en Ysbrand zij hebben al veel goede ervaringen opgedaan.
Deze vraag werd toen beantwoord met: De COBRA is in veel gevallen al heel handig gebleken, maar wij hebben nog geen incident meegemaakt waarbij het niet was gelukt zonder COBRA.
Oftewel: handig spul maar het was ook zonder de COBRA wel gelukt.
''Is er een incident geweest waarbij de COBRA het verschil heeft gemaakt?''
En zoals je zelf al zegt moet de cobra binnen een korte tijd aanwezig zijn om maximaal efficiënt te zijn. Als er geld genoeg was binnen de brandweer zou ik zeggen, gooi ze op elke wagen ;). Want het is een mooie aanvulling op de huidige middelen.
Hapklare onzin. Het moeilijke is gewoon dat het niet meetbaar is. Neem als voorbeeld de brand op de SCH118. Daar was ik zelf ook bij. Wat nu als die drie cobra's niet waren ingezet? Hoe was het brandverloop dan geweest? Dat is niet te meten en dus weet je niet of ze het verschil hebben gemaakt..
Een echte dooddoener... iedere brand gaat uit. Of dat nu met HD, LD, een TS of een hele compagnie is... Alles lukt zonder de COBRA. Maar ook alles lukt zonder HD... De vraag is alleen, hoe efficient en hoe veilig is het...
Allereerst dank voor alle info! :)
Een tijdje terug, ben ik mee geweest met een oefening bij brandweer Ouderkerk. En reed toen mee met de COBRA, en daar heb ik toen de volgende vraag gesteld: ''Is er een incident geweest waarbij de COBRA het verschil heeft gemaakt?''
Deze vraag werd toen beantwoord met: De COBRA is in veel gevallen al heel handig gebleken, maar wij hebben nog geen incident meegemaakt waarbij het niet was gelukt zonder COBRA.
Oftewel: handig spul maar het was ook zonder de COBRA wel gelukt.
Zeker in tijden dat we aan het bezuinigen zijn, is de COBRA een toch aardig prijzig stukje materieel is. En zoals je zelf al zegt moet de cobra binnen een korte tijd aanwezig zijn om maximaal efficiënt te zijn. Gaan de kosten opwegen tegen de baten? Als er geld genoeg was binnen de brandweer zou ik zeggen, gooi ze op elke wagen ;). Want het is een mooie aanvulling op de huidige middelen.
1301962 | BRW Veiligheidsregio Zeeland (Onbekende code) |
Als aanvulling op de bestaande blusmethodes kan de Cobra effectief zijn. Zeker bij branden die slecht bereikbaar zijn.hehe eindelijk lezen we eens "als aanvulling". Ik kreeg het idee dat het een wondermiddel zou zijn. Verder heb ik wat bezwaren tegen de inzet (trouwens dat geldt voor het hele offenzieve buiten verhaal) vanwege de veiligheid, Cobra en offensief buiten betekent toch wat dichterbij komen en als je de gegevens van brandweerongevallen er op na slaat zul je nagaan dat een zeer groot deel van het aantal dodelijke slachtoffers is gevallen door instorting en bezwijken van constructie aan de buitenklant van het pand, groter dan bv door brand binnen. En ik heb zelf eens mogen aanschouwen dat de vuistregel van 1,5 maal de hoogte soms niet genoeg kan zijn.
Ik denk dat wat je ook doet of met de Cobra of offensief buiten er 1 keiharde regel is, en dat is je eigen veiligheid gaat ten alle tijden voor. En als je de situatie niet vertrouwd dan hou je inderdaad afstand van het pand. Ook offensief buiten is een hulpmiddel om de brandbestrijding veiliger te krijgen.Ja die COBRA mensen hebben ook bijgeleerd, van een A-A collega gehoord dat die met name in het begin nogal eens de houding hadden van "opzij opzij, wij gaan dit varkentje even wassen",
En als je met de mensen van de COBRA praat kom je er al snel achter dat ook zij het zien als zijnde aanvulling, en dat het ook niet als wondermiddel gezien mag worden. ;)
Ja die COBRA mensen hebben ook bijgeleerd, van een A-A collega gehoord dat die met name in het begin nogal eens de houding hadden van "opzij opzij, wij gaan dit varkentje even wassen",
Er is 1 groot probleem met COBRA. je moet weten of je hem in een pand effectief kunt inzetten. En als je hem ergens naar binnen laat boren, je ook zeker bent dat je in de brandruimte terecht komt. En niet ergens in een naastgelegen ruimte aan het spuiten bent. Je zult dus of de gebouwkennis van de eigenaar en dus de eigenaar bij je moeten hebben. Of je moet tekeningen van het pand moeten hebben, waar je het een en ander uit duidelijk kunt krijgen.
Overigens bij de bestrijding van scheepsbranden, accommodaties en containers dus afgelsoten ruimten in eerste instantie gesloten houden, kunnen nevelkogels etc. en dus ook de Cobra redelijk effectief werken.Ik weet niet of ik in deze zin het woord "dus"zou gebruiken. Dat lijkt er op te wijzen dat de werkwijze en resultaten van Cobra en nevelkogel min of meer gelijk zijn.
Vannacht de kans gehad om samen te werken met het Cobra Coldcutter systeem van Brandweer AA. Na eerst met twee stralen HD de vlammen van het onderstel eraf te halen. Konden de mannen van kazerne Ysbrand met de Cobra de inhoud van de trailer van buiten naar binnen blussen. In mijn ogen is dit precies waar het systeem voor bedoeld is.
http://www.at5.nl/artikelen/144405/vrachtwagen-in-brand-door-warmgelopen-remmen-in-noord (http://www.at5.nl/artikelen/144405/vrachtwagen-in-brand-door-warmgelopen-remmen-in-noord)
Drukopbouw valt wel mee maar je zou een van de deuren een stukje open kunnen zetten..
Het verschil zit m in de inzet cobra bij woningbrand, waar de drukopbouw te verwaarlozen is(t.o.v. het bereikte effect van koeling brandgassen) door de stevige constructie van de woning, en de drukopbouw in zo'n cabine.. Wil je daar geen risico mee nemen, deurtje ff open bij zo'n trailer..
In beide situaties geldt de wet van Boyle : PxV=Constant c.q. Boyle Gay-Lussac : PxV/T=Constant.Alleen als je de cobra inzet verstoor je het brandproces, waardoor er verder geen hitteopbouw meer plaats vindt. En door de extreme koeling van de rookgassen er dus geen of nauwelijks overdruk ontstaat.
Omdat de lucht wordt verhit wordt de druk binnen groter dan de druk buiten en komt er bij gebouwen etc. bijvoorbeeld rook naar buiten door kieren en gaten en andere openingen.
De hitte (energie) word opgenomen in de waterdamp... Lucht heeft een C(v) van 710 J/kg.K, waarbij water (in vloeistofvorm) een C(v) van 4186 J/kg.K @ 100 gr.C heeft.En die temperatuur gaat met grote stappen naar beneden, dus die drukopbouw kan nooit hoog worden simpelweg omdat de temperatuur dat verhinderd.
Basisnatuurkunde: stoom is een resultaat van energie-opname door water. Zoals je hierboven ziet kan water meer temperatuur opnemen dan lucht --> temperatuur zal afnemen. Dat is ook het principe van brandje blussen...
Nou ik kan je verklappen dat de inzet van een Cobra heel veel stoom en dus ook overdruk maakt. En dat de binnentemperatuur behoorlijk hoog blijft, en je eerst heel goed moet ventileren ivm met de hitte en hoge luchtvochtigheid voordat je de brandhaard kunt afblussen. Maar als je te lang wacht laait de brandhaard weer op en kun je het spelletje opnieuw spelen. Leuk voor een saaie winteravond 8)
Voorbeeldje https://www.youtube.com/watch?v=0rEiAlR26Cs?t=41s (https://www.youtube.com/watch?v=0rEiAlR26Cs?t=41s)
0107011 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps Bemanning TS/WO) | |
0107081 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) | |
0107084 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Kazernetechniek) | |
0107086 | BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) |
0108561 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Cobra ColdCutter) | |
0108581 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant) | |
0127870 | BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Brugwachter Halfweg) | |
0127030 | BRW Kennemerland (VRK Fotograaf Heemstede) |
0126143 | MKA Kennemerland (Ambu 12-143 GGD) |
0107119 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps Bemanning RV/HA) | |
0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) | |
0107186 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) |
0107111 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps Bemanning TS/SIE) | |
0107181 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) | |
0107186 | BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) |
HAARLEM Het stadhuis van Haarlem is vanochtend gedeeltelijk ontruimd vanwege een brand en rookontwikkeling.
De brand vond plaats in een elektromotor aan de buitenzijde van het gebouw op de Grote Markt en kon snel geblust worden. Aangezien er sprake was van rookontwikkeling werden medewerkers geëvacueerd tot de rook was weggetrokken.
Ambulance was ook ter plekke, maar hoefde niet in actie te komen.
Als je dat spul toch hebt (al dan niet op proef) waarom niet.
p2kflex
0107011 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps Bemanning TS/WO) 0107081 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant) 0107084 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Kazernetechniek) 0107086 BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm) p2kflex
0108561 BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Cobra ColdCutter) 0108581 BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant) 0127870 BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Brugwachter Halfweg) 0127030 BRW Kennemerland (VRK Fotograaf Heemstede) p2kflex
0126143 MKA Kennemerland (Ambu 12-143 GGD) p2kflex
0107119 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps Bemanning RV/HA) 0107181 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) 0107186 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm) p2kflex
0107111 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps Bemanning TS/SIE) 0107181 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant) 0107186 BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm)
http://www.rtvnh.nl/nieuws/179244/Stadhuis%20Haarlem%20ontruimd%20vanwege%20brand
(http://www.rtvnh.nl/nieuws/179244/Stadhuis%20Haarlem%20ontruimd%20vanwege%20brand)
Misschien een beetje rare vraag, maar waarom wordt in een geval als deze de Coldcutter erbij geroepen?
Bij elk incident in Kennemerland die een beetje noemenswaardig is van beginalarmering (brand ontmoetingsgebouw, industrie etc.) wordt de Cobra Cutter gealarmeerd. Ze zitten daar nog in de pilot-fase.
Wat zijn de doelobjecten / inzetten in de praktijk ?
BKSmit en Sviter beogen een inzet aan boord van schepen.
In de regio Amsterdam worden momenteel instructeurs opgeleid.
Ik hoorde dat kazerne Aalsmeer binnen 8 weken een Cobra systeem in een van de twee autospuiten krijgt
Er was na de brand in het Lievensbergziekenhuis (nu Bravis) in Bergen op Zoom sprake van dat MWB een Cobra-systeem ging aanschaffen. Is dit inmiddels gebeurd en zo ja, weet iemand waar die is gestationeerd?Er is er één aangekocht om de opleiding te doen. Daarna is de bedoeling dat drie voertuigen ermee uitgerust gaan worden. Nog niet duidelijk welke posten. Capaciteit en regiodekking moeten goed bekeken worden. Verwacht wel dat het bij de beroepskorpsen komt.
1400121 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Maassluis) (Korpsalarm) |
1400349 | BRW Rotterdam-Rijnmond (BO 90.1 Infocode) | |
1400551 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Hoogvliet) (Kazernealarm) | |
1400599 | BRW Rotterdam-Rijnmond (OI&P 50.1) | |
1400100 | BRW Rotterdam-Rijnmond (OvD Waterweg) |
1400902 | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AG 90.1) |
1400136 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Vlaardingen) (Kazernealarm) |