Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Specialismes => Chauffeur => Topic gestart door: Firefighter Robert op 10 september 2012, 12:25:58

Titel: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Firefighter Robert op 10 september 2012, 12:25:58
Hallo allemaal,

Laat ik eerst van wal steken.
Bij het korps waar ik lid van ben als vrijwilliger hebben we een redvoertuig (HW) staan, nu moeten we daarvoor speciaal opgeleid worden om daarmee te mogen rijden en werken. Op zich is dat natuurlijk geen vreemd idee aangezien het toch een stukje specialistisch materiaal is.

Maar wat me wel opvalt is het gebruik van de valbeveiliging bij het werken vanuit de korf.
Bij ons in Terneuzen staan er bijna disciplinaire straffen op als we de gordels niet dragen maar hoe is dit geregeld bij andere korpsen??
Ik zie ook foto's van inzetten met een redvoertuig waarbij geen gordels worden gedragen, daarom mijn vraag.

Grt Robert
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Arnold van Leeuwen op 10 september 2012, 15:40:49
Altijd doen. Als je uit de bak werkt blijkt achteraf het niet nodig te zijn. Maar vaker stap je toch even op een randje, leun je over de bak om net even dat dakpannetje weg te leggen, raam te openen, mensen te helpen. Dan is het te laat om alsnog aan te trekken.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Peter71 op 10 september 2012, 17:00:20
Bij ons wordt ook altijd valbeveiliging gedragen, ook als wij als lokaal korps de korf ingaan om werkzaamheden op hoogte te verrichten ;)
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Vigilance op 10 september 2012, 17:06:28
Al zou het in andere korpsen anders geregeld zijn, het is wel je eigen veiligheid waar we het over hebben
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: lennard op 10 september 2012, 17:11:57
Het zal denk ik niet altijd gebeuren. Ik mocht bijvoorbeeld 1 keer mee in de combi van Dordrecht. Toen moest ik wel valbeveiliging(Logisch), maar die brandweerman deed hem niet om.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Defender op 10 september 2012, 17:31:18
Als ik het goed heb de is volgens de arbo valbeveiliging verplicht boven een hoogte van 2,5 meter. Deze regels komen alleen te vervallen als er een levensbedreigende situatie is. Prio 1 geeft geen vrijstelling van deze verplichting. Alleen als er bloedspoed bij is, denk aan een persoon die ergens aan hangt en bijna valt etc. Hoe korpsen er zelf mee om gaan verschilt denk ik, maar de arbo regels zijn duidelijk.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Lt. Col. Me op 10 september 2012, 20:36:22
Als ik het goed heb de is volgens de arbo valbeveiliging verplicht boven een hoogte van 2,5 meter. (...)
De Arbowetgeving schrijft echter niet voor wélke valbeveiliging gebruikt moet worden. Op bouwplaatsen is het bijvoorbeeld voldoende om een deugdelijke afscheiding te plaatsen (hekwerk of iets dergelijks); dan zijn persoonlijke valbeveiligingsmiddelen niet meer nodig. Ik weet niet hoe het voor hoogwerkers e.d. precies zit: in feite heeft een korf een deugdelijke afscheiding (namelijk het korfbakje), maar dat geldt waarschijnlijk niet meer als je een voetje buiten de korf wilt zetten of overduidelijk buiten de korf werkzaamheden wilt verrichten (overhangen). Voer voor een arbo-deskundige.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Peter71 op 10 september 2012, 20:40:52
maar dat geldt waarschijnlijk niet meer als je een voetje buiten de korf wilt zetten of overduidelijk buiten de korf werkzaamheden wilt verrichten (overhangen). Voer voor een arbo-deskundige.
Dat is de voornaamste reden dat je op een redvoertuig valbeveiliging aan moet. Je kunt niet alle werkzaamheden vanuit de korf doen, soms zul je buiten de korf moeten werken. En dus valbeveiliging moeten gebruiken. ;)
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: MarcoIF op 10 september 2012, 21:09:03
Als ik het goed heb de is volgens de arbo valbeveiliging verplicht boven een hoogte van 2,5 meter. Deze regels komen alleen te vervallen als er een levensbedreigende situatie is. Prio 1 geeft geen vrijstelling van deze verplichting. Alleen als er bloedspoed bij is, denk aan een persoon die ergens aan hangt en bijna valt etc. Hoe korpsen er zelf mee om gaan verschilt denk ik, maar de arbo regels zijn duidelijk.

Ehh... Vergeet je regel nummer 1 en tevens de allerbelangrijkste niet ?
Eigen veiligheid eerst !
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Firefighter Robert op 10 september 2012, 21:39:26
Maar hoe komt het dan dat dit niet (landelijk) geregeld is?!?
Is dit naar ieder zijn eigen inzicht of is dit gewoon niet goed geregeld?
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Arnold van Leeuwen op 10 september 2012, 21:51:33
Arbo regels zijn landelijk. Aangelijnd werken of ander vorm van valbeveiliging zoals borstwering bij redvoertuig.
Echter daarnaast mag iedereen zelf extra dingen toevoegen. Zoals ik al eerder zijn is van te voren aantrekken gewoon slimmer omdat anders de kans groot is dat je het niet meer doet als je het toch nodig blijkt te hebben. Gezond boerenverstand bovenop regelgeving lijkt mij ruim voldoende. We regelen al zoveel.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Maylo op 10 september 2012, 22:17:31
Wanneer is valbeveiliging noodzakelijk?

Vanaf 2,50 meter spreekt men van werken op hoogte. Dan zijn er specifieke maatregelen ter voorkoming van valgevaar nodig. Want een val kan dan ernstige, persoonlijke gevolgen hebben. Bij werk op een hoogte van minder dan 2,50 meter is valbeveiliging ook verplicht als er een verhoogd valrisico is, bijvoorbeeld bij werken boven water, op verkeerswegen of nabij uitstekende delen. Valgevaar dient altijd – bij elke hoogte – in een Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te worden meegenomen als een potentieel risico. In beleidsregel 3.16 is meer te lezen over voorzieningen bij valgevaar.

Bron: Arboprotaal.nl
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: whyllum op 11 september 2012, 10:46:30
Ik zag 'm al voorbij komen; Bij een bouwwerk is het voldoende om een randbeveiliging aan te brengen, bouwvakkers lopen in die situatie ook zonder valbeveiliging. Heeft de korf niet dezelfde functie? En pas als je eruit moet, moet je valbeveiliging dragen? Natuurlijk, er zijn vele incidenten waarbij je dat van tevoren niet helemaal kunt inschatten, en waar je maar beter direkt je harnas kan omhangen en aankoppelen. Logisch en terecht.

Maar nu de volgende situatie;

Takelen patiënt. Het is voor iedereen, maar vooral voor de Bevelvoerder, duidelijk dat de redkorf en de brancarddrager zonder problemen bij een raam of balkon kunnen komen. Er is een dringende noodzaak om de patiënt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te transporteren. De ladder-bemanning móet van hun korpsleiding áltijd valbeveiliging dragen.

Wat doe jij
1 - Als bevelvoerder
2 - Als bijzit LW/HW
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: MarcoIF op 12 september 2012, 18:16:40
Wat denk jezelf ?

als BV dus het bevel om valbescherming om te doen voordat de korf uberhaupt omhoog gaat.
En iedereen in de korf dus.. dus ook een 2de man en evt ggd !

Als bijzit,
idem dito.

Waarom ?
Om de hele simpele reden dat het aan nabestaanden niet uit te leggen valt bij een fatale valpartij,
en bij zo'n ongeval de BV meteen zijn/haar spullen kan inpakken mocht er ooit zoiets gebeuren want het MOET immers altijd van de leiding.

Nogeens,
Eigen veiligheid eerst !
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Firefighter Robert op 12 september 2012, 21:49:13
Wat denk jezelf ?

als BV dus het bevel om valbescherming om te doen voordat de korf uberhaupt omhoog gaat.
En iedereen in de korf dus.. dus ook een 2de man en evt ggd !

Als bijzit,
idem dito.

Waarom ?
Om de hele simpele reden dat het aan nabestaanden niet uit te leggen valt bij een fatale valpartij,
en bij zo'n ongeval de BV meteen zijn/haar spullen kan inpakken mocht er ooit zoiets gebeuren want het MOET immers altijd van de leiding.

Nogeens,
Eigen veiligheid eerst !

Is een mooi theoretisch verhaal, maar nu even naar de praktijk.
Als echt de nood aan de man is en het slachtoffer moet per direct naar beneden dan moet je keuzes maken.
Je kan ook gebruik maken van de mogelijkheid om tijdens een inzet van diverse arboregels.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Peter71 op 12 september 2012, 21:55:39
Kunnen wij als brandweer goed ons werk doen als we star aan de regels blijven vasthouden?
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Arnold van Leeuwen op 13 september 2012, 00:16:16
1 - Als bevelvoerder
2 - Als bijzit LW/HW

Als bevelvoerder de mensen laten aantrekken. Als manschap de set aantrekken. Het is bij ons geen enkele discussie.
Voertuig komt ter plaatse (in Maarssen rukt de autoladder zonder TS uit maar wel met bevelvoerder)
Bevelvoerder gaat overleg plegen met ambu wat waar en hoe.
Chauffeur stelt voertuig op.
Manschap trekt valbeveiliging aan.
Bevelvoerder zet samen met chauffeur brancarddrager op de korf.
Manschap stapt in korf, haakt aan en gaat aan de slag.

Tijdverlies 0 seconden. Overleg met ambu, goede opstelplek geven meer tijdwinst dan een setje niet aantrekken
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: MarcoIF op 13 september 2012, 08:28:24
Is een mooi theoretisch verhaal, maar nu even naar de praktijk.
Als echt de nood aan de man is en het slachtoffer moet per direct naar beneden dan moet je keuzes maken.
Je kan ook gebruik maken van de mogelijkheid om tijdens een inzet van diverse arboregels.

Je rent toch ook niet zo naar binnen om een SO uit een pand vol rook te halen ?
De keuze om wel of niet valbeveiliging te gebruiken moet je niet eens willen maken.
Als jij uit de korf naar beneden kiepert,arbeidsongeschikt raakt en er blijkt na onderzoek dat jij niet gezekerd was wens ik je veel succes met je verzekering,
want die hebben dan een zeer gegronde reden je in de kou te laten staan.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Firefighter Robert op 13 september 2012, 12:43:29
Je rent toch ook niet zo naar binnen om een SO uit een pand vol rook te halen ?
De keuze om wel of niet valbeveiliging te gebruiken moet je niet eens willen maken.
Als jij uit de korf naar beneden kiepert,arbeidsongeschikt raakt en er blijkt na onderzoek dat jij niet gezekerd was wens ik je veel succes met je verzekering,
want die hebben dan een zeer gegronde reden je in de kou te laten staan.

Persoonlijk doe ik 99/100 gevallen een gordel aan, maar het is geen standaard regel binnen brandweer Nederland dat dit gebeurt!!
Dus dan wil ik wel eens weten hoe rekbaar de regels zijn over dit onderwerp!
En zoals al eerder is aangegeven sta je in een veilige omgeving mits je jezelf niet buiten de korf gaat begeven, en als bediener vanuit het bakje ga je niet snel buiten je bak/korf hangen denk ik zo.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Firefighter Robert op 13 september 2012, 12:46:14
Als bevelvoerder de mensen laten aantrekken. Als manschap de set aantrekken. Het is bij ons geen enkele discussie.
Voertuig komt ter plaatse (in Maarssen rukt de autoladder zonder TS uit maar wel met bevelvoerder)
Bevelvoerder gaat overleg plegen met ambu wat waar en hoe.
Chauffeur stelt voertuig op.
Manschap trekt valbeveiliging aan.
Bevelvoerder zet samen met chauffeur brancarddrager op de korf.
Manschap stapt in korf, haakt aan en gaat aan de slag.

Tijdverlies 0 seconden. Overleg met ambu, goede opstelplek geven meer tijdwinst dan een setje niet aantrekken

Je moet er vanuit gaan dat jullie in de gelukkige positie zijn dat er drie man mee gaat op het voertuig, in veel gevallen kunnen er maar twee mensen mee op het voertuig.
In het Zeeuwse gaat er geen extra tankautospuit mee met een redvoertuig om een afhijsing te gaan doen, dus dan ben je altijd maar met twee man. En er moet niet een bevelvoerder mee.
Titel: Re: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet
Bericht door: Peter71 op 13 september 2012, 19:51:35
Je rent toch ook niet zo naar binnen om een SO uit een pand vol rook te halen ?
De keuze om wel of niet valbeveiliging te gebruiken moet je niet eens willen maken.
Als jij uit de korf naar beneden kiepert,arbeidsongeschikt raakt en er blijkt na onderzoek dat jij niet gezekerd was wens ik je veel succes met je verzekering,
want die hebben dan een zeer gegronde reden je in de kou te laten staan.
Alleen zal dit niet zo zwart wit worden gesteld als jij dit nu doet. Als je bij aankomst direct een slachtoffer moet gaan redden waardoor er geen tijd is om valbeveiliging aan te trekken, zal niemand er over vallen als je het aantrekken van de valbeveiliging uitstelt tot na de redding. Iedereen de welbekende beelden vergeten uit Hilversum, die zelfs te zien waren bij Dicht bij het vuur met John Jones.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=35160.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=35160.0)
 Ook een brandweerman zonder heml en valbeveiliging in de dakgoot om een hele snelle redding uit te voeren.
Absoluut niet volgens het boekje, maar zeer zeker te verklaren. .