Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Specialismes => Topic gestart door: bol159 op 29 augustus 2013, 10:54:06
-
Beste,
Ik ben opzoek naar uitrukprocedures die reeds worden toe gepast bij brandbestrijding ondergrongse parking garages of brand in hoogbouw. Graag een reactie?
Mvg. Erwin
-
In onze gemeente: Alarm ondergrondse parkeergarage onder winkelcentrum: 2 lagen(-1,-2) Veel preventieve voorzieningen zoals extra ventilatie, brandmeldcentrale, droge blusleidingen. 2x TS, OvD. Brand 'hoogbouw" betekent ook 2 x TS, OvD, RV. Voor beide voorbeelden geldt: Direct bij de eerste alarmering, ongeacht wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
-
In onze gemeente: Alarm ondergrondse parkeergarage onder winkelcentrum: 2 lagen(-1,-2) Veel preventieve voorzieningen zoals extra ventilatie, brandmeldcentrale, droge blusleidingen. 2x TS, OvD. Brand 'hoogbouw" betekent ook 2 x TS, OvD, RV. Voor beide voorbeelden geldt: Direct bij de eerste alarmering, ongeacht wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
hier exact de zelfde regeling :) O0
-
In onze gemeente: Alarm ondergrondse parkeergarage onder winkelcentrum: 2 lagen(-1,-2) Veel preventieve voorzieningen zoals extra ventilatie, brandmeldcentrale, droge blusleidingen. 2x TS, OvD. Brand 'hoogbouw" betekent ook 2 x TS, OvD, RV. Voor beide voorbeelden geldt: Direct bij de eerste alarmering, ongeacht wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
Bedankt voor de info. Wat versta ik onder RV.
Mvg. Bol
-
Bedankt voor de info. Wat versta ik onder RV.
Mvg. Bol
Redvoertuig (autoladder of hoogwerker dus) ;)
-
hier exact de zelfde regeling :) O0
Bedankt hé. ;)
Mvg. Bol
-
Wij hebben onlangs omdat het aantal ondergrondse parkeergarages snel stijgt, een aantal maatregelen genomen en een procedure uitgewerkt.
Zo zijn we bezig om voor elke ondergrondse parkeergarage (hoe groot of klein ook) onder appartementsgebouwen of pleinen aanvalsplannen op te stellen, met daarop alle waterwinpunten, in- en uitgangen (incl. de trappenhallen die misschien naar de appartementen leiden), locatie nutsvoorzieningen, RWA openingen, aanwezigheid ventilatie, aanwezigheid brandmeldcentrale (soms handig om de sirenes uit te schakelen want je communicatie verloopt anders moeilijk).
Ook hebben we twee parkfan ventilatoren aangekocht met een grote stroomgroep, deze ventilatoren zijn Ex en kunnen in de uitstroomopening geplaatst worden om de rook op deze manier over de ventilatoren te zuigen (totale debiet van de ventilatoren zou 208000 m³/h bedragen). Deze worden dus in de uitstroomopening geplaatst en de resterende trappenhallen/ingangen zetten we met overdrukventilatoren in overdruk.
Ook wordt er in deze gevallen standaard met minimaal 1 brandbestrijdingsploeg (3 pers)en 1 backupploeg (3 pers) in de garage afgedaald, de eerste ploeg heeft LD met A-schuim en de tweede ploeg LD met B-schuim, er mag max 50 m diep worden doorgedrongen anders moet een andere ingang genomen worden. Buitenstaat min 1 reddingsploeg klaar bestaande uit 3 pers uitgerust met een LD straal met afzonderlijke voeding. Dit is het minimale dat er aanwezig moet zijn alvorens de parkeergarage mag betreden worden, tenzij de Bevelvoerder inschat dat het slechts om een beperkte brand gaat.
Onze uitruk bestaat in dit geval uit:
2 Multifunctionele autopompen (bemanning 6 pers per MFAP)
1 Industriele autopomp (bemanning 7 pers)
2 Tankwagens (bemanning 2 pers per TW)
1 Hoogtewerker (bemanning 2 pers)
1 Haakarmvoertuig met container (stroomgroep + ventilatoren) (bemanning 2 pers)
1 commandowagen (OVD)
Eventueel aangevuld met bijkomende voertuig en of materiaal.
Ook zullen andere korpsen in kennis gesteld worden en eventueel al opgeroepen worden ter versterking.
-
Wat dat betreft zijn de Zuiderburen dus al een stuk verder dan wij. Een melding van een brand in een kelder of parkeergarage levert in veel regio's het standaard uitrukvoorstel van 2x TS, OvD en eventueel een RV op. In de praktijk blijkt dat er heel vaak behoefte is aan voornamelijk personeel. Je eerste slagkracht is van groot belang omdat een goed ontwikkelde autobrand in een parkeergarage kan leiden tot een enorme ondergrondse vuurzee met alle hitte en gevaren van dien.
Gegeven het kenmerk dat een auto in veel gevallen al goed brandt voordat de brandweer aankomt is het helemaal niet onverstandig om bij een 'dichte' ondergrondse parkeergarage versterkt uit te rukken. Je zal namelijk bij aanvang direct de volgende zaken moeten regelen:
- Beste ingang vinden c.q. brand lokaliseren
- Waterwinning in orde maken
- Opbouw LD en/of doorvoeren HD/LD de parkeergarage in
- Stand-by ploeg voor noodsituaties
- Eventueel evacueren van woningen/bedrijven boven parkeergarage
- Aflossingsploegen ivm hitte
De laatste tijd is het betrekkelijk rustig met autobranden in parkeergarages, maar we hebben vorig jaar zeker 10 'grote' branden in parkeergarages gehad...
-
En een update na een lange stilte. Helaas zijn er meerdere regio's die voor een OMS melding alleen met 1 TS uitrukken. Ook bij risico-objecten waar de brandpreventieve voorzieningen mede zijn gebaseerd op een bepaalde inzet (2 TS, 1 per ingang bijv.) binnen een bepaalde tijd. Pas bij bevestigde brand kan er worden opgeschaald. Gezien de noodzaak van snel inzetten voor de eerste klap staan we dus direct op achterstand. Wachten maar op de volgende parkeergaragebrand.
-
Ik vind dat er niets mis mee is om met 1x TS op een OMS te gaan rijden in een parkeergarage. Een parkeergarage met doormelding zal groter zijn dan 2.500m2 (Tabel 1 Bouwbesluit 2012). Aangezien een brandcompartiment maximaal 2.500m2 (of 3.000m2 bestaande bouw) groot mag zijn zal er beheersbaarheid van brand toegepast zijn. Of te wel het pand voldoet aan de voorschriften en waarom zou je met meer voertuigen uitrukken naar een pand dat voldoet aan de voorschriften?
De aanwezigen moeten zelfredzaam zijn dus vermoedelijk hoef je niemand te redden. Dan kunnen we proberen schadebeperkend op te treden. Maar daarin hebben we geen resultaatverplichting alleen een instappaningsverplichting.
En een update na een lange stilte. Helaas zijn er meerdere regio's die voor een OMS melding alleen met 1 TS uitrukken. Ook bij risico-objecten waar de brandpreventieve voorzieningen mede zijn gebaseerd op een bepaalde inzet (2 TS, 1 per ingang bijv.) binnen een bepaalde tijd. Pas bij bevestigde brand kan er worden opgeschaald. Gezien de noodzaak van snel inzetten voor de eerste klap staan we dus direct op achterstand. Wachten maar op de volgende parkeergaragebrand.
-
Brandpreventje, hoe lang is de Rf van de constructie bij ondergrondse parkeergarage?
Je moet ook al zijn alle voorziening correct wel zorgen dat binnen die tijd de brand uit is, anders heb je een groot probleem, vooral naar stabiliteit van het gebouw toe.
En de inzet in ondergrondse constructies is toch net iets anders dan de bovengrondse constructies. Je kan mischien perfect een brandcompartiment bij industrie ofzo laten uitbranden maar dat is bij ondergrondseconstructies toch net iets andefs denk ik.
-
RF?
Brandpreventje, hoe lang is de Rf van de constructie bij ondergrondse parkeergarage?
Je moet ook al zijn alle voorziening correct wel zorgen dat binnen die tijd de brand uit is, anders heb je een groot probleem, vooral naar stabiliteit van het gebouw toe.
En de inzet in ondergrondse constructies is toch net iets anders dan de bovengrondse constructies. Je kan mischien perfect een brandcompartiment bij industrie ofzo laten uitbranden maar dat is bij ondergrondseconstructies toch net iets andefs denk ik.
-
Ik vind dat er niets mis mee is om met 1x TS op een OMS te gaan rijden in een parkeergarage. Een parkeergarage met doormelding zal groter zijn dan 2.500m2 (Tabel 1 Bouwbesluit 2012). Aangezien een brandcompartiment maximaal 2.500m2 (of 3.000m2 bestaande bouw) groot mag zijn zal er beheersbaarheid van brand toegepast zijn. Of te wel het pand voldoet aan de voorschriften en waarom zou je met meer voertuigen uitrukken naar een pand dat voldoet aan de voorschriften?
De aanwezigen moeten zelfredzaam zijn dus vermoedelijk hoef je niemand te redden. Dan kunnen we proberen schadebeperkend op te treden. Maar daarin hebben we geen resultaatverplichting alleen een instappaningsverplichting.
Dus in een parkeergarage is het verboden toegang voor verminderd zelfredzamen zoals mindervaliden enz.
Aangezien volgens jou alle aanwezigen zelfredzaam moeten zijn.
-
In het noorden rukt de brandweer uit met 1 tankautospuit voor oms/autobrand en dergelijke.
Ik weet dat men in leeuwarden en Groningen zo uitrukt:
In Leeuwarden
2xTs
Hv
OVD
In Groningen
2xTs
Hw
OVD
-
De vluchtwegen moeten voldoen aan de voorschriften en mogen dus niet te lang zijn zodat het zelfs voor minder validen mogelijk moet zijn op tijd de kunnen vluchten.
Dus in een parkeergarage is het verboden toegang voor verminderd zelfredzamen zoals mindervaliden enz.
Aangezien volgens jou alle aanwezigen zelfredzaam moeten zijn.
-
RF?
Ah sorry is een term die men hier gebruikt voor de brandweerstand (Résistance au feu en duidt op een algemene brandweerstand) dus bijv Rf 1h is een brandweerstand van 1 uur.