MB | 1500021 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (HOvD) |
MB | 1500071 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (WVB-1 - Woordvoerder Brandweer) |
MB | 1500075 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Persinfo) |
MB | 1500092 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (ROvD Noord 1) |
1500090 | BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Noord) | |
1500141 | BRW Leidschendam - Voorburg (Kazernealarm) | |
1500431 | BRW Wassenaar (Beroepsploeg) | |
1500522 | BRW Leidschendam - Voorburg (Lichtkrant) | |
1500524 | BRW Wassenaar (Lichtkrant) |
Ja; helaas was ik er zelf op dat moment nog niet, dus deze video komt van een Aaifoon.Nouja, de bomen die precies in de steekvlammen terecht kwamen zijn iets sneller ontbladert dan anders ;)
Maar dit is wel 'aansteker, model XXL' ;D
Nu hadden de vlammen de ruimte. Maar als ditzelfde hier was gebeurd.... http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/9-ongevallen/9103-aardgasbus-lek-gereden-tegen-gevel (http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/9-ongevallen/9103-aardgasbus-lek-gereden-tegen-gevel) .... dus in een smal straatje.....
Peen
Nouja, de bomen die precies in de steekvlammen terecht kwamen zijn iets sneller ontbladert dan anders ;)Hebbik ook feauteau van :P
Dat is de vermoedelijke oorzaak van de brand.... Maar dit gaat nog niet over de veiligheid van de aardgasinstallatie zelf.
De directeur van Veolia zegt dat het veilig is om ermee door te rijden (http://www.omroepwest.nl/nieuws/05-11-2012/geen-problemen-met-aardgasbussen) "omdat dit haast nooit voorkomt" - die steekvlammen. Tja. Ik help het hem hopen. In 1993 zei iedereen na de eerste watersnood in Limburg ook dat het 'eens per honderd jaar voorkwam' en dat we er nu 'weer 100 jaar vanaf zijn'. Twee jaar later stond het water weer in de straten.
Peen
Hebbik ook feauteau van :P
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2F2012%2F10%2F29%2Fw-peen3658.jpg&hash=d224fb6aaf7fb23c4f80a4c529d956c2)
Peen
Tegen de juiste prijs is alles mogelijk toch Peen O0O ja hoor. En het is tegenwoordig lekker makkelijk. Niet meer met bandjes ergens naartoe rijden, maar gewoon op de FTP knallen en klaar.
Mega steekvlam uit aardgasbus Veolia (http://www.youtube.com/watch?v=AF2sTtoHKnQ#ws)Zie de video nu pas, maar wat een vlam. :o
Published on Oct 30, 2012 by omroepwest
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart naar de passagiersbus die maandag 29 oktober in Wassenaar volledig uitbrandde. De bus reed op aardgas en bij de brand ontstonden horizontale steekvlammen die een lengte van 15 tot 20 meter hadden. De aandacht van de Raad ging daarbij uit naar de voertuigeisen die worden gesteld aan passagiersbussen die op aardgas rijden en hoe in Nederland de risico’s van dit type bussen worden beheerst. De Onderzoeksraad stelt deze vragen onder meer vanwege de toename van bussen die als brandstof aardgas, biogas of waterstof gebruiken.
Onderzoeksraad @Onderzoeksraad 6mFilmbeelden van de brand in een aardgasbus zijn bekijken op ons YouTube kanaal: Film Brand in een aardgasbus, 29 oktober 2012, Wassenaar (http://www.youtube.com/watch?v=QurQ2uW0oOU#) … #onderzoeksraad #aardgasbus
Brand aardgasbussen risico in winkelstraten en tunnels
HAARLEM/WASSENAAR - Wanneer brand ontstaat bij een aardgasbus kan dat een groot gevaar opleveren in drukke winkelstraten en tunnels. Vervoersbedrijven en overheden (zoals in de regio Leiden, Haarlem en IJmond) moeten daar beter naar kijken.
Volgens de onderzoeksraad is bij de aanbestedingseisen door de overheden teveel gekeken naar de milieuvoordelen en niet naar de veiligheidsrisico's voor bestuurders, passagiers en de omgeving.Tja, mooi he dat millieu.
Leuke discussie ;)
Maar waar het allemaal om draait is heel simpel. Een regio verlangt van een busmaatschapij dat zij millieu vriendelijk busvervoer aanbieden. Zij benadrukken dit door te stellen dat dit aardgasbussen moeten zijn. Staat omschreven in het progam van eisen wat bij de aanbesteding hoort.
De busmaatschapij stapt daarop in, door in te schrijven op de aanbesteding en wint die vervolgens. En schaft dus tig aardgasbussen aan. Die bussen zijn geheel goedgekeurd voor de nederlandse wetgeving en mogen dus op de nederlandse wegen rijden.
Nu brandt er een bus geheel uit, en blazen die tanks keurig af zoals het bedacht is, en nu in ene wordt er gezegt dat dat onveilig is en onwenselijk omdat ze zijwaards afblazen. Er moet naar boven worden afgeblazen, en die dingen moeten van de weg worden gehaald voor onderzoek. En waarom? Die veiligheidssystemen hebben keurig gedaan waarvoor het bedoelt is.
Nu komen we dus op het punt. Dit zijn allemaal zaken die vooraf bedacht hadden kunnen zijn. De regio had vooraf zich al de vraag kunnen stellen of het uberhaupt verstandig is om die dingen door een zeer dichtbevolkte stad te laten rijden. Bedenk dat soort zaken van te voren. En zadel nu de busmaatschapij niet op met de problemen.
Dus we gaan een megaorder aan aardgasbussen bestellen, die gaan rondrijden. Er vliegt een bus in brand, waardoor de gastanks afblazen. En een beeld vertonen wat we eigenlijk niet willen. En pas daarna gaan we ons bezig houden of dit wel gewenst is of niet.
Dan ben je het paard achter de wagen spannen. Dit soort zaken dien je al te behandelen ten tijde van het uitschrijven van de aanbesteding.
Het is toch van de zotte dat men een term "aardgasbus" wel leuk vindt klinken, maar zich niet bezig houdt met de risico's die er eventueel aan vast kunnen zitten.
En nee, dan kun je de busmaatschapij niet het slachtoffer laten worden van een rare dwaling van een regio.