1020188 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Roermond - 2e Ambu) |
1001564 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Chauffeursploeg 2) | |
1001565 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Chauffeursploeg 3) | |
1001454 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Dienstwisselcode) | |
1001732 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Bemanning SIV) | |
1001742 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm) | |
1001776 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (AGS) | |
1001782 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden) | |
1001789 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Roermond) |
1020179 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-G Midden) |
GRIP 1 | 1001556 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Blusploeg 1) |
GRIP 1 | 1001557 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Blusploeg 2) |
GRIP 1 | 1001558 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Blusploeg 3) |
GRIP 1 | 1001454 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Dienstwisselcode) |
GRIP 1 | 1001618 | BRW Limburg-Noord (Heythuysen) (Bemanning COH ploeg 4) |
GRIP 1 | 1001458 | BRW Limburg-Noord (Heythuysen) (Dienstwisselcode) |
GRIP 1 | 1001648 | BRW Limburg-Noord (Hunsel) (Bemanning VC 900) |
GRIP 1 | 1001869 | BRW Limburg-Noord (Thorn) (Bemanning VC) |
GRIP 1 | 1001974 | BRW Limburg-Noord (Thorn) (Besturing Kazerne) |
GRIP 1 | 1001980 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Conflict- en Crisisbeheersing) |
GRIP 1 | 1001782 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden) |
GRIP 1 | 1001781 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord) |
GRIP 1 | 1001784 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Midden) |
GRIP 1 | 1001174 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Meldkamer) |
GRIP 1 | 1001789 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Roermond) |
GRIP 1 | 1020179 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-G Midden) |
GRIP 1 | 1030210 | Politie Veiligheidsregio Limburg-Noord |
GRIP 1 | 1001955 | Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Bevolkingszorg Roermond) |
GRIP 1 | 1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
GRIP 1 | 1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
GRIP 2 | 1001780 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Algemeen Commandant Crisiscommunicatie) |
GRIP 2 | 1001771 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Centralisten) |
GRIP 2 | 1001980 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Conflict- en Crisisbeheersing) |
GRIP 2 | 1001783 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Noord) |
GRIP 2 | 1001793 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF) |
GRIP 2 | 1001794 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF) |
GRIP 2 | 1001798 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (ICT) |
GRIP 2 | 1001963 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1001954 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1001953 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1001964 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1001796 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 2 | 1001795 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OT ?) |
GRIP 2 | 1001769 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD ?) |
GRIP 2 | 1001782 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden) |
GRIP 2 | 1001781 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord) |
GRIP 2 | 1001775 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD Midden) |
GRIP 2 | 1001778 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Voorlichting) |
GRIP 2 | 1001772 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Voorlichting) |
GRIP 2 | 1001982 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Waterschap) |
GRIP 2 | 1005400 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (ROT ?) |
GRIP 2 | 1001784 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Midden) |
GRIP 2 | 1001174 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Meldkamer) |
GRIP 2 | 1001789 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Roermond) |
GRIP 2 | 1001774 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD) |
GRIP 2 | 1020270 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg) |
GRIP 2 | 1020176 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Centralisten) |
GRIP 2 | 1020271 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Hac-GHOR) |
GRIP 2 | 1020179 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-G Midden) |
GRIP 2 | 1033205 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (SGBO) |
GRIP 2 | 1001979 | Veiligheidsregio Limburg-Noord (Functionaris BCCb) |
GRIP 2 | 1001955 | Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Bevolkingszorg Roermond) |
Luc Graus @LucGraus 35 sec.Brand op A73 bij afslag Herten? @L1verkeer
(https://pbs.twimg.com/media/B7Tr53dCUAAF-YU.jpg)
Politie Echt @politieecht 1 min@L1verkeer A73 links 11.9 (Roermond ri. Maasbracht) tankauto gevaarlijke stoffen gekanteld. Hulpdiensten aanrijdend. A73 afgezet.
https://www.twitter.com/daviddunnaway/status/555330696047513601 (https://www.twitter.com/daviddunnaway/status/555330696047513601)@daviddunnaway - David Dunnaway - 14-01-2015 - 12:48.50Groot alarm na ongeval met tankwagen geladen met zoutzuur. #A73 dicht http://t.co/68uE0lBZdH (http://t.co/68uE0lBZdH)
Groot alarm na ongeval met tankwagen geladen met zoutzuur. #A73 dicht pic.twitter.com/68uE0lBZdH(https://pbs.twimg.com/media/B7TuUcpIcAAJ8dn.jpg:large)
@Hoguhugo foto van het ongeval kom ik net op Facebook tegen pic.twitter.com/R9ViCB0yIyhttps://twitter.com/josh_walet/status/555330994979753984
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) | |
0923100 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode) |
1020253 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (SIGMA Midden) | |
1020252 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (SIGMA Noord) |
Vrachtwagen met giftige stoffen kantelt op A73: groot alarm
ROERMOND - De hulpdiensten hebben woensdagmiddag rond 12.30 uur groot alarm geslagen op de A73 bij Sint Oiliënberg nadat daar een tankwagen gekanteld was. De tank, gevuld met een nog onbekende gevaarlijke en bijtende stof, loopt leeg, maakte de politie bekend. Boven de plaats van het ongeval zijn wolken te zien. De A73 is afgezet.
Naar de plaats van het ongeval zijn twee ambulances uitgerukt.
GRIP 2 | 1001712 | BRW Limburg-Noord (Montfort) (?) |
GRIP 2 | 1001993 | BRW Limburg-Noord (Montfort) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 1001977 | BRW Limburg-Noord (Montfort) (Bevelvoerder) |
GRIP 2 | 1001706 | BRW Limburg-Noord (Montfort) (Blusploeg 1) |
GRIP 2 | 1001707 | BRW Limburg-Noord (Montfort) (Blusploeg 2) |
GRIP 2 | 1001467 | BRW Limburg-Noord (Montfort) (Dienstwisselcode) |
GRIP 2 | 1001733 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 1A) |
GRIP 2 | 1001734 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 1B) |
GRIP 2 | 1001735 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 2A) |
GRIP 2 | 1001736 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 2B) |
GRIP 2 | 1001739 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Dagdienst) |
GRIP 2 | 1001471 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Dienstwisselcode) |
GRIP 2 | 1001741 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Gaspakdragers) |
GRIP 2 | 1001742 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1001975 | BRW Limburg-Noord (Stevensweert) (?) |
GRIP 2 | 1001816 | BRW Limburg-Noord (Stevensweert) (?) |
GRIP 2 | 1001992 | BRW Limburg-Noord (Stevensweert) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 1001474 | BRW Limburg-Noord (Stevensweert) (Dienstwisselcode) |
GRIP 2 | 1001638 | BRW Limburg-Noord (Venlo) (Chauffeurs) |
GRIP 2 | 1001881 | BRW Limburg-Noord (Venlo) (Gaspakdragers) |
GRIP 2 | 1001882 | BRW Limburg-Noord (Venlo) (Kazernealarm) |
GRIP 2 | 1001978 | BRW Limburg-Noord (Wessem) (?) |
GRIP 2 | 1001994 | BRW Limburg-Noord (Wessem) (Besturing Kazerne) |
GRIP 2 | 1001931 | BRW Limburg-Noord (Wessem) (Blusploeg 1) |
GRIP 2 | 1001932 | BRW Limburg-Noord (Wessem) (Blusploeg 2) |
GRIP 2 | 1001933 | BRW Limburg-Noord (Wessem) (BvD) |
GRIP 2 | 1001483 | BRW Limburg-Noord (Wessem) (Dienstwisselcode) |
GRIP 2 | 1001783 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Noord) |
GRIP 2 | 1001777 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (LMP) |
GRIP 2 | 1001782 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden) |
GRIP 2 | 1001781 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord) |
GRIP 2 | 1001775 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD Midden) |
GRIP 2 | 1005400 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (ROT ?) |
GRIP 2 | 1001784 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Midden) |
GRIP 2 | 1001789 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Roermond) |
GRIP 2 | 1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
Foto, via Twitter en Facebook, van tankwagen, flinke klap geweest ............En nog wat meer foto's via facebook, openbaar.
https://twitter.com/josh_walet/status/555330994979753984/photo/1 (https://twitter.com/josh_walet/status/555330994979753984/photo/1)
GRIP 3 | 1001779 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Voorlichting) |
GRIP 3 | 1001780 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Algemeen Commandant Crisiscommunicatie) |
GRIP 3 | 1001771 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Centralisten) |
GRIP 3 | 1001980 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Conflict- en Crisisbeheersing) |
GRIP 3 | 1001783 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Noord) |
GRIP 3 | 1001794 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF) |
GRIP 3 | 1001793 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HSINF) |
GRIP 3 | 1001798 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (ICT) |
GRIP 3 | 1001952 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 3 | 1001960 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 3 | 1001796 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
GRIP 3 | 1001795 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OT ?) |
GRIP 3 | 1001769 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD ?) |
GRIP 3 | 1001782 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden) |
GRIP 3 | 1001781 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord) |
GRIP 3 | 1001775 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD Midden) |
GRIP 3 | 1001778 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Voorlichting) |
GRIP 3 | 1001772 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Voorlichting) |
GRIP 3 | 1005400 | BRW Veiligheidsregio Zuid-Limburg (ROT ?) |
GRIP 3 | 1001784 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Midden) |
GRIP 3 | 1001174 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Meldkamer) |
GRIP 3 | 1001789 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Roermond) |
GRIP 3 | 1001774 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (RCvD) |
GRIP 3 | 1020270 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Algemeen Commandant Geneeskundige Zorg) |
GRIP 3 | 1020176 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Centralisten) |
GRIP 3 | 1020272 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Directeur Publieke Gezondheid van Dienst) |
GRIP 3 | 1020271 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Hac-GHOR) |
GRIP 3 | 1020179 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-G Midden) |
GRIP 3 | 1033205 | Politie Veiligheidsregio Zuid-Limburg (SGBO) |
GRIP 3 | 1001979 | Veiligheidsregio Limburg-Noord (Functionaris BCCb) |
GRIP 3 | 1001955 | Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD Bevolkingszorg Roermond) |
Edwin Kok @Danny722 50s50 seconds agoInmiddels #GRIP3 afgekondigd. SIGMAteams en het mobiel medisch team eveneens onderweg. #A73 #Roermond
Steven Bakker @Kolpen 2m2 minutes agoIncident op de #A73 opgeschaald naar 'OGS Zeer Groot' en #GRIP3. Totaal 18 brandweer wagens onderweg.]
Politie Echt @politieecht 1m1 minute agoLekkende tankauto A73 wind zuid-west. Blijf weg uit rook!
14 januari 2015, 13:09
De A73 Nijmegen <> Maasbracht is woensdagmiddag in beide richtingen afgesloten na een ongeluk met diverse vrachtwagens. Een van de trucks lekt zoutzuur. De weg is dicht tussen Linne en het knooppunt Het Vonderen.
De brandweer is ter plaatse op de plaats het ongeval. De politie houdt iedereen die geen beschermende kleren aanheeft op afstand. Rijkswaterstaat roept automobilisten op in hun auto te blijven.
Het is niet bekend hoelang de situatie van kracht blijft. Verkeer moet vanuit beide richtingen omrijden. Weggebruikers vanuit het zuiden doen dat via Eindhoven (A67/A2). Verkeer vanuit de regio Nijmegen wordt omgeleid via de N273.
Laatst gewijzigd: 14 januari 2015, 13:10FB
Luc Graus @LucGraus@politieecht @roermondnieuws , toeschouwers begrijpen dit niet allemaal, veel mensen staan dichtbij de rook!
1:11 PM - 14 Jan 2015
Luc Graus @LucGrausBrand op A73 bij afslag Herten? @L1verkeer
(https://pbs.twimg.com/media/B7Tr53dCUAAF-YU.jpg)
12:38 PM - 14 Jan 2015
En nog wat meer foto's via facebook, openbaar.
https://www.facebook.com/groups/183478658474462/permalink/432465906909068/ (https://www.facebook.com/groups/183478658474462/permalink/432465906909068/)
NS online @NS_online 2 min.2 minuten geleden
Update Roermond-Echt moet zijn Roermond-Sittard: er kunnen geen treinen rijden door de inzet van de politie. http://bit.ly/NSinfo (http://bit.ly/NSinfo) #RmEc
Veiligheidsregio LN @vr_lnGroot ongeval #tankwagen met gevaarlijke stoffen op de #A73. Hulpdiensten zijn onderweg.
1:13 PM - 14 Jan 2015
GRIP 3 | 1001776 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (AGS) |
GRIP 3 | 1001783 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Noord) |
GRIP 3 | 1001777 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (LMP) |
GRIP 3 | 1001782 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Midden) |
GRIP 3 | 1001781 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-C Noord) |
GRIP 3 | 1001792 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Plotters) |
GRIP 3 | 1001791 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (WVD Pool) |
GRIP 3 | 1001784 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (HOvD Midden) |
GRIP 3 | 1001733 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 1A) |
GRIP 3 | 1001734 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 1B) |
GRIP 3 | 1001735 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 2A) |
GRIP 3 | 1001736 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg 2B) |
GRIP 3 | 1001731 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Blusploeg beroeps) |
GRIP 3 | 1001739 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Dagdienst) |
GRIP 3 | 1001471 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Dienstwisselcode) |
GRIP 3 | 1001742 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm) |
GRIP 3 | 1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
GRIP 3 | 1001627 | BRW Limburg-Noord (Horst aan de Maas) (Bemanning HA/COH ploeg 2) |
GRIP 3 | 1001624 | BRW Limburg-Noord (Horst aan de Maas) (Bevelvoerder) |
GRIP 3 | 1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
GRIP 3 | 1001841 | BRW Limburg-Noord (Susteren) (Bemanning HA ploeg 3) |
GRIP 3 | 1001476 | BRW Limburg-Noord (Susteren) (Dienstwisselcode) |
GRIP 3 | 1001839 | BRW Limburg-Noord (Susteren) (HA ploeg 1) |
GRIP 3 | 1001840 | BRW Limburg-Noord (Susteren) (HA ploeg 2) |
GRIP 3 | 1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
Tankwagen met zoutzuur loopt leeg na aanrijding op A73
Op de A73 bij Sint Odiliënberg in Limburg lekt woensdagmiddag de bijtende en gevaarlijke stof zoutzuur uit een tankwagen die van achteren is aangereden.
Dat maakt de politie bekend. De eerste beelden laten zien dat er veel rook vrijkomt.
De hulpdiensten sloegen rond 12.30 uur groot alarm. Er is een traumahelikopter onderweg en er zijn twee SIGMA-teams voor snel inzetbare medische assistentie opgeroepen. Ook zijn er 18 brandweerwagens opgeroepen.
De politie roept omstanders op om uit de rook te blijven. Rijkswaterstaat roept automobilisten op in de auto te blijven.
Volgens de Veiligheidsregio kan de harde wind mogelijk voor problemen in de omgeving zorgen, daarom is het incident opgeschaald naar GRIP 3. Verdere details kan een woordvoerder nog niet geven.
De A73 is in beide richtingen afgesloten, aldus Rijkswaterstaat. Ook is het treinverkeer tussen Roermond en Echt uit voorzorg stilgelegd.
1020253 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (SIGMA Midden) |
1001746 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code) |
Luc Graus @LucGraus@nufoto @L1verkeer @1Limburg @Roermondichtbij , Traumaheli ter plaatse.
(https://pbs.twimg.com/media/B7T3-FvIEAAQmtM.jpg)
1:30 PM - 14 Jan 2015
Iemand die via dit oranje bordje kan bevestigingen dat het om zoutzuur gaat?
https://twitter.com/TenBaPeter/status/555334384564588544/photo/1
Peter Verweij @TenBaPeterEn op weg terug van #bakkerij naar @TenBaBV gebeurt dit. #hethoudtnietop
(https://pbs.twimg.com/media/B7TxrESIUAA9_VF.jpg)
1:03 PM - 14 Jan 2015 Venray, Limburg, Nederland
1001999 | BRW Limburg-Noord (Panningen) (Besturing Kazerne) | |
1001604 | BRW Limburg-Noord (Panningen) (Chauffeurs) | |
1001457 | BRW Limburg-Noord (Panningen) (Dienstwisselcode) |
p2kflex
1020253 MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (SIGMA Midden) p2kflex
1001746 BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code)
Wat is DLS?
GRIP 3 | 1001566 | BRW Limburg-Noord (Echt) (Meetploeg) |
GRIP 3 | 1001976 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Swalmen) (?) |
GRIP 3 | 1001991 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Swalmen) (Besturing Kazerne) |
GRIP 3 | 1001848 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Swalmen) (Meetploeg) |
p2kflex
1001746 BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Onbekende code)
Wat is DLS?
Onlangs werd in de regio Zuidoost-Brabant voor het eerst drukluchtschuim (DLS) geïntroduceerd. DLS is een systeem waarbij een speciaal soort schuimvormend middel en een hoeveelheid lucht (onder druk) worden toegevoegd aan het water van de tankautospuit. Hierdoor ontstaat een schuimsoort waardoor de slagkracht/bluskracht van een tankautospuit met ongeveer een factor zeven vergroot wordt. Bij schuim wordt vaak direct gedacht aan het bestrijden van vloeistofbranden, maar DLS is ook bijzonder goed bruikbaar bij de 'gewone huis-, tuin- en keukenbranden'.Bron: http://www.brandweer.nl/brabant-zuidoost/actueel/nieuws/@6232/drukluchtschuim/ (http://www.brandweer.nl/brabant-zuidoost/actueel/nieuws/@6232/drukluchtschuim/)
GRIP 3 | 1001516 | BRW Limburg-Noord (Beesel-Reuver) (BvD) |
GRIP 3 | 1001515 | BRW Limburg-Noord (Beesel-Reuver) (Meetploeg) |
Veiligheidsregio LN @vr_ln 1 min.Er is een sirenealarm uitgegaan i.v.m. groot ongeval met zoutzuur A73. Advies ramen en deuren gesloten houden en binnen blijven
Veiligheidsregio LN @vr_lnGroot #ongeval gevaarlijke stoffen dringend advies ramen en deuren gesloten te houden en binnen te blijven wijk #Merum (gemeente #Roermond)
1:25 PM - 14 Jan 2015
Ben ik de enige die opvallend vind dat het nieuwsbericht het over 2 SIGMA-teams heeft die opgeroepen zijn? Waren die niet 2 weken geleden opgeheven...?De GNK in de huidige vorm loopt door tot 1-1-2016.
Druk Lucht Schuim voertuig, een soort kleine crashtender, staat speciaal op kazerne Roermond voor de tunnels aan de A73 o.a.
Veiligheidsregio LN @vr_lnNaar aanleiding van incident tankwagen met zoutzuur op A73 is L1 ingezet als calamiteitenzender.
1:37 PM - 14 Jan 2015
Dat zal dan de 5161 kunnen zijn?
Dat zal dan de 5161 kunnen zijn?
Update: Luchtalarm gaat af in verband met ongeval op A73: http://bit.ly/1ybf1mu (http://bit.ly/1ybf1mu)
VID @vid 8 min.8 minuten geleden
Sta je in de file op de #A73? Blijf in de auto, sluit je ramen en schakel over naar interne luchtcirculatie. #zoutzuur
Dat zal dan de 5161 kunnen zijn?
Type voertuig: SB6 MD/LD3200 T3000
Merk & Type: MAN 16.280BBF(4x4)[M2000-City]
Opbouw: HDS-Godiva
Bouwjaar: 2006
In dienst: 2006
Uit dienst:
Standplaats: Roermond
Opmerkingen: Regionaal voertuig. Voorzien van OneSeven CAFS systeem.Roepnummer: RMD865 > 23-5161
Kenteken: BR-NN-63
Crisis 2.0 @CrisisNed20Radio 1: Hulpdiensten maken plan om automobilisten te evacueren bij ongeval met lekkende tankwagen op #A73
1:42 PM - 14 Jan 2015
Iemand die via dit oranje bordje kan bevestigingen dat het om zoutzuur gaat?
https://twitter.com/TenBaPeter/status/555334384564588544/photo/1
Kan hem niet lezen, maar Zoutzuur heeft als VN nummer 1789...
VID @vidVerkeer staat stil middenin de wolk die vrijkomt uit de tankwagen op de #A73. Foto van http://www.nieuwsuitroermond.nl (http://www.nieuwsuitroermond.nl)
1:46 PM - 14 Jan 2015
Zelfs via burgernet sms gehad:Aantal benaderde deelnemers: 5969
In gebied boven Linne richting Roermond, svp ramen en deuren sluiten ivm zoutzuurwolk. Zoutzuur kun je ruiken en is een gele wolk. Zie gemeente info
Robbert Ophorst @Robbert1980 10 min.10 minuten geledenGiframp dreigt bij Roermond. Ondertussen op calamiteitenzender L1: Lilly Wood & The Prick met Prayer In C.
Rijkswaterstaat roept automobilisten op in de auto te blijven en de interne luchtcirculatie aan te zetten.Ik zou de ventilatie UIT zetten....
VID @vidVerkeer staat stil middenin de wolk die vrijkomt uit de tankwagen op de #A73. Foto van http://www.nieuwsuitroermond.nl (http://www.nieuwsuitroermond.nl)
1:46 PM - 14 Jan 2015
In bericht op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/3972434/groot-alarm-a73-lekkage-zoutzuur-tankwagen.html):Ik zou de ventilatie UIT zetten....
GRIP 3 | 1001614 | BRW Limburg-Noord (Heythuysen) (Meetploeg) |
Gemeente Roermond @roermondnieuwsHoud ramen en deuren gesloten in Merum. http://bit.ly/1Ck2HOl (http://bit.ly/1Ck2HOl) Er is een groot ongeval met gevaarlijke stoffen op de A73 ter hoogte van...
1:53 PM - 14 Jan 2015
1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
Veiligheidsregio LN @vr_ln 33 sec.Het bedrijventerrein #Merum is afgesloten i.v.m. groot #ongeval A73 met #zoutzuur.
Voertuigenlijstje:
[KNIP]
Waarschuwing en verkenningsploegen
Echt
Swalmen
Beesel-Reuver
Heythuysen
[KNIP]
Chloor geeft een gele damp, zoutzuur geeft witte rook
In bericht op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/3972434/groot-alarm-a73-lekkage-zoutzuur-tankwagen.html):Ik zou de ventilatie UIT zetten....
Tankwagen lekt zoutzuur op A73
4 minuten geleden
In gebied boven Linne richting roermond, svp ramen en deuren sluiten ivm zoutzuurwolk. zoutzuur kun je ruiken en is gele wolk.
Share
1Limburg | Joris Peeters
GRIP 3 | 1001842 | BRW Limburg-Noord (Susteren) (Meetploeg) |
Veiligheidsregio LN @vr_ln 4 min.I.v.m. groot ongeval met zoutzuur A73 is de A2, A73, rijksweg en alle #toegangswegen afgesloten. Ook het treinverkeer is afgesloten.
14:16 Situatie in #Roermond op de #A73 lijkt onder controle. Onduidelijk of er in de tankwagen nog zuur zit in andere compartimenten. 1/2
Alle automobilisten achter het ongeval zijn geëvacueerd door hulpverleners. #A73 2/2
Ik zou dat niet doen, hele slechte zet! Daarmee stop je alleen je kachelventilator.. Met (rij) wind komt er dus alsnog gewoon lucht de auto binnen. Ventilator op stand 1 en recirculatie aan sluit dus fysiek met kleppen je binnenruimte af van buiten...Weer wat geleerd vandaag. ;)
Als je de ventilator aan zet op interne lucht creëer je een overdruk waardoor er geen lucht van buiten naar binnen komt. Dit gebruiken grondverzet machines al jaren.Voor overdruk oet je gefilterde lucht inblazen. Recirculatie geeft geen overdruk. Hopen dat het goed gaat. Uit eigen domme experimenteer ervaring geleerd dat het niet gezond is voor je longen.
1001750 | BRW Limburg-Noord (Roermond) (Verzorgingsgroep) |
Veiligheidsregio LN @vr_ln 1 min.Er is een sirenealarm uitgegaan i.v.m. groot ongeval met zoutzuur A73. Advies ramen en deuren gesloten houden en binnen blijven
Dat zal dan de 5161 kunnen zijn?
Voertuigenlijstje:
1020184 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Weert - 1e Ambu) |
1020191 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Venlo - 1e Ambu) |
1020178 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (OvD-G Noord) |
1023011 | Ambu 24-111 (GGD Zuid Limburg) |
1023034 | Ambu 24-134 (GGD Zuid Limburg) |
1020193 | MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Venlo - 3e Ambu) |
Chloor geeft een gele damp, zoutzuur geeft witte rookZoutzuur geeft witte damp.
Toevoegen van een lijst met ingezette of liever gezegd gealarmeerde hulpverleningsvoertuigen, de zogenaamde voertuiglijsten, kan zo nodig na afloop van een incident gedaan worden.
Veiligheidsregio LN @vr_lnI.v.m. groot #ongeval #A73 zijn tot aan de oprit Linne alle personen uit voorzorg uit de auto´s gehaald.
2:20 PM - 14 Jan 2015
Thomas @ThomasKusters
14:38 Trauma heli is weer vertrokken. Zonder slachtoffers. #L1
14:34 Zojuist lege tankwagen aangekomen om zoutzuur over te pompen. #L1
1Limburg @1LimburgEr is een lege tankwagen onderweg naar het ongeval op #A73. Deze gaat het #zoutzuur uit de lekkende vrachtwagen ompompen.
2:34 PM - 14 Jan 2015
1Limburg @1LimburgEr zijn 35 mensen uit auto's gehaald. Er is niemand gewond geraakt. Ook de vrachtwagenchauffeur is ongedeerd. #A73 #zoutzuur
2:40 PM - 14 Jan 2015
ikbenveiligNL @ikbenveiligNLBetrokken bij ongeval met gevaarlijke stof #A73 in #Limburg? Laat weten dat je veilig bent! http://www.ikbenveilig.nl/a73ongeval (http://www.ikbenveilig.nl/a73ongeval) #imok #ikbenveilig
2:40 PM - 14 Jan 2015
Veiligheidsregio LN @vr_lnEr is een telefoonnummer opengesteld voor #vragen van burgers i.v.m. #ongeval A73. Dit telefoonnummer is 0475-359999
2:43 PM - 14 Jan 2015
ikbenveiligNL @ikbenveiligNLBetrokken bij ongeval met gevaarlijke stof #A73 in #Limburg? Laat weten dat je veilig bent! ikbenveilig.nl/a73ongeval (http://ikbenveilig.nl/a73ongeval) #imok #ikbenveilig
2:40pm · 14 Jan 2015
Veiligheidsregio LN @vr_ln · 7s 7 seconds agoHet #ongeval #A73. Het #zoutzuur is afgedekt met schuim. De hulpdiensten hebben de uitdamping van het zoutzuur onder controle.
Veiligheidsregio LN @vr_ln · 8s 8 seconds ago35 personen zijn vanuit de file #ongeval #A73 naar de #Landelijke Eenheid Politie in Maasbracht vervoerd en worden door de arts onderzocht.
Via crisis.nl geeft de overheid u informatie over een ramp of ernstige calamiteit.
Op dit moment is crisis.nl niet ingezet
Speelt er toch iets in uw omgeving? Raadpleeg uw regionale omroep of de website van uw gemeente voor meer informatie.
Veiligheidsregio LN @vr_ln 34s35 seconds ago2 van de 35 personen zijn met ademhalingsproblemen #ongeval #A73 naar de #Landelijk Eenheid Verkeerspolitie Maasbracht vervoerd.
Veiligheidsregio LN @vr_ln · 2m 2 minutes ago35 mensen zijn door onderzocht en uit auto gehaald. 2 mensen met ademhalingsproblemen. Situatie tankauto is stabiel.
Veiligheidsregio LN @vr_ln 25s25 seconds ago#Ongeval #A73: het bedrijventerrein en de wijk #Merum is vrijgegeven. Ramen en deuren kunnen open en mensen mogen weer naar buiten.
Veiligheidsregio LN @vr_ln 25s25 seconds ago#Ongeval #A73: het bedrijventerrein en de wijk #Merum is vrijgegeven. Ramen en deuren kunnen open en mensen mogen weer naar buiten.
Veiligheidsregio LN @vr_ln 33s33 seconds agoDe brandweer controleert auto's #ongeval #A73 of er mogelijk druppels #zoutzuur aanwezig zijn.
:-XAch, waarschijnlijk is de overheid zelf ook het bestaan van crisis.nl vergeten.. 0098
VID @vid 2 min.2 minuten geleden
Aanrijding bij de Swalmentunnel in de #A73 richting Maasbracht. De tunnel is dicht.
Weert had een gaspakkenteam, echter is die wegbezuinigd. Dichtstbijzijnde gaspakkenteam is Venlo als ik het goed heb begrepen.
Weert had een gaspakkenteam, echter is die wegbezuinigd. Dichtstbijzijnde gaspakkenteam is Venlo als ik het goed heb begrepen.En wat wilden we in deze situatie dan met een gaspakkenteam?
En wat wilden we in deze situatie dan met een gaspakkenteam?
Veiligheidsregio LN @vr_ln 32s32 seconds agoHet treinverkeer omgeving #ongeval #A73 is weer vrijgegeven.
Ach, waarschijnlijk is de overheid zelf ook het bestaan van crisis.nl vergeten.. 0098Of het is gewoon geen crisis...
Wouter Nelissen @WouterL1 1m1 minute agoWegdek #a73 moet vervangen worden over lengte van 100 meter ivm #zoutzuur. Men hoopt hiermee voor ochtendspits morgen klaar te zijn #L1
En Roermond(?)
Voor ons ook wel heel fijn dat er fotografen zo dicht bij het incident gekomen zijn. Hoeven wij tenminste onze longen niet in gevaar te brengen om te gaan kijken. >:D
Veiligheidsregio LN @vr_ln · 21s 22 seconds agoIn tegenstelling tot eerder bericht #A73 zijn er 85 pers uit voorzorg vervoerd naar Apollo Melick waarvan 1 persoon naar het ziekenhuis
Veiligheidsregio LN @vr_ln 1m1 minute agoOm 18.00 uur worden alle automobilisten #ongeval #A73 vanuit Apollo Melick vervoerd naar hun auto's. De auto's worden alvorens afgespoeld.
En wat wilden we in deze situatie dan met een gaspakkenteam?Is opzich een logische stap bij een 8 stof lekkage.. bronbestrijding mag immers enkel met gaspak en volgens mij zie ik dat men ook in gaspak een schuimlaag toepast..
Chemiepak ;)
Chemiepak ;)
Veiligheidsregio LN @vr_ln 1m1 minute agoOm 18.00 uur wordt het publieksnr. van gemeente Roermond in het kader van #ongeval #A73 gesloten. Voor meer info zie http://www.roermond.nl (http://www.roermond.nl)
Locatie van ongeval lijkt te zijn in de staart van de file n.a.v. eerder ongeval op de A2.Nou het is wel raak in Limburg vandaag en niet zo klein beetje. Gelukkig geen ernstig gewonden?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi58.tinypic.com%2F14dgdiq.png&hash=adb464a4484e1da164fc5a1367a1c455)
https://www.google.nl/maps/place/51%C2%B009%2734.4%22N+5%C2%B057%2726.2%22E/@51.1582265,5.9556331,14z/data= (https://www.google.nl/maps/place/51%C2%B009%2734.4%22N+5%C2%B057%2726.2%22E/@51.1582265,5.9556331,14z/data=)!4m2!3m1!1s0x0:0x0!5m1!1e1?hl=nl
Wat ik me afvraag: Wellicht heb ik de juiste foto's van de situatie niet gezien maar ik zie 2 vrachtwagen met veel schade aan de achterzijde en geen zichtbare schade aan de voorkant. Was er nog een vrachtwagen betrokken?Ik vermoed dat de tankwagen heeft moeten uitwijken voor de vrachtwagen, waarbij de uitzwenkende achterzijde de achterkant van de vrachtwagen heeft geraakt en de deur is blijven hangen aan de tankwagen. Dat verklaart ook dat de tankwagen voorbij de vrachtwagen tot stilstand gekomen is.
Wouter Nelissen @WouterL1 45s46 seconds agoBrandweer moet overigens regelmatig schuim bijspuiten omdat #zoutzuur ook dat schuim wegvreet #a73 #l1 #1limburg (https://pbs.twimg.com/media/B7UmmSuIQAAjXsr.jpg)
Waarom hebben ze trouwens schuim gebruikt?
Heel veel water lijkt mij beter, de damp neerslaan met monitoren en vooral heel veel spoelen.
Martijn
officieel bij een 8 stof enkel snelle redding als ik me niet vergis..Een snelle grijpredding zou zelfs in bluspak kunnen. Maar in dit geval snelle redding of verkenning chemiepak, moet je echt het incident gaan stabiliseren zul je naar het gaspak moeten, en dus het gaspakkenteam laten komen.
Een snelle grijpredding zou zelfs in bluspak kunnen. Maar in dit geval snelle redding of verkenning chemiepak, moet je echt het incident gaan stabiliseren zul je naar het gaspak moeten, en dus het gaspakkenteam laten komen.volgens het erickaartenboek is redding in chemiepak, werken of stabilisatie dient in gaspak gedaan te worden bij de 1789
Opruimen gemorst product: Deskundige waarschuwen. Draag chemiepak en verse luchtkap/ademluchtmasker. Extra ventilatie.
Gemorst product indammen en onschadelijk maken met bicarbonaat (langzaam toevoegen). Reactieproduct verwijderen met water. Spoelwater afvoeren naar riool.
1001616 | BRW Limburg-Noord (Heythuysen) (Bemanning COH ploeg 2) | |
1001458 | BRW Limburg-Noord (Heythuysen) (Dienstwisselcode) | |
1001498 | BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode) |
Eerste alarmering voor een OGS: SIV
Helpen grote hoeveelheden kalk erop niet?
Ik vermoed dat de tankwagen heeft moeten uitwijken voor de vrachtwagen, waarbij de uitzwenkende achterzijde de achterkant van de vrachtwagen heeft geraakt en de deur is blijven hangen aan de tankwagen. Dat verklaart ook dat de tankwagen voorbij de vrachtwagen tot stilstand gekomen is.Het blijkt andersom. De tankwagenchauffeur zag de file te laat en week uit. De vrachtwagen kon hem niet meer ontwijken. Aldus de eigenaar van de tankwagen
Maar dit is puur gebaseerd op de foto's en filmpjes
Het blijkt andersom. De tankwagenchauffeur zag de file te laat en week uit. De vrachtwagen kon hem niet meer ontwijken. Aldus de eigenaar van de tankwagen
Het blusschuim wordt trouwens nu gezien als chemisch afval en is of wordt door specalisten afgevoerd. Het wegdek is zodanig beschadigd dat reparatie nodig is. Het zoutzuur is ook de berm ingelopen. Is ook te zien op de foto die ik hier geplaatst heb.
@ANWBverkeer ANWBverkeerDe #A73 Venlo<->Maasbracht blijft voor onbepaalde tijd DICHT tussen Belfeld en knooppunt Het Vonderen. Volg <-> route Eindhoven (A2, A67).
Helpen grote hoeveelheden kalk erop niet?
Met 25 ton zoutzuur heb je een enorme berg aan kalk nodig. Ook creëer je dan een chemische reactie waarbij ook weer gevaarlijke gassen/dampen vrijkomen.
De schuimlaag waarvoor gekozen is bedekt de gevaarlijke stof waardoor er geen (of in ieder geval heel weinig) van de gassen/dampen verspreid worden in de wijde omgeving.
Met 25 ton zoutzuur heb je een enorme berg aan kalk nodig. Ook creëer je dan een chemische reactie waarbij ook weer gevaarlijke gassen/dampen vrijkomen.
De schuimlaag waarvoor gekozen is bedekt de gevaarlijke stof waardoor er geen (of in ieder geval heel weinig) van de gassen/dampen verspreid worden in de wijde omgeving.
De kans op een zoutzuur lekkage is een goede reden om een alkalische stof bij de hand in geval van nood te houden . Tuinkalk is een goede keuze voor spill neutralisatie omdat het goedkoop en komt in grote zakken .
Kalk is dus een prima product om de boel op te ruimen, alleen zul je zoals devilfish ook aangeeft grote hoeveelheden moeten hebben. Dus is schuim en water inderdaad beter, ook omdat je met water de boel verdunt.
Dat maakt kalk voor deze casus geen prima product: Je blijft naast de afgegraven berm en het besmette wegdek met veel meer chemisch afval zitten.Ik heb het niet over de zooi die je dan moet opruimen. Ik doe eerst aan bronbestrijding voordat ik ook maar uberhaupt kan gaan nadenken over het opruimen van de zooi. Jij begint over gevaarlijke reacties. En dat valt dus reuze mee. ::)
Met 25 ton zoutzuur heb je een enorme berg aan kalk nodig. Ook creëer je dan een chemische reactie waarbij ook weer gevaarlijke gassen/dampen vrijkomen.
De schuimlaag waarvoor gekozen is bedekt de gevaarlijke stof waardoor er geen (of in ieder geval heel weinig) van de gassen/dampen verspreid worden in de wijde omgeving.
Zijn er eigenlijk richtlijnen voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en het rijden in tunnels? Als dit in de Roertunnel was gebeurd dan was de impact hoogstwaarschijnlijk veel groter zijn geweest.
Zijn er eigenlijk richtlijnen voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en het rijden in tunnels? Als dit in de Roertunnel was gebeurd dan was de impact hoogstwaarschijnlijk veel groter zijn geweest.Ja, daar mag je niet in.
Ja, daar mag je niet in.
http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/vrachtauto/voorschriftentijdensvervoer/tunnels/ (http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/gevaarlijke_stoffen/vrachtauto/voorschriftentijdensvervoer/tunnels/)
In kolom 15 van de stoffenlijst, tabel A hoofdstuk 3.2 van het ADR, is per UN-nummer de tunnelcategorie terug te vinden waar de betreffende stof NIET door vervoerd mag worden.
Ik heb het niet over de zooi die je dan moet opruimen. Ik doe eerst aan bronbestrijding voordat ik ook maar uberhaupt kan gaan nadenken over het opruimen van de zooi. Jij begint over gevaarlijke reacties. En dat valt dus reuze mee. ::)
Dus is schuim en water inderdaad beter, ook omdat je met water de boel verdunt.Een flinke hoeveelheid sterk zuur 'verdunnen' of 'neutraliseren' met water is een hopeloze klus en daarom niet verstandig. Enerzijds omdat je voor elke pH-punt omhoog een factor 10 water nodig hebt. 1 liter van pH 1 naar pH 7 brengen betekent dus 1 miljoen liter water toevoegen. En hoeveel liter lag er wel niet? Anderzijds omdat elke liter water die je toevoegt de plas en daarmee de schadeplek groter maakt.
Even ter uitbreiding, de reactie die plaats vind tussen kalk en zoutzuur:Was de reactie niet: CaCO3(s) + 2 HCl(aq) --> CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l). Jouw reactie lijkt vrij chloor op te leveren?
CaCO3 + 2H3O+ + 2Cl- --> CO2h + Ca2+ + 2Cl- + 3H2O
De restproducten zijn niet (extreem) gevaarlijk, de calcium en chloor ionen lossen op in het water, CO2 vervliegt wel.
Voor de hoeveelheid kalk die je nodig zou hebben:
25.000 kg zoutzuur X 30% (de maximale oplossingsconcentratie)=7.500 kg puur zoutzuur
7.500.000 g puur zoutzuur / 36,46 g/mol = 205.000 mol zoutzuur
Reactieverhouding is 1mol kalk voor 2mol zoutzuur dus je hebt 102.500 mol kalk nodig
102.500 x 100,1 g/mol /1000 = 10.260 kg kalk
en dat is heel wat stoepkrijt 098uo
Daarbij zal de reactie niet optimaal verlopen en zal je dus meer nodig hebben.
Dus afdekken met schuim en langzaam weg laten lopen, eventueel verdund met water is een goede optie
Hoeveel zoutzuur is er uiteindelijk uit de tank gelopen en was de tank op een of andere manier gecompartimenteerd ?
Dit is een speciale oplegger voor zuren en logen die voorzien zijn van slingerschotten en zijn doorgaans 1 kamertanks, de deksels bovenop (4 stuks) zijn voor reinigingsdoeleinden. Hoeveel erin zat zal uit de papieren moeten blijken...
Op de vrachtbrief stond 25 ton, aldus een woordvoerder van de brandweer.Bij een dichtheid (soortelijk gewicht) van 1,18 praat je over een hoeveelheid van ongeveer 21.200 liter...
Jullie halen hier juist onze interventie aan van een paar weken geleden.
De afhandeling van dit incident is nog steeds bezig, er zijn sporen van het zoutzuur terug gevonden in het grondwater. Dit is men nu aan het behandelen.
Na het takelen van de tankwagen (in ons geval) bleek dat er toch een groot lek was en dat er een grote hoeveelheid zoutzuur was vrij gekomen (ook al kon dit niet volgens de transporteur).
Men heeft in ons geval een 5 tal ton kunnen overpompen, de rest is dus vrijgekomen. We zijn tot 's nachts bezig geweest om het zoutzuur dat er nog stond te neutraliseren met kalk (krijt), omdat men dit in dergelijke concentratie niet kon opzuigen met een vacuumtankwagen volgens de specialisten van het bedrijf dus moest dit eerst geneutraliseerd worden.
Zijn er close-ups van beide vrachtwagens beschikbaar?
Was de reactie niet: CaCO3(s) + 2 HCl(aq) --> CaCl2(aq) + CO2(g) + H2O(l). Jouw reactie lijkt vrij chloor op te leveren?
Volgens mij heeft die een klap gehad van achteren of hij is met zijn achter/zijkant tegen de vangrail aangekomen waardoor de oplegger beschadigd is geraakt en het er zo vreemd uitziet. Kan natuurlijk ook de lading zijn geweest die de oplegger beschadigd heeft. Zo stevig zijn die niet. Als het al door het zuur kwam lijkt me toch dat de voorwielen als eerste aan de beurt zouden zijn?
Gepubliceerd op 3 jul. 2015
#mijnPRMD video verkeersongeval A73 zoutzuur.
Begin dit jaar vond er op de A73 een verkeersongeval plaats waarbij een vrachtwagen zoutzuur lekte.
Geruime tijd werd de A73 afgesloten zodat alle hulpdiensten hun werk konden doen.
Omdat de vrachtwagen zoutzuur lekte rukten de hulpdiensten massaal uit.
Kijk met ons mee!
#A73 #ongeval.