Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => Huisartsenpost (HAP) => Topic gestart door: DF op 10 augustus 2013, 13:10:49

Titel: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 10 augustus 2013, 13:10:49
Hoe zit het eigenlijk met de rij en rusttijden van een Hap-chauffeur die volgens de taxiwet werkt? En met name de vraag: Is er vrijstelling van de rij en rusttijden?
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Defflynn op 10 augustus 2013, 13:31:00
Een HAP-C die met blauwe (taxi) kentekens rijdt hoort zich aan de rij- en rusttijdenwet van de taxi te houden. Er zijn hier geen vrijstellingen voor.
Levert dus soms problemen op aangezien dit bijna niet na te leven is/was.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 10 augustus 2013, 14:01:18
Wij hebben diensten zonder pauze. Dus daar ga je al en dit is nog maar 1 van die voorbeelden.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 10 augustus 2013, 17:30:04
Ook als HAP-chauffeur heb je diensten zonder officiële pauzes. Je kunt patiënten immers niet laten wachten omdat wij toevallig nét aan onze pauze zijn begonnen... Hier is, voor zover mij duidelijk is gemaakt, dan ook officieel vrijstelling voor. In onze rijtijdenadministratie (de streep-boekjes) vind je dus ook geen registratie terug van pauzes, deze lijn is ongebruikt. Waar deze vrijstelling terug te vinden is weet ik niet, ik doe alleen wat mij verteld is...  998765
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Bert65 op 10 augustus 2013, 23:23:43
Ik zou dat maar zwart op wit willen hebben tenzij de dienst niet langer is dan 6 uur. Ik kan, tot nu toe, nergens iets terug vinden dat dit anders is en de HAPchauffeur hier vrijstelling voor heeft.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 12 augustus 2013, 00:16:00
Lijkt mij een strak plan. Straks heb ik een vette bekeuring aan m'n kont hangen en de huisartsenpost weet weer van niets. Dus gaan we voortaan om 12 uur lekker ons bammetje opeten en die patiënt met een te lage bloedsuiker moet maar ff wachten. Het is niet anders...
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: r1200gs op 12 augustus 2013, 07:36:31
Als jullie gewoon aanteken wat jullie doen is de beschikking voor jullie werkgever. Ik kan me niet voorstellen dat jullie de gehele dienst rijden. Jullie ook momenten dat jullie niks doen toch. Dat kan je dan zien als zijnde een onderbreking. Zal eens kijken hoe het zit maar binnen het atbv is een ambulance uitgesloten( vrijgesteld).
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: RuudF op 12 augustus 2013, 09:27:34
Je bent als HAP-C ook niet uren achter elkaar aan het rijden, wel veel relatief korte stukjes gevolgd door gemiddeld 20 tot 30 minuten stilstaan tijdens de visite, en vaak zit je ook uren op de post te wachten op een rit hetgeen eigenlijk ook niet kan worden aangerekend als werktijd.
De HAP-C neemt inderdaad een aparte plek in voor wat betreft de pauze registratie in het werkboekje aangezien hij/zij ook geen taxichauffeur is.
En inderdaad is het argument van de onverwachte spoedrit die niet kan wachten tijdens je pauzetijd reden om van de regelgeving in deze af te wijken.

Ruud
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: r1200gs op 12 augustus 2013, 10:32:11
Geen diender zal vallen over de onderbreking, wel over het feit dat je te weining dagelijkse of wekelijkse rust heb genoten. Om te kijken of jullie in aanmerking komen voor een vrijstelling moeten jullie kijken wat er op het kentekenbewijs staat, dat is nammelijk bepalend.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 12 augustus 2013, 17:29:46
Ik heb even gekeken op het kentekenbewijs en er staan wel wat code's op met zie bijlage..(geen bijlage aanwezig) Onder het kentekenbewijs staat taxi verder niets.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 12 augustus 2013, 17:36:29
Het ATB vervoer geldt niet voor:
1 werknemers die uitsluitend werkzaamheden verrichten op 'eigen weg'
of 'eigen terrein' (fabrieksterreinen);
2 een vrachtauto waarvan het kenteken- of registratiebewijs een
laadvermogen van 500 kg of minder vermeldt;
3 voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet meer
dan 30 km per uur bedraagt;
Voor wie geldt het ATB vervoer?
Standaard- en overlegregeling
Wanneer is het ATB vervoer niet
van toepassing?
4 voertuigen van of onder toezicht van strijdkrachten, bescherming
burgerbevolking, brandweer en korpsen voor de handhaving van
de openbare orde;
5 voertuigen die gebruikt worden in noodsituaties of voor reddingsoperaties;
6 speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen;
7 voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen;
8 voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer
voor privédoeleinden.
N.B. Voor deze sectoren geldt de Arbeidstijdenwet
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Defflynn op 12 augustus 2013, 18:02:32
Dat is het Arbeidstijden Besluit(ATB) , een aanvulling op de Arbeidstijdenwet (ATW). Zoals je al ziet geldt de ATB niet voor punt 6. Dus de ATW is van toepassing.Deze stelt ook duidelijk dat je gewoon pauze moet houden. Onder pauze word verstaan dat in een periode van minimaal 15min je geen verplichting tot arbeid heb. Dat je tijdens je dienst periodes heb dat je niks te doen heb maakt niet uit. Je bent in die tijden gewoon beschikbaar voor werk.
Ondanks dat je in een auto rijdt die qua uiterlijk op een ambulance lijkt , blijf je ten alle tijden taxichauffeur. Je hoort je dan ook aan de regels te houden die voor hun gelden. De enigste uitzondering hierop
is dat tijdens U1/A1 ritten je onder de Brancherichtlijn Spoedeisende (Medische) Hulpverlening valt en dus tijdelijk gelijkgesteld wordt als een ACH. Dus als je tijdens je pauze een spoedrit krijgt ben je op dat moment geen taxichauffeur meer :D.

Dit zijn dingen die collega's en ik al vaker bij zowel onze oude werkgever , vakbonden en zelf op ambtelijk niveau hebben aangekaart. Zonder resultaat. Zolang taxibedrijven die HAP-C leveren voor een lage prijs en hierbij de HAP-C uitbuiten en de wetgever de positie en het werk als HAP-C niet erkennen wordt hier niks aangedaan.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Golly op 12 augustus 2013, 19:26:20
Hoe zit het eigenlijk met de uitbetaling? Als een chauffeur een dienst werkt, wordt daar dan een half uur pauze in op mindering gebracht? Of worden alle uren die men aanwezig is uitbetaald?
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 12 augustus 2013, 19:29:01
9 uur dienst zonder pauze is 9 uur betaald bij ons.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: HIT op 12 augustus 2013, 20:45:22
Citaat van: HIT link=msg=854472 date=1298892855
Speciale uitzonderingen van het Arbeidstijdenbesluit vervoer
Lidstaten mogen bepaalde activiteiten of branches van de rij- en rusttijdenregels van EG verordening 561/2006 uitzonderen. Dit vanwege de aard van het bedrijf en het beperkte vervoersbelang van deze bedrijven. De werknemers die werkzaam zijn bij deze bedrijven hebben wel te maken met de arbeids- en rusttijdregels van het Arbeidstijdenbesluit vervoer, maar niet met de rijtijd, pauze in rijtijd en rusttijdnormen.

Hieronder vallen ook alle voertuigen van Hulpdiensten alsmede de door de overheid aangewezen en of ingehuurde diensten om overheidstaken uit te voeren. Een HAP chauffeur valt onder de ingehuurde diensten en geniet dus van de vrijstellingen. Echter nu komt het mooie, hij valt niet onder de vrijstelling van vervoer van goederen maar onder de vrijstelling van vervoer van personen.

Deze wet geeft dus niemand de mogelijkheid tot vrijstelling van het ATB ook niet de Hulpdiensten. Echter kleine nuance is er wel. Het ATB mag door de hulpdiensten zo worden aangepast dat het gemiddelde wordt behaald, wat betekend dat er geen directe normering is voor het te mogen maken aantal uren achtereen. Maar wel dat de niet genoten pauze's moeten worden uitgedeeld (weet even niet het juiste woord hiervoor).
VB, het ATB schrijft voor een vrachtauto voor dat er na 4 1/2 uur minimaal 3/4 uur moet worden gerust defensiechauffeurs onderweg met een vrachtauto naar een oefenterrein zijn hier dan door de dienst door vrijgesteld en mogen langer rijden. Echter moet deze rust wel worden aangesloten bij de dagelijkse rust en moeten de rusttijden over een tijdsbestek van 6 maanden wel het juiste aantal uren beslaan. Ja, het is niet makkelijk en het wordt alleen nog maar ingewikkelder.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 12 augustus 2013, 23:48:12
Citaat van: Defflynn link=msg=1191282 date=1376323352
Dat is het Arbeidstijden Besluit(ATB) , een aanvulling op de Arbeidstijdenwet (ATW). Zoals je al ziet geldt de ATB niet voor punt 6. Dus de ATW is van toepassing.Deze stelt ook duidelijk dat je gewoon pauze moet houden. Onder pauze word verstaan dat in een periode van minimaal 15min je geen verplichting tot arbeid heb. Dat je tijdens je dienst periodes heb dat je niks te doen heb maakt niet uit. Je bent in die tijden gewoon beschikbaar voor werk.
Ondanks dat je in een auto rijdt die qua uiterlijk op een ambulance lijkt , blijf je ten alle tijden taxichauffeur. Je hoort je dan ook aan de regels te houden die voor hun gelden. De enigste uitzondering hierop
is dat tijdens U1/A1 ritten je onder de Brancherichtlijn Spoedeisende (Medische) Hulpverlening valt en dus tijdelijk gelijkgesteld wordt als een ACH. Dus als je tijdens je pauze een spoedrit krijgt ben je op dat moment geen taxichauffeur meer
:D.

Dit zijn dingen die collega's en ik al vaker bij zowel onze oude werkgever , vakbonden en zelf op ambtelijk niveau hebben aangekaart. Zonder resultaat. Zolang taxibedrijven die HAP-C leveren voor een lage prijs en hierbij de HAP-C uitbuiten en de wetgever de positie en het werk als HAP-C niet erkennen wordt hier niks aangedaan.
Sorry, maar wat een onzin! Ook als ik U1/A1/Prio 1/met spoed/...(hoe je het wilt noemen) rijd ben ik gewoon nog steeds dezelfde taxichauffeur hoor. OGS betekent vrijstelling RVV, verder veranderd er niks aan de wetgeving. Als ik zonder spoedrit verplicht ben om pauze te houden, dan ben ik dat ook mét spoedrit. Het feit dat ik knipperlampjes en herrie aanzet geeft mij geen vrijstelling voor de ATW/ATB (of welke andere wettelijke regeling dan ook).
Dit alles heeft niks met brancherichtlijnen en/of functie's te maken. "Gelijkgesteld aan ACH" bestaat niet, een ACH is namelijk ook echt niets bijzonders verder. Het is slechts een functieomschrijving, de werkgever mag hem ook Sjouw-feur, Voertuigbediener, Chef Sturen of Kapitein noemen, het is niet dat je dan opeens meer mag.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: ir. Auditor op 13 augustus 2013, 00:18:42
Hoe zit het eigenlijk voor de huisarts bij de HAP. Die heeft toch ook recht op pauze zoals iedere werknemer in een bedrijf? Is die ook iedere zoveel tijd een kwartier of half uur niet inzetbaar omdat hij volgens een wettelijke regeling met een kopje koffie en een stroopwafel in de kantine moet zitten?
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Dinges op 13 augustus 2013, 00:21:42
En ik vraag mij wel eens af wat een rechter zegt als een ACH al langer als 12 uur aan het kachelen is, en in uurtje 13 bij een ongeluk betrokken raakt....of in het 14e of 15e uur van zijn dienst. Want diensten dat een ACH continu in de weer is, komen daadwerkelijk voor. 12-uursdiensten, 15-uursdiensten en in bepaalde regio's bestaan zelfs nog 24-uurs diensten heb ik begrepen.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: ir. Auditor op 13 augustus 2013, 01:01:33
Citaat van: Dinges link=msg=1191408 date=1376346102
En ik vraag mij wel eens af wat een rechter zegt als een ACH al langer als 12 uur aan het kachelen is, en in uurtje 13 bij een ongeluk betrokken raakt....of in het 14e of 15e uur van zijn dienst. Want diensten dat een ACH continu in de weer is, komen daadwerkelijk voor. 12-uursdiensten, 15-uursdiensten en in bepaalde regio's bestaan zelfs nog 24-uurs diensten heb ik begrepen.
Het zelfde geldt toch ook voor de verpleegkundige? Het lijkt me dat als hij/zij zo lang aan 1 stuk aan het werk is dat de kans op een medische fout net zo toeneemt zoals de kans op stuurfoutjes door vermoeidheid groter wordt bij de chauffeur.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Dinges op 13 augustus 2013, 02:17:42
Een stuurfoutje heeft gevolgen voor de hele bus met alles wat erin zit en meerijdt. Maar ik ben het met je eens, vermoeidheid slaat ook toe bij een vpk, uiteraard.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Red op 13 augustus 2013, 02:27:06
Citaat van: Dinges link=msg=1191441 date=1376353062
Een stuurfoutje heeft gevolgen voor de hele bus met alles wat erin zit en meerijdt. Maar ik ben het met je eens, vermoeidheid slaat ook toe bij een vpk, uiteraard.
De pleeg kan tijdens een prio 1 rit toch prima even op het bedje achterin gaan liggen? Pak je in de gemiddelde regio toch al gauw 10 a 15 minuten slaap mee per uitruk...  ;)
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Blauwe-motormuis op 13 augustus 2013, 02:29:47
Ja, als die ambulance eens op tijd rijdt... Meestal reden ze wel een powernap van 20 minuten!  98uiye
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: RuudF op 13 augustus 2013, 09:13:56
Kunnen jullie je nog die TV-special herinneren in Blik op de Weg over het werk van een transplantatie team en dan specifiek over het logistieke gebeuren erachter?
Zoek dat filmje eens op Youtube daar is de chauffeur 17 uur onafgebroken in dienst echter zijn stilstanduren gelden als pauze/niet aan het werk!
Ook hij heeft diezelfde blauwe platen op de auto.

Ruud
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 13 augustus 2013, 14:55:38
Ja, dat filmpje had ik al eens gezien. Maar de man kan zijn pauze niet zelf indelen. Hij kan niet zeggen, ik ga even drie kwartier in de IKEA rond struinen want de kans bestaat dat ie na 2 minuten alweer wordt weggeroepen. Dus eigenlijk geld dit niet als pauze.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Defflynn op 13 augustus 2013, 15:41:14
Citaat van: Rhonus link=msg=1191398 date=1376344092
Sorry, maar wat een onzin! Ook als ik U1/A1/Prio 1/met spoed/...(hoe je het wilt noemen) rijd ben ik gewoon nog steeds dezelfde taxichauffeur hoor. OGS betekent vrijstelling RVV, verder veranderd er niks aan de wetgeving. Als ik zonder spoedrit verplicht ben om pauze te houden, dan ben ik dat ook mét spoedrit. Het feit dat ik knipperlampjes en herrie aanzet geeft mij geen vrijstelling voor de ATW/ATB (of welke andere wettelijke regeling dan ook).
Dit alles heeft niks met brancherichtlijnen en/of functie's te maken. "Gelijkgesteld aan ACH" bestaat niet, een ACH is namelijk ook echt niets bijzonders verder. Het is slechts een functieomschrijving, de werkgever mag hem ook Sjouw-feur, Voertuigbediener, Chef Sturen of Kapitein noemen, het is niet dat je dan opeens meer mag.

Misschien niet al te best uitgelegd.
Op het moment dat jij als HAP-C een spoedrit krijgt ben je levensreddend bezig. Je valt dan onder de geldende brancherichtlijnen. Je spoedrit heb je aangemeld/aangevraagd bij het MKA. Je bent op dat moment het zelfde als een ambulance en "gelijkgesteld aan een ACH". Je bent dus op dat moment een ambulancechauffeur. In het Arbeidstijdenbesluit staan uitzonderingen die gelden op de Arbeidstijdenwet. Een van die uitzonderingen is :
Oproep tijdens pauze

Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Het arbeidstijdenbesluit is ook van toepassing op Ambulancemedewerkers. En aangezien je tijdens je spoedrit Ambulancechauffeur bent is het ATB ook voor jou van toepassing.Als je klaar bent met je spoedrit en je hebt je eigen weer vrij gemeld bij het MKA heb je weer de status als 'taxichauffeur'. Er is een hoop te vinden op de sites van de Rijksoverheid. Waag anders een belletje naar de ministeries van VWS en IM, deze kunnen je zeker verder helpen. Al met al ben ik alleen maar de boodschapper. Ik verzin de regels niet. Feit blijft dat ze wetgever niet weet waar ze de HAP-C onder moeten plaatsen. Is het nu een taxi of is het nu een ambulance. Zolang dit de vraag blijft blijf je dit soort dingen houden. Er is wel een oplossing voor....alle HAP auto's niet meer voorzien van striping en OGS. Ben je in een klap van het gezeur af :D

@RuudF : Kan ik me heel goed herinneren, heb er aan meegewerkt. ;). Wat hierin niet echt duidelijk word gemaakt is dat 'Henk' niet 17 uur continue aan het rijden/in dienst is. De hele procedure duurt ong. 17 uur. Op het moment dat er een procedure start wordt de chauffeur aan de TC gekoppeld. Deze rijdt dus alleen maar voor deze TC. Aangezien het uren kan duren tussen het starten van een procedure en de daadwerkelijke uitname , kan de chauffeur gewoon pauze cq rust nemen. Ook tijdens de uitname zijn er mogenlijkheden om pauze te kunnen nemen. Alles heeft een minimale tijdsduur. In die periodes weet je dat je niks te doen hebt en kan krijgen. Dit mag dan ook als rust gerekend worden.Maar neemt niet weg dat er inderdaad soms niet geheel volgens de regels van de rij-en rusttijdenwet gewerkt kan worden.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: RuudF op 13 augustus 2013, 16:06:45
@Defflynn
Dat bedoelde ik dus ook: zijn stilstandtijden gelden als niet gewerkt

Overigens zal de regeling niet alleen gelden vanwege ritten met A1 prioriteit, ook ritten onder A2 prioriteit kunnen niet blijven liggen tot na een pauze.

Ruud
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 13 augustus 2013, 17:38:33
Nu hebben we het alleen nog maar over de pauze. Maar er zijn ook huisartsenposten bij die een krappe bezetting hebben zodat ook soms de wekelijkse rusttijd, het aantal te draaien nachtdiensten en het aantal zondagdiensten in het gedrang komt.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 14 augustus 2013, 00:10:23
Citaat van: Defflynn link=msg=1191567 date=1376401274
Misschien niet al te best uitgelegd.
Op het moment dat jij als HAP-C een spoedrit krijgt ben je levensreddend bezig. Je valt dan onder de geldende brancherichtlijnen. Je spoedrit heb je aangemeld/aangevraagd bij het MKA. Je bent op dat moment het zelfde als een ambulance en "gelijkgesteld aan een ACH". Je bent dus op dat moment een ambulancechauffeur. In het Arbeidstijdenbesluit staan uitzonderingen die gelden op de Arbeidstijdenwet. Een van die uitzonderingen is :
Oproep tijdens pauze

Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Het arbeidstijdenbesluit is ook van toepassing op Ambulancemedewerkers. En aangezien je tijdens je spoedrit Ambulancechauffeur bent is het ATB ook voor jou van toepassing.Als je klaar bent met je spoedrit en je hebt je eigen weer vrij gemeld bij het MKA heb je weer de status als 'taxichauffeur'. Er is een hoop te vinden op de sites van de Rijksoverheid. Waag anders een belletje naar de ministeries van VWS en IM, deze kunnen je zeker verder helpen. Al met al ben ik alleen maar de boodschapper. Ik verzin de regels niet. Feit blijft dat ze wetgever niet weet waar ze de HAP-C onder moeten plaatsen. Is het nu een taxi of is het nu een ambulance. Zolang dit de vraag blijft blijf je dit soort dingen houden. Er is wel een oplossing voor....alle HAP auto's niet meer voorzien van striping en OGS. Ben je in een klap van het gezeur af :D
Nogmaals, ik ben taxichauffeur en dat zal ik blijven ook (zolang ik bij deze werkgever blijf...  ;D). Het feit dat ik allemaal knipperlampjes op het dak heb, de auto geel met rare streepjes gekleurd is en ik mij zo af en toe als voorrangsvoertuig door het verkeer begeef veranderd daar niets aan. Het verkeerstechnische verhaal (WVW, RVV en brancherichtlijn) staat volledig los van de arbeidsomstandigheden (ATW/ATB/ATB Vervoer). Het voertuig is geregistreerd als Taxi, mijn werkgever is een taxibedrijf met bijbehorende vergunning en ik ben taxichauffeur met bijbehorende vakbwaamheidsbewijzen (Taxipas), en ook al kan ik onder bepaalde omstandigheden levensreddend op (moeten) treden, dat zal mij nooit Ambulance maken. Ook al staat er wel een tekst "Ambulance" op de motorkap en deuren, wij rijden nooit onder een ambulancevergunning en mijn voertuig zal nooit een ambulance worden op kenteken. Ik wordt dus ook nooit chauffeur van een ambulance, en daar ook niet aan gelijkgesteld. Als ik een spoedrit rijd, moet ik nog altijd een taxipas hebben, de auto voorzien zijn van blauwe platen en de taxivergunning geldig zijn (en van buitenaf leesbaar aangebracht in mijn voertuig  :P). Een spoedrit wordt vanwege om verkeerstechnische redenen (controleerbaarheid achteraf) geregistreerd in het systeem van de meldkamer, mijn OGS geven mij vrijstelling van het RVV. Verder veranderd er niets.

Ik hoef geen belletje eraan te wagen, voor mij is het duidelijk genoeg. Wij zijn als medewerkers van een van de grootste werkgevers op dit gebied duidelijk hierover geïnstrueerd. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed geregeld is. Zelf nog nooit controle gehad op de arbeidstijden, maar die zullen er bij collega's ongetwijfeld zijn geweest en ik heb nog nooit gehoord dat deze werkwijze foutief zou zijn of er verbaliserend zou zijn opgetreden. Het bedrijf zou het niet binnen haar organisatie zodanig uitzetten als dit niet daadwerkelijk goed geregeld is, de sancties hierop zouden niet te dragen zijn.



Als je van mening bent dat bovenstaande niet juist is, zou ik graag onderbouwd zien op basis van de wet- en regelgeving waar je dat op baseert. Mijn zoektocht door de ATW/ATB (vervoer) en kennis van WVW/RVV heeft niets opgeleverd dat mijn bovenstaande verhaal zou tegenspreken. Ik zou dan ook graag weten waar ik het fout zou hebben begrepen.  98uiye
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: r1200gs op 14 augustus 2013, 08:55:55
Bekijk de defenities  de atw, atbv en de wet personenvervoer 2000. Het zal je dan wel duidelijk worden.
Ach het wordt straks nog veel leuker voor jullie als jullie net als de heren van het goederenveroer worden voor zien van een control apparaat en het over is met het leugen boekje.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 14 augustus 2013, 10:56:14
JA, daar heb ik aandachtig naar gekeken inderdaad, maar dan moet je het toch met mij eens zijn dat ik te allen tijde gewoon een taxi blijf en nooit "gelijkgesteld aan een ACH" ben? Wat ik ook met de bonus-knopjes in m'n dashboard doe, al deze wetten blijven toch vertellen dat ik gewoon taxichauffeur ben?

En als taxichauffeur die HAP-vervoer doet namens Meditaxi hebben wij schijnbaar vrijstelling/een vergunning/ontheffing/... om pauze's niet te hoeven noteren.

Ik kan niet wachten op de boordcomputer, zijn we eindelijk van dat gare lijntjes-trekken af. Ik zie het niet als probleem hoor, scheelt alleen maar een hoop administratieve rompslomp en ik doe verder toch niets fout.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: HIT op 14 augustus 2013, 10:57:44
Citaat van: r1200gs link=msg=1191768 date=1376463355
Bekijk de defenities  de atw, atbv en de wet personenvervoer 2000. Het zal je dan wel duidelijk worden.
Ach het wordt straks nog veel leuker voor jullie als jullie net als de heren van het goederenveroer worden voor zien van een control apparaat en het over is met het leugen boekje.
Dan vallen ze onder vrijstelling 561/2006 en hoeven ze het controle apparaat (tacho) niet te gebruiken. Overigens valt men er nu ook al oonder.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 14 augustus 2013, 11:08:52
Citaat van: HIT link=msg=1191783 date=1376470664
Dan vallen ze onder vrijstelling 561/2006 en hoeven ze het controle apparaat (tacho) niet te gebruiken. Overigens valt men er nu ook al oonder.
Klopt, wij hoeven geen tachograaf te hebben, echter wel de boordcomputer taxi (BCT).
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: HIT op 14 augustus 2013, 11:41:31
Citaat van: Rhonus link=msg=1191789 date=1376471332
Klopt, wij hoeven geen tachograaf te hebben, echter wel de boordcomputer taxi (BCT).

Klopt inderdaad, echter spreekt de wet over "controleapparaten". Ik gaf als voorbeeld de Tacho, maar in principe valt de BCT hier ook onder.
Controle apparaten moeten worden geplaatst volgens de voertuig eisen en dat is een andere wetgeving als die het gebruik ervan verplicht.
Hou er wel rekening mee dat wanneer je een tacho/BCT enz. gebruikt ook al hoeft het niet je ook gebonden bent aan alle uitvoeringen en gedragingen die dat met zich meebrengt. Een overtreding rijtijdenwet ook al is het in het kader IM/OGS kan dan bij controle nog steeds grote problemen opleveren. Advies van het ILT is dan ook niet gebruiken.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 14 augustus 2013, 12:23:39
Citaat van: HIT link=msg=1191797 date=1376473291
Klopt inderdaad, echter spreekt de wet over "controleapparaten".
Welke wet heb jij het dan over? Het besluit personenvervoer is erg duidelijk:
Citaat van: Besluit personenvervoer 2000, Art.79
1. De vervoerder die taxivervoer verricht, draagt er zorg voor dat in een auto waarmee taxivervoer wordt verricht een op correcte wijze functionerende boordcomputer aanwezig is waarvoor een typegoedkeuring is verleend, als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
En dan bij lid 4:
Citaat van: Besluit personenvervoer 2000, Art.79
4. De vervoerder die taxivervoer verricht draagt er tevens zorg voor dat de boordcomputer de arbeids- en rusttijden van de bestuurder registreert.
Dus zolang wij taxi zijn, moeten we gewoon zo'n ding in de auto hebben... En nogmaals: het aanzetten van OGS maakt mijn voertuig niet opeens minder "Taxi" en Meditaxi is nogsteeds "vervoerder" zoals bedoeld in bovenstaande citaten van de wet...

En het besluit en de wet personenvervoer is gewoon geldig op HAP vervoer, deze zijn niet uitgesloten van de werkingssfeer van deze wet. Deze wet is niet van toepassing op ambulances dankzij:
Citaat van: Besluit personenvervoer 2000, Art.2
e. vervoer van zieken of slachtoffers van een ongeval en hun begeleiders met motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van de Tijdelijke wet ambulancezorg,
Maar HAP vervoer valt hier niet onder te brengen, dus is bovenstaande gewoon van toepassing op het HAP-vervoer...
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: HIT op 15 augustus 2013, 17:30:33
Citaat van: Rhonus link=msg=1191820 date=1376475819
Welke wet heb jij het dan over?

Lees eens de hele vrijstelling 561/2006 door, deze zet bijna alles op een rijtje en gaat boven "besluit personenvervoer" en het "besluit goederenvervoer" over de weg.  Dus niet alleen het wetsartikel maar ook de uitleg op de wet, het is mij helaas nog niet gelukt om de uitleg en bedoeling van de wet online te vinden maar hij is wel in boekvorm te koop.

Het is niet de inrichting van het voertuig of de bedoeling van het voertuig dat de vrijstelling geeft, maar het werk dat er mee wordt uitgevoerd. Verder geeft het ATB uitzonderingen op de werk en rusttijden zoals ik al eerder heb beschreven.
Het feit dat jouw voertuig blauwe platen heeft heeft te maken met dat je personenvervoer doet met een personenvoertuig tegen betaling en is puur belastingtechnisch. Dit maakt je niet gelijk een taxichauffeur, in principe heb je als HAP chauffeur dan ook geen taxipass nodig.

En ja ik ken alle drie de wetgevingen omtrent vervoer (goederenvervoer, taxivervoer en personenvervoer), ik heb een vergunning om ze alle drie te mogen uitvoeren. Maar ik ken ook de uitzonderingen juist omdat ik met deze uitzonderingen en ontheffingen werk. O0
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 15 augustus 2013, 17:55:48
Citaat van: HIT link=msg=1192281 date=1376580633
Lees eens de hele vrijstelling 561/2006 door, [...]

Volgens mij ben ik al uitgelezen na artikel 2:
Citaat van: VERORDENING (EG) nr. 561/2006 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
Artikel 2
1. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer:
a) van goederen waarbij de toegestane maximummassa van
de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers
inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt; of
b) van personen door voertuigen die zijn gebouwd of
permanent zijn toegerust om meer dan negen personen,
de bestuurder daaronder begrepen, te kunnen vervoeren
en die daartoe zijn bestemd.
"Mijn" Tiguan gaat de 3,5t niet halen en 9 man gaat ook niet passen....  ::)
Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij zit de hele wet- en regelgeving redelijk anders in elkaar voor vrachtvervoer (TMM>3,5t) en busvoervoer (>9 personen) dan voor het taxivervoer (gewone personenauto's), maar wijs me gerust terecht als ik het mis heb. Zo diep zit ik daar niet in...


Citaat van: HIT link=msg=1192281 date=1376580633
[...]

Het is niet de inrichting van het voertuig of de bedoeling van het voertuig dat de vrijstelling geeft, maar het werk dat er mee wordt uitgevoerd. Verder geeft het ATB uitzonderingen op de werk en rusttijden zoals ik al eerder heb beschreven.
Het feit dat jouw voertuig blauwe platen heeft heeft te maken met dat je personenvervoer doet met een personenvoertuig tegen betaling en is puur belastingtechnisch. Dit maakt je niet gelijk een taxichauffeur, in principe heb je als HAP chauffeur dan ook geen taxipass nodig.

En ja ik ken alle drie de wetgevingen omtrent vervoer (goederenvervoer, taxivervoer en personenvervoer), ik heb een vergunning om ze alle drie te mogen uitvoeren. Maar ik ken ook de uitzonderingen juist omdat ik met deze uitzonderingen en ontheffingen werk. O0
Ik denk dat Meditaxi heel graag eens met je wilt praten, zij proberen dat al jarenlang voor elkaar te krijgen. Iedereen is het ermee eens dat het weinig tot geen toegevoegde waarde heeft voor ons werk, maar wij moeten hem toch echt hebben volgens "de geleerden". Dus als jij het voor elkaar kan krijgen dat dat niet hoeft, kun je vast vrienden maken op het kantoor in Schiphol....  O0
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Firefighter1970-b.d. op 15 augustus 2013, 18:49:54
Citaat van: HIT link=msg=1192281 date=1376580633
Lees eens de hele vrijstelling 561/2006 door, deze zet bijna alles op een rijtje en gaat boven "besluit personenvervoer" en het "besluit goederenvervoer" over de weg.  Dus niet alleen het wetsartikel maar ook de uitleg op de wet, het is mij helaas nog niet gelukt om de uitleg en bedoeling van de wet online te vinden maar hij is wel in boekvorm te koop.

Het is niet de inrichting van het voertuig of de bedoeling van het voertuig dat de vrijstelling geeft, maar het werk dat er mee wordt uitgevoerd. Verder geeft het ATB uitzonderingen op de werk en rusttijden zoals ik al eerder heb beschreven.
Het feit dat jouw voertuig blauwe platen heeft heeft te maken met dat je personenvervoer doet met een personenvoertuig tegen betaling en is puur belastingtechnisch. Dit maakt je niet gelijk een taxichauffeur, in principe heb je als HAP chauffeur dan ook geen taxipass nodig. En ja ik ken alle drie de wetgevingen omtrent vervoer (goederenvervoer, taxivervoer en personenvervoer), ik heb een vergunning om ze alle drie te mogen uitvoeren. Maar ik ken ook de uitzonderingen juist omdat ik met deze uitzonderingen en ontheffingen werk. O0

Als HAP chauffeur in directe dienst van de HAP, hoef je geen taxipas te hebben en geen registratieapparaat in het voertuig maar heb je ook niet de belastingvoordelen van de taxi niet.
Als HAP chauffeur in dienst van een taxibedrijf moet je, omdat je personenvervoer tegen betaling voor derden(de HAP)doet, in het bezit zijn van taxipas en moet de auto zijn voorzien BCT.

Het is hetzelfde als dat een commercieel bedrijf een eigen auto met chauffeur in eigen dienst heeft hoeft deze chauffeur alleen een rijbewijs te hebben.
Als ditzelfde bedrijf een ander bedrijf (taxibedrijf) inhuurt om dit personenvervoer tegen betaling te doen, zal de chauffeur een  taxipas moeten hebben en een BCT
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Bert65 op 15 augustus 2013, 19:14:42
en een BCT
Deze is pas verplicht na 1 oktober 2013 maar dat zal nog wel uitgesteld worden.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Defflynn op 16 augustus 2013, 10:17:10
Naar aanleiding van de reactie van Rhonus ben ik er toch het een en ander gaan navragen. Ik moet dan ook toegeven dat mijn eerdere berichtgevingen mbt van de status tijdens het spoedrijden niet juist zijn.
Waar nu precies het misverstand is ontstaan hierover is mij niet geheel duidelijk. Ik denk dat ik toch moet gaan zoeken in de hoek van "verkeerd voorlichten" en/of het niet goed interpreteren van de regelgeving. Hiervoor dan ook mijn excuses.

-Indien het vervoer van huisartsen geschiedt tegen betaling en op commerciële basis, is sprake van taxivervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) en volgen uit deze wet en de daarop gebaseerde regelgeving verplichtingen ten aanzien van onder andere de betrokken taxiondernemer, de taxichauffeur en de taxi. Het niet voldoen aan deze verplichtingen kan voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat aanleiding zijn tot ingrijpen- ,aldus het ministerie van VWS. Dus inderdaad zolang er blauwe kentekens op een hap auto zitten ben je gewoon een taxi en taxichauffeur.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Rhonus op 16 augustus 2013, 10:49:46
Citaat van: Defflynn link=msg=1192464 date=1376641030
[...] Hiervoor dan ook mijn excuses.
[...]
Dat lijkt mij niet noodzakelijk hoor, we zijn hier tenslotte om met elkaar te discussiëren en daarvan te leren. Zolang het een constructieve en inhoudelijke discussie is (en dat is bovenstaande zeker!) zie ik geen reden tot excuses.  O0

Bedankt voor het navragen en de terugkoppeling hier, is dat stuk in ieder geval duidelijk.
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Defflynn op 16 augustus 2013, 13:07:10
Citaat van: Rhonus link=msg=1192482 date=1376642986
Dat lijkt mij niet noodzakelijk hoor, we zijn hier tenslotte om met elkaar te discussiëren en daarvan te leren. Zolang het een constructieve en inhoudelijke discussie is (en dat is bovenstaande zeker!) zie ik geen reden tot excuses.  O0

Bedankt voor het navragen en de terugkoppeling hier, is dat stuk in ieder geval duidelijk.

 ;) ,

Maare...zit net allerlei regels en wetten nog een keer door te nemen en ben dingen tegen gekomen die misschien verklaren waar het probleem ligt. En in mijn ogen begint het nu steeds onduidelijker te worden  :-\.

We hebben de Arbeidstijdenwet. Uitzonderingen hierop zijn vast gelegd in het Arbeidstijdenbesluit.(waaronder het afzien of oproep bij pauze.)
Voor sommige sectoren, waaronder vervoer -> taxi , zijn nog eens aparte regels ( ATB-Vervoer)
En nu komt het leukste :D. Rhonus rijdt op een "taxi" , ik op een auto uitgerust voor medische doeleinden. ( blauwe platen vs gele platen)

-ATB Vervoer is van toepassing op (art. 2.1.1):
f. Taxi
o. Richtlijn 2002/15/EG -> Richtlijn is van toepassing op werknemers die deelnemen aan mobiele werkzaamheden in het wegvervoer die vallen onder Verordening (EEG) nr. 3820/85.
--> Verordening (EEG) nr. 3820/85 -> Art. 4 : Deze verordening is niet van toepassing op vervoer met: 8. speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen;
-Richtlijn 2002/15/EG is voor mij (gele platen) niet van toepassing, ATB-V is dus alleen van toepassing voor de taxi.

Pauze 2.5.6 :
1.De bestuurder op wie verordening (EG) nr. 561/2006 en het AETR-verdrag niet van toepassing zijn, handelt overeenkomstig artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet. ( EG. nr. 561/2006 =niet van toepassing; Artikel 3.e: speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen).
2. De bestuurder op wie het eerste lid niet van toepassing is, handelt in overeenstemming met artikel 7 van verordening (EG) nr. 561/2006 dan wel, voor zover het AETR-verdrag van toepassing is, in overeenstemming met artikel 7 van het AETR-verdrag.
Artikel 7 : Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

Rhonus en ik doen alle twee dezelfde werkzaamheden. Maar omdat hij in een voertuig rijdt voorzien van blauwe kentekenplaten is hij verplicht pauze te nemen. Omdat ik in een voertuig rij voorzien van gele platen mag ik tijdens mijn pauze opgeroepen worden om werk te verrichten. Snappen we het nog?:D
Wat trouwens opvalt is dat de NL regelgeving op punten (negatief) verschilt met die van de EU regelgeving. Was het niet zo dat EU wet- en regelgeving boven de nationale wet- en regelgeving staat?
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: zijlvaart67 op 16 augustus 2013, 14:35:45
Kleine aantekening:
Je opsomming van de wetgeving is verouderd. Het gaat niet meer om 'medisch uitgeruste voertuigen', maar om voertuigen die hiervoor worden gebruikt.

Citaat
3.3.1 Uitzonderingen op grond van art. 3 Vo.EG 561/2006 en art. 2.3:2 onder 1 ATB vervoer
Artikel 3 Vo.EG 561/2006 luidt: deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:

  d.  speciaal voor medische doeleinden gebruikte voertuigen.

Gesproken wordt over gebruikte voertuigen (vroeger betrof dit: uitgeruste voertuigen). Wanneer bijv. een trekker, een oplegger (waarin een operatiekamer gebouwd is) afkoppelt om zonder oplegger, in de directe omgeving zich te verplaatsen, wordt deze nog steeds gebruikt in het kader van de vrijstelling.

Nu maakt dit voor een hap-chauffeur niets uit want er verandert niets aan zijn juridische status, maar toch..

Overigens staat EU regelgeving regelmatig toe dat daar van wordt afgeweken. Nationale wetgeving voldoet vaak slechts gedeeltelijk aan de richtlijn; dit omdat ieder land een eigen wetsgeschiedenis kent en men hier kennelijk toch rekening mee wenst te houden..
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: p.i.m. op 16 oktober 2013, 09:46:47
Lekker rommelig deze voorgaande discussie, Op blauwe platen betekend automatisch aantekening taxi op je kentekenbewijs,(kan ook met gele platen) verplicht geldige chauffeurskaart icm met de BCT geldt dat als controlemiddel, tot nader order geldt ook het rittenstaatboek, ieder die fraudeert met het boeken de bct in de toekomst  is persoonlijk vervolgbaar(staat op naam, afwijken van de werkelijkheid mbt werkzaamheden in je dienst is fraude)de werkgevers kunnen alles roepen, het blijft je eigen verantwoordelijkheid. in de digitale versie zal je echt aan de rust/rijtijden moeten houden, ze kunnen het dan ook een maand terugkijken, geef nooit je pin en puk code aan iemand anders(werkgevers) deze is ook persoonlijk. Overtredingen mbt rij/rusttijden worden ook door de "oude/nieuwe "ivw afgedaan als een economisch delict. Kwartier rust betekent ook daadwerkelijk 16 minuten wachten. na aanvang dienst dien je uiterlijk 5 uur en 3 kwartier een pauze te genieten van 16 minuten daarna mag je nog doorrijden gedurende 2 en half uur, daarna half uurtje pauze en dan sluiten dienst, of een uurtje overwerk. naar huis, min rust is 12 uur maar je kunt een aantal keer(2) per week een verkorte rust genieten van max 9 uur tussen 2 diensten in.
Je hoeft minimaal 4 zondagen per jaar vrij te zijn, 1 keer per jaar 2 weken vakantie, en de rest mag je werken, trek je je mond open of ben je kritisch, dan wordt je er zeker "pardoes" eruit geschopt, ook na 3 contracten.
pim
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: DF op 17 oktober 2013, 18:47:28
Nu hoor ik in de wandelgangen dat de huisartsen voertuigen worden vrijgesteld van een boordcomputer. Iemand die dat weet?
Titel: Re: Rij en rusttijden
Bericht door: Defflynn op 18 oktober 2013, 17:48:09
Citaat van: DF link=msg=1210919 date=1382028448
Nu hoor ik in de wandelgangen dat de huisartsen voertuigen worden vrijgesteld van een boordcomputer. Iemand die dat weet?

Heb daar ook iets over gehoord. Kan er echter niet over vinden. Behalve dat, aangezien het om contractvervoer gaat, er een langere overgangsperiode is tot Feb. 2015.

@ p.i.m. : Werk jij met een zelfgemaakte CAO?/ ATB-V??