Lijkt mij ook wenselijk maar dan moeten eerst alle posten A1 kunnen en mogen rijden. Dit is nog steeds niet het geval, zolang dat niet voor geheel Nederland gelijk is getrokken heeft het sturen van de HAP auto totaal geen zin.
Ruud
Jij doelt hierbij op een landelijke afspraak ? In het genoemde geval, betreft het een regionale afspraak. Op regionaal niveau kan er van alles afgesproken worden, meerijden op bepaalde 112 meldingen, wel of geen spoedrijden, etc...Bij ons alarmeren ze bij POB gelukkig gewoon een ambu, ik heb nog geen huisarts met een complete monitor gezien, en een ECG lijkt me de minimale zorgstandaard bij een "POBtje"
Globaal gezien denk ik dat het geen kwaad kan om als HAP direct de arts te laten meerijden op meldingen van bv een reanimatie of bij capaciteitsproblemen, first responder als de betreffende CPA ziet dat je dicht in de buurt zit. Wel moet je dan ook direct een ritnummer toebedeeld krijgen en niet nog eens telefonisch om toestemming moeten vragen.
Overigens is er ook nog steeds veel "gedoe" over het wel of niet rijden van POB meldingen. Bepaalde regio's sturen direct de ambulance, andere regio's gaan HAP en ambu samen en weer elders gaat eerst de HAP rijden.
Benieuwd of we over een tijdje ook cijfers kunnen zien over inzetten in deze regio.
Bij ons alarmeren ze bij POB gelukkig gewoon een ambu, ik heb nog geen huisarts met een complete monitor gezien, en een ECG lijkt me de minimale zorgstandaard bij een "POBtje"
Op welk niveau gaat de HA dan reanimeren: BLS (AED) of A(C)LS (bv. Lifepack)?
Worden de HA en de HAP-chauffeur dan ook volgens LPA geschoold?
Een huisarts scholen in ACLS is zonde van het geld met gemiddeld 1 reanimatie per huisarts per jaar...
BLS en AED lijkt mij zinvoller, efficienter en nog beter voor de patient ook ;)
Delfy, dat is dan een fijn afgestemd systeem in de spoedeisende zorg voor de nietsvermoedende burgers met acute cardiale klachten....
Apart dat de HAP al wel altijd heel snel een ambu inschakelt als ze ook maar geringste vermoeden hebben van een patient met pijn op de borst (jaja ik hoor jullie al denken; ''afschuifsysteem'' inderdaad, in veel gevallen wel ja. :'( :'( :-X
Krijg het idee dat we een beetje afdwalen :)
Als er via 112 een melding binnen komt van een hartstilstand in straat A en de hap wagen staat enkele straten of in ieder geval op nog geen 5 min afstand van het adres, waarom deze niet ingezet kan worden. Nu wordt er een ambu gestuurd die vaak vanaf een post moet komen en je ziet tegenwoordig ook vaker de politie naar zulke meldingen toegaan. De ontwikkeling in Alkmaar juich ik alleen maar toe. Het is in mijn ogen eigelijk belachelijk dat een hapauto die aan 1e lijns hulpverlening doet niet ingezet kan worden voor zulke gevallen omdat de contactuele rompslomp die er omheen zit dit onmogenlijk maakt.
Vraag me af hoe mensen zouden reageren als een familielid/bekende met een hartstilstand ligt dood ( beetje hard) te gaan en er een paar straten verder op een hulpverlener is die niet ingezet mag/kan worden.
In alle HAP auto's zit al een locator: namelijk ze kunnen al lang op het callcentre zien waar de auto is.
Er zou alleen een C2000 portofoon aan de HAP chauffeur ter beschikking moeten worden gesteld; deze kosten zijn verwaarloosbaar ten opzichte van de waarde van een mensenleven.
Ruud
Hallo allemaal,
Sinds kort verschijnen er elke dag 'Test'-meldingen, het teken van het begin van een nieuwe dienst, op P2000 voor regio Noord-Holland-Noord voor de 10-701 t/m 5.
Dit zijn huisartsenwagens, die hebben altijd de 7.
Ik heb nog geen melding zien binnenkomen voor een wagen, maar waarom gaan ze opeens via P2000?
Rijden ze als First Responder? Iets wat men al een lange tijd wil?
Alvast bedankt.
0220189 | Ambu 10-189 (Alkmaar - Schagen) |
0220187 | Ambu 10-187 (Alkmaar - Schagen) |
0220732 | MKA Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (10-702) |
1520080 | Ambu 15-380 (Spoedarts) |
Klein vraagje,Heeft misschien iets te maken met SMASH (http://www.smashaaglanden.nl/)? Die wordt dan gezien als een Rapid en niet als een huisarts, gezien nummering xx-3xx.
Ik zie net deze melding voorbij schieten:p2kflex
1520080 Ambu 15-380 (Spoedarts)
Nou vroeg ik mij af of de benaming correct is van de capcode en zo ja, wat voor arts is dit precies? HAP?
Klein vraagje,
Ik zie net deze melding voorbij schieten:p2kflex
1520080 Ambu 15-380 (Spoedarts)
Nou vroeg ik mij af of de benaming correct is van de capcode en zo ja, wat voor arts is dit precies? HAP?
Heeft misschien iets te maken met SMASH (http://www.smashaaglanden.nl/)? Die wordt dan gezien als een Rapid en niet als een huisarts, gezien nummering xx-3xx.
Voor de goede orde: Dejan, hebben we het hier dan over een echte arts of een ambulanceverpleegkundige? (First Responder, OvD-G)We hebben het hier, zoals ik al zei, een AMON op 4 wielen. Een echte ambulanceverpleegkundige die normaal op de motor zit (First responder én OvD-G), in een ex (?) hap-auto.
Heeft niets met HAP/SMASH te maken. Het is een 'AMON' per auto. Dit voertuig:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg413.imageshack.us%2Fimg413%2F9919%2Fbimg1975.jpg&hash=a0cf0571a8eb937fcad1f8f7df5774e8)
Spoedarts? Ja spoedarts. Het is voertuig is bestickerd met de naam 'Ambulance - Arts'.
De persoon die dit voertuig rijdt is bij 'mooi weer' een AMON bestuurder, maar dan met 4 wielen.
Gewoon 'First Responder' en OvD-G, niets meer.
Waarom hiervoor de speciale Tourans niet worden ingezet?
Ik gok iets omdat het WK personeel is, en de Touran's van GHOR Haaglanden zijn. Deze Hyundai is van WK... Maar dit is speculaas (kerstversie)
Vragen? PM (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?action=pm;sa=send;u=7520). Strongbow, verbeter me als ik iets fout heb gezegd.
Kleine aanpassing... ;) Niet alleen het WK personeel, maar alle AMON medewerkers (dus ook GGD) rijden in deze vreselijk lelijke wagen. Er zijn momenteel wat te weinig piketwagens, vandaar dat dit voertuig van stal is gehaald om als OVDG wagen te functioneren.
De wagens in Amsterdam hebben ook een locator, maar op wij zijn nergens te zien behalve op een traag software programma. En de regieartsen en assistenten gebruiken dit programma niet. Daarnaast is een C2000 portofoon wel te duur voor veel posten. Portofonen werden ooit namelijk aan iedere post aangeboden als basisoptie. Veel posten vonden de porto's te duur, zodat dit daar niet op de auto's is gekomen.
Groet, HapAmbu
Zo raar is het overigens niet eens. Er staat me iets bij dat ik bij de MKA Kennemerland ook wel vaker P2000 meldingen voorbij heb
zien komen, gericht aan een HAP voertuig. Volgens mij heeft Kennemerland daar afspraken over dat ze bij bepaalde situatie's de
huisarts/HAP piepen. Maar daar kan Rolf vast meer over vertellen!
0220999 | Monitorcode Meldkamer Ambulancezorg Noord-Holland Noord |
0220181 | Ambulance-10-181 Alkmaar |