Hulpverleningsforum

Incidenten => Terreurdreiging en Terroristische aanslagen => Topic gestart door: Vigilant op 19 december 2016, 22:37:12

Titel: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 19 december 2016, 22:37:12
Jammer dat dit na Nice nog gebeurd is.



Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=100907.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=100907.0)

Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: PietjePuk op 19 december 2016, 22:41:03
Want elke markt/evenement/parade welke jij na Nice hebt gezien was volledig onbereikbaar gemaakt voor voertuigen?  98uiye
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: warhamstr op 19 december 2016, 22:50:01
Citaat van: Vigilant link=msg=1467846 date=1482183432
Jammer dat dit na Nice nog gebeurd is.
Sorry dat ik het zo zeg, aar wat een debiele opmerking. In het westen zal er altijd ruimte zijn voor dit soort aanslagen (als dit een aanslag blijkt te zijn).

Maatregelen die dit soort incidenten kunnen voorkomen op het laatste moment verzieken het vrije leven.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 19 december 2016, 22:52:41
Citaat van: warhamstr link=msg=1467853 date=1482184201
Sorry dat ik het zo zeg, aar wat een debiele opmerking. In het westen zal er altijd ruimte zijn voor dit soort aanslagen (als dit een aanslag blijkt te zijn).

Maatregelen die dit soort incidenten kunnen voorkomen op het laatste moment verzieken het vrije leven.
Ik zeg nergens dat het iemand zijn fout is. Ik vind het gewoon jammer dat zoiets opnieuw gebeurde.


Los daarvan is mijn vrije leven nog nooit verziekt door een betonblok met wat dennen rond. Ik ken niks van de eventuele veiligheidsmaatregelen daar, dus ik ga verder ook gewoon zwijgen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 19 december 2016, 22:55:35
Als ik de locatie van de markt zo op afstand bekijk is daar geen beginnen aan enige daadwerkelijke vorm van bescherming tegen dit soort voertuigen,behalve dan door de doorgangsroute (2xtweebaans) volledig te blokkeren.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 19 december 2016, 22:58:59
Citaat van: warhamstr link=msg=1467853 date=1482184201
Sorry dat ik het zo zeg, aar wat een debiele opmerking. In het westen zal er altijd ruimte zijn voor dit soort aanslagen (als dit een aanslag blijkt te zijn).

Maatregelen die dit soort incidenten kunnen voorkomen op het laatste moment verzieken het vrije leven.

Is dat echt zo? Waarom verzieken dranghekken op de weg voor een grote, drukke kerstmarkt het vrije Westerse leven niet  en een paar betonblokken op de weg in plaats van dranghekken wel?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: zwelgje op 19 december 2016, 23:01:05
Los daarvan is mijn vrije leven nog nooit verziekt door een betonblok met wat dennen rond. Ik ken niks van de eventuele veiligheidsmaatregelen daar, dus ik ga verder ook gewoon zwijgen.

Voor je beeldvorming (en dus zonder waardeoordeel over de beveiliging):
Dit is een relatief kleine kerstmarkt op het 'trottoir' naast een verkeersader in hartje Berlijn.
Die verkeersader is niet afgesloten voor verkeer zoals de boulevard in Nice wel was.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: zwelgje op 19 december 2016, 23:22:05
Voor je beeldvorming (en dus zonder waardeoordeel over de beveiliging):
Dit is een relatief kleine kerstmarkt op het 'trottoir' naast een verkeersader in hartje Berlijn.
Die verkeersader is niet afgesloten voor verkeer zoals de boulevard in Nice wel was.

Ter verduidelijking: de markt is groter dan alleen het 'trottoir' en omvat ook een plein wat voetgangersgebied is maar het deel waar de vrachtwagen over heen gereden heeft is een relatief klein deel wat eigenlijk het 'trottoir' van de verkeersader is .
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 19 december 2016, 23:22:27
Citaat van: zwelgje link=msg=1467861 date=1482184865
Voor je beeldvorming (en dus zonder waardeoordeel over de beveiliging):
Dit is een relatief kleine kerstmarkt op het 'trottoir' naast een verkeersader in hartje Berlijn.
Die verkeersader is niet afgesloten voor verkeer zoals de boulevard in Nice wel was.

De kerstmarkt was groot genoeg om de bezoekers te controleren op explosieven (tassen, rugzakken, enz.)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Trein2000 op 19 december 2016, 23:48:54
Citaat van: oma link=msg=1467862 date=1482185255
In Arabisch zijn geen teksten te vinden over een claim van ISIS, ook op Telegram channels is geen bevestiging te vinden. Het is ook niet logisch dat Amaq nu al de aanslag claimt aangezien de Duitse politie een levende verdachte/dader heeft opgepakt.
Wat is het verband tussen een levende dader en amaq?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 20 december 2016, 00:19:57
Citaat van: oma link=msg=1467859 date=1482184739
Is dat echt zo? Waarom verzieken dranghekken op de weg voor een grote, drukke kerstmarkt het vrije Westerse leven niet  en een paar betonblokken op de weg in plaats van dranghekken wel?
Een vrachtauto op 40 km/h is nog niet te stoppen met prikkeldraad waar een tank in vast loopt.

Betonblokken ook niet leert onze vaderlandse snelwegen, voor vrachtauto's is er een andere 1ste lijns beveiliging nodig. Namelijk verbieden in een straal rondom tijdens de grootste drukte.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Proost op 20 december 2016, 00:24:31
Citaat van: HIT link=msg=1467873 date=1482189597
Een vrachtauto op 40 km/h is nog niet te stoppen met prikkeldraad waar een tank in vast loopt.
prikkeldraad waar een tank in vast loopt? Moet wel iets heel speciaals zijn. Weet je ook welke prikkeldraad dat is?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Defender op 20 december 2016, 00:48:18
Citaat van: oma link=msg=1467859 date=1482184739
Is dat echt zo? Waarom verzieken dranghekken op de weg voor een grote, drukke kerstmarkt het vrije Westerse leven niet  en een paar betonblokken op de weg in plaats van dranghekken wel?
Betonblokken gaan hem echt niet tegenhouden. Hooguit beschadigen of afremmen. Wil je een vrachtwagen tegenhouden zal je zeecontainers, zware vrachtwagens of tanks moeten neerzetten.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: aZuL2001 op 20 december 2016, 00:48:55
Citaat van: Proost link=msg=1467874 date=1482189871
prikkeldraad waar een tank in vast loopt? Moet wel iets heel speciaals zijn. Weet je ook welke prikkeldraad dat is?
Standaard prikkeldraad. Desnoods 3 rols concertina.

(https://www.defensie.nl/binaries/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2011/06/deze-week-plaatsten-eenheden-van-de-luchtmacht-de-omheining-bestaande-uit-10-kilometer-concertina-rond-het-kamp.jpg)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 20 december 2016, 01:04:34
Citaat van: Proost link=msg=1467874 date=1482189871
prikkeldraad waar een tank in vast loopt? Moet wel iets heel speciaals zijn. Weet je ook welke prikkeldraad dat is?
Een tank loopt vast in prikkeldraad doordat het draad zich vastbijt in meerdere kort achter elkaar zittende rollers.
Bij een vrachtauto gaat als eerste zijn banden, maar op de velgen kan hij nog door..... niet veel langer als een tank maar ver genoeg om nog schade te maken.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 20 december 2016, 01:07:25
Citaat van: Defender link=msg=1467875 date=1482191298
Betonblokken gaan hem echt niet tegenhouden. Hooguit beschadigen of afremmen. Wil je een vrachtwagen tegenhouden zal je zeecontainers, zware vrachtwagens of tanks moeten neerzetten.
Betonblokken houden hem wel, mits in lagen achter elkaar geplaatst.

Mijn reactie was ook voorbarig of niet helemaal juist.

Een vrachtauto stoppen met betonblokken doe je alleen als je minimaal 3 rijen beton hebt op ZOAB ( andere wegopervlakken kunnen andere hoeveelheden nodig hebben )
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 05:42:35
Citaat van: Trein2000 link=msg=1467872 date=1482187734
Wat is het verband tussen een levende dader en amaq?

Dat Amaq eerst afwacht wat de aangehouden verdachte gaat verklaren tegen de Duitse politie en pas na een persbericht van Duitse politie/justitie de aanslag zal claimen.

Citaat van: Defender link=msg=1467875 date=1482191298
Betonblokken gaan hem echt niet tegenhouden. Hooguit beschadigen of afremmen. Wil je een vrachtwagen tegenhouden zal je zeecontainers, zware vrachtwagens of tanks moeten neerzetten.

Betonblokken doen toch wel iets meer met een vrachtwagen dan het ding wat afremmen of beschadigen. Betonblokken zijn een simpel, effectief middel om een evenemententerrein te beschermen. Uiteraard is er helemaal niets mis mee met zeecontainers, tanks of vrachtwagens echter is het ontsierend, logistiek complexer en duurder.

Betonblokken in combinaties met andere maatregelen zijn uiteraard effectiever; bijvoorbeeld permanent of tijdelijk verbod voor vrachtwagens in je hele stad, stadsdeel of directe omgeving van publieksevenementen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 08:01:57
Citaat
REDA - Vrachtwagens mogen de komende week niet meer in de buurt van het Glazen Huis op de Grote Markt in Breda komen. Op bevoorradingstijden, tussen 4 en 8 uur ’s ochtends, scheiden hekken het noorden van de Grote Markt van het zuiden. Die maatregel treft burgemeester Paul Depla van Breda als reactie op de aanslag in Berlijn.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda/geen-vrachtwagens-meer-rond-glazen-huis-in-breda-na-aanslag-berlijn-1.6761242 (http://www.bndestem.nl/regio/breda/breda/geen-vrachtwagens-meer-rond-glazen-huis-in-breda-na-aanslag-berlijn-1.6761242)

Burgemeester Breda: extra beveiliging bij Glazen Huis

Citaat
Na de vermoedelijke aanslag op de kerstmarkt in Berlijn zijn de autoriteiten in Breda extra alert op de situatie rond het Glazen Huis. Burgemeester Paul Depla van Breda maakte maandagavond bekend dat er rondom een deel van de Grote Markt hekken komen om te voorkomen dat auto's te dicht bij het Glazen Huis kunnen komen.

http://www.bndestem.nl/algemeen/show-en-cultuur/burgemeester-breda-extra-beveiliging-bij-glazen-huis-1.6762102 (http://www.bndestem.nl/algemeen/show-en-cultuur/burgemeester-breda-extra-beveiliging-bij-glazen-huis-1.6762102)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Defender op 20 december 2016, 10:32:41
Citaat van: oma link=msg=1467882 date=1482208955
Dat Amaq eerst afwacht wat de aangehouden verdachte gaat verklaren tegen de Duitse politie en pas na een persbericht van Duitse politie/justitie de aanslag zal claimen.

Betonblokken doen toch wel iets meer met een vrachtwagen dan het ding wat afremmen of beschadigen. Betonblokken zijn een simpel, effectief middel om een evenemententerrein te beschermen. Uiteraard is er helemaal niets mis mee met zeecontainers, tanks of vrachtwagens echter is het ontsierend, logistiek complexer en duurder.

Betonblokken in combinaties met andere maatregelen zijn uiteraard effectiever; bijvoorbeeld permanent of tijdelijk verbod voor vrachtwagens in je hele stad, stadsdeel of directe omgeving van publieksevenementen.

Mee eens. Je ziet nu af en toe dat ze een rij met betonblokken neerzetten op glad asfalt of trambaan. Daar beuk je met een vrachtwagen combinatie zo doorheen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 20 december 2016, 10:43:28
Schuin oplopende constructies, met de juiste hoek) waarop de voorkant van de vrachtwagen omhoog loopt zal meer effect hebben dan een rechte kant(en).
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: FlyingDutchman op 20 december 2016, 10:47:09
Correct. Met als extraatje aan de onderzijde klauwachtige constructies om schuiven tegen te gaan.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Fletwed op 20 december 2016, 10:53:50
Citaat van: oma link=msg=1467868 date=1482186147
De kerstmarkt was groot genoeg om de bezoekers te controleren op explosieven (tassen, rugzakken, enz.)

Dat werd ook wel gedaan, maar je kan nooit een 100% controle krijgen van begin december tot eind december.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 20 december 2016, 11:32:37
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1467925 date=1482227229
Correct. Met als extraatje aan de onderzijde klauwachtige constructies om schuiven tegen te gaan.

Het lijkt mij een interessante opdracht voor de experts van defensie etc. om een min of meer voorhamer vaste oplossing te bedenken en te beproeven.
Legio ervaringen bij defensie etc. met tanks en de zogenaamde "tankwallen" en dergelijke.

Klauwen kunnen het asfalt beschadigen, tegenwoordig zijn er uitstekende, effectieve, vrij eenvoudige en goedkope anti-slip voorzieningen op de markt.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 11:44:05
Citaat van: Fletwed link=msg=1467930 date=1482227630
Dat werd ook wel gedaan, maar je kan nooit een 100% controle krijgen van begin december tot eind december.

Daarom heb ik het ook geschreven. Ze controleerden bij deze markt rugzakken op explosieven en wapentuig. Het zegt dat je terreur wel als serieus risico aanmerkt bij je risico-analyse. Geen maatregelen nemen om te voorkomen dat een vrachtwagen op het publiek in kan rijden mag je best opmerkelijk noemen na de aanslag in Nice en de oproep van IS om dit soort aanslagen te plegen.

Vrachtwagens zijn veel makkelijker dan explosieven. Ze zijn simpel verkrijgbaar, als overheden in EU geen maatregelen nemen ze te weren uit omgeving publieksevenementen vallen ze niet op, ze zijn door iedereen die kan autorijden te bedienen en ze zorgen voor minstens zo veel doden en gewonden (misschien zelfs wel meer) dan bomvesten.

Je ziet ook dat overheden in Nederland het wisten maar onvoldoende maatregelen hebben genomen, bijv. in Breda, Leiden en Den Haag. Als ze alles gedaan hadden wat een overheid redelijkerwijs kan doen hadden ze vandaag geen extra maatregelen hoeven te nemen bij de (kerst)evenementen. Als je als overheid niet alles doet wat je kan doen faal je, immers het beschermen van je burgers op eigen grondgebied tegen gevaren waar zij zich niet zelf tegen kunnen beschermen is je belangrijkste taak.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 20 december 2016, 12:07:57
@  Als je als overheid niet alles doet wat je kan doen faal je, immers het beschermen van je burgers op eigen grondgebied tegen gevaren waar zij zich niet zelf tegen kunnen beschermen is je belangrijkste taak.

De toch al op vele fronten versnipperde overheid loopt vaak behoorlijk achter als het gaat om praktische zaken. Rapporten en rapporten te over maar daadwerkelijke aanpak ?

Overigens waar gaat het in deze wereld allemaal naartoe ?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 12:16:43
Citaat van: Thor link=msg=1467957 date=1482232077
De toch al op vele fronten versnipperde overheid loopt vaak behoorlijk achter als het gaat om praktische zaken. Rapporten en rapporten te over maar daadwerkelijke aanpak ?

Overigens waar gaat het in deze wereld allemaal naartoe ?

Naar radicaliseren van kleine maar gevaarlijke groepjes EU-burgers (extreem-rechts en extreem-links) waardoor je het als politie- en inlichtingendiensten nog drukker krijgt omdat EU voorlopig nog lang niet van de islamitisch gerelateerde terreur af is.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: guest19010 op 20 december 2016, 12:23:33
Citaat van: Thor link=msg=1467957 date=1482232077
@  Als je als overheid niet alles doet wat je kan doen faal je, immers het beschermen van je burgers op eigen grondgebied tegen gevaren waar zij zich niet zelf tegen kunnen beschermen is je belangrijkste taak.

Als overheid hou je ook rekening met een bepaald restrisico, je kunt namelijk niet iedereen, overal en altijd beschermen tegen een dief, vrachtwagen, kogel of natuurramp. Daarom neem je als overheid zoveel als mogelijk maatregelen waarbij de aantallen slachtoffers verantwoord kunnen worden en binnen een vooraf vastgestelde marge blijven. Dat restrisico, is gisteravond een aantal mensen erg fataal geworden.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 12:28:55
Citaat van: ZandZak link=msg=1467961 date=1482233013
Als overheid hou je ook rekening met een bepaald restrisico, je kunt namelijk niet iedereen, overal en altijd beschermen tegen een dief, vrachtwagen, kogel of natuurramp. Daarom neem je als overheid zoveel als mogelijk maatregelen waarbij de aantallen slachtoffers verantwoord kunnen worden en binnen een vooraf vastgestelde marge blijven. Dat restrisico, is gisteravond een aantal mensen erg fataal geworden.

Wat een onzin, vrachtwagens nabij dit soort kerstmarkten in Rome, Parijs, Londen of Berlijn laten komen zegt dat je behoorlijk hebt liggen slapen of iets te veel realistische scenario's afdoet als een ver-van-mijn-bed-show. Het gaat hier niet om de braderie in Nijkerk of een kerstmarktje in Appelscha, het gaat hier om de hoofdstad van Duitsland (de baas van de EU).

Een aantal landen in de EU moet eens uit de kramp dat anti-terreurmaatregelen nemen inperken van vrijheid is, buigen voor terreur is of dat je niets hoeft te doen omdat je als overheid toch niet iedereen overal en altijd kan beschermen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: guest19010 op 20 december 2016, 12:44:38
Citaat van: oma link=msg=1467963 date=1482233335
Wat een onzin, vrachtwagens nabij dit soort kerstmarkten in Rome, Parijs, Londen of Berlijn laten komen zegt dat je behoorlijk hebt liggen slapen of iets te veel realistische scenario's afdoet als een ver-van-mijn-bed-show. Het gaat hier niet om de braderie in Nijkerk of een kerstmarktje in Appelscha, het gaat hier om de hoofdstad van Duitsland (de baas van de EU).

Een aantal landen in de EU moet eens uit de kramp dat anti-terreurmaatregelen nemen inperken van vrijheid is, buigen voor terreur is of dat je niets hoeft te doen omdat je als overheid toch niet iedereen overal en altijd kan beschermen.

En hierbij kom ik er nogmaals op terug dat de autoriteiten het niet als waarschijnlijk hebben gedacht juist omdat ze lagen te slapen. Ze zagen het als non-legitiem restrisico omdat je dan teveel anti-terreurmaatregelen neemt. De burgers waren al de kast opgejaagd door militairen in hun kerstsfeer achtige straatbeeld, laat staan heuse wegblokkades die men potentieel had aangelegd als de organisatoren, gemeente en veiligheidsdiensten beter naar de locatie van de kerstmarkt hadden gekeken.

Anderzijds, moet de EU altijd zwichten om de grove fout die de Moeder van de EU (Merkel) gemaakt heeft, door het voor terroristen zo godseenvoudig te maken onze landen binnen te dringen en onze normen en waarden omver te werpen en angst, paniek, dood en verderf te zaaien?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 20 december 2016, 12:55:07
'Aanslag met vrachtwagen niet te voorkomen, laten Nice en Berlijn zien'

Citaat van: http://nos.nl/artikel/2149299-aanslag-met-vrachtwagen-niet-te-voorkomen-laten-nice-en-berlijn-zien.html
Het is vrijwel onmogelijk om een aanslag met een vrachtwagen te voorkomen. Dat zegt terrorisme-onderzoeker Liesbeth van der Heide van de Universiteit Leiden. "Dat was een van de moeilijkste conclusies na de aanslag in Nice eerder dit jaar: dat er eigenlijk niet te beveiligen is tegen een aanslag met een vrachtwagen."

Gisteravond gebeurde het weer. Een man reed met een vrachtwagen in op het publiek bij een kerstmarkt in Berlijn. Twaalf mensen kwamen daarbij om het leven, 48 mensen raakten gewond. In de Franse stad Nice was op 14 juli een soortgelijke aanslag: daar reed een vrachtwagen met hoge snelheid in op een mensenmassa die op de boulevard de nationale feestdag vierde. Daarbij vielen, inclusief de dader, 87 doden.

Volgens Van der Heide kun je evenementen wel omringen met betonblokken, maar creëer je daarmee een 'waterbedeffect'. "Als je een plek afsluit, dan is een andere plek automatisch kwetsbaarder. In het geval van de kerstmarkt zou het kunnen zijn dat deze man in dat geval een warenhuis in was gereden."

lees verder: http://nos.nl/artikel/2149299-aanslag-met-vrachtwagen-niet-te-voorkomen-laten-nice-en-berlijn-zien.html (http://nos.nl/artikel/2149299-aanslag-met-vrachtwagen-niet-te-voorkomen-laten-nice-en-berlijn-zien.html)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 20 december 2016, 13:08:19
Citaat van: Thor link=msg=1467946 date=1482229957
Het lijkt mij een interessante opdracht voor de experts van defensie etc. om een min of meer voorhamer vaste oplossing te bedenken en te beproeven.
Legio ervaringen bij defensie etc. met tanks en de zogenaamde "tankwallen" en dergelijke.

Klauwen kunnen het asfalt beschadigen, tegenwoordig zijn er uitstekende, effectieve, vrij eenvoudige en goedkope anti-slip voorzieningen op de markt.

Beschadigd asfalt is idd een grote zorg bij terroristische aanvallen... :|
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: guest19010 op 20 december 2016, 13:11:32
Citaat van: Vigilant link=msg=1467978 date=1482235699
Beschadigd asfalt is idd een grote zorg bij terroristische aanvallen... :|

Maar wel een onnodige kostenpost wanneer je dergelijke barricades op gaat werpen, het asfalt in tientallen steden beschadigd wordt en er uiteindelijk geen vrachtwagen tegen gehouden wordt door zo'n blokkade.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 20 december 2016, 13:12:37
Bericht van 19-11-2016 :

Kerstmarkten in Duitsland soms nog strenger beveiligd dan vorig jaar

Citaat van: http://nos.nl/artikel/2143940-kerstmarkten-in-duitsland-soms-nog-strenger-beveiligd-dan-vorig-jaar.html
ZA 19 NOVEMBER, 12:16 BINNENLAND

De beveiliging op kerstmarkten in Duitsland zal in sommige steden nog strenger zijn dan vorig jaar. Vanwege de aanhoudende terreurdreiging wordt in verschillende plaatsen extra politie ingezet. De organisatoren van de kerstmarkten verwachten niet dat bezoekers uit angst voor geweld zullen wegblijven. Voor zover bekend is er geen acute dreiging.

Volgens de burgemeester van Frankfurt is de veiligheidssituatie iets rustiger dan vorig jaar, toen op 13 november de aanslagen in Parijs hadden plaatsgevonden. "Toch hebben we alle aspecten van wat ons te doen staat heel goed doorgenomen met de politie", zegt burgemeester Feldmann.

lees verder: http://nos.nl/artikel/2143940-kerstmarkten-in-duitsland-soms-nog-strenger-beveiligd-dan-vorig-jaar.html (http://nos.nl/artikel/2143940-kerstmarkten-in-duitsland-soms-nog-strenger-beveiligd-dan-vorig-jaar.html)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 13:25:25
Citaat van: Live link=msg=1467976 date=1482234907
'Aanslag met vrachtwagen niet te voorkomen, laten Nice en Berlijn zien'

De Nederlandse terrorisme onderzoekster behoort tot de categorie pseudo-wetenschappers. Het is infantiel dit soort stellingen te poneren omdat er in Nice en Berlijn geen enkele maatregel was genomen om te voorkomen dat een vrachtwagen of personenvoertuig op het publiek zou kunnen in rijden.

Het zou net zo raar zijn als iedereen onbeschermde seks zou hebben en de SOA-arts roept chlamydia en AIDS zijn niet te voorkomen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 20 december 2016, 13:31:40
Citaat van: ZandZak link=msg=1467981 date=1482235892
Maar wel een onnodige kostenpost wanneer je dergelijke barricades op gaat werpen, het asfalt in tientallen steden beschadigd wordt en er uiteindelijk geen vrachtwagen tegen gehouden wordt door zo'n blokkade.

Zolang er een voldoende groot contactoppervlak en geen schuifkrachten zijn, gaat geen enkel asfalt beschadigd raken.

Bij de heraanleg van straten en pleinen kan men er voor opteren zones te beschermen met verzinkbare palen en enkel in deze zone's evenementen te laten plaatsvinden.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 14:26:15
Citaat
Bij de Royal Christmas Fair op het Lange Voorhout in Den Haag zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen. Dit naar aanleiding van wat gisteren in Berlijn gebeurd is. Aan beide zijden van de markt zijn grote ijzeren bakken met kerstbomen geplaatst.

De extra maatregel gebeurde in opdracht van burgemeester Van Aartsen. Behalve de grote ijzeren bakken met kerstbomen zijn de twee ingangen afgeschermd met zakken met daarin 1000 kilo zand. G

https://beveiligingnieuws.nl/nieuws/extra-beveiliging-kerstmarkt-haag (https://beveiligingnieuws.nl/nieuws/extra-beveiliging-kerstmarkt-haag)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: FlyingDutchman op 20 december 2016, 15:24:50
Bij alle zorg over het vermijden van ongeoorloofde voertuigbewegingen bij evenementen (we zijn het er vermoedelijk over eens dat het afschaffen van de evenementen geen optie is) moeten we het nog wel mogelijk maken genoemde evenementen met behulp van voertuigen te bereiken om ze voor te bereiden. Die stalletjes komen er niet met de kruiwagen. De beveiligingen kunnen dus niet permanent allemaal op slot staan. Dit maakt half-verzonken (vaste) palen en betonblokken al niet universeel bruikbaar - er moeten (afsluitbare) doorgangen voor voertuigen blijven, die voor aanslagen met een bepaald formaat voertuig altijd een zwakke plek blijven (tenzij je daarvoor een andere vrachtwagen of tank neemt).
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 15:43:07
Je moet je evenementen niet eens willen afgelasten omdat je bang bent voor mafkezen die een aanslag willen plegen.

Het is niet zo ingewikkeld om eerst je kerstmarkt tijdens het opbouwen bereikbaar te houden voor vrachtwagens. Een dag voor aanvang sluit je het af door bijvoorbeeld betonblokken te plaatsen,  een rij big-bags met grind of zand te plaatsen (je kan het zelfs nog bekleden met kerstbomen als je zou willen) en een verbod voor al het zware vrachtverkeer in een ruime zone rondom je evenemententerrrein in te stellen.

Als het je lukt om vrachtwagens uit binnensteden te weren omdat ze gevaarlijk voor milieu zijn moet het ook geen probleem zijn vrachtwagens te kunnen weren omdat ze je bezoekers op de kerstmarkt opzettelijk kunnen doodrijden.

Je weet namelijk dat de politie het niet zal lukken om de vrachtwagen op een evenemententerrein nog te stoppen, je zal de vrachtwagen dus moeten stoppen op weg naar een evenemententerrein of als laatste vangnet net voor het evenemententerrein.

Je hoeft het uiteraard ook niet overal te doen, je moet het wel doen in grote steden. In Den Haag lukt het ze vandaag ook opeens de kerstmarkt nabij de Amerikaanse ambassade beter te beveiligen, het is ze vandaag opeens ook in Breda gelukt bij het glazen huis, het is ze vandaag ook gelukt in bij de kerstmarkt in Dusseldorf en de getroffen kerstmarkt in Berlijn zal morgen ook weer open gaan zonder kans op herhaling van deze aanslag met een vrachtwagen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: marsmello op 20 december 2016, 15:50:50
In Israël is er toch ook een periode geweest van dit soort vrachtwagen/auto aanslagen? (Voorbeeld https://goo.gl/7O86BWl )

Hoe lossen zij dit op?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 20 december 2016, 15:53:17
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468041 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468041)

Ik mag toch hopen dat met die extra "hekken" niet de hekken op deze beelden bedoeld worden:

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=H1u27iJqAe4#)

Citaat van: Live link=msg=1468041 date=1482245368
ANP Video
Gepubliceerd op 20 dec. 2016
Citaat
BREDA - Na de vermoedelijke aanslag op de kerstmarkt in Berlijn zijn de autoriteiten in Breda extra alert op de situatie rond het Glazen Huis. Burgemeester Paul Depla van Breda maakte maandagavond bekend dat er rondom een deel van de Grote Markt hekken komen om te voorkomen dat auto's te dicht bij het Glazen Huis kunnen komen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 17:17:39
Citaat van: Live link=msg=1468043 date=1482245597


Ik mag toch hopen dat met die extra "hekken" niet de hekken op deze beelden bedoeld worden:



Als je er niet op bedacht bent is toch wel even schrikken als je het filmpje bekijkt, vooral de close-up beelden.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Brandslanghaspelhouder op 20 december 2016, 17:46:23
Dranghekken kunnen ook gevaar opleveren. Vluchtroutes zijn hierdoor geblokkeerd en mensen lopen minder verspreid.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 20 december 2016, 18:10:08
ISIS calls for more attacks just half an hour after Berlin Christmas market atrocity and follows terror manual instructing fanatics to inflict a devastating lorry 'blood bath'

Citaat
* ISIS magazine said using a vehicle was one of the most lethal methods of attack
* The manual gave Jihadists horrifying tips on how to inflict maximum bloodshed
* ISIS supporters 'have used private messaging to urge more market attacks'
* 12 people were killed when a lorry ploughed through market in Berlin last night

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4052170/ISIS-terror-manual-released-just-weeks-ago-instructed-fanatics-inflict-devastating-blood-bath-plunging-lorry-outdoor-market.html (http://www.dailymail.co.uk/news/article-4052170/ISIS-terror-manual-released-just-weeks-ago-instructed-fanatics-inflict-devastating-blood-bath-plunging-lorry-outdoor-market.html)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: guest19010 op 20 december 2016, 19:08:36
Zojuist live op het Duitse RTL Nieuws = de 23-jarige Pakistaan is vrijgelaten.
De autoriteiten 'zeggen' dat ze geen andere verdachte persoon of personen op het oog hebben.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: RAdeR op 20 december 2016, 22:06:37
Citaat van: http://www.at5.nl/artikelen/163746/betonblokken-bij-kerstmarkt-museumplein-weer-weggehaald
De betonblokken die voor extra veiligheid zouden moeten zorgen tijdens de kerstmarkt van het Museumplein, zijn al weer weggehaald. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente.
Eerder vandaag werd er begonnen met het plaatsten van de blokken, maar die zijn vanavond al weer verwijderd.
...

Organisator: eens met de beslissing
'Ik ben het wel eens met de beslissing van de burgemeester, hij kan beter dan ik inschatten of de betonblokken nodig waren en zal het dus wel weten.'
Een aantal betonblokken was vandaag geplaatst. Deze zijn direct weer weggehaald.

Burgemeester Van der Laan is nogal zeker van zijn zaak dat zoiets in Amsterdam niet kan voorkomen
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 20 december 2016, 23:15:48
Elke ervaren chauffeur zal dit beamen, betonnen vangrail helpt niet zonder extra maatregelen.

Op een impact snelheid van 80 km/h  heeft een vrachtauto van 40t dezelfde impact als die van een object van +/- 4.000ton. ook de betonnen vangrails hier in Nederland waar we met 50t mogen rijden zijn daar niet tegen bestand. j

Meerdere blokken achter elkaar moeten een wrijvingsqouficient hebben van minimaal 75% per stuk, deze geld dan nog van de originele kracht. 75% van 4.000 is nog steeds 1.000 ton. In mijn voorbeeld spreek ik wel over het meest haalbare, beton op beton met rubber er tussen. Raakvlak van rubber met oppervlak is dan bijna 100%.
Met ZOAB is dat nog geen 35%, dat betekend ook dat de wrijfing dan ineens maar ongeveer 18% is en heeft de auto nog een kracht van meer dan 3.000 ton.

Wat de VS al heeft bewezen, en SA al heel snel heeft overgenomen rondom de paleizen is de draadrail. Een staaldraad van max. 50 m die om de 10m opnieuw begint. Dat betekend dat je op 50m 10 bevestigingspunten hebt. Met een staaldraad van doorsnee 2cm heb je een stopkracht die een F14 kan stoppen op 1 draad. Dat is als ik het goed heb gelezen 2100 ton op impact.

Maar staal is duur, beton ongeveer maar 7% de kostprijs van beton.

Eerste lijn veiligheid is in mijn ogen het voorkomen van groot verkeer bij evenementen, maar niet alleen vanwege aanslagen. Bij evenementen komen jaarlijks meer dan 100 mensen om door grote voertuigen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 20 december 2016, 23:16:53
Citaat van: RAdeR link=msg=1468099 date=1482267997
Betonblokken bij kerstmarkt in Amsterdam weer weggehaald

eerder bericht:

Betonblokken moeten kerstmarkt Museumplein extra beveiligen

https://www.youtube.com/watch?v=nRlicgQl5jM (https://www.youtube.com/watch?v=nRlicgQl5jM)
AT5
Gepubliceerd op 20 dec. 2016
Citaat
Er worden vanmiddag betonblokken geplaatst om de kerstmarkt op het Museumplein extra te beveiligen tegen aanslagen zoals in Berlijn gisteravond.

De blokken zullen vanmiddag worden geplaatst aan de kant van het Van Gogh Museumplein. Gisteravond reed een vrachtauto in op een drukke kerstmarkt in Berlijn, daar kwamen twaalf mensen bij om het leven. De blokken moeten een dergelijke aanslag op het Museumplein voorkomen.

'Het moet een dergelijke gek belemmeren'
'We zijn allemaal geschrokken en zijn gaan denken: hoe kunnen we iets dergelijks voorkomen. Het is in Nice gebeurd. In Apeldoorn een aantal jaren geleden en nu in Berlijn', zegt Pim Pronk van de organisatie. 'Als er gereden wordt, moet de snelheid eruit. Het moet een dergelijke gek belemmeren. Maar tegelijkertijd moet de markt bereikbaar blijven. Maar ik heb ook gezegd, ik verwacht geen brand maar er worden wel brandblussers opgehangen'.

Het stadsbestuur liet eerder vandaag al weten dat het dreigingsniveau in Amsterdam nog altijd substantieel is. 'Dit houdt in dat een aanslag ook in Amsterdam reëel dan wel voorstelbaar is', laat een woordvoerder van burgemeester Eberhard van der Laan weten. Over verscherpte maatregelen doet de gemeente zoals gebruikelijk verder geen uitspraken.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 20 december 2016, 23:19:08
Je kan perfect met (tijdelijke) chicanes werken waardoor een truck geen 80km/u haalt.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 20 december 2016, 23:30:20
Citaat van: Live link=msg=1468043 date=1482245597
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468041 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468041)

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468124 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1468124)

! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=PgucMquvkGA#)

Citaat van: Live link=msg=1468124 date=1482272887
‘Blokkades om aanslag te voorkomen’

De Telegraaf
Gepubliceerd op 20 dec. 2016
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: guest19010 op 21 december 2016, 09:13:32
Citaat van: Vigilant link=msg=1468121 date=1482272348
Je kan perfect met (tijdelijke) chicanes werken waardoor een truck geen 80km/u haalt.

En hoe moet die chicane eruit komen te zien? Zonder dat een vrachtwagen er gewoon rechtdoor, doorheen knalt?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 09:19:33
Citaat van: ZandZak link=msg=1468151 date=1482308012
En hoe moet die chicane eruit komen te zien? Zonder dat een vrachtwagen er gewoon rechtdoor, doorheen knalt?

Een vraag voor mijn beeldvorming. Wat voor een soort vrachtwagens hebben ze in Nederland waardoor je gewoon zwaar beladen met 80 km/u door betonblokken kan rijden of op snelheid door chicanes te slingeren om vervolgens honderden meters mensen dood te blijven rijden?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 09:27:07
Citaat
The Berlin lorry attack on Monday that killed 12 people and injured 48 others raises a pressing question for security services across the world: what can be done to stop such attacks?

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/dec/20/what-can-be-done-to-prevent-berlin-style-attacks-in-modern-cities (https://www.theguardian.com/uk-news/2016/dec/20/what-can-be-done-to-prevent-berlin-style-attacks-in-modern-cities)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: André Welten op 21 december 2016, 10:20:08
Citaat van: Vigilant link=msg=1468121 date=1482272348
Je kan perfect met (tijdelijke) chicanes werken waardoor een truck geen 80km/u haalt.
Je hoeft geen 80km/h te rijden met een truck van de hier toegestane massa van 50 ton om een bloedbad aan te richten...(kracht = massa x snelheid...).
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 10:44:43
Citaat van: André Welten link=msg=1468157 date=1482312008
Je hoeft geen 80km/h te rijden met een truck van de hier toegestane massa van 50 ton om een bloedbad aan te richten...(kracht = massa x snelheid...).

Stapvoets met de vrachtwagen over grote, zware betonblokken de markt oprijden?
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 10:45:30
Citaat
Roads in front of Buckingham Palace will be shut during the daily Changing of the Guard ceremony starting on Wednesday following the truck attack that killed 12 people in Berlin, British police said.

The military ceremony regularly brings crowds of tourists outside the gates of Queen Elizabeth II's residence in central London and previously there have only been some traffic restrictions while it takes place.

http://www.gulf-times.com/story/525465 (http://www.gulf-times.com/story/525465)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 21 december 2016, 10:54:13
O.a. door Noord Ierland hebben de Britten ruime ervaring mbt het aanleggen van verschillende soorten versperringen.
De ingang van de grote marine basis te Portmouth bijvoorbeeld is al ruim een halve eeuw dermate goed beveiligd dat ongewenste bezoekers niet binnen kunnen komen.
Zig-zag barricades met daar achter op afstand duidelijk zichtbaar geschut en terdege goed uitgeruste bewakers zorgen er wel voor dat evt. "geinteresseerde terroristen" het wel uit hun hoofd zullen laten om een poging te ondernemen.

Als versperringen, barricades zoals betonblokken etc. tegenwoordig niet meer volstaan of onhaalbaar zijn dan zal je moeten overgaan tot andere maatregelen.
Tanks etc kunnen al eeuwen worden tegengehouden met landmijnen, dus middels de defensie experts de nodige ervaringen op dat gebied. Overal makkelijk door bevoegden te plaatsen en weer weg te halen je moet ze wel even goed afschermen bijv. in krat of vat met leuke begroeiing en in de gaten houden.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Proost op 21 december 2016, 11:00:58
En als we de Tsjechische egels weer eens van stal halen? Werkte 75 jaar geleden ook al.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 21 december 2016, 11:07:57
Citaat van: Proost link=msg=1468175 date=1482314458
En als we de Tsjechische egels weer eens van stal halen? Werkte 75 jaar geleden ook al.

Aan de grens van Zweden en Finland hebben/hadden de Zweden op de belangrijkste grensovergangen nog steeds nog steeds die Tsjechische egels en grote betonblokken op rails klaar staan.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Marnix op 21 december 2016, 11:08:18
Je kan ook een grotere ring verboden verklaren voor vrachtverkeer (m.u.v. laad- en lostijden). Dan kun je kwaadwillenden eerder signaleren  en heb je meer tijd om er iets aan te doen wellicht.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 21 december 2016, 11:10:35
@ (kracht = massa x snelheid...).

Voor de goede orde : Kracht=massa x versnelling (K=m x a )
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Proost op 21 december 2016, 11:12:33
Vrachtwagens in de binnenring weren icm Tsjechische egels lijkt me voldoende. De egels kun je keer op keer opnieuw gebruiken, zijn relatief eenvoudig te verplaatsen en slopen alleen je asfalt als er een aanslag gepleegd wordt. Lijkt me een prima alternatief voor beton wat minder effectief is.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 11:22:44
Duitsers bezig met hijsklusje bij de kerstmarkt.

الوطن @al_watanQatar
#عاجل
الشرطة الالمانية تبحث عن تونسي يشتبه بعلاقته باعتداء #برلين
#الوطن #ألمانيا

(https://pbs.twimg.com/media/C0MVUZrW8AAC0IQ.jpg:large)

p.s In tweet staat dat de Duitse politie nu op zoek is naar een Tunesier
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: JJ75 op 21 december 2016, 13:10:56
Als je een gebied onbereikbaar maakt voor vrachtwagens komen hulpdiensten er ook niet meer in.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 13:33:58
Citaat van: JJ75 link=msg=1468203 date=1482322256
Als je een gebied onbereikbaar maakt voor vrachtwagens komen hulpdiensten er ook niet meer in.

Als je hulpverleners hebt die kunnen lopen, fietsen of zich per golfkarretje, segway, enz kunnen verplaatsen is het geen enkel probleem als een gebied onbereikbaar is voor vrachtwagens.

Er zijn heel veel gebieden onbereikbaar voor vrachtwagens, de vrachtwagen meenemen een wolkenkrabber, evenementengebouw, museum of bioscoopzaal gaat je ook niet lukken.

Hulpverleners kunnen de betonblokken ook even aan de kant zetten waardoor het voor vrachtwagens afgesloten gebied bereikbaar is.

(https://pbs.twimg.com/media/CXS8vJLWsAAvVh2.jpg:large)

(https://pbs.twimg.com/media/Cak-KLNUYAAW8rx.jpg:large)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 21 december 2016, 13:56:14
Citaat van: oma link=msg=1468206 date=14823236

Hulpverleners kunnen de betonblokken ook even aan de kant zetten waardoor het voor vrachtwagens afgesloten gebied bereikbaar is.

Goed voorbereide terroristen in de toekomst overigens dus ook. Vrachtwagen met kraantje.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 14:18:57
Citaat van: Thor link=msg=1468212 date=1482324974
Goed voorbereide terroristen in de toekomst overigens dus ook. Vrachtwagen met kraantje.

Goed voorbereide terroristen in Europa kunnen inderdaad wel een kraantje meenemen, kunnen ze gelijk de identiteitskaart en de documenten dat de gedwongen uitzetting van de jihadist is uitgesteld er op vastplakken. Het hoeft dan ook geen anderhalf meer te duren voor de politie het heeft gevonden. Leuker kunnen terroristen het je niet maken, makkelijker wel.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 21 december 2016, 14:50:21
Citaat van: Thor link=msg=1468212 date=1482324974
Goed voorbereide terroristen in de toekomst overigens dus ook. Vrachtwagen met kraantje.

Ahja, en een kraan openplooien, afstempelen en gebruiken valt niet op en gaat op enkele seconden.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 21 december 2016, 15:57:27
Citaat van: Vigilant link=msg=1468222 date=1482328221
Ahja, en een kraan openplooien, afstempelen en gebruiken valt niet op en gaat op enkele seconden.

Als men maar een wagen met de goede striping kiest en de juiste werkkleding aantrekt valt het echt niet op.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 21 december 2016, 17:54:22
Citaat van: oma link=msg=1468185 date=1482315764
(https://pbs.twimg.com/media/C0MVUZrW8AAC0IQ.jpg:large) [/tweet]
Deze blokken worden ook wel "bevers" genoemd en zijn maar 700kg zwaar. In de afzetwereld worden ze alleen gebruikt als ze aan elkaar vastzitten dmv een pen/oog verbinding. Deze verbinding maakt juist de starheid van het geheel, los neergezet zijn ze geen belemmering voor een vrachtauto.
Ik durf te beweren dat de gemiddelde zandauto een ashoogte heeft die over het blok heen gaat als deze is omvergeduwd.


Citaat van: Vigilant link=msg=1468222 date=1482328221
Ahja, en een kraan openplooien, afstempelen en gebruiken valt niet op en gaat op enkele seconden.
Over het algemeen zal het niet eens opvallen. Kijk maar eens om je heen hoeveel vrachtauto's er rijden met de kraan open op het bed of in de bak. En om deze losse blokken op te pakken ben je nog geen twee minuten bezig zonder af te stempellen.
Auto's zoals bijv.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F28mp63c.jpg&hash=6bfba90d9c212d36fc94fed48bb54d9b)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 21 december 2016, 18:41:23
Citaat van: HIT link=msg=1468248 date=1482339262
Deze blokken worden ook wel "bevers" genoemd en zijn maar 700kg zwaar. In de afzetwereld worden ze alleen gebruikt als ze aan elkaar vastzitten dmv een pen/oog verbinding. Deze verbinding maakt juist de starheid van het geheel, los neergezet zijn ze geen belemmering voor een vrachtauto.
Ik durf te beweren dat de gemiddelde zandauto een ashoogte heeft die over het blok heen gaat als deze is omvergeduwd.

Over het algemeen zal het niet eens opvallen. Kijk maar eens om je heen hoeveel vrachtauto's er rijden met de kraan open op het bed of in de bak. En om deze losse blokken op te pakken ben je nog geen twee minuten bezig zonder af te stempellen.
Auto's zoals bijv.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F28mp63c.jpg&hash=6bfba90d9c212d36fc94fed48bb54d9b)

Ik zie in de zomer ook veel zwetende mensen. Als ik in de winter een gekende diabeet zwetend in zijn rolstoel zie zitten, prik ik zijn bloedsuiker.

Diensten moeten bedacht zijn op veranderingen en opmerkzaam zijn. Als een politieagent ziet dat er een kraanwagen stopt aan een veiligheidsafzetting, waarvan hij weet dat die nog niet opgeruimd moet worden, is het verstandig om te gaan kijken, papieren te vragen.

Het is een wisselwerking. Je kan niet zomaar een afzetting neerzetten en ze vervolgens niet in het oog houden. Ik hoop dat wanneer er een kraanwagen begint te smodderen aan het hek van een militair domein, degene die wacht loopt ook een controle gaat doen.

Maar ik snap je hoor, men moet plots met veel rekening houden, en ik denk ook niet dat je alles 100% kan beveiligen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: GWB Foxtrot op 21 december 2016, 19:40:51
Dit soort aanslagen werpt bij mij de vraag op in hoeverre de bevolking geconfronteerd wil worden met maatregelen die genomen worden. Afgezien van de "feel good bullsh*t" zoals hierboven met die maar 700kg bevers. Staat leuk, maar doet niks.

Als je wilt beveiligen tegen aanslagen met vrachtwagens zul je een ring moeten trekken om het te beveiligen gebied, chicanes om de snelheid eruit te halen op de wegen er naar toe, checkpoints, en echte grote barriers moeten neerzetten die het volledig afsluiten. Met daarop een stuks geschut met genoeg kracht om het motorblok van een vrachtauto te versnipperen mocht iemand het toch proberen. En zelfs dan....


Klinkt best gezellig om zo een kerstmarkt te gaan bezoeken.  :P

Laat staan om te organiseren.

Moet je eerst het handboek "roadblocks en andere sfeer verhogende maatregelen voor de kerstdagen" van het Ministerie van Defensie nog doornemen ook...  98uiye

Er bestaat voor deze klussen trouwens gewoon een catalogus met maatregelen die een gemeente via de veiligheidsregio kan laten aanrukken. Of, als iemand er echt serieus werk van zou willen maken; je kunt veel maatregelen verwerken in je infrastructuur. Als je veiligheid meeneemt in planvorming ipv als nagedachte.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Vigilant op 21 december 2016, 20:01:18
Zoals al eerder gezegd: bij heraanleg pleinen rekening mee houden. Er bestaan verzinkbare palen genoeg die een truck stoppen kunnen. Daar komt helemaal geen geschut voor het motorblok mee kijken.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Proost op 21 december 2016, 20:11:04
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1468256 date=1482345651
Dit soort aanslagen werpt bij mij de vraag op in hoeverre de bevolking geconfronteerd wil worden met maatregelen die genomen worden. Afgezien van de "feel good bullsh*t" zoals hierboven met die maar 700kg bevers. Staat leuk, maar doet niks.

Als je wilt beveiligen tegen aanslagen met vrachtwagens zul je een ring moeten trekken om het te beveiligen gebied, chicanes om de snelheid eruit te halen op de wegen er naar toe, checkpoints, en echte grote barriers moeten neerzetten die het volledig afsluiten. Met daarop een stuks geschut met genoeg kracht om het motorblok van een vrachtauto te versnipperen mocht iemand het toch proberen. En zelfs dan....


Klinkt best gezellig om zo een kerstmarkt te gaan bezoeken.  :P

Laat staan om te organiseren.

Moet je eerst het handboek "roadblocks en andere sfeer verhogende maatregelen voor de kerstdagen" van het Ministerie van Defensie nog doornemen ook...  98uiye

Er bestaat voor deze klussen trouwens gewoon een catalogus met maatregelen die een gemeente via de veiligheidsregio kan laten aanrukken. Of, als iemand er echt serieus werk van zou willen maken; je kunt veel maatregelen verwerken in je infrastructuur. Als je veiligheid meeneemt in planvorming ipv als nagedachte.
Berlijn zag er zo uit als dat jij beschrijft. Is wel een poos terug en denk niet dat ze dat opnieuw willen doen.
Zoiets houd je nu eenmaal moeilijk tegen. Een waarschuwingssysteem voor de bezoekers op publieke plaatsen zou evt de schade kunnen beperken.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 21 december 2016, 20:47:45
Citaat van: HIT link=msg=1468248 date=1482339262
Deze blokken worden ook wel "bevers" genoemd en zijn maar 700kg zwaar. In de afzetwereld worden ze alleen gebruikt als ze aan elkaar vastzitten dmv een pen/oog verbinding. Deze verbinding maakt juist de starheid van het geheel, los neergezet zijn ze geen belemmering voor een vrachtauto.
Ik durf te beweren dat de gemiddelde zandauto een ashoogte heeft die over het blok heen gaat als deze is omvergeduwd.

Over het algemeen zal het niet eens opvallen. Kijk maar eens om je heen hoeveel vrachtauto's er rijden met de kraan open op het bed of in de bak. En om deze losse blokken op te pakken ben je nog geen twee minuten bezig zonder af te stempellen.
Auto's zoals bijv.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2F28mp63c.jpg&hash=6bfba90d9c212d36fc94fed48bb54d9b)

Ik gok dat je de Berlijnse betonblokken misschien wel weg kan trekken met een SUV en een stevige ketting.

Als je zware betonblokken plaatst als een anti-terreurmaatregel is het altijd een onderdeel van een pakket aan anti-terreurmaatregelen. Als je niet onmiddelijk ziet dat er een vrachtwagen aan de slag gaat met je betonblokken kan deugen je anti-terreurmaatregelen niet; agenten ter plaatse moeten het zien en 24/7 cameratoezicht op terreurgevoelige lokaties is ook niet vreemd.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 31 december 2016, 06:42:45
Citaat
De Amerikaanse stad New York gaat extra maatregelen nemen om de overgang van oud op nieuw veilig te laten verlopen. In de buurt van Times Square worden vrachtwagens vol zand gezet, om scenario’s zoals in Berlijn te voorkomen.

http://nieuws.vtm.be/buitenland/220082-trucks-met-zand-ny-tegen-aanslag (http://nieuws.vtm.be/buitenland/220082-trucks-met-zand-ny-tegen-aanslag)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: oma op 31 december 2016, 06:44:52
Dick Teske @DTpersfoto
Heel goed dit, veiligheidsmaatregelen boulevard Scheveningen tegen terrorisme tijdens oud en nieuw !

(https://pbs.twimg.com/media/C06iNLOXEAEyJLH.jpg:large)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: RAdeR op 6 januari 2017, 08:12:42
Citaat van: http://nos.nl/artikel/2151551-driekoningenoptochten-spanje-zwaar-beveiligd-na-aanslag-berlijn.html
Onder zware beveiliging worden vanavond (donderdag 5-1-17) in veel steden in Spanje de Driekoningenoptochten gehouden. Er is veel politie op straat en met de recente aanslagen in Berlijn en Nice in het achterhoofd worden de steden afgesloten voor vrachtwagens.lees verder (http://nos.nl/artikel/2151551-driekoningenoptochten-spanje-zwaar-beveiligd-na-aanslag-berlijn.html)

zie ook http://www.demorgen.be/buitenland/driekoningen-onder-zware-voorzorgen-in-spanje-vrachtwagens-verboden-in-madrid-en-barcelona-b5187c45/ (http://www.demorgen.be/buitenland/driekoningen-onder-zware-voorzorgen-in-spanje-vrachtwagens-verboden-in-madrid-en-barcelona-b5187c45/)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 19 januari 2018, 23:00:25

09-11-2017 Amsterdam - betonblokken

November 2017:

Gemeente plaatst betonblokken op de Dam (http://www.at5.nl/artikelen/175057/gemeente-plaatst-betonblokken-op-de-dam)

Amsterdam beveiligt centrum met betonblokken (https://nos.nl/artikel/2201921-amsterdam-beveiligt-centrum-met-betonblokken.html)

Waarom er nu tóch betonblokken liggen in Amsterdam (https://www.parool.nl/amsterdam/waarom-er-nu-toch-betonblokken-liggen-in-amsterdam~a4534868/)
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 20 januari 2018, 13:24:19
schijnveiligheid, zeker als ze zo dicht bij een terras staan.
Een vrachtauto met 50km/h kan deze blokken gewoon aan de kant schuiven omdat er geen cohesie is, een tweede is dat wanneer een vrachtauto zijdelings tegen deze blokken aanrijdt hij kan kantelen en bovenop het terras terecht komt.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Fletwed op 20 januari 2018, 14:14:52
schijnveiligheid, zeker als ze zo dicht bij een terras staan.
Een vrachtauto met 50km/h kan deze blokken gewoon aan de kant schuiven omdat er geen cohesie is, een tweede is dat wanneer een vrachtauto zijdelings tegen deze blokken aanrijdt hij kan kantelen en bovenop het terras terecht komt.

Inderdaad, een vrachtwagen kan op de (snel)weg makkelijk een vangrail / personenauto om zeep helpen, en dan denken ze dat betonnen blokjes helpen. Het is meer om de burger gerust te stellen, en mocht er een incident gebeuren dat zij zich kunnen beroepen op "we hebben de nodige voorzorgsmaatregelen genomen, zichtbaar en niet-zichtbaar"
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: DiNozzo op 20 januari 2018, 16:15:52
Precies dezelfde blokken, alleen nu met iets tussenruimte...
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 20 januari 2018, 17:13:07
Die op de dam hebben ook tussenruimte, dat is ook het probleem.
Niet voor niets worden "bevers" onderling met elkaar door pen/gat verbinding bevestigd.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 21 januari 2018, 11:49:36
De kinetische energie van het voertuig (1/2 mv2) moet binnen een korte tijd worden omgezet in een andere vorm van energie zoals er bijvoorbeeld zijn potentiele energie o.a. veerconstructies, buffers en kantelmechanismen, wrijvingsenergie,vervormings energie etc. of combinaties
Naarmate de massa (m) en de snelheid(v) hoger zijn zal er dus meer energie moeten worden omgezet.
Eenvoudige rechthoekige betonblokken moeten het hebben van de wrijvingsenergie (W=fxN) waarin f de wrijvingscoefficient en N “het gewicht” waarbij de wrijvingscoefficient kan worden verhoogt middels een verankering via pennen, het gewicht van de betonblokken zal in de regel in het niet vallen tov. het gewicht van het voertuig en daarmee het effect van de barriere.
Het meest effectieve lijkt het vergroten van het gewicht middels een gedeelte van het voertuiggewicht zoals de voorwielen op een plateau dat aan de aanvalzijde uitsteekt voor de barriere.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Fletwed op 21 januari 2018, 16:48:18
Die op de dam hebben ook tussenruimte, dat is ook het probleem.
Niet voor niets worden "bevers" onderling met elkaar door pen/gat verbinding bevestigd.

Constructie die er was in Apeldoorn december j.l. met Serious Request / Glazen Huis was optimaal... goed beveiligd tegen gemotoriseerd verkeer. En wel zo dat nooddiensten / leveranciers er wel door zouden kunnen
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Live op 26 februari 2018, 18:35:01

RTL Nieuws
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: aZuL2001 op 26 februari 2018, 22:41:57
Die heb ik afgelopen Festivak beurs zien staan. Vond het wel een fraaie oplossing.
Benieuwd hoe ze performen met tegen een vrachtwagen.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Frank Lingen op 4 maart 2018, 06:45:58
Een aanval met een vrachtauto kan soms worden gestopt van grote afstand, vanuit een verhoogde positie. Daarvoor heeft de politie geweren nodig. Automatische geweren kunnen ook in allerlei andere situaties van pas komen. Bijvoorbeeld tegen bepaalde andere vormen van terrorisme, en tegen zware, georganiseerde criminaliteit.

Die geweren kunnen worden meegenomen in een kluis in alle grotere politieauto's, samen met reservemagazijnen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw, had de Nederlandse politie al karabijnen, voor bijzondere situaties. Dus dit plan is wat minder nieuw dan het lijkt.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Fletwed op 6 maart 2018, 20:00:07
Een aanval met een vrachtauto kan soms worden gestopt van grote afstand, vanuit een verhoogde positie. Daarvoor heeft de politie geweren nodig. Automatische geweren kunnen ook in allerlei andere situaties van pas komen. Bijvoorbeeld tegen bepaalde andere vormen van terrorisme, en tegen zware, georganiseerde criminaliteit.

Die geweren kunnen worden meegenomen in een kluis in alle grotere politieauto's, samen met reservemagazijnen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw, had de Nederlandse politie al karabijnen, voor bijzondere situaties. Dus dit plan is wat minder nieuw dan het lijkt.

Bedoel je machinegeweren, of geweren voor scherpschutters? Lijkt me niet dat die overal door Nederland uitgeleverd moeten worden aan de reguliere agenten op straat. Je moet ook een afweging maken tussen betonnen blokken en andere oplossingen, kijkend naar risico, kosten & is het reeel om bijvoorbeeld bij de dam in Amsterdam 24/7 van die schutters te hebben staan/liggen? Tevens, als het ze (criminelen) niet lukt op manier A, doen we wel manier B. Kijk bijvoorbeeld naar bankovervallen, die zijn in Nederland nihil, dat zijn nu ramkraken geworden.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: HIT op 6 maart 2018, 20:48:41
Gaat sowieso niet werken als je vanaf hoogte schiet, de breking van het glas van een vrachtauto doet de gemiddelde kogel dan behoorlijk van baan veranderen. Ga je op het motorblok proberen te schieten dan heb je wel een groot kaliber nodig om door minimaal 6 lagen van 2 mm plaatwerk ( verflagen niet meegenomen ) heen te komen daar is een formule voor maar ik denk dat diamondback je alles over kan vertellen. Snel uit mijn hoofd is onder 60 graden 6*2 mm gelijk aan 6*3.4 mm en dan reken ik de luchtlagen waarin een kogel kan gaan scherven niet eens mee. Om dan nog een motorblok te penetreren die een minimale wanddikte van 1 cm heeft.....
Overigens is daar ooit ook een aflevering van Mythbusters over geweest en die kwam op busted, het lukte daar pas met een .50 S&W Snyper Isseu en dat betrof een vrachtauto met neus en dus maar 1 laag van nog geen 1.5 mm plaatwerk.

Betonblokken die zijn geschakeld of verankerd ( minimaal 1/3 in de grond ) of contrawerkende schermen ( schermen waarbij men over een  plaat heen moet rijden die onderdeel is van het scherm, waarbij het gewicht van de vrachtauto de weerstand van het scherm vergroot ) blijken volgens testen het meest effectief.
Titel: Re: Maatregelen om aanslag(en) met een (vracht)auto te voorkomen
Bericht door: Thor op 7 maart 2018, 09:07:14
.

 of contrawerkende schermen ( schermen waarbij men over een  plaat heen moet rijden die onderdeel is van het scherm, waarbij het gewicht van de vrachtauto de weerstand van het scherm vergroot ) blijken volgens testen het meest effectief.

Als je de theorie er op loslaat is dit de meest logische aanpak, de wrijving wordt vergroot door het extra gewicht (van de voorkant) van het voertuig en als ook de wrijvingsweerstand tussen het scherm en het oppervlak ook nog wordt vergroot.
Titel: Kortere wachtrijen bij Amsterdamse musea tegen terrorisme
Bericht door: Kountain op 25 april 2018, 18:56:34
Citaat van: https://nos.nl/artikel/2228993-kortere-wachtrijen-bij-amsterdamse-musea-tegen-terrorisme.html
Kortere wachtrijen bij Amsterdamse musea tegen terrorisme

De gemeente Amsterdam gaat meer maatregelen nemen om aanslagen tegen te gaan. Zo wordt gekeken of wachtrijen bij musea korter kunnen en ook worden op meer plaatsen in het centrum palen en bloembakken neergezet.

Vorig jaar werden al betonblokken geplaatst op onder meer de Dam, het Rokin en bij de Heineken Experience. Die worden de komende jaren vervangen door obstakels die beter in het straatbeeld passen, zoals palen, terrashekken en bloembakken. Ook op plaatsen waar nu geen betonblokken staan worden die voorwerpen neergezet.

Vluchtroutes en trainingen

Kortere wachtrijen bij musea zijn bijvoorbeeld met tijdslots te regelen, zegt een woordvoerder van de gemeente. "Je kunt ook een deel van de rij naar binnen verplaatsen." De gemeente zegt dat alle maatregelen worden genomen in overleg met ondernemers.

Behalve dat worden vluchtroutes onder de loep genomen, schrijven AT5 en NH Nieuws. Ook worden trainingen gegeven, zodat musea en attracties weten wat ze moeten doen als er een aanslag is. De gemeente schrijft dat ondanks de maatregelen een aanslag nooit kan worden uitgesloten.