Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Specialismes => Chauffeur => Topic gestart door: 1300001-MR op 6 juli 2008, 14:34:20

Titel: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: 1300001-MR op 6 juli 2008, 14:34:20
Misschien een stomme vraag, maar hoe hard rijdt een TAS maximaal bij een prio 1 uitruk?
Titel: Re: de TAS
Bericht door: BHN849 op 6 juli 2008, 15:01:03
Ik dacht zelf dat je maar 20 km harder dan toegestaan mag. Bij kruisingen juist 20 km zachter de kruising passeren.
Titel: Re: de TAS
Bericht door: RalfW op 6 juli 2008, 15:40:30
de meeste tankautospuiten rijden op de snelweg nie harder dan 120... kunnen ze niet ;)
Titel: Re: de TAS
Bericht door: Jerommeke op 7 juli 2008, 00:00:17
Stukje uit de brancherichtlijn brandweer

Het door rood licht rijden is alleen toegestaan bij ‘prioriteit 1’ uitrukken.
Indien rood uitstralende verkeerslichten worden gepasseerd dient de nodige
voorzichtigheid te worden betracht.
De maximale snelheid hierbij dient lager te
zijn dan 20 km/uur en bovendien mag het rijden door rood licht geen onnodig
gevaar opleveren voor de overige weggebruikers.
Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt niet door rood licht gereden.
Het overschrijden van de maximumsnelheid is alleen toegestaan bij ‘prioriteit 1’
uitrukken.
Bij het overschrijden van de ter plaatse geldende maximumsnelheid dient de
nodige voorzichtigheid te worden betracht. De ter plaatse toegestane snelheid
wordt met niet meer dan 20 km/uur overschreden.
Op woonerven wordt stapvoets gereden.
Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het
andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere
verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden worden.
Titel: Re: de TAS
Bericht door: RalfW op 7 juli 2008, 17:57:21
het zijn richtlijnen dus geen verplichting ;)
Titel: Re: de TAS
Bericht door: Jerommeke op 7 juli 2008, 21:24:19
het zijn richtlijnen dus geen verplichting ;)

Dat schreef ik toch? ???
Richtlijnen zijn afgesproken door de hulpverleningsorganisatie's, het zijn dus geen verplichtingen, maar als er iets ''fout'' gaat, dan is het zomaar mogelijk dat je een probleem hebt!

Aan de andere kant, volgens mij wil je met een TS ook niet harder als 140 ::)
Titel: Re: de TAS
Bericht door: BHN849 op 7 juli 2008, 22:45:36
Dat schreef ik toch? ???
Richtlijnen zijn afgesproken door de hulpverleningsorganisatie's, het zijn dus geen verplichtingen, maar als er iets ''fout'' gaat, dan is het zomaar mogelijk dat je een probleem hebt!

Aan de andere kant, volgens mij wil je met een TS ook niet harder als 140 ::)

Kun je eigenlijk wel zo hard vraag ik me af?
Titel: Re: de TAS
Bericht door: Jerommeke op 7 juli 2008, 23:26:24
Kun je eigenlijk wel zo hard vraag ik me af?

Mwoa, een beetje nieuw voertuig haalt zowiezo de 120 (mercedes atego etc.) De Dennis voertuigen schijnen (lees schijnen) onbegrend 150 of iets te kunnen halen. Idioot in mijn ogen, je rijd toch met een vrachtwagen!
Titel: Re: de TAS
Bericht door: 1300001-MR op 8 juli 2008, 11:17:28
Stukje uit de brancherichtlijn brandweer

Het door rood licht rijden is alleen toegestaan bij ‘prioriteit 1’ uitrukken.
Indien rood uitstralende verkeerslichten worden gepasseerd dient de nodige
voorzichtigheid te worden betracht.
De maximale snelheid hierbij dient lager te
zijn dan 20 km/uur en bovendien mag het rijden door rood licht geen onnodig
gevaar opleveren voor de overige weggebruikers.
Bij bruggen en spoorwegovergangen wordt niet door rood licht gereden.
Het overschrijden van de maximumsnelheid is alleen toegestaan bij ‘prioriteit 1’
uitrukken.
Bij het overschrijden van de ter plaatse geldende maximumsnelheid dient de
nodige voorzichtigheid te worden betracht. De ter plaatse toegestane snelheid
wordt met niet meer dan 20 km/uur overschreden.
Op woonerven wordt stapvoets gereden.
Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het
andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur). Wanneer de snelheid van het andere
verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch 50 km/uur gereden worden.


Ja dat had ik al eens gelezen op de site van veiligheidsregio Zeeland, maar ik vraag me af of er 1 chauffeur is die bij een prio 1 uitruk deze richtlijnen volgt. Daarnaast rijdt je in mijn ogen met een soort vrachtautotje (gezien het gewicht) en dus lijkt het mij sterk dat je harder als 120km/h zou kunnen rijden. De Dennis zal dit misschien wel halen, maar de meeste typen voertuigen kraken dan aan alle kanten.
Titel: Re: de TAS
Bericht door: Firegirl112 op 8 juli 2008, 12:21:49
Ja dat had ik al eens gelezen op de site van veiligheidsregio Zeeland, maar ik vraag me af of er 1 chauffeur is die bij een prio 1 uitruk deze richtlijnen volgt. Daarnaast rijdt je in mijn ogen met een soort vrachtautotje (gezien het gewicht) en dus lijkt het mij sterk dat je harder als 120km/h zou kunnen rijden. De Dennis zal dit misschien wel halen, maar de meeste typen voertuigen kraken dan aan alle kanten.

Alle chauffeurs zijn hier op getrained en zijn dus op de hoogte van de richtlijnen. De meeste zullen zich er ook aan houden, bewust of onbewust. Ook al is het prio 1, de mannen en vrouwen achterin moeten nog wel kunnen omhangen en andere voorbereidingen doen en dit spaart meer tijd uit dan hard rijden.
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Shave op 9 juli 2008, 11:18:13
Ja dat had ik al eens gelezen op de site van veiligheidsregio Zeeland, maar ik vraag me af of er 1 chauffeur is die bij een prio 1 uitruk deze richtlijnen volgt.

Waarom zou je ze niet volgen?
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: 1300001-MR op 9 juli 2008, 20:24:25
Waarom zou je ze niet volgen?
Nou ik heb diverse keren gezien dat een brandweerauto door rood reed onder prio 1, maar die reed geen 20 km/h zoals volgens de voorschriften zou moeten. Bovendien moet het ook kunnen als het niet druk is.
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Shave op 9 juli 2008, 20:47:02
Nou ik heb diverse keren gezien dat een brandweerauto door rood reed onder prio 1, maar die reed geen 20 km/h zoals volgens de voorschriften zou moeten. Bovendien moet het ook kunnen als het niet druk is.

Het hoeft niet druk te zijn om iemand aan te rijden, minder druk met maar 1 voetganger die plotseling opduikt is al voldoende ;)

Het mooie is dat de chauffeur zich aan het hekje mag komen verantwoorden...... ::)
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: pompbediende op 9 juli 2008, 21:01:13
Nou ik heb diverse keren gezien dat een brandweerauto door rood reed onder prio 1, maar die reed geen 20 km/h zoals volgens de voorschriften zou moeten. Bovendien moet het ook kunnen als het niet druk is.
Wel eens andere hulpdiensten zien rijden ...? ^-^
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: 1300001-MR op 9 juli 2008, 21:19:23
Wel eens andere hulpdiensten zien rijden ...? ^-^
Ja van de hulpdiensten rijdt de brandweer het meest netjes. Het zou goed zijn als nu de bestuurders nog eens getraind worden omtrent het handelen als er een hulpdienst achter of naast hun rijdt.
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: RalfW op 9 juli 2008, 21:23:26

Het mooie is dat de chauffeur zich aan het hekje mag komen verantwoorden...... ::)

officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: pompbediende op 9 juli 2008, 21:43:51
officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)
Nee de chauffeur is verantwoordelijk voor de rit  :|
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Shave op 9 juli 2008, 21:51:04
officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)

dus als de bevelvoerder zegt rij hier maar te hard dan doe je dat?
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Jerommeke op 9 juli 2008, 22:31:29
Ja van de hulpdiensten rijdt de brandweer het meest netjes.

Of rijden zij met het minst handelbare (en langzaamste) voertuig  ;) ?
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: strongbow op 10 juli 2008, 10:35:43
Of rijden zij met het minst handelbare (en langzaamste) voertuig  ;) ?
;D
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Jerommeke op 10 juli 2008, 10:56:55
;D

Ik vind het altijd zo apart om ´´de eigen´´ dienst boven andere diensten uit te tillen. Ik ga verder niet inhoudelijk op rijgedrag van hulpverleningschauffeurs in, omdat ik dat totaal niet aan de orde vind!

Overigens lijkt mij een voorlichtingscampagne ook geen verkeerd idee, over hoe te reageren bij een spoedvoertuig!
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Diamondback op 10 juli 2008, 17:03:50
Als we daar nu eens mee beginnen en tevens alle aktiviteiten die een andere verkeersdeelnemer ontplooit achter het stuur waardoor deze in het algemeen NIET meer met autorijden bezig is ( ik noem het bellen in de auto, de geluidsinstallatie uit testen, de haren bijwerken, het krantje lezen, de vergadering voorbereiden, etc. etc.) nu eens gewoon gaan bestraffen met een boete van - ik roep eens wat -  500 Euro, dan hebben we het niet meer over onoplettendheid.

Dan hebben we het namelijk alleen nog maar over art. 5 en dan zijn we helemaal gauw klaar en kunnen dit soort discussies naar het archief.

Onder prio 1 rijden betekend voor mij ( let wel: dit is DB's ongezouten en zuiver plantaardige mening ) dat je dus die snelheid gebruikt die je nodig hebt om van A naar daar waar uw aanwezigheid nodig is te komen in zo'n kort mogelijke periode. En de rest moet dan gewoon aan de kant, klaar, uit. Gewoon met 80 over de kruising; rood of niet.

Het zou goed zijn dat verkeersdeelnemers zich wat dat betreft weer in het leger van voor WO II moeten wanen. Als militair werd je toen geacht elke hogere militair te begroeten middels het salueren. En het excuus van : sorry, ik had u niet gezien, daar kwam je toen ook niet mee weg. Je had de hogere militair middels MOETEN zien!

Dat dit natuurlijk niet strookt met de werkelijkheid moge duidelijk zijn, incl. de nalatende doortastendheid van de overheid die liever allerlei voorschriften verzind om de burgers te beschermen voor het potentiele gevaar wat onder prio 1 aan het verkeer deelneemt, dan dat het pal achter haar mensen gaat staan in deze. >:(

Was getekend,

DB
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Jos v L op 10 juli 2008, 20:05:17
officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)

Nee hoor als Chauffeur ben je verandwoordelijk voor het voertuig.
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Firegirl112 op 11 juli 2008, 10:52:10
officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)

eens met de post van paraat.
Bevelvoerder mag de meldkamer overrulen door over te gaan naar prio 1, hij/zij dient dit wel door te geven aan de meldkamer. De chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor het rijgedrag. Dit moet uiteraard passen bij de prioriteit waaronder gereden wordt. De chauffeur dient zich dus te verantwoorden indien iets gebeurt, ook al werd er onder prio 1 gereden.

Inderdaad zie je vaak dat overig verkeer niet weet wat er van ze verwacht wordt als er een prioriteitsvoertuig langs komt..... als ze het voertuig al opmerken. Ik ben het er mee eens dat dit meer aandacht mag krijgen, want als je soms ziet wat voor capriolen men uithaalt  :-X
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Shave op 11 juli 2008, 11:04:15
eens met de vorige post.
Bevelvoerder mag de meldkamer overrulen door over te gaan naar prio 1, hij/zij dient dit wel door te geven aan de meldkamer. De chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor het rijgedrag. Dit moet uiteraard passen bij de prioriteit waaronder gereden wordt. De chauffeur dient zich dus te verantwoorden indien iets gebeurt, ook al werd er onder prio 1 gereden.

Inderdaad zie je vaak dat overig verkeer niet weet wat er van ze verwacht wordt als er een prioriteitsvoertuig langs komt..... als ze het voertuig al opmerken. Ik ben het er mee eens dat dit meer aandacht mag krijgen, want als je soms ziet wat voor capriolen men uithaalt  :-X


Waarschijnlijk bent u abuis met de beslisbevoegd om de prioriteitstelling te overrulen. De alarmcentrale geeft in beginsel de prioriteit mee. Bij bijvoorbeeld prio 2 kan de bevelvoerder beslissen over te gaan op prio 1 dit in overleg met de alarmcentrale.

Wat met het citaat bedoeld werd is dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het voertuig en zijn rijgedrag.

Een uitrukvoertuig met een defecte blauwe lamp mag officieel dus niet uitrukken, doet een chauffeur dit wel en vervolgens rijdt er iemand tegen aan omdat hij niet had gezien dat er optische signalen werden gevoerd is de chauffeur verantwoordelijk.

De rechter zal dan zijn uitspraak doen en die heeft meer tijd om na te denken dan de chauffeur op die paar minuten tijdens een uitruk kan doen ;)
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Firegirl112 op 11 juli 2008, 12:49:53
Waarschijnlijk bent u abuis met de beslisbevoegd om de prioriteitstelling te overrulen. De alarmcentrale geeft in beginsel de prioriteit mee. Bij bijvoorbeeld prio 2 kan de bevelvoerder beslissen over te gaan op prio 1 dit in overleg met de alarmcentrale.

Wat met het citaat bedoeld werd is dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het voertuig en zijn rijgedrag.

Een uitrukvoertuig met een defecte blauwe lamp mag officieel dus niet uitrukken, doet een chauffeur dit wel en vervolgens rijdt er iemand tegen aan omdat hij niet had gezien dat er optische signalen werden gevoerd is de chauffeur verantwoordelijk.

De rechter zal dan zijn uitspraak doen en die heeft meer tijd om na te denken dan de chauffeur op die paar minuten tijdens een uitruk kan doen ;)

volgens zeg je in andere woorden wat ik ook al zei  ;)

Ik bedoelde dus dat ik het eens ben met de post van paraat
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: rozema12 op 13 juli 2008, 10:35:57
In Apeldoorn en omliggende plaatsen zijn de (nieuwe) voertuigen begrensd op 70 km/h. Binnen de bebouwde kom rijden we dan ook niet harder. Mocht je buiten de bebouwde kom of op de snelweg moeten zijn, dan is de begrenzer op te heffen door het omzetten van een schakelaar. Wanneer je dit doet gaat er een waarschuwingslampje branden zodat ook de bevelvoerder kan zien dat de begrenzer er af staat. Dit is dus een bewuste keuze van de chauffeur.  Het voertuig behaald dan zo'n 110 km/h.

Gr. Remco
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: pompbediende op 13 juli 2008, 11:16:50
Dan weet ik wel aan welke kant die knop het meeste zal staan  ;D ;D ^-^  ( zonde van de belastingcenten van de burger dit soort dingen  :-\ :'( )
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Shave op 13 juli 2008, 22:49:06
volgens zeg je in andere woorden wat ik ook al zei  ;)

Ik bedoelde dus dat ik het eens ben met de post van paraat

Dan zijn we het daar ook weer over eens, ik begreep je verhaal verkeerd ;)
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: Harm Roetert op 16 juli 2008, 19:22:46
De richtlijnen zijn dat wel dat je max. 20km/h harder mag, kruisingen stapvoets met passeren, maar ik vind wel dat een (ervaren) chauffeur zelf ook moet inschatten hoe hard hij kan. Als het niet harder dan 30 kan, moet dat maar. Zijn de wegen vrij (snelwegen) dan kan je toch wel harder (zolang je wagen zohard kan)
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: firemanr op 20 juli 2008, 10:58:00
Onze hoogwerker kan 110 a 115. Dan is het echt op..... ::) Voorwaarde is wel dat er geen sporen in de weg moeten zitten, anders waggelt de achterkant nogal..... ;D BTW, hij trekt er met gemak een TS uit! en dat met 28 ton! :o
Titel: Re: Snelheid TAS bij uitruk.
Bericht door: sneaky pete op 20 juli 2008, 16:50:17
BTW, hij trekt er met gemak een TS uit! en dat met 28 ton


dan zal er wel een mooi beetje verschil in pk s zitten