Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Rescue op 27 augustus 2004, 12:33:27

Titel: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 27 augustus 2004, 12:33:27
Naar aanleiding van een afdwaling in de C2000 discussie wil ik over waterongevallen samenwerking tussen kustwacht en brandweer een aparte discussie starten..

Ook in deze C2000 discussie kom ik weer uit op het niet goed geregeld zijn van de hulpverlening op de overgang van land en water. Want je wil niet alleen onderling kunnen praten, maar ook met iemand die de boel kan overzien en aansturen. Via het Kustwachtcentrum krijgt een On Scene Coordinator de leiding, via de AC een Officier van Dienst brandweer, welk van de twee heeft jullie voorkeur (en waarom natuurlijk)?
Overigens is dit misschien iets voor een nieuwe thread?

Bij elk incident wil je een soort centrale coordinator, of een CTPI (Coordinatie Team Plaats Incident) inrichten.
Bij waterongevallen zie je in sommige plekken een rare situatie ontstaan.
Met name in het werkgebied van de Kustwacht die overlapt met het werkgebied van de (nieuwe term) veiligheidsregio's zie je dat nog al een gat is tussen de manier van werken van de Kustwacht en de manier van werken van de brandweer..

daarom de naam OSC of OVD On Scene Coordiator of Officier van Dienst..
Een OSC word aangewezen door de Kustwacht en de Officier van Dienst is een brandweer functionaris..

In heel enkele gevallen is de OVD gelijktijdig ook de OSC, (hellaas dan zonder kennis van OPLAN SAR..)

Dus laten we die discussie dan hier voeren. Eerst maar een inventariserend, later concluderend.. toch ?
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 27 augustus 2004, 12:55:26
In essentie zijn waterongevallen gewoon incidenten, waarop incidentmanagement moet plaats vinden..

Zeker in de locaties waar zowel Kustwacht als de veiligheidsregio (brandweerduikers) werken zie je verschillende soorten eenheden en verschillende culturen en werkwijze..

Verder is het op het water gebruikelijk dat omstanders direct hulpverlenen als dat kan of worden geallarmeerd, en worden als zodanig ook een rol toebedeeld door de Kustwacht..

Verder heb je op het water een extra communicatiemiddel, de Marifoon. En zodra je een marifoon hebt, moet je je ook aan die spelregels houden..

Nu zie je metname op de randmeren, dat Brandweer geen marifoon aanboord heeft, De Rol van de Kustwacht niet (H)erkend. en dat elk incident als een duikinzet word benaderd.

Verder zie je vele verschijningen van uitrustingen op het water.. zoals een brandweer bootje met 2 brandblussers aanboard. als complete pompinstallaties.

Laten we voor het gemak het veluwemeer als voorbeeld nemen..
Hier zitten 2 brandweer duikteams aan gestuurd door de veiligheidsregio Noord-Oostgelderland Meldkamer Apeldoorn,

1 x KNRM Orca Elburg,  aangestuurd door kustwacht en Meldkamer Apeldoorn.

1 x particuliere reddingsboot Chester aangestuurd door Kustwacht en door KNRM.

1x duikteam Dronten aangestuurd door Meldkamer Flevoland.
1x reddingsbrigade Dronten/hardewijk aangestuurd door Meldkamer Flevoland.

2x Politieboten KLPD
1x Poltieboot Noord-Oost Gelderland, inclusief Milleuambtenaar1x Poltieboot Noord-Oost Gelderland, inclusief Milleuambtenaar.

Het is een redelijk overzichtelijk gebied..  Het incident gebeurd ter hoogte Pierland. waterdiepte 1, 80.
overdag. reddingbrigade actief, Chester met opleiding op het water.

Je zou zeggen, als je wat gebeurd, zit je hier goed...
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 27 augustus 2004, 13:02:25
De Theorie :  In dit gebied geld de SAMIJ regeling hier gelden de samenwerking tussen de verschillende brandweer eenheden, kustwacht, KNRM, Reddingsbrigades. De aansturing gebeurd door AC Flevoland in samenwerking met de kustwacht..

Theoretisch zal volgens de SAMIJ regeling een speciaal opgeleide OVD van Flevoland ook de OSC coordinator moeten spelen.. en zowel contact met alle eenheden zowel via C2000 (voor het gemak zit iedereen ff op C2000 in deze discussie) en via op de Marifoon.

De OVD/OSC heeft beide communicatiemiddelen beschikbaar..

LET OP deze OVD/OSC constructie heeft bij mijn weten nog nooit gewerkt of ingezet.. behalve tijdens een oefening op het ketelmeer..  :'(

De eenheden die gealameerd moeten worden zijn Kustwacht, KNRM elburg, Brandweer duikteam Elburg, Brandweerduikteam Hardewijk, Reddingsbrigade Dronten/Harderwijk.Brandweer duikteam dronten.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 27 augustus 2004, 13:11:26
De Praktijk :

Marifoon 16 alarmering voor een omgeslagen botter met 10 opvarenden bij Pierland.

Meestal word via de Meldkamer Apeldoorn gealarmeerd, want daar zit de Declared Unit van Kustwacht.

Meldkamer Apeldoorn alarmeert de KNRM ORCA, en Brandweer duikteams, elburg en hardewijk..

Zij gaan ter plaatse..
De ORCA krijgt dan vaak de OSC taak toegewezen van de kustwacht..  De KNRM stuurt ook een medewerker met marifoon over de wal richting plaats incident voor waarneming..
De brandweerduikteams gaan op eigen houtje ter plaatse, en pas evenlater komt er een OVD van Regio Noord-Oost Gelderland, (Op het grondgebied van Regio Flevoland).

SAMIJ is niet geactiveerd, want alleen Meldkamer Flevoland kent dit..

De Chester meld zich natuurlijk bij de Orca.  en door een oplettende havenmeester, word door de havenmeester de reddingbrigade telefonisch gealarmeerd. Deze hebben alleen een mobilifoon aanboord van AC Flevoland..

Tot op dit moment is geen ambulance geactiveerd, flevoland weet nog niets..
En er al zeker 20 minuten verstreken..

Gek voorbeeld: welnee, dit gebeurd bijna wekelijks..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Koen Wiegman op 27 augustus 2004, 15:00:16
Tja, hoort mijn antwoord nu hier thuis of bij C2000?

De oplossing zou kunnen zijn: koppelvlakken op de meldkamers, waarmee de marifoon en de RN kanalen worden gekoppeld op de C2000 gespreksgroepen.

Overigens had ik de indruk dat SAMIJ en de oefening op het Ketelmeer geen succes waren, ik vraag me af of er evaluaties van zijn en wat daar uit is gekomen.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 27 augustus 2004, 17:04:54
je antwoord hoort hier thuis...  ;)

Maar dan heb alleen een deel van de communicatie opgelost.. en dat is volgens mij zeker in dit voorbeeld een erg klein deel van het probleem denk ik...
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: vistuig op 27 augustus 2004, 17:36:34
leuke ongevallen bedenk je Peter, maar in dit geval heeft de OVD de leiding en als er dan een mannetje van de KNRM bij staat kunnen ze toch mooi overleggen. EN zal de OVD de ambu via de GMC moeten laten alarmeren. Wat hij ook zou kunnen doen is een bootje van de KPLD roepen neem aan dat er altijd wel een van de vier op het water is en daar aan boord stappen en ter plaatse gaan. Maar dit is voor een OVD altijd lastig is het een kleine inzet dan kan hij ter plaatse kijken wat er nodig is maar als de inzet erg groot wordt ben je dan het overzicht snel kwijt en wordt hij te veel afgeleid en zou hij bij het afvoer punt moeten zijn.

Maar als dit wekelijjks gebeurt  hebben jullie dan nooit een evaluatie. Als er tien man in het water liggen neem ik dat toch wel aan. Of is dit een beetje aangedikd
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue Ranger op 27 augustus 2004, 18:14:19
De Praktijk :

Marifoon 16 alarmering voor een omgeslagen botter met 10 opvarenden bij Pierland.

Meestal word via de Meldkamer Apeldoorn gealarmeerd, want daar zit de Declared Unit van Kustwacht.

Meldkamer Apeldoorn alarmeert de KNRM ORCA, en Brandweer duikteams, elburg en hardewijk..

Zij gaan ter plaatse..

Peter,

brandweer duikers zijn geen redders, maar bergers. Ze voeren immers een berging uit en geen oppervlakte water redding. Door de structuur van deze specialistische groep is een snelle inzet bijna onmogelijk en hebben zij een te groot delay om daadwerkelijk als redder te functioneren.

Dus als de duikers niet uitrukken, hoeft de OvD ook niet uit de kazerne te komen.

Hierdoor is de KNRM Orca OSC en heeft het contact met de CQ, waardoor deze op- en af kan schalen. Een ambu kan gewoon via CPA gealarmeerd worden als de OSC dat wenst. Alleen voor de inzet van reddingsbrigades zal de RAC benadert moeten worden, maar na overschakeling naar P2000 kan de CQ rechtstreeks de reddingsbrigades alarmeren en zich vervolgens bij OSC inmelden.

Resume: geen duikers, geen OvD, dus geen brandweer. Tenzij zij een Radip Intervention Unit hebben welke oppervlakte reddingen uit kan voeren, maar er is geen brandweerkorps die zoiets heeft.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Fly op 27 augustus 2004, 19:39:28
RR

Sinds wanneer zijn brandweer Duikers geen redders meer, laten ze het maar niet horen hier.

Op zee en grote opervlakte wateren kunnen ze inderdaad niet goed uit de voeten maar voor de rest komen ze een heel eind

fly
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 27 augustus 2004, 23:40:02
eerst even dit hier plaatsen, en niet onder het oorspronkelijke topic:


dan nog maar ff off topic
de brandweer heeft tot taak het redden van mens en dier,er staat nergens omschreven waar dat persoon zich moet bevinden.Dus redden wij op land en op water of erin als het moet

Ja, opgeleid of niet. Marifoon kanaal ingebouwd in de mobi en als je vraagt welk kanaal dat is heeft de bemanning geen idee. Is dat soms 16?
"Ik weet het echt niet zullen we eens proberen?". Ik vind dat de brandweer op het land fantastisch werk aflevert, maar dat ze voor ze de taken op het water overnemen van de "oude" reddingsdiensten eerst wat kleinigheden aan moeten leren, zoals het besturen van een boot en de werking van een echte marifoon.  En wat redden is daar verstaan brandweer enerzijds en waterreddingsdiensten anderzijds elk wat anders onder. Het is nog maar een paar dagen geleden dat de minister heeft beslist dat de brandweer voortaan ook levensreddende handelingen mag verrichten. Brandweer heeft een dusdanige, leger achtige commando structuur (ik maak vrienden hier, dat besef ik  ;D)  dat het jaren duurt eer dat ze toezijn aan hetgeen wij onder redden verstaan, dat houdt meer in dan iemand in de rautekgreep nemen en naar een veilige plek slepen. Duiken doen wij ook niet aan een lijntje, veel te gevaarlijk.  Zo zijn er wel honderd redenen te bedenken om de brandweer niet bij een reddingsaktie op het water te willen hebben. Met een uitzondering: brand. Dan mogen ze mee. Wel een reddingsvest aan en luisteren naar de schipper. En niet als een wilde gaan spuiten naar het schip want dan ga je alle kanten op want een boot is geen auto.

En een OVD moet even van z'n voetsuk af en beseffen dat hij niet alles van 't water afweet omdat ie zich er 's morgens mee heeft gedouched. ;)

Henk
 

PS de waterpolitie zit op kanaal 1, waarom weten ze zelf niet (ik wel, dat is vanwege die SAMIJ, kanaal van meldpost IJselmeergebied, een Kustwacht wanabee)). Als er wat gebeurd komen ze vragen waar we heen gaan, terwijl ze het op 16 zo mee hadden kunnen krijgen.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 27 augustus 2004, 23:56:37
Met Peter ben ik het eens dat die Samij regeling een puinhoop is. Er zijn afgelopen zomer wat politici op losgelaten maar ze komen er nog niet echt uit. Komt al helemaal niet van de grond om redenen die Peter al noemt: In samenspraak met de kustwacht is flovoland de spil in de hele regeling. Ze zijn er helemaal klaar voor. Alleen lezen pas de volgende dag in de krant waar ze nu weer allemaal verantwoordelijk zijn geweest  ;D. Want wie alarmeert de reddingsboten?? Zelfs die van Almere??  Gooi en Vechtstreek! Dus vindt de kustwacht het verspilde energie om ook flevoland op de hoogte te brengen van hetgeen zich afspeelt. G&V moet flevoland op de hoogte stellen maar "vergeet"  :P dat telkens...
Als Flevoland als eerste op de hoogte is (in een enkel geval gebeurt dat wel, 112 melding naar hun centrale) "vergeten" zij op hun beurt weer de reddingsbigade in te seinen, zo zijn ze ook wel...

Maar op papier, als politiek stuk ziet het er goed uit, daar hoor je mij niet over...


Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 28 augustus 2004, 18:40:06
nou, ik merk dat het initiatief wel goed is.. maar de praktijk wat weerbarstiger is... ;D

En dat de werelden nog een beetje uit elkaar liggen.. en een evalutie komt er op termijn wel aan..  maar dat duurd wel even..

Er zijn namelijk te weinig mensen die beide werelden kennen...

Henk, je doet een boel constateringen, maar dat ondertoontje, wat het in het belachelijke trekt maakt je boodschap minder krachtig..

Maar je hebt wel gelijk.. in deze dat alle partijen te weinig van elkaar af weten.. en dat alle regelingen en afspraken langs elkaar heen werken..

Daarom is het wel handig om nu eens het proces incidentmanagement ook maar eens op het water toe te passen...
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 28 augustus 2004, 19:18:22
eerst even dit hier plaatsen, en niet onder het oorspronkelijke topic:Ja, opgeleid of niet. Marifoon kanaal ingebouwd in de mobi en als je vraagt welk kanaal dat is heeft de bemanning geen idee. Is dat soms 16?
"Ik weet het echt niet zullen we eens proberen?". Ik vind dat de brandweer op het land fantastisch werk aflevert, maar dat ze voor ze de taken op het water overnemen van de "oude" reddingsdiensten eerst wat kleinigheden aan moeten leren, zoals het besturen van een boot en de werking van een echte marifoon.  En wat redden is daar verstaan brandweer enerzijds en waterreddingsdiensten anderzijds elk wat anders onder. Het is nog maar een paar dagen geleden dat de minister heeft beslist dat de brandweer voortaan ook levensreddende handelingen mag verrichten. Brandweer heeft een dusdanige, leger achtige commando structuur (ik maak vrienden hier, dat besef ik  ;D)  dat het jaren duurt eer dat ze toezijn aan hetgeen wij onder redden verstaan, dat houdt meer in dan iemand in de rautekgreep nemen en naar een veilige plek slepen. Duiken doen wij ook niet aan een lijntje, veel te gevaarlijk.  Zo zijn er wel honderd redenen te bedenken om de brandweer niet bij een reddingsaktie op het water te willen hebben. Met een uitzondering: brand. Dan mogen ze mee. Wel een reddingsvest aan en luisteren naar de schipper. En niet als een wilde gaan spuiten naar het schip want dan ga je alle kanten op want een boot is geen auto.

En een OVD moet even van z'n voetsuk af en beseffen dat hij niet alles van 't water afweet omdat ie zich er 's morgens mee heeft gedouched. ;)

Henk
 

PS de waterpolitie zit op kanaal 1, waarom weten ze zelf niet (ik wel, dat is vanwege die SAMIJ, kanaal van meldpost IJselmeergebied, een Kustwacht wanabee)). Als er wat gebeurd komen ze vragen waar we heen gaan, terwijl ze het op 16 zo mee hadden kunnen krijgen.

wij nemen geen taken over van Reddingsbrigades,je kunt het beter anders stellen.Als de reddingsbrigades hun werk nog beter zouden gaan doen,en de zaken nog beter op elkaar zouden afstemmen zou de brandweer geen bemoeienis hebben op het water.

Maarja op de een of andere manier komt men toch weer bij de brandweer terecht,dus waar liggen de problemen?
En als een OVD van de brandweer bij een waterongeval wordt geroepen zal hij daar een inzetplan opmaken.

Hij zal zich graag laten adviseren door de deskundigen,maar als de deskundigen al achter de oren staan te krabben over hoe ze het zullen gaan aanpakken,tja dan trekt een OVD zijn eigen plan ;)
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 28 augustus 2004, 19:34:58
He, ook Peter heeft gelijk, net als Henk..  ;D

Als er onvoldoende of onduidelijke structuur is zal een OVD zijn eigen plan maken. En gelijk heeft tie (ik generaliseer), alleen weet tie te weinig van hulpverlening op het water. En beschikt tie niet over de communicatiemiddelen om met alle partijen te communiceren..

In mijn visie heeft ook de brandweer organisatie een belangrijke rol bij het redden op het water. zoals alle partijen..

Maar we zijn hier niet alleen om te zwarte pieten, maar eerste te inventariseren wat er nu allemaal mis gaat..
Misschien moeten we dat dan maar eens duidelijk formuleren.
Waarbij ik voorstel het voorbeeld te nemen zoals ik genoemd hebt.
 
We hebben het project incidentmanagement op autosnelwegen een beetje achter de rug. Kunnen we niet een vergelijkbaar traject opzetten voor incidentmanagent op het water..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 28 augustus 2004, 19:44:17

 
We hebben het project incidentmanagement op autosnelwegen een beetje achter de rug. Kunnen we niet een vergelijkbaar traject opzetten voor incidentmanagent op het water..
lijkt me een goed plan Peter,dan staat er precies beschreven wie er wanneer wordt opgeroepen.Maar we weten dan ook welke diensten we van wie mogen gaan verwachten,en daarmee schep je een hoop duidelijkheden
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: zwaailampmaker op 29 augustus 2004, 02:34:11
beste henk jij maakt echt geen vrienden, aller eerst wat is het verschil tussen een marifoon en een moblifoon, volgens mij gewoon het zelfde, beide werken in de VHF en doen precies het zelfde, ik luister veel en veel reddingsbrigades doen het net zo knullig als de brandweer.

de porto van een ovd is heel makkelijk aan te vullen met een aantal marifoon kanalen(heb ik toevallig zelf ook), wel even afspreken hoe je  met elkaar omgaat.

brandweer zou geen verstand hebben van redden op het water, toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten, het heeft dus geen enkele zin om te constateren dat het heel wat jaren zal duren voor zij begrijpen wat de reddingsbrigades onder redden verstaan, want dat weten ze allang.
vanwaar al die frustratie, is het niet beter om op een gezonde manier met elkaar samen te werken, en elkaar aanvullen, ik denk dat dat erg goed mogelijk moet zijn.

nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat de reddingsbrigade bij ons erg goed samen gaat met de plaatselijke brandweer, zoals ik al eerder schreef dienen een aantal mensen bij beide, en zorgt de brandweer er in de winter voor dat de boot vanuit de brandweer kazerne in het water komt.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 29 augustus 2004, 10:11:27
beste henk jij maakt echt geen vrienden, aller eerst wat is het verschil tussen een marifoon en een moblifoon, volgens mij gewoon het zelfde, beide werken in de VHF en doen precies het zelfde, ik luister veel en veel reddingsbrigades doen het net zo knullig als de brandweer.

de porto van een ovd is heel makkelijk aan te vullen met een aantal marifoon kanalen(heb ik toevallig zelf ook), wel even afspreken hoe je  met elkaar omgaat.

brandweer zou geen verstand hebben van redden op het water, toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten, het heeft dus geen enkele zin om te constateren dat het heel wat jaren zal duren voor zij begrijpen wat de reddingsbrigades onder redden verstaan, want dat weten ze allang.
vanwaar al die frustratie, is het niet beter om op een gezonde manier met elkaar samen te werken, en elkaar aanvullen, ik denk dat dat erg goed mogelijk moet zijn.

nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat de reddingsbrigade bij ons erg goed samen gaat met de plaatselijke brandweer, zoals ik al eerder schreef dienen een aantal mensen bij beide, en zorgt de brandweer er in de winter voor dat de boot vanuit de brandweer kazerne in het water komt.
helemaal mee eens.Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu?
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Patrick op 29 augustus 2004, 11:09:13
Bij elk incident wil je een soort centrale coordinator, of een CTPI (Coordinatie Team Plaats Incident) inrichten.
Bij waterongevallen zie je in sommige plekken een rare situatie ontstaan.
Ik merk dat er in de discussie de rol brandweer en rol coordinator CTPI door elkaar worden gebruikt.
De brandweer is in eerste instantie bij elke multidisplinair optreden de coordinator CTPI. De leider/coordinator heeft dan ook tot taak om ervoor te zorgen dat de dienst met elkaar samenwerken en dat er eenduidige beslissingen gezamelijk worden genomen. Dit betekent dat hij gebruik moet van de kennis in het CTPI dus ook de kennis van de kustwacht. De leider CTPI geeft alleen welke taak gedaan moet worden, maar niet hoe. (in vergelijk met de politie en brandweer bij een verkeersongevaal, brandweer geeft aan dat ze een veilige werkplek willen van 10 meter en de politie bepaald waar de afzetting komen en hoe deze afzettingen worden gemaakt).
Dus de brandweer moet dus niet over de kustwacht zeggen gaan met twee duikers/redders te water, maar kan wel aangeven dat er nog met de zoekactie doorgegaan moet worden.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Patrick op 29 augustus 2004, 11:21:26
in aanvulling op het vorige bericht.

Degene die de leiding over de brandweer heeft, is tevens belast met de operationele leiding van de bestrijding van een ramp of een zwaar ongeval, tenzij de burgemeester een andere voorziening treft.

(Wet rampen en zware ongevallen, Artikel 11 lid 2)

Opm. De OvD Brandweer moet natuurlijk wel die rol nemen en daarvoor opgeleid en geoefend zijn
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 29 augustus 2004, 11:38:11
Laten we even vooropstellen dat marifoon kanalen in een mobilofoon niet toegestaan zijn. Sommige martieme gesloten netten mogen wel in een marifoon, andersom mag nooit (ik weet het, het gebeurd wel, maar je hoort het meteen er is geen ATIS). Natuurlijk zijn er brandweer mensen die ook bij de reddingsbrigade zijn.
Natuurlijk zijn er brigades die goed samenwerken met de brandweer.
Maar ik kijk om me heen en ik zie ze niet. Ik luister op de marifoon en ik hoor ze niet. En ik ontvang in een straal van 50 km alles wat zich op het water inmeldt. Wat ik wel tegen kom op de terugweg van een eens rokende binnenvaarder is een rubberbootje met twee brandweermannen met brandblussers beladen die de weg vragen naar de brandende boot. Zolang hier in de wijde omgeving de brandweer nog vaart in plastick bootjes hebben ze nog geen toegevoegde waarde in mijn ogen. Als ik even mag adviseren, koop een aluminium of stalen schip, die vliegen niet in de fik.
Nijkerk en Bunschoten vormen een aangename uitzondering: ze melden zich netjes in en hebben ook een echte Marifoon. (maar wel plastick bootjes.)
Ik wil graag met de brandweer samenwerken maar als er een aktie is kan ik ze op geen enkele manier  kan bereiken, behalve door ze op te bellen. En zelfs in Nijkerk en Bunschoten kan ik de boten wel aanroepen maar die kunnen alleen vertellen wat zíj van de ovd moeten doen, niet wat mijn rol daarin is. Dan moet ik de haven invaren, naar de ovd en vragen wat ik kan doen. Dan krijg ik een zoek gebied, moet daar heen varen afzoeken en weer terug naar de haven om een nieuw zoekgebied te vragen. Want de OVD (hier, in een straal van 50 km) gaat niet aan boord van een boot met marifoon. Mijn vraag aan de OVD om een VC (waar een echte marifoon in zit) werd beantwoord met dat duurt veel te lang. Als je wilt samenwerken moet er een mogelijkheid worden gecreëerd tot gezamelijke communicatie. Als je gebruik maakt van een ontoegankelijk netwerk (en c2000 is daar voor bedacht) om je akties uit te voeren kun je niet tegelijk uit blijven roepen dat je graag met iedereen samenwerkt, het aantal diensten zal altijd beperkt zijn.
(heeft rijkswaterstaat trouwens c20000?).

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 29 augustus 2004, 11:50:49
helemaal mee eens.Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu?

Als je aan wil kloppen om hulp is er alleen de deur van de familie 112, en dan kom je vanzelf bij de brandweer. Kunst !! ;D En dat is wel eens een probleem, dat is waar. Want dan is het wel meteen de melding "van" de brandweer, en dan wil die het meteen ook zelf doen. Vroeger werd RB Huizen gealarmeerd via de politie met een KNBRD porto. Waren het nog geen brandweermeldingen. Het gedonder begon pas met de verplaatsing van de alarmering naar de brandweerkazerne. Pas toen werd het de brandweer duidelijk wat er niet allemaal te doen was op het water en werd "redden op het water"ineens "hot".
Ik heb niets tegen de brandweer, maar wel tegen de manier waarop ze het redden op het water naar zich toe halen. Er is echt genoeg deskundigheid bij de KNRM, maar ook die liggen (en dat is geen geheim) regelmatig met elkaar te rollebollen in plaats dat de brandweer luistert naar hoe het op het water al decennia gaat. Je kan dat niet zomaar even omgooien omdat je het als brandweer nou een maal anders doet. En aan de kust is dat anders, het is niet moeilijk een reddingsbrigade onder te brengen bij de brandweer. Daar speelt het hele marifoon verhaal niet, want uit een eerdere discussie bleek al dat ook deze kustbrigades de marifoon niet zagen zitten.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 29 augustus 2004, 11:52:48
wat is er zo speciaal aan een marifoon ???het is in mijn ogen een dood normale verbindingsmiddel niks meer niks minder.Dus als de brandweer zich wil uitrusten met een marifoonkanalen in hun mobilofoons zal dat gewoon gebeuren.

Verder begin ik de problemen in te zien die HOGE heeft op het water,als zij de waarde van de brandweer niet inzien wat is hun waarde dan op het water want ook zij varen in een plastiek bootje
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 29 augustus 2004, 12:17:14
wat is er zo speciaal aan een marifoon ???het is in mijn ogen een dood normale verbindingsmiddel niks meer niks minder.Dus als de brandweer zich wil uitrusten met een marifoonkanalen in hun mobilofoons zal dat gewoon gebeuren.

Verder begin ik de problemen in te zien die HOGE heeft op het water,als zij de waarde van de brandweer niet inzien wat is hun waarde dan op het water want ook zij varen in een plastiek bootje
Nou, het probleem van marifoon kanalen in een mobilofoon, behalve dat dat illegaal is, is dat allerlei (verplichte) voorzieningen die op een marifoon wel zitten op de mobilofoon niet zitten. Ik noemde al de ATIS. Dan is er nog de voorziening dat een marifoon bij het aanzetten op 16 moet staan. (als dat niet zo is wordt hij niet type goed gekeurd) . Dat het niet toegestaan is komt omdat de marifoon in combinatie met je eigen gesloten net het gevaar oplevert dat het marifoongedeelte alleen gebruikt zal gaan worden om mee te zenden. Dat de overige tijd afgestemd zal zijn op het eigen net en je dus via de marifoon niet bereikbaar bent. En dat is nu net niet de gedachte achter de marifoon. Dus een brandweer met een marifoon, mogelijk een portable marifoon (wel op een hoog punt gaan staan)  vind ik een goed idee.

Maar alleen al de gedachte, kanaal 16 als een "gewoon" kanaaltje in je mobilofoon douwen, onderstreept nog even het verschil in onze denkwijzen.
16 is geen gewoon kanaaltje maar onze lijflijn, een heilig kanaal voor alle zeelieden. Niet voor niets is er voor het gebruik (anders dan aan de gesloten netten) een speciaal  bedieningscertificaat vereist, minimaal het Marcom A. Er zit een hele wereld van voorschriften, protocollen en procedures achter het "kanaaltje 16".

Er moet duidelijk over en weer nog heel wat begrip gekweekt worden voor deze werelden in elkaar over kunnen vloeien.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 29 augustus 2004, 12:22:45
Peter,

wat betreft onze plastick boot, deze is ook kwetsbaar voor brand, maar het bestrijden van brand zien we niet als onze hoofdtaak. Maar dat is voor de brandweer toch anders? Waren jullie daar niet oorspronkelijk voor bedoeld? Wat je nu naar voren brengt is denk ik de kern van de zaak. Het zou zo mooi zijn als de brandweer en de reddingsdiensten niet allemaal hetzelfde zouden gaan doen maar elkaar zouden gaan aanvullen. De brandweer als weer als "brandweer" zou ik maar zeggen en niet als reddingsbrigade op de brandweer manier.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 29 augustus 2004, 13:05:53
Peter,

wat betreft onze plastick boot, deze is ook kwetsbaar voor brand, maar het bestrijden van brand zien we niet als onze hoofdtaak. Maar dat is voor de brandweer toch anders? Waren jullie daar niet oorspronkelijk voor bedoeld? Wat je nu naar voren brengt is denk ik de kern van de zaak. Het zou zo mooi zijn als de brandweer en de reddingsdiensten niet allemaal hetzelfde zouden gaan doen maar elkaar zouden gaan aanvullen. De brandweer als weer als "brandweer" zou ik maar zeggen en niet als reddingsbrigade op de brandweer manier.

Henk
vandaar ook mijn misschien "prikkelende reactie" ;)
Ik denk dat wat Peter Adema al aangaf incident managment op het water,zoals er nu is voor de snelwegen,dat dat een goede optie is
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 29 augustus 2004, 15:06:19
Henk heeft gelijk dat een kanaaltje 16 in een mobi drukken echt veelste te kort door de bocht is..
en daarmee los je niets op..

C2000 en een Marifoon naast elkaar zou mogelijk iets oplossen in technishe zin, maar zeker nog niets iets in operationele zin en in de zin van culturen..

Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..  
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..

Henk gaat mij veelste te kort door de bocht om te zeggen dat brandweer er alleen is voor het blussen op het water. en ik vind de toon die Henk aanslaat, z'n boodschap echt te kort doet. want inhoudelijk wat tie zegt klopt wel. maar is ook wel erg eenzijdig bekeken..

De brandweer en de reddingsdiensten samen moeten de klus klaren, en moeten dus begrip krijgen voor het werken op het water, voor elkaar..  De brandweer inzet methode werkt niet direct op het water.. en een OSC inzet zonder controle over de eenheden op het land werkt ook niet..
Dus wat mij betreft word het een congres over IncidentManagement op het water.. Ik heb al wat lijntjes uitgezet..

Maar dan zijn we er nog niet
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 29 augustus 2004, 15:12:34
Henk heeft gelijk dat een kanaaltje 16 in een mobi drukken echt veelste te kort door de bocht is..
en daarmee los je niets op..

C2000 en een Marifoon naast elkaar zou mogelijk iets oplossen in technishe zin, maar zeker nog niets iets in operationele zin en in de zin van culturen..

Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..  
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..

Henk gaat mij veelste te kort door de bocht om te zeggen dat brandweer er alleen is voor het blussen op het water. en ik vind de toon die Henk aanslaat, z'n boodschap echt te kort doet. want inhoudelijk wat tie zegt klopt wel. maar is ook wel erg eenzijdig bekeken..

De brandweer en de reddingsdiensten samen moeten de klus klaren, en moeten dus begrip krijgen voor het werken op het water, voor elkaar..  De brandweer inzet methode werkt niet direct op het water.. en een OSC inzet zonder controle over de eenheden op het land werkt ook niet..
Dus wat mij betreft word het een congres over IncidentManagement op het water.. Ik heb al wat lijntjes uitgezet..

Maar dan zijn we er nog niet
nee,voordat ook alle neuzen dezelfde kant op wijzen ben je een mooi poosje verder ;)
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Patrick op 29 augustus 2004, 16:31:55
Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..  
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..
Zover we te maken hebben met de SAMIJ (voor het ijselmer) en SOW (voor de waddenzee) is het volgens mij duidelijk, want zijn gewoon de nationale regelingen van toepassing. De checklist van de regionale brandweer fryslan is daarbij volgens mij ook duidelijk in.

Inrichten CTPI te water en overleg OSC.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: vistuig op 29 augustus 2004, 16:48:01
in onze regio hebben alle nieuwe brandweer vaartuigen gewoon een marifoon aan boord. En wij hebben een mobilofoon waarmee we op brandweer kanalen kunnen zenden dus contact is er bij ons wel.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 29 augustus 2004, 17:29:15
Zover we te maken hebben met de SAMIJ (voor het ijselmer) en SOW (voor de waddenzee) is het volgens mij duidelijk, want zijn gewoon de nationale regelingen van toepassing. De checklist van de regionale brandweer fryslan is daarbij volgens mij ook duidelijk in.

Inrichten CTPI te water en overleg OSC.

Met betrekking tot gebruik van de marifoon en SAR regelingen heb je te maken met internationale regelgeving. Zeker in de werkgebieden van de kustwacht.
Het IJselmeer gebied en Waddenzee horen daar ook bij.

Verder wil je als redders op het water via de juiste marifoonkanalen assistentie van de omvarende schepen nodig hebt.. is het erg handig dat je weet hoe de spelregels zijn op het water, en hoe je correct gebruik maakt.

Maar alleen met de communicatie via Marifoon ben je er niet..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Jacques Schenk op 29 augustus 2004, 18:54:47
toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten,

ik houdt niet zo van kennis die toevallig in een organisatie aanwezig is, er is immers niets zo onberekenbaar en onbetrouwbaar als het toeval.

Maar goed de vele verschillende standpunten geven wel aan dat we er op het gebied van redding op (en onder) het water inderdaad nog niet zijn.

Laat dit soort werk uitvoeren door de mensen die er de uitrusting, de kennis en de ervaring in hebben en zorg dat deze organisatie de middelen en de wil krijgt ommet anderen samen te werken.  
Is dat de brandweer met hun OVD prima, zijn het anderen ook prima.

Daar waar je elkaars hulp kunt gebruiken moet je het doen, maar ik krijg sterk de indruk dat men hier en daar meer bezig is met te bepalen wie "de langste" heeft en het schoonvegen van zijn/haar eigen straatje en dat lijkt me een slechte zaak.  Veel constructiefs heb ik in ieder geval nog niet gehoord

Er kan op het gebied van redding op het water nog veel verbeterd worden zoals de dood van een paar duikers hier in zeeland nog niet zo lang geleden aantoonde,
laten we daar onze energie insteken.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rene112 op 29 augustus 2004, 20:24:12
Hmmm.. ik probeer de discussie te volgen maar er worden volgens mij verschillende zaken door elkaar gehaald....

Als we het in deze discussie houden bij de operationele leiding en het ctpi dan is het goed om even duidelijk te krijgen dat de brandweer bepaalde (wettelijke) taken heeft (zoals Patrick ook al aangeeft).

Het is dus niet zo dat een OvD-Brandweer alleen een taak heeft wanneer er brandweerduikers in aktie komen.

Misschien nog even ter verduidelijking van het verhaal van Patrick : bepaalde brandweerofficieren zijn opgeleid om niet alleen leiding te geven aan hun eigen brandweereenheden maar ook om deel te nemen of leiding te geven aan een ctpi.

Het gaat er dan om dat een 'team' van coördinatoren van diverse disciplines zo goed mogelijk het incident gaat aanpakken. Dan heb je dus iemand nodig die zorgt voor een heldere communicatie, het herkennen van knelpunten, een strakke overlegstructuur en het eventueel doorhakken van knopen.

Een brandweerofficier die leiding geeft aan een ctpi heeft dus niets te maken met het al dan niet overnemen van taken van reddingsbrigades etc. Het gaat 'gewoon' om het uitvoeren van een wettelijke taak.
Hierbij zal ik als eerste toegeven dat er nog een flinke inhaalslag nodig is aan opleidingen en oefeningen!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: muistroom op 29 augustus 2004, 22:18:48
Ik lees met verbazing de diverse stukjes.
Wij hebben nu een oefening met een CTPI gehad, en hier werd niets door de brandweerofficier overgenomen, hij was alleen de coordinator en zorgde ervoor dat brandweer, politie, ambulance, reddingsbrigade en KNRM goed op elkaar inspeelde. Onlangs hebben we een groot incident gehad waarbij de OVD ook de reddingsbrigade als volwaardig partner zag.
Waarom kan een OVD geen leiding hebben?
Met de technische toepassingen straks van C2000 lijkt het me mogelijk dat een OVD middels zijn C2000 portofoon contact kan opnemen met de OSC.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 29 augustus 2004, 23:49:47
Zoals jij dat stelt klinkt dat prima Muistroom, maar dan zal dat landelijk vast gelegd moeten worden want zoals jij dat schetst kunnen wij hier daar alleen nog maar van dromen. Er zijn hier brandweer regio's die nog niet eens samen door een deur kunnen en toch ligt de grens van hun gebieden door de vaargeul van de Randmeren. Voeg daar de KNRM bij die momenteel de hete adem van de Brandweer in hun nek voelt en de samenwerking zal in de praktijk niet zo makkelijk zijn als jij schetst. Maar het zou mooi zijn als het wel zo zou kunnen in de nabije toekomst. En dan een OSC en een OVD die boven de parijen staat en wars is van machtsspelletjes maar gewoon alles doet wat in het vermogen ligt van alle partijen om een geslaagde redding te realiseren, wat zou dat mooi zijn.

Voorbeeld:
Pas nog bood ik collega's het gebruik van onze nachtkijker aan tijdens een zoekaktie in een donkere nacht. Wat beweegt dan zo iemand, en wat is de achterliggende gedachte om dat te weigeren en liever tot diep in de nacht (half drie) door te zoeken, vruchteloos.... Er speelt, hoe triest ook altijd veel meer mee als alleen maar verwezenlijking van het doel. Ik denk dat het alleen onbekendheid was met het fenomeen, maar toch! En heb je dan wel alles in het werk gesteld om dat ene doel te bewerkstelligen vraag ik mij dan af...  Het is kennelijk moeilijk voor professionele hulpverleners om zelf hulp te accepteren.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: zwaailampmaker op 30 augustus 2004, 04:15:41
''Nou, het probleem van marifoon kanalen in een mobilofoon, behalve dat dat illegaal is, is dat allerlei (verplichte) voorzieningen die op een marifoon wel zitten op de mobilofoon niet zitten. Ik noemde al de ATIS. Dan is er nog de voorziening dat een marifoon bij het aanzetten op 16 moet staan. (als dat niet zo is wordt hij niet type goed gekeurd) . Dat het niet toegestaan is komt omdat de marifoon in combinatie met je eigen gesloten net het gevaar oplevert dat het marifoongedeelte alleen gebruikt zal gaan worden om mee te zenden. Dat de overige tijd afgestemd zal zijn op het eigen net en je dus via de marifoon niet bereikbaar bent. En dat is nu net niet de gedachte achter de marifoon. Dus een brandweer met een marifoon, mogelijk een portable marifoon (wel op een hoog punt gaan staan)  vind ik een goed idee.

Maar alleen al de gedachte, kanaal 16 als een "gewoon" kanaaltje in je mobilofoon douwen, onderstreept nog even het verschil in onze denkwijzen.
16 is geen gewoon kanaaltje maar onze lijflijn, een heilig kanaal voor alle zeelieden. Niet voor niets is er voor het gebruik (anders dan aan de gesloten netten) een speciaal  bedieningscertificaat vereist, minimaal het Marcom A. Er zit een hele wereld van voorschriften, protocollen en procedures achter het "kanaaltje 16". ''

ik wil toch hier nog even op reageren, dat er een wereld van voorschriften, enz achter kanaaltje 16 zitten, dat begrijp ik, zij worden immers vaak gebruikt door mensen die geen of weinig ervaring hebben met communicatie, dat het voor jullie de lifeline is begrijp ik ook, daar heeft de brandweer zijn regiokanaal voor, maar tijdens een grote inzet met meerdere diensten, totaal niet intressant, het enig belang op dat moment is bereikbaarheid, en communicatie, je kan immers afspreken naar een ander kanaal te gaan (bijv.83), de ATIS info is tijdens het incident voor brandweer en andere hulpdiensten ook niet intressant, zij melden zich toch in met hun voertuignummer, c.q. functie, wat voldoende zegt wie ze zijn. even een kanaaltje in een porto zetten is helemaal niet verboden, er zijn afspraken gemaakt voor Marifoons en portofoons aan boord van schepen en die moeten sinds 1989 een  ''Automatic Transmitter Identification System'' ingebouwd hebben.
 
De ATIS-verplichting geldt voor bijna alle marifoons en maritieme portofoons in de binnenvaart en de pleziervaart, dus niet voor de hulpdiensten op het land.

echter als deze samen moeten werken is het wel zo handig als men met elkaar kan communiceren, een ovd heeft meestal meerdere porto's om zijn nek hangen, en kan in een dergelijk geval er een afstemmen op het afgesproken ''marifoonkanaal'', zo blijft hij voor beide bereikbaar.

bovendien mag in geval van nood regels overtreden worden, mits verantwoord, en ga er maar van uit dat een OVD van de brandweer voldoende opgeleid is om die beslissing te nemen.
 
mischien erg kort door de bocht, maar ik wil het wel even kwijt, ik ga nog steeds van een goede samenwerking uit, al dan niet met elkaar geoeffend, maar wel ieder in zijn waarde latend, en gebruik maken van elkaars expertise ten einde de hulpverlening zo goed en spoedig mogelijk te laten verlopen.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 30 augustus 2004, 09:27:24
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens, maar dat je naar 83 wilt uitwijken voor onderling verkeer zegt genoeg.


Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 30 augustus 2004, 10:50:23
Ik heb nog even gebeld met de Heer Bijen van het Agentschap Telecom, lid van de internationale frequentie toewijzingscomissie voor de binnenvaart, maar ook voor hulpdiensten geldt: marifoonkanalen mogen alleen in een marifoon vanwege de door mij al eerder genoemde specifieke technische eisen gesteld aan een marifoon (geen ontheffing mogelijk) en een bedieningscertificaat is altijd vereist voor een ieder die een marifoon bediend.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: 9910001 op 30 augustus 2004, 12:27:33
Ehm, in de mobilofoon marifoonkanalen plaatsen mag niet maar andersom weer wel. De knrm heeft in de handmarifoons ook brigadekanalen staan. Dit heeft als voordeel dat de vaste marifoon op een marifoonkanaal blijft en de handmarifoon naar een brigade kanaal gaat.

9910001
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 30 augustus 2004, 12:53:23
De titel van de discussie ging over OSC of OVD.

of te wel kustwacht aangestuurd of brandweer aangestuurd..

Natuurlijk ligt de oplossing in het vormen van een CTPI, (onderdeel van incidentmanagement).
Zoals je ziet in deze discussie, liggen de brandweerwereld en de kustwacht wereld een beetje uit elkaar.  
Dat is wel een over brugbaar iets. maar dat kost tijd.

Natuurlijk kan de uitvoering en het inzetcriterea, en de uitrusting van bemanning en reddingsboten beter op elkaar worden afgestemd..
Ook de communicatie op het water zal volledig transparant via de marifoon moeten gaan en alle boten dienen voorzien te zijn van een marifoon en afgestemd zijn of op 16 of op het kanaal 67, of 0, of welk ander kanaal de kustwacht of de OSC aanwijst.. voor de afhandeling van dit incident., Dat er onderling ook over een gesloten lijn gecommuniceerd word, prima. als je daarmee de coordinatie en de informatie van alle overige reddingseenheden niet beperkt..

Ik vind zelf dat de OVD in z'n auto een marifoon en alle varende eenheden van de brandweer ook een marifoon dient te hebben en in de VC een marifoon dient te hebben. en die ook dispatch naar alle andere hulpdiensten. Ambulance, Polities en bergers..

En om de kosten kan het niet gaan toch..  Een waterdichte marifoon koop je al voor een kleine 200 euro. Compleet. en marifoon/portofoon  ook zo rond dat bedrag..  ja, je moet brandweer personeel een aangepast training geven voor het bedieningscertificaat..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 30 augustus 2004, 12:54:57
Ehm, in de mobilofoon marifoonkanalen plaatsen mag niet maar andersom weer wel. De knrm heeft in de handmarifoons ook brigadekanalen staan. Dit heeft als voordeel dat de vaste marifoon op een marifoonkanaal blijft en de handmarifoon naar een brigade kanaal gaat.

9910001

In een (breedband) portofoon is dat geen probleem, maar een marifoonantenne is niet geschikt voor de KNBRD kanalen. Goedkeuringseis van de installatie is dat de staandegof beneden de 1:1,5 moet zijn en dat ga je niet redden met een antenne die voor de 156.800 bedacht is.  Dus KNBRD kanalen in een (vaste) marifoon mag ook niet. Nu hoor ik al mensen zeggen dat bij duplex de ontvangstfrequentie 162.xxx is, maar daar wordt dan ook niet op gezonden. Bij gebruik van KNBRD kanalen wel. Dus zal één van de boten van de brandweer minimaal een marifoon moeten hebben of het verkeer met de kustwacht via de OSC moeten laten lopen (wat niet onlogisch is). Alle natte eenheden op 67, 00, of 16 onder de OSC en de OVD op c2000 met de OSC. kustwacht zowel op c2000 met de OVD en via 00, 67 of 16 met de OSC. Zo zou het moeten gaan/kunnen, en dan hoef je niet zoveel te regelen want dat is zondermeer mogelijk. Probleem is dat ik nog nooit meegemaakt heb dat een brandweerboot zich door een OSC liet aansturen. Wel veel dat ze zich van de OSC niets aantrokken. Maar daar zal dan over onderhandeld moeten worden.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 30 augustus 2004, 13:27:34
Details (MBT tot de kanalen in de marifoon dan), Henk, misschien niet onbelangrijk, maar zoals je al zegt dat brandweer eenheden de rol van de OSC niet begrijpen.. ;D (Let op de omzichtige formulering..) ;D

Sterkt me in de gedacht te Incident Management een belangrijke item moet worden in de komende jaren.. en de CTPI vormen is de eerste stap..

Maar ja, zolang er reddingsboten zijn, die niet eens weten wat een CTPI is en dat ze zich daar moeten melden, moet er ook aan de andere kant iets gebeuren..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: zwaailampmaker op 30 augustus 2004, 13:51:31
''Ik heb nog even gebeld met de Heer Bijen van het Agentschap Telecom, lid van de internationale frequentie toewijzingscomissie voor de binnenvaart, maar ook voor hulpdiensten geldt: marifoonkanalen mogen alleen in een marifoon vanwege de door mij al eerder genoemde specifieke technische eisen gesteld aan een marifoon (geen ontheffing mogelijk) en een bedieningscertificaat is altijd vereist voor een ieder die een marifoon bediend.''

iedereen zal me wel erg bot en onprofessioneel vinden, maar bijvoorkeur trek ik mij van dit soort mensen(lees instanties) niets aan, ze hebben teveel regels gesteld, hebben het te moeilijk gemaakt, waardoor fatsoenlijk communiceren (wat wel een absolute noodzaak is) hierdoor wel erg moeilijk gemaakt.
bij ons op de VC zit een orginele marifoon, maar er mag niet aangekomen worden, want niemand is daar voor opgeleidt, de grootst mogelijke onzin, we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding, en ''mijn'' kanaal 83 komt niet van mij zelf, maar ik hoor Den Helder Rescue daar nog al eens op uitwijken, zeg het maar.
antennes die niet zouden werken is ook een fabel, ze werken altijd, alleen is de misaanpassing wat groter, de meeste mobilofoons mogen met een misaanpassing van 25% nog altijd werken, laat staan een portofoon, dit is eigenlijk de slechtste antenne die er is.

en communiceren via C2000, we zullen het moeten afwachten of dit een succes wordt, de moblifoon en marifoon hebben het altijd goed gedaan(ook de porto's)
dit alles uiteraard mits voldoende dekking, datzelfde geld ook voor C2000, daar veranderd niets, maar teveel verschillende kanalen maakt het ook niet echt handig

de OVD moet wel met een ieder goed kunnen communiceren, en hoe dat is eigenlijk niet intressant, regels of geen regels(een regel mag overtreden worden, mits goed onderbouwd, een wet moet je naleven)
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Koen Wiegman op 30 augustus 2004, 14:39:42
Peter D, je schreef eerder: "Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu? "

Waar de problemen liggen wil ik graag duidelijk maken: die liggen bij de minister van BZK, hij is verantwoordelijk voor de wijze waarop de hulpverlening in Nederland is opgezet.
Uitgerekend in het waterrijke Nederland is de wet en regelgeving voor hulp op de overgang van land en water een zooitje.

Met als gevolgen: een slechte afstemming tussen OVD en OSC, ernstige ongelukken (doden) bij hulpverleners en onderwaardering voor de brigades.

Daar komt het kostenplaatje nog bij, een Kustwacht die een strak convenant met de KNRM heeft, waarbij dit de Kustwacht niets kost (want de KNRM neemt geen geld aan van de overheid). En dan dure waterongevalleneenheden van de brandweer met vervolgens weer de hekkesluiters, de reddingsbrigades die het vaak met een fooi moeten doen.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Ernst Brokmeier op 30 augustus 2004, 14:40:46
Maar ja, zolang er reddingsboten zijn, die niet eens weten wat een CTPI is en dat ze zich daar moeten melden, moet er ook aan de andere kant iets gebeuren..

Peter, mag jij mij uitleggen waarom een reddingsboot moet weten wat een CTPI is. Dit is voor de bootbemanning totaal niet relevant. Zij hoeven alleen te weten door wie ze worden aangestuurd (meestel de leidinggevende van de eigen organisatie, of eventueel de OSC bij bv een grote zoekactie). Wat er heel flauw gezegd 'daar boven' gebeurd is voor de hulpverlener aan boord totaal niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat de coördinator/leidinggevende/commandant (what's in a name) weet hoe de gehele structuur in elkaar zit en wie voor hem het aanspreekpunt is.

Volgens mij zou de verdeling heel simpel kunnen zijn:
op het water de OSC (en dit kan dus de KNRM, Reddingsbrigade, maar ook bv politie of brandweer zijn, afhankelijk van het ongeval). Op de kant de OVD.

(ben trouwens blij dat ik aan de kust zit en eigenlijk alleen met een OSC te maken heb, de brandweer kan niet tegen zand aan hun schoenen  ;D
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Jacques Schenk op 30 augustus 2004, 14:50:11
...we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding ...

Inderdaad een weinig professionele reactie en houding.
los van het feit dat een reddingsoperatie voor de betrokken diensten tot het normale werk behoort en van een noodsituatie (voor die diensten en de daarvoor werkende personen) kan dus niet gesproken worden.

Het is maar te hopen dat er in jouw noodsituatie geen Orion bij je in de buurt staat anders zou je daar ook nog mee opstijgen, brevet of niet, want dat is schijnbaar in een noodsituatie niet noodzakelijk  :'(
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 30 augustus 2004, 14:50:15
iedereen zal me wel erg bot en onprofessioneel vinden, maar bijvoorkeur trek ik mij van dit soort mensen(lees instanties) niets aan, ze hebben teveel regels gesteld, hebben het te moeilijk gemaakt, waardoor fatsoenlijk communiceren (wat wel een absolute noodzaak is) hierdoor wel erg moeilijk gemaakt.
bij ons op de VC zit een orginele marifoon, maar er mag niet aangekomen worden, want niemand is daar voor opgeleidt, de grootst mogelijke onzin, we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding, en ''mijn'' kanaal 83 komt niet van mij zelf, maar ik hoor Den Helder Rescue daar nog al eens op uitwijken, zeg het maar.
antennes die niet zouden werken is ook een fabel, ze werken altijd, alleen is de misaanpassing wat groter, de meeste mobilofoons mogen met een misaanpassing van 25% nog altijd werken, laat staan een portofoon, dit is eigenlijk de slechtste antenne die er is.

en communiceren via C2000, we zullen het moeten afwachten of dit een succes wordt, de moblifoon en marifoon hebben het altijd goed gedaan(ook de porto's)
dit alles uiteraard mits voldoende dekking, datzelfde geld ook voor C2000, daar veranderd niets, maar teveel verschillende kanalen maakt het ook niet echt handig

de OVD moet wel met een ieder goed kunnen communiceren, en hoe dat is eigenlijk niet intressant, regels of geen regels(een regel mag overtreden worden, mits goed onderbouwd, een wet moet je naleven)

Het zou handig zijn als je citeerfunctie gebruikt, want dat komt de leesbaarheid ten goede..,
Hoewel een detail, Kanaal 83, is een duplex kustwacht kanaal en dus niet geschikt voor onderling verkeer tussen de boten.
Dat er goede communicatie tussen allerlei partijen moet zijn is en open deur.. En elke bemanning voor een VC kan voor nog geen 150 euro opgeleid worden om de marifoon te bedienen..
En als de VC ook OSC-functie, of de ontmoetingsplaats is voor het CTPI dan is 1 marifoon misschien wat weinig. maar dat zijn de DETAILS..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: 9910001 op 30 augustus 2004, 15:39:46
Nu is het niet erg handig om iemand van een reddingsboot bij een CTPI neer te planten, dit omdat je dan uit de boot moet stappen en op het land moet overleggen. Dit is de reden dat op het water een CTPI meestal niet erg functioneerd. Je kan wel even met de boten langszij komen voor een kort overleg. Hiervoor spreekt het voorzich dat er 1 boot is welke de leiding krijgt op het water en 1 persoon op het land. Vanaf het water wordt alles op het water gecoordineerd en op de land worden de zaken voor op het land klaar gemaakt. EEn OVD blijft meestal op het land en zal dus daar de leiding op zich nemen, de boot welke het beste is uitgerust zal de leiding op het water op zich nemen.

9910001
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Ernst Brokmeier op 30 augustus 2004, 16:23:40
precies 9910001...dat is volgens mij de enige juiste (en simpele) oplossing! en trouwens voor de meeste gebieden op dit moment al de daadwerkelijke werk methode.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: zwaailampmaker op 30 augustus 2004, 17:16:57
beste Peter ik zou de citeerfunctie wel willen gebruiken, maar weet niet hoe dit moet.

voor wat betreft de opleiding voor de marifoon , is gesteld (5jaar geleden al) C2000 komt er aan en dan is dat niet meer nodig.(val me niet aan we moeten het er gewoon mee doen) en ja hij wordt eventueel gewoon gebruikt met of zonder certificaat, en mijns inziens terecht, wij willen wel maar mogen niet.(opleiding)

dat als C2000 komt, het naast elkaar gebruikt zal moeten worden, beseffen veel Bobo's op BZK nog niet, dus wederom helaas.

kanaal 83 duplex is mij bekend, maar DHR doet het er mee.

en ja wat jacques stelt dat ik de orion pak, helaas ik kan niet vliegen, maar nood aan de man vindt ik vast een piloot.

het verbaasd mij iedere keer weer dat iedereen praat over protocol's, regelgeving en afspraken, maar dat heel vaak in de aanloop van een groot incident dit juist fout loopt en veel inschattingsfouten en het niet toepassen van de afspraken en geleerde regels, het met elkaar goed communiceren gewoon fout gaat.

dan heb ik het niet over de mensen op de ambu, de brandweer auto of de reddingsboot, die doen allen gelijk hun werk waar ze voor opgeleid zijn en ervaring in hebben, echter de onderlinge communicatie gaat vaak mis, werkt langs elkaar heen en gaat ieder zijn eigen weg, de politie heb ik niet genoemd, die kunnen in aanvang vaak alleen maar het verkeer proberen te regelen.

frustreerd dit nou niet, sommigen van jullie proberen dit al jaren in goede lijn te krijgen.
Ik sta al jaren aan de kant, ben zelf geen hulpverlener(soms deel ik voor de lol de koffie uit,soms ook wel 10uur achter elkaar, maar dat vind ik leuk) maar sta daar vaak wel met een doel(zakelijk), ik hoor vaak de volledige communicatie(meerdere kanalen tegelijk) zie wat er wel en niet gebeurd en frons dan mijn wenkbrouwen, en ja dan pak ik niet die orion, maar als het moet wel een brandweer auto of iets dergelijks.(uiteraard na toestemming, of zelfs op verzoek)

en ja dan gebruiken we wel eens verbindingsmiddelen op kanalen waar we mischien niet thuis horen, maar dit is uitsluitend in het voordeel om tot een betere communicatie bij het incident te verkrijgen.

vaak wordt er ook te laat een eigen netwerk opgezet, of gebeurd dit zeer gebrekkig, of zijn de middelen gewoon niet aanwezig.

al met al probeer ik door mijn soms domme, onprofessionele, scherpe en soms licht kwetsende (beslist niet beschadigend bedoeld)opmerkingen een beidrage te leveren aan de discussie.

veel regelgeving, richtlijnen en wetgeving liggen binnen handbereik naast mij, maar weet iedereen nou precies wat er instaat, of zelfs waar het staat, ik moet een verhaal soms 6 keer lezen voor ik 1 keer er een conclusie uit kan trekken, en vaak blijkt het dan nog voor meerdere uitleg vatbaar.
ik wil alleen maar aangeven dat het heel moeilijk is om alles goed toe te passen en dan ook de verschillende diensten nog eens op elkaar aan te laten sluiten, met overal mensen die allen een individu zijn en vaak toch nog hun eigen gang gaan.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 30 augustus 2004, 18:55:22
Even terug naar de TOPIC,

voor dat wel allerlei details erbij halen die niet relevant zijn voor de discussie..

Als je incidentproces bij de hand neemt en toepast op waterongevallen, dat maak je altijd een Command Team Plaats Incident. Naast een OVD en een Coordinator van Politie, Ambulancediensten zal ook de OSC is daar dan een onderdeel van moeten zijn.

Of ze allemaal nu aan de wal zijn of allemaal aanboord van een schip, maakt niet zoveel uit.. Als ze maar bij elkaar zijn en de acties op elkaar afstemmen.

Moeilijk, nee hoor, gewoon doen en elkaars taal leren spreken..
Dus een OSC kan dus ook aan de wal zitten..
De boot met de leiding, zal niet noodzakelijker wijs de best uitgeruste boot zijn. (bij kleine incidenten misschien wel, maar dat hoeft niet noodzakelijk te zijn..)

Coordineren is iets anders dan redden.. Soms kan je coordineren vanaf een reddende boot, maar soms (of juist heel vaak is dat helemaal niet handig..

Als je als brandweer je dogma's kwijt moet raken, moet je dat als KNRM en Reddingsbrigades ook..  ;D
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Ernst Brokmeier op 30 augustus 2004, 21:16:01
Als je incidentproces bij de hand neemt en toepast op waterongevallen, dat maak je altijd een Command Team Plaats Incident. Naast een OVD en een Coordinator van Politie, Ambulancediensten zal ook de OSC is daar dan een onderdeel van moeten zijn.

bovenstaande klopt theoretisch, maar geldt wel alleen voor grootschalige incidenten/rampen...bij het gemiddelde ongeval (omgeslagen bootje, vermissing in het water, medische assistentie) zal bovenstaande niet van toepassing zijn en val je terug op de reguliere werkafspraken (hopelijk zijn die er voor de randmeren toch ook neem ik aan) eventueel aangevuld met een " motorkap" overleg...voordat  grote protocollen uit de kast worden getrokken lijkt het me dus eerst zaak om tot werkbare afspraken te komen (als ik aan onze situatie op het strand denk, dan heb ik het bv over vaste aanrijpunten voor de ambulance, vaste zoekpartronen op het water etc etc. )
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 30 augustus 2004, 21:31:38
Het CTPI is het zelfde als het zogenaamde motorkap overleg.. niks grote protocollen, maar heldere werkafspraken. en in elkaars keuken kijken..
En ja de "werkafspraken" zijn erg summier of men kent ze niet...  

En ook die werkafspraken zijn ook nodig voor kleine incidenten..
En voor een omgeslagen zeilboot, of erger een vermissing op het water (zoektochten) heb je dat echt nodig..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 30 augustus 2004, 21:48:27
en met bergers. Formeel gezien moeten bij een omgeslagen bootje dan ook de bergers betrokken worden vind ik.  Allemaal om de tafel (motorkap)  en
afspaken maken.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Ernst Brokmeier op 30 augustus 2004, 21:57:07
maar de meeste afspraken kunnen toch ook al vooraf gemaakt worden...als je al die afspraken pas rond die motorkap gaat maken dan ben je dus veel te laat.......

Misschien wordt het tijd voor een nieuw topic: 'overzicht bestaande werkafspraken in jou gebied' zodat deze kennis met de andere gedeeld kan worden en als voorbeeld kan dienen voor de afspraken in je eigen regio/gebied???
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: muistroom op 30 augustus 2004, 22:33:56
Ik denk dat je zo min mogelijk mensen aan het motorkapoverleg moet laten deelnemen.
En met de C2000 vraag ik mij af of een ieder wel op de kant moet staan. Door een aparte gespreksgroep te maken denk ik dat je dit ook via C2000 kan doen.
Ik vindt het toch vreemd dat jullie weinigof geen werkafspraken hebben. Dan is het hier toch wat beter geregeld.
Echter alles is voor verbetering vatbaar.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Koen Wiegman op 30 augustus 2004, 23:42:38
Het begint met elkaar informeren en dat is technisch toch niet moeilijk. Zeker met de ingebruikname van het Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem moet het eenvoudig zijn om de info die hier door politiemeldkamer, AC of CPA is ingezet, door te zetten naar het Kustwachtcentrum. En andersom natuurlijk, zodat men direct na de melding via 112 of kanaal 16 van elkaar in ieder geval weet dat er ergens hulp bij een waterongeval wordt gevraagd.
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Jacques Schenk op 31 augustus 2004, 00:11:43
Het CTPI is het zelfde als het zogenaamde motorkap overleg..

Niet helemaal waar Peter, bij het motorkapoverleg gaat het om de bemanning van de eerst ter plaatse komende eenheden.
Bij het CTPI gaat het om de hoogst aanwezige leidinggevenden van iedere discipline, beide vormen van overleg zijn nog wel op basis van gelijkwaardigheid en dus niet onder eenhoofdige leiding.

Het CTPI (GRIP-1) is dus een opgeschaald motorkapoverleg (GRIP-0)
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 31 augustus 2004, 00:44:19
Het begint met elkaar informeren en dat is technisch toch niet moeilijk. Zeker met de ingebruikname van het Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem moet het eenvoudig zijn om de info die hier door politiemeldkamer, AC of CPA is ingezet, door te zetten naar het Kustwachtcentrum. En andersom natuurlijk, zodat men direct na de melding via 112 of kanaal 16 van elkaar in ieder geval weet dat er ergens hulp bij een waterongeval wordt gevraagd.

OEI!!! Dat klinkt mooi!!

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 31 augustus 2004, 09:45:49
Jacques, je hebt helemaal gelijk..

Zoals het voorbeeld wat ik in de begin van de discussie liet zien, dat theorie en praktijk nog wat uitelkaar lopen..

Kijk van alle meldkamers, is de kustwacht in de meldkamer wereld voor sommige een buitenbeentje..
De aspecten van kustwacht zijn helemaal niet meegenomen in het GMA project.

Maar de issue zit hem niet in de technische dingen, dan kan allemaal wel opgelost worden, als de wil er is..

Het motorkap overleg en CTPI zijn maar een paar onderdelen van incidentmanagement.
Het proces Incidentmanagement helpt ook om elkaar beter te leren kennen. Maar het is wel een traject wat je gezamelijk moet doen.

Bij een beetje incident, heb je eigenlijk alle partijen al nodig. alleen weten sommige personen niet wie je daarvoor allemaal uitnodigen en ook moet bellen.

In sommige gevallen worden rijkswaterstaat standaard geallarmeerd, maar soms gebeurd dat pas de volgende dag..
Ik zie soms dat de brandweer een olievlek op het water aan het opruimen is.. terwijl rijkswaterstaat daar veel meer middelen voor heeft en eigenlijk wel direct om de hoek liggen. en zelfs een hotline hebben (via marifoonkanaal 1 of via een speciaal nummer,) maar wat is was dat nummer nou... :(
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: 9910001 op 31 augustus 2004, 11:15:33
Een moterkap overleg is naar mijn inzien toch net wat moeilijker op het water, je kan twee tellen langszij bij elkaar gaan liggen en snel doorpraten wat er gaat gebeuren. Hierbij heeft 1 boot de leiding, meestal de reddingsboot die als eerste ter plaatse is of een grote boot (meer voorzieningen). Een overleg met de mensen op de kant is meestal niet haalbaar omdat dan alle boten naar de kant moeten.

9910001
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 31 augustus 2004, 11:25:14
dat is waar, maar misschien moet er dus van elke organisatie die aan het redden zijn er altijd een cooridnator, OVD, dus aan de wal zijn om met alle partijen de coordinatie te doen..

Dus de OSC zou dus ook aan de wal moeten zijn..

Maar dat is invulling van het proces en dat is ook afhankelijk van het soort incident.. en de hoeveelheid andere hulpverleners van andere disciplines..
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Jacques Schenk op 31 augustus 2004, 12:59:51
Een moterkap overleg is naar mijn inzien toch net wat moeilijker op het water, je kan twee tellen langszij bij elkaar gaan liggen en snel doorpraten wat er gaat gebeuren. Hierbij heeft 1 boot de leiding, meestal de reddingsboot die als eerste ter plaatse is of een grote boot (meer voorzieningen). Een overleg met de mensen op de kant is meestal niet haalbaar omdat dan alle boten naar de kant moeten.

9910001

Je moet dat motorkap overleg niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat de mensen belast met de uitvoering overleggen omtrent het plan van aanpak, dat kan ook via de radio of desnoods telefoon, zoals ik al eerder zei, het gaat er om dat het een overleg is tussen uitvoerenden op basis van gelijkwaardigheid, waar precies en hoe doet minder ter zaken
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 1 september 2004, 01:27:43
Je moet dat motorkap overleg niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat de mensen belast met de uitvoering overleggen omtrent het plan van aanpak, dat kan ook via de radio of desnoods telefoon, zoals ik al eerder zei, het gaat er om dat het een overleg is tussen uitvoerenden op basis van gelijkwaardigheid, waar precies en hoe doet minder ter zaken

iedereen op z'n eigen motorkap a.h.w...


Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: 9910001 op 1 september 2004, 11:10:25
Dat alle hulpverleners iemand op de kant moeten houden spreekt ook niet voor zich omdat je vanuit 4 havens ook niets kan doen. Mogelijk bekijk ik het vanuit iets ruimers water maar de leiding over de boten is het gemakelijkst vanaf het water. Het kan vanaf het land maar daar moet je wel de mogelijkheden voor hebben.

Een dergelijk moterkap overleg zonder moterkap dus via telefoon, mobi of marifoon. Zal altijd gebeuren ook op het water maar wel neemt of krijgt 1 boot de leiding.

9910001
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Jacques Schenk op 1 september 2004, 14:00:55
Een dergelijk moterkap overleg zonder moterkap dus via telefoon, mobi of marifoon. Zal altijd gebeuren ook op het water maar wel neemt of krijgt 1 boot de leiding.
9910001

Die ene boot kan zelfs van een hele andere discipline zijn, bijvoorbeeld het schip van de wacht van de KM
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 1 september 2004, 17:48:25
Die ene boot kan zelfs van een hele andere discipline zijn, bijvoorbeeld het schip van de wacht van de KM

Heeft de marine dan c 2000?

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Jacques Schenk op 1 september 2004, 17:53:21
Heeft de marine dan c 2000?

Nee net zoals wij en jullie heeft ook de marine dat (nog)niet, maar gelukkig gaat de communicatie op het open water al een tijdje goed zonder C2000, als dat laatste al werkt een eindje uit de kust ......

Maar diverse eenheden van de marine hebben al toestemming tot gebruik van C2000 (waaronder de kustwacht)
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: 9910001 op 2 september 2004, 10:33:35
Marine heeft ook minder behoefte aan c2000, dit omdat het wel een tijdje duurt voordat ze vast liggen geknoopt aan de kant. Verder heeft de marine veprlegend personeel op de schepen zitten en in noodgevallen een heli.

9910001
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 2 september 2004, 14:08:12
Ach, wie heeft er nou wel echt behoeft aan c2000...

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue Ranger op 2 september 2004, 21:27:33
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hulpverlening.net%2Fforum%2Fattachments%2Fosc_volkel.JPG&hash=9362a55341701344dd472d1698ef144d)
foto van Angel! http://www.angel.fotopresentatie.nl/
We geven de OvD en OSC gewoon hetzelfde autootje en degene die stuurt mag niet praten, dus de bijrijder is centralist en de bestuurder de leidinghebbende!
;D

Voor degene met slechte ogen, in de rode band van dit gele voertuig staat vooraan op de zijkant in WIT "OSC" en daarachter in ZWART "BRANDWEER".

Dus wie rijdt er in deze bus?  ???
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 2 september 2004, 22:04:38
dit voertuig is een miltair voertuig al je even goed naar het kenteken kijkt.En bij defensie gebruiken ze nogal eens veel afkortingen ;)
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Henk op 2 september 2004, 22:11:04
En als je heel goed kijkt zie je aan de achterkant een roer en een propellor.

Henk
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue Ranger op 2 september 2004, 22:14:47
dit voertuig is een miltair voertuig al je even goed naar het kenteken kijkt.En bij defensie gebruiken ze nogal eens veel afkortingen ;)

Waar is "BRANDWEER"  een afkorting van?
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Peter71 op 2 september 2004, 22:20:20
Waar is "BRANDWEER"  een afkorting van?
nergens van ;D
maar defensie zet nogal eens andere afkortingen op een voertuig zoals in dit geval OSC.Misschien dat Angèl hier een antwoord op kan geven wat het betekent
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Redheadkingpin op 2 september 2004, 22:45:52
De commandant van de brandweer van de vliegbasis, noemen ze een 'On Scene Commander' (OSC) bij inzetten van de luchthaven brandweer.

dit heb ik uit: http://www.mindef.nl/nieuws/parlement/rapporten/031097_samenvatting.html
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Rescue op 4 september 2004, 15:21:47
Ik heb een aparte discussie gestart over Incidentmanagement en water.  

Ik stel voor dat we hier verder gaan over 1 aspect van incidentmanagement, namelijk de operationele aansturing (OSC of OVD) van een incident in de categorie waterongevallen.. ;D
Titel: Re: Waterongevallen OSC of OVD ?
Bericht door: Koen Wiegman op 6 september 2004, 13:58:16
We kunnen allemaal over naar het nieuwe topic!

Rolf heeft het probleem van de OSC versus de brandweer effectief opgelost. Zo ver er al een probleem was tenminste.

De foto van het busje toont aan dat we ons druk maken om niks, het bestaat allemaal al :)

Rest nog een kleinigheid en dat is om iedereen, inclusief de eigenaren van die fraaie bus op de hoogte te stellen van de oplossing ;D