Ook in deze C2000 discussie kom ik weer uit op het niet goed geregeld zijn van de hulpverlening op de overgang van land en water. Want je wil niet alleen onderling kunnen praten, maar ook met iemand die de boel kan overzien en aansturen. Via het Kustwachtcentrum krijgt een On Scene Coordinator de leiding, via de AC een Officier van Dienst brandweer, welk van de twee heeft jullie voorkeur (en waarom natuurlijk)?
Overigens is dit misschien iets voor een nieuwe thread?
De Praktijk :
Marifoon 16 alarmering voor een omgeslagen botter met 10 opvarenden bij Pierland.
Meestal word via de Meldkamer Apeldoorn gealarmeerd, want daar zit de Declared Unit van Kustwacht.
Meldkamer Apeldoorn alarmeert de KNRM ORCA, en Brandweer duikteams, elburg en hardewijk..
Zij gaan ter plaatse..
dan nog maar ff off topic
de brandweer heeft tot taak het redden van mens en dier,er staat nergens omschreven waar dat persoon zich moet bevinden.Dus redden wij op land en op water of erin als het moet
eerst even dit hier plaatsen, en niet onder het oorspronkelijke topic:Ja, opgeleid of niet. Marifoon kanaal ingebouwd in de mobi en als je vraagt welk kanaal dat is heeft de bemanning geen idee. Is dat soms 16?
"Ik weet het echt niet zullen we eens proberen?". Ik vind dat de brandweer op het land fantastisch werk aflevert, maar dat ze voor ze de taken op het water overnemen van de "oude" reddingsdiensten eerst wat kleinigheden aan moeten leren, zoals het besturen van een boot en de werking van een echte marifoon. En wat redden is daar verstaan brandweer enerzijds en waterreddingsdiensten anderzijds elk wat anders onder. Het is nog maar een paar dagen geleden dat de minister heeft beslist dat de brandweer voortaan ook levensreddende handelingen mag verrichten. Brandweer heeft een dusdanige, leger achtige commando structuur (ik maak vrienden hier, dat besef ik ;D) dat het jaren duurt eer dat ze toezijn aan hetgeen wij onder redden verstaan, dat houdt meer in dan iemand in de rautekgreep nemen en naar een veilige plek slepen. Duiken doen wij ook niet aan een lijntje, veel te gevaarlijk. Zo zijn er wel honderd redenen te bedenken om de brandweer niet bij een reddingsaktie op het water te willen hebben. Met een uitzondering: brand. Dan mogen ze mee. Wel een reddingsvest aan en luisteren naar de schipper. En niet als een wilde gaan spuiten naar het schip want dan ga je alle kanten op want een boot is geen auto.
En een OVD moet even van z'n voetsuk af en beseffen dat hij niet alles van 't water afweet omdat ie zich er 's morgens mee heeft gedouched. ;)
Henk
PS de waterpolitie zit op kanaal 1, waarom weten ze zelf niet (ik wel, dat is vanwege die SAMIJ, kanaal van meldpost IJselmeergebied, een Kustwacht wanabee)). Als er wat gebeurd komen ze vragen waar we heen gaan, terwijl ze het op 16 zo mee hadden kunnen krijgen.
lijkt me een goed plan Peter,dan staat er precies beschreven wie er wanneer wordt opgeroepen.Maar we weten dan ook welke diensten we van wie mogen gaan verwachten,en daarmee schep je een hoop duidelijkheden
We hebben het project incidentmanagement op autosnelwegen een beetje achter de rug. Kunnen we niet een vergelijkbaar traject opzetten voor incidentmanagent op het water..
beste henk jij maakt echt geen vrienden, aller eerst wat is het verschil tussen een marifoon en een moblifoon, volgens mij gewoon het zelfde, beide werken in de VHF en doen precies het zelfde, ik luister veel en veel reddingsbrigades doen het net zo knullig als de brandweer.helemaal mee eens.Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
de porto van een ovd is heel makkelijk aan te vullen met een aantal marifoon kanalen(heb ik toevallig zelf ook), wel even afspreken hoe je met elkaar omgaat.
brandweer zou geen verstand hebben van redden op het water, toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten, het heeft dus geen enkele zin om te constateren dat het heel wat jaren zal duren voor zij begrijpen wat de reddingsbrigades onder redden verstaan, want dat weten ze allang.
vanwaar al die frustratie, is het niet beter om op een gezonde manier met elkaar samen te werken, en elkaar aanvullen, ik denk dat dat erg goed mogelijk moet zijn.
nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat de reddingsbrigade bij ons erg goed samen gaat met de plaatselijke brandweer, zoals ik al eerder schreef dienen een aantal mensen bij beide, en zorgt de brandweer er in de winter voor dat de boot vanuit de brandweer kazerne in het water komt.
Bij elk incident wil je een soort centrale coordinator, of een CTPI (Coordinatie Team Plaats Incident) inrichten.Ik merk dat er in de discussie de rol brandweer en rol coordinator CTPI door elkaar worden gebruikt.
Bij waterongevallen zie je in sommige plekken een rare situatie ontstaan.
helemaal mee eens.Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu?
wat is er zo speciaal aan een marifoon ???het is in mijn ogen een dood normale verbindingsmiddel niks meer niks minder.Dus als de brandweer zich wil uitrusten met een marifoonkanalen in hun mobilofoons zal dat gewoon gebeuren.Nou, het probleem van marifoon kanalen in een mobilofoon, behalve dat dat illegaal is, is dat allerlei (verplichte) voorzieningen die op een marifoon wel zitten op de mobilofoon niet zitten. Ik noemde al de ATIS. Dan is er nog de voorziening dat een marifoon bij het aanzetten op 16 moet staan. (als dat niet zo is wordt hij niet type goed gekeurd) . Dat het niet toegestaan is komt omdat de marifoon in combinatie met je eigen gesloten net het gevaar oplevert dat het marifoongedeelte alleen gebruikt zal gaan worden om mee te zenden. Dat de overige tijd afgestemd zal zijn op het eigen net en je dus via de marifoon niet bereikbaar bent. En dat is nu net niet de gedachte achter de marifoon. Dus een brandweer met een marifoon, mogelijk een portable marifoon (wel op een hoog punt gaan staan) vind ik een goed idee.
Verder begin ik de problemen in te zien die HOGE heeft op het water,als zij de waarde van de brandweer niet inzien wat is hun waarde dan op het water want ook zij varen in een plastiek bootje
Peter,vandaar ook mijn misschien "prikkelende reactie" ;)
wat betreft onze plastick boot, deze is ook kwetsbaar voor brand, maar het bestrijden van brand zien we niet als onze hoofdtaak. Maar dat is voor de brandweer toch anders? Waren jullie daar niet oorspronkelijk voor bedoeld? Wat je nu naar voren brengt is denk ik de kern van de zaak. Het zou zo mooi zijn als de brandweer en de reddingsdiensten niet allemaal hetzelfde zouden gaan doen maar elkaar zouden gaan aanvullen. De brandweer als weer als "brandweer" zou ik maar zeggen en niet als reddingsbrigade op de brandweer manier.
Henk
Henk heeft gelijk dat een kanaaltje 16 in een mobi drukken echt veelste te kort door de bocht is..nee,voordat ook alle neuzen dezelfde kant op wijzen ben je een mooi poosje verder ;)
en daarmee los je niets op..
C2000 en een Marifoon naast elkaar zou mogelijk iets oplossen in technishe zin, maar zeker nog niets iets in operationele zin en in de zin van culturen..
Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..
Henk gaat mij veelste te kort door de bocht om te zeggen dat brandweer er alleen is voor het blussen op het water. en ik vind de toon die Henk aanslaat, z'n boodschap echt te kort doet. want inhoudelijk wat tie zegt klopt wel. maar is ook wel erg eenzijdig bekeken..
De brandweer en de reddingsdiensten samen moeten de klus klaren, en moeten dus begrip krijgen voor het werken op het water, voor elkaar.. De brandweer inzet methode werkt niet direct op het water.. en een OSC inzet zonder controle over de eenheden op het land werkt ook niet..
Dus wat mij betreft word het een congres over IncidentManagement op het water.. Ik heb al wat lijntjes uitgezet..
Maar dan zijn we er nog niet
Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..Zover we te maken hebben met de SAMIJ (voor het ijselmer) en SOW (voor de waddenzee) is het volgens mij duidelijk, want zijn gewoon de nationale regelingen van toepassing. De checklist van de regionale brandweer fryslan is daarbij volgens mij ook duidelijk in.
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..
Zover we te maken hebben met de SAMIJ (voor het ijselmer) en SOW (voor de waddenzee) is het volgens mij duidelijk, want zijn gewoon de nationale regelingen van toepassing. De checklist van de regionale brandweer fryslan is daarbij volgens mij ook duidelijk in.
Inrichten CTPI te water en overleg OSC.
toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten,
Ehm, in de mobilofoon marifoonkanalen plaatsen mag niet maar andersom weer wel. De knrm heeft in de handmarifoons ook brigadekanalen staan. Dit heeft als voordeel dat de vaste marifoon op een marifoonkanaal blijft en de handmarifoon naar een brigade kanaal gaat.
9910001
Maar ja, zolang er reddingsboten zijn, die niet eens weten wat een CTPI is en dat ze zich daar moeten melden, moet er ook aan de andere kant iets gebeuren..
...we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding ...
iedereen zal me wel erg bot en onprofessioneel vinden, maar bijvoorkeur trek ik mij van dit soort mensen(lees instanties) niets aan, ze hebben teveel regels gesteld, hebben het te moeilijk gemaakt, waardoor fatsoenlijk communiceren (wat wel een absolute noodzaak is) hierdoor wel erg moeilijk gemaakt.
bij ons op de VC zit een orginele marifoon, maar er mag niet aangekomen worden, want niemand is daar voor opgeleidt, de grootst mogelijke onzin, we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding, en ''mijn'' kanaal 83 komt niet van mij zelf, maar ik hoor Den Helder Rescue daar nog al eens op uitwijken, zeg het maar.
antennes die niet zouden werken is ook een fabel, ze werken altijd, alleen is de misaanpassing wat groter, de meeste mobilofoons mogen met een misaanpassing van 25% nog altijd werken, laat staan een portofoon, dit is eigenlijk de slechtste antenne die er is.
en communiceren via C2000, we zullen het moeten afwachten of dit een succes wordt, de moblifoon en marifoon hebben het altijd goed gedaan(ook de porto's)
dit alles uiteraard mits voldoende dekking, datzelfde geld ook voor C2000, daar veranderd niets, maar teveel verschillende kanalen maakt het ook niet echt handig
de OVD moet wel met een ieder goed kunnen communiceren, en hoe dat is eigenlijk niet intressant, regels of geen regels(een regel mag overtreden worden, mits goed onderbouwd, een wet moet je naleven)
Als je incidentproces bij de hand neemt en toepast op waterongevallen, dat maak je altijd een Command Team Plaats Incident. Naast een OVD en een Coordinator van Politie, Ambulancediensten zal ook de OSC is daar dan een onderdeel van moeten zijn.
Het CTPI is het zelfde als het zogenaamde motorkap overleg..
Het begint met elkaar informeren en dat is technisch toch niet moeilijk. Zeker met de ingebruikname van het Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem moet het eenvoudig zijn om de info die hier door politiemeldkamer, AC of CPA is ingezet, door te zetten naar het Kustwachtcentrum. En andersom natuurlijk, zodat men direct na de melding via 112 of kanaal 16 van elkaar in ieder geval weet dat er ergens hulp bij een waterongeval wordt gevraagd.
Een moterkap overleg is naar mijn inzien toch net wat moeilijker op het water, je kan twee tellen langszij bij elkaar gaan liggen en snel doorpraten wat er gaat gebeuren. Hierbij heeft 1 boot de leiding, meestal de reddingsboot die als eerste ter plaatse is of een grote boot (meer voorzieningen). Een overleg met de mensen op de kant is meestal niet haalbaar omdat dan alle boten naar de kant moeten.
9910001
Je moet dat motorkap overleg niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat de mensen belast met de uitvoering overleggen omtrent het plan van aanpak, dat kan ook via de radio of desnoods telefoon, zoals ik al eerder zei, het gaat er om dat het een overleg is tussen uitvoerenden op basis van gelijkwaardigheid, waar precies en hoe doet minder ter zaken
Een dergelijk moterkap overleg zonder moterkap dus via telefoon, mobi of marifoon. Zal altijd gebeuren ook op het water maar wel neemt of krijgt 1 boot de leiding.
9910001
Die ene boot kan zelfs van een hele andere discipline zijn, bijvoorbeeld het schip van de wacht van de KM
Heeft de marine dan c 2000?
dit voertuig is een miltair voertuig al je even goed naar het kenteken kijkt.En bij defensie gebruiken ze nogal eens veel afkortingen ;)
Waar is "BRANDWEER" een afkorting van?nergens van ;D