Hulpverleningsforum
Wit: Geneeskundige hulpverlening => Pre-Hospitaal => Mobiel Medisch Team (MMT) => Topic gestart door: Likeliner op 17 oktober 2018, 10:24:16
-
Gisteren werd door Airbus Helicopters bekend gemaakt dat ANWB MAA 6 nieuwe helikopters, type H135, heeft besteld.
Dit ter vervanging van de PH-MAA, PH-MMT, PH-ULP, PH-ELP en de PH-HVB. Daarnaast dus nog 1 extra, wat het totaal aantal heli's op 7 zal brengen.
Het lijkt me enigszins vreemd dat er dan 3 (!) reserve heli's zullen zijn.
Heeft iemand toevallig een idee of meer info hierover?
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/10/royal-dutch-touring-club-anwb-and-airbus-sign-framework-contract.html (https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/10/royal-dutch-touring-club-anwb-and-airbus-sign-framework-contract.html)
-
Je bent me echt net voor! Zag het nieuws vandaag ook op deze linkhttps://www.pilootenvliegtuig.nl/2018/10/16/anwb-vernieuwt-vloot-airbus-h135s/ (https://www.pilootenvliegtuig.nl/2018/10/16/anwb-vernieuwt-vloot-airbus-h135s/)
Dit kan in mijn ogen 3 dingen betekenen:
1. Extra reserveheli ivm met de stijgende vlieguren
2. Er komt een 5e MMT team
3. De PH-TTR wordt terug ingeleverd
Maar we zullen het zien!
-
Je bent me echt net voor! Zag het nieuws vandaag ook op deze linkhttps://www.pilootenvliegtuig.nl/2018/10/16/anwb-vernieuwt-vloot-airbus-h135s/ (https://www.pilootenvliegtuig.nl/2018/10/16/anwb-vernieuwt-vloot-airbus-h135s/)
Dit kan in mijn ogen 3 dingen betekenen:
1. Extra reserveheli ivm met de stijgende vlieguren
2. Er komt een 5e MMT team
3. De PH-TTR wordt terug ingeleverd
Maar we zullen het zien!
We zullen het tegen die tijd inderdaad wel horen, al lijkt optie 3 me erg onrealistisch.
-
Ik wist niet dat Eurocopter overgenomen was door Airbus Industries?.....
-
We zullen het tegen die tijd inderdaad wel horen, al lijkt optie 3 me erg onrealistisch.
Eerlijk gezegd lijkt alleen optie 1 mij realistisch. Heb nog nergens berichten gezien of gelezen van een 5e helistandplaats.
Ben wel benieuwd naar de samenwerking met de ADAC op de lifeliner 4, blijft die een aparte kleurenstelling hebben of niet
-
Ik wist niet dat Eurocopter overgenomen was door Airbus Industries?.....
Ja dat is al een tijdje hoor. In 2014 zijn ze gefuseerd. Daarom ook geen EC meer voor de heli types maar een H.
-
Ik wist niet dat Eurocopter overgenomen was door Airbus Industries?.....
Het voormalige moederbedrijf van Airbus, EADS is al sinds 2000 eigenaar van eurocopter, in 2014 is EADS geherstructureerd en werd de naam veranderd in Airbus Group en uiteindelijk in 2017 in Airbus SE. Tegelijk werd in 2014 de naam eurocopter veranderd in Airbus Helicopters, dus vandaar.
-
Eerlijk gezegd lijkt alleen optie 1 mij realistisch. Heb nog nergens berichten gezien of gelezen van een 5e helistandplaats.
Ben wel benieuwd naar de samenwerking met de ADAC op de lifeliner 4, blijft die een aparte kleurenstelling hebben of niet
Optie 1 lijkt me ook het meest aannemelijk, alhoewel een extra inzetbare heli me ook niet onrealistisch lijkt.
Wat LL4 betreft heb ik geen flauw idee wat ze gaan doen. Vraag me af wat de samenwerking met ADAC tegenwoordig nog inhoud en wat de meerwaarde is van een afwijkend kleurenschema op deze helikopter.
-
Ja dat is al een tijdje hoor. In 2014 zijn ze gefuseerd. Daarom ook geen EC meer voor de heli types maar een H.
Die fusie is al in 2000 gebeurd, in 2014 is alleen de naam gewijzigd.
-
Die fusie is al in 2000 gebeurd, in 2014 is alleen de naam gewijzigd.
Ja foutje, bedoelde de naamsverandering.
-
Optie 1 lijkt me ook het meest aannemelijk, alhoewel een extra inzetbare heli me ook niet onrealistisch lijkt.
Wat LL4 betreft heb ik geen flauw idee wat ze gaan doen. Vraag me af wat de samenwerking met ADAC tegenwoordig nog inhoud en wat de meerwaarde is van een afwijkend kleurenschema op deze helikopter.
Ik denk niet dat je al een heli aanschaft als er nog nergens sprake lijkt te zijn van een lifeliner 5. Je zult voor een landingsplaats etc allerlei vergunningstrajecten in die langer kosten dan de levering van een heli gok ik
-
Ik denk niet dat je al een heli aanschaft als er nog nergens sprake lijkt te zijn van een lifeliner 5. Je zult voor een landingsplaats etc allerlei vergunningstrajecten in die langer kosten dan de levering van een heli gok ik
Ik ben er nog dieper in gaan kijken en de overeenkomst is getekend voor een aantal van maximaal 6 helikopters, dus wie weet gaan het er maar 5 worden.
Lijkt me overigens wel dat ze de HVB en MMT ook direct vervangen, dan heb je in alle 8 de heli's dezelfde digitale cockpit zitten ipv in 2 oudere nog analoge klokken.
-
Ik ben er nog dieper in gaan kijken en de overeenkomst is getekend voor een aantal van maximaal 6 helikopters, dus wie weet gaan het er maar 5 worden.
Lijkt me overigens wel dat ze de HVB en MMT ook direct vervangen, dan heb je in alle 8 de heli's dezelfde digitale cockpit zitten ipv in 2 oudere nog analoge klokken.
Alle 8? Als de HVB en de MMT weggaan komt het aantal op max 7. Of begrijp ik je verkeerd?
-
Alle 8? Als de HVB en de MMT weggaan komt het aantal op max 7. Of begrijp ik je verkeerd?
Met 8 bedoel ik 6 traumeheli's en de 2 waddenheli's, beschikken dan alle 8 over dezelfde digitale cockpit
-
De aankomende 2 jaar zal de ANWB beginnen met het uitfaseren van de huidige EC135 modellen. Uiteraard kan dit niet in 1 keer aangezien nog lang niet alle verpleegkundige en piloten de licentie hebben om met de toekomstige Helionix (glass-cockpit) te mogen/kunnen vliegen. Daarnaast is er voor de waddenheli (lees: ambulancehelikopter) een compleet andere type rating nodig voor de piloten. Dus de cockpit uitrusting mag dan het zelfde zijn, dit houdt echter niet in dat een H135 piloot 'ff' in een H145 kan vliegen en visa versa.
-
De aankomende 2 jaar zal de ANWB beginnen met het uitfaseren van de huidige EC135 modellen. Uiteraard kan dit niet in 1 keer aangezien nog lang niet alle verpleegkundige en piloten de licentie hebben om met de toekomstige Helionix (glass-cockpit) te mogen/kunnen vliegen. Daarnaast is er voor de waddenheli (lees: ambulancehelikopter) een compleet andere type rating nodig voor de piloten. Dus de cockpit uitrusting mag dan het zelfde zijn, dit houdt echter niet in dat een H135 piloot 'ff' in een H145 kan vliegen en visa versa.
Dat klopt zeker, maar ik doelde eigenlijk op het gemak van onderhoud. Voor zover ik weet (en mij is verteld door een vriend van me die een typerating voor een ec135 heeft) zijn de helionix systemen in beide heli's hetzelfde. De gelijkenis is handiger dan 2 verschillende cockpits.
Maar ben benieuwd of er nou daadwerkelijk 7 heli's gaan komen of dat het er 6 blijven zoals nu het geval is.
-
Er komen geen 7 heli's. Er zijn er namelijk maar 6 besteld.
Nergens staat tot hoelang deze aankoop loopt, dus het het meest logisch als voor de PH-TTR nu al vervanging geregeld is. Dat kan nog best 8 tot 10 jaar duren voordat die er dan daadwerkelijk komt.
De Waddenhelikopters staan buiten deze aanbesteding.
-
Er komen geen 7 heli's. Er zijn er namelijk maar 6 besteld.
Nergens staat tot hoelang deze aankoop loopt, dus het het meest logisch als voor de PH-TTR nu al vervanging geregeld is. Dat kan nog best 8 tot 10 jaar duren voordat die er dan daadwerkelijk komt.
De Waddenhelikopters staan buiten deze aanbesteding.
Nu al een vervanger bestellen voor een heli die nog geen jaar oud is lijkt me sterk eerlijk gezegd. Er staat wel in de berichten een overeenkomst voor maximaal 6 heli's, kan ook zeer goed zijn dat ze er 5 af gaan nemen. Maar only time of inside bronnen kunnen het vertellen.
-
Nu al een vervanger bestellen voor een heli die nog geen jaar oud is lijkt me sterk eerlijk gezegd. Er staat wel in de berichten een overeenkomst voor maximaal 6 heli's, kan ook zeer goed zijn dat ze er 5 af gaan nemen. Maar only time of inside bronnen kunnen het vertellen.
TTR zal niet ingeleverd worden denk ik, het is idd onzin om een heli van een jaar oud in te leveren.
Wat de overeenkomst betreft lijkt mij dat ze bij ANWB vooraf wel een plan hebben gemaakt over de bestelde helis. Ze weten toch vantevoren wel of er 5 of 6 helis nodig zijn?!
-
Nu al een vervanger bestellen voor een heli die nog geen jaar oud is lijkt me sterk eerlijk gezegd. Er staat wel in de berichten een overeenkomst voor maximaal 6 heli's, kan ook zeer goed zijn dat ze er 5 af gaan nemen. Maar only time of inside bronnen kunnen het vertellen.
Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn ook regio's die aanbestedingen voor voertuigen hebben lopen met de duur van 10 jaar met de optie voor nog 5 jaar. Dan loopt zo'n aanbesteding 15 jaar. Over 15 jaar willen ze vast wel weer een keer een nieuwe helikopter bestellen. Als je die nu vast mee neemt in de aanbesteding als optie hoef je dan geen nieuwe aanbesteding voor 1 toestel te starten.
-
Ik heb het nagevraagd bij ANWB MAA, ze zijn niet erg vrijgevig maar zeggen dat 'de nieuw bestelde helikopters deels ter vervanging zijn van de huidige helikopters (EC-135). Het proces zal meerdere jaren in beslag nemen.'
Verder is geen antwoord gegeven op een eventuele reserveheli of een 5e mmt.
-
Dat klopt zeker, maar ik doelde eigenlijk op het gemak van onderhoud. Voor zover ik weet (en mij is verteld door een vriend van me die een typerating voor een ec135 heeft) zijn de helionix systemen in beide heli's hetzelfde. De gelijkenis is handiger dan 2 verschillende cockpits.
Maar ben benieuwd of er nou daadwerkelijk 7 heli's gaan komen of dat het er 6 blijven zoals nu het geval is.
Hoi,
Het gemak van onderhoud was mij even ontschoten tijdens het typen van mijn opmerking. Vullen we elkaar mooi aan (Y).
Vwb het uitfaseren van de huidige helikopters, na alle waarschijnlijkheid blijft de TTR gewoon in operationele dienst. Dat de ANWB nu al een bestelling heeft uitstaan is niet heel vreemd. Er zit een aardige levertijd op de nieuwe H135 modellen. Zoals ik eerder al zei zal er in de aankomende 2 jaar het een en ander gaan veranderen. Overigens zijn de nieuwe registraties die op de kisten komen te staan ook al gereserveerd. Het zal geen verassing zijn, maar de PH-ELP zal 1 van de kisten zijn die er als eerst uit gaat. Was immers ook één van de eerste helikopters die geheel in het geel zonder striping vanuit Volkel en Lelystad is gaan vliegen voor het trainen van de crews.
-
Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn ook regio's die aanbestedingen voor voertuigen hebben lopen met de duur van 10 jaar met de optie voor nog 5 jaar. Dan loopt zo'n aanbesteding 15 jaar. Over 15 jaar willen ze vast wel weer een keer een nieuwe helikopter bestellen. Als je die nu vast mee neemt in de aanbesteding als optie hoef je dan geen nieuwe aanbesteding voor 1 toestel te starten.
Dit slaat kant noch wal. De ANWB plaatst geen bestelling voor een helikopter om deze vervolgens pas 10-15 jaar later in dienst te gaan nemen. Een helikopter afnemen is andere koek dan wat nieuwe grondgebonden voertuigen. De baas blijft bij grondgebonden voertuigen wellicht het zelfde (lees: politie brandweer, ambulance) maar voor de ANWB geldt dat absoluut niet. CHC helicopters was ook in de race om de HEMS wereld in NL te gaan bedienen. Dus vandaar dat het afnemen van een helikopter wat rapper gaat (los van de levertijd) ;)
-
Hoi,
Het gemak van onderhoud was mij even ontschoten tijdens het typen van mijn opmerking. Vullen we elkaar mooi aan (Y).
Vwb het uitfaseren van de huidige helikopters, na alle waarschijnlijkheid blijft de TTR gewoon in operationele dienst. Dat de ANWB nu al een bestelling heeft uitstaan is niet heel vreemd. Er zit een aardige levertijd op de nieuwe H135 modellen. Zoals ik eerder al zei zal er in de aankomende 2 jaar het een en ander gaan veranderen. Overigens zijn de nieuwe registraties die op de kisten komen te staan ook al gereserveerd. Het zal geen verassing zijn, maar de PH-ELP zal 1 van de kisten zijn die er als eerst uit gaat. Was immers ook één van de eerste helikopters die geheel in het geel zonder striping vanuit Volkel en Lelystad is gaan vliegen voor het trainen van de crews.
Weet je toevallig ook welke registraties dat zijn?
Is de ELP al lang zonder striping?
-
Weet je toevallig ook welke registraties dat zijn?
Is de ELP al lang zonder striping?
De ELP vliegt momenteel nog in de originele striping. Ik doelde op het begin van het EC135 tijdperk in NL :).
Registraties zijn nog niet openbaar.
-
De ELP vliegt momenteel nog in de originele striping. Ik doelde op het begin van het EC135 tijdperk in NL :).
Registraties zijn nog niet openbaar.
Ah oke, ik zat al te denken. Heb em onlangs nog gezien.
-
Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn ook regio's die aanbestedingen voor voertuigen hebben lopen met de duur van 10 jaar met de optie voor nog 5 jaar. Dan loopt zo'n aanbesteding 15 jaar. Over 15 jaar willen ze vast wel weer een keer een nieuwe helikopter bestellen. Als je die nu vast mee neemt in de aanbesteding als optie hoef je dan geen nieuwe aanbesteding voor 1 toestel te starten.
De TTR zal dan max 2 jaar ouder zijn dan de eerste 3 helikopters. Wanneer de nieuwe ronde vervanging er aan gaat komen over minimaal 10 jaar (als ze dan nog de HEMS diensten voor het MMT uitvoeren) dan zal men er zeer waarschijnlijk voor kiezen om weer een groter aantal heli's te kopen ipv een aanbesteding op te starten voor 1 heli en dan anderhalf jaar later wederom 5-6 exemplaren bestellen.
Gezien het stijgende aantal vluchten lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ze 7 heli's zullen hebben in totaal om meer te kunnen rouleren, ook ivm de hogere frequentie van onderhoud vanwege het stijgende aantal inzetten.
Bij ambulance's is het anders, die gaan over het algemeen 5-7 jaar mee, en heli vliegt wel een jaar of 10-12
-
https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F1E3F1d5&sub=logboek (https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F1E3F1d5&sub=logboek)
Voor de technici: de heli's zullen 2 PW206B3 motoren krijgen. ;)
-
https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F1E3F1d5&sub=logboek (https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F1E3F1d5&sub=logboek)
Voor de technici: de heli's zullen 2 PW206B3 motoren krijgen. ;)
De EC135P3 heeft volgens mij ook maar 1 motor keuze, de T3 versie heeft wel een andere en minder krachtige motor, maar de TTR is ook al een P3 dus had niet anders verwacht dat ze de P3 zouden nemen
-
De EC135P3 heeft volgens mij ook maar 1 motor keuze, de T3 versie heeft wel een andere en minder krachtige motor, maar de TTR is ook al een P3 dus had niet anders verwacht dat ze de P3 zouden nemen
TTR heeft Turbomeca Arrius 2B2plus motors...
-
TTR heeft Turbomeca Arrius 2B2plus motors...
Niet correct. Op het typeplaatje van de PH-TTR staat "EC 135 P3", waarbij de "P" staat voor Pratt & Whitney, specifiek de PW206B3. Als deze de de Turbomeca Arrius 2B2plus motor had gehad dan stond er op het typeplaatje "EC 135 T3", waar de "T" ook voor staat. De informatie op Helispot.nl staat is niet correct.
Alle "oude" heli's, op de MMT na zijn EC 135 T2/T2+ met de Turbomeca motor, de MMT is P2+ met de PW motor.
-
Niet correct. Op het typeplaatje van de PH-TTR staat "EC 135 P3", waarbij de "P" staat voor Pratt & Whitney, specifiek de PW206B3. Als deze de de Turbomeca Arrius 2B2plus motor had gehad dan stond er op het typeplaatje "EC 135 T3", waar de "T" ook voor staat. De informatie op Helispot.nl staat is niet correct.
Alle "oude" heli's, op de MMT na zijn EC 135 T2/T2+ met de Turbomeca motor, de MMT is P2+ met de PW motor.
Bovenstaande is helemaal juist. Pratt & Whitney, krijg je een mooie zwarte staart van. Dingen stoten vreselijk veel roet uit in tegenstelling tot de Turbomeca motoren. Maar goed, met enige regelmaat even poetsen.
-
Hierbij een kleine update over de aankoop.
Van een van de piloten heb ik vernomen dat eind dit jaar de eerste heli binnen zal komen, en de volgende het jaar daarop en zo door. Deze heli zal eerst naar Groningen gaan om de piloten aldaar te laten wennen aan het nieuwe systeem.
Wat Lifeliner 4 betreft: de samenwerking met ADAC zal met de levering van de nieuwe helikopter(s) stoppen. Dit omdat de vluchten voor ADAC als winstgevend worden gezien, aangezien het grootste deel van de vluchten in Nederland wordt gevlogen. Dit betekent ook dat de afwijkende bestickering zal veranderen in de universele die de andere helis al hebben.
-
Hierbij een kleine update over de aankoop.
Van een van de piloten heb ik vernomen dat eind dit jaar de eerste heli binnen zal komen, en de volgende het jaar daarop en zo door. Deze heli zal eerst naar Groningen gaan om de piloten aldaar te laten wennen aan het nieuwe systeem.
Wat Lifeliner 4 betreft: de samenwerking met ADAC zal met de levering van de nieuwe helikopter(s) stoppen. Dit omdat de vluchten voor ADAC als winstgevend worden gezien, aangezien het grootste deel van de vluchten in Nederland wordt gevlogen. Dit betekent ook dat de afwijkende bestickering zal veranderen in de universele die de andere helis al hebben.
Yes correct! Kleine toevoeging.. Er staan momenteel zelfs 3 H-135 helikopters van MAA op de productielijn bij Airbus Helicopters.
-
O dat is helemaal goed om te horen. Zijn er fotos van?
-
Yes correct! Kleine toevoeging.. Er staan momenteel zelfs 3 H-135 helikopters van MAA op de productielijn bij Airbus Helicopters.
Als je 3 helikopters besteld die in 2019-2020 afgeleverd moeten worden was dat te verwachten. De optie op de volgende drie is nog niet gelicht. Dat kan nog wel enkele tijd duren, bv 2 in 2023 en 1 in 2028. Voor degene die dat vreemd vinden. De prijs is gebaseerd op 6, dat is goedkoper per toestel. De fabriek weet dan dat de volgende drie uit dit framework contract mogen leveren, ook al zou dat pas over 10 jaar zijn. Inflatie (jaarlijkse prijsaanpassing) wordt normaal in zo'n contract meegenomen. Bij geen 3 maar 2, wat volgens dit contract mogelijk is, gaat de prijs per toestel omhoog.
-
Als je 3 helikopters besteld die in 2019-2020 afgeleverd moeten worden was dat te verwachten. De optie op de volgende drie is nog niet gelicht. Dat kan nog wel enkele tijd duren, bv 2 in 2023 en 1 in 2028. Voor degene die dat vreemd vinden. De prijs is gebaseerd op 6, dat is goedkoper per toestel. De fabriek weet dan dat de volgende drie uit dit framework contract mogen leveren, ook al zou dat pas over 10 jaar zijn. Inflatie (jaarlijkse prijsaanpassing) wordt normaal in zo'n contract meegenomen. Bij geen 3 maar 2, wat volgens dit contract mogelijk is, gaat de prijs per toestel omhoog.
Dat zei ik dus ook al, maar een helikopter is wat anders als een voertuig dus slaat die opmerking blijkbaar 'kant noch wal' 98uiye ;D
Dit slaat kant noch wal. De ANWB plaatst geen bestelling voor een helikopter om deze vervolgens pas 10-15 jaar later in dienst te gaan nemen. Een helikopter afnemen is andere koek dan wat nieuwe grondgebonden voertuigen. De baas blijft bij grondgebonden voertuigen wellicht het zelfde (lees: politie brandweer, ambulance) maar voor de ANWB geldt dat absoluut niet. CHC helicopters was ook in de race om de HEMS wereld in NL te gaan bedienen. Dus vandaar dat het afnemen van een helikopter wat rapper gaat (los van de levertijd) ;)
-
Vandaag is een nieuwe traumaheli aangekomen op Lelystad Airport. De heli draagt het registratienummer 'PH-DOC' en moet nog bestickerd en ingericht worden. Fotos staan op het twitteraccount van @mmtnederland.
-
PH-DOC is de vervanger van LL4?
-
PH-DOC is de vervanger van LL4?
Dat klopt!
-
Dat zei ik dus ook al, maar een helikopter is wat anders als een voertuig dus slaat die opmerking blijkbaar 'kant noch wal' 98uiye ;D
Lezen... gewoon lezen. Wellicht niet goed gedaan, want ik citeer even heel simpel wat ik getypt heb " Een helikopter afnemen is andere koek dan wat nieuwe grondgebonden voertuigen ".
Waar zeg ik dat een helikopter geen voertuig is!? In het vervolg eerst goed lezen (en dan bedoel ik al mijn bijdrage in deze discussie, je grammatica aanpassen en wat bronnen zien te vinden om achter de juiste info te komen v.w.b. aankoop/aanbesteding omtrent de Lifeliners/Ambulancehelikopters. Wellicht dat je dan je gram kan halen door dit soort opmerkingen te plaatsen.
Sorry voor de late reactie, lees het nu pas. Niet zoveel actief ivm houding/niveau op dit forum.
-
Lezen... gewoon lezen. Wellicht niet goed gedaan, want ik citeer even heel simpel wat ik getypt heb " Een helikopter afnemen is andere koek dan wat nieuwe grondgebonden voertuigen ".
Waar zeg ik dat een helikopter geen voertuig is!? In het vervolg eerst goed lezen (en dan bedoel ik al mijn bijdrage in deze discussie, je grammatica aanpassen en wat bronnen zien te vinden om achter de juiste info te komen v.w.b. aankoop/aanbesteding omtrent de Lifeliners/Ambulancehelikopters. Wellicht dat je dan je gram kan halen door dit soort opmerkingen te plaatsen.
Sorry voor de late reactie, lees het nu pas. Niet zoveel actief ivm houding/niveau op dit forum.
En JA, ik weet waar ik het over heb. Daar heb ik los van mijzelf betrouwbare bronnen voor binnen de industrie.
-
Update PH-DOC
Vandaag heeft de PH-DOC op Lelystad Airport haar (OOV!) bestickering gekregen.
De bestickering loopt nu door tot op de schuifdeuren.
Begin volgende maand wordt de DOC in gebruik genomen als Lifeliner 4.
-
Ik las ergens dat er gekeken wordt naar een 5e volledig inzetbaar MMT (met heli) in Utrecht of Leiden. (Utrecht lijkt me logischer)
Heeft iemand hier meer over gehoord of informatie over?
-
Ik las ergens dat er gekeken wordt naar een 5e volledig inzetbaar MMT (met heli) in Utrecht of Leiden. (Utrecht lijkt me logischer)
Heeft iemand hier meer over gehoord of informatie over?
Hi,
waar heb je dat gelezen (bron)?
Groet
-
Prak hem dan in Lelystad. Daar ligt nog een vliegveld waar niet veel gevlogen wordt e050
-
Waar staan de politie helikopters eigenlijk? Daar een 5e trauma heli zetten zou wel logisch zijn.
Vraag is wel, wie gaat de de traumaheli bemannen. Voor de artsen en verpleegkundige is dat het meest logisch als de standplaats niet te ver is van hun normale werkplek.
Als het Lelystad wordt, dan moeten de artsen alsnog uit Amsterdam, Utrecht, Leiden of Zwolle komen (zo uit mijn hoofd de trauma centra in de buurt) dan kun je dus kiezen, breng je de mensen naar de heli, of de heli naar de mensen.
-
Waar staan de politie helikopters eigenlijk? Daar een 5e trauma heli zetten zou wel logisch zijn.
Schiphol-Oost, Volkel en Rotterdam, maar in die drie gebieden staan nu dus al trauma heli's :)
-
Waar staan de politie helikopters eigenlijk? Daar een 5e trauma heli zetten zou wel logisch zijn.
Vraag is wel, wie gaat de de traumaheli bemannen. Voor de artsen en verpleegkundige is dat het meest logisch als de standplaats niet te ver is van hun normale werkplek.
Als het Lelystad wordt, dan moeten de artsen alsnog uit Amsterdam, Utrecht, Leiden of Zwolle komen (zo uit mijn hoofd de trauma centra in de buurt) dan kun je dus kiezen, breng je de mensen naar de heli, of de heli naar de mensen.
Beste,
voor jou info, artsen en vpk's kunnen naast het HEMS werk prima hun taken uitvoeren op de standplaats waar een heli gestationeerd is. Dit hoeft niet dicht bij een ziekenhuis (werkplek zoals jij dat aangeeft) te zijn. Zij hebben op de heli stations alle benodige computers etcetc om overige taken te vervullen als er geen inzet is. Daarnaast wonen sommige crewmembers niet eens in de buurt van een station of ziekenhuis. Over alles is nagedacht, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de specialisatie en inzetbaarheid.
-
Schiphol-Oost, Volkel en Rotterdam, maar in die drie gebieden staan nu dus al trauma heli's :)
De thuishaven van de politiehelikopters is Schiphol en bij projecten/acties kunnen ze tijdelijk staan op Volkel of Rotterdam.
Een 5e H-MMT zou in mijn ogen het beste tot zijn recht komen ergens in de omgeving Apeldoorn/Zwolle.
-
Waar staan de politie helikopters eigenlijk? Daar een 5e trauma heli zetten zou wel logisch zijn.
Vraag is wel, wie gaat de de traumaheli bemannen. Voor de artsen en verpleegkundige is dat het meest logisch als de standplaats niet te ver is van hun normale werkplek.
Als het Lelystad wordt, dan moeten de artsen alsnog uit Amsterdam, Utrecht, Leiden of Zwolle komen (zo uit mijn hoofd de trauma centra in de buurt) dan kun je dus kiezen, breng je de mensen naar de heli, of de heli naar de mensen.
Ja maar is niet de hoofdzaak, er komt zelfs een ll2 arts uit Groningen.
Er werd voor een 5e heli gekeken naar Regio Rotterdam, maar daar is tot nu toe geen geschikte plek voor gevonden.
In de luchtvaartnota 2020-2050 wordt dit probleem ook behandeld, maar deze is nog niet uitgebracht...
-
Beste,
voor jou info, artsen en vpk's kunnen naast het HEMS werk prima hun taken uitvoeren op de standplaats waar een heli gestationeerd is. Dit hoeft niet dicht bij een ziekenhuis (werkplek zoals jij dat aangeeft) te zijn. Zij hebben op de heli stations alle benodige computers etcetc om overige taken te vervullen als er geen inzet is. Daarnaast wonen sommige crewmembers niet eens in de buurt van een station of ziekenhuis. Over alles is nagedacht, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de specialisatie en inzetbaarheid.
98uiye :-X
-
Denk dat je de standplaats van LL 5 dusdanig moet kiezen dat de overige 4 allemaal een kleiner werkgebied krijgen zodat aanvliegtijden voor allemaal korter wordt...
-
Update aankoop helis.
Deze maand wordt een nieuwe heli geleverd. Registratie zal PH-LLN zijn.
Volgende maand, juni, wordt de 2e geleverd meg registratie PH-UMC.
De PH-ELP en PH-ULP staan beiden te koop.
-
Ook enig idee wanneer de HVB en MAA vervangen gaan worden? Dan zijn alle heli's gelijk.
-
Ook enig idee wanneer de HVB en MAA vervangen gaan worden? Dan zijn alle heli's gelijk.
Op z'n vroegst volgend jaar. Deze 2 kisten hebben onlangs wat modernisaties gehad zodat ze langer meekunnen en qua equipment gelijk aan de andere helis.
-
Op z'n vroegst volgend jaar. Deze 2 kisten hebben onlangs wat modernisaties gehad zodat ze langer meekunnen en qua equipment gelijk aan de andere helis.
Zal nog wel even duren dan. Als het goed hebben ze nog 3 heli's op bestelling staan toch?
-
PH-LLN is binnen
(https://i0.wp.com/www.aironline.nl/weblog/wp-content/uploads/2020/05/IMG_7579-PH-LLN-Airbus-Helicopters-H135-Lelystad-29-mei-2020.jpg)
Lelystad Airport, 28 en 29 mei 2020 – Met de komst op 28 mei van de PH-LLN is de derde Airbus Helicopters H135 afgeleverd aan de ANWB Medical Air Assistance (MAA).
https://www.aironline.nl/weblog/2020/05/29/ph-lln-airbus-helicopters-h135-afgeleverd-aan-anwb-maa/