Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer voertuigen => Topic gestart door: RUIJ op 10 oktober 2010, 12:57:30
-
Ik ben even benieuwd hoeveel "knikarm" hoogwerkers er nog rijden in Nederland?
Hierbij de 54-651 Hoogwerker Beverwijk
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg96.imageshack.us%2Fimg96%2F5050%2Fs3700010.jpg&hash=6a44a05c2df6b4a5bdb2514c50dc61fe) (http://img96.imageshack.us/i/s3700010.jpg/)
-
In heel drenthe staan knikarmen, behalve in Emmen das weer de uitzondering..
Coevorden heeft zelfs een spiksplinternieuwe..
-
Bedoel jij geen telescoop...
Knikarmen worden niet meer nieuw gemaakt voor de brw.
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hiltonengineering.eu%2Fassets%2Fimages%2Fhw02.jpg&hash=263dc2848cdf9ab3247075c2e917f79b)
Die knikt ook bij de korf, maar ik neem aan dat jij deze knik bedoelt :
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.hiltonengineering.eu%2Fassets%2Fimages%2Fhw01.jpg&hash=8a499af19956be4c8abe40a7337ea0c0)
-
Kan iemand niet het verschil laten zien tussen een Telescoop HW en een Knikarm Hw?
Grtz Chris
-
Kan iemand niet het verschil laten zien tussen een Telescoop HW en een Knikarm Hw?
Uh, zie mijn andere posting?
-
Het verschil is toch op de twee foto's te zien :-\
Een knikarm behaald zijn hoogte doordat de twee armen scharnieren en zo de korf omhoog brengen. Eerste brandweeruitvoering in Nederland was de DAF Simon Snorkel van Den Haag.
Een telescoophoogweker bereikt zijn werkhoogte door twee of meer delen die uitschuiven vanuit de hoofdmast. Om meer felxibilieteit te hebben zijn deze vaak aan het eind van de het laatste uitschuifdeel voorzien van een korte arm (die somns ook een klein deel kan uitschuiven).
Denk dat deze van Berverwijk langzamerhand een zeldzaamheid gaat worden.
-
@ Hunter @Tower- Ladder,
Oeps! toch bedankt voor de hulp!
-
Denk dat deze van Berverwijk langzamerhand een zeldzaamheid gaat worden.
Dat idee heb ik dus ook 0098
Voor de duidelijkheid nog een plaatje van een knikarm in aktie.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg153.imageshack.us%2Fimg153%2F4809%2Farendswegschoorsteenbra.jpg&hash=dd414a24694c4de3f058af6caea23801) (http://img153.imageshack.us/i/arendswegschoorsteenbra.jpg/)
-
Maar zoals de nieuwe van 010-Rijmond (alergishce reactie bij het orginele woord)deze
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg337.imageshack.us%2Fimg337%2F5238%2Fdsc07926.jpg&hash=2da24362d401cdcd82d9ca68f7a9dfdc)
Regio: 17 - Rotterdam Rijnmond
Korps: Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Post: Zuid-Hollandse Eilanden
Soort voertuig: HW
Roepnummer: HW65-1
Merk: Volvo FM 370 6x2
Fabrikant: Bronto/Kenbri
Kenteken: BX-LP-54
Bouw/dienstjaar: 2010
Bijzonderheden: Stond bij Kenbri
Is dit dan een combi van beide want die knikt halverwege de arm en bij de korf
-
Nee, dit is een gewone Telescooparm.
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffire-engine-photos.com.s3.amazonaws.com%2F4891.jpg&hash=24c6b39bcc5ac81627798bc71583fba8)
En om het nog ingewikkelder te maken, dit is een telescopische knikhoogwerker. De twee hoofdbomen scharnieren en zo komt het werkplatform omhoog. Maar in de twee bomen zit ook nog een uitschuifdeel, waardoor men enorme hoogtes kon bereiken. In dit geval 150 ft, ca, 45 m.
-
De HW van Beverwijk word een museum stuk!
-
Ik vrees dat je gelijk hebt Jef.
We zijn nog de enigste....
-
Brandweer Best heeft er tog nog 1 rijden?
Helaas geen foto! Misschien iemand anders?
-
Nee dat is een telescooparm.
-
Volgens mij in Zeeland twee: Hulst en Terneuzen
-
Volgens mij in Zeeland twee: Hulst en Terneuzen
Beide telescoop en geen knikarm
-
Welke voor/nadelen heeft een knikarm hoogwerker tov een telescoop hoogwerker?
-
Welke voor/nadelen heeft een knikarm hoogwerker tov een telescoop hoogwerker
Even zo op de gok, techniek van knikarm is simpeler, twee vaste delen die door middel van één of meer cilinders de boven boom heffen. De eerste uitvoering had ook nog een niveau regeling door middel van een stangen syteem om de korf horizontal te houden. De werkhoogte is beperkt door de maximale lengte van de armen, in rijposistie, je wilt misschien wel naar 30 m, maar dan heb je twee armen van 15 meter nodig. Ander nadeel, het is lastig om in een smalle straat te werken, je hebt altijd een enorme uitzwaai aan de tegenoverliggende zijde, en wanneer je te dichtbij staat kun je de gevel helemaal niet of slechts beperkt bereiken. Zwaarte punt ligt hoog, omdat de armen over de cabine liggen, en vaak ook nog boven elkaar.
Kosten zullen lager zijn als een telescoophoogwerker.
Techniek van een Telescoop is gecompliceerder maar de totale voertuiglengte is niet meer bepalend voor de werkhoogte. Bij de uitvoering met korf aan aan de achterzijde (Hilton)was het zwaartepunt ook laag, en was door twee of drie delen te laten uitschuiven ook een goede werkhoogte te bereiken, 22-30 m.
Nadeel was dat men moeilijk over een obstakel kon manouvreren wat een knikarm wel kon, maar door een korte arm aan de hoofdmast te maken was dat op te lossen, en door de kleine boom ook als telescoop uit te voeren, en een draaibare korf te maken is de telescoop erg flexibel inzetbaar.
Nadeel van hoogwerkers is de langere tijd om op te zetten, de grotere stempelbreedte, en de vaak wat grotere voertuigen. Vooral in oude binnensteden is de autoladder in compacte uitvoering eigenlijk het redvoertuig bij uitstek.(A'dam)
-
Nadeel van de knikarmhoogwerker is ook dat het afhijsen van patiënten nog wel eens lastig kan zijn.
Zo is het moeilijker om af te hijsen vanaf de eerste etage, wanneer de gevel van de woning wat verder van de straat af staat. Bijvoorbeeld bij een plantsoentje, geparkeerde auto's of grote voortuin.
(ter illustratie:)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112ijmond.nl%2Fimages%2Fstories%2FFoto%2Falgemeen%2F651_afhijsen_2-border.jpg&hash=9b32d15cd447bf82f4950f6610e38f0a)
(hier redde de hoogwerker de afstand, maar je kunt je voorstellen dat dit lastiger wordt als de woning twee meter naar achteren staat)
Daarnaast is de korf relatief hoog, waardoor het moeilijker is om de brancard van de korf af te tillen:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112ijmond.nl%2Fimages%2Fstories%2FFoto%2Falgemeen%2F651_afhijsen-border.jpg&hash=eda6f05eb14268cc18304c2b0ab7802c)
-
Nadeel van de knikarmhoogwerker is ook dat het afhijsen van patiënten nog wel eens lastig kan zijn.
Daarnaast is de korf relatief hoog, waardoor het moeilijker is om de brancard van de korf af te tillen:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112ijmond.nl%2Fimages%2Fstories%2FFoto%2Falgemeen%2F651_afhijsen-border.jpg&hash=eda6f05eb14268cc18304c2b0ab7802c)
Zitten die twee opstapjes standaard op de hoogwerker voor dit soort klussen?
Moet je een net een aantal korte mensen hebben, die kunnen er dan niet eens bij. Zelfs lange mensen hebben al moeite.
-
Zitten die twee opstapjes standaard op de hoogwerker voor dit soort klussen?
jup, zie ook http://www.brandweerbeverwijk.nl/Voertuigen/Materiaal/Brancardsteun.htm (http://www.brandweerbeverwijk.nl/Voertuigen/Materiaal/Brancardsteun.htm)
-
jup, zie ook http://www.brandweerbeverwijk.nl/Voertuigen/Materiaal/Brancardsteun.htm (http://www.brandweerbeverwijk.nl/Voertuigen/Materiaal/Brancardsteun.htm)
Bedankt voor de link! O0
-
hier redde de hoogwerker de afstand, maar je kunt je voorstellen dat dit lastiger wordt als de woning twee meter naar achteren staat
CVoorect, ligt er een beetje aan of de hoofdboom nog verder verticaal kan, dan kun je met de hoofdboom weer naar voren, maar ga je gelijk ook omhoog. En dat is dus de beperking van een knikarm. Probleem was groter geweest als de straat heel smal was, dan had de tegen zijde van de korf aan de andere zijde tegen de gevel gestaan.
Daarnaast is de korf relatief hoog, waardoor het moeilijker is om de brancard van de korf af te tillen
Daar hebben oude telscoophoogwerkers en autoladders ook last van, de brancardsteunen zijn pas later aan de voertuigen toegevoegd, en moesten op een bestaande korf gemonteerd worden.
Plus daarbij het feit dat de korf nooit helemaal op straatniveau kon komen, en zie het probleem op de foto.
-
CVoorect, ligt er een beetje aan of de hoofdboom nog verder verticaal kan, dan kun je met de hoofdboom weer naar voren, maar ga je gelijk ook omhoog. En dat is dus de beperking van een knikarm.
Hij komt wel vrij rechtop:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brandweerbeverwijk.nl%2FInzet%2F2009%2FAugustus%2F21-8%2520munnikenweide%2520afb6.jpg&hash=7ac0a5e6d51e153a258aca8b83a7fa64)
Probleem was groter geweest als de straat heel smal was, dan had de tegen zijde van de korf aan de andere zijde tegen de gevel gestaan.
Valt wel mee. De brancardsteun is 360 graden draaibaar en kan zowel aan de linker- als aan de rechterhoek van de korf geplaatst worden. je hoeft dus niet de hele arm te draaien om bij de gevel te komen.
-
je hoeft dus niet de hele arm te draaien om bij de gevel te komen.
Uhhhhh, ??? je zult toch met de korf bij het raam moeten kunnen komen, en als dan de korf niet goed voor het raam staat kun je de brancardsteun draaien zodat je haaks op de opening staat.
Zowel bij een autoladder, knikarm of telescoop is het grootste probleem smalle straten waarbij het redvoertuig met zijn draaikrans te dichtbij staat. Als je minder dan 9 meter van de gevel staat en op 1 hoog moet zijn staat de korf van de autoladder in de woonkamer :) Zal eens kijken of ik een voorbeeld foto kan vinden.
En hier istie, autoladder ver voorbij het pand, anders kun je dwars door de gevel heen, hier had een "oude" knikarm hoogwerker problemen kunnen hebben.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F%5Burl%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2Fstories%2Fincidenten%2F20100612%2Fw-dsc02779.jpg%5Dhttp%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2Fstories%2Fincidenten%2F20100612%2Fw-dsc02779.jpg%5B%2Furl%5D&hash=9314ed67fe00badef2957658664a4506)
-
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.regio15.nl%2Fimages%2Fstories%2Fincidenten%2F20100612%2Fw-dsc02779.jpg&hash=ecbc41db74ca9071680086aa24e00a1b)
-
Hier een foto van een combinatie knikarm/telescoop. Bronto HLA290/88.
http://www.flickr.com/photos/45378545@N06/4181215782/#sizes/l/in/photostream/ (http://www.flickr.com/photos/45378545@N06/4181215782/#sizes/l/in/photostream/)
-
Leuke discussie!
Maar ik denk dat we ondertussen wel kunnen concluderen dat we in Beverwijk echt de laatste knikarm hebben staan (in brandweerdienst)
Nog even voor de duidelijkheid, voor het goede had de korf op onderstaande foto nog wel 30 cm lager gekund.
Daarnaast is de korf relatief hoog, waardoor het moeilijker is om de brancard van de korf af te tillen:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112ijmond.nl%2Fimages%2Fstories%2FFoto%2Falgemeen%2F651_afhijsen-border.jpg&hash=eda6f05eb14268cc18304c2b0ab7802c)
Scheelt toch weer tillen.
De zwarte slangen onder de korf kunnen de straat raken.
-
Er zijn helemaal geen knikarm hoogwerkers meer in Nederland .......
Beverwijk heeft de niet gehaald met de HW651
-
Trots brandweer is kapot
Gepubliceerd op 08 december 10, 17:07 Laatst bijgewerkt op 08 december 10, 17:11
BEVERWIJK - De hoogwerker van de Beverwijkse brandweer is stuk. Of de wagen wordt gerepareerd, is hoogst onzeker. Vervanging is al helemaal uit den boze. De trots van de brandweer is misschien wel definitief uit de running.
Tot dusver was het bij elke brandweeruitruk een vertrouwd gezicht. Eerst komt de ’gewone’ brandweerauto. Met de mannetjes en de slangen. En vlak daarachter de imposante hoogwerker. Want Beverwijk heeft een heleboel flats, en dan kun je zo’n hoog bakje op een uitschuifbare steel maar beter bij je hebben.
Die hoogwerker is nu stuk. Officieel heet het dat de wagen ’niet meer voldoet aan de veiligheidseisen.’ Maar dat is een understatement. De wagen was jaren geleden al aan vervanging toe, maar de kapitale investering werd door de gemeente steeds uitgesteld. Nu gaat de gemeente er niet meer over, maar de Veiligheidsregio Kennemerland. En die zegt: de ladderwagens uit Heemskerk en Velsen komen wel, als er iets aan de hand is in Beverwijk. Exit Beverwijkse hoogwerker, zo lijkt het.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5339121.ece/Trots-brandweer-is-kapot- (http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5339121.ece/Trots-brandweer-is-kapot-)
-
Trots brandweer is kapot
Gepubliceerd op 08 december 10, 17:07 Laatst bijgewerkt op 08 december 10, 17:11
BEVERWIJK - De hoogwerker van de Beverwijkse brandweer is stuk. Of de wagen wordt gerepareerd, is hoogst onzeker. Vervanging is al helemaal uit den boze. De trots van de brandweer is misschien wel definitief uit de running.
Tot dusver was het bij elke brandweeruitruk een vertrouwd gezicht. Eerst komt de ’gewone’ brandweerauto. Met de mannetjes en de slangen. En vlak daarachter de imposante hoogwerker. Want Beverwijk heeft een heleboel flats, en dan kun je zo’n hoog bakje op een uitschuifbare steel maar beter bij je hebben.
Die hoogwerker is nu stuk. Officieel heet het dat de wagen ’niet meer voldoet aan de veiligheidseisen.’ Maar dat is een understatement. De wagen was jaren geleden al aan vervanging toe, maar de kapitale investering werd door de gemeente steeds uitgesteld. Nu gaat de gemeente er niet meer over, maar de Veiligheidsregio Kennemerland. En die zegt: de ladderwagens uit Heemskerk en Velsen komen wel, als er iets aan de hand is in Beverwijk. Exit Beverwijkse hoogwerker, zo lijkt het.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5339121.ece/Trots-brandweer-is-kapot- (http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5339121.ece/Trots-brandweer-is-kapot-)
En zo heeft de brandweer beverwijk hun wagen park de laatste jaren heel hard kleiner zien worden