Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Verkeersregelaars => Topic gestart door: pb_vkr_zh op 12 mei 2016, 13:07:28
-
Op het moment dat ik aan het werk ben en na een x aantal auto's het verkeer van mijn kant weer moet stopzetten en er in het aankomend verkeer een lesauto zit, wil ik zelf als de situatie het toelaat, heel bewust de lesauto een stopteken geven. ;)
Ik ben benieuwd of er naast mij ook Verkeersregelaars, Politie en RDW bevoegde personen zijn
die bewust en bij gelegenheid een lesauto uitkiezen die aan komt rijden, om die een stopteken te geven?
Tijdens de rijles ga ik er vanuit dat de rijinstructeur dan in de praktijk een uitleg geeft... O0
-
Dat doe ik als t ff kan, ja. Goede les voor de leerling. Weet hij zij meteen hoe te handelen
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Ik geef een lesauto alleen een stopteken als ik geen L op het dak zie en de indruk krijg (gezien de rijstijl) dat men wel aan het lessen is. Ik ben het wel eens tegen gekomen dat er alleen een L sticker op de zijkant van de auto stond, waardoor het voor het overige verkeer niet duidelijk wordt dat er gelest wordt. Dit bord op het dak is wettelijk verplicht.
-
Ik deed het praktisch altijd als ik een auto moest prikken en ik zag een lesauto.
Heb ook ooit een klacht gehad van een instructeur. Na 4x vond hij het niet leuk meer. Heb toen gezegd dat als hij het niet meer wou hebben hij een andere route moest kiezen (was elke keer wel een andere leerling(e))
-
Fijn om deze antwoorden te zien en zie dat ik niet de enige ben. O0
-
Dit bord op het dak is wettelijk verplicht.
De L moet aan de voor- en achterzijde zichtbaar zijn. Dat kan ook anders dan op het dak...,
-
De L moet aan de voor- en achterzijde zichtbaar zijn. Dat kan ook anders dan op het dak...,
Volgens mij moet dit aan de voor- en achterzijde zichtbaar op het dak staan, in ieder geval tijdens examens:
Een lesauto moet zijn voorzien van een bord of sticker met een witte letter L tegen een blauwe achtergrond. Voor het doen van een examen is het bord op het dak verplicht, de sticker is dan niet voldoende.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto)
Hoe exacte wetgeving is vind ik niet zo vlug.
EDIT: wat meer info op de site van het CBR:
voorzien van het wettelijk voorgeschreven L-bord, in verticale stand aangebracht op het dak van het motorvoertuig en zodanig bevestigd dat het niet door (rij)wind of anderszins kan losraken.
De L-aanduiding mag een onderdeel vormen van een rijschoolnaam(reclame)bord, dat goed bevestigd is en aangebracht op een verticaal vlak en overeenkomstig de bepalingen over afmetingen.
Het L-bord moet in verticale stand en haaks op de lengteas van het voertuig aanwezig zijn en moet zowel aan de voor- als achterzijde goed leesbaar zijn; eventuele dak(reclame)borden zijn zodanig bevestigd dat zij niet door de (rij)wind of op een andere manier kunnen losraken.
op (het dakbord van) het examenvoertuig staat de naam vermeld van de opleider via wie dit praktijkexamen is aangevraagd. Bij examens in de categorie B is slechts één rijschoolnaam op het examenvoertuig toegestaan. Deze naam is naar het uitsluitende oordeel van het CBR prominent aanwezig ten opzichte van andere uitingen die op het voertuig zijn aangebracht.
De naam van de opleider die het examen heeft aangevraagd, moet overeenstemmen met de naam op het examenvoertuig en met de naam waaronder de opleider bij het CBR is ingeschreven;
Bron: CBR punt 12 (http://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=95)
-
Volgens mij moet dit aan de voor- en achterzijde zichtbaar op het dak staan, in ieder geval tijdens examens:
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lesauto)
Je plaatst een linkje van Wikipedia maar je hebt de tekst niet gelezen? Daar staat dus als laatste vermeld:
Een lesauto moet zijn voorzien van een bord of sticker met een witte letter L tegen een blauwe achtergrond. Voor het doen van een examen is het bord op het dak verplicht, de sticker is dan niet voldoende.
Het CBR verzint zijn eigen regeltjes en vindt dus dat bij een examen de L op het dak moet staan. Voor de rest is een (magneet-)sticker op de voor- en achterzijde wettelijk voldoende.
-
Ik deed het praktisch altijd als ik een auto moest prikken en ik zag een lesauto.
Heb ook ooit een klacht gehad van een instructeur. Na 4x vond hij het niet leuk meer. Heb toen gezegd dat als hij het niet meer wou hebben hij een andere route moest kiezen (was elke keer wel een andere leerling(e))
Geen echt fanatieke instructeur lijkt me dat dan. Als ik rij instructeur was zou ik het juist fijn vinden, kun je weer wat dingen uitleggen adh van de praktijk. Zeker als het zoals jij zegt telkens een andere leerling is. Als het telkens dezelfde was dan zou dat na een aantal maal wel vervelend worden denk ik ja, maar dan nog, dat kan jij niet zien en hij zal ook wel doorhebben dat je het met opzet doet.
-
Ik zou het ook irritant vinden hoor.
De regels omtrent verkeersregelaars zitten ook gewoon in de theorie en de instructeur kan het ook met de leerling bespreken als hij je ziet staan zonder dat je hem specifiek laat stoppen.
-
De L moet aan de voor- en achterzijde zichtbaar zijn. Dat kan ook anders dan op het dak...,
Je hebt gelijk, daar doelde ik op. Alleen als het op de zijkant zichtbaar wordt gemaakt, zie mijn vorige reactie, controleer ik het bij twijfel.
Voor de regeling:
De aanduiding, bedoeld in de artikelen 7, onderdeel d, 8, onderdeel c, 9, eerste lid, onderdeel c, 79, 80, onderdeel c, en 81, onderdeel c, van het Reglement rijbewijzen, bestaat uit een witte hoofdletter ’L’ op een lichtblauwe, vierkante achtergrond, die niet retroreflecterend is.
Artikel 2
1 Voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen moet de in artikel 1 bedoelde aanduiding zodanig zijn aangebracht dat deze zowel voor het tegemoetkomende als voor het achteropkomende verkeer duidelijk en goed zichtbaar is.
2 Bij motorrijtuigen op twee wielen moet de in artikel 1 bedoelde aanduiding zodanig zijn aangebracht dat deze voor het achteropkomende verkeer duidelijk en goed zichtbaar is.
Al blijf ik er bij dat een L-bord op het dak meer opvalt dan een vierkante, niet reflecterende sticker op de achterkant of voorkant van een auto.
-
Al blijf ik er bij dat een L-bord op het dak meer opvalt dan een vierkante, niet reflecterende sticker op de achterkant of voorkant van een auto.
De meeste mensen zien blauwblauw niet en die geeft nog licht. Als er een SUV of ander hoger voertuig voor of achter de L rijdt, is de L op het dak ook al bijna niet zichtbaar. Ik zou, persoonlijk, ook liever de L op het dak hebben maar als ik, toen ik nog rijles gaf, 2 uurtjes snelweg ging rijden, gingen de magneten op de auto en het bord van het dak 0098
-
Waar mogelijk doe ik het ook. Al zitten stoptekens en personen die ze mogen geven in de lesstof, praktijk ervaring werkt toch altijd beter.
-
Waar mogelijk doe ik het ook. Al zitten stoptekens en personen die ze mogen geven in de lesstof, praktijk ervaring werkt toch altijd beter.
Fijn om te zien dat je er ook zo over denkt. O0
-
Ik deed het praktisch altijd als ik een auto moest prikken en ik zag een lesauto.
Heb ook ooit een klacht gehad van een instructeur. Na 4x vond hij het niet leuk meer. Heb toen gezegd dat als hij het niet meer wou hebben hij een andere route moest kiezen (was elke keer wel een andere leerling(e))
Niet alleen heeft de instructeur hier gelijk, want dit valt namelijk onder opzettelijk hinderen zonder noodzaak. Hij heeft dus ook een reden om aangifte te doen als hij dit kan bewijzen.
Maar ik vind het ook laakbaar om juist een lesauto te zoeken. Een leerling heeft er meer aan om te zien hoe het overige verkeer ook op de VKR reageert en niet alleen aan de handelingen van een VKR.
Zelf vind ik dit op haantjes gedrag lijken om een bepaald voertuig te zoeken in plaats van een stopteken geven wanneer het nodig is.
-
Het CBR verzint zijn eigen regeltjes en vindt dus dat bij een examen de L op het dak moet staan. Voor de rest is een (magneet-)sticker op de voor- en achterzijde wettelijk voldoende.
Ook bij examens is het voldoende. Menig maal heeft de rijschool van mijn kameraad gedreigd een zaak te maken als het examen niet zou worden afgenomen, de beste man was bang voor beschadigingen aan dak door zo'n magneetgeval.
Hij had dan ook geen stikkers op zijn voertuig maar klembordjes die bovenop het kenteken konden worden geklikt.
Nog steeds geeft hij rijles en zonder dakset.
-
Niet alleen heeft de instructeur hier gelijk, want dit valt namelijk onder opzettelijk hinderen zonder noodzaak.
Zelf vind ik dit op haantjes gedrag lijken om een bepaald voertuig te zoeken in plaats van een stopteken geven wanneer het nodig is.
Helemaal eens !
-
Niet alleen heeft de instructeur hier gelijk, want dit valt namelijk onder opzettelijk hinderen zonder noodzaak. Hij heeft dus ook een reden om aangifte te doen als hij dit kan bewijzen.
Maar ik vind het ook laakbaar om juist een lesauto te zoeken. Een leerling heeft er meer aan om te zien hoe het overige verkeer ook op de VKR reageert en niet alleen aan de handelingen van een VKR.
Zelf vind ik dit op haantjes gedrag lijken om een bepaald voertuig te zoeken in plaats van een stopteken geven wanneer het nodig is.
Voor de duidelijkheid: Ik zet alleen het verkeer stil als het nodig is.
Als er binnen de marge een lesauto zit, dan kies ik ervoor om de lesauto stop te zetten.
En zie dit persoonlijk niet als opzettelijk hinderen zonder noodzaak.
-
Niet alleen heeft de instructeur hier gelijk, want dit valt namelijk onder opzettelijk hinderen zonder noodzaak. Hij heeft dus ook een reden om aangifte te doen als hij dit kan bewijzen.
Maar ik vind het ook laakbaar om juist een lesauto te zoeken. Een leerling heeft er meer aan om te zien hoe het overige verkeer ook op de VKR reageert en niet alleen aan de handelingen van een VKR.
Zelf vind ik dit op haantjes gedrag lijken om een bepaald voertuig te zoeken in plaats van een stopteken geven wanneer het nodig is.
Ik zei ook: als ik moest prikken om het verkeer stop te zetten...
dus niet gericht elke keer (die) lesauto stil zetten.
Ik heb meerdere rijinstructeurs gesproken en de meesten geven zelfs aan die graag meerdere keren langs te willen komen om een stopteken te krijgen voor lesdoeleinden
Hinderen zonder noodzaak vind ik ook wel een leuke.... in mijn voorbeeld ging het om een drukke om-en-om-regeling en was er zeker noodzaak om een voertuig stil te zetten.
-
Ik sluit me helemaal aan bij pb-vkr-zh en DeMassel. Wij doen niet aan auto pesten, maar heb het bijvoorbeeld pas wel mee gemaakt dat de instructeur moest ingrijpen. Die leerling vergeet dat nooit meer!