Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Optische- en Geluidssignalen => Topic gestart door: BVR den haag op 3 oktober 2013, 19:36:31
-
Hallo allemaal
Ik had laats een gesprek met een collega en hier op het forum kom ik het ook tegen.
Hoe gaat het in zijn werk als er uit meerdere richtingen ogs komt op 1 kruising of zijweg?
Mijn collega zei zorg dat er over al een baan vrij is de rest is aan hun.
Is er een standaard regel?
Eerst politie, dan brandweer en dan ambu?
Gaat het gewoon via de verkeers regels verkeer van rechts eerst?
Of is dat per oproep verschillend?
Ik hoop dat jullie dit kunnen verhelderen zodat wij als verkeersregelaars jullie zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.
Alvast bedankt
-
Ik ben al 4 jaar beroepsregelaar en heb het nog maar 1x meegemaakt dus het is zeldzaam.
Wij gebruiken meestal onze eigen afgesproken volgorde.
Dit is meestal ambu, brw, pol.
Bij niet gelijktijdige aankomst is het wie het eerst komt wie het eerst gaat.
De diensten zelf redden zich anders zelf ook wel ;)
-
Lijkt me geen zaak voor verkeersregelaars om zich mee te bemoeien. De aanrijdende eenheden weten waar ze heen gaan en wie daar als eerste moet staan, dat regelt zichzelf in de praktijk wel.
-
Is toch gewoon onderling op te lossen? In amerika heeft 50% van de kruisingen geen stoplicht. Gewoon allemaal stoppen bij de streep, diegene die als eerste stilstaat mag ook als eerste rijden. De kans dat twee voorrangsvoertuigen op EXACT hetzelfde tijdstip oprijden is nihil denk ik. Als het gebeurd is er altijd wel eentje een seconde eerder, gewoon je boeren verstand volgen en dan komt alles goed ;)
-
Inderdaad. Hier is niets over afgesproken en dat zal nooit gebeuren ook..
De grootste en zwaarste, die komt het beste uit de klap..
-
Dit is ook wel eens mis gegaan. Denk aan het ongeval tussen Autospuit Hendrik en een noodhulpvoertuig waarna de autospuit zich in een winkelpand boorde.
Inderdaad gewoon even kijken en nadenken. Onderweg naar een reanimatie? Laat dan die ambu voorgaan, en onderweg naar een woningbrand, laat dan de brandweer voorgaan. :)
-
De aanrijdende eenheden weten waar ze heen gaan en wie daar als eerste moet staan, dat regelt zichzelf in de praktijk wel.
Klopt maar ze weten niet waar ze zich ten opzichte van elkaar bevinden en elkaar horen is er ook niet bij met
een gillende sirene op je dak
-
Vroeger was de regel twee toon gaat voor drie toon, dat is al lang niet meer.
Naast je OGS heb je ook je normale verkeersregels..........Dus van rechts gaat de collega voor........of samen naar een Brand laat ik graag de brandweer voor!!
Het is wel dubbel opletten want de meeste verwachten het ook niet je bent zo bezig met je weg creëren dat je sommige collega's ook ziet schrikken......hè jij ook hier?? 0098
-
Klopt maar ze weten niet waar ze zich ten opzichte van elkaar bevinden en elkaar horen is er ook niet bij met
een gillende sirene op je dak
Gelukkig zijn chauffeurs opgeleid om hun andere zintuig ook te gebruiken, kijken.
-
Ik lees een aantal dingen zoals: ze communiceren met elkaar, als ze naar een reanimatie gaan de ambu voor laten, dat lossen verkeersregelaars wel op.....
Laten we vooropstellen, we hebben geen directe verbinding met hulpdiensten onderling dus die valt af. Of we naar een reanimatie gaan zal niemand weten behalve de bemanning van het voertuig, evenals of we naar dezelfde melding gaan of dat we allebei een andere melding hebben. Daarom is het ook zaak dat niemand het verkeer gaat sturen, dat lossen de hulpdiensten onderling prima zelf op. Hier zijn namelijk geen afspraken over.
Vaak zal het op basis van first come first serve gaan.
-
Ik lees een aantal dingen zoals: ze communiceren met elkaar, als ze naar een reanimatie gaan de ambu voor laten, dat lossen verkeersregelaars wel op.....
Laten we vooropstellen, we hebben geen directe verbinding met hulpdiensten onderling dus die valt af. Of we naar een reanimatie gaan zal niemand weten behalve de bemanning van het voertuig, evenals of we naar dezelfde melding gaan of dat we allebei een andere melding hebben. Daarom is het ook zaak dat niemand het verkeer gaat sturen, dat lossen de hulpdiensten onderling prima zelf op. Hier zijn namelijk geen afspraken over.
Vaak zal het op basis van first come first serve gaan.
Lijkt me inderdaad niet de bedoeling dat verkeersregelaars dit bepalen. Geen protocollen o.i.d. voor dit soort situaties, het komt zó sporadisch voor, niet nodig. Sluit me aan bij je post.
-
Sterker nog, afhankelijk van de situatie is het goed mogelijk dat ik de verkeersregelaar zou negeren.
-
Deze discussie is zonder de vkr
-
Chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen zijn oud en wijs genoeg om dit snel onderling uit te laten maken. Met een paar gebaren is dit zo opgelost. Iedere andere bemoeienis kan juist voor brokken zorgen.
-
Ik lees een aantal dingen zoals: ze communiceren met elkaar, als ze naar een reanimatie gaan de ambu voor laten, dat lossen verkeersregelaars wel op.....
Laten we vooropstellen, we hebben geen directe verbinding met hulpdiensten onderling dus die valt af. Of we naar een reanimatie gaan zal niemand weten behalve de bemanning van het voertuig, evenals of we naar dezelfde melding gaan of dat we allebei een andere melding hebben. Daarom is het ook zaak dat niemand het verkeer gaat sturen, dat lossen de hulpdiensten onderling prima zelf op. Hier zijn namelijk geen afspraken over.
Vaak zal het op basis van first come first serve gaan.
Prima verwoord O0
-
Was het hier niet de regel dat bij alle gelijkwaardige verkeersdeelnemers, dus autoverkeer of voorrangsvoertuigen met spoed, de verkeersregels gelijk aan elkaar zijn? Hiermee wil ik zeggen, als een auto van rechts komt geef je die voorrang. Als een ambulance met spoed van rechts komt en je wilt zelf als brandweer met spoed rechtdoor dat je dan de ziekenauto voorrang geeft?
-
Ik heb dat wel vaker gehoord, maar zie geen heil in die regel; de regels omtrent een voorrangsvoertuig zijn zo dwingend en absoluut, dat je mi niet terug kan vallen op 'rechts heeft voorrang'. Bij toeters en bellen is dat namelijk niet zo en de chauffeur zal dat ook altijd volhouden.
Dergelijke aanrijdingen worden, denk ik, voornamelijk afgehandeld ogv art 5; te snel de kruising over, etc..