Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Overige hulpdiensten => Voertuigen overige hulpdiensten => Topic gestart door: Rolanddeg op 28 september 2006, 21:44:36
-
Nederland heeft in 2003 zijn eigen USAR team opgericht: USAR.NL (USAR.NL staat voor Urban Search and Rescue Nederland). USAR.NL is een specialistische bijstandseenheid met als missie ‘het verlenen van integrale hulp na een ramp of een zwaar ongeval in binnen- en buitenland, gericht op het redden van mensen en dieren zolang dat nog kan’. In 2007 is USAR.NL geclassificeerd als ‘heavy team’ naar de richtlijnen van de VN. In 2011 heeft een herclassificatie plaatsgevonden. Bron en meer informatie: www.usar.nl (http://www.usar.nl)
USAR.NL is samengesteld uit verschillende diensten (m.n. brandweer, politie en defensie). Het materieel van de USAR wordt beheerd door het Instituut Fysieke Veiligheid.
Vandaag kwam ik semi-toevallig een oefening van de USAR tegen, op nog geen 200 meter van m'n huis... Apart, aangezien je zo'n dergelijk team niet dagelijks tegen komt! Na een praatje met de leidinggevende mocht ik ook, uiteraard aan eigen veiligheid denkend, even een kijkje binnen in het huis nemen terwijl ze bezig waren een muurtje door te breken. Wat een gereedschap!! :o Naja, zie het resultaat hier onder:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8156_klein.jpg&hash=762f6a8c94af3781fb7530e83903309b)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8157_klein.jpg&hash=748bde83ec02b26b43bda5714b2182ee)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8158_klein.jpg&hash=db3b5dac1a56c4112a073b4d38ebbbf3)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8160_klein.jpg&hash=b78907567cc6a73b2128b50c4d439838)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8161_klein.jpg&hash=5bf57a74f7e8a8e867197c9b8e3be77c)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8163_klein.jpg&hash=07ff026492964fd1646f80730af5b133)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8165_klein.jpg&hash=51a8292c6d31e873bc2b68b69a9e653e)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8166_klein.jpg&hash=42df05c6f717a4ecc13400a1319ce9b1)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8167_klein.jpg&hash=f313cf5b1eb2d69585f97897e172f2ef)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8168_klein.jpg&hash=deec72d3281be04eab9a5160581793a5)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8169_klein.jpg&hash=303df649bfa411ede909fcad1efc3beb)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8174_klein.jpg&hash=81863aee115daf102d1b75252c4a6ee6)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8179_klein.jpg&hash=e732dcb5e5a99856201a038962ba9fe2)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fmoordenbrand%2F20060928_usar%2FIMG_8186_klein.jpg&hash=291176c8034352b79ef005fcc87ede3c)
Nederland wordt aan alle kanten beveiligd door hulpdiensten. De bekendste hiervan zijn de politie, brandweer en ambulance. Echter bij een grote ramp met zeer veel slachtoffers kunnen deze hulpdiensten het niet meer aan, dus dan is er extra ondersteuning nodig. Voor de ambulance ondersteuning wordt er dan een SIGMA groep (Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie) gealarmeerd, de politie kan geholpen worden door het leger en de brandweer
door de USAR. Deze laatste groep is de onbekendste uit het rijtje, maar zeker niet de minste!
De USAR (Urban Search And Rescue team) is een groep die gespecialiseerd is in hulpverlening bij heel grote rampen waarbij veel slachtoffers betrokken zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aardbevingen. Maar aangezien er in Nederland (gelukkig) vrijwel geen rampen op grote schaal voorkomen, wordt dit team ook uitgestuurd naar het buitenland, in een straal van 5000 kilometer rond Nederland. Zo is dit team ook ingezet bij de aarbevingen in Turkije en Pakistan.
Echter geen inzet zonder oefening. Zo werd er afgelopen week met een team geoefend in een aantal sloopwoningen in de Meidoornstraat, Hendrik Ido Ambacht. Het doel van de oefening was ervaring krijgen met het gereedschap dat gebruikt wordt. En aangezien het behoorlijk heftig apparatuur is, werd er dus ook hard tekeer gegaan! De opdracht was:
‘begin in de kruipkelder van huis 1 en ga via zolder naar huis 2, en dan weer terug naar de kruipkelder van huis 2. Zonder ‘normale’ routes zoals trappen te gebruiken.’
Makkelijker gezegd dan gedaan. Welke muren mag je doorbreken zonder dat het hele huis instort? Waar lopen de draagbalken van de vloeren, dus waar mag je zagen?
Al met al een zeer specialistische oefening, waar veel kennis en ervaring bij komt kijken. Echter al snel werd duidelijk dat de mensen van het USAR team (in het normale leven brandweermensen) zéér professioneel zijn. De USAR is wèl voorbereid op een grote ramp.
Tekst en foto’s: Roland de Groot
-
Cool, wist niet dat dat bestond ??? :)
-
meer info zie www.usar.nl ;)
-
(...)
Al met al een zeer specialistische oefening, waar veel kennis en ervaring bij komt kijken. Echter al snel werd duidelijk dat de mensen van het USAR team (in het normale leven brandweermensen) zéér professioneel zijn. De USAR is wèl voorbereid op een grote ramp.
Tekst en foto’s: Roland de Groot
Leuk stukje Roland!
Ik wil toch even een kkritische noot plaatsen. USAR bestaat niet alleen uit brrandweermensen, maar uit mensen van verschillende disciplines. Zo is de eenheid van het KLPD met de camerahond bijvoorbeeld ook onderdeel van het USAR.
Die haakarmwagen die je op de foto hebt, was dat van BIZA (dat logistieke punt in zoetermeer waar ook de scania trekker-oplegger combi staat), de regio of anderzins?
-
Leuk stukje Roland!
Ik wil toch even een kkritische noot plaatsen. USAR bestaat niet alleen uit brrandweermensen, maar uit mensen van verschillende disciplines. Zo is de eenheid van het KLPD met de camerahond bijvoorbeeld ook onderdeel van het USAR.
Die haakarmwagen die je op de foto hebt, was dat van BIZA (dat logistieke punt in zoetermeer waar ook de scania trekker-oplegger combi staat), de regio of anderzins?
Die HA is inderdaad van BZK (Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding, het voormalige Logistiek Centrum Zoetermeer; die hebben inderdaad ook die Scania trekker-oplegger).
-
ceker tof :)
-
Kun je die mensen ook huren voor verbouwingen :P?
Mooie platen en mooi materieel
-
Geen idee waar ik hem anders moet neerzetten: hier een bijzondere oplossing voor het USAR.NL materieel. Een trailer, getrokken door een trekker van de LFR:
http://www.transport-online.nl/site/nieuw-materieel/index.php?news=623 (http://www.transport-online.nl/site/nieuw-materieel/index.php?news=623)
-
Geen idee waar ik hem anders moet neerzetten: hier een bijzondere oplossing voor het USAR.NL materieel. Een trailer, getrokken door een trekker van de LFR:
http://www.transport-online.nl/site/nieuw-materieel/index.php?news=623 (http://www.transport-online.nl/site/nieuw-materieel/index.php?news=623)
Nu nog even een fatsoenlijke trekker ervoor, liefst nederlandse makelij.. 098uo
-
... trekker... nederlandse makelij...
Is dat geen Scania...?? uit ZWOLLE ??
groetjes uit "good old Germany"
Marinus
-
Is dat geen Scania...?? uit ZWOLLE ??
groetjes uit "good old Germany"
Marinus
klopt, nederlandse makelij dus.. maar vind een 114L (als ik mij niet vergis) niet zo handig meer voor dit soort inzetten
-
klopt, nederlandse makelij dus.. maar vind een 114L (als ik mij niet vergis) niet zo handig meer voor dit soort inzetten
Is idd niet zo handig als de USAR in verweggistan moet worden ingezet en je moet over de weg er naar toe, duurt een paar dagen (weken).
Dan kun je beter de lading of complete oplegger laten invliegen, en daar een trekker regelen, om de oplegger af te leveren bij een vliegveld is de 114L ruim voldoende.
-
De nieuwe trekker van de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding.
Hij stond op de open dag van de brandweer Zwijndrecht, en heeft de oplegger van het USAR-Team gebracht en opgehaald.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg842.imageshack.us%2Fimg842%2F9917%2Fimg0558aj.jpg&hash=75e62af97f2b43907d57d15178738aea)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg207.imageshack.us%2Fimg207%2F415%2Fimg0556d.jpg&hash=bbe48959d75d6fd63466f3b9211caab8)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg690.imageshack.us%2Fimg690%2F3803%2Fimg0561cd.jpg&hash=a0af350c690ab535e9ae5a3f984bb14f)
Helaas haalt Imageshack de kwaliteit van de foto's omlaag!
Dienst: Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding
Kazerne: LFR Zoetermeer
Roepnummer: -
Soort voertuig: Vrachtwagen/trekker
Merk & type: Volvo FM.330eev
Kenteken: BZ-PS-25
Byzonderheden: Federal Signal Vista lichtbalk op het dak, geen sirene.
-
Byzonderheden: Federal Signal Vista lichtbalk op het dak, geen sirene.
Waar is dit op gebaseerd? Ik zie genoeg plastic waar hij achter kan zitten.
-
Omdat ik het gevraagd heb aan de chauffeur, en hij heeft gezegd dat er geen sirene op zit. Omdat dit geen nut heeft.
-
Lijkt me nogmaals erg stug, misschien dat hij hem niet aan wilde zetten maar als er een blauwe lamp op zit zit er natuurlijk ook een sirene op.
Anders is het namelijk geen voorangsvoertuig.
-
Omdat ik het gevraagd heb aan de chauffeur, en hij heeft gezegd dat er geen sirene op zit. Omdat dit geen nut heeft.
Waarom zou dit geen NUT hebben.
Ken genoeg HV vtgn/BOTSabsorbers die gewoon aan de wettelijke snelheid voldoen, echter als zij hun OGS/amber aanzetten wordt automatisch de snelheidsbegrenzer er afgehaald. Als voorbeeld hiervan de politiekranen van A-A. Die rijden gewoon 80 km/u alleen als ze OGS aan hebben kunnen ze ergens tussen de 110 en 130 km/u.
-
Buiten de vraag of het wel of geen nut heeft m.b.t. de snelheid, wat te denken van voorrang op kruisingen etc?
-
Buiten de vraag of het wel of geen nut heeft m.b.t. de snelheid, wat te denken van voorrang op kruisingen etc?
Uberhaupt plaats je naast zwaailichten toch ook een sirene op een brandweervoertuig?!
-
Juist niet. Vroeger had je veel geintegreerde systemen waar de sirene in de balk verwerkt zat.
Maar door de geluidsdruk in de cabine worden de meesten nu achter de grill of bumper gebouwd.
-
Waarom zou dit geen NUT hebben.
Ik denk omdat de LFR geen functie heeft waarbij ze OGS nodig hebben. Ze hebben geen uitrukfunctie.
Enige reden waarom is er wel een balk op zit is om de primaire striping te mogen gebruiken (primair mag alleen icm. OGS installatie).
Verder ziet de belastingdienst niet of er wel of geen sirene op het voertuig zit bij de aanvraag voor vrijstelling wegenbelasting en BPM. Maar de balk wel.
-
Juist niet. Vroeger had je veel geintegreerde systemen waar de sirene in de balk verwerkt zat.
Maar door de geluidsdruk in de cabine worden de meesten nu achter de grill of bumper gebouwd.
Ik denk dat CanonFreak niet naast als in fysiek naast bedoeld. ;)
-
en buiten dat feit om , als er blauw op zit moet er een sirene op zitten!;)
alleen blauw voeren me een prio 1 rit is verboden!
-
Ik weet wel dat er geoefend is/wordt om de USAR-trekker/oplegger onder motorbegeleiding prio-1 te laten rijden (i.v.m. breedte en lengte, draaicirkel etc.).
-
Ik denk omdat de LFR geen functie heeft waarbij ze OGS nodig hebben. Ze hebben geen uitrukfunctie.
Enige reden waarom is er wel een balk op zit is om de primaire striping te mogen gebruiken (primair mag alleen icm. OGS installatie).
Verder ziet de belastingdienst niet of er wel of geen sirene op het voertuig zit bij de aanvraag voor vrijstelling wegenbelasting en BPM. Maar de balk wel.
Punt 1: waarom dan geen secundaire striping?
Punt 2: waarom heeft LFR geen primaire uitruk functie?
De voertuigen met C2000 antenne hebben toch ook prioritaire signalen en zijn toch ook van LFR.
En als het voertuig dat de aanhanger met het USAR materiaal al geen primaire uitruk fucntie meer is, dan stel ik me toch wel vragen. Ik vrees dat Nederland een beetje begint te verzuipen in zijn eigen regeltjes. Een voertuig als dit moet gewoon zijn uitgerust met het volledige gamma aan prio signalering en zal in de meeste gevallen ook nog moeten begeleid worden door motoragenten voor een vlotte doorgang door het verkeer. Ook bij de inzet van een USAR team is inzet snelheid van groot belang.
-
Ik vrees dat Nederland een beetje begint te verzuipen in zijn eigen regeltjes.
Hoe wilde je politiek Nederland daar van overtuigen? Als het al niet lukt met 'mensen van de werkvloer... 98uiye
-
Punt 1: waarom dan geen secundaire striping?
Punt 2: waarom heeft LFR geen primaire uitruk functie?
1. Waarom wel? Ik zie het nut niet van secundaire striping. Dat heeft alleen toegevoegde waarde als je geen OGS op een voertuig plaatst.
2. LFR is hoofdzakelijk een faciliterende organisatie. Ze faciliteren met name op het gebied van beleid en spulletjes. Als USAR uitrukt, rukt volgens mij niet de LFR uit maar USAR. Dat de spullen van USAR door de LFR geregeld worden is iets anders lijkt me.
Maar wellicht kan er iemand van de LFR hier uitsluitsel over geven. Ik weet wel iets van verschillende activiteiten van ze, maar niet de details.
De voertuigen met C2000 antenne hebben toch ook prioritaire signalen en zijn toch ook van LFR.
En als het voertuig dat de aanhanger met het USAR materiaal al geen primaire uitruk fucntie meer is, dan stel ik me toch wel vragen. Ik vrees dat Nederland een beetje begint te verzuipen in zijn eigen regeltjes. Een voertuig als dit moet gewoon zijn uitgerust met het volledige gamma aan prio signalering en zal in de meeste gevallen ook nog moeten begeleid worden door motoragenten voor een vlotte doorgang door het verkeer. Ook bij de inzet van een USAR team is inzet snelheid van groot belang.
[/quote]
-
Laten we alsjeblieft niet te ver gaan in de discussie.... Het zal niet de eerste keer zijn dat ''iemand van iemand iets gehoord heeft'' terwijl een van de twee iemanden niet wist of het wel juist was....
Zoals ik al zei, worden de chauffeurs wel getraind in het rijden van spoedritten (weliswaar onder begeleiding), dus het lijkt mij héél erg sterk dat een voertuig van notabene het LFR (onderdeel van de mensen die zo'n beetje van alles beslissen op die niveau's) niet voldoet aan de eisen....
-
Op 0:54 enkele Nederlandse voertuigen van de USAR in actie bij een internationale oefening in Salzburg (Oostenrijk)
"Taranis 2013 EU Exercise" | Train accident in Salzburg - Part 1/5 (http://www.youtube.com/watch?v=-KX-X6AYX9Q#ws)
User: Tornadohamster
-
Op 0:54 enkele Nederlandse voertuigen van de USAR in actie bij een internationale oefening in Salzburg (Oostenrijk)
"Taranis 2013 EU Exercise" | Train accident in Salzburg - Part 1/5 (http://www.youtube.com/watch?v=-KX-X6AYX9Q#ws)
User: Tornadohamster
Weet iemand of die onopvallende Nederlandse busjes van Usar zijn? Ik dacht dat ze van de Landelijke Eenheid waren.
-
Weet iemand of die onopvallende Nederlandse busjes van Usar zijn? Ik dacht dat ze van de Landelijke Eenheid waren.
Dat zijn de hondengeleidersvoertuigen met daarin de speurhonden van de politie. (LE ?)
-
Dat zijn de hondengeleidersvoertuigen met daarin de speurhonden van de politie. (LE ?)
Maar zijn de voertuigen ook van de LE, of van USAR? En heeft de politie ook van die oranje overalls, of zijn dat personen van USAR?
-
Maar zijn de voertuigen ook van de LE, of van USAR? En heeft de politie ook van die oranje overalls, of zijn dat personen van USAR?
Voertuigen zijn van LE en worden dagelijks voor het reguliere politie-werk gebruikt.
Al het USAR-personeel draagt de oranje USAR-kleding; ook de agenten.
Foto: http://www.usar.nl/fotos.php/view_photo/705 (http://www.usar.nl/fotos.php/view_photo/705)
-
Voertuigen zijn van LE en worden dagelijks voor het reguliere politie-werk gebruikt.
Al het USAR-personeel draagt de oranje USAR-kleding; ook de agenten.
Foto: http://www.usar.nl/fotos.php/view_photo/705 (http://www.usar.nl/fotos.php/view_photo/705)
Oke, bedankt! Hieruit begrijp ik dat de speurhondengeleiders van de LE naast een politietaak ook een USAR-taak hebben?
-
Oke, bedankt! Hieruit begrijp ik dat de speurhondengeleiders van de LE naast een politietaak ook een USAR-taak hebben?
Sommige speurhondengeleiders hebben deze taak. Voor de overgang naar de NatPol kwamen de leden van de USAR ook uit de regio's. Nu zijn alle speurhonden over naar de LE.
-
Een ervan komt uit de voormalige regio Zuid Oost Brabant,bijgaande een linkje naar een interview http://www.ed.nl/regio/ons-lukte-het-wel-1.2389086 (http://www.ed.nl/regio/ons-lukte-het-wel-1.2389086)
-
Sommige speurhondengeleiders hebben deze taak. Voor de overgang naar de NatPol kwamen de leden van de USAR ook uit de regio's. Nu zijn alle speurhonden over naar de LE.
Een ervan komt uit de voormalige regio Zuid Oost Brabant,bijgaande een linkje naar een interview http://www.ed.nl/regio/ons-lukte-het-wel-1.2389086 (http://www.ed.nl/regio/ons-lukte-het-wel-1.2389086)
Duidelijk! Bedank! O0
-
Ik kwam op Twitter een foto tegen van een oranje USAR busje, MB Sprinter 4x4, bij de viering van 10 jaar USAR. Deze busjes zijn in 2009 aangekocht door de LFR (nu IFV) en waren eerst uitgevoerd in brandweerstriping. Zie:
http://www.fire-engine-photos.com/picture/number15774.asp (http://www.fire-engine-photos.com/picture/number15774.asp)
http://www.brandweervoertuigen.net/korpsen/Biza%20zoetermeer/huidig.html (http://www.brandweervoertuigen.net/korpsen/Biza%20zoetermeer/huidig.html)
De twitterfoto kan ik helaas niet terugvinden, maar wel deze: http://daponte.nl/wp-content/uploads/2014/02/usar.jpg (http://daponte.nl/wp-content/uploads/2014/02/usar.jpg)
Ziet er fraai uit, als je het mij vraagt! :)
-
Voertuigen USAR NL zien er strak uit, mooi geslaagd de uitvoering.
-
... topic kick... 0098
-
... topic kick... 0098
Er zat een man in de kruipruimte vast, hij was daar aan het werk om de verzakte kruipruimtes op te hogen.
De brandweer lukte het niet om hem te bevrijden en hebben extra hulp (o.a. USAR) ingeschakeld, meer info staat in dit artikel
https://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2020/09/29/man-zit-uren-klem-onder-woning-in-alblasserdam-reddingsoperatie-geslaagd/#more-108407 (https://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2020/09/29/man-zit-uren-klem-onder-woning-in-alblasserdam-reddingsoperatie-geslaagd/#more-108407)