Hulpverleningsforum
Overige hulpdiensten => Overige hulpdiensten => Topic gestart door: SEH zustertje op 9 april 2004, 21:18:56
-
Ik had een vraag en wellicht dat iemand daar antwoord op heeft.
Mag de bloedbank met toeters en bellen rijden?
moet hij dat dan ook melden bij de CPA?
Dit naar aanleiding dat bij ons de ambulance eigenlijk alleen nog z'n toeters en bellen heeft aanstaan zodra hij het ziekenhuis nadert, bij een reanimatie of ernstig instabiele patiënt. wij krijgen dan ook meestal keurig een voormelding dus je bent er op voor bereidt.
Nu komt het dus regelmatig voor dat we met gierende kleppen staan omdat we opeens de "bloedbank"horen aankomen(die ze pas uit zet zodra ze geparkeerd heeft)
en maar denken dat er een ambulance met een prio 1 staat.
-
Hallo Zuster,
Ja, een auto van de bloedbank heeft vrijstelling om met O.G.S. te rijden, vraag mij niet op grond van welke wet. Naar mijn idee is toestemming van cpa ook niet nodig omdat niet alle voertuigen van de bloedbank een mobilofoon hebben.
Een voertuig van de E.O.C. heeft deze vrijstelling ook, kan zo niet meer bedenken.
Eric
-
Voertuigen van het transplantatieteam ook... Zo zullen er nog wel meer zijn.
Christian
-
Dit is geregeld op grond van art 29 van het RVV:
Art. 29: Voorrangsvoertuigen en lichten.
Motorvoertuigen ten dienste van:
politie,
brandweer,
ziekenauto's en
andere door de minister aangewezen hulpverleningsdiensten
voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn
om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
Voertuigen met zwaailicht en sirene zijn de voorrangsvoertuigen. Ze hoeven niet als zodanig herkenbaar te zijn.
De spoedritten van de bloedbank worden meestal ook aangemeld bij het KLPD.
-
Dit is geregeld op grond van art 29 van het RVV:
Art. 29: Voorrangsvoertuigen en lichten.
Motorvoertuigen ten dienste van:
politie,
brandweer,
ziekenauto's en
andere door de minister aangewezen hulpverleningsdiensten
voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn
om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
Voertuigen met zwaailicht en sirene zijn de voorrangsvoertuigen. Ze hoeven niet als zodanig herkenbaar te zijn.
De spoedritten van de bloedbank worden meestal ook aangemeld bij het KLPD.
dat aanmelden bij het KLPD is dan een telefoontje al voldoende,of moet dat ruim van te voren worden gedaan
-
Hoi bedankt voor jullie antwoord!
waar staat KLPD voor?
ondertussen al één medewerker aangsproken om zijn toeters ruim voor het ziekenhuis uit te doen, kon dat gelukkig goed begrijpen
-
Maar volgens mij is het zijn verantwoording als er iets gebeurd zonder optische en geluidssignalen. Ik ken dan de buurt niet maar in Rotterdam kom ik die auto's ook regelmatig tegen, en die rijden met O & G signalen tot dat zijn/haar auto stilstaat.
Misschien weet iemand anders er het fijne van.
-
dat aanmelden bij het KLPD is dan een telefoontje al voldoende,of moet dat ruim van te voren worden gedaan
Je mag er toch wel vanuit gaan dat een spoedtransport nodig is omdat er meer bloed nodig is dan verwacht werd? Dus dan denk ik dat er niet echt veel ruim van te voren aan te melden valt, anders was dat bloed al in het ziekenhuis geweest! ;)
Christian
-
Hoi bedankt voor jullie antwoord!
waar staat KLPD voor?
ondertussen al één medewerker aangsproken om zijn toeters ruim voor het ziekenhuis uit te doen, kon dat gelukkig goed begrijpen
ziet nou iedereen jouw vraag over het hoofd ;D
KLPD is
Korps Landelijke Politie Diensten
-
laats zat ik in de tram en reed er een sanquin busje langs met OGS
het is een stichting voor bloed en bloedproducten
weet iemand hier meer van ?(foto?)
gr reflective
-
Sanquin (bloedbank) transporteert, zoals je zegt, donorbloed van de bloedbank (o.a. bij het EMC in Rotterdam) naar ziekenhuizen.
Meer info op www.sanquin.nl
Er staat wel ergens een foto op het forum, maar die kan ik helaas niet vinden. Dacht dat forumlid Ger@rd er een foto van heeft...
-
Ik niet helaas... Heb wel eens een foto voorbij zien komen. Van ene Falcon dacht ik?
-
Ik niet helaas... Heb wel eens een foto voorbij zien komen. Van ene Falcon dacht ik?
En ik maar zoeken op jouw naam met termen als 'sanquin', 'bloedbank', 'donor' ;D
Volgens mij was het ook niet Falcon. Heb er inmidels wel één gevonden, gemaakt door Alwin:
M'n eerst 'hv' voertuig met de Sony Alpha 100 op de foto gezet.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg514.imageshack.us%2Fimg514%2F5996%2Fdsc03940dv5.jpg&hash=678299c098fd4fc3a20c5ac52cb5934d)
En eentje van Patries:
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi27.photobucket.com%2Falbums%2Fc197%2FAmbufoto%2FDSC00348.jpg&hash=16447cec1bfd87cdcf03e945ef531ec5)
-
maar ze mogen dus met OGS rijden, is dat in geval van zeldzame bloedgoep, of in geval van een tekort aan bloed,
zijn er andere gevallen?
mooie foto's btw
op de site had ik niks gevonden
gr reflective
-
maar ze mogen dus met OGS rijden, is dat in geval van zeldzame bloedgoep, of in geval van een tekort aan bloed,
zijn er andere gevallen?
Wanneer het bloed met spoed nodig is, wordt het met spoed vervoerd. Eventueel zelfs d.m.v. een helikopter.
Ook bedrijven als add-medical en taxibedrijven in naam van Eurotransplant kunnen dat doen, maar bij hun betreft het meestal orgaantransport.
Spoedritten worden bij het KLPD aangemeld.
Bloedbank staat ook in de wet en regelgeving genoemd als partij die met OGS mag rijden.
-
oke helder verhaal
thaxx gr
reflective
-
IK ben er trouwens pas sinds enkele weken achter dat ze van het rode kruis zijn wat ik nooit geweten heb. Ja ik kan me ook vergissen maar dan vraag ik me af waarom ze een rood kruis hebben.
-
"Sanquin is in 1998 ontstaan uit een fusie van de Nederlandse bloedbanken en het Centraal Laboratorium van de Bloedtransfusiedienst van het Nederlandse Rode Kruis (CLB)."
-
"Sanquin is in 1998 ontstaan uit een fusie van de Nederlandse bloedbanken en het Centraal Laboratorium van de Bloedtransfusiedienst van het Nederlandse Rode Kruis (CLB)."
Oke weer wat geleerd, bedankt voor de informatie.
-
Wanneer het bloed met spoed nodig is, wordt het met spoed vervoerd. Eventueel zelfs d.m.v. een helikopter.
Ook bedrijven als add-medical en taxibedrijven in naam van Eurotransplant kunnen dat doen, maar bij hun betreft het meestal orgaantransport.
Spoedritten worden bij het KLPD aangemeld.
Bloedbank staat ook in de wet en regelgeving genoemd als partij die met OGS mag rijden.
Klopt, hier in zuid-limburg zijn ook met enige regelmaat A1 ritten voor sanquin.
Dit wordt door het zelfde taxi bedrijf gedaan wat ook de ritten voor eurotransplant doet.
-
Hoi,
Doordat de bloedbank vroeger een onderdeel van het NRK was, is het zo gebleven dat men naast de medische dienst van defensie (medische compangnie en medisch baltajon en vervoer) het civiele rode kruis, de bloedbank de derde instantie is die is toegestaan om het rode kruis sysmbool mag voeren.
fijne en zonnige dag vanuit het zuiden,
chaufke
:D
-
Geweldig... kwam van de week juist dit geval tegen en stond op het punt een vraag te stellen :)
-
Er zijn 2 soorten auto's van Sanquin.
De ene heeft alleen Sanquin erop staan.
Deze worden door de medewerkers van Sanquin gebruikt voor normale ritten.
De andere auto's zijn van een externe firma de met OGS mogen rijden indien nodig!
Groetjes Robert
-
Wellicht is het dan handig om de chauffeurs die A1 ritten met OGS doen ook de rij- opleiding te laten volgen! Kwam er vorige week 1 tegen hier in Den Haag en op een traject van ongeveer 100 meter veroorzaakte hij 5x een bijna botsing. Ook de route die gekozen wordt was verre van optimaal, over een druk kruispunt dat volledig op de schop ligt en waar weggebruikers toch al niet weten wat ze moeten. Toegegeven, dat is een tekortkoming van de weggebruikers, maar als Sanquin 750 meter om zou rijden, zouden ze waarschijnlijk 5 minuten eerder bij het hospitaal zijn.
-
Overigens... Dat Sanquin in 1998 is ontstaan uit een fusie met het Nederlandse Rode Kruis, en tegenwoordig een volwaardige zelfstandige stichting zijn, betekend toch niet dat ze het recht verworven hebben om OGS te mogen voeren? In de laatste publicatie van de staatscourant waarin een opsomming stond van OGS- toegestane organisaties staan ze niet. En wanneer externe bedrijven voor Sanquin rijden, moeten toch ook die bedrijven getoetst zijn en vergunning hebben? Een taxi- bedrijf, waar in eerdere posts over gesproken wordt zal echt niet bevoegd zijn OGS te voeren. Of zie ik dat verkeerd?
-
taxi brull in maastricht verzorgd het vervoer van de huisartsenpost heuvelland te maastricht en van het grondgebonden mmt
van het azm.hiervoor is er een aparte groep chauffeurs opgeleid.
-
Overigens... Dat Sanquin in 1998 is ontstaan uit een fusie met het Nederlandse Rode Kruis, en tegenwoordig een volwaardige zelfstandige stichting zijn, betekend toch niet dat ze het recht verworven hebben om OGS te mogen voeren? In de laatste publicatie van de staatscourant waarin een opsomming stond van OGS- toegestane organisaties staan ze niet.
dan heb ik zeker een andere staatscourant 8) (nmr 38 op 25 februari 2009)
Artikel 1
1. Als hulpverleningsdiensten worden aangewezen die diensten die, voor zover de aan hen opgedragen
taak hierin voorziet, voor het vervullen van een dringende taak worden ingezet.
2. De in het eerste lid bedoelde diensten zijn de volgende:
a. de door de directie van het Rode Kruis aangewezen onderdelen van Noodhulp Nationaal;
b. de Stichting Sanquin voor een spoedtransport van bloed of bloedproducten;
c. Prorail voor de inzet van hulpverleningsvoertuigen ten behoeve van ongevallen op het spoor;
etc etc....
-
Wellicht is het dan handig om de chauffeurs die A1 ritten met OGS doen ook de rij- opleiding te laten volgen!
Normaliter hebben de chauffeurs van Sanquin zelf geen OGS!
De mensen (o.a. ik zelf) zijn ingehuud door Sanquin via een extern bedrijf zoals Medical Emercency Transport Reuser.
Wij krijgen wel de opleiding en training om A1 ritten te rijden!
Ben overigens wel beniewd of de betreffend persoon een collega was va mij!
Groet Robert
-
Er zijn 2 soorten auto's van Sanquin.
De ene heeft alleen Sanquin erop staan.
Deze worden door de medewerkers van Sanquin gebruikt voor normale ritten.
De andere auto's zijn van een externe firma de met OGS mogen rijden indien nodig!
Groetjes Robert
In Den Haag e.o. zie ik toch regelmatig een wit Volkswagenbusje met alleen Sanquin er op met OGS rijden.
-
Hoi Strongbow.
Dat is waarschijnlijk een auto van een externe firma. Deze rijden met alleen de naam van Sanquin erop maar zijn ingehuurd door bv METR.
-
Hoi Strongbow.
Dat is waarschijnlijk een auto van een externe firma. Deze rijden met alleen de naam van Sanquin erop maar zijn ingehuurd door bv METR.
Ik zie hem ook regelmatig rondom Haaglanden (en ook regelmatig de maximum snelheid overschrijden zonder OGS ;)
Het is een Witte Transporter T5 met een hele platte balk erop. Er staat het logo van Sanquin op, een rood kruis en een tekst, zoiets als "Bloed geeft leven" ofzo.
-
http://www.at5.nl/artikelen/16172/dodelijke-schietpartij-in-slotervaart
Op 0.27 seconden een Sanquin auto met spoed (de schietpartij was naast het ziekenhuis, dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit voertuig daarbij ter plaatse is geweest, eerder dat hij toevallig langskwam ;) )
-
Zoiets noemen ze dus sluipreclame!!!
;D O0
-
Sanquin heeft wel degelijk eigen spoed auto`s maar niet in iedere regio. Die in Den Haag is gezien is van regio ZuidWest.
-
Hoi Strongbow.
Dat is waarschijnlijk een auto van een externe firma. Deze rijden met alleen de naam van Sanquin erop maar zijn ingehuurd door bv METR.
Niet volgens (één van) de chauffeur van die auto..... ;)
-
Over die wagen die in de regio Den Haag rijdt, die is echt niet goed herkenbaar als Bloedbank voertuig...
:o
Reden:
"brandweer" sirene
Geen grote leesbare tekst Sanquin op voertuig
reclame met tekst (gelijkend op) "bloed geeft leven" ofzo
groot donker vlak op de achterkant van het voertuig waar die reclame zit
Als ze nou die wagen in het wit met een rood logo er op zouden laten rijden, no problem, maar nu lijkt het net een bestelbus met optische en (rare) geluidssignalen...
(Denk je dat er een brandweerwagen aan komt, is het een kleine bestelbus.. :o )
-
Hoezo rare geluidssignalen? Straks hebben alle ambulances een 2-toon die niet te onderscheiden is van brandweer en politie.
Jouw fout dat je denkt dat er een brandweerauto aankomt.
Blauw licht en sirene betekent gewoon: aan de kant gaan.
Er zijn zat personenwagens van speciale politie of justitie eenheden die slechts 1 blauwe kleefpit hebben.
-
Hoezo rare geluidssignalen? Straks hebben alle ambulances een 2-toon die niet te onderscheiden is van brandweer en politie.
Jouw fout dat je denkt dat er een brandweerauto aankomt.
Blauw licht en sirene betekent gewoon: aan de kant gaan.
Er zijn zat personenwagens van speciale politie of justitie eenheden die slechts 1 blauwe kleefpit hebben.
Moet wel zeggen dat ik het apart vind, de voertuigen waren allemaal uitgerust met door biza goedgekeurde striping, welke nu verwijderd is en waar een aantal oranje / gele banen voor zijn terug gekomen. Erg opvallend vind ik het niet ::)
-
Dat zijn die donkerblauwe kleerkasten van het AT, en andere speciale teams ook niet. ;)
Overigens rijden de meeste busjes van Sanquin zonder striping.
Die zijn wit met het Sanquin-logo.
Althans wel het busje dat regelmatig bij ons voor de deur staat.
-
Ik kom in het Amsterdamse met enige regelmaat een Citroen Berligo tegen van de bloedbank-Sanquin. Alleen die is nu wit met bruin(poepkleur) en die heeft ook OGS. Dat ding was eerst wit met blauw.
-
Ik kom in het Amsterdamse met enige regelmaat een Citroen Berligo tegen van de bloedbank-Sanquin. Alleen die is nu wit met bruin(poepkleur) en die heeft ook OGS. Dat ding was eerst wit met blauw.
Klopt, op de A16 zie ik tegenwoordig ook verschillende kleurstellingen. De meesten overigens al met de nieuwe 2-toon. Sanquin heeft nu de huisstijl die jij beschijft. Maar ik zie ook oude voertuigen karren. En dan hebben we M.E.T.R nog, en Witte Kruis Den haag, en die andere waarvan ik de naam ff kwijt ben. Ik heb laatst aan 1 der chauffeurs de vraag gesteld; Zit er een fusie aan te komen, dat het landelijk geregeld kan en gaat worden, met al die medische spoedvoertuigen?
Antw.; Nee, we blijven zelfstandig met diverse opdrachtgevers etc. Een lekkere mengelmoes dus. Enfin, blauw en herrie is plaats maken, dus who cares? O0
-
Er zijn nu 2 spoed diensten binnen sanquin voor zover ik weet.
1 zit in dordrecht en heeft regio zuid west. hier zijn alleen volkswagen transporter spoed voertuigen. deze zijn als het goed is inmiddels allemaal voorzien van de nieuwe 2 toon. ook is er idd sinds kort om over te gaan op 1 algemene huis stijl (met die bruine vlakken met tekst erin) en ook nog ergens de tekst bloed is leven.
en 2 zit in amsterdam.
hier weet ik verder niet zoveel van. maar wat ik gehoord heb is dat zij oa de licenties van ik dacht add medic?? overgenomen hebben en hierdoor ook spoed rijden. en ook heb ik gehoord dat hier een rechtzaak tegen is begonnen.
-
Die mannen doen ongetwijfeld goed werk, maar ik heb toch een vraagje aan de chauffeurs van Sanquin:
Is het normaal om met OGS, met een snelheid van meer dan 100km/h over de vluchtstrook langs de file te rijden (A20 Li thv Crooswijk)?
Uiteraard begrijp ik dat iedereen wel eens wat harder rijd, maar dit lijkt me toch wat overdreven en ook niet wat de Minister bedoelde met de tekst: max. 50km/h of een verschil van maximaal 20mk/h met het overige verkeer. Helaas kon ik het kenteken niet lezen...
Later zag ik een busje van Sanquin, alweer met OGS en veel te hoge snelheid over de vluchtstrook de file omzeilen en vervolgens tot grote verbazing van mijzelf en de KLPD'er naast mij, onze afzetting binnen rijden....waar wij met de afhandeling van een ongeval(!) bezig waren. Dit ging ook weer met een snelheid die waarschijnlijk pole-position tijdens de Paasraces had opgeleverd :-\ Ook hier kregen we niet de kans het kenteken te lezen...helaas.
Ben benieuwd of dit dagelijkse praktijk is.
-
Ben benieuwd of dit dagelijkse praktijk is.
Is het dan niet handiger om in plaatst van het op een forum te zetten contact te zoeken met Sanquin ...
Zij zullen geen 30 spoedritten op een dag hebben, dus zal er gerust te achterhalen zijn wie en wat daar reed ;)
-
Ik zal jullie proberen uit de vragenlijst te helpen
1: Waar en wie is Sanquin en wie is bevoegd ?
Tot 2008 was omschreven in de regelgeving dat alleen Sanquin Zuidwest A1 (prio 1) (spoed) mocht rijden voor de bloedbank en hun waren ondergebracht
via het rode kruis, hun hadden ook eigen voertuigen ( dat zijn die witte VW busjes ) en mochten deze ritten dan ook zelf opschalen naar A1 transport en dit aanmelden bij de meldkamer van de KLPD Driebergen.
Add Medical heeft een concept neergezet en voertuigen aan geschaft die uitgerust waren met OGS, en tot 2008 heeft Add Medical zonder toestemming van een dienst die aangewezen is in artikel 29 gereden met deze voertuigen, en ja dit durf ik hard op te zeggen, want er zijn drie diensten die externe transporteurs voor hun laten rijden en dat zijn ;
NTS ( Nederlandse Transplantatie Stichting )
Sanquin ( Sanquin Bloedvoorzieningen )
Minbzk - althans een onderdeel daarvan. (kan niets via het net over gezegd worden)
Waarom kan ik dit zeggen, omdat ik voor twee van deze instanties transporten verricht.
Ik heb dus met alle drie gesprekken gehad en daar was Add Medical wel bekend maar reden niet in opdracht van hun.(Niet met OGS) (tot midden 2008)
Toen heeft Sanquin een transport overeenkomst gemaakt met Add Medical en TOEN was hij bevoegd om met OGS voertuigen te mogen rijden.(onder de flag van Sanquin)
Wie rijden voor deze diensten en met welke voertuigen ?
Voor de NTS rijden 4 taxi bedrijven die aangesteld zijn door de NTS om voor hun orgaan transporten te vervoeren.
Waar ? In zuidwest (in dacht Leiden) en in Groningen,Nijmegen en Maastricht.
Voorheen reden deze taxi bedrijven met een taxi met blauw kenteken die omgebouwd kan worden (indien nodig) door middel van een magneed plaat met de Star of Live aan alle kanten van het voertuig zichtbaar en een magneet pit op het dak en flitsers aan voorzijde en met de wettige twee toon aan boord.
Voor zover mij bekend is mag dat niet meer, is door het Minbzk beslist, en moeten het voortaan zichtbare voorrangsvoertuigen zijn.( dus herkenbare voertuigen )
Ik weet dat de bewuste taxi bedrijven voortaan met voertuigen rijden met Ambulance strijping en aan de zijkant de tekst NTS of Nederlandse Transplantatie Stichting.
Betreft Sanquin Bloedvoorzieningen Amsterdam, die hebben per 2008 ook de licentie gekregen en zijn benoemd in artikel 29 om voertuigen aan te sturen voor A1 transporten.
Dit betreft dus Sanquin Nederland dus Amsterdam stuurt deze voertuigen aan door heel Nederland uitgezonderd Sanquin Zuidwest die is nog zelfstandig.
Zoals jullie weten is Add Medical ten gronden gegaan (te hard van stapel gelopen) en heeft onze vriend Donald dingen gedaan heeft waar hij nu waarschijnlijk spijt van heeft..
Onverhoopt heeft Sanquin deze voertuigen van Add Medical overgenomen, omdat de transporten toch door moesten gaan, en heeft Sanquin de chauffeur benaderd die op dat moment NOG voor Add Medical reden en die zelfstandige chauffeurs waren dus ZZP-ers, met de vraag of hun door wouden rijden maar nu onder de flag van Sanquin.
Vandaar dat er nog voertuigen reden met de striping in de Add Medical kleuren ( die ook niet volgens het huisreglement Politie toegestaan waren.)
Om onder andere die reden heeft Sanquin er voor gekozen om een eigen ontwerp te laten maken en vast leggen.
Dat is dus nu die Rode kleur geworden met oranje striping en een tekst op de achterzijde van het voorrangsvoertuig.
Per vorige week zijn alle voorrangsvoertuigen van Sanquin Nederland ( dus de Berlingo's ) allen voorzien van de nieuwe huisstijl.
Dit ook om duidelijkheid en onenigheid uit de wereld te helpen.
Dus zie je een voertuig met de nieuwe mooie rode kleur met oranje striping, en deze gaat buiten het boekje betreft de veiligheid in het verkeer, kan u altijd contact opnemen met Sanquin Amsterdam en hun weten welk voertuig het was en wie daar op zit en waar hij rijd, dit door het Tracé systeem in het voertuig.
Ziet u een wit Busje met OGS dan gaat dit via Sanquin Zuidwest.
PS , de agenten die eventueel het kenteken niet kunnen lezen, kunnen altijd via de meldkamer KLPD Driebergen achterhalen welk kenteken of voertuig met OGS voorbij komt.
Betreft het Minbzk en de transporten daarover kan en mag ik niets over loslaten, ik hoop dat jullie dat allemaal wel begrijpen.
Ik hoop dat ik een aantal vraagtekens uit de wereld geholpen heb.
Met vriendelijke groet,
( www.metr.nl )
Werner Reuser
-
Voertuigfoto's van Sanquin en dergelijke kan je hier vinden:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,30503.0.html
-
Made by Maverick77714
-
huh, op de site van MET-R kom ik een onopvallende video registratie voertuig tegen:O wat heeft dat met medisch spoedvervoer te maken?
http://www.medical-emergency-transport.nl/voertuig010.html (http://www.medical-emergency-transport.nl/voertuig010.html)
-
19/10/09 Spoedrit Sanquin Bloedbank Rotterdam (http://www.youtube.com/watch?v=ycD8CvBDtN8#normal)
Ook nog een filmpje van mij
-
huh, op de site van MET-R kom ik een onopvallende video registratie voertuig tegen:O wat heeft dat met medisch spoedvervoer te maken?
http://www.medical-emergency-transport.nl/voertuig010.html (http://www.medical-emergency-transport.nl/voertuig010.html)
Op zich is het geen raar idee om de spoedritten te filmen, dat kan van pas komen bij opleiding, evaluatie, of als bewijs bij een eventuele aanrijding.
Voorheen werden dit soort transporten eigenlijk alleen maar met onopvallende (taxi-)voertuigen gedaan, waar dan magneetplaten en kleefpitten op bevestigd waren (Alains taxiservice is daar een voorbeeld van).
Het heeft in ieder geval niets te maken met de video registratie onopvallende surveillance (VROS) van de politie ;)
-
Voor zover ik weet is het een voormalig VROS voertuig waarbij de camera is blijven zitten of voor het idee is teruggeplaatst, daarover durf ik geen uitspraak te doen ^-^ een beetje wannabe look creëer je er wel mee mijns inziens.
-
ow, jah beetje raar... Ook raar dat hun dan met een onopvallend voertuig mogen rijden??? En waarom noemen ze het dan nogsteeds zo?
-
Voor zover ik weet is het een voormalig VROS voertuig waarbij de camera is blijven zitten of voor het idee is teruggeplaatst, daarover durf ik geen uitspraak te doen ^-^ een beetje wannabe look creëer je er wel mee mijns inziens.
Ik ken geen onopvallende video S60'ers van dit model. Hedendag rijden er wel een aantal bij het KLPD, echter heeft er bij mijn weten (naast die van BODW) geen S60 VROS gereden, en zéker niet met zo'n camera ;)
-
Ik zei ook, voor zover IK weet, en ik weet nou eenmaal niet alles. ;)
-
Ik zei ook, voor zover IK weet, en ik weet nou eenmaal niet alles. ;)
Dat is ook vrij lastig, alles weten.. heb ik ook last van ;) en daarom heb ik ze een mail gestuurd omtrent de onopvallende auto..
Ben benieuwd wat voor antwoord ik terug krijg. O0
-
Volgens mij is deze auto van W.R. zelf en is hij met deze auto begonnen
De camera is een gewone digi handycam, ik denk dat hij hem gebruikt voor bewijslast bij een aanrijding????
Misschien ook geen slecht idee voor alle dienstauto's en motoren
En dan de auto volgens mij is het een S60 D5 120kw bouwjaar 2002
Edit: naam wegens privacyredenen ingekort.
-
De camera is een gewone digi handycam, ik denk dat hij hem gebruikt voor bewijslast bij een aanrijding????
Als ik inzoom op 1000% met internet explorer zie ik geen gewone digi handycam hangen hoor ;)
Wat je dan trouwens wel ziet, is dat er 4 flitsers in de gril zitten. In het midden een set halogeenflitsers en daarnaast een set ledflitsers.
En nog een flitser bij de binnenspiegel.
Zal vast wel wat draaiende hoofdjes opleveren ;)
-
.... In het midden een set halogeenflitsers en daarnaast een set ledflitsers....
Lijken mij Strobes te zijn ipv halogeenflitsers, een setje MicroMax flitsers van Whelen of 43 series van Vama.
Daarnaast Axixtech of Traffic Cleaner 4LED units. Daar komt wel licht vanaf, ook al houdt de grille het nodige tegen voor de LED's. De Dashboard LED lijkt een 5MM LED Whelen Dashking maar het zou zomaar een ander type kunnen zijn, die kan ik niet met zekerheid identificeren.
-
Lijken mij Strobes te zijn ipv halogeenflitsers,
Da's voor mij hetzelfde >:D
Ieder zo z'n aandachtgebied natuurlijk hea ^-^
Maar wat is het verschil? Stobes zijn toch ook halogeen licht?
-
Als ik inzoom op 1000% met internet explorer zie ik geen gewone digi handycam hangen hoor ;)
Wat je dan trouwens wel ziet, is dat er 4 flitsers in de gril zitten. In het midden een set halogeenflitsers en daarnaast een set ledflitsers.
En nog een flitser bij de binnenspiegel.
Zal vast wel wat draaiende hoofdjes opleveren ;)
Binnenspiegel aan bijrijderskant naast flitser
Tevens in de mistlampen voor en achter zitten ook nog blauwe flitsers undercover en inderdaad in de gril 2 blauwe kappen en 2 vertical staande 4 led's en een magneet pit voor op het dak
-
Da's voor mij hetzelfde >:D
Ieder zo z'n aandachtgebied natuurlijk hea ^-^
Maar wat is het verschil? Stobes zijn toch ook halogeen licht?
Strobes zijn gasontladings-lampen die een hoogspanning nodig hebben om te kunnen ontladen. Soort van Neon-principe maar dan op klein formaat en hoog vermogen. Een power-supply is nodig om de strobes te kunnen laten flitsen.
Halogeen lichten zijn "normale" lampen met een gloeispiraal die op 12Volt direct aangaat. Dat kan bij strobes niet.
-
@ Amstaf: natuurlijk zie ik de camera wel, maar ik bedoel te zeggen dat het volgens mij geen standaard handycam is ;)
@ Caprice: dank, dan weten we dat ook weer :)
-
de volvo is een oude auto van blik op de weg kijk maar naar het begin van de recente afleveringen
mvg sven
-
de volvo is een oude auto van blik op de weg
En dat klopt niet
-
Sanquin met OGS.
Wat is de reden dat Sanquin zo zwart-wit omgaat met OGS?
Ik woon langs de A16 en met spoedritten voeren zij ten alle tijden OGS. Of het nou om 04.00 uur in de morgen is op een lege 5-baans of op een zondag met een nog legere 6-baans-snelweg: de toeters worden altijd gevoerd.
Is op een (vrijwel) lege snelweg alleen het blauw niet voldoende? En, zodra je een verkeerssituatie in de gaten krijgt, verderop, de toeters erbij zet? Wat zijn de instructies van Sanquin? En waarom / wat is er misschien voorgevallen, dat deze regels zo strikt gehandhaafd worden door personeel?
-
Beste Dinges,
Ze voeren de zaken niet zwart-wit uit, maar juist conform de wettelijke regels.
Je bent pas een voorrangsvoertuig wanneer je beide voert, heb je één van de twee niet aan, ben je het niet.
Uiteraard kan je je afvragen of dat om 4 uur in de nacht op een lege weg handig is. Bovendien wordt je zelf ook gek van die 80dB in het voertuig zelf.
Kortom, ze doen het officieel goed.
Delta00
-
Ik heb gisternacht een A1 rit gereden van Sanquin Amsterdam naar het MCA Alkmaar. Zwaailichten aan op het terrein, zodra ik de openbare weg betreed tweetoon erbij, bij het MCA Alkmaar op eigen terrein tweetoon uit, voor de deur zwaailichten uit.
Het geruis van de auto en de wind is luider dan de tweetoon, zeker gisternacht, dus veel last ervan had ik niet.
Alles in de auto's wordt gelogd en volgens de regels, zoals hierboven al aangegeven, ben je alleen een voorrangsvoertuig met beide aan. Rij ik zonder tweetoon en alleen met zwaailichten dan is het geen voorrangsvoertuig, dien ik me aan de normale regels te houden en dus zal ik automatisch dan de toegestane snelheidsgrenzen overschrijden. Dat mag niet.
Daarom, zoals het ook hoort, van begin tot end, A1 is toeters en bellen aan.
-
Beste Dinges,
Ze voeren de zaken niet zwart-wit uit, maar juist conform de wettelijke regels.
En naar aanleiding daarvan stel ik een vraag. Beste Delta.
Regels zijn meestal zwart-wit; het is de kunst van de chauffeurs om daarin ongestraft, hun gehele loopbaan, een middenweg in te vinden.
-
Alles in de auto's wordt gelogd en volgens de regels, zoals hierboven al aangegeven, ben je alleen een voorrangsvoertuig met beide aan. Rij ik zonder tweetoon en alleen met zwaailichten dan is het geen voorrangsvoertuig, dien ik me aan de normale regels te houden en dus zal ik automatisch dan de toegestane snelheidsgrenzen overschrijden. Dat mag niet. Daarom, zoals het ook hoort, van begin tot end, A1 is toeters en bellen aan.
Duidelijk!
Vind het wel een beetje jammer dat men niet vertrouwt op de capaciteiten van de chauffeurs. De chauffeur ziet immers zelf het beste wanneer geluidssignalen gewenst zijn.
-
Men vertrouwt wel degelijk op de capaciteiten van de chauffeurs, vergeet niet dat Sanquin een privaat-bedrijf is die al in de uitzonderingspositie is dat het een vergunning heeft voor OGS en zij alles eraan zal doen om zich netjes, via diezelfde chauffeurs, aan de regels voor die vergunning te houden.
Op het moment dat ik onderweg zou besluiten dat ik mijn tweetoon uitzet ben ik GEEN voorrangsvoertuig meer aan het besturen en zal ik dus ook direct me aan de snelheden moeten houden. Daar is bij een spoedtransport geen sprake van, de koelbox MOET van A naar B onder urgentie, wie is de chauffeur dan om te bepalen dat die urgentie, middels het uitzetten van de tweetoon, niet meer nodig is.
Wie ben ik, als chauffeur, om te tornen aan de regels die gesteld zijn en gehandhaafd dienen te worden binnen het bedrijf waarvoor ik een transport uitvoer. Hierover kan mijns inziens geen twijfel bestaan.
-
Heel simpel: wie wil je attenderen met je toeters, als er simpelweg niemand is om weg te toeteren? Je hebt immers vrij baan.
-
Heel simpel: wie wil je attenderen met je toeters, als er simpelweg niemand is om weg te toeteren? Je hebt immers vrij baan.
Klopt.
Maar, dan ben je geen voorrangsvoertuig meer. Lijkt me toch niet zo lastig om te begrijpen ???
-
Klopt.
Maar, dan ben je geen voorrangsvoertuig meer. Lijkt me toch niet zo lastig om te begrijpen ???
Dat ben je nog wel, immers: wanneer JIJ het nodig vindt, zet je je toeters erbij. Je ''speelt'' dus een beetje met je rechtspositie. En met blauw op een vrijwel lege snelweg heb je echt wel vrij baan hoor. Misschien is dat ''schakelen'' tussen wel of niet voorrangsvoertuig wel weggelegd voor de betere chauffeurs, ik weet het niet.
-
Ik vind het jammer dat jij door je woordkeuze insinueren wilt dat diegenen die zich aan de regels houden slechtere chauffeurs zijn dan diegenen die met de regels willen "spelen" en daardoor "betere" chauffeurs zijn.
In jouw beredenering kan ik dan de zwaailichten ook wel uitzetten als de weg leeg is, toch? Immers, er is niemand om weg te "zwaaien".
Zo werkt het alleen niet. Je mag het best zo zien, dat geeft niet, misschien is het schakelen tussen wel of niet iets willen snappen als iets gewoon zwart-wit is iets voor de betere verstaanders, ik weet het niet.
Ik HEB helemaal niets te vinden of "nodig achten" wanneer ik wel of niet een voorrangsvoertuig ben, het is bepaald, van begin tot eind. Ik heb geen behoefte, laat staan autoriteit, om met mijn rechtspositie "te spelen'.
Ik snap niet wat je wilt bereiken?
-
Ik vind het jammer dat jij door je woordkeuze insinueren wilt dat diegenen die zich aan de regels houden slechtere chauffeurs zijn dan diegenen die met de regels willen "spelen" en daardoor "betere" chauffeurs zijn.
In jouw beredenering kan ik dan de zwaailichten ook wel uitzetten als de weg leeg is, toch? Immers, er is niemand om weg te "zwaaien".
Klopt.
Ik HEB helemaal niets te vinden of "nodig achten" wanneer ik wel of niet een voorrangsvoertuig ben, het is bepaald, van begin tot eind. Ik heb geen behoefte, laat staan autoriteit, om met mijn rechtspositie "te spelen'.
Als jij regelementen boven je eigen gezonde verstand laat zegevieren, is dat jouw keuze. 0098
Ik snap niet wat je wilt bereiken?
Dat zeg je iedere keer zodra wij in ''discussie'' raken. Ik kets jouw vraag linea recta terug. Laten we het erop houden dat wij elkaar ''niet snappen''. Gelukkig zijn we allebei ''good-guys''. En stiekum snappen we elkaar best, maar we verdedigen verschillende benaderingen.
-
Ik hou wel van zwart-wit, ik hou niet van spelen met regeltjes ;) Beroepsdeformatie denk ik. We benaderen het inderdaad vanuit verschillende kanten en dat mag, is ook niets mis mee.
Ik snap oprecht niet wat je wilt bereiken met de stelling dat je "best met regeltjes mag spelen" doelende op het gebruik van je signalen, behalve dan dat ik een vermoeden heb dat jij, of wellicht iemand anders, "last" heeft van de nachtelijke sirenes en dat alleen Sanquin dat continu, volgens de regels, blijkt te doen en daardoor wellicht de vraagstelling neerzet. Nogmaals, alleen een vermoeden hoor!! 98uiye
Voor mij is het heel duidelijk, en ik zal ook niet van mijn instructies afwijken: Voorrangsvoertuig van begin tot eind,
(druk op het middelste knopje van de ambu hieronder voor het zelf bij te bedenken stemmetje)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffotos.marktplaats.com%2Fkopen%2Fb%2Fe7%2FtEkmrF5hUBIE97%2F2RoZDwA%3D%3D.jpg&hash=d67cd7e280ca090bf1d1d57d729e8a65)
Zwaailichten en sirene aan!!
-
Ik snap oprecht niet wat je wilt bereiken met de stelling dat je "best met regeltjes mag spelen" doelende op het gebruik van je signalen,
Het geeft niet, toeter maar raak. Ik heb e.e.a. bij deze aangekaart, hier wil ik het bij laten. (spiegeltje spiegeltje aan de wand) 98uiye
-
Als jij regelementen boven je eigen gezonde verstand laat zegevieren, is dat jouw keuze. 0098
Dat heeft niet met ''eigen gezonde verstand'' te maken maar met een bedrijf wat (in Nederland) een (zeer) exclusieve bevoegdheid heeft, namelijk die om OGS te voeren.
Als je dit als bedrijf wilt behouden zul je jezelf (en/of medewerkers) voor de volle 100% aan de regels moeten houden, een spoedrit is dus met 100% OGS.
Het bedrijf, wat vroeger in Nederland actief was met het transport van bloed(producten) en/of organen heeft zijn eigen glazen ingegooid op het gebied van OGS ...
-
We worden allen ''gedekt'' door dezelfde richtlijnen. Bull-shit, dus.
-
We worden allen ''gedekt'' door dezelfde richtlijnen. Bull-shit, dus.
Ja hoor .... Als iemand bij de politie een misstapje maakt door (bijvoorbeeld) met OGS een patatje te gaan halen, zul je als medewerker een schop onder je hol krijgen.
Als een van de bedrijven met een vergunning deze misstap maakt is men gewoon de vergunning kwijt en kun je de deuren van je bedrijfje sluiten.
Je kunt je, als bedrijfje zijnde, geen misstapen veroorloven, bij een aanrijding betrokken raken zonder (volledige) OGS (met overschrijding van bepaalde verkeersregels) is gewoon einde verhaal ....
-
Dan bel je Sanquin anders even, of ze voortaan op de A16 waar jij ongeveer woont de tweetoon voortaan uit willen zetten, net zoals de politie, brandweer en ambulances, omdat spelen met de regeltje best wel kan, zeker met "betere chauffeurs". ;)
Het is het bedrijf wat het bepaalt, niet de chauffeur. Dat dit bij andere diensten wel mogelijk is, los van de wettelijke dekking en richtlijnen, heeft niets met de regels van Sanquin te maken.
Dan laat ik het voor wat betreft mijn part-time hobby-baantje het er ook verder bij, no harm done! O0 O0
-
Dus ''aangewezen particuliere diensten'' moeten extra ''angst'' hebben? Diensten die dezelfde richtlijnen volgen...maar ze zijn particulier, dus ze lopen extra risico? ::)
En dan nog snap ik niet wat dat te maken heeft met een lege snelweg middenin de nacht. Richtlijnen of niet, extra ''particuliere-risico's of niet...
''Ze zijn particulier, dus ze moeten extra zuinig zijn op hun papiertjes''...dat is wat je zegt. Nogmaals: stierepoep! ::)
-
Nogmaals: stierepoep! ::)
Heel goed, klaar dus ... enne, weltrusten
-
Het is het bedrijf wat het bepaalt, niet de chauffeur.
Hehe, eindelijk een normaal antwoord op een fatsoenlijke vraag. Waarom? Omdat Sanquin dat wil.
Game on, mensen! O0
-
.... de regels die gesteld zijn en gehandhaafd dienen te worden binnen het bedrijf waarvoor ik een transport uitvoer. Hierover kan mijns inziens geen twijfel bestaan.
Hier stond dat antwoord al hoor ;) maar ik ben uitgespeeld O0
-
Heel simpel: wie wil je attenderen met je toeters, als er simpelweg niemand is om weg te toeteren? Je hebt immers vrij baan.
En dan maar hopen dat je niemand over het hoofd ziet, of anderzins in een situatie terecht komt waarbij je later denkt 'shit had ik het maar aangelaten'.
Ik ben het met meerdere sprekers eens. Prio1 rijden is alles aan, geen tussenstappen of "spelen met de regels"
Peen
-
Ik ben het met meerdere sprekers eens. Prio1 rijden is alles aan, geen tussenstappen of "spelen met de regels"
Peen
Dat is algemeen bekend. Daarom ook zo min mogelijk tilassistentie... 0098
-
En dan maar hopen dat je niemand over het hoofd ziet, of anderzins in een situatie terecht komt waarbij je later denkt 'shit had ik het maar aangelaten'.
Ik ben het met meerdere sprekers eens. Prio1 rijden is alles aan, geen tussenstappen of "spelen met de regels"
Peen
Professionals gaan daar in de dagelijks OGS-praktijk professioneel mee om, gelukkig bekijken die niet alles zo wart wit. Dat kan ook niet want we leven in een dynamische maatschappij waarin inzicht en flexibiliteit nodig is.
-
Topic opgeschoond. Berichten over OGS bij de politie zijn afgesplitst naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,45303.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,45303.0.html)
Op verzoek: hierbij de uiteenzetting van Wout over vrijstellingen en OGS toegevoegd. I.v.m. de leesbaarheid is de tekst buiten het citaat geplaatst.
Dames en heren, om meteen alle misverstanden uit de wereld te helpen:
In Nederland hebben we wetten en reglementen op basis van die wetten. De hulpdiensten hebben op basis van deze wetgeving vrijstellingen van een aantal regels. Hieronder in de code blokjes de relevante wetgeving.
Wanneer hebben de aangewezen hulpdiensten in Nederland vrijstelling en waar hebben ze vrijstelling van?
Dit wordt geregeld door artikel 91 van het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens). Het artikel geeft een algehele ontheffing aan bestuurders van voorrangsvoertuigen van alle andere artikelen uit het RVV. In het RVV staan zo ongeveer alle verkeersregels die we in Nederland kennen. De ontheffing geldt niet voor de WegenVerkeersWet (WVW), dus gevaar of hinder veroorzaken, onder invloed rijden, het verlaten van een plaats ongeval en het veroorzaken van een ongeval met zwaar lichamelijk letsel of de dood tot gevolg zijn nog steeds verboden.
RVV: Artikel 91
Bestuurders van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van dit besluit voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
Wat is dan een voorrangsvoertuig?
RVV: Artikel 1
an. voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
Een voertuig dat optische en geluidssignalen voert dus. Welke signalen worden dan bedoeld in artikel 29?
RVV: Artikel 29
1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2. De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.
Dat laat niet aan duidelijkheid te wensen over lijkt me. Wat is het voordeel nog meer om voorrangsvoertuig te zijn? Andere weggebruikers moeten je voor laten gaan:
RVV: Artikel 50
Weggebruikers moeten bestuurders van een voorrangsvoertuig voor laten gaan.
Dus, kort samengevat, bestuurders van de aangewezen hulpdiensten hebben geen ontheffing van het RVV tenzij ze optische én geluidssignalen voeren. Daarom moet gedurende de hele rit de herrie aanstaan, tenzij het voertuig zich aan de maximum snelheid en aan alle andere verkeersregels houdt. En daarmee heeft Caprice 9C1 gelijk in deze discussie.
Ik hoor nu al een paar slimmeriken denken: en de politie dan? Die mogen toch ook te hard en door rood zonder sirene aan? Dat klopt, de politie heeft nog een extra vrijstelling, op basis van artikel 146 van de WVW:
Artikel 146
Onze Minister kan, met inachtneming van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, van bepalingen van deze wet vrijstelling verlenen voor het gebruik van de weg ten behoeve van openbare diensten.
Vrijstelling van deze wet betekend ook vrijstelling van het RVV. Het RVV is namelijk een reglement, dat is ingesteld op basis van de WVW. Vrijstelling van een deel van de WVW kan dus ook vrijstelling van het RVV inhouden. Nog helder?
De vrijstelling, besluit UT2010/2162
BESLUIT:
I
in te trekken de beschikking van 31 maart 1994, nummer RVR 172392;
II
aan de regio’s (regionale politiekorpsen) ten behoeve van de bij hen in dienst zijnde ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 en aan de Minister van Justitie ten behoeve van de bij het Korps landelijke politiediensten werkzaam zijnde ambtenaren van politie, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Politiewet 1993 alsmede ten behoeve van de bijzondere ambtenaren van politie als bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Politiewet 1993, vrijstelling te verlenen van de bepalingen van het RVV 1990.
III
bij gebruikmaking van aan deze vrijstelling ontleende bevoegdheden dient de veiligheid van het verkeer zoveel mogelijk te worden gewaarborgd en dienen de in de brancherichtlijn verkeer politie opgenomen voorschriften te worden nageleefd.
IV
bevoegdheden, ontleend aan deze vrijstelling, mogen slechts worden uitgeoefend voor zover dit voor de uitvoering van de opgedragen taak noodzakelijk is.
Dus de politie heeft ook een ontheffing voor het RVV zonder gebruik van optische en/of geluidssignalen, met een aantal voorwaarden zoals die in het besluit zijn genoemd.
Nog vragen na dit college? :P
Laten we in dit topic de discussie beperken tot Sanquin. Discussie over OGS en vrijstellingen bij de politie kan in bovengenoemd topic O0
-
Hallo allen,
Kortom; men mag a1 rijden als men aan de eisen voor a1 vervoer voldoet, eventueel aangemeld, volgens de regels van a naar b rijden (incl herrie op een lege weg) en anders gewoon verkeersdeelnemer met inachtneming van de geldende regels, dus zoals het al jaren werkt dus........ :)
pim
-
De voorschriften zijn erg duidelijk. Ik vind dat iedereen zich daaraan zou moeten houden, maar vind het de eigen verantwoording van de bestuurder zelf om te beslissen wel of geen licht en geluid. Als de bestuurder de verantwoording wil dragen is dat prima, dan maar zonder geluid, en anders helemaal zonder OGS, ik vind het prima. De bestuurder kent zijn rechten/plichten en verantwoordelijkheden. Dan zal hij ook best weten dat hij formeel geen voorrangsvoertuig is zonder geluid, en daar ook naar handelen.
Als men perse wil dat licht en geluid ten alle tijden aan staan tijdens een spoedrit dan vind ik dat de politie verbaliserend moet gaan optreden tegen de bestuurders van de betreffende hulpdiensten die zich niet aan 'de regeltjes' houden.
Praktijksituatie: een ambulance chauffeur rijdt 3 uur 's nachts op een leeg stukje weg met alleen blauw aan, hij rijdt door rood. Een toevallig langskomende motoragent ziet dat en schrijft een prent uit aan de ambulance chauffeur, of vordert het rijbewijs van de ambulance chauffeur in. Is dat de ideale situatie?
-
Ik denk dat een ambu chauffeur prima met alleen blauw kan rijden als de situatie zich daar voor leent. De herrie op de wagen kan voor stress voor de patient zorgen, wat niet altijd bevorderlijk is voor het welzijn van de patient. Of dit betekend dat een ambu zonder sirene een kruispunt moet oversteken, dat lijkt mij niet verstandig. Dan zou het wel een kruispunt moeten zijn wat helemaal overzichtelijk is, zodat je geen risico neemt. Mijns insziens dus op een lange (snel)weg kan het eventueel alleen met blauw, op punten waar overig verkeer te verwachten valt dus de sirene erbij, daarna weer uit. Dit zou dus ook prima door brandweer of Sanquin of enig andere HV kunnen werken.
My 2 pennies
-
Wordt hier nu iemand aangevallen omdat hij zich aan de wet houdt? 98uiye
-
Yup... En daarom ben ik even met de regels gaan strooien.
Nogmaals, ik kan me goed voorstellen dat je zonder het geluid aan rijdt op rustigere momenten en stukken van de rit. En een bekeuring zal je er echt niet voor krijgen. Hou er alleen rekening mee dat je bij een aanrijding flink, maar dan ook echt flink de sjaak kunt zijn met disciplinaire maatregelen, strafrechtelijke vervolging en een letselschadeclaim. Wees je bewust van dat risico en ga dan over tot de orde van de dag ;)
-
Tja.... laatst reed ik in de nacht met spoed, buiten de bebouwde kom over een dijk met links en rechts af en toe een woning onderaan de dijk. Geen kip op de weg en de herrie eraf. Plotseling, uit het niets, uit één van de opritten een auto die voor me tergend langzaam de weg opdraait. Bestuurder heeft klaarblijkelijk niet gekeken want anders had hij al het blauw zeker moeten zien. Mijn hartslag moet zeker 220 geweest zijn, maar ik weet een aanrijding ternauwernood te vermijden en was daar ook echt blij om, want wat als ik hem wel vol geraakt had zonder mijn sirenes aan...
Die nacht alle spoedritten verder gedaan met de sirenes aan gedurende de hele rit....
-
Tja.... laatst reed ik in de nacht met spoed, buiten de bebouwde kom over een dijk met links en rechts af en toe een woning onderaan de dijk. Geen kip op de weg en de herrie eraf. Plotseling, uit het niets, uit één van de opritten een auto die voor me tergend langzaam de weg opdraait. Bestuurder heeft klaarblijkelijk niet gekeken want anders had hij al het blauw zeker moeten zien. Mijn hartslag moet zeker 220 geweest zijn, maar ik weet een aanrijding ternauwernood te vermijden en was daar ook echt blij om, want wat als ik hem wel vol geraakt had zonder mijn sirenes aan...
Die nacht alle spoedritten verder gedaan met de sirenes aan gedurende de hele rit....
De vraag is of de sirene aan verschil uitgemaakt zou hebben in deze specifieke situatie? Bestuurder van de auto stapt in, zet waarschijnlijk z'n blower vol aan omdat het koud is, ramen van de auto zijn dicht, de auto staat onderaan een dijk dus het geluid van de sirene draagt over de dijk en wordt mogelijk nog fors gedempt door de bebouwing. Met een beetje pech is het een moderne auto met een goede geluidsisolatie en misschien staat de autoradio ook nog wel (hard) aan. Er is dus een hele reële kans dat de bestuurder de sirene gewoon niet hoort of wel hoort maar niet het besef heeft dat de sirene dichtbij is. Verder is de bestuurder, om welke reden dan, ook niet alert, verwacht hij niet dat er een ambulance voorbij rijdt precies op het moment dat hij de uitrit verlaat.
Wat je wel heel mooi aangeeft in je verhaal is dat het echte gevaar vaak op plaatsen is waar je het (misschien) niet verwacht en dat je altijd, overal, super scherp moet blijven als je met spoed rijdt.
-
De vraag is of de sirene aan verschil uitgemaakt zou hebben in deze specifieke situatie? Bestuurder van de auto stapt in, zet waarschijnlijk z'n blower vol aan omdat het koud is, ramen van de auto zijn dicht, de auto staat onderaan een dijk dus het geluid van de sirene draagt over de dijk en wordt mogelijk nog fors gedempt door de bebouwing.
Wat je wel heel mooi aangeeft in je verhaal is dat het echte gevaar vaak op plaatsen is waar je het (misschien) niet verwacht en dat je altijd, overal, super scherp moet blijven als je met spoed rijdt.
Juridisch maakt het wel uit ... En de kans dat iemand je wel opmerkt met sirene als zonder sirene is nou eenmaal groter ... Want misschien had hij zijn blower wel niet aan, en had hij zijn raampje open om een sigaretje te roken ...
-
Toch nog een kleine reactie van mijn kant..
Ambulancepost, in bebouwde kom, in woonwijk. Ieder uur heb je een spoedje, in de nacht. Dus om 0200uur, 0300uur, 0400uur, 0500uur, etc. Gemiddeld. Soms meer, soms minder. Geen kip op de weg. Moet je dan vanaf moment uitrijden garage tot aankomst incident iedereen wakker toeteren?
-
Als je continu je toeters aanzet heb je eerder een ''juridisch probleem'', dan wanneer je deze met gezond verstand gebruikt.
Dat wilde ik nog even kwijt. Ik meng mij verder niet in discussies hieromtrent, ik wilde het even kwijt. :D
-
Ambulancepost, in bebouwde kom, in woonwijk. Ieder uur heb je een spoedje, in de nacht. Dus om 0200uur, 0300uur, 0400uur, 0500uur, etc. Gemiddeld. Soms meer, soms minder. Geen kip op de weg. Moet je dan vanaf moment uitrijden garage tot aankomst incident iedereen wakker toeteren?
Nee hoor, tot je een (al dan niet dronken) fietser van zijn fiets af rijd ... Of een aanrijding krijgt met een voertuig die van rechts komt ...
-
Nee hoor, tot je een (al dan niet dronken) fietser van zijn fiets af rijd ... Of een aanrijding krijgt met een voertuig die van rechts komt ...
Snelheid aanpassen, blauw aan; niets aan de hand. Als je een fietser over het hoofd ziet, moet je ander werk gaan zoeken. 8)
Sorry, zou niet meer reageren...(maar het is en blijft zo leuk, dat grijze gebied! ;))
-
Er is geen grijs gebied. A1 / Prio1 is toeters en bellen.
Jammer maar helaas, als ''zij'' er overlast van hebben, dan moeten ''zij'' de wetgeving maar aanpassen ....
-
Er is geen grijs gebied. A1 / Prio1 is toeters en bellen.
Mag jij liegen? :D
-
Ander voorbeeld dan. Je kan een bepaald adres niet vinden, om 0400u 's ochtends. Je rijdt hetzelfde straatje diverse keren op en neer, maar je vindt het betreffende huisnummer maar niet... hou jij je toeters aan, Jerommeke? Straatje keren...nogmaals straatje keren, etcetera?
Mij maak je niet wijs dat jij blijft toeteren....zo ja: dan ben jij de eerste. Dan zul je wel een naam hebben, binnen je korps, of niet? ::)
-
Dan zul je wel een naam hebben, binnen je korps, of niet? ::)
De mensen die je een naam geven komen ook niet achter het hekje staan als jij je beslissingen bij een rechter mag verdedigen ...
Allemaal lief, leuk & aardig ... Een spoedrit (met verhoogde snelheid en het nemen van vrijstellingen) is voor brandweer en ambulance zéker OGS, bij de politie de voorkeur tot OGS ..
Voer je geen OGS, zul je het rijgedrag daarop aan moeten passen.
-
De mensen die je een naam geven komen ook niet achter het hekje staan als jij je beslissingen bij een rechter mag verdedigen ...
Allemaal lief, leuk & aardig ... Een spoedrit (met verhoogde snelheid en het nemen van vrijstellingen) is voor brandweer en ambulance zéker OGS, bij de politie de voorkeur tot OGS ..
Voer je geen OGS, zul je het rijgedrag daarop aan moeten passen.
Overigens, de gene die een naam hebben zijn de gene die zich dus wel hebben mogen verantwoorden omdat zij ofwel geheel zonder OGS ofwel met alleen blauw een verkeersongeval hebben veroorzaakt....
Het maakt mij niet uit, deze hele discussie is nutteloos ...
Maar ga alsjeblieft de mensen die het wél doen zoals het hoort en/of op de meest veilige manier niet afvallen .....
-
Wat je wel heel mooi aangeeft in je verhaal is dat het echte gevaar vaak op plaatsen is waar je het (misschien) niet verwacht en dat je altijd, overal, super scherp moet blijven als je met spoed rijdt.
Wat dat betreft werden we inderdaad weer even 'op ons plaats gezet'. Maar het juridische deel schoot wel door mijn hoofd. Vol raken, en dan blijkt uit je black-box dat je geen sirenes aan had. Volgens mij sta ik dan al met 5-0 achter.
-
Maar Bart, in jouw situatie maakt het toch niet uit of je wel of niet de sirene voert? Immers, de ander komt vanuit z'n oprit, en voert een bijzondere manouvre uit... Dan heeft 'ie 2x geen voorrang.
-
Wat dat betreft werden we inderdaad weer even 'op ons plaats gezet'. Maar het juridische deel schoot wel door mijn hoofd. Vol raken, en dan blijkt uit je black-box dat je geen sirenes aan had. Volgens mij sta ik dan al met 5-0 achter.
Ach, het blijft speculeren en het is gelukkig goed afgelopen dit keer, maar zou het fout gegaan zijn, zou je voor een rechter moeten komen en kom je dan net een verkeerde rechter tegen, dan had hij/zij misschien wel geredeneerd kunnen hebben dat hij/zij van jou als beroepschauffeur verwacht had alert te zijn op uitritten achter huizen waar auto's uit zouden kunnen komen, mede omdat het landelijk gebied is waar je misschien vaker rijdt, en dat je snelheid dan misschien veel hoger lag dan achteraf gezien veilig was enz. enz. (dit is beslist geen waardeoordeel over deze specifieke casus hoor!) en dan ben je ineens nog mede schuldig ook aan het ongeval, ook al voerde je OGS.
-
Als je een fietser over het hoofd ziet, moet je ander werk gaan zoeken. 8)
Sorry hoor, maar je kunt nog zo goed je werk doen en ervaren zijn, een fietser kan altijd uit een onverwachte hoek komen. De opmerking doet tekort aan de collega's die supergoed zijn in hun werk, maar toch die fietser uit het niets zagen verschijnen en te weinig meer konden verrichtten..... :|
-
Sorry hoor, maar je kunt nog zo goed je werk doen en ervaren zijn, een fietser kan altijd uit een onverwachte hoek komen. De opmerking doet tekort aan de collega's die supergoed zijn in hun werk, maar toch die fietser uit het niets zagen verschijnen en te weinig meer konden verrichtten..... :|
Daar heb je ook helemaal gelijk in...had een knipoog achter moeten staan, maar is een zonnebrilletje geworden. ;)
-
Ik weet niet of deze opmerking op de correcte plek staat maar probeer het toch
Ik heb Vandaag toch iets heel opmerkelijks gezien in Zwolle.
Ik had nog nooit een sanquin auto met optische geluidsignalen gezien, maar vandaag binnen 5 min 2 die met ontzettende hoge spoed door de wijk reden (en dan overdrijf ik niet)
Ik wist niet dat sanquin met optische geluid signalen reden.
-
Ik wist niet dat sanquin met optische geluid signalen reden.
Na dit topic helemaal gelezen te hebben weet je het nu ;) Niets opmerkelijks aan dus.
-
dat klopt seliwi,
Dat ben ik samen met een collega geweest. Tijdens een A1 rit mag sanquin met optische geluiden en signalen rijden. Tevens mogen wij met een hogere snelheid rijden, hiervoor hebben wij regels waar wij aan moeten houden. A1 ritten worden aangemeld bij KLPD. Niks vreemds dus dat je 2x sanquin voertuig met OGS zag rijden met hogere snelheid.
Alles is gereden volgens de regels, dus voor de volgende keer als je weer een sanquin voertuig ziet, weet je dat het toegestaan is dat sanquin met OGS mag rijden en met hogere snelheid. Hoop dat het nu duidelijker voor je is.
-
Ik heb ze regelmatig zien rijden, Sanquin met prio 1, nu vroeg ik mij af:
- Hoe kan je een Sanquin/Bloedbank chauffeur worden dat prio 1 ritten rijdt?
Ik heb Sanquin wel eens benaderd, maar nooit antwoord gekregen :(
-
Solliciteren op een chauffeursfunctie. En ik geloof niet dat er daar heel veel van zijn...
-
Je kan ook kijken bij MET-r of die een vacature hebben bij jou in de buurt O0
-
Waarom worden mensen zo geil van die blauwe lampjes, is dat toch de sensatie?
Zodra er een functie is waar je met OGs mag rijden zijn er gelijk 1000 sollicitanten....... ::)
-
Ik denk het wel.
Speelden we vroeger niet allemaal agentje, op de fiets TEETUU TEETUU roepend?
Natuurlijk trekt dat, er gaat een soort van onweerstaanbare aantrekkingskracht uit van blauwblauw en sirene, voor velen in ieder geval.
Totdat je er daadwerkelijk zelf mee mag rijden, dan besef je dat het bittere noodzaak en noodzakelijk middel is om je taak mee uit te kunnen voeren, op dat moment is er niets sensationeels meer aan.
Het is dan ook niet zo gek dat er maar weinigen in aanmerking komen en uiteindelijk geselecteerd worden.
Ontopic, Sanquin voert een grote reorganisatie door momenteel, er zijn vele bloedbanken en uitgifte-locaties waar het personeel, en ook chauffeurs, in onzekerheid zitten momenteel. Ik wens hen het beste.
-
Waarom worden mensen zo geil van die blauwe lampjes, is dat toch de sensatie?
Zodra er een functie is waar je met OGs mag rijden zijn er gelijk 1000 sollicitanten....... ::)
Stuurslotrijders ;D ;D
-
Vroegah stonden de Sanquin-voertuigen van ZuidWest (met name Transporters) bij het Albert Schweitzerziekenhuis in Dordrecht. Een paar jaar geleden zijn die verhuisd naar de Spuikade 3 in Rotterdam-Zuid. Inmiddels is dat pand al een tijdje leeg; iemand enig idee waar men naartoe verhuisd is met hun voertuigen?