Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Plannen en procedures => Topic gestart door: Johan Beck op 22 april 2016, 19:13:35
-
IJMUIDEN/ZANDVOORT/BEVERWIJK - Tot verontrusting van veel brandweervrijwilligers schaft Veiligheidsregio Kennemerland in vijf gemeenten de verplichte piketdienst af.
Dat gaat op 2 januari 2017 gebeuren op de brandweerposten in IJmuiden, Beverwijk, Heemskerk, Heemstede en Zandvoort.
http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article28032239.ece/Brandweer-schaft-piketdienst-af_?lref=SR_4 (http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article28032239.ece/Brandweer-schaft-piketdienst-af_?lref=SR_4)
-
Vrije instroom kan betekenen dat er een snellere uitruktijd behaald wordt?
Wat is de gedachte? Geld?
-
Zal deels financieel zijn, vrije instroom is geen piketvergoedingen meer hoeven betalen. Ook geen garantie dat er daadwerkelijk opgekomen zal worden. Risicovol, maar de meeste vrijwilligers komen toch wel op...
-
Opzich kan een korps best zonder een 'hard piket'. Immers heb je tegenwoordig met systemen als bijvoorbeeld brandweerrooster en/of de slimme pagers, een goed en snel inzicht in bezettingsinformatie. Voorwaarde is echter wel dat het goed en strak wordt bijgehouden. Daar schort het nog wel eens aan. Zo kan de informatie op bijvoorbeeld brandweerrooster onbetrouwbaar of achterhaald zijn.
In ons korps hebben we ook een piketploeg, alleen hebben we bij prio-1 oproepen gewoon korpsalarm (vrije instroom). Zo hebben we bij spoed de snelste mensen op de weg. Is best een mooie aanvulling van de piket.
-
In zaanstreek-waterland zijn we ook eerder dit jaar van de harde piket afgestapt. Voor de veiligheid heeft dit geen consequenties.
Sterker nog er rijd sneller een auto. Met de nieuwe slimme pager is op voorhand te zien of de dichtstbijzijnde auto beschikbaar is. En wordt er wel gepiept maar is er niemand omdat er verkeerd gebruik van wordt gemaakt, dan wordt er na 2 minuten door gealarmeerd.
Ook hier zouden er een aantal vrijwilligers zijn gestopt vanwege deze verandering. Maar dat zijn de mensen die 5 minuten van de kazerne af wonen en met harde piket gegarandeerd een uitruk hadden, maar met vrije instroom altijd de achter lichten zien.
-
Zal deels financieel zijn, vrije instroom is geen piketvergoedingen meer hoeven betalen. Ook geen garantie dat er daadwerkelijk opgekomen zal worden. Risicovol, maar de meeste vrijwilligers komen toch wel op...
Dat valt enorm mee. De ervaring is dat die eerste auto snel op de weg is, en de uitruktijden niet langzamer worden. Wij doen niet anders, en gemiddeld is de auto bij ons met 3a4 minuten weg. Het scheelt alleen een hoop geld voor de regio. Je hoeft aan je vrijwilligers geen piket meer te betalen. En ik zou als vrijwilliger alleen maar blij zijn. Geen verplichte piketweken meer, en dus geen vervanging moeten zoeken voor als je een keer weg moet,
-
Zal een bezuinigingsmaatregel kunnen zijn. Besluit wat genomen is door het MT. Daarin zitten ook OvD's, HOvD's, AGS'n enz. Of zij hebben zeker wat te zeggen in de bestuurlijke lagen. Gaan zij vanaf nu ook opkomen volgens vrije instroom en vooral ook zonder piketvergoeding?
-
Buiten de bezuinigsmaatregelen kan het ook behoorlijk demotiverend werken. De snelste collega's zitten dus altijd op de auto. Wij wonen met zn 6 heel erg dichtbij...Dat houdt in de avond en nacht in dat we echt met 3(!) minuten weg kunnen rijden.... Aan de andere kant als de registratie niet goed wordt bijgewerkt kan het zomaar gebeuren dat er na 5(!) op de dag "help" moet worden geroepen naar de burelen de Dbk inwerking gaat....
-
Gewoon voor prio 2 en 3 wachten op personen die niet zo vaak op de auto zitten en van verder weg moeten komen.
-
Met een harde piket had je collega's die wat verder van de kazerne af woonde maar toch de 1e TS bemanden. Dus was het wachten op die 6e (of 4e :P) man/vrouw. Met vrije instroom (korpsalarm) wordt iedereen gealarmeerd en rijdt het voertuig sneller de kazerne uit met de 4 of 6 man/vrouw.
Vrije instroom kan betekenen dat er een snellere uitruktijd behaald wordt?
Wat is de gedachte? Geld?
-
Had Hellevoetsluis ook niet zo'n piket vergoeding?
-
Had Hellevoetsluis ook niet zo'n piket vergoeding?
Ja, en volgens mij is wel een voorzichtige conclusie te trekken.
-
Ja, en volgens mij is wel een voorzichtige conclusie te trekken.
Zouden die problemen er dan zijn sinds de afschaffing in 2009? Denk eerder aan te weinig vrijwilligers. Per ploeg 17/18 man waarvan er 8 moeten opkomen. Door de bouw van woonwijken, zonder werkgelegenheid in de buurt, zijn veel vrijwilligers indien ze niet in de bijstand willen, gedwongen om een baan te zoeken op 15-40 km afstand van hun woonadres.
-
Met een harde piket had je collega's die wat verder van de kazerne af woonde maar toch de 1e TS bemanden. Dus was het wachten op die 6e (of 4e :P) man/vrouw. Met vrije instroom (korpsalarm) wordt iedereen gealarmeerd en rijdt het voertuig sneller de kazerne uit met de 4 of 6 man/vrouw.
Andere gedachte: met een hard piket had je (in principe) gegarandeerd een auto de weg op. Met vrije instroom geldt dat niet meer (tenzij je uiteraard als korps goede afspraken maakt over de afwezigheid).
-
Zouden die problemen er dan zijn sinds de afschaffing in 2009? Denk eerder aan te weinig vrijwilligers. Per ploeg 17/18 man waarvan er 8 moeten opkomen. Door de bouw van woonwijken, zonder werkgelegenheid in de buurt, zijn veel vrijwilligers indien ze niet in de bijstand willen, gedwongen om een baan te zoeken op 15-40 km afstand van hun woonadres.
Ik denk eerder de komst van veiligheidsregio's, minder lokale binding, meer voor minder etc. etc. etc. en als klap op de vuurpijl de afschaffing van de piketvergoeding.
-
Door de komst van de VINEX wijken is er minder lokale binding met de plaats waar je woont. Bv in Barendrecht is in de VINEX wijk Carnisselande een brandweerpost gebouwd voordat de VRR de plaatselijke brandweer overnam. Een 3de TS gekocht, maar kazerne is nooit in gebruik genomen, behalve als opslagplaats. Er werden geen vrijwilligers gevonden die daar in de buurt woonden en overdag konden opkomen.
Hellevoetsluis is een woonstad geworden. Voor mij is daar de enige oplossing een beroeps dagploeg voor TS en RV en dan de SIV buitendienst.