Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Vakbekwaamheid (Opleiding en oefeningen) => Topic gestart door: ACKevin op 18 november 2007, 20:49:38
-
Oftewel CO en CO2
Ik ben op dit moment aan het leren voor brandwacht (....)
Zozo, snel opgelost :P Bedankt allemaal! Heeft goed geholpen! :)
Korsakof, Pm is onderweg
Een forum is er niet om wijzer van PM's te worden maar om kennis te delen... ;)
Ja maar mn vragen gingen niet zozeer over koolmono/dioxide meer dus dacht dat het niet thuishoorde in dit topic, maar vind het niet erg om de PM hier te zetten hoor :)
Kzie dat de outbox je verstuurde items niet bewaard, dit was mijn pm ruwweg:
Hey,
Kheb nog wat vragen niet zozeer op CO / CO2 maar over blusmiddelen algemeen..
Ik heb vandaag het proefexamen op www.mijnnbbe.nl gemaakt over Repressie en daarin lieten ze een verdeelstuk (1 toevoer, 3 uitgangen) zien en vroegen ze in welke volgorde de stralen op welke koppeling werden aangesloten.. Ik had het boek voor me liggen, wist het niet uit mn hoofd en probeerde het op te zoeken maar het stond er niet in.. dus ik naar gezond verstand gehandeld en gezegd:
\|/ is respectievelijk straal 3, 1, 2 (straal 1 leek me handig dat je die ook in het midden zette omdat het rechtdoor ging, minder weerstand/drukverlies ofzo, weet ik veel :P, en dat straal 2 en 3 gewoon verder naar rechts doornummeren was) maar het bleek dus 1, 3, 2 te zijn, en mijn vraag: waarom?
mijn 2e vraag ging over schuim, en dan in het bijzonder over het s.v.m.-percentage. Dit zou altijd een vast percentage zijn, maar hoe / wie bepaald dat en waarop wordt dat besluit genomen? In de voorbeelden wordt gesproken van 3% maar goed, zie mijn vraag..
ik snap het dus wel hoe je het verschuimingsgetal berekend en hoe je op de hoeveelheid mengsel komt etc, maar het s.v.m.-percentage is niet helemaal duidelijk
-
Je krijgt wel een eigen topic! ;) Je kan dat in je profiel instellen dat alle PM's bewaard worden :)
-
Ja SEH Zustertje had dat inmiddels gePMed dus dat staat nu aan :) en leuk zo'n eigen topic :P Zullen vast wel wat vragen in komen te staan tijdens de rest van mn opleiding :)
-
het percentage schuim word bepaalt door de leverancier. deze geeft aan of het een 3 6 of soms zelfs wel 9% moet zijn om een kwalitatief goed schuim te krijgen. ook kan het zijn dat je met 1 schuim 3 of 6% kan vermengen. het spreekt voor zich dat je met 6% van hetzelfde svm minder schuim maar wel van betere kwaliteit kan maken. afhankelijk van de brand kun je voor 3 of 6% kiezen.
als het een 3% schuim is heeft het geen zin om er 6% door je tussenmenger heen te jagen. dit heeft geen meerwaarde en is je schuim veel sneller op.
je moet ook nog even rekening houden met wat er brand en of je schuim daarvoor bestemd is. (alcoholbestendig schuim of normaal schuim) deze kunnen elkaar ook weer tegen gaan werken wat dus minder schuim oplevert in plaats van meer schuim
leuk topic trouwens om weer een beetje de basis regels op te halen vanhoe zat het ook alweer precies en niet op de automatische piloot te gaan varen..... ;)
succes ermee!
-
Dankje! Verschillende soorten schuim had ik inderdaad al door, maar zat puur even met die tussenmenger / svm-percentage, is nu helder! thnx :)
-
Ik heb vandaag het proefexamen op www.mijnnbbe.nl gemaakt over Repressie en daarin lieten ze een verdeelstuk (1 toevoer, 3 uitgangen) zien en vroegen ze in welke volgorde de stralen op welke koppeling werden aangesloten.. Ik had het boek voor me liggen, wist het niet uit mn hoofd en probeerde het op te zoeken maar het stond er niet in.. dus ik naar gezond verstand gehandeld en gezegd:
\|/ is respectievelijk straal 3, 1, 2 (straal 1 leek me handig dat je die ook in het midden zette omdat het rechtdoor ging, minder weerstand/drukverlies ofzo, weet ik veel :P, en dat straal 2 en 3 gewoon verder naar rechts doornummeren was) maar het bleek dus 1, 3, 2 te zijn, en mijn vraag: waarom?
Ik heb het toevallig net vorige week gehad. De reden dat volgorde 1, 3, 2 wordt aangehouden is dat de middelste (3) wordt gebruikt om te ontluchten als je maar 1 of 2 aanvalsslangen aansluit.
-
Ja ik had het ook nagevraagd op de post, en 3 werd ook vrij gehouden voor het geval er verlengd moest worden.. dan heb je geen ongewenste bochten in je slang als hij op 1 of 2 zou zitten.. :)
-
Ok nieuw dilemma. We hebben met de cursusgroep afgelopen week de laatste theorieles ademlucht gehad. Aansluitend op deze les hadden we voor de gein even het oefenexamen op www.mijnnbbe.nl gedaan en hierin stond de volgende vraag:
Vraag 2:
U krijgt de opdracht om een pand binnen te gaan met ademluchtbescherming. U moet daar koolmonoxide meten. Bij het betreden van het onveilige gebied bedraagt uw flesdruk 230 bar.
Bij welke stand op de manometer moet u aan de terugweg beginnen?
- 70 bar
- 125 bar
- 150 bar
Nu ben ik van mening dat je er hier vanuit moet gaan dat we starten met een volle fles van 300 bar. Een fles van 200 bar is niet mogelijk omdat je met een afwijking van 10% nooit op 230 bar kan komen. 300 bar is dan je begindruk, je aankomstdruk is 230 bar, wat een verbruik geeft van 70 bar. Je moet je reservedruk in acht nemen wat 55 bar is, wat samen met 70 bar op 125 bar neer komt, antwoord B dus.. Dit is ook goed volgens het examen.
Alleen nu ben ik het met meerdere mensen uit mijn groep eens dat dit nogal discutabel is. Er staat nergens dat je met 300 bar begint, dit zou namelijk net zo goed je 2e verkenning kunnen zijn. Andere redenatie:
Er staat nergens dat ik met een druk van 300 bar ben begonnen aan de verkenning. Het kan best zijn dat dit je 2e verkenning is en dan begin je volgens mij wel met 230 bar.
Dan wordt de berekening (230+55)/2 = 142 bar en naar boven afronden wordt het 150 bar.
Ik vind weer dat 142 afronden naar 150 te extreem is, maar het blijft verder een aannemelijke redenatie..
uitleg aub?
-
Het is weer een staaltje tekst verklaren ipv inzicht toetsen. Heeft het NBBE patentrecht op :(
Ik zal hem uitleggen:
1. Je start indien niets anders doorgegeven wordt, met een flesdruk van 300 bar.
2. Je gaat samen met een maat op pad en loopt, met ademlucht aangekoppeld, door totdat je meter aangeeft dat er koolmonooxide te meten is. Vanaf hier heet het 'onveilig gebied'. Je hebt nu de heenweg afgelegd en je bent bij je inzetvakje gekomen. Je meet wat en je doet wat en je peutert eens wat in je neus en dan moet je weer terug.
3. De weg terug kost volgens de boekjes net zovee lucht als de weg heen en je hoort bij 55 bar flesdruk buiten te staan (BUITEN FLUITEN).
Op de heenweg heb je inderdaad 300-230=70 bar gebruikt, dat heb je dus op de terugweg ook nodig. 70+55=125 bar is het moment dat je vanaf de grens van het onveilig gebied terug naar het begin moet lopen.
Je moet deze vorm van inzet zien als een "inzet" zoals ze ook doorgerekend worden voor 'uitbreiding voorkomen' (wat dat ook precies moge betekenen) en niet als een verkenning waarbij je halverwege de flesdruk (300-55 bar) retour moet.
-
Ja ik had het ook nagevraagd op de post, en 3 werd ook vrij gehouden voor het geval er verlengd moest worden.. dan heb je geen ongewenste bochten in je slang als hij op 1 of 2 zou zitten.. :)
3 is tevens een 3duims aansluiting, in tegenstelling tot 1 en 2, en de reden is idd om vanaf het verdeelstuk evt door te gaan met 3 duimers ;)
-
Hoi Pompbediende,
Dat verhaal over 2 en 3 duims hangt toch af van je verdeelstuk. Bij het merendeel is het nl. een type aansluiting, en geen twee. Daarnaast dacht ik dat ik dat voor 2 en 3 duims gold dat de koppeling gelijk was...
-
Hoi Pompbediende,
Dat verhaal over 2 en 3 duims hangt toch af van je verdeelstuk. Bij het merendeel is het nl. een type aansluiting, en geen twee. Daarnaast dacht ik dat ik dat voor 2 en 3 duims gold dat de koppeling gelijk was...
Ja het is me bekent dat alles met de zelfde stortzkoppeling werkt ;)
-
Uhm is er ergens bekend hoeveel fouten je mag hebben? of gaat dit in percentages? Morgenavond examen :o
-
Dit gaat met percentages.Je moet een bepaald aantal vragen goed hebben. Vragen die je gedeeltelijk goed hebt worden ook gedeeltelijk meegenomen in het percentage.
Succes met je examen. Laat even weten hoe het is gegaan.
-
Zal ik doen! Nog even op de valreep deze kwestie..
20. Bij het betreden van het onveilige gebied heeft u een druk van 215 bar in
uw fles.
Bij hoeveel bar moet u uiterlijk de terugtocht aanvaarden bij een verkenning
door middel van een aangelijnde inzet in een complex gebouw?
bij een druk van
A 85 bar
B 95 bar
C 120 bar
Ik had deze vraag ook al aan HV-engeltje voorgeschoteld maar ook die kon er niet uitkomen, samen met 3 instructeurs erbij..
nu heb ik zelf antwoord C gegeven terwijl antwoord B het goede antwoord is.
Ik kom er met de gekste berekeningen niet op uit.. dus misschien dat iemand hier de goede uitleg heeft?
ik dacht namelijk..
begin druk = 215 bar, je moet alleen verkennen dus dat wil zeggen dat je op
(215+55)/2=135 bar terug moet keren. nu staat 135 er niet eens tussen dus
nam ik het dichtstbijzijnde antwoord.
maaaarrrr andere sommetjes laten zien dat ik niet op 95 uitkom..
215 - 135 = 80
135 - 55 = 80
215 - 55 / 2 = 80
dus hoe komen ze in godsnaam op 95 bar uit?
Mijn berekeningen zijn gewoon goed, en de verschillende methode's voor verschillende situaties ken ik ook uit mn hoofd, dus voor het examen maak ik me geen zorgen. Ik zou alleen deze specifieke vraag graag uitgelegd zien :)
-
Hmm, is het misschien zo dat bij een aangelijnde inzet de terugtocht niet even lang is als de heenreis? Heb de nieuwe lesboeken niet maar daar zou je misschien iets terug kunnen vinden.
-
Hmm, is het misschien zo dat bij een aangelijnde inzet de terugtocht niet even lang is als de heenreis? Heb de nieuwe lesboeken niet maar daar zou je misschien iets terug kunnen vinden.
Dit zijn oude examens, en in de boeken die ik heb staan geen speciale formules over een aangelijnde terugreis..
-
Kevin,
er schijnt wel een regel voor te zijn... Ik ben hard op zoek maar kan hem niet vinden en wat mjin collega beweert kan ik ook niet treugvoeren op de uitkomst >:(
Ik blijf rekenen!
-
haha nog 2 uur en 35 minuten, dan ben ik onderweg naar het Trainingscentrum :P nu ga ik me weer afvragen wat die formule is.. ik zal mn boek nog eens open slaan :P
-
je berekeningen zijn verder goed.
ik denk dat het in de vraagstelling zit van het aangelijnde. ik weet niet of daar aparte rekensommen voor zijn.
succes
-
Echt niks kunnen vinden in mijn boek hoor.. :(
-
Niet in jouwn boek! Lees je mail. Het staat in de tekst van de vorige uitgave... Alleen moeten we die nog te pakken zien te krijgen ^-^
-
Haha laat maar zitten.. 2 keer een 9 !! kheb ze binnen :D ging helaas niet zo goed met de rest van de groep.. 2 mensen hebben ze allebei niet gehaald en heel veel mensen 1 niet 1 wel..
wat een opluchting :D
-
Jippie :D :D :D
Dat wordt trakteren morgen... oh nee, de baas betaald dan al ^-^
-
Jippie :D :D :D
Dat wordt trakteren morgen... oh nee, de baas betaald dan al ^-^
Haha precies.. volgende oefenavond ;)
-
Ik heb vanavond theorie examen voor de modules Persoonlijke bescherming en Chemicalienpakdrager. Iemand nog tips, wat ik nog even goed moet lezen? O0
-
Ik heb vanavond theorie examen voor de modules Persoonlijke bescherming en Chemicalienpakdrager. Iemand nog tips, wat ik nog even goed moet lezen? O0
niet gaan denken van: "ze zullen vast wel dit vragen, of dit.. of zus of zo" Het is een digitaal examen dus ze kunnen vragen stellen over alles. Wat je wel nog even door kan nemen zijn vooral de procedures voor het aantrekken, uitdoen, ontsmetten en dergelijke van het chemicaliënpak.. geheid dat je daar een vraag over krijgt (volgorde bepalen)..
-
Ik ben geslaagd met (wederom) een 9! ;D
-
Haha netjes hoor! Gefeliciteerd! :)
-
Jaa ik ga weer even gebruik maken van mijn topic :P
2 vraagjes over het aflegsysteem:
vraag 1:
Commando 'hoge druk gereedmaken'
Het klaarleggen van de straal (1 meter naast het voertuig), is dat weggelegd voor nummer 3 en 4, of doet 1 dat gelijk bij uitstappen, waarna hij gaat verkennen met de bevelvoerder? Ik heb verschillende boeken, oude en nieuwe versies, die allemaal weer wat anders zeggen.
vraag 2:
Het estafette-systeem
Hoe steekt dit nou in elkaar? want er zijn in mijn ogen verschillende mogelijkheden:
De theorie zegt:
"Bij een oneven aantal slangen rolt 2 of 4 de eerste slang uit"
en
"Bij een even aantal slangen rolt 1 of 3 de eerste slang uit"
met daaronder deze tekening:
oneven: 0------------0------------0------------0
3 slangen (de eerste regel, oneven aantal slangen dus), en de volgorde van de nummers die gooien: 3 - 4 - 3 (klopt de tekst niet? of de tekening niet?)
even: 0------------0------------0------------0------------0
4 slangen (de tweede regel, even aantal slangen), en de volgorde van nummers die gooien: 4 - 3 - 4 - 3 (wederom: klopt de tekst niet, of de tekening niet?)
Maar welk voorbeeld is nou het juiste? Want eigenlijk zijn ze allebei goed, ligt er alleen aan hoe je het op het einde wil oplossen..
Want wie moet waar eindigen? Als de straalpijpvoerder moet eindigen, moet hij dan juist de laatste slang wel of niet gooien?
Voorbeeld:
We staan bij nummers 3 en 4 en ze moeten 2 slangen uitgooien. Een even aantal, waarvan de tekening zegt dat nummer 4 begint met rollen.
Alleen de tekst zegt dat 3 begint met rollen.
Mijn theorie:
Theoretisch koppelt nummer 3 altijd de straalpijp aan de laatste slang, daarom moet je zorgen dat nummer 4 de laatste slang gaat gooien (in bovenstaand voorbeeld begint 3 dus met rollen). Want 4 staat dan op het einde met 2 koppelingen in zijn hand van een slang die nog dubbel ligt. Van deze 2 koppelingen geeft hij één koppeling aan 3 en sluit de andere aan op de slang. Bij het overgeven van de koppeling kan 3 gelijk commando 'water' geven aan 4.
3 koppelt dan gelijk de straalpijp eraan en strekt de leiding. Zo staat 3 aan het einde van de gestrekte slang en is 4 al een eind op weg naar P voor commando water (even porto's buiten gesloten)
Als je het andersom zou doen verlies je eigenlijk een slanglengte in tijd (4 rolt de eerste slang uit, 3 pakt een koppeling, moet de slang strekken, rolt daar zijn slang uit, koppelt straalpijp er aan en moet wéér een slang strekken).
Dus hoe zit het nou? :P
-
Stuk ongeduld ;)
Allereerst dit: wat je boek zegt dat geld, en niet het papier dat je van mij gekregen hebt!
Vraag 1:
Als het commando gegeven wordt zonder dat de aanvalsploeg (1 en 2) moeten meeverkennen dan doen zijn dat. Gaan ze op verkenning dan is het de taan van 3 en 4. In de praktijk doet de PB dat, maar dat is een heel ander verhaal.
Vraag 2:
De tekening klopt niet... Het uiteindelijke doel is dat de bediener op de vaste plaats zit. Dus, nummer 3 aan de straal. Duidelijk? In de praktijk loopt het anders, maar het estafette systeem is niet anders dan bij de jeugdbrandweer. Je theorie klopt dus... ongeveer :D
Duidelijk? Houd je aan hetgeen er in het boek staat. Daar wordt je op geexamineerd en niet op wat je denkt dat goed is... En eventueel vraag je het tot in de treure na bij de instructeurs op de cursus. ;D
Heel veel succes, en ehh, ik mail nu niet meer he.
-
Stuk ongeduld ;)
>:(
Allereerst dit: wat je boek zegt dat geld, en niet het papier dat je van mij gekregen hebt!
Dat was juist de reden dat ik aan jou om extra materiaal vroeg, aangezien het boek te kort schoot :)
Vraag 1:
Als het commando gegeven wordt zonder dat de aanvalsploeg (1 en 2) moeten meeverkennen dan doen zijn dat. Gaan ze op verkenning dan is het de taan van 3 en 4. In de praktijk doet de PB dat, maar dat is een heel ander verhaal.
Ok, dus in geval van 'hoge druk gereedmaken' dan doen 1 en 2 het, en als ze mee moeten op verkenning zegt hij dat altijd?
Vraag 2:
De tekening klopt niet... Het uiteindelijke doel is dat de bediener op de vaste plaats zit. Dus, nummer 3 aan de straal. Duidelijk? In de praktijk loopt het anders, maar het estafette systeem is niet anders dan bij de jeugdbrandweer. Je theorie klopt dus... ongeveer :D
Duidelijk? Houd je aan hetgeen er in het boek staat. Daar wordt je op geexamineerd en niet op wat je denkt dat goed is... En eventueel vraag je het tot in de treure na bij de instructeurs op de cursus. ;D
Heel veel succes, en ehh, ik mail nu niet meer he.
Het is duidelijk mevrouw.. ::)
-
Vooruit dan maar weer... 8) In antwoord opje vraag. Als 1 en 2 de opdracht krijgen van een buitenom verkenning dan zegt de bevelvoerder het duidelijk. En dan zijn ze niet meer in de buurt van de TAS. Dus dan kunnen 3 en 4 aan de slag. Die leggen eerst de straal klaar en daarna gaan ze de waterwinning opbouwen...
Shit, antwoord ik toch weer ???
-
Vooruit dan maar weer... 8) In antwoord opje vraag. Als 1 en 2 de opdracht krijgen van een buitenom verkenning dan zegt de bevelvoerder het duidelijk. En dan zijn ze niet meer in de buurt van de TAS. Dus dan kunnen 3 en 4 aan de slag. Die leggen eerst de straal klaar en daarna gaan ze de waterwinning opbouwen...
Shit, antwoord ik toch weer ???
Haha je moet de puppies toch een beetje helpen he :P Je hebt een goed hart hoor! :P
Kijken of je het kan weerstaan:
Khad ook nog een vraag over de vulslangen :P Worden er altijd (hoge druk én lage druk) 2 vulslangen op het opzetstuk en verzamelstuk aangesloten?
hihi ::)
-
>:( Ik stuur we; een PM, anders wordt dit zo'n 2 gesprek en gaat de mod zeuren (groot gelijk) >:D
-
Haha :P
Pm is onderweg
Een forum is er niet om wijzer van PM's te worden maar om kennis te delen... ;)
Hij wordt boos als je juist een PM stuurt :P
-
ik ben ook benieuwd naar het antwoord eerlijk gezegd ;)
-
Dan zet je het antwoord maar online! :P
-
Poe poe ik krijg het nog druk :D
Vulslangen. De praktijkregel is als volgt:
bij 20 meter tot 30 meter 2 vulslangen.
Verder weg dan 1 vulslang.
Het is veiliger om 2 toevoerleidingen te leggen. Maar, is de afstand te lang dan kost het teveel tijd om dit op te bouwen en gaat de toevoer van water voor de veiligheid. Dichterbij zal de pompbediener in de praktij ook even een slangetje rollen. Hij mag niet verder dan 20 meter (1 slanglengte) bij het voertuig vandaan.
Snappie?
-
Ik ben geneigd om te roepen dat je dan maar een vak moet leren >:D Maar het werk is, en dat zal je inmiddels wel duidelijk zijn, geen makkie! Had je verder nog vragen, of iemand die ook zit te lezen? ;)
-
Ik ben geneigd om te roepen dat je dan maar een vak moet leren >:D Maar het werk is, en dat zal je inmiddels wel duidelijk zijn, geen makkie! Had je verder nog vragen, of iemand die ook zit te lezen? ;)
Nee hoor, op het moment niet.. maar ik weet je te vinden :P
-
Vulslangen. De praktijkregel is als volgt:
bij 20 meter tot 30 meter 2 vulslangen.
Verder weg dan 1 vulslang.
Het is veiliger om 2 toevoerleidingen te leggen. Maar, is de afstand te lang dan kost het teveel tijd om dit op te bouwen en gaat de toevoer van water voor de veiligheid. Dichterbij zal de pompbediener in de praktij ook even een slangetje rollen. Hij mag niet verder dan 20 meter (1 slanglengte) bij het voertuig vandaan.
Snappie?
Hoe zit het met de wateropbrengst??
-
Goeie vraag! de brandkraan heeft, afhankelijk van de diameter van de leiding een vaste wateropbrengst. Hoeveel dit is... dat zou ik eens moeten berekenen. Meer slangen betekend niet automatisch meer water.
Maar in sommige gevallen wel. Dan gaat de snelheid van de opbouw van de toevoer toch voor. De tank van een tankautospuit is erg snel leeg. Mocht dit een probleem zijn dan kan de bevelvoerder besluiten om middelbrand te geven voor de opbouw van de watertoevoer. Let wel, alleen als de brandkraan verder dan 20 meter van de TAS afligt :) Anders zal de pompbediener dit zelf doen. Nogmaals, dit gaat om praktijkvoorbeelden. In de boeken en op de wedstrijden zal het er anders aan toe gaan ;)
-
. Nogmaals, dit gaat om praktijkvoorbeelden. In de boeken en op de wedstrijden zal het er anders aan toe gaan ;)
kan aan mij liggen maar raken we nu niet precies de gevoelige gitaar ;).
volgens mij klopt er dan of aan de opleiding iets niet of met wedstrijden niet of de praktijk niet.
kom we gaan mensen opleiden en als ze het papiertje hebben dan laten we wat ze geleerd hebben een groot deel vergeten. gaan we weer op wedstrijd moeten ze het weer aanleren en in de praktijk gaat het weer anders.
of zeg ik nu hele vreemde dingen?
-
Nee, het is geen gevoelige snaar. Wat jij op de basisschool hebt geleerd (en daarna) pas je ook niet meer precies toe in de praktijk. Het gaat om de basis die goed wordt aangeleerd. Daarna leer je verder in de praktijk ::)
En dat dat niet met elkaar strookt, dat zal nooit anders worden. Hetgeen ik geleerd heb in mijn opleiding brandwacht, zo'n 14 jaar geleden bevatte andere elementen dan nu. We leren verder en leren dat ook weer aan de nieuwe garde...
Daarom gaat het in de praktijk en op wedstrijden anders... Snappie? ;)
-
Goeie vraag! de brandkraan heeft, afhankelijk van de diameter van de leiding een vaste wateropbrengst. Hoeveel dit is... dat zou ik eens moeten berekenen. Meer slangen betekend niet automatisch meer water.
Maar in sommige gevallen wel. Dan gaat de snelheid van de opbouw van de toevoer toch voor. De tank van een tankautospuit is erg snel leeg. Mocht dit een probleem zijn dan kan de bevelvoerder besluiten om middelbrand te geven voor de opbouw van de watertoevoer. Let wel, alleen als de brandkraan verder dan 20 meter van de TAS afligt :) Anders zal de pompbediener dit zelf doen. Nogmaals, dit gaat om praktijkvoorbeelden. In de boeken en op de wedstrijden zal het er anders aan toe gaan ;)
Hier zou je nog wel een aardige boom over kunnen opzetten.......Hoe je het namelijk ook wendt of keert, het opzetstuk heeft een vaste diameter en de brandkranen zijn ook allemaal voorzien van een doorlaat van 80 mm. Feitelijk zeg ik dat het niet uitmaakt of je nu aan een waterleiding hangt van 100mm of aan een waterleiding van 400mm. Het enige wat verschilt of je kiest voor een enkele toevoer of een dubbele is de weerstand in je toevoerleiding. Juist op een grotere afstand begint dat serieus mee te spelen. Denk hier maar eens over na 8) ;)
-
jaap,
klopt wel wat je zegt maar op het moment dat je met meerdere voertuigen op een brandkraan wil gaan staan is het toch wel prettig om een grotere diameter te hebben.
en hoe zat het ook alweer met een bovengrondse brandkraan? die leverde toch meer water dan een ondergrondse?
-
Bomen kunnen omwaaien he! Daar kun je veel en weinig over discussieren, maar ik heb er weinig verstand van en meng me dan ook niet ind e discussie. Maar als je een pompbediende vind, die kan het helemaal voor je uitrekenen.
-
jaap,
klopt wel wat je zegt maar op het moment dat je met meerdere voertuigen op een brandkraan wil gaan staan is het toch wel prettig om een grotere diameter te hebben.
en hoe zat het ook alweer met een bovengrondse brandkraan? die leverde toch meer water dan een ondergrondse?
Is dat zo ::) Moet toch uiteindelijk door dezelfde storzkoppeling en die zijn weer genormaliseerd ^-^
En ja natuurlijk als er meerdere voertuigen op een leiding staan zit daar het voordeel in van een grotere diameter......kan geen twijfel over bestaan.
-
ja volgens mij hebben we deze discussie al ergens een keer eerder gevoerd......
maar we zouden eens de proef op de som moeten nemen en er gewoon even een watermeter tussen zetten........
want hoe kan het dat ik bij een kleinere diameter een vacuum kan trekken in de vulslang? ;)
-
Ik weet het antwoord wel....en jij, Fikkie, volgens mij ook >:D Wij heben trouwens verzamelstukken op onze tankautospuiten liggen met 4 inlaten om dit "geneuzel" uit te sluiten. Kan je lekker op twee brandkranen staan. Het enige waar je op moet letten dat deze kranen niet op dezelfde ringleiding ziten of de diameter moet dusdanig groot zijn dat je een onbeperkte opbrengst hebt.
Jaap
-
verzamelstuk met 4 inlaten? die ken ik niet. als je een keer instaat bent om hier even een foto van te mailen dan graag.
-
Ga ik voor je regelen....ff geduld, komt goed
-
dank je zie het wel tegemoed.
kun je ook vertellen wanneer jullie deze gebruiken en wat daar de meerwaarde van is.
kan me er natuurlijk wel iets bij voorstellen maar is jullie pompcapaciteit dan ook groter dan een "standaard" grootvermogenpomp? of hoe moet ik dit zien? of is dit speciaal voor voeding hw of iets dergelijks?
-
Zoiets?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.unifire.nl%2Fverzam10.jpg&hash=bebe59e285cd83e22ea9d1d91e4e7b36)
bron: http://www.unifire.nl/verzamelstukken.htm#4%20inlaten (http://www.unifire.nl/verzamelstukken.htm#4%20inlaten)
-
Tuut tuut das snel.....yep dat is em. Het is vooral bedoeld om te allen tijde het optimale uit je voertuig te halen. Voor wat betreft het gebruik....altijd, er is geen ander verzamelstuk op het voertuig.
Jaap
-
Wat voor pompen hebben jullie erin liggen?
-
Theoretisch 2450 liter water per minuut, praktisch iets meer. Waarom wil je dat weten shave?
-
Hallo ben ik weeer!
Ik heb binnenkort theorie examen Brandwacht 1e klas en nu lees ik in mijn boek een zinnetje in het hoofdstuk over Liften
Het verplaatsen van de kooi
Voor het verplaatsen van de liftkooi moet u naar de machinekamer. Hier aangekomen, doet u eerst de machinekamerverlichting en de schachtverlichting aan. Vervolgens schakelt u de hoofdschakelaar van de lift.
Daar eindigt mijn boek met zijn uitleg.. Nu mijn vraag: Met die laatste (dikgedrukte) zin, moet de schakelaar nu aan of juist uit geschakeld worden?
Uit = dan kan de lift niks meer doen uit zichzelf?
Aan = pas dán kan je de lift handmatig in beweging zetten?
Beide opties lijken mij mogelijk, maar het boek zegt er verder niet veel over. Mijn praktijkles over liften komt pas ná mijn theorie examen dus zou dit puntje even nader toegelicht willen hebben :P
-
Zal ik doen! Nog even op de valreep deze kwestie..
20. Bij het betreden van het onveilige gebied heeft u een druk van 215 bar in
uw fles.
Bij hoeveel bar moet u uiterlijk de terugtocht aanvaarden bij een verkenning
door middel van een aangelijnde inzet in een complex gebouw?
bij een druk van
A 85 bar
B 95 bar
C 120 bar
Ik had deze vraag ook al aan HV-engeltje voorgeschoteld maar ook die kon er niet uitkomen, samen met 3 instructeurs erbij..
nu heb ik zelf antwoord C gegeven terwijl antwoord B het goede antwoord is.
Ik kom er met de gekste berekeningen niet op uit.. dus misschien dat iemand hier de goede uitleg heeft?
ik dacht namelijk..
begin druk = 215 bar, je moet alleen verkennen dus dat wil zeggen dat je op
(215+55)/2=135 bar terug moet keren. nu staat 135 er niet eens tussen dus
nam ik het dichtstbijzijnde antwoord.
maaaarrrr andere sommetjes laten zien dat ik niet op 95 uitkom..
215 - 135 = 80
135 - 55 = 80
215 - 55 / 2 = 80
dus hoe komen ze in godsnaam op 95 bar uit?
Mijn berekeningen zijn gewoon goed, en de verschillende methode's voor verschillende situaties ken ik ook uit mn hoofd, dus voor het examen maak ik me geen zorgen. Ik zou alleen deze specifieke vraag graag uitgelegd zien :)
Ik weet niet of je al een antwoord hebt gehad, maar het gaat op de volgende manier, een aangelijnde inzet daarbij verhoudt de te verbruiken lucht zich in principe als 3/4 voor heenweg en 1/4 voor terugweg.
Je hebt in de vraag dus 160 bar beschikbaar voor de verkenning, 3/4 = 120 bar voor de heenweg en 1/4 = 40 bar voor de terugweg, dus met 55 erbij moet je bij 95 terug, Goed hè? Staat nog ergens
achterin de oude brandwachtboeken. Leuke materie, je moet je nu alleen weer gaan afvragen in hoeverre aangelijnde inzetten te vergelijken zijn met naar binnen gaan met de HD slang.
Nou, groetjes,
Cor
-
Hallo Allemaal
Wat kost de opleiding brandwacht
-
Hallo Allemaal
Wat kost de opleiding brandwacht
Geen idee maar in 2006 kostte het dit:
Opleiding: Manschappen 1 (brandbestrijding) (100)
Cursusprijs 3.520,- per persoon (inclusief boeken en examenkosten).
1e termijn: 1.100,-. 2e termijn: 2.420,-
Bron: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14259.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14259.0)
-
De cursus brandwacht wordt niet meer gegeven, alleen nog maar manschap A. Deze kost (in Zuid-Holland-Zuid) E9.920,- ex. BTW. Dat is de avond-opleiding van 67 dagdelen, seizoen 2010-2011.
Al met al dus geen geintje om even particulier neer te tellen... :)
-
Wie kan mij helpen aan nieuwe proef exames voor de opleiding hv
Heb nu voor de 2e exame gedaan en weer gezakt ik word hier een beetje flauw van .
Er zijn al een paar protesten ingedient tegen dit exame maar dat helpt niks
-
Wie kan mij helpen aan nieuwe proef exames voor de opleiding hv
Heb nu voor de 2e exame gedaan en weer gezakt ik word hier een beetje flauw van .
Er zijn al een paar protesten ingedient tegen dit exame maar dat helpt niks
Waar ben je voor gezakt dan?
-
Wie kan mij helpen aan nieuwe proef exames voor de opleiding hv
Heb nu voor de 2e exame gedaan en weer gezakt ik word hier een beetje flauw van .
Er zijn al een paar protesten ingedient tegen dit exame maar dat helpt niks
Eén tip: leer ontzettend goed, bespreek de vragen na met je instructeurs en vooral: lees de vraag goed! Zo heb ik een vraag gehad over het uit het water halen van een schaap. Eén van de opties was om een touw om de romp te binden - in het boek staat die optie ook, maar dan staat erbij dat je vervolgens met mankracht het schaap uit het water moet trekken. De hierboven beschreven optie was dus ook niet juist; hoe lullig het ook lijkt (en misschien wel is).
Tijdens de leergang van dit jaar (in de VRU) is meer dan 80% de eerste keer gezakt voor het THV-examen. Na de tweede keer lag het slagingspercentage een stuk hoger, omdat de kans groot is dat je veel dezelfde of vergelijkbare vragen krijgt en bekend bent met de vraagstelling. Nogmaals: bespreek de vragen na met je instructeur, lees ontzettend goed en dan gaat het gewoon lukken. Succes!
-
Tijdens de leergang van dit jaar (in de VRU) is meer dan 80% de eerste keer gezakt voor het THV-examen. !
Waar ligt dit aan?Ligt dit aan de stof, of ligt dit aan de persoon die het examen moet afleggen? Of een combinatie van beide factoren.
-
Waar ligt dit aan?Ligt dit aan de stof, of ligt dit aan de persoon die het examen moet afleggen? Of een combinatie van beide factoren.
Het zal vast een stukje mentaliteit zijn maar als ik de verhalen hoor is het ook echt vraagstelling. Ook binnen ons korps voorbeelden. 3x examen gedaan; een 3, 4 en een 10... tja dan wordt het ook wel bijzonder.
de vraagstelling is ook echt bijzonder en antwoorden meestal met focus eigen veiligheid.
-
de vraagstelling is ook echt bijzonder en antwoorden meestal met focus eigen veiligheid.
Kortom, de vragen beantwoorden en als het even kan van het zwaarste uit gaan qua veiligheid?
-
Waar ligt dit aan?Ligt dit aan de stof, of ligt dit aan de persoon die het examen moet afleggen? Of een combinatie van beide factoren.
Een combinatie van "bijzondere vraagstelling" en veel en gecompliceerde theorie. Veel aspirant-brandweerlieden blijven gewoon praktijkmensen en kiezen bij een vraag de optie die ze in de praktijk toe zouden passen en dat strookt in sommige gevallen simpelweg niet met de theorie.
Maar goed, uiteindelijk heeft bij de VRU iedereen de theorie gehaald. Of het nou na de eerste, tweede, derde of vierde keer was...... ;)
-
K had gisteren examen. K wist niet dat je zo makkelijk kon zakken zeg.. :-\
-
K had gisteren examen. K wist niet dat je zo makkelijk kon zakken zeg.. :-\
Waar ben je op gezakt? Wellicht hebben we tips voor je voor de volgende keer. ;)
-
Theorie examens zijn erg slecht in elkaar gezet.
Er worden volgorde's gevraagd van verschillende dingen die je dan in de theorie zo hoort te leren maar in praktijk dus niet doet.
Vb: of je nou eerst je linker of je rechter handschoen aandoet zeg maar.
Praktijkexamens ligt echt aan de examinatoren.
Bij ons van de 12 1 geslaagd.
Drie weken later herexamen van dezelfde groep slaagt er 10 man.
Dat geloof ik niet dat kan niet wezen dat je in drie weken tijd alles dan 1 ene x wel alles beheerst.
-
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegt. Het is erg vreemd dat het aantal mensen die zakken voor het brandwachtexamen elke keer zo groot is.
Het kan een keer gebeuren dat een grote groep mensen zakken. Maar dit begint haast structureel te worden. Kunnen we wel zeggen dat dit voornamelijk aan de examenkandidaten zal liggen, en voor een deel klopt dit ook wel. Maar ik begin me nu toch ernstig af te vragen of dit niet aan de nieuwe opleidingen ligt.
-
Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegt. Het is erg vreemd dat het aantal mensen die zakken voor het brandwachtexamen elke keer zo groot is.
Het kan een keer gebeuren dat een grote groep mensen zakken. Maar dit begint haast structureel te worden. Kunnen we wel zeggen dat dit voornamelijk aan de examenkandidaten zal liggen, en voor een deel klopt dit ook wel. Maar ik begin me nu toch ernstig af te vragen of dit niet aan de nieuwe opleidingen ligt.
De opleidingen zijn echt het probleem niet; de brandweerlieden die al langere tijd meedraaien staan echt versteld van wat wij leren in de opleiding, zeker omdat de opleidingen nu heel praktijkgericht zijn opgesteld (scenario's ipv standjes). Ik heb maar weinig cursusmaatjes gezien die naar mijn idee nog niet klaar waren voor het echte werk. Er zijn in de basis echter twee probleempjes:
- De theorie-examens sluiten niet aan op de praktijk. Theorie is soms verouderd of in de praktijk worden trucjes geleerd om veel effectiever op te kunnen treden. Probleem daarbij is dat veel brandweerlieden heel praktisch ingesteld zijn en de theorievragen nogal diep op (naar mijn idee) minder belangrijke zaken ingaan. Een vraag als: "hoe haal je een schaap uit de sloot?" lijkt mij volstrekt irrelevant; iedere situatie is anders en vraagt om een andere aanpak.
- De praktijkexamens zijn momentopnames, waar kandidaten bijvoorbeeld last kunnen hebben van examenstress. Ikzelf was na negatieve ervaringen met het praktijkexamen brandbestrijding echt bijzonder zenuwachtig voor het praktijkexamen HV. Het zou zo moeten zijn dat alle examinatoren en voorzitters mensen uit de praktijk zijn, maar daar schortte het nog wel eens aan. Inmiddels heb ik begrepen dat het NBBE een verbeterslag aan het maken is en dat viel bij mijn laatste examens ook te merken: een leuke groep examinatoren en een hele goede voorzitter (wat nog wel eens vergeten wordt is dat de eerste indruk bijzonder veel verschil kan maken; bij de aanblik van vijf norse koppen voel je je toch wat meer opgelaten dan wanneer de commissie staat te lachen).
Daarbij komt ook dat die momentopname fataal kan zijn voor kandidaten die de hele opleiding hebben bewezen bekwaam in hun handelen te zijn, maar tijdens het examen een fout maken die direct een knock-out oplevert. De keerzijde is dat kandidaten die de praktijk een stuk minder beheersen ook makkelijk door het examen kunnen komen indien ze dan wel doen wat verwacht wordt.
Zeker voor de praktijkexamens zou het dus wellicht een stuk beter zijn om meerdere toetsmomenten in te lassen en op basis daarvan een beoordeling te maken. Net als op de middelbare school, zeg maar... ;)
-
volledig mee eens.
Examinatoren uit de praktijk en niet de kantoorbobo's,
goed plan.