Hulpverleningsforum
Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Politie en Marechaussee => Topic gestart door: skippy02 op 18 september 2009, 14:39:54
-
Toen er nog gemeentepolitie bestond kon je het buro van je woonplaats bellen om een vraag te stellen, doorverbonden te worden met een bepaalde agent, hoofdagent, chef van dienst e.d. Nu moet je via 0900-8844 bellen en dan geregeld 5 tot 10 minuten wachten voordat je uberhaubt te woord gestaan wordt.
Vervolgens leg je haarfijn uit wie je speken wilt, waarover het gaat en dan eindelijk wordt je doorverbonden met de persoon die je wilt spreken.
Kortom, per gesprek tegen lokaal tarief wordt je volgens mij zonder meer in de wacht gezet.
Is dit een tendens die sinds de komst van het 0900 nummer normaal is of worden de wachttijden alsmaar langer?
Tijdens het gesprek met de 0900 centralist werd mij verteld dat door bezuinigingen er geen personeel bij komt en dat dit een probleem was wat landelijk bekend is.
Mijn vraag is nu: Loop je hierdoor ook niet de kans dat mensen afhaken en het gewenste gesprek, melding of wat dan ook maar achterwege laten?
Het lijkt mij geen goede zaak als dit een nog groter probleem gaat worden.
Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen van anderen.
-
Ja, je hebt helemaal gelijk. Mijn ervaring:
Eens had ik telefonisch (via vaste telefoon) een afspraak geregeld met mijn wijkagent. Een datum/tijd geregeld, en wanneer ik bij zijn kantoor was, moest ik bellen naar 0900-8844 en dan zou hij de deur open komen doen (hij zit niet meer op een bureau, dat is namelijk gesloten wegens bezuinigingen). Maarja, ik moest wel mobiel bellen, en er waren 'maar' 9 wachtenden voor mij. En 0900-8844 kost veel meer dan 'lokaal' als je mobiel belt. Met het vaste netwerk had ik nog nooit hoeven te wachten. Gelukkig zag hij me vanuit zijn kamer en deed hij open, wat mij weer beltegoed spaarde!
-
Als ik dit nummer bel is er al naar gelang het moment wel eens een wachttijd. Maar over het algemeen is de wachttijd niet echt super lang. Heb bij andere bedrijven weleens veel langer gewacht. De belastingdienst heeft mij ooit eens een half uur aan het lijntje gehouden. dan is een speaker op je telefoon wel heel handig.
Dus ik heb geen klachten.
-
Wat is zeg, alleen met mobiel. MAAR, dat heb ik maar één keer gedaan, dus misschien is dat niet meer van deze tijd.
-
Drie keer gebeld, drie keer binnen 2 minuten te woord gestaan. Geen problemen vanaf mijn kant
-
0900 8844, hmm 2x gebeld een keer binnen 3 minuten te woord gestaan, 2e keer duurde het zeker 10 minuten.
-
Niet nodig als je de rechtstreekse nummers in je telefooon hebt staan ;D
-
Bij de KMAR hebben ze nagenoeg ook geen wachttijd. Maar die werken alleen met rechtstreekse nummers en geen moeilijk gedoe met 10 keer doorverbinden. ;)
-
Is dit een tendens die sinds de komst van het 0900 nummer normaal is of worden de wachttijden alsmaar langer?
Mijn vraag is nu: Loop je hierdoor ook niet de kans dat mensen afhaken en het gewenste gesprek, melding of wat dan ook maar achterwege laten?
Het lijkt mij geen goede zaak als dit een nog groter probleem gaat worden.
Ben benieuwd naar de reacties en ervaringen van anderen.
Kom via de zoekfunctie dit onderwerp tegen en het is helaas nog steeds in een aantal gevallen actueel.
Tijdje geleden nog 0900-8844 gebeld om meer info over vermist meisje te vragen n.a.v. Burgernet oproep.
Nadat ik bij Burgernet al 10 minuten had gewacht om mijn vraag te stellen maar 0900-8844 gebeld en na 5 minuten wachten
maar opgehangen omdat er niet opgenomen werd. Hierdoor de Burgernet oproep ook maar gelaten voor wat het was.
Meisje is uiteindelijk wel terug gevonden overigens.
Mijn ervaring is in de wacht hangen tussen de 30 seconden en max 2 minuten normaal gesproken maar om te zeggen dat het
altijd soepel verloopt nee helaas niet.
-
Ik moet zeggen, van alle reacties die ik hier lees kan ik mezelf het beste vinden in die van Jerommeke.
8844 bel ik minimaal 2x per maand, en dan met name over dealers, zakkenrollers en ander gespuis. Ik heb nooit langer dan 2 a 3 min hoeven te wachten, dus zoals ik het meemaak is het perfect.
Daarnaast heb ik ook nog het mobiele nummer van de wijkagent, deze gebruik ik als er iets gebeurd wat langer speelt, en ik het hele verhaal niet opnieuw aan de meldkamer hoef uit te leggen.
Kortom, ik heb 0,0 te klagen :)
-
Het is ook een beetje wat voor situatie is. Zelf een keer een twijfel achtige situatie gehad waarbij ik tussen 1-1-2 en 0900 twijfelde. Werd in de wacht gezet waarna ik daarna alsnog 1-1-2 belde. Als je een administratief iets wil doorbellen kan je beter op een ander moment bellen. Er zijn gewoon tijden dat het erg druk is ;)
-
Het is ook een beetje wat voor situatie is. Zelf een keer een twijfel achtige situatie gehad waarbij ik tussen 1-1-2 en 0900 twijfelde. Werd in de wacht gezet waarna ik daarna alsnog 1-1-2 belde. Als je een administratief iets wil doorbellen kan je beter op een ander moment bellen. Er zijn gewoon tijden dat het erg druk is ;)
Precies, en ik gok dat die drukke tijden er vroeger ook al waren toen men nog op het wijkbureau de telefoon beantwoorde. Zelf heb ik eigenlijk vooral positieve ervaringen met 0900-8844. Over het algemeen snel geholpen, meestal binnen de minuut!
-
ik heb nooit te klagen over de regio's Utrecht en Amsterdam-Amstelland, gaat vrij vlotjes.
Kan me voorstellen dat andere korpsen wellicht wat minder personeel op het servicecenter hebben zitten, dus het is afhankelijk van je regio!
-
Wachttijden te lang: bellers politielijn haken massaal af
Koen Voskuil / Peter Winterman 10-09-16, 07:58 Laatste update: 07:59
De problemen bij de telefooncentra van 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') zijn nog lang niet opgelost. Elke dag hangen duizenden bellers op, omdat ze te lang moeten wachten.
Lees verder op: http://www.ad.nl/nieuws/wachttijden-te-lang-bellers-politielijn-haken-massaal-af~a89faabd/ (http://www.ad.nl/nieuws/wachttijden-te-lang-bellers-politielijn-haken-massaal-af~a89faabd/)
-
Wachttijden te lang: bellers politielijn haken massaal af
Koen Voskuil / Peter Winterman 10-09-16, 07:58 Laatste update: 07:59
De problemen bij de telefooncentra van 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') zijn nog lang niet opgelost. Elke dag hangen duizenden bellers op, omdat ze te lang moeten wachten.
Lees verder op: http://www.ad.nl/nieuws/wachttijden-te-lang-bellers-politielijn-haken-massaal-af~a89faabd/ (http://www.ad.nl/nieuws/wachttijden-te-lang-bellers-politielijn-haken-massaal-af~a89faabd/)
Begrijpelijk! Was laatst bij een vriend van me, vanuit zijn balkon zagen we iemand de straat in lopen die opvallend een woning in keek (liep zelf het paadje van de voordeur een stuk op. Hij direct gebeld met 0900, heeft ruim 20 minuten in de wacht gestaan! Ik ondertussen via social media een berichtje gestuurd omdat het zo lang duurde met wachten. Logisch dat ze die man niet meer hebben gevonden.
-
Ik heb laatst toen ik buiten de regio was ook een keer ergens voor gebeld, maar maar wat een drama idd.
@Grumpy, verdachte situatie -> 112
-
Ik heb laatst toen ik buiten de regio was ook een keer ergens voor gebeld, maar maar wat een drama idd.
@Grumpy, verdachte situatie -> 112
Zeiden we achteraf ook tegen elkaar, van volgende keer gewoon 112 hiervoor.
-
Zeiden we achteraf ook tegen elkaar, van volgende keer gewoon 112 hiervoor.
Yup, altijd bij verdachte situaties, we adverteren er zelf mee: "112 daar vang je boeven mee". Niet alleen bij levensbedreigende situaties zoals vroeger.
-
Yup, altijd bij verdachte situaties, we adverteren er zelf mee: "112 daar vang je boeven mee". Niet alleen bij levensbedreigende situaties zoals vroeger.
Zeker waar, op dat moment niet aan gedacht :D
-
1x overlast gemeld en 1x een vermissing van een kind gebeld, beide keren bijna direct geholpen.
-
1x gebeld voor een idioot op de weg, verbinding verbroken in de wacht. Nog eens gebeld, na de melding gelijk doorverbonden met 112 (ivm mogelijk dronken bestuurder). Na een kwartiertje rond Alkmaar achter die auto aangereden te hebben (in constant contact met centralist die eenheden aanstuurde) wist een motoragent de betreffende auto met enig kunst en vliegwerk tegen de kant te krijgen. Bestuurder kon gelijk mee met de kort daarna gearriveerde politieauto. Ter plekke verklaring afgelegd, later kwam de motoragent aan huis omdat ik mn verklaring moest tekenen. Verdachte was zn rijbewijs tot nader order kwijt wegens herhaaldelijk (zwaar) alcoholmisbruik in t verkeer. Mooi avontuur, goede afloop!
En inderdaad de opdracht van de agenten: verdachte situatie = 112
-
Ik herinner me een tweede keer. Er hing langs de a4 nabij schiphol een enorm stuk zeil oid (dat spul waar ze bouwsteigers mee dichtmaken maar dan met reclame erop, afmeting ongeveer 5 etages hoog en even zo breed) te wapperen in stevige wind. Het zag er naar uit dat het in die wind helemaal los zou komen en de snelweg op zou waaien, met alle gevolgen van dien. 0900-8844 gebeld maar die wisten eigenlijk niet zo goed wat ze er mee moesten.
-
Ik heb twee weken geleden bijna 25 minuten moeten wachten voordat ik de 8844 centralist te spreken kreeg. Toen moest ik worden doorverbonden en dat duurde ook weer zeker 5 minuten.
Voor mij was ophangen geen optie dus moest ik blijven wachten.
Ruud
-
Misschien interessant om er bij te melden om welke regio het ging. Mijn ervaring van paar jaar terug in BZO is geen wachttijd en Flevoland afgelopen voorjaar ook direct geholpen. Beide was wel laat in de avond.
-
Dit helpt wel om het aantal meldingen naar beneden te brengen. Alles voor de statistieken.
Hierdoor bellen en melden mensen niets meer aan de politie als men toch het idee heeft dat er niets mee wordt gedaan. Korpsleiding presteert dit als een vooruitgang.
Doet niets af aan de dienders op straat die lopen de poten uit hun lijf.
-
Utrecht enige weken terug. Toch wel gauw een minuut of 10 voor ik iemand aan de lijn krijg.
-
Waarom geen doorkies-menu?
"Wilt u een spoedeisende melding doorgeven, zoals een verdachte situatie of een heterdaad situatie? Toets 1"
"Wilt u een niet-spoedeisende melding doorgeven? Toets 2"
"Wilt u een medewerker spreken over over een langer lopend probleem? Toets 3"
"Wilt u doorverbonden worden met een afdeling of persoon? Toets 4"
Of soortgelijk. Waarbij de telefoontjes gesorteerd worden op basis van hun probleem, 1 gaat direct naar de meldkamer, 2 gaat voor 3 etc. Dat verkort de wachttijd voor mensen die iets willen doorgeven wat op dat moment speelt, terwijl de telefoontjes van mensen die bijvoorbeeld de wijkagent willen spreken iets meer geduld moeten betrachten.
-
Men zou met een Politie Service App moeten komen. Met het idee van de BuitenBeter App van de gemeente Rotterdam in het achterhoofd. Dat kan denk ik heel goed werken (voor veel niet-spoedeisende zaken).
-
Waarom geen doorkies-menu?
.......
Waarom een doorkies menu. Er wordt op meerdere manieren duidelijk gemaakt dat je verdachte- en heterdaadsituaties moet melden via 112. Laat de mensen maar eens leren hoe het werkt en niet van hun probleem het probleem van de politie maken. En anders kan men ook kijken op https://www.politie.nl/themas#thema-organisatieonderdelen (https://www.politie.nl/themas#thema-organisatieonderdelen)
-
Men zou met een Politie Service App moeten komen. Met het idee van de BuitenBeter App van de gemeente Rotterdam in het achterhoofd. Dat kan denk ik heel goed werken (voor veel niet-spoedeisende zaken).
De App van BuitenBeter (http://buitenbeter.nl/) is absoluut NIET van de Gemeente Rotterdam Flavius maar een regulier bedrijf.
Dat die App sinds een paar jaar goed werkt bij de Gemeente Rotterdam is omdat ik de App wilde gebruiken maar de meldingen niet goed in het gemeentelijke systeem van Rotterdam te recht kwamen. Hierop heb ik veelvuldig contact met BuitenBeter gehad waarop de Gemeente uiteindelijk aan de slag is gegaan om het goed te laten aansluiten op het Rotterdamse systeem. Bij andere gemeente werkte de App namelijk wel goed alleen Rotterdam had er problemen mee om het aan elkaar te koppelen.
Dat een Politie Service App een welkome aanvulling zou zijn die op de zelfde manier zou kunnen werken als de BuitenBeter App daar ben ik het wel mee eens. Alleen vrees ik dat de Politie weer zelf het wiel zal willen uitvinden i.p.v. met BuitenBeter contact op te nemen en kijken hoe de politie het kan kopiëren en gaan gebruiken. Dit zou in 1 maand geregeld kunnen worden lijkt mij.
-
De App van BuitenBeter (http://buitenbeter.nl/) is absoluut NIET van de Gemeente Rotterdam Flavius maar een regulier bedrijf.
Dat die App sinds een paar jaar goed werkt bij de Gemeente Rotterdam is omdat ik de App wilde gebruiken maar de meldingen niet goed in het gemeentelijke systeem van Rotterdam te recht kwamen. Hierop heb ik veelvuldig contact met BuitenBeter gehad waarop de Gemeente uiteindelijk aan de slag is gegaan om het goed te laten aansluiten op het Rotterdamse systeem. Bij andere gemeente werkte de App namelijk wel goed alleen Rotterdam had er problemen mee om het aan elkaar te koppelen.
Zo te lezen wilde je GOED duidelijk maken dat de app niet van de gemeente is. Haha. ;)
Maar bedankt voor de informatie, want dat wist ik dus niet!
Dat een Politie Service App een welkome aanvulling zou zijn die op de zelfde manier zou kunnen werken als de BuitenBeter App daar ben ik het wel mee eens. Alleen vrees ik dat de Politie weer zelf het wiel zal willen uitvinden i.p.v. met BuitenBeter contact op te nemen en kijken hoe de politie het kan kopiëren en gaan gebruiken. Dit zou in 1 maand geregeld kunnen worden lijkt mij.
Daar ben ik ook bang voor, maar mogelijk kan dat komen doordat het aanbesteedt moet worden?
-
Zo te lezen wilde je GOED duidelijk maken dat de app niet van de gemeente is. Haha. ;)
Maar bedankt voor de informatie, want dat wist ik dus niet!
Daar ben ik ook bang voor, maar mogelijk kan dat komen doordat het aanbesteedt moet worden?
Ben graag duidelijk zodat iets meestal in 1 keer helder is anders krijg je zo'n heen en weer gedoe joh ;D ;D
Of het aanbesteed moet worden weet ik niet. Als je weet hoe en wat hoeft het niet veel te kosten lijkt me.
Vind dat verplichte aanbesteden sowieso bullshit omdat het veel te veel tijd kost voor je resultaat ziet maar het is vaak niet anders. ;)
-
Waarom een doorkies menu. Er wordt op meerdere manieren duidelijk gemaakt dat je verdachte- en heterdaadsituaties moet melden via 112. Laat de mensen maar eens leren hoe het werkt en niet van hun probleem het probleem van de politie maken. En anders kan men ook kijken op https://www.politie.nl/themas#thema-organisatieonderdelen (https://www.politie.nl/themas#thema-organisatieonderdelen)
Dat gaat al heel wat jaren mis. Heterdaad inbraken worden gemeld via 0900-8844 of zelfs via het contactformulier op de site. Ondanks dat het bandje op 0900 vaak genoeg benadrukt dat er 112 gebeld moet worden vinden veel mensen dat te zwaar. Ze associëren 112 met levensbedreigende situaties.
Je kan een hele mediacampagne optuigen voor veel geld wat waarschijnlijk maar beperkt werkt, of je kan een vrij eenvoudige aanpassing doen op het 0900 nummer.
-
Heb 1x meegemaakt dat iemand een dag later een heterdaad inbraak meldde onder het mom van "owh ik dacht niet dat jullie om 22:00 nog aan het werk waren dus heb maar niet gebeld".
-
Dat gaat al heel wat jaren mis. Heterdaad inbraken worden gemeld via 0900-8844 of zelfs via het contactformulier op de site. Ondanks dat het bandje op 0900 vaak genoeg benadrukt dat er 112 gebeld moet worden vinden veel mensen dat te zwaar. Ze associëren 112 met levensbedreigende situaties.
Je kan een hele mediacampagne optuigen voor veel geld wat waarschijnlijk maar beperkt werkt, of je kan een vrij eenvoudige aanpassing doen op het 0900 nummer.
Dit hele probleem is juist veroorzaakt door de mediacampagne: "geen spoed, wel politie" waarmee 0900-8844 werd geintroduceerd. Daarmee leg je de vraag wat wel of niet spoedeisend is al vooraf neer bij de melder. Die vraag moet in eerste instantie beantwoord worden door een vakkundige centralist en niet door een leek die vaak ook nog het slachtoffer is.
-
Bij de KMAR hebben ze nagenoeg ook geen wachttijd. Maar die werken alleen met rechtstreekse nummers en geen moeilijk gedoe met 10 keer doorverbinden. ;)
Wat kan er veel veranderen in 7 jaar tijd ;)