Hulpverleningsforum
Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Specialismes => Natuurbrandbestrijding => Topic gestart door: Rutger038 op 12 november 2013, 14:10:47
-
Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module
Wanneer een grote natuurbrand ontstaat en code rood van kracht is gaat defensie de brandweer ondersteunen met een zogeheten DNOM (Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module.). De DNOM is een logistiek component die civiele veiligheidspartners bij de bestrijding van natuurbranden ondersteunt. De module staat gekazerneerd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade
Er zijn twee verschillende ondersteuning modules: de DNOM en de DNOM-Plus.
DNOM
De DNOM is een snel inzetbare module die binnen twee uur na de alarmering van de kazerne moet rijden. De combinatie bestaat uit een commandovoertuig, een bergingsvoertuig, een Leopard tank en een MLC-70 wegenmatsysteem
Volgens de brandweer en defensie kunnen deze voertuigen in de eerste behoeften verzien bij een natuurbrand. De Leopard tank met buldozerblad en kraan kan ingezet worden om ruig terrein vlak te maken of om brandgangen te maken. Tevens kan de tank voertuigen tot 60 ton lostrekken. Doordat veel brandweervoertuigen bij een natuurbrand vast komen te zitten is ook een bergingsvoertuig (DAF YBZ-3300 takelauto) in de module opgenomen. Om het natuurgebied goed bereikbaar te houden kan het MLC-70 wegenmatsysteem wegmaten plaatsen. De wegenmatten kunnen tanks en voertuigen met een gewicht van 650 kN (kilonewton) dragen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F112hattem.org%2Fwp-content%2Fgallery%2Fgrote-natuurbrandoefening-op-de-veluwe%2Fimg_7058.jpg&hash=963a0b4d586dafb9e73322c4bdc9eb2e)
(Leopard tank met kraan en buldozerblad)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F112hattem.org%2Fwp-content%2Fgallery%2Fgrote-natuurbrandoefening-op-de-veluwe%2Fimg_7076.jpg&hash=1e7f0dbcc3b5c86af1555d1cbf250579)
(Tankautospuit rijdt over wegenmatten)
DNOM-Plus
De DNOM-Plus zal in gezet worden wanneer bij natuurbranden waarbij de brandweer verwacht langere tijd bezig te zijn met het bestrijden van de brand. De DNOM-Plus moet binnen acht uur na de oproep van de kazerne afrijden.
De modulebestaat uit oa een shovel, een transportvrachtwagen, mobiele keuken/douches en een tankwagen en een ziekenauto. De mobiele keuken kan ruim 250 personen voorzien van eten. De tankwagen zal ingezet worden voor de distributie van brandstof zodat blusvoertuigen de werkzaamheden niet hoeven te staken om te tanken. Bij een grote brand is de kans groot dat brandweerlieden gewond raken. De voertuigen kunnen ook gebruikt worden bij of voor geëvacueerde personen.
Eventuele aanvullingen van de DNOM-Plus zijn welkom.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F112hattem.org%2Fwp-content%2Fgallery%2Fgrote-natuurbrandoefening-op-de-veluwe%2Fimg_7148.jpg&hash=d19707dde2a0207a7cf75337b040e2b1)
Inzet Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module bij grote natuurbranden - ©112Hattem.org (http://www.youtube.com/watch?v=n6hUkQbia-o#ws)
-
In het aprilnummer (dacht ik) van de Incident heeft ook een verslag gestaan over de DNOM-bijstand. Deze module is gepresenteerd tijdens het natuurbrandcongres in Stroe en vormt één van de voorbeelden van een snellere en makkelijkere samenwerking tussen Defensie en de brandweer.
Het gaat inderdaad puur om lange inzetten in omstandigheden die bijzonder zwaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Strabrechtse Heide, waar uiteindelijk Defensie ook heeft geassisteerd. Volgens mij heb je aardig beschreven wat er in de modules zit. Een kleine toevoeging bij de plus-module: de tankwagen is niet gevuld met water maar met brandstof.
Tevens konden er een aantal transportjeeps worden ingezet voor evacuatie van personen uit het effectgebied. Ik weet niet meer exact de capaciteit, maar volgens mij kon Defensie tot 20 jeeps leveren die dan na uiterlijk 8 uur vanaf de kazerne vertrekken.
Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module
Wanneer een grote natuurbrand ontstaat en code rood van kracht is gaat defensie de brandweer ondersteunen met een zogeheten DNOM (Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module.). De DNOM is een logistiek component die civiele veiligheidspartners bij de bestrijding van natuurbranden ondersteunt. De module staat gekazerneerd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade
Zonder code rood kan de DNOM eventueel ook ingezet worden; het gaat meer om de paraatstelling bij een hogere code.
-
Zonder code rood kan de DNOM eventueel ook ingezet worden; het gaat meer om de paraatstelling bij een hogere code.
Afgelopen weekend was ik bij een presentie waarin alles over de DNOM werd uit gelegd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade. Daarin begreep ik echt -code rood-. Maar wat jij zegt klinkt erg logisch ;)
-
Afgelopen weekend was ik bij een presentie waarin alles over de DNOM werd uit gelegd bij de 43 Gemechaniseerde Brigade. Daarin begreep ik echt -code rood-. Maar wat jij zegt klinkt erg logisch ;)
Het is -voor wat ik begreep- een beetje hetzelfde idee als bij de helikopters: bij code rood zijn deze helikopters sowieso beschikbaar met geconsigneerd personeel; bij iedere andere droogtefactor kan men ook om een helikopter vragen maar dan dient er één beschikbaar te zijn én geldt er een andere opkomsttijd.
Daarnaast kan er behalve de vooraf opgestelde 'voertuigentreintjes' ook een aanvraag worden gedaan voor ander specifiek defensiematerieel voor een natuurbrand. Ook daarbij geldt; indien beschikbaar kan defensie dat dan leveren.
-
Bedoel je ook dat de genoemde opkomsttijden zijn bij code rood?
-
Bedoel je ook dat de genoemde opkomsttijden zijn bij code rood?
Jep, maar ik begeef me nu lichtelijk op gevaarlijk gebied omdat ik niet exact weet wat Defensie binnen welke tijd kan leveren. Op het natuurbrandcongres begreep ik dat deze modules binnen 2 respectievelijk 8 uur vanaf de kazerne kunnen vertrekken en dat zal dan gelden op het moment dat er paraatstelling is.
Het is in het verleden ook wel eens gebeurd dat er geen blushelikopter beschikbaar was doordat er een aantal ter reparatie stonden en een aantal op missie waren. Datzelfde zal het geval zijn voor de DNOM (+): als er geen code rood geldt is er de mogelijkheid dat voertuigen niet of vertraagd inzetbaar zijn.
Dat is het 'nadeel' van Defensie: die hebben ook nog andere taken te verrichten (ik zag zo'n 'oprolweg' ook bij de ontspoorde trein in Borne liggen bijvoorbeeld) en zijn niet sec voor de rampenbestrijding beschikbaar. In Duitsland zouden dergelijke voertuigen waarschijnlijk bij de THW ondergebracht worden en puur voor de hulpverleningstaken worden ingezet. Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat voertuigen geen tijden stil staan zonder inzet.......
-
Jep, maar ik begeef me nu lichtelijk op gevaarlijk gebied omdat ik niet exact weet wat Defensie binnen welke tijd kan leveren. Op het natuurbrandcongres begreep ik dat deze modules binnen 2 respectievelijk 8 uur vanaf de kazerne kunnen vertrekken en dat zal dan gelden op het moment dat er paraatstelling is.
Het is in het verleden ook wel eens gebeurd dat er geen blushelikopter beschikbaar was doordat er een aantal ter reparatie stonden en een aantal op missie waren. Datzelfde zal het geval zijn voor de DNOM (+): als er geen code rood geldt is er de mogelijkheid dat voertuigen niet of vertraagd inzetbaar zijn.
Dat is het 'nadeel' van Defensie: die hebben ook nog andere taken te verrichten (ik zag zo'n 'oprolweg' ook bij de ontspoorde trein in Borne liggen bijvoorbeeld) en zijn niet sec voor de rampenbestrijding beschikbaar. In Duitsland zouden dergelijke voertuigen waarschijnlijk bij de THW ondergebracht worden en puur voor de hulpverleningstaken worden ingezet. Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat voertuigen geen tijden stil staan zonder inzet.......
Er zijn meerdere DNOM teams inzetbaar. Het precieze aantal team dat inzetbaar is weet ik niet, stond wel in de presentatie. De genoemde tijd van twee uur en acht uur dat de module van de kazerne moet vertrekken klopt absoluut.
-
Jep, maar ik begeef me nu lichtelijk op gevaarlijk gebied omdat ik niet exact weet wat Defensie binnen welke tijd kan leveren. Op het natuurbrandcongres begreep ik dat deze modules binnen 2 respectievelijk 8 uur vanaf de kazerne kunnen vertrekken en dat zal dan gelden op het moment dat er paraatstelling is.
Het is in het verleden ook wel eens gebeurd dat er geen blushelikopter beschikbaar was doordat er een aantal ter reparatie stonden en een aantal op missie waren. Datzelfde zal het geval zijn voor de DNOM (+): als er geen code rood geldt is er de mogelijkheid dat voertuigen niet of vertraagd inzetbaar zijn.
Dat is het 'nadeel' van Defensie: die hebben ook nog andere taken te verrichten (ik zag zo'n 'oprolweg' ook bij de ontspoorde trein in Borne liggen bijvoorbeeld) en zijn niet sec voor de rampenbestrijding beschikbaar. In Duitsland zouden dergelijke voertuigen waarschijnlijk bij de THW ondergebracht worden en puur voor de hulpverleningstaken worden ingezet. Het voordeel van het Nederlandse systeem is dat voertuigen geen tijden stil staan zonder inzet.......
In Duitsland staan ze veel stil, maar zijn wel direct inzetbaar. 8 uur is gewoon te lang. Wanneer die opkomsttijd niet lager wordt zal defensie ook niet of nauwelijks ingezet gaan worden voor 't echte werk. De toepassingen die ik heb gezien zaterdag zijn mooi, maar kan de brandweer zelf ook. Welliswaar niet zo snel en makkelijk. Maar 8 uur wachten op defensie om omgevallen bomen weg te halen gaat niet werken. Dan maar een extra TS laten komen die je met de motorkettingzaag het veld in stuurt.
In dat opzicht kunnen we beter goeie afspraken maken met loonwerkers voor het regelen van schovels. Daarmee kunnen we ook veel, en dat hoeft zeker geen 8 uur te duren.
Als dit team binnen 1 of 2 uur terplekke was zou het zeker nut hebben. Met 8 uur is 't voor op de Veluwe in ieder geval vrij onzinnig, na 8 uur staan de brandweerauto's vaak al lang en breed weer afgetankt in de kazerne te wachten op de volgende inzet.
-
In Duitsland staan ze veel stil, maar zijn wel direct inzetbaar. 8 uur is gewoon te lang. Wanneer die opkomsttijd niet lager wordt zal defensie ook niet of nauwelijks ingezet gaan worden voor 't echte werk. De toepassingen die ik heb gezien zaterdag zijn mooi, maar kan de brandweer zelf ook. Welliswaar niet zo snel en makkelijk. Maar 8 uur wachten op defensie om omgevallen bomen weg te halen gaat niet werken. Dan maar een extra TS laten komen die je met de motorkettingzaag het veld in stuurt.
In dat opzicht kunnen we beter goeie afspraken maken met loonwerkers voor het regelen van schovels. Daarmee kunnen we ook veel, en dat hoeft zeker geen 8 uur te duren.
Als dit team binnen 1 of 2 uur terplekke was zou het zeker nut hebben. Met 8 uur is 't voor op de Veluwe in ieder geval vrij onzinnig, na 8 uur staan de brandweerauto's vaak al lang en breed weer afgetankt in de kazerne te wachten op de volgende inzet.
De Leopard tank waar jij het over hebt moet binnen twee uur van de kazerne afrijden. Teven staat het materieel gestalt op de Veluwe, omdat dit een centraal punt is omdat op de Veluwe de grote kans, en het grootste gevaar voor bosbranden is.
Defensie Natuurbrand Ondersteuning Module
De DNOM is een snel inzetbare module die binnen twee uur na de alarmering van de kazerne moet rijden. De combinatie bestaat uit een commandovoertuig, een bergingsvoertuig, een Leopard tank en een MLC-70 wegenmatsysteem
-
In Duitsland staan ze veel stil, maar zijn wel direct inzetbaar.
Dat klopt hoor, dat is gewoon een verschil in beleid. De kosten blijven in Nederland laag (want effectief met materieel omgaan) en zijn in Duitsland een stuk hoger, maar daar kunnen ze vrij snel over heel veel gespecialiseerd materieel beschikken.
Wanneer die opkomsttijd niet lager wordt zal defensie ook niet of nauwelijks ingezet gaan worden voor 't echte werk. De toepassingen die ik heb gezien zaterdag zijn mooi, maar kan de brandweer zelf ook. Welliswaar niet zo snel en makkelijk. Maar 8 uur wachten op defensie om omgevallen bomen weg te halen gaat niet werken. Dan maar een extra TS laten komen die je met de motorkettingzaag het veld in stuurt.
Ik heb me dat ook afgevraagd inderdaad. De DNOM is echter bedoeld voor écht grote natuurbranden die moeilijk te bestrijden zijn en vaak dagen voortduren (Schoorl/Enschede/Strabrechtse Heide/Kalmthoutse Heide) en daar hebben we er de laatste jaren aardig wat van gehad. Het gaat dan niet alleen om het weghalen van omgevallen bomen, maar met de bergingstank kan ook een brandgang worden gemaakt. Deze tanks rijden zonder moeite behoorlijke bomen omver en dat krijgt de brandweer niet bij elkaar gewerkt.
Een mobiele weg kan gebruikt worden om bijvoorbeeld een vooruitgeschoven vulpunt op een strategische plek in te kunnen richten. De bergingskraan is weer van nut als voertuigen bij het (na)blussen verder het slecht begaanbare terrein ingaan. De kracht die deze voertuigen hebben is niet vergelijkbaar met welk brandweervoertuig dan ook.
Ofwel: het duurt even voor je ze ter plaatse hebt, maar ik zie zeer zeker een toegevoegde waarde voor echt grote natuurbranden. Het helpt alleen niet om grote natuurbranden te voorkomen. Daarvoor zal de brandweer haar eigen slagkracht op orde moeten hebben.
Als dit team binnen 1 of 2 uur terplekke was zou het zeker nut hebben. Met 8 uur is 't voor op de Veluwe in ieder geval vrij onzinnig, na 8 uur staan de brandweerauto's vaak al lang en breed weer afgetankt in de kazerne te wachten op de volgende inzet.
Daarom zal bij iedere grote natuurbrand goed overwogen moeten worden of een inzet van de DNOM (+) een toegevoegde waarde heeft ;)
-
De Leopard tank waar jij het over hebt moet binnen twee uur van de kazerne afrijden. Teven staat het materieel gestalt op de Veluwe, omdat dit een centraal punt is omdat op de Veluwe de grote kans, en het grootste gevaar voor bosbranden is.
2 uur is opzich wel redelijk. Het voertuig is dan dus na zo'n 2.5 uur inzetbaar. Rijd de tank over de openbare weg zelf naar de brand of wordt deze per dieplader gebracht? Dat 2de levert, gezien de grote van de diepladers, nogal wat logistieke kopzorgen op.
Ik vraag me ten zeerste af of dit wel toegevoegde waarde heeft. De dingen waar je zo'n apparaat voor gebruiken kan zijn voornamelijk lostrekken en 't vrijmaken van paden. Daarin wordt bijna nooit 2 uur vooruit gekeken. Daar loopt men vaak tegenaan, en dan is de brandweer vaak prima instaat dat zelf op te lossen. In ieder geval makkelijk binnen die 2 uur. Niet door er met een pantserwagen overheen te rammen, maar met een motorkettingzaag oid.
Daarom zal bij iedere grote natuurbrand goed overwogen moeten worden of een inzet van de DNOM (+) een toegevoegde waarde heeft ;)
Inderdaad. Maar zijn onze Commandanten voldoende opgeleid om in alle hectiek van de brand zoveel uren vooruit te gaan plannen? Men wordt al veel te vaak na een uurtje overvallen door de brand die zich toch sneller verspreidde als verwacht. Als we al moeilijkheden hebben bij het vooruit plannen van een uur vraag ik me ten zeerste af of we in staat zijn zoveel tijd vooruit te plannen. Na die opkomsturen ziet een brand er vaak al weer zoveel anders uit.
Verder zijn onze meningen over de inzet van defensie vrij gelijk denk ik. 't heeft een zeer grote toegevoegde waarde, maar 't duurt wel lang voordat ze er zijn.
-
2 uur is opzich wel redelijk. Het voertuig is dan dus na zo'n 2.5 uur inzetbaar. Rijd de tank over de openbare weg zelf naar de brand of wordt deze per dieplader gebracht? Dat 2de levert, gezien de grote van de diepladers, nogal wat logistieke kopzorgen op.
Met een dieplader.
Inderdaad. Maar zijn onze Commandanten voldoende opgeleid om in alle hectiek van de brand zoveel uren vooruit te gaan plannen? Men wordt al veel te vaak na een uurtje overvallen door de brand die zich toch sneller verspreidde als verwacht. Als we al moeilijkheden hebben bij het vooruit plannen van een uur vraag ik me ten zeerste af of we in staat zijn zoveel tijd vooruit te plannen. Na die opkomsturen ziet een brand er vaak al weer zoveel anders uit.
In veel regio's zijn er natuurbrandspecialisten die ook operationeel inzetbaar zijn. Staffunctionarissen of adviseurs in het CoPI die meer kennis van natuurbranden en mogelijke bijstand hebben dan de normale (hoofd) officieren van dienst. Die afweging kunnen ze echt wel maken, zeker in overleg met de coördinator van de DNOM (of FBO in het geval van een helikopter).
-
Tank kan gebruikt worden voor het creëren van brandgangen. Als je grote bosbrand hebt en compagnieën komen vanaf de UGS, die zijn ook niet 1-2-3 ingezet.
Tevens is vanaf 2014 een nieuw mobiel systeem beschikbaar wat betreft de aansturing van de brandweer tijdens natuurbranden.
-
Tevens is vanaf 2014 een nieuw mobiel systeem beschikbaar wat betreft de aansturing van de brandweer tijdens natuurbranden.
Jij bedoelt CCS? Momenteel werkt Gelderland-Midden al met een redelijk vergelijkbaar systeem (EAGLE) en het is inderdaad daarmee mogelijk om een dynamische plot van brandweereenheden te maken. Ik ben er helemaal fan van in ieder geval :P
-
In veel regio's zijn er natuurbrandspecialisten die ook operationeel inzetbaar zijn. Staffunctionarissen of adviseurs in het CoPI die meer kennis van natuurbranden en mogelijke bijstand hebben dan de normale (hoofd) officieren van dienst. Die afweging kunnen ze echt wel maken, zeker in overleg met de coördinator van de DNOM (of FBO in het geval van een helikopter).
Er zijn veel mensen die vol ervaring zitten, dat geloof ik zeker. Maar ik ben benieuwd of ze in de hectiek van de inzet de tijd nemen te overleggen over de inzet over een uur of 8. Ik zeg niet dat 't niet zal gebeuren, maar ik ben heel benieuwd of eer gebruik van gemaakt zal worden. :)
Tank kan gebruikt worden voor het creëren van brandgangen. Als je grote bosbrand hebt en compagnieën komen vanaf de UGS, die zijn ook niet 1-2-3 ingezet.
Die Compagnies zijn er (zeker op de Veluwe) betrekkelijk snel. Kom maar eens kijken rondom Hoog Soeren. Het gaat daar vaak zo snel dat men ter plekke staat te wachten om op een flank aangewezen te worden. De OvD of het CoPI heeft vaak moeite om dat bij te houden.
Het creeren van brandgangen heb ik gezien. Mooi systeem, en erg functioneel. Grote nadeel is weer die tijd. Tegen de tijd dat ze er zijn is de plek voor die brandgang al lang en breed in as opgegaan. Met een beetje mazzel heb je dan nog een andere inzetlocatie, anders was de opkomst helaas voor niets. Of je moet weer ver genoeg vooruit kijken. Maar kun je de noodzaak van een brandgang zo ver van te voren aan zien komen?
Tevens is vanaf 2014 een nieuw mobiel systeem beschikbaar wat betreft de aansturing van de brandweer tijdens natuurbranden.
Jup! Mooi systeem geworden! Het moet alleen allemaal nog wel goed geïnstrueerd worden en nog het 1 en ander verbeterd. We hebben zaterdag op 't Stroesche Zand behoorlijk zitten kloten met coördinaten en opdrachten die niet binnen kwamen. e050
Jij bedoelt CCS? Momenteel werkt Gelderland-Midden al met een redelijk vergelijkbaar systeem (EAGLE) en het is inderdaad daarmee mogelijk om een dynamische plot van brandweereenheden te maken. Ik ben er helemaal fan van in ieder geval :P
Het nieuwe systeem was toch de samenvatting van CCS-M en EAGLE in 1 systeem? In ieder geval is de EAGLE-OS al niet meer operationeel naar wat ik zaterdag zag.
-
Een DNOM - basis eenheid (8 man) bestaat uit de volgende eenheden en heeft een NTM van max. 2 uur:
- Commandovoeringselement met defensie liaison (4x4).
- Wiellaadschop met trekker-oplegger.
- Bergingsvoertuig terreinvaardig.
- Brandstof distributievoertuig (overigens zonder AdBlue toevoeging).
Een DNOM - plus eenheid (30 man) bestaat uit de volgende eenheden en heeft een NTM van maximaal 8 uur:
- Extra wiellaadschop met trekker-oplegger.
- Ambulance terreinvaardig.
- Scania 8x8 haakarmbak (zonder container, bedoeld voor vervoer brandweer containers in zwaar terrein).
- wegenmatten + legger.
- Genietank bulldozer.
- Mobiele sateliet keuken (250 man).
- Terreinvaardige voetuigen (200 evacuees gelijktijdig).
Daarnaast is men aan het kijken om de DNOM door te ontwikkelen met mogelijk de volgende eenheden, deze eenheden zijn op dit moment nog niet beschikbaar binnen de standaard DNOM eenheid.
- Verzorging in de vorm van rust mogelijkheden, herstel mogelijkheden en douche mogelijkheden.
- Luchtverkenning in de vorm van UAV's.
- Noodverbinding in de vorm van gsm, radio, satcom en internet.
(Betere en correcte opsomming van alle voertuigen van de DNOM.)
-
Zijn er uberhaupt nog Leopards operationeel? ???
Volgens mij zijn er verschillende verkocht ivm de bezuinigingen. Maar verder kan defensie zeker een toegevoegde waarde zijn bij natuurbranden. O0
-
Zijn er uberhaupt nog Leopards operationeel? ???
Volgens mij zijn er verschillende verkocht ivm de bezuinigingen. Maar verder kan defensie zeker een toegevoegde waarde zijn bij natuurbranden. O0
Ja zeker, de gemaakte foto's zijn van afgelopen weekend.
-
Ja zeker, de gemaakte foto's zijn van afgelopen weekend.
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.
-
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.
Geen idee, deze modules zijn redelijk nieuws en bij 'code rood' staan kunnen meerdere team's opgeroepen worden.
-
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.
Voor zover ik kan vinden, ziet dat alleen op de Leopard 2 A6, de gevechtstank. Dat zou dus niet zien op de Leopard bergings- en genietanks.
-
(.....)
(Betere en correcte opsomming van alle voertuigen van de DNOM.)
Misschien is het wel zo netjes om even te vermelden van wie je deze informatie overgenomen hebt. Op deze manier lijkt 't alsof je zelf moeite doet om dit uit te zoeken terwijl je het gewoon van een ander forum geplukt hebt waar iemand wel de moeite genomen heeft om 't zelf uit te typen.
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.
Voor zover ik kan vinden, ziet dat alleen op de Leopard 2 A6, de gevechtstank. Dat zou dus niet zien op de Leopard bergings- en genietanks.
Correct. Berging en genietanks zullen blijven. :)
-
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.
Alleen de Leopard gevechtstanks hebben het veld moeten ruimen, de bergings-, brugleggende- en genievarianten van de Leopard I en II zijn nog in gebruik bij artillerie- pantserinfanterie- en pantsergenie-eenheden .
Op dit moment worden er zelfs Leopard II genietanks aangeschaft.
bron: www.defensie.nl (http://www.defensie.nl)
-
Alleen de Leopard gevechtstanks hebben het veld moeten ruimen, de bergings-, brugleggende- en genievarianten van de Leopard I en II zijn nog in gebruik bij artillerie- pantserinfanterie- en pantsergenie-eenheden .
Op dit moment worden er zelfs Leopard II genietanks aangeschaft.
bron: www.defensie.nl (http://www.defensie.nl)
Dan hebben ze aan die Leopards een mooi middel om in te zetten bij natuurbranden. 8)
-
Aandachtspuntje bij de 2 en 8 uur timings: defensie denkt zelf ook na en er lopen veel informele lijntjes naar dit soort eenheden. Ik denk dat men die tijden als garantie geeft maar dat er in de praktijk veel en veel sneller gehandeld kan worden.
-
Dan hebben ze aan die Leopards een mooi middel om in te zetten bij natuurbranden. 8)
Alleen jammer dat ze in een groot deel van Nederland pas na 3 tot 5 uur ingezet gereed kunnen zijn, aangezien deze middelen juist in de echte beginfase van de brandbestrijding er voor zouden kunnen zorgen dat de brand beperkt en beheersbaar kan blijven.
-
Alleen jammer dat ze in een groot deel van Nederland pas na 3 tot 5 uur ingezet gereed kunnen zijn, aangezien deze middelen juist in de echte beginfase van de brandbestrijding er voor zouden kunnen zorgen dat de brand beperkt en beheersbaar kan blijven.
Maar je zou die dingen dan centraal in het land moeten gaan plaatsen, zodat ze zo op de Veluwe kunnen zijn maar ook zo in Brabant kunnen zijn. Stationeer ze bv op 1 van de legerplaatsen rond Stroe, daar staan ook de diepladers die die dingen kunnen vervoeren. ;)
-
Maar je zou die dingen dan centraal in het land moeten gaan plaatsen, zodat ze zo op de Veluwe kunnen zijn maar ook zo in Brabant kunnen zijn. Stationeer ze bv op 1 van de legerplaatsen rond Stroe, daar staan ook de diepladers die die dingen kunnen vervoeren. ;)
In feite zouden ze juist verdeeld over het land moeten staan, dus bijvoorbeeld Havelte , Stroe/Harskamp en Oirschot zodat het materieel sneller ter plaatse kan zijn.
-
In feite zouden ze juist verdeeld over het land moeten staan, dus bijvoorbeeld Havelte , Stroe/Harskamp en Oirschot zodat het materieel sneller ter plaatse kan zijn.
Ben ik met je eens. Maar ik weet niet op welke locaties defensie diepladers heeft staan. Ik weet namelijk dat er wel een club diepladers op Stroe staan namelijk. ;)
-
Ben ik met je eens. Maar ik weet niet op welke locaties defensie diepladers heeft staan. Ik weet namelijk dat er wel een club diepladers op Stroe staan namelijk. ;)
Als er meerdere teams paraat staan zou je er direct een dieplader aan kunnen koppelen. Over het algemeen is het geen maanden code rood en is dus de tijd dat de DNOM paraatgesteld is vrij beperkt. Als je voor die korte periode een basismodule in Havelte, Stroe en Oirschot neerzet kan je overal in het land relatief snel zijn. Ik heb alleen geen idee of dat logistiek mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn.
Buiten de periode dat code rood van kracht is zou je dan een DNOM achter de hand kunnen houden op de kazerne in Stroe.
-
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de Leopardtank een uitstervend voertuig is bij Defensie. Er zijn er al een boel verkocht, en ik meen dat het de bedoeling is dat alle Leopards het veld gaan ruimen.
De Leopard tanks die jij bedoelt zijn de gevechtstanks, die gaan er idd uit of iig een groot deel. Deze Leopard is een zogenaamde Leopard Genie tank en niet bedoel dus voor gevechten. Voor zover ik ben geïnformeerd blijven er van de Leoprad Genie nog een aantal "in leven" aangezien die bij genie brigades zitten.
-
Als er meerdere teams paraat staan zou je er direct een dieplader aan kunnen koppelen. Over het algemeen is het geen maanden code rood en is dus de tijd dat de DNOM paraatgesteld is vrij beperkt. Als je voor die korte periode een basismodule in Havelte, Stroe en Oirschot neerzet kan je overal in het land relatief snel zijn. Ik heb alleen geen idee of dat logistiek mogelijk is en wat de kosten daarvan zijn.
Buiten de periode dat code rood van kracht is zou je dan een DNOM achter de hand kunnen houden op de kazerne in Stroe.
Volgens mij hebben in ieder geval Havelte en Oirschot de Leopard bergings- en/of genietank met als vervoermiddel een tropco paraat staan, aangezien daar respectievelijk de parate pantsergevechtseenheden van 43 gemechaniseerde brigade en 13 gemechaniseerde brigade gelegerd zijn die deze voertuigen als ondersteunende voertuigen in de gelederen hebben.
-
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22390051/__Spectaculaire_beelden__luchtmacht_blust_natuurbrand__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter (http://www.telegraaf.nl/binnenland/22390051/__Spectaculaire_beelden__luchtmacht_blust_natuurbrand__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter)
Filmpje van het blussen met de heli's
-
Minister Opstelten en Hennis- Plasschaert versterken de samenwerking bij de bestrijding van natuurbranden
Nieuwsbericht | 25-06-2014
Op het Artillerie Schiet Kamp bij ’t Harde hebben minister Opstelten van Veiligheid en Justitie, minister Hennis-Plasschaert van Defensie en de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland John Berends afspraken over samenwerking bij de bestrijding van natuurbranden vastgelegd. Dit past in de ambitie van beide ministers om de civiel-militaire samenwerking te versterken. Eind 2012 zijn er door de ministers afspraken gemaakt over de versterking van deze samenwerking. De bewindslieden spraken toen uit warme voorstander hiervan te zijn. Doel van de samenwerking is meer veiligheid voor hetzelfde geld.
Minister Opstelten: “Civiel-militaire samenwerking werkt. Ik ben daarom tevreden met dit convenant. Het is een bevestiging van de goede samenwerking tussen beide ministeries. Samen kan je altijd meer, ook bij de bestrijding van natuurbranden.”
Met de ondertekening van het convenant zijn de procedures vastgelegd op grond waarvan Defensiehelikopters en het heliteam van de brandweer van de Veiligheidsregio Noord- en Oost- Gelderland kunnen worden ingezet.
Daarnaast is er gesproken over de nieuwe Defensie Natuurbrandbestrijding Ondersteunings Module (DNOM). Hierdoor kan Defensie, op verzoek van een veiligheidsregio, materieel leveren dat helpt bij de bestrijding van een natuurbrand. De DNOM kan bestaan uit diversiteit aan middelen van Defensie waaronder een shovel die in staat is om het terrein toegankelijk te maken, een bergingsvoertuig voor het lostrekken van brandweervoertuigen en een brandstofvoertuig voor het aftanken van brandweerauto’s. Daarnaast bestaat de module uit materieel om brandgangen en tijdelijke wegverharding te creëren, gewonden én evacués te vervoeren, een mobiele keuken en containers.
-
Niets nieuws onder de zon toch? Het zijn bestaande afspraken. Daarnaast kennen we de kleine lettertjes over beschikbaarheid en kostendeling niet ;-)