Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => Huisartsenpost (HAP) => Topic gestart door: CM op 11 mei 2014, 21:25:51

Titel: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 11 mei 2014, 21:25:51
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84092 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84092)

Citaat van: Defflynn link=msg=1266520 date=1399798911
Leuke discussie dit. Ik merk wel dat , op een enkele reactie na, dat men niet echt beseft hoe de mentaliteit in een grote stad is , en dan met name hier in Den Haag.
En ik kan me het dilemma van let_there wel begrijpen, we maken het (helaas) vaak genoeg mee. Als je je als Huisartsenpost aankondigt krijg je : ja maar ik heb om een ambulance gevraagd, ondanks dat je in dezelfde kleur auto aankomt. En als je zegt dat je de Ambulance bent hebben de mensen een verwachting van je die je niet waar kan maken.(arts: we gaan even de ambulance bellen voor vervoer. pt:Ja maar jullie zijn toch de ambulance?)

Let_there : Gek eigenlijk, we zijn collega's maar kan me totaal niet vinden in het feit dat we vaker 112 meldingen rijden. Ja ze weten ons iets sneller te vinden(lees misbruiken) als er geen ambu's beschikbaar zijn. Maar zolang ze het niet nodig vinden om ons in te zetten op 112 meldingen als we op enkele honderden meters afstand staan heb ik ook liever niet dat we ingezet worden omdat er (helaas?) geen andere oplossing is. :D . Misschien toch maar is gaan kijken of we de auto's niet van een ander kleurtje kunnen gaan voorzien . blauw eraf en mobi/porto's weer inleveren :D

Ik weet niet hoe het gaat in de grote stad maar mijn ervaring is dat de ambulance niet beschikbaar is omdat wij voor de HAP rijden. Sterker nog, het komt voor dat mijn hele dienst uit HAP meldingen bestaat.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: EM physician op 11 mei 2014, 22:10:43
Wat bedoel je met 'voor de HAP rijden'? Komt dat omdat de huisarts patiënten in wilt sturen of dat de huisarts te druk is om een bepaalde visite af te leggen?
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RuudF op 11 mei 2014, 23:56:58
Tja inderdaad het komt soms voor dat het lijkt of de hele dienst de ambu telkens achter het visiteteam aanrijdt.
er zijn vaak dan meerdere visite's waarbij patiënten moeten worden ingestuurd, dan zie je hetzelfde ambuteam meermaals op dezelfde avond.
Alleen bij een triage waar meteen uit blijkt dat de patiënt door een ambu vervoerd dient te worden of waarbij door de ernst van de melding meteen duidelijk is dat de HAP niet kan helpen zal door de assistente meteen naar de MKA worden doorverbonden.
maar zo gaat het ook andersom wanneer de MKA een 112 melding heeft waarbij na triage een A2 huisarts uitkomt wordt het gesprek naar de HAP doorverbonden.
Ruud
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Joffry Ambu-Vpk op 12 mei 2014, 16:30:00
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1266108 date=1399645178
Tja, het is er niet eenvoudiger op geworden...
Ik loop in een Ambulance-uniform, ik heb een Ambulance-rijtraining gevolgd en ik rij in een gele bus met SOVAM-striping en 'AMBULANCE' rondom, maar ik ben géén Ambulance-chauffeur !

Tot zover duidelijk.

Maar nu we in Den Haag steeds vaker 112-meldingen rijden, is het complexer geworden...
Mensen bellen 112; de HAP wordt ingezet door de MKA en ik kom aan bij een portiek/flat.
Na aanbellen en het klassieke: "Wie is daar ?"; komt het dilemma !
Zeg ik: "Huisarts" of "Huisartsenpost" ? Zeg ik: "Ambulance" (wat ik niet ben !), of probeer ik via de intercom uit te leggen dat de mensen weliswaar een ambulance verwachten, maar een huisarts hebben gekregen ?

Wat is juist ?
Hoe handelen jullie ?

Wat vinden jouw leidinggevenden en collega's ervan?

Overigens wordt in veel gevallen waar de huisarts en/of HAP wordt gebeld een ambulance ingezet, zgn. ''huisarts ongezien'' bij bijvoorbeeld pijn op de borst in al zn varianten, van hartinfarct tot hyperventielatiesyndroom. Dan verwachten de mensen geen ambu maar een huisarts en staat er ineens een gele bus met zwaailichten aan voor hun huis... Wij bellen aan en zeggen dat we van de ambulancedienst zijn, soms is er verwarring bij de bellers maar de deur gaat altijd open. In bijna de helft van die gevallen was niet bekend dat de melding via de huisarts/HAP bij de MKA binenkwam, het ambuteam weet dat niet altijd.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Joffry Ambu-Vpk op 12 mei 2014, 16:34:08
Citaat van: CM link=msg=1266615 date=1399836351
Ik weet niet hoe het gaat in de grote stad maar mijn ervaring is dat de ambulance niet beschikbaar is omdat wij voor de HAP rijden. Sterker nog, het komt voor dat mijn hele dienst uit HAP meldingen bestaat.

CM

Uitermate herkenbaar, en mag ik politiek incorrect zeggen, veelal als er een HAIO solo rijdt...
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: EM physician op 12 mei 2014, 16:48:34
Maar insturingen via de huisarts behoort gewoon tot het takenpakket van de ambulance. Ik snap niet waar de verontwaardiging vandaan komt
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: harold1981 op 13 mei 2014, 11:31:49
Citaat van: EM physician link=msg=1266797 date=1399906114
Maar insturingen via de huisarts behoort gewoon tot het takenpakket van de ambulance. Ik snap niet waar de verontwaardiging vandaan komt

Mwah, verontwaardiging is niet het juiste woord. Eerder een opvallende constatering dat je bij sommige artsen net zo goed je hele dienst achter zijn kar kan rijden met je ambulance.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 13 mei 2014, 13:19:33
Maar insturingen via de huisarts behoort gewoon tot het takenpakket van de ambulance. Ik snap niet waar de verontwaardiging vandaan komt

De insturingen zijn het probleem niet. Het zijn de door de HAP overgetriageerde meldingen die meteen door zijn gestuurd zonder de tussenkomst van een huisarts ter plaatse. Dit heeft een gigantisch toename van ritten met EHGV als gevolg gehad. Oh, en dat 112 meldingen ( m.i. onze core business) veel te lang moeten wachten. Ik heb een tweetal schrijnende gevallen waarbij er ernstige gevolgen voor de patienten waren. Ik zou ze hier graag willen plaatsen maar heb besloten om het niet te doen omdat beide zaken nog in onderzoek zijn.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: EM physician op 13 mei 2014, 18:52:09
Citaat van: CM link=msg=1267102 date=1399979973
De insturingen zijn het probleem niet. Het zijn de door de HAP overgetriageerde meldingen die meteen door zijn gestuurd zonder de tussenkomst van een huisarts ter plaatse. Dit heeft een gigantisch toename van ritten met EHGV als gevolg gehad. Oh, en dat 112 meldingen ( m.i. onze core business) veel te lang moeten wachten. Ik heb een tweetal schrijnende gevallen waarbij er ernstige gevolgen voor de patienten waren. Ik zou ze hier graag willen plaatsen maar heb besloten om het niet te doen omdat beide zaken nog in onderzoek zijn.

Ik snap deze redenering volledig. Maar dit gaat niet op aan wat Harold1981 en Joffrey zeggen ('bij sommige artsen kun je net zo goed je hele dienst achter zijn kar rijden met je ambulance', of 'als er een HAIO dienst heeft'. Dit betreffen namelijk insturingen.

Ik heb dit zelf ook meegemaakt op de HAP. Dan wordt er een ambulance gestuurd vanwege POB, belt de ambulance terug met het verhaal dat het een jichtaanval betreft. Dat gaat het namelijk flink mis in de triage.

Anderzijds zijn er hele nadrukkelijke afspraken gemaakt tijdens overleg tussen MKA en de HAP, en de beslissing om een 'ambulance ongezien' (oftewel een triage die is gemaakt door een triagist zonder overleg met huisarts) zijn daarin duidelijk besproken en beoordeeld door een triagist aan de hand van triagecriteria die vooraf opgesteld zijn.

Blijkbaar heeft dit dusdanige nadelen dat het onterecht sturen van ambulances en het daarbij toenemen op onnodige werkdruk van niet urgente, niet acute zorg, dat dit nogmaals geevalueerd mag worden m.i.

Maar aankomen met argumenten wat er gebeurd als een HAIO dienst heeft, of een ambulance direct achter de HAP aan kan rijden gaan niet op.

Groet EM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Dinges op 13 mei 2014, 19:23:52
Citaat van: CM link=msg=1267102 date=1399979973
De insturingen zijn het probleem niet. Het zijn de door de HAP overgetriageerde meldingen die meteen door zijn gestuurd zonder de tussenkomst van een huisarts ter plaatse.

Ah, al die meldingen vooral tussen 01.00u en 07.00u, zo ongeveer..?  ::)

Nee, insturingen zijn insturingen. Vervoeren, klaar.
Maar al die ritjes die gewoon HAP-waardig zijn, het lijken er steeds meer te worden. Deels is dat ook ''de schuld'' van nieuwe uitvraagsystemen op de MK, maar een groot deel gaat toch echt via de HAP.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RemRoof op 13 mei 2014, 19:29:12
Citaat van: Dinges link=msg=1267171 date=1400001832
...

Deels is dat ook ''de schuld'' van nieuwe uitvraagsystemen op de MK, maar een groot deel gaat toch echt via de HAP.

Ik heb begrepen dat de HAP vaak via een aparte lijn kan bellen met de MKA zodat ProQ&A omzeild kan worden... In regio 17/18 blijkbaar niet dus?

Verder is het de vraag of de uitvraagprotocollen bij de HAP niet juist zijn, of dat er onvoldoende kennis achter de telefoon zit bij de HAP...

RemRoof
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Dinges op 13 mei 2014, 19:38:43
Citaat van: RemRoof link=msg=1267172 date=1400002152
Ik heb begrepen dat de HAP vaak via een aparte lijn kan bellen met de MKA zodat ProQ&A omzeild kan worden... In regio 17/18 blijkbaar niet dus?

Verder is het de vraag of de uitvraagprotocollen bij de HAP niet juist zijn, of dat er onvoldoende kennis achter de telefoon zit bij de HAP...

RemRoof

Dat de HAP geen 112 belt is inderdaad waar. Voor de rest durf ik er weinig over te roepen, ik weet het verder niet. Ik spreek puur uit ervaring(en), de keren dat we ergens aankomen en al vrij snel doorhebben: waarom zijn wij hier, en geen HA...  Waar in de keten zit de ''zwakke'' schakel? De centralist? De doktersassistente? de HA? Ik durf hier niets te roepen.  ;D Ik durf wel te discussiëren, maar iets stellig beweren; nee. Dan zou ik me meer moeten verdiepen in de gang van zaken en bij iedere melding aan de patiënt moeten vragen; wie heeft u in eerste instantie gebeld, HA of 112? En ja, vaak zegt men; HA..
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RuudF op 14 mei 2014, 09:03:12
Beste Dinges,
Om je even te informeren over de triage:hier gebruiken zowel de MKA  als de HAP hetzelfde NTS systeem.
NTS staat voor Nederlands Triage Systeem.
Vanuit dit systeem komt na beantwoorden van vragen een uitkomst m.b.t. de urgentie en dus ook of de ambu moet gaan rijden of de HAP.
Ruud
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RemRoof op 14 mei 2014, 09:26:15
Citaat van: RuudF link=msg=1267264 date=1400050992
Beste Dinges,
Om je even te informeren over de triage:hier gebruiken zowel de MKA  als de HAP hetzelfde NTS systeem.
NTS staat voor Nederlands Triage Systeem.
Vanuit dit systeem komt na beantwoorden van vragen een uitkomst m.b.t. de urgentie en dus ook of de ambu moet gaan rijden of de HAP.
Ruud

Niet in elke regio wordt met hetzelfde uitvraagprotocol gewerkt op de HAP en MKA.

RemRoof
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 14 mei 2014, 09:31:03
Citaat van: RemRoof link=msg=1267265 date=1400052375
Niet in elke regio wordt met hetzelfde uitvraagprotocol gewerkt op de HAP en MKA.

RemRoof

Er komt ook nog bij dat hetzelfde systematiek anders worden geinterpreteerd door doktersassistenten dan verpleegkundig centralisten op de MKA.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RemRoof op 14 mei 2014, 10:33:59
Citaat van: CM link=msg=1267267 date=1400052663
Er komt ook nog bij dat hetzelfde systematiek anders worden geinterpreteerd door doktersassistenten dan verpleegkundig centralisten op de MKA.

CM

Dat is interessant :D Eenzelfde procedure met de daarbij behorende protocollen die anders geïnterpreteerd worden. Dan kan er heel voorzichtig gezegd worden dat er iets niet goed gaat in het proces. De bedoeling van een procedure is toch dat de gebruikers hetzelfde handelen.

RemRoof
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: HAP-14 op 14 mei 2014, 13:46:28

Waar in de keten zit de ''zwakke'' schakel? De centralist? De doktersassistente? de HA? Ik durf hier niets te roepen.  ;D Ik durf wel te discussiëren, maar iets stellig beweren; nee. Dan zou ik me meer moeten verdiepen in de gang van zaken en bij iedere melding aan de patiënt moeten vragen; wie heeft u in eerste instantie gebeld, HA of 112? En ja, vaak zegt men; HA..

Even een off-topic reactie:
Ik ben van mening dat de "zwakke schakel" ook toe te bedelen is aan DE patiënt en misschien zelfs wel voornamelijk aan DE patiënt.
Men heeft last van bepaalde klachten waarvoor zij geen 112 willen bellen (want zo erg is het niet), maar wel bellen met een HAP en daar dan het verhaal aandikken om maar te zorgen dat er een HA komt kijken. De supervisor arts (een arts die de meldingen beoordeelt op een post) leest het verhaal en schat dan in om toch maar een ambu te sturen, want het verhaal klinkt wel heel ernstig. En dan kan ik me het erg goed voorstellen dat de collega's van de ambu daar staan en denken "wat doen ik hier".

Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Dinges op 14 mei 2014, 14:47:11
Ik denk dat je daar best gelijk in hebt, in veel gevallen.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: HAP-14 op 15 mei 2014, 01:19:50

Ik denk dat je daar best gelijk in hebt, in veel gevallen.

Ben ik met jou eens, het blijft tenslotte mensenwerk. Met mijn bovenstaand verhaal wilde ik in ieder geval wel de patiënt als "zwakke schakel" naar voren halen, omdat deze toch de meest instabiele factor blijft in het hele proces.
Voorbeeld: Afgelopen dinsdag was ik reeds bij een visite toen ik een belletje kreeg dat een volgende patiënt, volgens de dochter, aan het verslechteren was en verminderd aanspreekbaar zou zijn (triage verhaal was niet alarmerend en visite stond al 1,5 uur te wachten met een urgentie U3). Daardoor is de urgentie verhoogd naar een U2 en zijn wij gelijk gaan rijden. Bij aankomst gaf de patiënt een theatrale presentatie, maar had een EMV van 15.
Het is, en blijft, mensenwerk. Maar dit had zo een ambu rit kunnen worden.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Bart v Wijk op 18 mei 2014, 11:29:49
In het hele proces van :

-patient met klachten
- keuze 112 of HAP te bellen
- triage
- overdracht naar visite auto of ambulance
- ter plaatse komen

zitten zoveel variabelen! Natuurlijk gaat dat wel eens fout. dat kan niet anders.
CM schrijft: door ambulance ongezien melding vanuit de HAP is het elders fout gegaan. Ja dat kan gebeuren. hoe erg ook. maar m.i. onvermijdelijk.

Ik vind het zelf ook vreselijk als het fout gaat. Maar het onverwachte, het afwisselende, is in mijn ogen ook een van de charmes van ons vak!
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 18 mei 2014, 12:20:41
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1268337 date=1400405389
In het hele proces van :

-patient met klachten
- keuze 112 of HAP te bellen
- triage
- overdracht naar visite auto of ambulance
- ter plaatse komen

zitten zoveel variabelen! Natuurlijk gaat dat wel eens fout. dat kan niet anders.
CM schrijft: door ambulance ongezien melding vanuit de HAP is het elders fout gegaan. Ja dat kan gebeuren. hoe erg ook. maar m.i. onvermijdelijk.

Ik vind het zelf ook vreselijk als het fout gaat. Maar het onverwachte, het afwisselende, is in mijn ogen ook een van de charmes van ons vak!

Bart,

Je stapt daarmee te makkelijk over de consequenties heen van het fout gaan. Wij hebben het hier niet over mensen die wat langer moeten wachten op een ambulance, wij hebben het over mensen die overlijden in afwachting van een beschikbare wagen. Dat hoort niet voor te komen in een rijk, beschaafd land als Nederland. Het valt ook te betwijfelen of het onvermijdelijk is. Ik vind het zelf wel heel raar dat een doktersassistent (hoe goed zo ook zijn) hetzelfde werk mag doen als een gespecialiseerde verpleegkundig centralist. Daar ligt een groot deel van het probleem, ook al is het niet chique om het zo te noemen.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Bart v Wijk op 18 mei 2014, 14:38:51
Het was niet mijn bedoeling om het gevoel te wekken dat ik er te makkelijk overheen stap. Ik schreef dat ook enigszins als advocaat van de duivel natuurlijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de consequenties van een fout in deze sector enorm kunnen zijn. En dat is oprecht vreselijk.

Een triagiste van de HAP wordt echter altijd nog gecontroleerd door de dd arts. Elk bericht moet geautoriseerd worden.
Daarentegen ben ik met je eens dat het goed is om kritisch daarnaar te blijven kijken. Ik krijg ook wel eens visites doorgebeld met een lagere urgentie waarvan bij mij alarmbellen gaan rinkelen. Het is en blijft echter enorm lastig, (kan ik mij indenken), om telefonische triage te doen.

Fouten in urgentiebepaling komt denk ik door de hele sector voor. Ik heb ook visites gereden die door de MKA naar de HAP waren doorgestuurd waar het uiteindelijk een HD-instabiele patiënt betrof.

Ik ben van mening dat je niet altijd alles kan weten en dat daardoor fouten zullen worden blijven gemaakt. En mensen die overlijden in afwachting van hulpverlening zal blijven plaatsvinden, als het niet door de triage is, danwel door logistieke problemen. Dat is onvergeeflijk, maar ik denk onvermijdelijk
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 18 mei 2014, 15:37:47
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1268381 date=1400416731
Het was niet mijn bedoeling om het gevoel te wekken dat ik er te makkelijk overheen stap. Ik schreef dat ook enigszins als advocaat van de duivel natuurlijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de consequenties van een fout in deze sector enorm kunnen zijn. En dat is oprecht vreselijk.

Een triagiste van de HAP wordt echter altijd nog gecontroleerd door de dd arts. Elk bericht moet geautoriseerd worden.
Daarentegen ben ik met je eens dat het goed is om kritisch daarnaar te blijven kijken. Ik krijg ook wel eens visites doorgebeld met een lagere urgentie waarvan bij mij alarmbellen gaan rinkelen. Het is en blijft echter enorm lastig, (kan ik mij indenken), om telefonische triage te doen.

Fouten in urgentiebepaling komt denk ik door de hele sector voor. Ik heb ook visites gereden die door de MKA naar de HAP waren doorgestuurd waar het uiteindelijk een HD-instabiele patiënt betrof.

Ik ben van mening dat je niet altijd alles kan weten en dat daardoor fouten zullen worden blijven gemaakt. En mensen die overlijden in afwachting van hulpverlening zal blijven plaatsvinden, als het niet door de triage is, danwel door logistieke problemen. Dat is onvergeeflijk, maar ik denk onvermijdelijk

Bart,

Hoe gaat het met het controleren van de berichten door de arts? Ze luisteren toch niet mee? Ik kan me er geen voorstelling van maken en ben oprecht nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Bart v Wijk op 18 mei 2014, 18:04:20
Op de HAP worden alle telefoontjes door de triagiste aangenomen.
Op de fysieke posten is altijd een arts bereikbaar voor overleg. Bij elke twijfel zal de triagiste ip tijdens het telefoontje al overleggen met een van de dienstdoende dokters.
Op de callcenters is altijd een regie-arts aanwezig voor het zelfde soort overleg.
Bij onduidelijkheid kan een triagiste het consult ook als terugbel in de agenda zetten onder elke vorm van urgentie.

Na elk gesprek van elke triagiste komen deze contacten in een lijst te staan per post, wat geautoriseerd moet worden door een van de dokters.
Dus ook een bloedneus of een schaafwond waar bijvoorbeeld alleen een advies gegeven wordt, zal nog door een dokter bekeken worden. Indien noodzakelijk kan de arts besluiten andere actie te ondernemen. (komt voor, gelukkig niet vaak).
Afhankelijk van de post waar je zit kan er een melding in het scherm van de artsen komen die ze erop attendeert dat er geautoriseerd moet worden.
Als een te autoriseren bericht langer dan een uur in de lijst staat wordt deze rood in het scherm en wordt er automatisch een melding gemaakt naar het systeem. De dienstdoende dokters van die post kunnen dan thuis een brief verwachten waarin gevraagd wordt scherp op autorisaties te blijven letten.

Niet waterdicht, dat snap ik. Maar er wordt wel getracht het zo goed mogelijk te doen.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: ir. Auditor op 18 mei 2014, 19:28:20
Gewoon even een balletje opgooien, maar zou er geen winst te halen zijn wanneer je niet meer met verschillende centralisten zou werken voor HAP en MKA, maar de MKA ook de telefonische triage voor de HAP laat doen? Ja het wordt daar dan wat drukker, maar er komt aan de kant van de HAP budget vrij als zij geen eigen centralisten meer nodig hebben. Je blijft wel met 2 lijnen werken, dus de centralist weet of iemand voor een ambulance naar 112 gebeld heeft of voor een consult naar de HAP, dus je kunt je protocol er op aanpassen, of wellicht gewoon het aan een aparte tafel doen. Maar je maakt de lijntjes tussen HAP en MKA een heel stuk korter. De makkelijkere communicatie kan volgens mij alleen maar voordelen hebben.  Je zou dan zelfs kunnen gaan denken over een landelijk HAP nummer, net als de politie 09008844 heeft, voor de HAP ook een landelijk nummer 0900-2787 ofzo (0900-ARTS)
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 18 mei 2014, 20:28:38
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1268436 date=1400429060
Op de HAP worden alle telefoontjes door de triagiste aangenomen.
Op de fysieke posten is altijd een arts bereikbaar voor overleg. Bij elke twijfel zal de triagiste ip tijdens het telefoontje al overleggen met een van de dienstdoende dokters.
Op de callcenters is altijd een regie-arts aanwezig voor het zelfde soort overleg.
Bij onduidelijkheid kan een triagiste het consult ook als terugbel in de agenda zetten onder elke vorm van urgentie.

Na elk gesprek van elke triagiste komen deze contacten in een lijst te staan per post, wat geautoriseerd moet worden door een van de dokters.
Dus ook een bloedneus of een schaafwond waar bijvoorbeeld alleen een advies gegeven wordt, zal nog door een dokter bekeken worden. Indien noodzakelijk kan de arts besluiten andere actie te ondernemen. (komt voor, gelukkig niet vaak).
Afhankelijk van de post waar je zit kan er een melding in het scherm van de artsen komen die ze erop attendeert dat er geautoriseerd moet worden.
Als een te autoriseren bericht langer dan een uur in de lijst staat wordt deze rood in het scherm en wordt er automatisch een melding gemaakt naar het systeem. De dienstdoende dokters van die post kunnen dan thuis een brief verwachten waarin gevraagd wordt scherp op autorisaties te blijven letten.

Niet waterdicht, dat snap ik. Maar er wordt wel getracht het zo goed mogelijk te doen.

Bedankt voor je uitleg.


CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 18 mei 2014, 20:31:00
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1268460 date=1400434100
Gewoon even een balletje opgooien, maar zou er geen winst te halen zijn wanneer je niet meer met verschillende centralisten zou werken voor HAP en MKA, maar de MKA ook de telefonische triage voor de HAP laat doen? Ja het wordt daar dan wat drukker, maar er komt aan de kant van de HAP budget vrij als zij geen eigen centralisten meer nodig hebben. Je blijft wel met 2 lijnen werken, dus de centralist weet of iemand voor een ambulance naar 112 gebeld heeft of voor een consult naar de HAP, dus je kunt je protocol er op aanpassen, of wellicht gewoon het aan een aparte tafel doen. Maar je maakt de lijntjes tussen HAP en MKA een heel stuk korter. De makkelijkere communicatie kan volgens mij alleen maar voordelen hebben.  Je zou dan zelfs kunnen gaan denken over een landelijk HAP nummer, net als de politie 09008844 heeft, voor de HAP ook een landelijk nummer 0900-2787 ofzo (0900-ARTS)

Het is helemaal niet gek. Helaas is er teveel politiek in de zorg om dit soort iniatieven een goede kans te geven. Er hangt ook een prijskaartje aan en dat is ook een belemmering in tijden van bezuinigen.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Nicole01 op 18 mei 2014, 21:42:01
Ik denk, werkend op HAP zowel als triagist en als lid mt, dat de winst niet ligt bij alle telefoontjes door cpa af te laten handelen.

Meestal zijn het grote regio's die de hap bediend, concreet betekent dat een enorme toename van telefonie!
Het zal dan gaan , bij kleine posten om zo'n 250 telefonische hulpvragen meer per weekend, en bij een grote hap kan het gaan om 800-1500 telefonische hulpvragen per weekend!

Lijkt mij dat geen enkele medewerker van cpa daar op zit te wachten?

Buiten dat, heb ik vele malen centralisten mee laten luisteren , de grote verscheidenheid van hulpvragen ( en ja inderdaad ook "onzin" maar ti's net wat patiënt belangrijk vindt om voor te bellen)

En denk ook eens aan de psychiatrie die de hap wegvangt voor de cpa?
10x dezelfde borderliner aan de telefoon is geen uitzondering!

Dus tja, ben denk ik geen voorstander van centraliseren van telefonische hulpvragen!
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: ir. Auditor op 18 mei 2014, 21:53:32
Citaat van: Nicole01 link=msg=1268507 date=1400442121
Ik denk, werkend op HAP zowel als triagist en als lid mt, dat de winst niet ligt bij alle telefoontjes door cpa af te laten handelen.

Meestal zijn het grote regio's die de hap bediend, concreet betekent dat een enorme toename van telefonie!
Het zal dan gaan , bij kleine posten om zo'n 250 telefonische hulpvragen meer per weekend, en bij een grote hap kan het gaan om 800-1500 telefonische hulpvragen per weekend!

Lijkt mij dat geen enkele medewerker van cpa daar op zit te wachten?

Buiten dat, heb ik vele malen centralisten mee laten luisteren , de grote verscheidenheid van hulpvragen ( en ja inderdaad ook "onzin" maar ti's net wat patiënt belangrijk vindt om voor te bellen)

En denk ook eens aan de psychiatrie die de hap wegvangt voor de cpa?
10x dezelfde borderliner aan de telefoon is geen uitzondering!

Dus tja, ben denk ik geen voorstander van centraliseren van telefonische hulpvragen!

Maar als jullie fysiek in de zelfde ruimte zouden zitten, zou dat niet al kunnen helpen. Je zou dan bijvoorbeeld ook gesprekken eenvoudig aan elkaar door kunnen verbinden. Het zou wellicht nog beter zijn als  de centralisten dan dubbel opgeleid worden, HAP centralisten leidt je op tot MKA centralisten en andersom.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: Nicole01 op 18 mei 2014, 22:06:58
Fysiek in dezelfde ruimte zou idd echt winst betekenen.
Echter centralist dubbel opleiden......
Een doktersassistente is niet BIG geregistreerd, dus MKA- centralist gaat het niet worden!
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: CM op 19 mei 2014, 07:48:26
Maar als jullie fysiek in de zelfde ruimte zouden zitten, zou dat niet al kunnen helpen. Je zou dan bijvoorbeeld ook gesprekken eenvoudig aan elkaar door kunnen verbinden. Het zou wellicht nog beter zijn als  de centralisten dan dubbel opgeleid worden, HAP centralisten leidt je op tot MKA centralisten en andersom.

Ik wil een doktersassistent niets te kort doen maar het idee dat je een HAP triagist op kan leiden tot MKA centralist is simpel niet mogelijk. Het zijn 2 totaal verschillende niveau's. Een MKA centralist is een gespecialiseerde verpleegkundige met ervaring in de acute zorg. Het leertraject is gemiddeld 5-6 jaar.

CM
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: DF op 19 mei 2014, 12:06:02
Twee verschillende disciplines.

Ambu rukt uit----Patiënt mankeert wat.
Hap rukt uit---Patiënt mankeert waarschijnlijk niets.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RemRoof op 19 mei 2014, 12:23:29
Citaat van: DF link=msg=1268598 date=1400493962
Twee verschillende disciplines.

Ambu rukt uit----Patiënt mankeert wat.
Hap rukt uit---Patiënt mankeert waarschijnlijk niets.

Als dat zo zou zijn dan was er geen HAP geweest... :| Het zijn inderdaad twee verschillende disciplines waarbij de randen elkaar behoorlijk overlappen.

RemRoof
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: DF op 20 mei 2014, 00:46:22
Vaak een arts op de auto die dan zegt: Doe maar rustig aan hoor, het is waarschijnlijk weer niets. Een ambu gaat in de meeste gevallen gelijk met toeters en bellen.
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RemRoof op 20 mei 2014, 08:04:12
Citaat van: DF link=msg=1268801 date=1400539582
Vaak een arts op de auto die dan zegt: Doe maar rustig aan hoor, het is waarschijnlijk weer niets. Een ambu gaat in de meeste gevallen gelijk met toeters en bellen.

Op basis van de telefonische triage wordt, neem ik aan, de U-urgentie bepaald. Dan kan het toch niet zo zijn dat de dienstdoende visite-arts iets anders beslist. Of snap ik het nu niet meer ???
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: RuudF op 20 mei 2014, 09:21:02
De medische eindverantwoording ligt dan bij de visite-arts.
Deze kan inderdaad op basis van het verhaal beslissen om eerder bij een visite langs te gaan dan de assistente had getrieerd.
Derhalve dus ook later gaan naar een andere visite.
Bij ons zit op het call-center geen telefoon-arts, maar de triagisten kunnen wel met de consult-artsen overleggen.
Voor de minder urgente visites wordt ook gekeken om deze in een logistiek logische volgorde af te werken.

Ruud
Titel: Re: De (on)zin van telefonische triage
Bericht door: DF op 21 mei 2014, 00:42:34
Klopt helemaal...