Hulpverleningsforum

Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Vraagbaak over wetgeving en handhaving => Topic gestart door: bmwjohn op 20 oktober 2014, 14:52:12

Titel: stopteken rode lamp
Bericht door: bmwjohn op 20 oktober 2014, 14:52:12
Waar vind ik dat het stopteken met de rode lamp (art.83aRVV) moet gebeuren door deze verticaal op en neer te bewegen? Of is dit achterhaald?
Ik kan het alleen vinden in een Aanwijzing mbt. ambtenaren van de Voedsel en Warenautoriteit en dan mbv. een "pannenkoek" met daarin een rode lamp.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Dion op 20 oktober 2014, 15:02:05
Citaat van: bmwjohn link=msg=1303075 date=1413809532
Waar vind ik dat het stopteken met de rode lamp (art.83aRVV) moet gebeuren door deze verticaal op en neer te bewegen? Of is dit achterhaald?
Ik kan het alleen vinden in een Aanwijzing mbt. ambtenaren van de Voedsel en Warenautoriteit en dan mbv. een "pannenkoek" met daarin een rode lamp.
Nergens, dit is niet verplicht. Het wordt 's nachts vaak wel gedaan om een betere zichtbaarheid te bereiken. Bewegende lichtbronnen kunnen door het menselijk oog beter worden onderscheiden van andere achtergrondverlichting. Zodoende ziet men jou en je lamp eerder. Het is echter geen vereiste, tenzij je men de snelheid wilt laten minderen (aanwijzing 7 bijlage 2 RVV).
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Gijs op 20 oktober 2014, 15:04:57
Dus GEEN stopteken, oei???
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: RenéB op 20 oktober 2014, 15:34:28
Citaat van: Dion link=msg=1303078 date=1413810125
Nergens, dit is niet verplicht. Het wordt 's nachts vaak wel gedaan om een betere zichtbaarheid te bereiken. Bewegende lichtbronnen kunnen door het menselijk oog beter worden onderscheiden van andere achtergrondverlichting. Zodoende ziet men jou en je lamp eerder. Het is echter geen vereiste, tenzij je men de snelheid wilt laten minderen (aanwijzing 7 bijlage 2 RVV).

Ik merkt dat er verschillende "methoden" lijken te bestaan aangaande het 's nachts geven van een stopteken als VR (met behulp van een Maglite-achtige lamp met oranje verkeerskegel). Om er twee te noemen: lamp/kegel recht omhoog of het verticaal op en neer bewegen van de lamp/kegel voor het lichaam
Wat is de mening hier?
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Gast op 20 oktober 2014, 16:00:03
De lamp met kegel op en neer bewegen kan gezien worden als het teken om snelheid te minderen zoals in bijlage 2 van het RVV1990.
Het stopteken dient met hand (met of zonder lamp en kegel) omhoog gegeven te worden.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: HIT op 20 oktober 2014, 16:26:21
Hier is al veel over gepraat in topics als : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60920.msg1000624;topicseen#msg1000624 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=60920.msg1000624;topicseen#msg1000624) en http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34555.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34555.0)

En ook bijna in alle topics waar het geven van een stopteken voorkomt.

Einde van de discussie is eigenlijk altijd dat er geen uniform stopteken is met een kegellamp. Enige stopteken gegeven met een lamp waar men zich aan moet houden is het "spiegelei".
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: bmwjohn op 21 oktober 2014, 11:04:50
Met de opmerking van HIT ben ik het niet eens: Weggebruikers zijn verplicht te stoppen voor een rode lamp (art.83RVV); een spiegelei is daarbij niet noodzakelijk.
Van oudsher wordt de rode lamp verticaal bewogen (ik onderschrijf volledig de opmerking van Dion mbt. de zichtbaarheid) maar kon nergens vinden waar dat is voorgeschreven. (Overige tekens met een rode lamp vind ik discutabel, maar, zoals HIT opmerkt, is daar in een andere topic al over gediscussieerd)
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: HIT op 21 oktober 2014, 17:03:02
Citaat van: bmwjohn link=msg=1303249 date=1413882290
Met de opmerking van HIT ben ik het niet eens: Weggebruikers zijn verplicht te stoppen voor een rode lamp (art.83RVV); een spiegelei is daarbij niet noodzakelijk.

In de bijlagen staat duidelijk omschreven wat de rode lamp in houdt, als je de tekening erbij bekijkt zie je dat dat het zogenaamde spiegelei is. Daarbij is de cone op de zaklamp geen rode lamp zoals omschreven.
Citaat van: bmwjohn link=msg=1303249 date=1413882290
Van oudsher wordt de rode lamp verticaal bewogen (ik onderschrijf volledig de opmerking van Dion mbt. de zichtbaarheid) maar kon nergens vinden waar dat is voorgeschreven. (Overige tekens met een rode lamp vind ik discutabel, maar, zoals HIT opmerkt, is daar in een andere topic al over gediscussieerd)
In de 26 jaar dat ik nu met het verkeer bezig ben is het nog nooit zo aangeleerd en staat het ook nergens beschreven. Nergens maar dan ook helemaal nergens staat beschreven dat het teken gegeven met een rode cone ook een stopteken is. Weggebruikers stoppen omdat men ziet dat de rechterarm omhoog gaat en zij worden aangeduid.
Het heen en weer bewegen wordt van oudsher gebruikt om op te zwaaien,geven van een rijdteken en snelheid te verminderen.

Overigens zou het wel een goed iets zijn als men tekens met een maglite met cone of rode lamp ansich gaat opnemen in het RVV.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Bert65 op 21 oktober 2014, 19:00:25
Rode lamp kan ook gebruikt worden bij een spoorwegovergang
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: RenéB op 21 oktober 2014, 21:01:07
Citaat van: HIT link=msg=1303359 date=1413903782
Overigens zou het wel een goed iets zijn als men tekens met een maglite met cone of rode lamp ansich gaat opnemen in het RVV.

Zou er eigenlijk nog iemand rondlopen/rondrijden met een spiegelei?
Het zou inderdaad verhelderend werken als een rode kegel wordt opgenomen in het RVV. Overigens zijn de meeste kegels die ik voorbij heb zien komen meer tegen oranje aan?
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: FlyingDutchman op 21 oktober 2014, 21:26:11
Citaat van: RenéB link=msg=1303425 date=1413918067
Zou er eigenlijk nog iemand rondlopen/rondrijden met een spiegelei?

Ja hoor: hier (http://www.br.de/franken/inhalt/aktuelles-aus-franken/symbolbild-polizeikontrolle100~_v-image512_-6a0b0d9618fb94fd9ee05a84a1099a13ec9d3321.jpg?version=9c649)

 98uiye

Flauw hč...  :D

Citaat van: RenéB link=msg=1303425 date=1413918067
Het zou inderdaad verhelderend werken als een rode kegel wordt opgenomen in het RVV.

Mee eens.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Bas1988 op 21 oktober 2014, 21:30:25
Laat ik mij ook eens bemoeien met de rode lamp discussie  :) :
In het RVV 1990 staat het volgende:
Citaat
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIV/1/Artikel83/ (http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIV/1/Artikel83/)
Artikel 83
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode  lamp  dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode  letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
 
Rode lamp is dus ook rood licht uitstralende kegel, lijkt mij?

Dus die discussie hoeft niet meer gevoerd te worden  ;) (maar natuurlijk gaan we die discussie wel voeren  :), sterker nog... doen we dat niet al lang?)

Dan om even in te gaan op het stopteken met de rode lamp:
Tijdens mijn "opleiding" tot (zowel de "evenementen-" als de "landelijk bevoegd-") verkeersregelaar werd door de agent die de cursus gaf gemeld het stopteken met de rode kegel recht omhoog te geven.
Dit omdat het lijkt op het gewone stopteken.
Ik heb gevraagd waarom het teken met de rode lamp voor de borst/buik op en neer niet gegeven werd.
De agenten in kwestie keken mij verbaasd aan, maar artikel 83 werd erbij gehaald en de agenten snapten de redenatie van beweging zie je eerder.
In alle gevallen werd gezegd dat het stopteken met de beweging prima was (in een geval werd daarbij wel op het hart gedrukt om dan wel met rechts het normale stopteken te geven).

Dan nog even mijn eigen ervaringen met beide tekens (met lantarenpalen waardoor je wat sneller wegvalt in het andere licht):
Met de lamp boven mijn hoofd remmen automobilisten later en lijkt het langer te duren voordat ik opval.
Met de lamp bewegend voor mijn borst/buik gaat het gas er eerder af, remt men eerder en staat men vaak net een aantal meters eerder stil.
Vandaar dat ik zelf dat laatste teken gebruik.

Dan nog even een zijspoor: Met een rode lamp kun je strikt genomen geen oprij teken geven, omdat men moet stoppen bij een rode lamp.
Er zijn wat testjes gedaan met rood/groene lampen maar (helaas) is dat nooit doorgebroken. (mijn ervaring is dat groen werkt zoals groen werkt  ;) )

(ik heb weer veel te veel getypt... m'n toetsenbord heeft wat afkoeling nodig.. ;))
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: bmwjohn op 22 oktober 2014, 15:21:14
Onderstaand een stukje uit (het nog geldende) Besluit stoptekens NVWA op de openbare weg en te water 2013. Let wel: dit geldt voor een opsp. ambt. van de V-en W- Autoriteit.

Voor hen geldt bij "nacht": of het opsteken van het stopteken of door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein in het midden van het stopteken (en dat zal wel het spiegelei zijn). Ze kunnen dus nog voorkomen  :)

Mijn oorspronkelijke vraag is waar ik zoiets kan vinden t.a.v. de "gewone" opsporingsambtenaar of verkeersregelaar en daar heb ik, ondanks alle goede bedoelingen, nog geen antwoord op  ;)

Quote:
Artikel 2

Een opsporingsambtenaar van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit doet op de openbare weg de vordering tot stilhouden of doet stilhouden, omschreven in artikel 23, vierde lid, van de Wet op de economische delicten, op de navolgende wijze:

a. indien de opsporingsambtenaar tijdens de vordering gebruik maakt van een auto: door het autostopteken;
b. in de overige gevallen:
1° van een half uur vóór zonsopgang tot een half uur na zonsondergang: door het opsteken van het stopteken;
2° van een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het stopteken.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: DeMassel op 22 oktober 2014, 16:12:40
Citaat van: Bas1988 link=msg=1303437 date=1413919825
Dan om even in te gaan op het stopteken met de rode lamp:
Tijdens mijn "opleiding" tot (zowel de "evenementen-" als de "landelijk bevoegd-") verkeersregelaar werd door de agent die de cursus gaf gemeld het stopteken met de rode kegel recht omhoog te geven.
Dit omdat het lijkt op het gewone stopteken.
Dit gaven de agenten in toenmalig regio Twente ook aan als het beste.
Ik heb situaties meegemaakt waarbij lamp horizontaal gehouden werd en er auto's die bewuste richting inreden ipv te stoppen

Citaat

Dan nog even mijn eigen ervaringen met beide tekens (met lantarenpalen waardoor je wat sneller wegvalt in het andere licht):
Met de lamp boven mijn hoofd remmen automobilisten later en lijkt het langer te duren voordat ik opval.
Met de lamp bewegend voor mijn borst/buik gaat het gas er eerder af, remt men eerder en staat men vaak net een aantal meters eerder stil.
Vandaar dat ik zelf dat laatste teken gebruik.
Combineren is dan beter.
Aandacht trekken en snelheid laten verminderen dmv op en neer bewegen. Uiteindelijke stopteken geven dmv lamp recht omhoog te houden. Ik weet uit ervaring dat dit goed werkt. Ook collega's hebben aan gegeven dat dat goed werkt en duidelijk is

Citaat
Dan nog even een zijspoor: Met een rode lamp kun je strikt genomen geen oprij teken geven, omdat men moet stoppen bij een rode lamp.
Er zijn wat testjes gedaan met rood/groene lampen maar (helaas) is dat nooit doorgebroken. (mijn ervaring is dat groen werkt zoals groen werkt  ;) )
Gelukkig is de test niet doorgebroken.
De lamp straalt immers aan alle kanten dan groen uit en dit kan verwarring veroorzaken.
Daarbij hebben mensen nu al moeite met zo'n idioot in dat apepakje, dus waarom nog moeilijker maken dan het al is,
onze aanwijzingen gaan immers boven de rest en dus ook het tonen van een rode lamp als zijnde stopteken
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: R.3144 op 22 oktober 2014, 17:53:59
Wij  (KMar)  gebruiken ook nog regelmatig een spiegelei met begeleidingen.
Voornamelijk in Duitsland en Noorwegen.
Meen zelfs dat het in Duitsland verplicht is maar bind me er niet op vast.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: RenéB op 22 oktober 2014, 19:22:49
Citaat van: R.3144 link=msg=1303667 date=1413993239
Wij  (KMar)  gebruiken ook nog regelmatig een spiegelei met begeleidingen.
Voornamelijk in Duitsland en Noorwegen.
Meen zelfs dat het in Duitsland verplicht is maar bind me er niet op vast.

In (donker c.q. nachtelijk) Nederland ook? Of is het daar dan weer lamp/kegel?

Ben eigenlijk best benieuwd naar wat meer ervaringen van de blauwe tak, wij (VR) kunnen daar dan weer van leren.
Tijd voor een pol waarin wat mogelijkheden met "de lamp" genoemd worden wellicht?
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Dion op 22 oktober 2014, 21:07:49
Citaat van: RenéB link=msg=1303689 date=1413998569
In (donker c.q. nachtelijk) Nederland ook? Of is het daar dan weer lamp/kegel?

Ben eigenlijk best benieuwd naar wat meer ervaringen van de blauwe tak, wij (VR) kunnen daar dan weer van leren.
Tijd voor een pol waarin wat mogelijkheden met "de lamp" genoemd worden wellicht?
Jullie staan er vaker mee dan wij, dus dat leren is denk ik eerder andersom  ;)
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Mattijs op 22 oktober 2014, 21:10:50
Citaat van: Dion link=msg=1303712 date=1414004869
Jullie staan er vaker mee dan wij, dus dat leren is denk ik eerder andersom  ;)

Ik geef doorgaans in de nacht/donker met zaklamp en kegel het langs de borst op en neer halen van de lamp opgevolgd door het normale stopteken (recht omhoog). Afhankelijk van de reactie van bestuurder, herhaal ik dit. Oftewel een combi van beiden.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: VKR Drenthe op 22 oktober 2014, 21:14:05
Bij de evenementenregelaar cursus was destijds (meende ik) een vraag wie er gebruik mochten maken van een "spiegelei" ! Antwoord alleen de verkeersbrigadier en niet de (evenementen) verkeerregelaar. Later in de beroepsopleiding is mij (en de anderen) geleerd dat we gebruik maken van de zaklamp met rode kegel. Ook een stopteken word hiermee gegeven.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Jerommeke op 26 oktober 2014, 01:48:53
Citaat van: RenéB link=msg=1303425 date=1413918067
Zou er eigenlijk nog iemand rondlopen/rondrijden met een spiegelei?

Toevallig laatst een nieuwe binnen zien komen op het bureau...
Was dan wel foutief besteld en is retour afzender gegaan...
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: bmwjohn op 29 oktober 2014, 17:37:52
De oorspronkelijke vraag (;-) was:
""Waar vind ik dat het stopteken met de rode lamp (art.83aRVV) moet gebeuren door deze verticaal op en neer te bewegen? Of is dit achterhaald?""

Niemand geeft hier rechtstreeks antwoord op; ikzelf kan het ook niet vinden, dus de conclusie lijkt gerechtvaardigd dat het stopteken "bij donker" een rode lamp is. Punt. Of je deze wel of niet beweegt -op en neer of heen en weer of stilhoudt- maakt niet uit. De weggebruiker moet in alle gevallen stoppen.

Voor de duidelijkheid: ik kies in de praktijkook voor de op en neer gaande beweging.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: batoutofhell op 28 februari 2015, 19:13:12
Even een vraagje....Er word verschillende keren gezegd dat het recht omhoog steken van de cone een stopteken is. Mij is echter verteld dat je de lamp/cone niet recht omhoog moet steken maar horizontaal moet houden?

Het zou inderdaad wel handig zijn indien hier een vaste manier van bewegen voor komt. Als er ergens 3 VR staan en die geven alle drie een ander soort signaal met de lamp, word het er voor de weg gebruiker niet makkelijker op!
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: VKR Drenthe op 1 maart 2015, 08:13:05
Ik heb onlangs in een andere discussie elders op internet deze vraag eens voorgelegd aan de rijksoverheid en via wat omwegen heb ik onlangs dit antwoord gekregen. Hierin praat men over een begeleidingsvoertuig van de proffesionele transportbegeleider. Dus ik ben nog net zo ver als voorheen....

Geachte meneer,

Uw vraag is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het ministerie van IenM. Hierbij geef ik u een reactie op uw vraag.

"U vraagt naar de gebruiksmogelijkheden en gebruikswijze voor een verkeersregelaar van een zaklamp met rode kegel.  Ik kan u als volgt antwoorden. In de Regeling verkeersregelaars 2009 staat in artikel 14, derde lid, dat in het begeleidingsvoertuig van de professionele transportbegeleider bepaalde hulpmiddelen aanwezig zijn. In bijlage 3 van de regeling staat de zaklamp met rode kegel als een van die hulpmiddelen vermeld. De gebruiksmogelijkheid op zich voor de professionele transportbegeleider staat daarmee vanzelfsprekend vast. De regeling bevat geen voorschriften over specifieke gebruikswijzen: die zullen onderdeel behoren te zijn van de opleiding en het examen.

Artikel 12 van de Wegenverkeerswet 1994, waarop de Regeling verkeersregelaars 2009 o.a. gebaseerd is, bepaalt het volgende over de verplichting tot het opvolgen van aanwijzingen door bijvoorbeeld verkeersregelaars en het doel van de aanwijzingen:

1. Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159 bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.
2. De in het eerste lid bedoelde aanwijzingen mogen slechts worden gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaarheid daarvan, of de vrijheid van het verkeer dan wel in het belang van met toestemming van Onze Minister verrichte onderzoeken ten behoeve van het verkeer.

Het toezicht op verkeersregelaars berust, volgens artikel 57 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, bij de politie."

Indien u op deze mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier (http://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier). Wilt u dan eerdere correspondentie meezenden?

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Dion op 1 maart 2015, 23:48:12
Citaat van: batoutofhell link=msg=1333974 date=1425147192
Even een vraagje....Er word verschillende keren gezegd dat het recht omhoog steken van de cone een stopteken is. Mij is echter verteld dat je de lamp/cone niet recht omhoog moet steken maar horizontaal moet houden?

Het zou inderdaad wel handig zijn indien hier een vaste manier van bewegen voor komt. Als er ergens 3 VR staan en die geven alle drie een ander soort signaal met de lamp, word het er voor de weg gebruiker niet makkelijker op!
Rood is stoppen. Of het rode licht nou rechts, link, boven of onder wordt getoond.
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: Bas1988 op 26 februari 2021, 21:38:02
Tijd voor een slinger aan dit topic omdat ik vandaag weer iets nieuws heb geleerd/gehoord: de "Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders"
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009206/1998-07-10

Daarin staat (art. 1b):
"2şvan een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het in onderdeel 1° bedoelde stopteken."

Mede daarom zou de verkeersregelaar ook een stopteken moeten geven met de rode lamp, in de rechterhand, op en neer tussen schouder- en heuphoogte, waarbij het licht van de lamp afstraalt op de kleding van de vkr waardoor deze extra opvalt, aldus de docent.

Als ik het verder goed begreep zou hierover ook iets zijn omschreven door de CROW (brl9101?).

Nu ben ik benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen?

Mijn eigen zienswijze is (vooralsnog) als volgt: stopteken conform (o.a.) aanwijzing 1 (RVV1990) wordt in artikel 2 van de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders (via art. 82 RVV1990) benoemd als andere mogelijkheid. Er is geen voorgeschreven hand in de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders waarin de rode lamp gehouden moet worden.
De op en neer gaande beweging conflicteert niet met het algemeen stopteken als deze met de rode lamp in de linker hand wordt uitgevoerd. Beweging valt beter op dan stilhouden van de lamp. Een combinatie van rode lamp in linker hand op en neer bewegen met aanwijzing 1 (rechter hand) is dan eigenlijk dubbel op, maar niet onjuist.

Een stopteken met de rode lamp in de rechterhand omhoog en omlaag bewegen tussen schouder- en heuphoogte is voorbehouden aan toezichthouders, een verkeersregelaar is dat volgens mij niet (Awb art. 5:11). Daarnaast moet de rode lamp zich bevinden in het midden van het ronde witte bord met rode rand en tekst "STOP", om rechtsgeldig te zijn. Een zaklamp met kegel is iets anders, en mag dan niet zo gebruikt worden, lijkt mij.

Dit alles als gedachtegang van mij, niet om de docent in twijfel te trekken, maar ik ben wel benieuwd naar wat extra informatie.

De vragen (voor nu  ;) ) :
1. Wie weet er meer of heeft er extra onderbouwing vanuit wetgeving of richtlijnen?
2. Kan iemand vertellen wat de politie op dit moment qua stopteken geeft bij nachtelijke verkeerscontroles?
Titel: Re: stopteken rode lamp
Bericht door: HIT op 27 februari 2021, 13:16:02
Tijd voor een slinger aan dit topic omdat ik vandaag weer iets nieuws heb geleerd/gehoord: de "Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders"
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009206/1998-07-10

Daarin staat (art. 1b):
"2şvan een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang: door het verticaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het in onderdeel 1° bedoelde stopteken."
Er staat hier bewust sein, dit omdat het bedoeld is als sein gegeven door een treinbegeleider. Op veel oude industrieterreinen liggen treinrails en is er geen bewaakte overgang. Een begeleider moet dan met een lamp op en neer bewegend het verkeer tot stilstand manen alvorens de trein aan de oversteek mag beginnen. Dit artikel is in 1998 ook aangepast, daarvoor stond er namelijk een rode vlag omschreven.




Een stopteken met de rode lamp in de rechterhand omhoog en omlaag bewegen tussen schouder- en heuphoogte is voorbehouden aan toezichthouders, een verkeersregelaar is dat volgens mij niet (Awb art. 5:11). Daarnaast moet de rode lamp zich bevinden in het midden van het ronde witte bord met rode rand en tekst "STOP", om rechtsgeldig te zijn. Een zaklamp met kegel is iets anders, en mag dan niet zo gebruikt worden, lijkt mij.
Dit is niet juist, een stopteken heeft zijn rechtsgeldigheid in de persoon die hem geeft. Die spiegelei is nooit omschreven als middel maar toegeschreven aan de te gebruiken personen daarmee gelijk een verbod voor onbevoegden om hem te gebruiken.
Verder is het op en neer bewegen van een cone geen stopteken, dat is bewust om tegen te gaan dat mensen stoppen terwijl wordt bedoeld dat mensen langzamer gaan rijden. In het donker is niet altijd te zien waar de lamp zich bevind tov de persoon die hem vasthoudt.  

Al jaren geleden werd er gepleit om een VKR altijd in het licht te zetten dmv bijv. een moblight en op veel langdurige klussen wordt dit ook al gedaan. Ook bij steeds meer spoedklussen staat de VKR tegenwoordig in een lichtbundel om juist verwarring tegen te gaan. Zelf bij een incident zet ik mijn auto zo neer dat ik in het licht van mijn auto zichtbaar ben.