GRIP 1 | 0320909 | MKA Friesland (OvD-G Groepscode) |
GRIP 1 | 0420506 | MKA Groningen (OvD-G) (GRIP) (Infocode) |
GRIP 1 | 0402198 | Meldkamer Noord-Nederland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0303710 | BRW Friesland (Drachten) (HA ploeg 1) |
GRIP 1 | 0303711 | BRW Friesland (Drachten) (HA ploeg 2) |
GRIP 1 | 0303719 | BRW Friesland (Drachten) (COH) |
GRIP 1 | 0303011 | BRW Friesland (HOvD Noord) |
GRIP 1 | 0300061 | BRW Friesland (Onbekende code) |
GRIP 1 | 0300060 | BRW Friesland (OvD Noord-West) |
GRIP 1 | 0303045 | BRW Friesland (Piket Voorlichting) |
GRIP 1 | 0303005 | BRW Friesland (RCvD) |
GRIP 1 | 0300055 | BRW Friesland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0303037 | Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord) |
GRIP 1 | 0302821 | Politie Friesland (OvD-P Noord) |
GRIP 1 | 0302420 | Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg) |
0120901 | MKA Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901 - Amsterdam) | |
0120999 | MKA Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
0302390 | BRW Friesland (Harlingen) (Groepscode Bruggen) | |
0303337 | BRW Friesland (Harlingen) (Blusploeg 3) | |
0303338 | BRW Friesland (Harlingen) (Bevelvoerder ploeg 3) | |
0303339 | BRW Friesland (Harlingen) (Chauffeursploeg 3) | |
0300060 | BRW Friesland (OvD Noord-West) | |
0300055 | BRW Friesland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0303030 | BRW Friesland (Onbekende code) |
GRIP 1 | 0302420 | Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg) |
GRIP 1 | 0420506 | MKA Groningen (OvD-G) (GRIP) (Infocode) |
GRIP 1 | 0320908 | MKA Friesland (OvD-G) |
GRIP 1 | 0303719 | BRW Friesland (Drachten) (COH) |
GRIP 1 | 0303037 | Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord) |
GRIP 1 | 0303004 | BRW Friesland (RCvD en HOvD Groepscode) |
GRIP 1 | 0303005 | BRW Friesland (RCvD) |
GRIP 1 | 0302821 | Politie Friesland (OvD-P Noord) |
GRIP 1 | 0303080 | BRW Friesland (Onbekende code) |
GRIP 1 | 0303060 | BRW Friesland (OvD Zuid-West) |
GRIP 1 | 0303010 | BRW Friesland (HOvD Noord) (Groepscode) |
GRIP 1 | 0303011 | BRW Friesland (HOvD Noord) |
GRIP 1 | 0303270 | BRW Friesland (Franeker) (Commando) |
GRIP 1 | 0402198 | Meldkamer Noord-Nederland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0401998 | BRW Groningen (Monitorcode) |
Ben benieuwd wat hierachter zit til assistentie GRIP 1
Scannernet.nl @Scannernet 16 minCharterschip met mast overboord voor haven Harlingen. Meerdere gewonden. Hulpdiensten massaal gealarmeerd waaronder traumahelikopter.
Scannernet.nl @Scannernet 6 minCharterschip afgemeerd aan kade Nieuwe Willemshaven. Hulpverlening aan slachtoffers is opgestart. Traumahelikopter is aanvliegend.
Arnoud Bodde @acbodde 37 secPersalarm: Drie doden bij ongeval op boot in Harlingen. #LC #DvhN
GRIP 1 | 0303011 | BRW Friesland (HOvD Noord) |
GRIP 1 | 0300061 | BRW Friesland (Onbekende code) |
GRIP 1 | 0300060 | BRW Friesland (OvD Noord-West) |
GRIP 1 | 0303045 | BRW Friesland (Piket Voorlichting) |
GRIP 1 | 0303037 | Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord) |
GRIP 1 | 0302420 | Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg) |
GRIP 1 | 0303011 | BRW Friesland (HOvD Noord) |
GRIP 1 | 0300061 | BRW Friesland (Onbekende code) |
GRIP 1 | 0300060 | BRW Friesland (OvD Noord-West) |
GRIP 1 | 0303045 | BRW Friesland (Piket Voorlichting) |
GRIP 1 | 0303037 | Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord) |
GRIP 1 | 0302420 | Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg) |
112Fryslân.frl @112Fryslan#Harlingen Ongeval op charterschip. Traumaheli nog onderweg. Volgens de politie zijn er drie personen overleden.
0303051 | BRW Friesland (Coördinator BOT) |
Het gaat niet om de mast, maar om de gaffel. Dat is het rondhout aan de bovenzijde van het zeil.
Op een foto bij Omrop Fryslan http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter) is te zien dat de voorste mast is afgebroken. Hierbij zal de gaffel naar beneden zijn gekomen.
Opmerkelijke plek waar de mast is afgebroken plotseling tijdens het aftuigen in de haven.
Drie mensen geraakt door de gaffel is wel heel toevallig, vermoed dat deze mensen ook zijn geraakt door de zware giek die bij het breken van de mast en onklaar raken van de (lichtere) gaffel ook naar beneden komt.
Op een foto bij Omrop Fryslan http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter) is te zien dat de voorste mast is afgebroken. Hierbij zal de gaffel naar beneden zijn gekomen.Duidelijk. Of de gaffel eerst naar beneden kwam of eerst de mast horen we later wel.
De hoofdmast brak tijdens het aanlopen van de haven. Er staat vandaag een stevige bries uit westelijke richting, de havenaanloop van Harlingen ligt ongeveer noord-zuid dus zal de Amicitia net geen halve wind gehad hebben. Volgens Omrop Fryslan stond het hele gezelschap gasten aan dek. Ze hebben dus de bovenste drie meter van de mast en wellicht ook de gaffel van een meter of tien tegemoet kunnen zien. De giek kan nog voor beknelling hebben gezorgd, maar de Amicitia is 4,80 breed en dus staat er op een dergelijke koers hooguit vier meter giek boven het dek, op een hoogte van misschien iets meer dan een meter. Op een van de bovenstaande foto's zie je de giek buitenboord hangen. Een andere mogelijke oorzaak voor de dodelijke verwondingen is afgebroken verstaging: dat zijn staaldraden van een paar centimeter dik. Als die onder spanning breken zwiepen ze als een mes in het rond en hebben ze geen enkele moeite om een menselijk lichaam doormidden te slaan. De plaats van de mastbreuk is overigens niet zo verrassend: als je foto's bekijkt van de Amicitia in volle glorie zie je dat de breuk vrijwel precies op het punt zit waar de klauw van de gaffel aangrijpt op de mast en waar die mast dus de grootste belasting te verduren heeft.
Voor de beeldvorming; het topgedeelte van de mast lag/ligt op het voordek (bron eigen waarneming)
De klipper Amicitia voldeed aan de geldende eisen om het water op te gaan. Dit jaar is de tweemaster nog goedgekeurd. Zondag brak een deel van de mast af. Drie opvarenden kwamen om het leven.
De nieuwe certificaten die nodig zijn om op het binnenwater te zeilen zijn dit jaar verlengd en geldig tot 2020. Dat bevestigt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Inspecteurs van de ILT hebben dit jaar het schip binnenstebuiten gekeerd en zagen geen aanleiding om het niet vrij te geven, zegt Annelou van Egmond van de ILT
Bron:
https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html (https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html)
...
Waarschijnlijk zijn de mast en verstaging niet geïnspecteerd.
NU.nl @NUnl'Ongeluk schip Harlingen veroorzaakt door houtrot in mast': bit.ly/2dWRHV8 (http://bit.ly/2dWRHV8)
7:46am · 4 Oct 2016