Hulpverleningsforum
Media => Hulpverlening op TV => Topic gestart door: Scaniafan op 25 augustus 2016, 15:54:41
-
NIEUW LATER DIT NAJAAR
HELDEN VAN HIER: IN DE LUCHT
Indrukwekkende luchtbeelden, moedige dokters en verpleegkundigen en ervaren piloten zijn de rode draad in deze spin-off van Door het Vuur. Wekenlang volgen reportageploegen hulpverleners van de West-Vlaamse helicopterhulp die met hun MUG-heli gemiddeld drie tot vier keer per dag uitvliegen om levens te redden. Op de middenberm van een autosnelweg, in een weide met koeien of op een parkeerplaats … De hoogopgeleide piloten brengen het toestel steeds veilig op de grond en zo dicht mogelijk bij het incident zodat de arts snel hulp kan bieden. Adrenaline op je scherm, kippenvel in je zetel.
http://najaar2016.medialaan.be/vtm#142 (http://najaar2016.medialaan.be/vtm#142)
Op VTM, in Nederland waarschijnlijk via de site te bekijken. Startdatum nog niet bekend
-
Helden van Hier krijgt een vervolg in de lucht
Zes moedige spoedartsen, vijftien doorgewinterde spoedverplegers, enkele hoogopgeleide piloten en tal van indrukwekkende luchtbeelden. Dat zijn de ingrediënten van Helden van Hier: In de Lucht, de opvolger van de succesvolle reeks Helden van Hier: Door het Vuur, dat ondertussen werd verkocht aan de Duitse televisiezender WDR en ook al op de Oostenrijkse tv te zien was in een speciaal in het Duits gedubde versie. Vanaf woensdag 16 november 2016 volgt een reportageploeg vier weken lang de hulpverleners van de West-Vlaamse helikopterhulp, die met de enige MUG-helikopter van Vlaanderen gemiddeld drie tot vier keer per dag opstijgen vanop hun basis op de spoedgevallendienst van het AZ Sint-Jan in Brugge om mensenlevens te redden.
Het nieuwe reportageprogramma neemt de kijker mee op interventie met één van de oudste heli-hulp projecten van Europa en volgt alles vanop de eerste rij. De kijkers worden volledig ondergedompeld in de actie met geavanceerde cinemacamera’s, bodycams en GoPro camera’s en ervaren de spanning en adrenaline door de ogen van de dokters en verplegers. Naast de helikopterinterventies trekt de cameraploeg ook naar de spoedafdeling zelf, want ook daar staan de helden steeds klaar om mensen in nood te helpen. Dit is belevingstelevisie in de puurste zin van het woord.
De productie van Helden van Hier: In de Lucht is in handen van Geronimo in samenwerking met het Instituut voor Medische Dringende Hulpverlening vzw en het AZ Sint-Jan te Brugge.
Dr. Nicolas Müller, verantwoordelijke MUG-helikopter: “Of het team nu moet uitrukken voor een zware epilepsieaanval, voor hartfalen of voor een verkeersongeval, de MUG-heli is vaak driemaal sneller ter plaatse dan een MUG-auto. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.”
De MUG-helikopter is zeven dagen op zeven permanent beschikbaar tussen zonsopgang en zonsondergang. Jaarlijks komt de heli ruim 650 keer in actie. Vertrekkend vanop zijn basis kan de MUG-heli binnen de vijftien minuten landen in bijna heel West-Vlaanderen, een heel stuk van Oost-Vlaanderen en Zeeland.
Of ze nu moeten landen op de middenberm van een autosnelweg, in een weide vol koeien of gewoonweg op een parkeerplaats, de MUG-piloten brengen het toestel op eender welke plek steeds veilig op de grond en zo dicht mogelijk bij het incident. Zo kan de arts snel de nodige eerste hulp bieden bij allerlei levensbedreigende situaties. En hoewel de helikopter wekelijks levens redt, moet ze rekenen op de aanzienlijke hulp van private sponsors om in de lucht te blijven. Het door de overheid weliswaar erkende project wordt - in tegenstelling tot de MUG-diensten via de weg - immers niet gesubsidieerd.
Vanaf woensdag 16 november bij VTM.
http://vtm.be/helden-van-hier-krijgt-een-vervolg-in-de-lucht (http://vtm.be/helden-van-hier-krijgt-een-vervolg-in-de-lucht)
-
Vandaag aflevering 1 gezien. Wat een prachtig programma. Net zoals Helden van hier :Door het vuur super mooie nabewerking en de heftige situaties op een mooie en respect volle manier in beeld gebracht.
-
Linkje naar aflevering 1 (http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/257032194374000) ;)
-
Ook bijzonder om die potige ambulancier uit Gent meteen weer terug te zien. :)
-
Ik vond het erg interessant, maar vond door het vuur toch een stuk beter/interessanter.
Daarnaast krijg ik het idee dat de heli in Belgie een beetje 'houtje-touwtje' is vergeleken met de Nederlandse MMT dienst.
Eenvoudigere heli, men moet een heel eind vanuit het ziekenhuis naar de heli rennen, men loopt in de ziekenhuiskleding, etc.
Het zal waarschijnlijk niets afdoen aan de expertise van de mensen, maar het viel me wel op.
-
Ik vond het erg interessant, maar vond door het vuur toch een stuk beter/interessanter.
Daarnaast krijg ik het idee dat de heli in Belgie een beetje 'houtje-touwtje' is vergeleken met de Nederlandse MMT dienst.
Eenvoudigere heli, men moet een heel eind vanuit het ziekenhuis naar de heli rennen, men loopt in de ziekenhuiskleding, etc.
Het zal waarschijnlijk niets afdoen aan de expertise van de mensen, maar het viel me wel op.
Krijgt dan ook geen subsidie, en moeten het doen met wat men van sponsors krijgt.
-
Aflevering 2!
http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/257038599847000 (http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/257038599847000)
-
Aflevering 3!
http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/vtm_20161130_VM06776FA_vtmwatch (http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/vtm_20161130_VM06776FA_vtmwatch)
-
Ik zie artsen en verpleegkundigen rechtstreeks vanaf de SEH, zonder beschermende kleding, in een Helikopter springen.
Bij een knul met een klinische verdenking op een dwarslaesie worden een paar buizen bloed afgenomen. Er zit geen enkele logica in de eerste opvang. Het ABCD is volledig zoek. Zuurstof ontbreekt. Er wordt Fentanyl gegeven, maar ik kan niet echt ontdekken of er nou een bloeddruk is gemeten. Dat lijkt er niet op, want monitoring wordt pas in de helikopter geïnitieerd.
In de helikopter kun je geen kant op met de luchtweg van die knul. Wat doe je als dat joch 'inflight' ineens begint te braken.
Van een gestructureerde opvang op de SEH lijkt geen sprake.
Zo heel af en toe kom ik de SEH van het universitaire ziekenhuis in Gent. Mijn waarneming is daar precies hetzelfde.
Misschien heb ik gemakkelijk praten vanuit de Nederlandse situatie en wellicht ook door mijn vertekende MMT-ogen, maar het niveau van de hulpverlening is ronduit beschamend! Beschamend!
-
Ik zie artsen en verpleegkundigen rechtstreeks vanaf de SEH, zonder beschermende kleding, in een Helikopter springen.
Misschien heb ik gemakkelijk praten vanuit de Nederlandse situatie en wellicht ook door mijn vertekende MMT-ogen, maar het niveau van de hulpverlening is ronduit beschamend! Beschamend!
Ik ben de afgelopen jaren regelmatig met een van onze LifeFlight helikopters meegevlogen naar ongevallen zonder beschermende kleding. Ik ben opgestapt in uniform omdat de bemanning en ik dachten dat ik een toegevoegde waarde zou kunnen zijn op de ongevalslokatie. Is dat beschamend?
Ik zie op TV af en toe president Obama uit het Witte Huis komen om in een helikopter te stappen. De beste man draagt een keurig kostuum geen beschermende kleding. Is dat beschamend?
-
Ik zie artsen en verpleegkundigen rechtstreeks vanaf de SEH, zonder beschermende kleding, in een Helikopter springen.
Bij een knul met een klinische verdenking op een dwarslaesie worden een paar buizen bloed afgenomen. Er zit geen enkele logica in de eerste opvang. Het ABCD is volledig zoek. Zuurstof ontbreekt. Er wordt Fentanyl gegeven, maar ik kan niet echt ontdekken of er nou een bloeddruk is gemeten. Dat lijkt er niet op, want monitoring wordt pas in de helikopter geïnitieerd.
In de helikopter kun je geen kant op met de luchtweg van die knul. Wat doe je als dat joch 'inflight' ineens begint te braken.
Van een gestructureerde opvang op de SEH lijkt geen sprake.
Zo heel af en toe kom ik de SEH van het universitaire ziekenhuis in Gent. Mijn waarneming is daar precies hetzelfde.
Misschien heb ik gemakkelijk praten vanuit de Nederlandse situatie en wellicht ook door mijn vertekende MMT-ogen, maar het niveau van de hulpverlening is ronduit beschamend! Beschamend!
Ik heb aardig wat ervaring in zowel de Nederlandse en Belgische acute zorg (prehospitaal en in de kliniek) en jammer genoeg kan ik helaas maar beamen dat het niveau van de hulpverlening in Belgie (vrij) regelmatig ondermaats is
Ik ben de afgelopen jaren regelmatig met een van onze LifeFlight helikopters meegevlogen naar ongevallen zonder beschermende kleding. Ik ben opgestapt in uniform omdat de bemanning en ik dachten dat ik een toegevoegde waarde zou kunnen zijn op de ongevalslokatie. Is dat beschamend?
Ik zie op TV af en toe president Obama uit het Witte Huis komen om in een helikopter te stappen. De beste man draagt een keurig kostuum geen beschermende kleding. Is dat beschamend?
in mijn ogen zou uniforme kleding voor zowel ambulanciers (er zijn talloze verschillende kledingstijlen hier) als PIT (belgische spoedverpleegkundige werkzaam binnen prehospitale zorg) en MUG (belgische spoedverpleegkundige en -arts werkzaam binnen prehospitale zorg) zeker bijdragen aan een professionelere uitstraling
maar in mijn ogen maakt het niet hebben van uniforme en of beschermende kleding het niveau van hulpverlening niet beschamend, maar de manier van handelen
-
maar in mijn ogen maakt het niet hebben van uniforme en of beschermende kleding het niveau van hulpverlening niet beschamend, maar de manier van handelen
Vraag 1) Is ongeveer iedere traumapatient die per helikopter overgebracht gaat worden naar een traumacentrum onder anesthesie brengen en tube in keel schuiven de juiste manier van handelen of zou je het ook kunnen duiden als beschamend?
Vraag 2) Als je als land niet in staat bent om je eigen MMT zorg te leveren in je hele land en een aantal gebieden overlaat aan de zorg van Belgie ben je dan niet net zo beschamend?
Vraag 3) Als je in je land academische ziekenhuizen hebt die nauw samenwerken met Belgische universitaire ziekenhuis, o.a. Gent en Nederlandse patienten doorverwijst naar deze Belgische centra ben je dan beschamend bezig als je zorgverzekeraars het ook nog eens geheel vergoeden?
-
vraag 1: Is ongeveer iedere traumapatient die per helikopter overgebracht gaat worden naar een traumacentrum onder anesthesie brengen en tube in keel schuiven de juiste manier van handelen of zou je het ook kunnen duiden als beschamend?
in mijn ogen is het niet volgen van best practise en evidence based medicine hetgeen wat je zou kunnen duiden als beschamend.
Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat get beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd
Vraag 2: Als je als land niet in staat bent om je eigen MMT zorg te leveren in je hele land en een aantal gebieden overlaat aan de zorg van Belgie ben je dan niet net zo beschamend?
Ja vind ik wel, alleen beschamend op verschillende gebieden, dus niet hetzelfde
Vraag 3) Als je in je land academische ziekenhuizen hebt die nauw samenwerken met Belgische universitaire ziekenhuis, o.a. Gent en Nederlandse patienten doorverwijst naar deze Belgische centra ben je dan beschamend bezig als je zorgverzekeraars het ook nog eens geheel vergoeden?
ligt eraan, ik kan alleen spreken over mijn ervaring binnen de belgische prehospitale zorg en spoedgevallen (van een aantal ziekenhuisen (zowel algemeen en universitair (Gent en Brussel)
het is moeilijker een oordeel te vellen over de andere delen van de Belgische gezondheidszorg, omdat ik daar weinig tot geen ervaring in en of zicht op heb
-
Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat get beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd
Als je per helikopter gaat vervoeren mag je onnodig intuberen?
P.s. Ik had 3 vragen gesteld.
Aanvullende vragen: 4) Ben ik een idiote hartchirurg als ik de ambulancedienst in Zeeland zou smeken om me alsjeblieft naar Belgie te brengen zodra ik een hart- of neuroprobleem heb omdat ik niet wil dat cardiologen en neurologen in de Zeeuwse ziekenhuizen aan mij komen?
5) Klopt het dat je als je als Nederlandse zorgpremiebetaler een ernstig verkeersongeval krijgt in Zeeuws Vlaanderen minstens 30 minuten op de dichtsbijzijnde MMT-heli moet wachten als de ambulanceverpleegkundige met spoed de toegevoegde waarde nodig heeft van een spoedarts? Hoe lang doet een MUG-heli er over en kan MUG je leven redden als elke seconde telt voor de Nederlandse burger in Zeeuws-Vlaanderen?
-
Als patienten onnodig worden geintubeerd dan zou dat beschamend zijn, maar dat wil niet zeggen dat het beschamend is wanneer het gebeurt bij ongeveer elke trauma patient die per helikopter naar een trauma centrum wordt getransporteerd
Als je per helikopter gaat vervoeren mag je onnodig intuberen?
Nee de bedoeling was te zeggen dat het niet wil zeggen dat het onnodig is (de intubatie), simpelweg door te constateren dat bijna elke trauma patient die met een helikopter wordt getransporteert, geintubeert wordt
-
P.s. Ik had 3 vragen gesteld.
ps. ik heb inmiddels mijn antwoord aangepast :)
Aanvullende vraag: Ben ik een idiote hartchirurg als ik de ambulancedienst in Zeeland zou smeken om me alsjeblieft naar Belgie te brengen zodra ik een hart- of neuroprobleem heb omdat ik niet wil dat cardiologen en neurologen in de Zeeuwse ziekenhuizen aan mij komen?
Nee helemaal niet; mits de cardiologische en neurlogische centra in Belgie van minimaal vergelijkbaar of (mgl) hoger niveau zijn
alleen daar heb ik geen zicht op
Je zou wel een idiote hartchirurg zijn wanneer je de Belgische ambulance dienst ipv de Nederlandse ambulancedienst, zou smeken bij je te komen wanneer je een hart- en of neuro probleem hebt
5) Klopt het dat je als je als Nederlandse zorgpremiebetaler een ernstig verkeersongeval krijgt in Zeeuws Vlaanderen minstens 30 minuten op de dichtsbijzijnde MMT-heli moet wachten als de ambulanceverpleegkundige met spoed de toegevoegde waarde nodig heeft van een spoedarts?
Geen idee
Hoe lang doet een MUG-heli er over en kan MUG je leven redden als elke seconde telt voor de Nederlandse burger in Zeeuws-Vlaanderen?
Alleen in Brugge is een MUG heli en ik heb even naar Google Maps gekeken en het is ong een uur per auto; dus het lijkt mij zeker een meerwaarde voor de Nederlandse zorgpremiebetaler met een ernstig verkeersongeval in Zeeuws Vlaanderen
dus ik geloof zeker dat een MUG een bijdrage kan geven aan het redden van iemands leven in Zeeuws Vlaanderen
-
Als je per helikopter gaat vervoeren mag je onnodig intuberen?
P.s. Ik had 3 vragen gesteld.
Aanvullende vragen: 4) Ben ik een idiote hartchirurg als ik de ambulancedienst in Zeeland zou smeken om me alsjeblieft naar Belgie te brengen zodra ik een hart- of neuroprobleem heb omdat ik niet wil dat cardiologen en neurologen in de Zeeuwse ziekenhuizen aan mij komen?
5) Klopt het dat je als je als Nederlandse zorgpremiebetaler een ernstig verkeersongeval krijgt in Zeeuws Vlaanderen minstens 30 minuten op de dichtsbijzijnde MMT-heli moet wachten als de ambulanceverpleegkundige met spoed de toegevoegde waarde nodig heeft van een spoedarts? Hoe lang doet een MUG-heli er over en kan MUG je leven redden als elke seconde telt voor de Nederlandse burger in Zeeuws-Vlaanderen?
4. Veel Zeeuwen uit Zeeuws Vlaanderen geven de voorkeur aan Gent en gaan daar ook graag naartoe.
De Belgen waren naar mijn vroegere ervaringen heel snel aan het werk met helikopters vwb hulpverleningen, zowel te land als ter zee.
-
Je zou wel een idiote hartchirurg zijn wanneer je de Belgische ambulance dienst ipv de Nederlandse ambulancedienst, zou smeken bij je te komen wanneer je een hart- en of neuro probleem hebt
Bedankt, als de Belgische ambulancedienst sneller bij mij kan zijn en mij overbrengt naar UZ Gent of AZ St Jan ben ik een tevreden patient.
-
4. Veel Zeeuwen uit Zeeuws Vlaanderen geven de voorkeur aan Gent en gaan daar ook graag naartoe.
De Belgen waren naar mijn vroegere ervaringen heel snel aan het werk met helikopters vwb hulpverleningen, zowel te land als ter zee.
ik wil wel duidelijk stellen dat ik zeker niet wil suggeren dat De gezondheidszorg van Belgie niet goed is of ondermaats, maar binnen de ambulancezorg en spoedgevallen zijn zeker zaken die verbeterd kunnen (en zouden moeten) worden in mijn mening
Nu is er alleen een MUG heli in Brugge en ik geloof dat eerder het Universitair ziekenhuis in Antwerpen er ook een had
-
Bedankt, als de Belgische ambulancedienst sneller bij mij kan zijn en mij overbrengt naar UZ Gent of AZ St Jan ben ik een tevreden patient.
als je puur kijkt naar de snelheid van vervoeren; dan ben ik het volledig met je eens
-
ik wil wel duidelijk stellen dat ik zeker niet wil suggeren dat De gezondheidszorg van Belgie niet goed is of ondermaats, maar binnen de ambulancezorg en spoedgevallen zijn zeker zaken die verbeterd kunnen (en zouden moeten) worden in mijn mening
In Qatar zijn er ook veel zaken binnen de ambulancezorg, SEH en traumachirurgie/traumacentrum die verbeterd kunnen en moeten worden. Ik hoop dat de mensen die in de toekomst mijn functie over hebben genomen er precies zo over blijven denken.
Ik voel dus een vorm van solidariteit met de Belgische ambulancediensten, spoedeisende hulpafdelingen en traumacentra.
Uiteraard feliciteer ik Nederland aangezien er niets meer te verbeteren valt bij de ambulancezorg, de SEH's van de ziekenhuizen, de MMT's en de traumacentra.
-
In Qatar zijn er ook veel zaken binnen de ambulancezorg, SEH en traumachirurgie/traumacentrum die verbeterd kunnen en moeten worden. Ik hoop dat de mensen die in de toekomst mijn functie over hebben genomen er precies zo over blijven denken.
Ik voel dus een vorm van solidariteit met de Belgische ambulancediensten, spoedeisende hulpafdelingen en traumacentra.
Uiteraard feliciteer ik Nederland aangezien er niets meer te verbeteren valt bij de ambulancezorg, de SEH's van de ziekenhuizen, de MMT's en de traumacentra.
Mogelijk kan er een uitwisseling plaats vinden tussen de Nederlandse standaard en Quatar en Belgie (en eventueel anderen)?
-
Mogelijk kan er een uitwisseling plaats vinden tussen de Nederlandse standaard en Quatar en Belgie (en eventueel anderen)?
Het bestaat al een aantal jaren tussen Belgie en Qatar.
-
Nu is er alleen een MUG heli in Brugge en ik geloof dat eerder het Universitair ziekenhuis in Antwerpen er ook een had
Klopt niet, je hebt er ook nog één in Bra-sur-Lienne (https://112euregio.smugmug.com/MUGheliBra-sur-Lienne/MUG-heli-Bra-sur-Lienne/). De heli van het UZ Antwerpen was trouwens een tijdelijk project tijdens de grootschalige infrastructuurwerken (heraanleg van de Antwerpse ringweg) destijds. In de Antwerpse regio heb je immers ambulances, PIT's en MUG's genoeg.
Nu even los van de in mijn ogen vreemde manier van hulpverlening taxeren door naar de kledij te kijken (zijn we misschien de fashion police?): zijn er statistieken bekend over de overleving van Belgische en Nederlandse patiënten in de pre-hospitaalzorg? Valt er daar iets zinnig over te zeggen? Als die cijfers (quasi-)gelijk zouden zijn, over wat praten we dan?
-
Ik ben de afgelopen jaren regelmatig met een van onze LifeFlight helikopters meegevlogen naar ongevallen zonder beschermende kleding. Ik ben opgestapt in uniform omdat de bemanning en ik dachten dat ik een toegevoegde waarde zou kunnen zijn op de ongevalslokatie. Is dat beschamend?
Ik zie op TV af en toe president Obama uit het Witte Huis komen om in een helikopter te stappen. De beste man draagt een keurig kostuum geen beschermende kleding. Is dat beschamend?
Je moet lekker zelf weten hoe je in een heli wilt stappen. Nu betreft het een ongeval op het strand, straks sta je op je OK klompen in een autowrak of bij - 10 graden Celsius langs de kant van de weg in je OK pak. Ik vind dat niet beschamend, maar heel erg suf en onbereisd.
Ik vind de hulp die geboden wordt aan een jonge knul met een dwarslaesie wel van een onbeschaamd niveau. Om je kapot te schamen!
-
In Qatar zijn er ook veel zaken binnen de ambulancezorg, SEH en traumachirurgie/traumacentrum die verbeterd kunnen en moeten worden. Ik hoop dat de mensen die in de toekomst mijn functie over hebben genomen er precies zo over blijven denken.
Ik voel dus een vorm van solidariteit met de Belgische ambulancediensten, spoedeisende hulpafdelingen en traumacentra.
Uiteraard feliciteer ik Nederland aangezien er niets meer te verbeteren valt bij de ambulancezorg, de SEH's van de ziekenhuizen, de MMT's en de traumacentra.
Dank je wel!
-
Klopt niet, je hebt er ook nog één in Bra-sur-Lienne. De heli van het UZ Antwerpen was trouwens een tijdelijk project tijdens de grootschalige infrastructuurwerken (heraanleg van de Antwerpse ringweg) destijds. In de Antwerpse regio heb je immers ambulances, PIT's en MUG's genoeg.
ok dat wist ik niet
Nu even los van de in mijn ogen vreemde manier van hulpverlening taxeren door naar de kledij te kijken (zijn we misschien de fashion police?): zijn er statistieken bekend over de overleving van Belgische en Nederlandse patiënten in de pre-hospitaalzorg? Valt er daar iets zinnig over te zeggen? Als die cijfers (quasi-)gelijk zouden zijn, over wat praten we dan?
ik praat niet alleen over de kledij en koppel de kledij al helemaal niet aan de kwaliteit van zorgverlening, maar mijn mening over dit alles is gebaseerd op hetgeen ik zelf zie
en de kwaliteit wordt hopelijk niet alleen gebaseerd op overleving, maar ook op andere aspecten zoals het voorkomen van letsel en mogelijk zelfs verergeren van bestaand letsel
-
Je moet lekker zelf weten hoe je in een heli wilt stappen. Nu betreft het een ongeval op het strand, straks sta je op je OK klompen in een autowrak of bij - 10 graden Celsius langs de kant van de weg in je OK pak. Ik vind dat niet beschamend, maar heel erg suf en onbereisd.
Ik vind de hulp die geboden wordt aan een jonge knul met een dwarslaesie wel van een onbeschaamd niveau. Om je kapot te schamen!
Hoe zou jij het aanpakken?
-
en de kwaliteit wordt hopelijk niet alleen gebaseerd op overleving, maar ook op andere aspecten zoals het voorkomen van letsel en mogelijk zelfs verergeren van bestaand letsel
OK, mij ook goed. Zijn er daarover dan statistieken bekend?
-
Je moet lekker zelf weten hoe je in een heli wilt stappen. Nu betreft het een ongeval op het strand, straks sta je op je OK klompen in een autowrak of bij - 10 graden Celsius langs de kant van de weg in je OK pak. Ik vind dat niet beschamend, maar heel erg suf en onbereisd.
Ik vind de hulp die geboden wordt aan een jonge knul met een dwarslaesie wel van een onbeschaamd niveau. Om je kapot te schamen!
De afgelopen vier jaren heb ik het nog niet meegemaakt dat het -10 graden in Qatar is geweest. In Qatar kruipen artsen en paramedics ook niet in autowrakken. Alleen HART-paramedics en TechResc (hulpverleningseenheid van brandweer) zijn in de binnenste cirkel rondom een autowrak. Artsen behandelen patienten in een IC-ambulancevoertuig. In de IC-ambulancevoertuigen is het mogelijk om rechtop te staan, de brancard is rondom staand bereikbaar en in hoogte verstelbaar. Het is geen probleem om in OK-pak op klompen ter plaatse te gaan om in het IC-ambulancevoertuig te stappen. Het enige wat bij ons verboden is om in hetzelfde OK-pak terug te keren op het OK-complex.
Ik heb het nog niet bekeken wat ze precies gedaan hebben met de jonge knul, ze hebben het in ieder geval gewoon laten filmen en uitzenden.
-
De afgelopen vier jaren heb ik het nog niet meegemaakt dat het -10 graden in Qatar is geweest. In Qatar kruipen artsen en paramedics ook niet in autowrakken. Alleen HART-paramedics en TechResc (hulpverleningseenheid van brandweer) zijn in de binnenste cirkel rondom een autowrak. Artsen behandelen patienten in een IC-ambulancevoertuig. In de IC-ambulancevoertuigen is het mogelijk om rechtop te staan, de brancard is rondom staand bereikbaar en in hoogte verstelbaar. Het is geen probleem om in OK-pak op klompen ter plaatse te gaan om in het IC-ambulancevoertuig te stappen. Het enige wat bij ons verboden is om in hetzelfde OK-pak terug te keren op het OK-complex.
Ik heb het nog niet bekeken wat ze precies gedaan hebben met de jonge knul, ze hebben het in ieder geval gewoon laten filmen en uitzenden.
Het zou me niet verbazen als ze in die IC voertuigen ook een koffieautomaat hebben. Maar goed.., we hebben het niet over Qatar, we hebben het over onze Belgische zuiderburen waar je kennelijk al een held bent als je in een helikoptertje mag rondvliegen.
-
Het zou me niet verbazen als ze in die IC voertuigen ook een koffieautomaat hebben. Maar goed.., we hebben het niet over Qatar, we hebben het over onze Belgische zuiderburen waar je kennelijk al een held bent als je in een helikoptertje mag rondvliegen.
Inderdaad je hebt het over je buren. De buren waar Nederland afspraken mee heeft gemaakt omdat het Nederlandse MMT niet in staat is om de MMT zorg voor Nederlanders in eigen land te kunnen garanderen.
Nederlandse MMT artsen mogen zich doodschamen als ze weten dat het ze niet eens lukt om de dekking te verzorgen van het piepkleine Nederland en patienten in Nederland blootstellen aan de zorg van die Belgische helikopterhelden.
-
Inderdaad je hebt het over je buren. De buren waar Nederland afspraken mee heeft gemaakt omdat het Nederlandse MMT niet in staat is om de MMT zorg voor Nederlanders in eigen land te kunnen garanderen.
Nederlandse MMT artsen mogen zich doodschamen als ze weten dat het ze niet eens lukt om de dekking te verzorgen van het piepkleine Nederland en patienten in Nederland blootstellen aan de zorg van die Belgische helikopterhelden.
Jij weet precies hoe zaken werken in Nederland, dus je weet dat het complete onzin is om die verantwoordelijkheid op operationeel niveau neer te leggen.
Het Belgisch systeem is failliet. Dat zie je aan alles en op elk niveau. Ze kunnen er niks aan doen dat ze met ouwe troep moeten werken. Ik kijk naar het niveau van de uitvoering en ik kijk naar het niveau van de geleverde zorg binnen de mogelijkheden die er zijn. Wat ik hier zie is gewoon ver onder de maat.
-
Jij weet precies hoe zaken werken in Nederland, dus je weet dat het complete onzin is om die verantwoordelijkheid op operationeel niveau neer te leggen.
Het Belgisch systeem is failliet. Dat zie je aan alles en op elk niveau. Ze kunnen er niks aan doen dat ze met ouwe troep moeten werken. Ik kijk naar het niveau van de uitvoering en ik kijk naar het niveau van de geleverde zorg binnen de mogelijkheden die er zijn. Wat ik hier zie is gewoon ver onder de maat.
Ik weet prima hoe de zaken werken in Nederland. Het gaat hier om medisch specialisten op operationeel niveau. Het is niet een beroepsgroep die hoeft te zwijgen, immers de hartchirurgen in Nederland hebben zich door de jaren heen regelmatig laten horen omdat ze het het niet eens waren met besluitvorming op bestuurlijk of politiek niveau. We deden het meestal omdat de schoorsteentjes van hartchirurgen ook moeten blijven roken.
Als ik weet dat ik samen met collega-medisch specialisten een deel van Nederland moet voorzien van MMT-zorg wil ik het gehele gebied ook daadwerkelijk kunnen afdekken. Als het onmogelijk is en Belgische collega's een deel van het verzorgingsgebied waarnemen wil ik dat ze exact dezelfde kwaliteit van zorg leveren, als het ondermaats of zelfs een gevaar is voor patienten verschuil ik mij niet achter bestuurlijke of politieke besluitvorming maar doe ik een melding bij toezichthouder IGZ.
Ik hoef de IGZ melding niet eens te bespreken met mijn collega MMT-artsen omdat ik gewoon mijn plicht als arts doe. Als IGZ mij laat weten dat de klacht "te dun" is om verder actie te ondernemen schrijf ik het op een openbaar forum of neem (anoniem) conctact op met (lokale) media.
Als je problemen hebt met de Belgische dokter die buiten de kliniek de ambulancedienst bij komt staan moet je ook grote problemen hebben de USA. Een land waar regelmatig Nederlandse MMT-artsen een congres bezoeken en je lang kan wachten voor er een medisch specialist buiten de kliniek aan de slag gaat.
-
Voor Expert: de Belgisch Waalse heli, met pakjes.
http://www.salmiens.be/Le-budget-2013-du-Centre-Medical-Heliporte-CMH-helico-medicalise-de-Bra-sur-Lienne-avec-Erwin-Claessens-Frederic-Nizet-Romain-Betz-et-Jean-Michel-Gregoire (http://www.salmiens.be/Le-budget-2013-du-Centre-Medical-Heliporte-CMH-helico-medicalise-de-Bra-sur-Lienne-avec-Erwin-Claessens-Frederic-Nizet-Romain-Betz-et-Jean-Michel-Gregoire)
-
Het Belgisch systeem is failliet. Dat zie je aan alles en op elk niveau. Ze kunnen er niks aan doen dat ze met ouwe troep moeten werken. Ik kijk naar het niveau van de uitvoering en ik kijk naar het niveau van de geleverde zorg binnen de mogelijkheden die er zijn. Wat ik hier zie is gewoon ver onder de maat.
Nogmaals, ik mis hier fundamentele statistieken die aantonen dat er wel degelijk een minder vorm van zorg wordt geleverd. Uit welke cijfers zou zoiets blijken?
De enige statistieken die ik al wél heb gezien, zijn die over de aanrijtijden (waar Belgen verschrikt van achterover vallen wanneer ze die uit Nederland zien) en het aantal patiënten die de grens oversteken omdat ze in eigen land niet meer kunnen worden geholpen wegens de overschrijding van bepaalde quota. Te samen met de wachttijden voor bepaalde ingrepen lijkt dit alles van uit een Belgisch perspectief bekeken tamelijk derdewerelds. Maar hey, jullie hebben flight suits en wij zijn dus failliet, fair enough.
-
Nogmaals, ik mis hier fundamentele statistieken die aantonen dat er wel degelijk een minder vorm van zorg wordt geleverd. Uit welke cijfers zou zoiets blijken?
De enige statistieken die ik al wél heb gezien, zijn die over de aanrijtijden (waar Belgen verschrikt van achterover vallen wanneer ze die uit Nederland zien) en het aantal patiënten die de grens oversteken omdat ze in eigen land niet meer kunnen worden geholpen wegens de overschrijding van bepaalde quota. Te samen met de wachttijden voor bepaalde ingrepen lijkt dit alles van uit een Belgisch perspectief bekeken tamelijk derdewerelds. Maar hey, jullie hebben flight suits en wij zijn dus failliet, fair enough.
Het gaat niet om een fancy flight suit, het gaat om beschermende en signalerende kleding! Ik zie mensen in hun OK kloffie in een helikopter springen en dat is te zot voor woorden, om eens een mooi Belgisch woord te gebruiken. Vervolgens sta je daar in een autowrak te werken. Wat verder opvalt is dat ze de behoefte voelen om steeds te benadrukken dat ze dokter zijn. Lachwekkend.
Fundamentele statistiek interesseert me niet zo veel. Wat is dat voor term? Er is nog nooit een patiënt gered dankzij een p-waarde. Het gaat mijn erom wat ik daar zie gebeuren. Wel stoer dat je het durft te laten filmen en uitzenden. Je bent geen held omdat je uit een helikoptertje springt.
De zorg die geleverd wordt is eigenlijk niets anders dan reguliere ambulancezorg. Koortsstuip, collaps en in een enkel geval een reanimatie. In de eerste aflevering heb ik gezien hoe een jonge knul met een dwarslaesie heel matige zorg krijgt aangeboden. Door die jongen vliegend te vervoeren neem je een zeker risico, waarbij men in mijn optiek over de basic's van aeromedisch transport heen stapt. Voorts zie ik een 'opvang' waarin ik mij niet herken. Wat ik wel herken is dat deze gang van zaken usance is wanneer ik zelf een patiënt in een Belgisch ziekenhuis presenteer. Daarbij ontbreekt het vooral aan systemische opvang volgens de ABCD methodiek.
-
In de eerste aflevering heb ik gezien hoe een jonge knul met een dwarslaesie heel matige zorg krijgt aangeboden. Door die jongen vliegend te vervoeren neem je een zeker risico, waarbij men in mijn optiek over de basic's van aeromedisch transport heen stapt.
In dat kader is de laatste scene in de aflevering van gisteren (http://vtm.be/video?aid=161164) nog een goed voorbeeld hoe het er aan toe gaat. Toen ik het zat te kijken moest ik gelijk aan je eerdere post denken.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Flrg79ys.png&hash=df5a1c00567d247760c76e8c0ced77fb)
-
In dat kader is de laatste scene in de aflevering van gisteren (http://www.hulpverleningsforum.nl/video?aid=161164) nog een goed voorbeeld hoe het er aan toe gaat. Toen ik het zat te kijken moest ik gelijk aan je eerdere post denken.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Flrg79ys.png&hash=df5a1c00567d247760c76e8c0ced77fb)
Ik heb meer dan 15 jaar in twee Nederlandse academische ziekenhuizen gewerkt in Nederland. Ik ga hier niet op forum op posten dat het er in Nederland niet zo aan toe gaat.
Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat we in Nederland niet zullen toelaten dat iemand kan filmen en we de filmers direct wegtrappen zodra we weten dat er even iets onder het tapijt moet worden geveegd.
Ik werk al een aantal jaren in Qatar, ons beleid is vergelijkbaar met het Nederlandse. Geen pottenkijkers en de vuile was buiten hangen is een zonde.
-
Voorts zie ik een 'opvang' waarin ik mij niet herken. Wat ik wel herken is dat deze gang van zaken usance is wanneer ik zelf een patiënt in een Belgisch ziekenhuis presenteer. Daarbij ontbreekt het vooral aan systemische opvang volgens de ABCD methodiek.
Ik kan dit alleen maar beamen en dit is gebaseerd op redelijk veel ervaring binnen diverse ziekenhuizen (perifeer, algemeen en universitair) op diverse spoedgevallen diensten
Ook binnen de spoedgevallen dienst van hetzelfde ziekenhuis, kunnen behoorlijk veel verschillen zijn (afhankelijk welke arts je hebt) en natuurlijk heb ik dit in Nederland ook gezien; maar niet zo in de mate als je hier ziet
Als ik een kenmerk zou moeten noemen van het werken in de spoedeisende hulp en prehospitale zorg, dan valt mij vooral op het hebben van minder (weinig) structuur (vooral in de trauma opvang) en een groter (hiërarchisch) verschil tussen de artsen en verpleegkundigen.
ambulancezorg
Het prehospitale systeem is ook vrij ingewikkeld in elkaar gezet
Je hebt het globaal 2 delen: spoedeisende (dienst 100/112) en secundair
Dienst 100/112
Wordt aangestuurd door de meldkamer (als in Nederland). Deze kan 3 medische eenheden aansturen:
- Ambulancier DGH (dringende geneeskundige hulp)
- PIT (paramedisch interventie team) = ambulancier DGH + spoedverpleegkundige
- MUG (Mobiele urgentie groep) = Spoedverpleegkundige + -arts
Ambulancier DGH krijgt een cursus van 132 uur theorie en 40 uur stage, en hierna ben je direct inzetbaar op de ambulance (dan mag er ook met spoed worden gereden, zonder enige training en of scholing)
Deze zijn gekoppeld aan een particuliere ambulancedienst (wat dus ook het verschil in voertuigen en of kleding kan maken), aan een ziekenhuis en of brandweer
Een ambulancier kun je denk ik het beste vergelijken (qua werkzaamheden en verantwoordelijkheden) met een ambulancechauffeur in nederland
Daarentegen is er een uitgebreide dekking van MUG teams en in mindere mate van PIT teams (dacht 6 ziekenhuizen)
Secundair vervoer
Dit wordt niet aangestuurd door de meldkamer, maar gebeurt via telefoon centrales van particuliere ambulancediensten, dit is het best te omschrijven als het Besteld vervoer in nederland en hiervoor hoeft je dus geen DGH opleiding te hebben
Eerder hoefde er eigenlijk helemaal geen opleiding te zijn; momenteel is er dus een verplichting een opleiding (geloof EHBO + niveau) te hebben voor deze ambulanciers (secundair veroer)
Het grote verschil met Nederland is wel dat secundaire ritten ook dringend (met signalen) kunnen zijn, zonder dat hier een ambulancier DGH voor ingezet hoeft te worden
Het kan dus zijn dat een huisarts belt naar ambulancebedrijf A dat zijn patient dringend vervoert dient te worden naar een spoedeisende hulp; en dan wordt een secundaire ploeg gestuurd (zonder DGH opleiding, maar wel met optische en geluidssignalen)
Een variant hiervan is het interklinisch dringend vervoer
Dit betekent dat samenwerkende ziekenhuizen en zorginstellingen; een ambulancebedrijf inhuren voor deze ritten, deze ritten worden uitgevoerd door ambulancier DGH en of (spoed) verpleegkundigen
Bijv=:
- Patienten van verpleeghuis naar seh (bijv verdenking CVA)
- Patienten van ene seh naar (hogere) seh
En het ambulancebedrijf waar ik nu werk heeft sinds kort een samenwerking met een ziekenhuis, waar (spoed – ALS) verpleegkundigen stand by staan voor het ophalen en vervoeren van (semi) acute patienten voor een dotter behandeling in een cardiologisch centrum
In januari ga ik zelf de ambulancier DGH opleiding volgen (tot mei) en dan kan ik hier ook meer over vertellen
-
Het gaat niet om een fancy flight suit, het gaat om beschermende en signalerende kleding! Ik zie mensen in hun OK kloffie in een helikopter springen en dat is te zot voor woorden, om eens een mooi Belgisch woord te gebruiken. Vervolgens sta je daar in een autowrak te werken. Wat verder opvalt is dat ze de behoefte voelen om steeds te benadrukken dat ze dokter zijn. Lachwekkend.
[...]
De zorg die geleverd wordt is eigenlijk niets anders dan reguliere ambulancezorg. Koortsstuip, collaps en in een enkel geval een reanimatie. In de eerste aflevering heb ik gezien hoe een jonge knul met een dwarslaesie heel matige zorg krijgt aangeboden. Door die jongen vliegend te vervoeren neem je een zeker risico, waarbij men in mijn optiek over de basic's van aeromedisch transport heen stapt. Voorts zie ik een 'opvang' waarin ik mij niet herken. Wat ik wel herken is dat deze gang van zaken usance is wanneer ik zelf een patiënt in een Belgisch ziekenhuis presenteer. Daarbij ontbreekt het vooral aan systemische opvang volgens de ABCD methodiek.
Ik blijf het vreemd vinden dat je je baseert op gemonteerde tv-beelden (met wellicht knip- en plakwerk) om een opeenvolging van gestelde handelingen (of net niet) te beoordelen.
Trouwens, wat dan nog dat ze zeggen dat ze 'dokter' zijn of dat hun zorg gewone reguliere ambulancezorg is? Wat is daar nu de relevantie van? Al zeker voor de patiënt? Is dat dan allemaal finaal zoveel slechter voor die patiënt? Blijkbaar niemand die daarop een onderbouwd antwoord heeft. Is het dan niet gewoon haantjesgedrag over wie de grootste ... heeft?
-
Ik kan dit alleen maar beamen en dit is gebaseerd op redelijk veel ervaring binnen diverse ziekenhuizen (perifeer, algemeen en universitair) op diverse spoedgevallen diensten
...
Er is niets veranderd in 14 jaar tijd...
-
Daarentegen is er een uitgebreide dekking van MUG teams en in mindere mate van PIT teams (dacht 6 ziekenhuizen)
Dat PIT-etiket zegt op zich niets over de kwaliteit van de hulpverlening, het is enkel een label waarmee de overheid die projecten subsidieert. Er zijn vele tientallen ambulances die met een urgentieverpleegkundige uitrukken waarbij die ambulances hun standplaats hebben op een SEH of - omgekeerd - de VPK ingebed zit in een brandweerkorps. Louter administratief is dat dan een 'gewone' ambulance maar dat is enkel voor de statistieken.
Het grote verschil met Nederland is wel dat secundaire ritten ook dringend (met signalen) kunnen zijn, zonder dat hier een ambulancier DGH voor ingezet hoeft te worden
Het kan dus zijn dat een huisarts belt naar ambulancebedrijf A dat zijn patient dringend vervoert dient te worden naar een spoedeisende hulp; en dan wordt een secundaire ploeg gestuurd (zonder DGH opleiding, maar wel met optische en geluidssignalen)
Deze diensten worden vaak met een negatieve connotatie afgeserveerd maar dat is eigenlijk onterecht. In andere landen (zoals in Nederland) zouden zo een patiënten ofwel astronomisch hoge prijzen moeten betalen voor het vervoer ofwel gewoonweg zichzelf moeten beredderen, dan wel een reguliere taxi worden ingeduwd (je krijgt er immers veel minder snel een ambulance aan je deur). In België worden deze mensen vervoerd met 'gemedicaliseerde taxi's' maar alleen is het jammer en eigenlijk onheus dat men de link maakt met ambulances want qua zorgkwaliteit zijn het dus eerder taxi's. Of dat die dan ook blauwe lampen moeten hebben, is een ander probleem.
De correcte term in deze is trouwens 'niet-dringend vervoer'. 'Secundair vervoer' is dus vervoer in de tweede lijn (ook wel interhospitaal vervoer genaamd) en dat gebeurt in regel door het ontvangende ziekenhuis (vaak gespecialiseerde zorginstellingen die dan een uitgeruste ambulance met arts naar de te transporteren patiënt gaan sturen).
-
Al zeker voor de patiënt? Is dat dan allemaal finaal zoveel slechter voor die patiënt?
Nee, het is niet slechter of beter. Het antwoord is hier al gegeven door forumlid Expert. Hij schrijft namelijk:
Wat ik wel herken is dat deze gang van zaken usance is wanneer ik zelf een patiënt in een Belgisch ziekenhuis presenteer. Daarbij ontbreekt het vooral aan systemische opvang volgens de ABCD methodiek.
Forumlid Expert weet prima dat je als medisch specialist een heel groot probleem hebt bij de de tuchtrechter als je een patient overdraagt aan de zorg van een ander terwijl je weet dat het slechtere zorg is dan de zorg die jij kan bieden aan een patient in levensgevaar of zodra je weet dat je patient in gevaar brengt door je overdracht.
-
Ik kan dit alleen maar beamen en dit is gebaseerd op redelijk veel ervaring binnen diverse ziekenhuizen (perifeer, algemeen en universitair) op diverse spoedgevallen diensten
Ook binnen de spoedgevallen dienst van hetzelfde ziekenhuis, kunnen behoorlijk veel verschillen zijn (afhankelijk welke arts je hebt) en natuurlijk heb ik dit in Nederland ook gezien; maar niet zo in de mate als je hier ziet
Als ik een kenmerk zou moeten noemen van het werken in de spoedeisende hulp en prehospitale zorg, dan valt mij vooral op het hebben van minder (weinig) structuur (vooral in de trauma opvang) en een groter (hiërarchisch) verschil tussen de artsen en verpleegkundigen.
Helemaal conform mijn waarneming. Oma heeft gelijk dat het in NL ook niet overal op orde is. Dat is waar. Als MMT arts kom je heel af en toe in een perifere tent en dan zie je die verschillen heel goed. Dat is ook precies de reden waarom ik eigenlijk niet meer naar perifere tenten toe ga met relatief 'eenvoudige' trauma's.
Wanneer je kijkt in de gevestigde traumacentra, dan zie je overal een gelijkwaardige en uniforme opvang.
-
Ik blijf het vreemd vinden dat je je baseert op gemonteerde tv-beelden (met wellicht knip- en plakwerk) om een opeenvolging van gestelde handelingen (of net niet) te beoordelen.
Dat kan jij vinden, maar ik kijk vanuit mijn achtergrond net even anders dan de gemiddelde kijker met een EHBO diploma.
-
Dat PIT-etiket zegt op zich niets over de kwaliteit van de hulpverlening, het is enkel een label waarmee de overheid die projecten subsidieert. Er zijn vele tientallen ambulances die met een urgentieverpleegkundige uitrukken waarbij die ambulances hun standplaats hebben op een SEH of - omgekeerd - de VPK ingebed zit in een brandweerkorps. Louter administratief is dat dan een 'gewone' ambulance maar dat is enkel voor de statistieken.
Deze diensten worden vaak met een negatieve connotatie afgeserveerd maar dat is eigenlijk onterecht. In andere landen (zoals in Nederland) zouden zo een patiënten ofwel astronomisch hoge prijzen moeten betalen voor het vervoer ofwel gewoonweg zichzelf moeten beredderen, dan wel een reguliere taxi worden ingeduwd (je krijgt er immers veel minder snel een ambulance aan je deur). In België worden deze mensen vervoerd met 'gemedicaliseerde taxi's' maar alleen is het jammer en eigenlijk onheus dat men de link maakt met ambulances want qua zorgkwaliteit zijn het dus eerder taxi's. Of dat die dan ook blauwe lampen moeten hebben, is een ander probleem.
De correcte term in deze is trouwens 'niet-dringend vervoer'. 'Secundair vervoer' is dus vervoer in de tweede lijn (ook wel interhospitaal vervoer genaamd) en dat gebeurt in regel door het ontvangende ziekenhuis (vaak gespecialiseerde zorginstellingen die dan een uitgeruste ambulance met arts naar de te transporteren patiënt gaan sturen).
Er zijn zelfs tientallen ambulances met een gespecialiseerd verpleegkundige. Toe maar! Dat zegt mij werkelijk helemaal niets. Het gaat mij om het niveau van de hulpverlening dat wordt neergezet en de organisatie erom heen. Het ontbreekt gewoon aan een strakke structuur en organisatie. Dat is evident.
In Nederland kunnen we op heel veel terreinen in de pre-hosptitale zorg nog winst maken. Daar heeft Oma ondermeer een punt, maar er is zeker sprake van organisatie, er zijn uniforme richtlijnen en er worden stevige eisen gesteld aan het niveau van de ambulanceverpleegkundige.
-
Er zijn zelfs tientallen ambulances met een gespecialiseerd verpleegkundige. Toe maar! Dat zegt mij werkelijk helemaal niets. Het gaat mij om het niveau van de hulpverlening dat wordt neergezet en de organisatie erom heen. Het ontbreekt gewoon aan een strakke structuur en organisatie. Dat is evident.
In Nederland kunnen we op heel veel terreinen in de pre-hosptitale zorg nog winst maken. Daar heeft Oma ondermeer een punt, maar er is zeker sprake van organisatie, er zijn uniforme richtlijnen en er worden stevige eisen gesteld aan het niveau van de ambulanceverpleegkundige.
In de ambulancezorg gaat het uiteraard niet om de papieren kwaliteitsindicatoren, accreditaties, strakke cultuur, protocol en organisatie. Het gaat uiteindelijk om de effectiviteit en efficientie.
Het is niet meer dan logisch als je in een piepklein land 25 RAV-en, 11 acute zorgnetwerken, club van managers ambulancezorg, AmbulanceZorg Nederland enz hebt er sprake is van veel organisatie, protocollen en er een vracht aan papier/leesvoer geproduceerd wordt boordevol gejubel en in de kantlijnen weggeschreven problemen. Het zegt in ieder geval niet dat daardoor de daadwerkelijk ambulancezorg overal in Nederland buiten op straat goed geregeld is.
Ik ben van mening dat in Nederland het bestuurlijke proces over-the-top is. Ze hebben samen een rigide gedrocht geschapen waardoor veranderingen of verbeteren van het systeem eigenlijk niet meer mogelijk is.
Nederlandse ambulancezorg is niet efficient, als een simpele spoedrit (A1) meer dan 750 euro moet kosten zou je gevangenisstraf moeten krijgen als je het woord efficient in je mond durft te nemen. Op zich is het geen verwijt aan adres van de ambulancediensten. Zij hebben het systeem niet zelf bedacht. Als ik een Nederlandse ambulancechef was geweest zou de ritprijs niet lager zijn geweest. Ik zou me inzetten om de prijs nog hoger te laten worden, niet omdat het nodig is maar omdat men de gelegenheid geeft.
Effectiviteit in de Nederlandse ambulancezorg is een papieren effectiviteit. Forumlid Asterix geeft al aan dat Belgen hun bedenkingen hebben over deze ruime tijdsnorm. Ik spreek regelmatig mensen uit andere landen die 15 minuten bij spoed bizar vinden. In realiteit halen de RAV-en deze norm niet, op papier mogen ze de slechtste prestaties witwassen door het te compenseren met ritjes in een stad waardoor er uiteindelijk een gemiddelde uit komt rollen.
Men kan en mag in Nederland ook de ogen niet sluiten voor de glijdende schaal. Burgerhulpverlening is in Nederland geen extraatje boven op de goede ambulancezorg het is essentieel omdat de ambulancedienst niet verplicht is om ook mensen met een hartstilstand te redden. De 15 minutennorm is een politiek besluit geweest, 8 minuten norm zou te duur worden (in 2016 vraagt niemand zich af of deze aanname juist is geweest aangezien NL de 15 minutennorm en peperdure ambulancezorg heeft). De minister van binnenlandse zaken besloot destijds dat politie en brandweer wel in het ambulancegat konden springen, inmiddels zien we een scala aan lekenhulpverleners die actief zijn in het ambulancedomein. Bij grootschalige ongevallen (let wel 10 (licht)gewonden is in NL al code10 dus grootschalig) komt de EHBO club de ambulancedienst al ontzorgen. Er blijft weinig over van je hoge kwaliteit ambulancezorg met MMT-artsen en ambulanceverpleegkundigen als je bij 10 gewonden geheel afhankelijk bent van een leger EHBO-ers.
Ik denk dat beide ambulancesystemen een voldoende krijgen op het rapport. In Belgie is er genoeg om te verbeteren binnen de ambulancezorg, in Nederland, USA, China, Dubai, Turkije, Duitsland enz ook.
-
Helemaal conform mijn waarneming. Oma heeft gelijk dat het in NL ook niet overal op orde is. Dat is waar. Als MMT arts kom je heel af en toe in een perifere tent en dan zie je die verschillen heel goed. Dat is ook precies de reden waarom ik eigenlijk niet meer naar perifere tenten toe ga met relatief 'eenvoudige' trauma's.
Wanneer je kijkt in de gevestigde traumacentra, dan zie je overal een gelijkwaardige en uniforme opvang.
Met de laatste zin heb ik ook een beetje moeite. Het klopt dat er momenteel in Nederland sprake is van een gelijkwaardige en uniforme opvang in de elf traumacentra.
Het zegt niet dat men daardoor ook de hoogst haalbare kwalteit van traumazorg kan garanderen.
Het aanbod van traumapatienten is Nederland relatief laag. Het zorgt voor een lage exposure in de traumacentra. Het is cruciaal om voldoende traumavolume in je traumacentrum te krijgen om hoge kwaliteit (overleving) te kunnen garanderen. Als je het dunne volume trauma moet verdelen over 11 traumacentra zorg je dat alle centra een te laag volume binnenkrijgen om goed genoeg te kunnen worden. Je moet dus zorgen voor meer trauma in je land of de helft van je traumacentra sluiten.
In Nederland hebben we een een 10 op het rapport voor gelijkwaardige opvang in traumacentra, een 10 voor uniforme opvang in de traumacentra en een zesje voor kwaliteit traumazorg.
-
In de ambulancezorg gaat het uiteraard niet om de papieren kwaliteitsindicatoren, accreditaties, strakke cultuur, protocol en organisatie. Het gaat uiteindelijk om de effectiviteit en efficientie.
Het is niet meer dan logisch als je in een piepklein land 25 RAV-en, 11 acute zorgnetwerken, club van managers ambulancezorg, AmbulanceZorg Nederland enz hebt er sprake is van veel organisatie, protocollen en er een vracht aan papier/leesvoer geproduceerd wordt boordevol gejubel en in de kantlijnen weggeschreven problemen. Het zegt in ieder geval niet dat daardoor de daadwerkelijk ambulancezorg overal in Nederland buiten op straat goed geregeld is.
Ik ben van mening dat in Nederland het bestuurlijke proces over-the-top is. Ze hebben samen een rigide gedrocht geschapen waardoor veranderingen of verbeteren van het systeem eigenlijk niet meer mogelijk is.
Nederlandse ambulancezorg is niet efficient, als een simpele spoedrit (A1) meer dan 750 euro moet kosten zou je gevangenisstraf moeten krijgen als je het woord efficient in je mond durft te nemen. Op zich is het geen verwijt aan adres van de ambulancediensten. Zij hebben het systeem niet zelf bedacht. Als ik een Nederlandse ambulancechef was geweest zou de ritprijs niet lager zijn geweest. Ik zou me inzetten om de prijs nog hoger te laten worden, niet omdat het nodig is maar omdat men de gelegenheid geeft.
Effectiviteit in de Nederlandse ambulancezorg is een papieren effectiviteit. Forumlid Asterix geeft al aan dat Belgen hun bedenkingen hebben over deze ruime tijdsnorm. Ik spreek regelmatig mensen uit andere landen die 15 minuten bij spoed bizar vinden. In realiteit halen de RAV-en deze norm niet, op papier mogen ze de slechtste prestaties witwassen door het te compenseren met ritjes in een stad waardoor er uiteindelijk een gemiddelde uit komt rollen.
Men kan en mag in Nederland ook de ogen niet sluiten voor de glijdende schaal. Burgerhulpverlening is in Nederland geen extraatje boven op de goede ambulancezorg het is essentieel omdat de ambulancedienst niet verplicht is om ook mensen met een hartstilstand te redden. De 15 minutennorm is een politiek besluit geweest, 8 minuten norm zou te duur worden (in 2016 vraagt niemand zich af of deze aanname juist is geweest aangezien NL de 15 minutennorm en peperdure ambulancezorg heeft). De minister van binnenlandse zaken besloot destijds dat politie en brandweer wel in het ambulancegat konden springen, inmiddels zien we een scala aan lekenhulpverleners die actief zijn in het ambulancedomein. Bij grootschalige ongevallen (let wel 10 (licht)gewonden is in NL al code10 dus grootschalig) komt de EHBO club de ambulancedienst al ontzorgen. Er blijft weinig over van je hoge kwaliteit ambulancezorg met MMT-artsen en ambulanceverpleegkundigen als je bij 10 gewonden geheel afhankelijk bent van een leger EHBO-ers.
Ik denk dat beide ambulancesystemen een voldoende krijgen op het rapport. In Belgie is er genoeg om te verbeteren binnen de ambulancezorg, in Nederland, USA, China, Dubai, Turkije, Duitsland enz ook.
Helemaal waar.
-
Met de laatste zin heb ik ook een beetje moeite. Het klopt dat er momenteel in Nederland sprake is van een gelijkwaardige en uniforme opvang in de elf traumacentra.
Het zegt niet dat men daardoor ook de hoogst haalbare kwalteit van traumazorg kan garanderen.
Het aanbod van traumapatienten is Nederland relatief laag. Het zorgt voor een lage exposure in de traumacentra. Het is cruciaal om voldoende traumavolume in je traumacentrum te krijgen om hoge kwaliteit (overleving) te kunnen garanderen. Als je het dunne volume trauma moet verdelen over 11 traumacentra zorg je dat alle centra een te laag volume binnenkrijgen om goed genoeg te kunnen worden. Je moet dus zorgen voor meer trauma in je land of de helft van je traumacentra sluiten.
In Nederland hebben we een een 10 op het rapport voor gelijkwaardige opvang in traumacentra, een 10 voor uniforme opvang in de traumacentra en een zesje voor kwaliteit traumazorg.
Los van het volume kom ik als MMT arts in zo'n beetje alle Landelijke Centra. Wanneer ik de opvang vergelijk is die in algemene zin uniform. Dat ook daar nog wel verbetering is te halen is waar. Maar vind dat we het ons piepkleine nietszeggende landje heel keurig hebben geregeld met elkaar.
-
Er zijn zelfs tientallen ambulances met een gespecialiseerd verpleegkundige. Toe maar! Dat zegt mij werkelijk helemaal niets. Het gaat mij om het niveau van de hulpverlening dat wordt neergezet en de organisatie erom heen. Het ontbreekt gewoon aan een strakke structuur en organisatie. Dat is evident.
In Nederland kunnen we op heel veel terreinen in de pre-hosptitale zorg nog winst maken. Daar heeft Oma ondermeer een punt, maar er is zeker sprake van organisatie, er zijn uniforme richtlijnen en er worden stevige eisen gesteld aan het niveau van de ambulanceverpleegkundige.
Laat ons Belgen alsjeblief wegblijven van het Nederlandse systeem waarbij protocol op protocol wordt gestapeld en je haast een apart protocol nodig hebt om de verschillende protocollen te beheersen. Als er iets bleek uit de internationale samenwerking en oefeningen waar ik bij was, dan wel dat zo een strakke structuur het heel moeilijk had met situaties die niet perfect in een hokje pasten. Dat was soms hallucinant om te zien, hoor. Wij Belgen hebben dan weer iets te veel improvisatie en "we zien wel" maar dat heeft dan ook weer zijn voordelen.
-
Persoonlijk herken ik me absoluut hier niet in, ambulanceverpleegkundigen mogen (mits goed beargumenteerd) zeker wel afwijken van een protocol
Maar de protocollen zijn richtlijnen gabaseerd op de huidige inzichten binnen de medische wereld.
Richtlijnen die de meest logische stappen beschrijft, daar lijkt mij toch geen negatief aspect aan te zijn
En daarbij is het huidige LPA ontwikkeld om meer ruimte te geven voor het klinisch redeneren
Ik ben wel benieuwd wat jij het voordeel (en) vindt, van het 'zomaar wat doen' ?
-
Bedoel 'we zien wel'(verkeerd geciteerd)
-
Wat ik me als simpele basisverpleegkundige afvraag: is er een effect gekend van de trillingen veroorzaakt door helitransport op een ruggenwervelfractuur, en trillingen veroorzaakt door wegtransport?
Los daarvan denk ik niet dat een andere behandeling deze jongeman gespaard zou hebben van een dwarslaesie.
-
Laat ons Belgen alsjeblief wegblijven van het Nederlandse systeem waarbij protocol op protocol wordt gestapeld en je haast een apart protocol nodig hebt om de verschillende protocollen te beheersen. Als er iets bleek uit de internationale samenwerking en oefeningen waar ik bij was, dan wel dat zo een strakke structuur het heel moeilijk had met situaties die niet perfect in een hokje pasten. Dat was soms hallucinant om te zien, hoor. Wij Belgen hebben dan weer iets te veel improvisatie en "we zien wel" maar dat heeft dan ook weer zijn voordelen.
Als je dit zo stelt, heb je echt niets begrepen van de LPA 8.1.
Een protocol is geen star hokje en is een leidraad.
-
Wat ik me als simpele basisverpleegkundige afvraag: is er een effect gekend van de trillingen veroorzaakt door helitransport op een ruggenwervelfractuur, en trillingen veroorzaakt door wegtransport?
Los daarvan denk ik niet dat een andere behandeling deze jongeman gespaard zou hebben van een dwarslaesie.
Het kan mij niet schelen of een patient met ruggenwervelfractuur op de vacuummatras per helikopter of ambulancevoertuig naar het traumacentrum gaat.
In welke aflevering en op hoeveel minuten zijn de avonturen met deze dwarslaesiepatient te bekijken?
-
Het kan mij niet schelen of een patient met ruggenwervelfractuur op de vacuummatras per helikopter of ambulancevoertuig naar het traumacentrum gaat.
In welke aflevering en op hoeveel minuten zijn de avonturen met deze dwarslaesiepatient te bekijken?
http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/257032194374000 (http://vtm.be/video/volledige-afleveringen/id/257032194374000)
Minuten weet ik zo niet meteen.
-
In welke aflevering en op hoeveel minuten zijn de avonturen met deze dwarslaesiepatient te bekijken?
Andere case uit aflevering 4 is reeds genoemd in een eerdere post. (41:00 min. )
In dat kader is de laatste scene in de aflevering van gisteren (http://vtm.be/video?aid=161164) nog een goed voorbeeld hoe het er aan toe gaat.
Btw, begrijp ik hieruit dat je de discussie met o.a. Expert gevoerd hebt zonder de scenes te zien? ::)
-
Btw, begrijp ik hieruit dat je de discussie met o.a. Expert gevoerd hebt zonder de scenes te zien? ::)
Dat heb je goed begrepen. Oma heeft geen discussie gevoerd met Expert over de behandeling van deze jongen met een dwarslaesie. Oma had geen zin om drie afleveringen Belgen-TV door te worstelen. Expert zal vast weten dat Oma wel vaker de discussie voert om de discussie te voeren en ze spoedig afhaakt omdat 112-journalisten en brandweermannen elders op dit forum veel sneller happen dan anesthesiologen.
Ik ga het binnenkort aandachtig bestuderen en beloof je dat ik forumlid Expert in het openbaar zal informeren of ik ook de kluts kwijt geraakt ben na het aanschouwen van deze onthutsende beelden.
-
Wat ik me als simpele basisverpleegkundige afvraag: is er een effect gekend van de trillingen veroorzaakt door helitransport op een ruggenwervelfractuur, en trillingen veroorzaakt door wegtransport?
Los daarvan denk ik niet dat een andere behandeling deze jongeman gespaard zou hebben van een dwarslaesie.
Welke behandeling?
-
Welke behandeling?
De hulp geboden door de helibemanning.
-
De hulp geboden door de helibemanning.
Dat is inderdaad 'hulp'. Bijzonder matige hulp trouwens. De toegevoegde waarde van een arts ontgaat mij volledig.
Het is géén behandeling. Daarmee bedoel ik ondersteuning van vitale functies gericht op de neurologie met als doel het 'kopen' van tijd om secundaire schade als gevolg van het letsel zoveel mogelijk te beperken in afwachting van snelle diagnostiek, teneinde te komen tot een gemotiveerd medisch beleid.
Dat is de taak van de dokter!
-
Laat ons Belgen alsjeblief wegblijven van het Nederlandse systeem waarbij protocol op protocol wordt gestapeld en je haast een apart protocol nodig hebt om de verschillende protocollen te beheersen. Als er iets bleek uit de internationale samenwerking en oefeningen waar ik bij was, dan wel dat zo een strakke structuur het heel moeilijk had met situaties die niet perfect in een hokje pasten. Dat was soms hallucinant om te zien, hoor. Wij Belgen hebben dan weer iets te veel improvisatie en "we zien wel" maar dat heeft dan ook weer zijn voordelen.
Oh ja..., welke?
-
Ik ga het binnenkort aandachtig bestuderen en beloof je dat ik forumlid Expert in het openbaar zal informeren of ik ook de kluts kwijt geraakt ben na het aanschouwen van deze onthutsende beelden.
dag Oma,
Ik vroeg me af of je al tijd had gehad om het te bekijken?
-
dag Oma,
Ik vroeg me af of je al tijd had gehad om het te bekijken?
Hallo Senseihomer,
Ik heb wel tijd gehad om het te bekijken.
-
en wat is je mening en of gedachte?
-
en wat is je mening en of gedachte?
Mijn mening of gedachte over dat ik tijd gehad heb om het te bekijken?
-
nee, meer de mening en gedachte over hetgeen je hebt gezien
-
nee, meer de mening en gedachte over hetgeen je hebt gezien
Ik heb de uitzending nog niet bekeken.
-
oh ok
-
;D