repressieve inzet = werken

Auteur Topic: repressieve inzet = werken  (gelezen 8506 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2004, 14:06:34
En stel nu dat je vrachtwagenchauffeur bent, en stel dat je de hele nacht gewerkt hebt bij de brandweer, en stel dat je in slaap valt achter het stuur, en stel dat je daarbij een ongeluk veroorzaakt, en daar vallen doden bij. :'(

Wie stellen we dan verantwoordelijk?
De brandweer? Daar heb je tenslotte de hele nacht gewerkt.
Je werkgever? Die je niet de weg op mogen sturen omdat je niet genoeg rust hebt gehad.
Jijzelf? Omdat je wijs had moeten zijn, en misschien die nacht niet had moeten gaan werken.
Iemand anders?

Sommige regels zijn er om je tegen jezelf te beschermen.
wat wil je hier mee zeggen?????
Dit is toch de situatie waar we vanzelf in zijn gekomen,als elke brandweerman denkt van"ik blijf liggen want ik moet werken" is dit gewoon einde vrijwillige brandweer.


McFozzy

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2004, 13:48:27
Mischien is vrachtwagen chauffeur wel niet verenigbaar met het vrijwillige brandweerman/vrouw zijn....

Iedereen snapt denk ik wel dat je bepaalde werkzaamheden niet moet doen als je 1 uur geslapen hebt.

Wie compenseerd de werkgever waar de volgende dag niet gewerkt wordt??

Ik denk dat we als brandweer Nederland is goed moeten nadenken over hoe de organisatie in elkaar zit. En wat de gevolgen zijn voor de organisatie als de arbeidsinspectie gaat handhaven bij Vrijwillige brandweermensen als ze niet geslapen hebben en toch aan het werk zijn.
Als de regels nageleefd moeten worden dat moet er uit de lengte of de breedte geld komen om de betrokken partijen te compenseren in de schade.
De brandweerman wordt gecompenseerd omdat hij niet kan werken en zijn werkgever wordt gecompenseerd. Dus het afbranden van een gebouw wordt duurder! Ik ben van mening dat de verzekeringsmaatschappijen hiervoor moeten opdraaien. Hun verzekerde is immers de oorzaak dan iemand niet geslapen heeft en de volgende dag niet mag werken.

Het draai immers allemaal om het geld en de vrije dagen die iemand heeft.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 20 augustus 2004, 13:56:10
Mischien is vrachtwagen chauffeur wel niet verenigbaar met het vrijwillige brandweerman/vrouw zijn....

Iedereen snapt denk ik wel dat je bepaalde werkzaamheden niet moet doen als je 1 uur geslapen hebt.

Wie compenseerd de werkgever waar de volgende dag niet gewerkt wordt??

Ik denk dat we als brandweer Nederland is goed moeten nadenken over hoe de organisatie in elkaar zit. En wat de gevolgen zijn voor de organisatie als de arbeidsinspectie gaat handhaven bij Vrijwillige brandweermensen als ze niet geslapen hebben en toch aan het werk zijn.
Als de regels nageleefd moeten worden dat moet er uit de lengte of de breedte geld komen om de betrokken partijen te compenseren in de schade.
De brandweerman wordt gecompenseerd omdat hij niet kan werken en zijn werkgever wordt gecompenseerd. Dus het afbranden van een gebouw wordt duurder! Ik ben van mening dat de verzekeringsmaatschappijen hiervoor moeten opdraaien. Hun verzekerde is immers de oorzaak dan iemand niet geslapen heeft en de volgende dag niet mag werken.

Het draai immers allemaal om het geld en de vrije dagen die iemand heeft.

kijk in zo,n verhaal kan ik volledig meegaan ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #33 Gepost op: 20 augustus 2004, 14:01:47
Als een vrijwillige brandweerman wordt ingezet, krijgt hij een vergoeding. Als hij niet kan slapen, moet 'ie maar thuis blijven, uiteraard na overleg met leidinggevende zonder loondoorbetaling en ook zonder aftrek van vrije dagen. Als compensatie is het wenselijk om de vergoeding tijdens de inzet te verhogen.

Ik snap ook wel dat het niet overal haalbaar is, maar zou het niet kunnen werken? Ik snap ook wel dat je van je hobby niet minder moet worden en zeker niet als je je inzet om het leven van een medemens te redden, maar als er een oplossing moet komen... 8)

Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 20 augustus 2004, 14:11:00
Christian,ik weet dat er een aantal korpsen zijn waar de brandweermensen dus geen vergoedingen krijgen.of die vergoedingen in een grote pot stoppen om daarvan uit te kunnen gaan met het korps.

Ik heb gelukkig een meegaande baas die het geen probleem vindt als je eens een uurtje later begint na een nachtelijke inzet,als je maar zoveel als mogelijk ervoor zorgt dat het werk afkomt,logisch toch?

Dit is zo,n probleem wat werkgevers ervan weerhoudt om hun personeel bij de brandweer te laten gaan,terwijl diezelfde werkgever hard schreeuwt om de brandweer als zijn bedrijf in lichterlaaie staat midden in de nacht  :-\


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 20 augustus 2004, 14:15:11
Mischien is vrachtwagen chauffeur wel niet verenigbaar met het vrijwillige brandweerman/vrouw zijn....

Iedereen snapt denk ik wel dat je bepaalde werkzaamheden niet moet doen als je 1 uur geslapen hebt.

Helemaal mee eens, je bent er tenslotte om ongevallen te voorkomen en om te helpen mochten ze toch gebeuren, we zijn er niet om ongvevallen te veroorzaken.

Wanneer je na een inzet als gevolg van vermoeidheid niet meer in staat bent om een motorvoertuig te besturen, moet je dat ook niet doen, niet als buschauffeur, niet als vrachtwagenchauffeur en niet als gewone woon-werkverkeer prive chauffeur.

De gevolgen van dit "beleid" zul je vooraf met je werkgever dienen te bespreken en dan moet je de keuze maken, het een (de uitruk) of het ander (mijn werk)

Mocht de conclusie zijn dat we met meer (of alleen nog maar met )beroeps moeten werken werken omdat onvoldoende werkgevers van vrijwilligers willen meewerken danwel dat brandweer (mannen en vrouwen) onderweg anders meer slachtoffers veroorzaken dan redden, dan  moet dat maar en zullen we de kosten daarvan met z'n allen moeten dragen.

Brandweerman zijn en hulp verlenen is tenslotte als het goed is geen doel op zich, wij zijn er als hulpverlener om te helpen en niet om ons eigen ego te strelen
(de hulpverlening is er voor het slachtoffer en niet voor de hupverlener, als krijg je soms wel eens het idee dat dat niet bij iedereen duidelijk is)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 20 augustus 2004, 15:09:52
Helemaal mee eens, je bent er tenslotte om ongevallen te voorkomen en om te helpen mochten ze toch gebeuren, we zijn er niet om ongvevallen te veroorzaken.

Wanneer je na een inzet als gevolg van vermoeidheid niet meer in staat bent om een motorvoertuig te besturen, moet je dat ook niet doen, niet als buschauffeur, niet als vrachtwagenchauffeur en niet als gewone woon-werkverkeer prive chauffeur.

De gevolgen van dit "beleid" zul je vooraf met je werkgever dienen te bespreken en dan moet je de keuze maken, het een (de uitruk) of het ander (mijn werk)

Mocht de conclusie zijn dat we met meer (of alleen nog maar met )beroeps moeten werken werken omdat onvoldoende werkgevers van vrijwilligers willen meewerken danwel dat brandweer (mannen en vrouwen) onderweg anders meer slachtoffers veroorzaken dan redden, dan  moet dat maar en zullen we de kosten daarvan met z'n allen moeten dragen.

Brandweerman zijn en hulp verlenen is tenslotte als het goed is geen doel op zich, wij zijn er als hulpverlener om te helpen en niet om ons eigen ego te strelen
en jij gelooft dat de belastingbetaler daar intrapt?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 20 augustus 2004, 16:58:14
en jij gelooft dat de belastingbetaler daar intrapt?

Heb je de illusie dat de mening van de belastingbetaler op dit punt iets zal uitmaken ? :'(
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2004, 17:00:18
Heb je de illusie dat de mening van de belastingbetaler op dit punt iets zal uitmaken ? :'(


om eerlijk te zijn..nee :-\
Maar 1 ding staat vast,wil je dit goed gaan oplossen gaat dat geld kosten :-X ;)


jansen

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2004, 17:12:16
wat wil je hier mee zeggen?????
Dit is toch de situatie waar we vanzelf in zijn gekomen,als elke brandweerman denkt van"ik blijf liggen want ik moet werken" is dit gewoon einde vrijwillige brandweer.

Misschien maar goed ook dat er een eind komt aan de vrijwillige brandweer. Is het namelijk nog wel van deze tijd. Steeds meer wordt er gevraagd van de hulpverlener. Meer tijd, meer inzet, meer opleidingen. Het is niet meer te combineren met ander werk. En als je een organistatie hebt met beroeps dan zal het de geoefendheid en daardoor ook de kwaliteit ten goede komen.   Een organisatie waar de proffesionaliteit hoog in het vaandel staat behoort trouwens ook niet te werken met mensen die de arbeidstijden aan hun laars lappen.  

Niks naars tegenover de mensen die in hun vrije tijd alles opofferen om andere mensen te helpen. Maar de tijd is gekomen om te kijken naar andere oplossingen. Een beroepskorps over heel nederland. Aanrijdtijden zijn al aan het veranderen. Rookmelders zijn over een tijdje verplicht dus branden worden eerder ontdekt.

Je hebt nu een mengelmoes van korpsen met allemaal hun eigen cultuur. Met allemaal hun eigen wensen en allemaal hun eigen kazerne/voertuigen en kledingeisen.
Een landelijk korps veegt dit in 1 klap van de tafel. Een pakket voertuigen waar je uit kan bestellen. Beter overzicht van wat waar staat zodat je een beter spreiding van voertuigen krijgt. Korpsen die grotere delen van de regio gaan bestrijken omdat de uitruktijd verkort wordt en de aanrijdtijd iets verlengt.

Een heleboel taken die gaan afgestoten worden. Een deur openen ? Bel de sleutelmaker maar. Wegdek reinigen ? Rijswaterstaat of andere wegbeheerder. Kelder ondergelopen ? Loodgieter bellen. Zo kunnen een heleboel onodige uitrukken waar de gemeenschap voor moet opdraaien vervallen. Is ook de oneerlijke concurrentie tegenover de plaatselijke middenstand voorbij die al vele klussen heeft misgelopen door het "gebeun" van de plaatselijke brandweer.

Gelukkig is deze trein al redelijk in gang gezet. Nieuwe woningen en renovatiewoningen krijgen allemaal verplicht een rookmelder. Regiovorming treed steeds verder door. Korpsen raken wagens kwijt. En terecht want het buurkorps heeft ook een HV. Hier en daar worden korpsen al samengevoegd. Is naar voor een groep mensen maar de brandweer is er niet om jouw hobbie te garanderen maar om op een zo goedkope en efficente manier snelle en proffesionele hulp te bieden.

Motivatiewagens worden steeds meer aan banden gelegd. Ga maar met een niet geallarmeerde wagen rijden en maak eens een ongeluk. Wie is er dan verantwoordelijk. En probeer de rechter maar eens uit te leggen dat je even voor de motivatie ging kijken omdat het te lang duurde dat je op de kazerne was. En probeer de gemeenschap maar uit te leggen dat je met een wagen ging rijden en total loss hebt gereden omdat je nieuwschierig was. Mensen krijgen echt een beeld dat het een hobbieclub is.

En in 1 klap is het afgelopen met een mengelmoes aan regeltjes/kleding en voertuigenpark. Standaard biza wagens met een beperkte keuze extra voertuigen voor de omgeving waar je zit. ( bos of industrie) Geen problemen meer met opkomsttijden/werkgevers die mensen niet willen laten gaan en dekkingsgraad.

Misschien ga ik nu als een olifant door de porceleinkast maar kijk gerust om je heen en vertel wat je ziet. Er wordt dadelijk geen rekening meer gehouden met de "cultuur" van het korps van dat kost te veel. En de kosten moeten naar beneden. 1 groot beroepskorps is vele malen goedkopen dan aldie kleine korpjes die je nu hebt. En nogmaals het komt de professionaliteit en kwaliteit van de brandweer ten goede.

Een hoop vrijwillige collega's zullen doorstromen naar het beroepskorps. Een nog groter deel zal de brandweer verlaten. Het klinkt zuur. En dat is het ook. Maar soms moeten er knopen doorgehakt worden en die tijd komt eraan. Je kan wel met oogkleppen op blijven lopen en hard roepen dat dit niet gaat gebeuren maar dan ben je blind voor de feiten. Ga mee met de tijd en blijf niet in oude gewoontes hangen. Blijven staan is achteruitgang.

Jansen