Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: Maarten op 5 december 2009, 22:05:47
-
Algemene uitleg over GRIP en rampenbestrijding
Het is ons opgevallen dat er onder de leden en lezers op dit forum soms wat onduidelijkheid bestaat over het begrip ‘GRIP’. Hieronder volgt een generieke uitleg over GRIP en wordt een aantal misvattingen uit de wereld geholpen.
Algemeen
GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure. Dit is een regeling op regionaal niveau, waarin de hulpdiensten gezamenlijk afspreken op welke wijze zij grootschalige incidenten of incidenten met grote bestuurlijke impact het hoofd bieden.
Gezien het feit dat de GRIP-regeling een regionale regeling is, kunnen er dus verschillen zijn in de GRIP-regeling tussen de diverse regio’s. Primair wordt de GRIP-regeling opgesteld door de volgende disciplines:
- Regionale Brandweer
- GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen)
- Politie
- Gemeenten uit de regio
In enkele regio’s participeren ook andere disciplines, zoals de milieudienst of het havenbedrijf. In deze uiteenzetting wordt uitgegaan van de vier bovengenoemde diensten.
Ondanks dat de GRIP-regeling regionaal is, is deze veelal gebaseerd op het Referentiekader GRIP (http://www.regionaalcrisisplan.nl/bestanden/file5826177.pdf)
Crisisorganisatie
De veiligheidsregio draagt zorg voor de inrichting van de hoofdstructuur van de rampenbestrijding en crisisbeheersing die bestaat uit de volgende onderdelen:
a. de meldkamer,
b. één commando plaats incident of afhankelijk van de aard van de ramp of crisis en de wijze waarop deze zich ontwikkelt meerdere commando’s incident,
c. indien er meer dan één commando plaats incident is, het commando met coördinerende taak,
d. één team bevolkingszorg of afhankelijk van de aard van de ramp of crisis en de wijze waarop deze zich ontwikkelt meerdere teams bevolkingszorg,
e. een regionaal operationeel team, en
f. een gemeentelijk beleidsteam bij een lokale ramp of crisis, of een regionaal beleidsteam bij een bovenlokale ramp of crisis
Routine
In de routinematige situatie is er sprake van een zogenaamd ‘motorkapoverleg’. De ter plaatse leidinggevenden van de betrokken disciplines stemmen onderling de werkwijze af.
Om verschillende redenen kan worden opgeschaald naar de GRIP procedure:
- Behoefte aan (structurele) onderlinge afstemming en coördinatie
- Bestuurlijke impact van het incident, behoefte aan bestuurlijke afstemming
- Behoefte aan inwerkingstelling gemeentelijke rampenbestrijdingsprocessen (zoals opvang & verzorging)
- Inwerkingstelling van het sirenenet
- Andere ‘starttriggers’, zoals inwerkingstelling van de meetplanorganisatie.
- ...
GRIP 1
CoPI
Bij GRIP 1 wordt het CoPI geformeerd. Het CoPI bestaat uit leidinggevenden op operationeel niveau.
Een CoPI bestaat uit:
a. een Leider Commando Plaats Incident;
b. een Officier van dienst van de brandweer;
c. een Officier van dienst geneeskundig;
d. een Officier van dienst van de politie of van de Koninklijke marechaussee;
e. een Informatiemanager CoPI, en
f. een voorlichtingsfunctionaris CoPI.
Een CoPI is belast met de operationele leiding ter plaatse, de afstemming met andere betrokken partijen en het adviseren van het regionaal operationeel team.
In sommige regio’s maakt ook een vertegenwoordiger van de gemeente deel uit van het CoPI. Dit kan een Ambtenaar Rampenbestrijding cq. Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid (OOV) zijn, of een ambtenaar die deel uit maakt van een aparte pool CoPI-leden.
Afhankelijk van de aard van het incident kunnen ook andere partijen aanschuiven, denk aan bedrijfsbrandweer, (spoor-)wegbeheerder, energiebedrijf, enz.
Het CoPI richt zich voornamelijk op het brongebied van het incident.
GRIP 2
CoPI + ROT (+ KT)*
Vanaf GRIP 2 wordt ook het ROT ingesteld, wat staat voor Regionaal Operationeel Team. Dit betreft leidinggevenden op tactisch niveau. De bezetting is als volgt:
Een ROT bestaat uit:
a. een regionaal operationeel leider;
b. een sectie brandweer;
c. een sectie GHOR;
d. een sectie politie;
e. een sectie bevolkingszorg;
f. een sectie informatiemanagement, en
g. een voorlichtingsfunctionaris regionaal operationeel team.
Een ROT is belast met de operationele leiding, de afstemming met andere bij de ramp of crisis betrokken partijen en het adviseren van het gemeentelijk of regionaal beleidsteam
De (staf)secties bestaan uit een hoofd, een inhoudelijk en/of administratief medewerker. Naast, of in plaats van de secties bestaan er actiecentra. Hierin zijn meerdere inhoudelijke of specialistische medewerkers werkzaam.
De vertegenwoordigers van de disciplines in het ROT zijn tevens de leidinggevenden van de (staf)secties en/of actiecentra van de diverse disciplines.
Vb: De HOvD is leidinggevende over het actiecentrum Brandweer.
(het actiecentrum politie wordt gevormd door de SGBO; staf grootschalig en bijzonder optreden.)
Bij het ROT kunnen tevens relevante functionarissen van andere diensten aanschuiven. In veel regio’s is bijvoorbeeld middels convenanten geregeld dat een vertegenwoordiger van het waterschap deelneemt aan het ROT. Ook een zgn. Officier Veiligheidsregio vanuit Defensie maakt steeds meer als liaison met het Regionaal Militair Commando (RMC) deel uit van het ROT.
Het ROT richt zich voornamelijk op het (beperkt) effectgebied.
Team Bevolkingszorg
De Wet en Besluit Veiligheidsregio’s noemt tevens een Team Bevolkingszorg: deze bestaat uit de gemeentelijke functionarissen, van wie één is belast met de leiding van het team, één functionaris met het informatiemanagement, en één functionaris met de coördinatie van de voorlichting.
Een team bevolkingszorg zorgt dat de volgende taken worden uitgevoerd:
a. het geven van voorlichting aan de bevolking;
b. het voorzien in opvang en verzorging van de bevolking;
c. het verzorgen van nazorg voor de bevolking;
d. het registreren van de slachtoffers,
e. het registreren van schadegevallen, en
f. het adviseren van het regionaal operationeel team.
Tot nu toe worden deze taken veelal uitgevoerd door per gemeente georganiseerde Gemeentelijke Actiecentra (GAC), lokaal aangestuurd door een Gemeentelijk Managementteam (GMT). Met het Team Bevolkingszorg wil de wetgever stimuleren dat dit meer op regionaal niveau georganiseerd wordt. Dit wordt echter niet verplicht.
*Optioneel: Kernteam Gemeente
Naast het ROT kan ook het gemeentelijk kernteam bijeen worden geroepen. Dit is afhankelijk van de behoefte die bij het incident optreedt. Het kernteam bestaat uit een lid van het managementteam (Voorzitter), de Ambtenaar Rampenbestrijding / OOV en de gemeentelijk voorlichter.
Vanaf GRIP 2 ligt de voorlichtingstaak bij de gemeente (tenzij deze is gemandateerd aan de Veiligheidsregio) en niet meer bij de operationele diensten.
GRIP 3
CoPI + ROT + GBT
Bij GRIP 3 wordt het Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) ingesteld. Indien eerder het gemeentelijk kernteam als actief was, wordt dit omgevormd tot het GBT. Het GBT staat onder directe aansturing van de burgemeester.
Van GRIP 3 is sprake wanneer het incident hoge impact heeft (denk aan de Turkish Airlines vliegtuigcrash) en bestuurlijke leiding vereist. Criterium hiervoor is het welzijn van (grote) groepen mensen, echter wel binnen de gemeentegrenzen.
Directe aanleiding voor GRIP 3 is activering van het sirenenet.
In het GBT nemen deel:
- Burgemeester
- Gemeentesecretaris (ambtelijk leidinggevende van de gemeente)
- Ambtenaar Rampenbestrijding / OOV
- Gemeentelijk Voorlichter
- (Inter-)Gemeentelijk brandweercommandant. (in de toekomst: districtschef)
- Districtschef / Bureauchef Politie
- Regionaal Geneeskundig Functionaris
- Ondersteuning door gemeenteambtenaren
GRIP 4
CoPI + ROT + RBT
Het Gemeentelijk Beleidsteam wordt bij GRIP 4 vervangen door het Regionaal Beleidsteam, onder aansturing van de Coördinerend Burgemeester. Dit betreft de voorzitter van de veiligheidsregio, veelal de burgemeester van de grootste gemeente (gelijk aan de korpsbeheerder van de politie).
Het incident, of de effecten daarvan, overstijgen de gemeentegrenzen. Er is behoefte aan bestuurlijke coördinatie op bovenlokaal niveau.
Bezetting RBT:
- Voorzitter Veiligheidsregio (voorheen Coördinerend Burgemeester)
- Ambtenaar Rampenbestrijding / OOV
- Gemeentelijk Voorlichter/Adviseur Crisiscommunicatie
- Hoofdofficier van Justitie (OM)
- Regionaal Commandant Brandweer
- Korpschef Politie
- Regionaal Geneeskundig Functionaris
- Ondersteuning door gemeenteambtenaren
Rampbestrijdingsprocessen
In het handboek voorbereiding rampenbestrijding (deel B3) zijn de processen beschreven die de verschillende partijen uitvoeren. Iedere discipline is verantwoordelijk voor zijn eigen processen. In de diverse gremia die bij GRIP worden ingesteld, vindt afstemming over deze processen plaats.
Cluster A: Bron- en effectbestrijding
Procesverantwoordelijke: Brandweer
1. bestrijden van brand en emissie gevaarlijke stoffen;
2. redden en technische hulpverlening;
3. ontsmetten mens en dier;
4. ontsmetten voertuigen en infrastructuur;
5. waarnemen en meten;
6. waarschuwen van de bevolking;
7. toegankelijk maken en opruimen.
Cluster B: Geneeskundige hulpverlening
Procesverantwoordelijke: GHOR
8. Geneeskundige Hulpverlening - somatisch;
9. Preventieve Openbare Gezondheidszorg (incl. verzamelen besmette waren);
10. Geneeskundige Hulpverlening - psychosociaal.
Cluster C: Rechtsorde en verkeer
Procesverantwoordelijke: Politie
11. ontruimen en evacueren;
12. afzetten en afschermen;
13. verkeer regelen;
14. handhaven openbare orde;
15. identificeren slachtoffers;
16. begidsen;
17. strafrechtelijk onderzoek.
Cluster D: Bevolkingszorg
Procesverantwoordelijke: Gemeente
18. voorlichten en informeren;
19. opvangen en verzorgen;
20. uitvaartverzorging;
21. registratie van slachtoffers;
22. voorzien in primaire levensbehoeften;
23. registratie van schade en afhandeling;
24. milieuzorg;
25. nazorg.
Nieuw is het Referentiekader Regionaal Crisisplan (http://www.regionaalcrisisplan.nl/afb/boek.jpg). Daarin zijn de rampbestrijdingsprocessen opnieuw beschreven en in sommige gevallen opnieuw onderverdeeld. Ook de rampenbestrijdingsprocessen van de nautische kolom zijn hierin opgenomen. De structuur van proces, procesverantwoordelijke en gremium komt in het referentiekader duidelijk naar voren (klik):
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg188.imageshack.us%2Fimg188%2F8346%2Frampbestrijdingsprocess.png&hash=bd9c0d0df00e113e65e071a06c1a1ced) (http://img188.imageshack.us/img188/8346/rampbestrijdingsprocess.png)
Opmerkingen:
- GRIP zegt niets over de operationele inzet bij een incident. Voorbeeld: een betrekkelijk klein incident met grote bestuurlijke impact kan GRIP 3 worden, terwijl er maar weinig operationele eenheden zijn ingezet. Andersom is vaak wel het geval: een groot incident met veel operationele inzet betekent vaak opschaling via de GRIP procedure.
- GRIP is altijd multidisciplinair. Het kan dus niet zo zijn dat de ene discipline in een andere fase van de opschaling zit dan de andere discipline.
- Iedere discipline kan GRIP afkondigen, waarna de andere disciplines moeten volgen. Het is aan het CoPI om zichzelf weer op te heffen of verder op te schalen.
- Er kan sprake zijn van meerdere CoPI’s, als er bijvoorbeeld sprake is van meerdere brongebieden.
- Het operationeel commando over de rampenbestrijding ligt niet bij de brandweer, maar bij de ingestelde gremia (CoPI of ROT). De rol van technisch voorzitter / vergaderleider van het betreffende gremium, wordt veelal wel vervuld door een functionaris van de brandweer. Het is zijn of haar taak te zorgen voor belangenafweging, instandhouding van de vergaderstructuur, het laten opvolgen van actiepunten en besluiten en doorkoppeling naar hogere gremia of functionarissen.
- De burgemeester is primair verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn in zijn of haar gemeente en heeft het opperbevel.
- in enkele regio's wordt de rol van coördinerend burgemeester vervuld door de Commissaris der Koningin
- In sommige gevallen is er sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid tussen de gemeente en het openbaar ministerie (denk aan een terroristische aanslag). De Officier van Justitie gaat daarbij over het strafrechtelijke aspect, de burgemeester gaat over de Openbare Orde en Veiligheid.
- Gezien het feit dat de regelingen regionaal zijn bepaald, kan het zijn dat gebruik wordt gemaakt van andere terminologie of andere invulling van de GRIP-procedure. In grote lijnen zal het echter aansluiten bij het hierboven beschreven verhaal.
- De verschillende gremia maken gebruik van Netcentrisch Werken (of gaan dat doen), ten behoeve van informatiedeling. Hier meer info (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34662.msg708708.html#msg708708)
Verwijzingen:
Referentiekader GRIP 2006 (http://www.regionaalcrisisplan.nl/bestanden/file5826177.pdf)
Wat leert ons een beknopte historie van GRIP?; Nieuwsbrief Crisisbeheersing, oktober 2006 (http://www.nifv.nl/web/show/file/id=92294/filename=Artikel_in_Nieuwsbrief_Crisisbeheersing,_okt._2006.pdf/page=92290)
GRIP procedures nader verklaard, Vakblad Incident nr.2 2008 (http://www.incidentonline.nl/images/IncidentPDF/PDF/0208.pdf)
Leidraad Voorbereiding Treinincident Bestrijding (GRIP en TIS) (http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/55435/leidraadtreinincident.pdf)
GRIP regelingen in de regio’s:
1. Groningen
2. Friesland
3. Drenthe
4. IJsselland (http://www.ijsselland.nl/data/styleit/files/Gecordineerde_Regionale_Incidentbestrijdings_Procedure.pdf)
5. Twente
6. Noord- en Oost Gelderland
7. Gelderland-Midden
8. Gelderland-Zuid
9. Utrecht (http://www.vru.nl/index.php?module=documents&JAS_Document_op=downloadFile&JAS_File_id=879)
10. Noord-Holland-Noord
11. Zaanstreek-Waterland
12. Kennemerland
13. Amsterdam-Amstelland (http://www.veiligheidsregio-amsterdam-amstelland.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/66147/brochure_grip.pdf)
14. Gooi en Vechtstreek (http://www.vrgooienvechtstreek.nl/up/gemeente/gripgv.pdf)
15. Haaglanden
16. Hollands-Midden (http://www.nifv.nl/web/show/file/id=114620/filename=GRIP-boekje_2007.pdf/page=93533)
17. Rotterdam-Rijnmond (http://www.vr-rr.nl/eCache/DEF/1/956.pdf)
18. Zuid-Holland-Zuid
19. Zeeland (http://www.vrzeeland.nl/uploads/Nieuws/grip.pdf)
20. Midden- en West-Brabant (http://www.ggdwestbrabant.nl/assets/binaries/GHOR/grip_brochure_mxw.pdf)
21. Brabant-Noord (http://www.nifv.nl/web/show/file/id=95545/filename=grip-folder-definitief06.pdf/page=93533)
22. Zuid-Oost Brabant
23. Limburg-Noord
24. Limburg-Zuid
25. Flevoland (http://www.zuiderzeeland.nl/aspx/download.aspx?PagIdt=30325&File=grip2008-veiligheidsregioflevoland.pdf)
-
Als mensen op- en aanmerkingen hebben, hoor ik het graag :)
De opmerking wordt verwerkt in de startpost en daarna verwijderd. Dan blijf het verhaal overzichtelijk ;)
-
ik heb een keer bij een melding bij de ghor grip 1 gezien en bij brandweer geen gripmelding
hoe zit het dan met COPI?
-
ik heb een keer bij een melding bij de ghor grip 1 gezien en bij brandweer geen gripmelding
hoe zit het dan met COPI?
Daar boor je gelijk een goed punt aan die misschien nog niet voldoende naar voren komt in het verhaal;
GRIP is altijd multidisciplinair. Het kan dus niet zo zijn dat de ene discipline in een andere fase van de opschaling zit dan de andere discipline.
Dus als het voor de GHOR GRIP 1 is, geldt dat ook voor de brandweer en politie (en eventuele andere betrokken partners).
-
Daar boor je gelijk een goed punt aan die misschien nog niet voldoende naar voren komt in het verhaal;
GRIP is altijd multidisciplinair. Het kan dus niet zo zijn dat de ene discipline in een andere fase van de opschaling zit dan de andere discipline.
Dus als het voor de GHOR GRIP 1 is, geldt dat ook voor de brandweer en politie (en eventuele andere betrokken partners).
Mooi en prima overzicht!
Enne... elke discipline kan GRIP uitroepen. Dan is er geen discussie tussen diensten of het nou wel of niet een GRIP moet zijn, als één dienst GRIP roept, IS het gewoon GRIP. Dan is het aan het CoPI om zichzelf op te heffen of verder te gaan. Vroeger moest de CoPI-leider altijd een hoofdofficier/commandant van de brandweer zijn. Tegenwoordig (zeker nu de veiligheidsregio's zich gaan vormen) zie je steeds meer dat de CoPI-leider ontkleurd is, d.w.z. dat hij/zij uit alle disciplines afkomstig kan zijn. Als CoPI-leider word je geacht ontkleurd te handelen, dus niet namens je eigen discipline, maar echt als neutraal leider van het CoPI.
-
Super, die uitleg. En zeer handig om zo af en toe te raadplegen, want het is een behoorlijke lap tekst.. ;)
Je blijft wijzer worden op dit forum... :)
-
Wat ik vooral mis in het overzicht is het proces Informatiemanagement en de implementatie van Netcentrisch werken.
Dit houdt in dat in principe per crisisteam (BT, OT, CoPI, monodosciplinaire actiecentra e.d.) een specifieke informatiecoördinator komt (of aan een bestaande functie toegevoegd wordt).
Deze IC's moeten een netwerk opbouwen (ondersteund door een crisis informatiemanagement systeem als Cedric) om de informatiestromen tussen de verschillende crisisteams uit te voeren, te versnellen, te ondersteunen, te verifiëren en waar nodig aan te vullen. Hierdoor ontstaat een snel/continu en compleet algemeen beeld waardoor leden van crisisteams geen/minder tijd kwijt zijn aan beeldvorming en sneller naar analyse en uitzetten acties (oordeels- en besluitvorming) kunnen overgaan.
Meer info: www.crisisplein.nl (http://www.crisisplein.nl)
-
Ik heb me een sufferdje gezocht, ik had de uitleg al eens ergens gezien op het forum. Er was mij gevraagd een generieke uitleg te fabrieken, daar had ik eigenlijk de volgende gevoelens bij: 98uiye
Ik heb deze gepikt, men was erg tevreden 998765
-
Maarten, kan openingspost aangepast worden aangezien een leider copi/ROT niet meer van de brandweer standaard komt, maar van alle 3 de parate diensten
(Zo kan ik vertellen dat al een paar keer in regio Rotterdam met een grote brand de politie de leider RO/COPI had geleverd en niet de brandweeren ). Ik neem aan dat het ook in meerdere regios zo gaat tegenwoordig.
Er staat "veelal", en hoewel een (langzaam) dalend aantal, worden in de meeste regio's de Leider CoPI/ROT nog steeds door de brandweer geleverd. Dat heeft volgens mij mede te maken dat het vervullen van deze functie ook nog alleen in de brandweeropleidingen (niveau HOvD) is opgenomen. Ik heb wel het idee dat de opleiding McDM ook steeds meer als voldoende opleidingsniveau wordt gezien. Ervaring en overige deskundigheid complementeren dan het geschikte profiel.
In de nieuwe wetgeving, Wet Veiligheidsregio's -> Besluit Veiligheidsregio's -> Besluit Personeel Veiligheidsregio's -> Regeling Personeel Veiligheidsregio's wordt er vanuit gegaan dat (alleen?) de Commandant van Dienst Brandweer de rol van Leider OT kan vervullen en de Hoofdofficier van Dienst Brandweer de rol van Leider CoPI.
Edit: bron = https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-10340.html
Een andere juridische basis vormt de mandatering van de bevoegdheden van de burgemeester (rol "opperbevelhebber"); die is in principe daarom alleen nog bij bovengenoemde brandweerfunctionarissen belegd: HOvD/Leider CoPI bij GRIP 1 en CvD/Leider ROT bij GRIP 2.
Ik vind dat zelf niet geheel terecht. Beide functies moeten door een crisismanager vervuld worden, en dat hoeft niet iemand van de brandweer te zijn.
-
Goede en heldere uitleg! Met de inwerkingtreding van de Wet Veiligheidsregio per 1 oktober 2010 is voor sommige functionarissen echter de naamgeving wat veranderd.
Een functionaris die meer terugkomst is de OvD en AC Bevolkingszorg. De OvD-Bevolkingszorg (OvD-BZ) vertegenwoordigd de gemeentelijke kolom neemt deel aan in het CoPI. De Algemeen Commandant (AC) Bevolkingszorg (AC BZ) - voorheen Hoofd Sectie Gemeente - schuift aan in het ROT. (ene regio is al over op AC BZ, sommige zitten nog op HS-Gem
De naam kernteam gemeente is wel wat verouderd volgens mij. Nu heet dat: kern GBT. Bestaat uit: burgemeester, adviseur crisisbeheersing/ambtenaar rampenbestrijding, gemeentesecretaris en communicatieadviseur. Verschil tussen kern en volledig GBT is dat bij volledig GBT de adviseurs van de operationele diensten aanschuiven.
Zoals ook vermeld wisselt dit wel per regio, maar hier komt naar mijn idee wel steeds meer eenduidigheid in.
-
Goede en heldere uitleg! Met de inwerkingtreding van de Wet Veiligheidsregio per 1 oktober 2010 is voor sommige functionarissen echter de naamgeving wat veranderd.
Je hebt gelijk, de teksten zijn conform de nieuwe wet en bijbehorend besluit i.o.m. Maarten aangepast.
Wat de organieke veranderingen bij de gemeentelijke organisaties betreft speelt er her en der in het land heel veel aan verschillende ontwikkelingen.
Er worden wat uitspraken van het landelijk Veiligheidsberaad verwacht over de status van het referentiekader (al dan niet conform implementeren door álle regio's), daar wachten we nog even op voordat ook die info aangepast wordt.
-
De VC2 (als ik het goed heb) wordt omgebouwd tot MCT (Mobiel Camera Team) wagen met zelfs een zender aan boord om live-beelden tijdens een ramp uit te kunnen zenden naar de Crisis-centra.
Vandaar ook mijn vraag of dat meer gebeurd. ;)
Bedoel je niet gewoon de mobiele comando unit (MCU) oftewel de vervanger van de COH ? http://www.lfr.nl/projecten-producten/brandweer/Paginas/Mobiele-Commando-Unit-(MCU).aspx (http://www.lfr.nl/projecten-producten/brandweer/Paginas/Mobiele-Commando-Unit-(MCU).aspx)
-
Aedes Rob Timmermans V2 (http://www.youtube.com/watch?v=LwGli8GPFa0#ws)
VR Utrecht @vrutrecht
Tijdens crisissituaties wordt vaak gesproken van GRIP. Maar wat betekent zo'n GRIP-fase eigenlijk? #VRU legt uit: bit.ly/TeSUro
12:51pm · 22 Jan 13
-
In het eerste deel is de integrale tekst opgenomen van het Instellingsbesluit Ministeriële Commissie Crisisbeheersing 2013 dat per 25 april 2013 in werking getreden.
De Commissie besluit over een samenhangende aanpak van het geheel van maatregelen en voorzieningen, dat het Rijk treft in samenwerking met andere organisaties ter voorbereiding op, ten tijde van en met betrekking tot de nafase van intersectorale crises waarbij de nationale veiligheid in het geding is.
Het tweede deel bevat de integrale tekst van het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming (NHC) dat tegelijk met het instellingsbesluit door de ministerraad is vastgesteld. Het Handboek is een nadere uitwerking van dit besluit en legt de hoofdlijnen vast van het generieke crisisbeheersingsbeleid en van het stelsel met betrekking tot de crisisorganisatie van het Rijk. Het beschrijft de werkwijze van de Ministeriële Commissie, alsmede de ambtelijke advisering en ondersteuning.
Download:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2013/04/26/nationaal-handboek-crisisbesluitvorming/brochure-nationaal-handboek-crisisbesluitvorming.pdf (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2013/04/26/nationaal-handboek-crisisbesluitvorming/brochure-nationaal-handboek-crisisbesluitvorming.pdf)
(https://pbs.twimg.com/media/BKVSpSoCUAAWZtd.png:large)
-
1e kolom: “Referentie: Wvr en Bvr” (GRIP-niveaus)
- GRIP 0 is geen officieel opschalingsniveau (er is immers geen sprake van opschaling), maar “spreektaal” om de dagelijkse routine van de hulpdiensten aan te duiden.
- GRIP 1 t/m 4 zijn de reeds bestaande aanduidingen van opschalingsniveaus.
- De rij GRIP 5 (interregionaal) geeft een nadere specificatie van de situatie in het geval van een ramp of crisis (of dreiging daarvan) in meerdere regio’s tegelijkertijd.
- GRIP Rijk geeft een nadere specificatie van de situatie waarbij sprake is van nationale sturing.
2e kolom: “Situatie”
Deze kolom geeft een kwalitatieve omschrijving van de algemene motivatie om bij een incident tot een bepaald GRIP-niveau op te
schalen. Daarbij is er voor gekozen de begrippen bron- en effectgebied los te laten en is er meer op de feitelijke behoefte aan
coördinatie (operationeel of bestuurlijk) ingedeeld. Het verschil in operationele opschaling en bestuurlijke coördinatie komt zo ook
meer tot zijn recht.
Toelichting per Gripniveau:
- Grip 0: Er wordt gewerkt volgens de normale routine van de (hulpverlenings)diensten.
- Grip 1: De nadruk ligt op operationele, multidisciplinaire coördinatie, ter plaatse van het incident en zich richtend op die
activiteiten die ook vanaf de plaats incident kunnen worden overzien. - Grip 2: De nadruk ligt nog steeds op operationele coördinatie, maar niet alle processen kunnen worden overzien en aangestuurd
vanaf de plaats van het incident of er is (nog geen) duidelijk te definiëren plaats incident. - Grip 3: Het gaat om bestuurlijke opgaven voor het bevoegd gezag die het wenselijk maken dat een GBT de burgemeester ondersteunt. Deze omstandigheid kan zich bijvoorbeeld voordoen bij noodzaak tot grootschalige bevolkingszorg (inclusief het informeren van de bevolking) en de daarbij behorende inzet van andere dan operationele hulpverleningsdiensten, maar er kunnen ook andere bestuurlijke opgaven spelen.
- Grip 4: Behoefte aan bestuurlijke coördinatie en leiding bij een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis. Deze situatie
ontstaat als de ramp of crisis door feitelijke effecten of de maatschappelijke uitstraling het gezag van een burgemeester
overstijgt of dreigt te overstijgen en de noodzaak ontstaat tot eenduidig bestuurlijk optreden. - Grip 5: Als Grip 4 maar meerdere regio’s zijn betrokken. Omdat de Wvr geen voorziening treft voor het overgaan van het gezag
dienen de betrokken voorzitters hiertoe gezamenlijk te besluiten. Uitgangspunt hierbij is dat de bronregio leidend is. De voorzitter
van de bronregio neemt de bevoegdheden van de overige betrokken voorzitters VR niet over. Zij nemen juist de besluiten
van de bronregio over. Wanneer de bron onduidelijk is of de betrokken voorzitters hier gezamenlijk toe besluiten kan van
bovenstaand uitgangspunt worden afgeweken. - GRIP Rijk: Op rijksniveau is de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) - voorgezeten door de Minister van
Veiligheid en Justitie of de Minister-President - belast met de coördinatie van de intersectorale crisisbeheersing en besluitvorming
over de samenhangende aanpak daarvan.18 De MCCb kan GRIP Rijk van kracht verklaren als er behoefte is aan sturing door
het Rijk in situaties waarbij de nationale veiligheid in het geding is of kan zijn. Daarvan is sprake als de vitale belangen van de
Nederlandse Staat en/of samenleving zodanig bedreigd worden dat er sprake is van (potentiële) maatschappelijke ontwrichting.
3e kolom: “Operationeel crisisteam”
Deze kolom geeft weer welke operationele crisisteams bij een GRIP-niveau worden ingesteld om te voorzien in de benodigde
multidisciplinaire coördinatie. Met de aanduiding “al dan niet met één of meerdere CoPI’s” (bij GRIP 2 en hoger) wordt bedoeld dat er
enerzijds niet altijd sprake is van een CoPI en anderzijds in bepaalde gevallen juist meerdere CoPI’s tegelijkertijd kunnen functioneren.
Toelichting per Gripniveau:
- Grip 0: Er is geen sprake van een formeel teamverband.
- Grip 1: Ter plaatse wordt een CoPI ingesteld onder eenhoofdige operationele leiding. Een commando plaats incident is belast met
de operationele leiding ter plaatse, de afstemming met andere betrokken partijen als bedoeld in artikel 16, tweede lid, van de
Wvr, en het adviseren van het Regionaal Operationeel Team. - Grip 2: Een regionaal operationeel team is belast met de operationele leiding, de afstemming met andere bij de ramp of crisis betrokken partijen en het adviseren van het Gemeentelijk of Regionaal Beleidsteam. Leiding en coördinatie van het geheel aan
crisisbeheersingsprocessen vindt dus plaats binnen het Regionaal Operationeel Team. Daarnaast kan er, indien aard en omvang van
het incident hier aanleiding toe geven, op locatie gewerkt worden met één of meerdere CoPI’s waarvan de werkzaamheden worden
gecoördineerd door het ROT. - Grip 3: Zie hierboven bij Grip 2.
- Grip 4: Zie hierboven bij Grip 2.
- Grip 5: Zie hierboven bij Grip 2. Echter er zal, als uitgangspunt, sprake zijn van meerdere regionale operationele teams. Het ROT
in de regio waarvan de voorzitter coördineert zal ook als coördinerend ROT optreden. - Grip Rijk: Zie hierboven bij Grip 5.
4e kolom: “Operationele leiding volgens Wvr”
Deze kolom geeft weer welk team (met respectievelijke leider/ voorzitter) op grond van de Wet veiligheidsregio’s voor het bevoegd
gezag aanspreekbaar is op de operationele coördinatie.
Toelichting per Gripniveau:
- Grip 0: Er is geen volgens de Wvr aangewezen hoogst operationeel leidinggevende.
- Grip 1: Het CoPI staat conform het Bvr onder leiding van de “Leider CoPI” die daarmee de hoogst operationeel leidinggevende is.
- GRIP 2: Conform het Bvr geeft de Regionaal Operationeel Leider leiding aan het ROT. Daarmee is hij de tevens hoogst operationeel leidinggevende.
- Grip 3: Zie hierboven bij Grip2. Hierin heeft het gemeentelijk beleidsteam een adviserende taak.
- Grip 4: Zie hierboven bij Grip 2.
- Grip 5: Zie hierboven bij Grip 2. Echter er zal, als uitgangspunt, sprake zijn van meerdere regionale operationele teams. Het ROT
in de regio waarvan de voorzitter coördineert zal ook als coördinerend ROT optreden. In het verlengde daarvan is de ROL van die regio de coördinerend ROL of COL. - Grip Rijk: Zie hierboven bij Grip 5.
5e kolom: “Bevoegd gezag”
Deze kolom geeft weer bij welk publiek orgaan het opperbevel met bijbehorende (nood)bevoegdheden
berust. Ingevolge de Wet veiligheidsregio’s zijn er twee mogelijkheden: de burgemeester (onder reguliere omstandigheden en bij GRIP 1 t/m 3) of de voorzitter van de veiligheidsregio (GRIP 4 en GRIP 5). Ook bij GRIP 5 berusten het opperbevel en de (nood)bevoegdheden binnen de betrokken regio’s op grond van de Wet veiligheidsregio’s uitsluitend bij de eigen voorzitter, met dien verstande dat één van de voorzitters (in principe die van de bronregio) de bestuurlijke aansturing door
de betrokken voorzitters coördineert (zie toelichting 2e kolom onder Grip5). In een GRIP Rijk situatie berust het bevoegd gezag op
nationaal niveau bij de betrokken ministers c.q. de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb).
6e kolom: “Ondersteuning en advisering bevoegd gezag”
Deze kolom geeft weer wie in ieder geval de adviseurs van het bevoegd gezag zijn.
Toelichting per Gripniveau:
- Grip 0: De Officieren van Dienst en overige leidinggevenden van de betrokken diensten adviseren de burgemeester zelfstandig met betrekking tot hun eigen taakuitvoering.
- Grip 1 / GRIP 2: de hoogste leidinggevenden zoals beschreven in kolom 4 adviseren de burgemeester met betrekking tot de aanpak van het incident.
- Grip 3: Zie hierboven. Daarnaast heeft het gemeentelijk beleidsteam een adviserende taak.
- Grip 4: Zie hierboven bij Grip 1 / Grip 2. Ter voorkoming van dubbele sturing zijn GBT’s niet gewenst.
- Grip 5: Zie hierboven. In principe houden alle Regionaal Operationeel Leiders en Beleidsteams hun adviestaak ten opzichte van hun eigen bevoegd gezag. De ROL en het RBT uit de regio waarvan de voorzitter coördineert hebben daarmee een bijzondere positie.
- Grip Rijk: De Ministeriële Commissie wordt ondersteund en geadviseerd door de Interdepartementale Commissie Crisisbeheersing (ICCb) onder voorzitterschap van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en het Adviesteam (AT).
7e kolom: “Calamiteiten coördinatie meldkamer”
Deze kolom geeft weer of er sprake is van eenhoofdige leiding (CaCo) binnen de meldkamer, zoals bedoeld in artikel 2.2.2 van het
Besluit veiligheidsregio´s. Dit is het geval in alle GRIP situaties. Bij GRIP 5 is dit het geval in alle betrokken meldkamers. Er is dus geen
coördinerend CaCo. Bij GRIP Rijk vervult op nationaal niveau het Nationaal Crisiscentrum (NCC) de functie van CaCo.
8e kolom: “NCC spreekt operationeel crisisteam aan via”
Deze kolom geeft weer wie het aanspreekpunt is voor het NCC om contact te kunnen leggen met een veiligheidsregio. Dit is bij elk
GRIP-niveau initieel de CaCo, die vervolgens kan (laten) doorverbinden met de relevante andere onderdelen van de regionale crisisorganisatie. In een latere fase kunnen specifieke afspraken worden gemaakt over andere of aanvullende aanspreekpunten. Bij GRIP 5 en GRIP Rijk zijn dat de caco’s van de meldkamers die werken voor de betreffende regio. Zoals gezegd is er dus geen Coördinerende Calamiteiten Coördinator, ook niet landelijk.
9e kolom: “Door minister/NCTV te benaderen bevoegd gezag
Deze kolom geeft weer met wie binnen een regio de minister (of namens deze medewerkers van de NCTV) contact zoekt ter
afstemming van de bestuurlijke coördinatie. Dit is het bevoegde gezag (burgemeester, voorzitter veiligheidsregio of eventueel de
aangewezen voorzitter in een GRIP 5 situatie). In een GRIP Rijk situatie is dit het bevoegd gezag in de algemene of de functionele
kolom.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2013/04/26/nationaal-handboek-crisisbesluitvorming/brochure-nationaal-handboek-crisisbesluitvorming.pdf (http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/brochures/2013/04/26/nationaal-handboek-crisisbesluitvorming/brochure-nationaal-handboek-crisisbesluitvorming.pdf)
-
Misschien lees ik er overheen maar zijn er ook nog maximale opkomsttijden voor COPI,ROT en GBT's? ::)
-
Misschien lees ik er overheen maar zijn er ook nog maximale opkomsttijden voor COPI,ROT en GBT's? ::)
Ja hoor, zie het Besluit Veiligheidsregio's O0
-
Voor diegene die er misschien interesse in hebben, :) deze link brengt je naar de reader basiskennis crisisbeheersing. dit boekje is actueel.
http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Reader%20EBC%202.2.pdf (http://www.infopuntveiligheid.nl/Infopuntdocumenten/Reader%20EBC%202.2.pdf)
-
Van de OP is de link naar de Rotterdamse GRIP regeling gewijzigd naar :
http://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/publicaties/grip-regeling/@38420/gecoordineerde/ (http://www.veiligheidsregio-rr.nl/actueel/publicaties/grip-regeling/@38420/gecoordineerde/)
-
Was er niet ook nog een grip 5 en rijk?
-
Was er niet ook nog een grip 5 en rijk?
kijk even een paar reacties terug... ^-^
-
De beleidsdoorlichting geeft een oordeel over de doeltreffendheid en doelmatigheid van het
ter zake gevoerde beleid. Op basis van de feitelijke bevindingen wordt verantwoording over
het gevoerde beleid afgelegd aan de Tweede Kamer. Deze bevindingen en de veranderende
veiligheidssituatie hebben geleid tot aanbevelingen om het beleid te verbeteren. Deze kunnen
bijvoorbeeld worden betrokken bij komende besluiten over de doorontwikkeling van de
rol van Defensie bij nationale veiligheid/-crisisbeheersing.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2018/01/02/beleidsdoorlichting-nationale-veiligheid/beleidsdoorlichting-nationale-veiligheid.pdf
-
Commando Plaats Incident (CoPI)
Veiligheidsregio IJsselland
Gepubliceerd op 3 mei 2018
Als er een ramp of crisis uitbreekt, werken we met landelijke richtlijnen voor de inzet van brandweer, GHOR, gemeenten en politie. De Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) bepaalt hoe de coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten verloopt. De GRIP fase geeft het gebied en de mogelijke gevolgen van het incident aan. Dat bepaalt de inzet en organisatie van de hulpverlening en de bestuurlijke verantwoordelijkheid. Wil je weten wat er achter de schermen gebeurt bij een incident, in ons hoofdkantoor en bij je eigen gemeente? Kijk dan ook naar de filmpjes over het ROT, Bevolkingszorg en GBT/RBT.
-
Regionaal Operationeel Team
Veiligheidsregio IJsselland
Gepubliceerd op 3 mei 2018
Als er een ramp of crisis uitbreekt, werken we met landelijke richtlijnen voor de inzet van brandweer, GHOR, gemeenten en politie. De Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) bepaalt hoe de coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten verloopt. De GRIP fase geeft het gebied en de mogelijke gevolgen van het incident aan. Dat bepaalt de inzet en organisatie van de hulpverlening en de bestuurlijke verantwoordelijkheid. Wil je weten wat er achter de schermen gebeurt bij een incident, in ons hoofdkantoor en bij je eigen gemeente? Kijk dan ook naar de filmpjes over het CoPI, Bevolkingszorg en GBT/RBT.
-
Gemeentelijk en Regionaal Beleidsteam
Veiligheidsregio IJsselland
Gepubliceerd op 3 mei 2018
Als er een ramp of crisis uitbreekt, werken we met landelijke richtlijnen voor de inzet van brandweer, GHOR, gemeenten en politie. De Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) bepaalt hoe de coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten verloopt. De GRIP fase geeft het gebied en de mogelijke gevolgen van het incident aan. Dat bepaalt de inzet en organisatie van de hulpverlening en de bestuurlijke verantwoordelijkheid. Wil je weten wat er achter de schermen gebeurt bij een incident, in ons hoofdkantoor en bij je eigen gemeente? Kijk dan ook naar de filmpjes over het CoPI, ROT en Bevolkingszorg.
-
Team Bevolkingszorg
Veiligheidsregio IJsselland
Gepubliceerd op 3 mei 2018
Als er een ramp of crisis uitbreekt, werken we met landelijke richtlijnen voor de inzet van brandweer, GHOR, gemeenten en politie. De Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP) bepaalt hoe de coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten verloopt. De GRIP fase geeft het gebied en de mogelijke gevolgen van het incident aan. Dat bepaalt de inzet en organisatie van de hulpverlening en de bestuurlijke verantwoordelijkheid. Wil je weten wat er achter de schermen gebeurt bij een incident, in ons hoofdkantoor en bij je eigen gemeente? Kijk dan ook naar de filmpjes over het CoPI, ROT en GBT/RBT.