0920118 | Ambu 07-118 (RAV Gelderland-Midden) |
0901064 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Bemanning TS/MOB) | |
0901066 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Besturing Kazerne) | |
0901062 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (BvD Alarmcode) | |
0901065 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Springbemanning) | |
0901080 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Voertuignavigatie) | |
0900021 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Voorlichting Vallei Alarmcode) | |
0900049 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Voorlichting Vallei Infocode) | |
0901060 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD West Alarmcode) | |
0901061 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD West Infocode) |
0920110 | Ambu 07-110 (RAV Gelderland-Midden) |
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) | |
0923100 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode) |
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) | |
0923100 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode) |
0920009 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD-G West Veluwevallei) |
brandweerGM @brandweerGM 3 min.#ede Max planckstraat. Opnieuw gedeelte van gebouw ingestort. Hulpdiensten zijn aanrijdend. ^PH
0920115 | Ambu 07-115 (RAV Gelderland-Midden) |
GRIP 1 | 0900301 | BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Blusploeg 1) |
GRIP 1 | 0900300 | BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0900307 | BRW Gelderland-Midden (Arnhem Noord) (Ploegcommandant) |
GRIP 1 | 0900330 | BRW Gelderland-Midden (Arnhem) (Voertuignavigatie) |
GRIP 1 | 0901080 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Voertuignavigatie) |
GRIP 1 | 0900002 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Coördinator AC) |
GRIP 1 | 0900025 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Informatie Manager COPI Alarmcode) |
GRIP 1 | 0900019 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Personeel Actiecentrum Brandweer) |
GRIP 1 | 0900003 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Piketcentralist VC Arnhem) |
GRIP 1 | 0900033 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Plotters) |
GRIP 1 | 0900020 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Voorlichting Rivieren Alarmcode) |
GRIP 1 | 0900049 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Voorlichting Vallei Infocode) |
GRIP 1 | 0901083 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (HOvD/CvD Vallei Alarmcode) |
GRIP 1 | 0901084 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (HOvD/CvD Vallei Infocode) |
GRIP 1 | 0901061 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD West Infocode) |
Ede Max planckstraat, mogelijk 2personen vermist. Brandweer zet in op de redding.^PH
https://twitter.com/brandweerGM/status/582875613465313280Max planckstraat #ede. Brandweer ter plaatse voor gedeeltelijke instorting bedrijfsgebouw door stormschade. Geen slachtoffers. ^PH
https://twitter.com/brandweerGM/status/582903675410096129Max planckstraat #ede, gebouw is gedeeltelijk vrij gegeven met enkele veiligheidsinstructies. Hulpdiensten keren huiswaarts. Twexit ^PH
https://twitter.com/brandweerGM/status/582918709515325440#ede Max planckstraat. Opnieuw gedeelte van gebouw ingestort. Hulpdiensten zijn aanrijdend. ^PH
https://twitter.com/brandweerGM/status/582923667950202881Ede Max planckstraat, mogelijk 2personen vermist. Brandweer zet in op de redding.^PH
0901064 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Bemanning TS/MOB) | |
0901066 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Besturing Kazerne) | |
0901062 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (BvD Alarmcode) | |
0901080 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Voertuignavigatie) |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) | |
0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
GRIP 1 | 0900025 | BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (Informatie Manager COPI Alarmcode) |
17.56 Brandweer meldt nu dat het gaat om werknemers van Raab Karcher. Vermoedelijk liggen ze al sinds vanmorgen 12.30 onder het puin liggen.
Bron: http://wp.me/p5lTLJ-ms (http://wp.me/p5lTLJ-ms)
brandweerGM @brandweerGM · 2 minuten geledenMax planckstraat,1 slachtoffer vervoerd naar ziekenhuis.2e slachtoffer gelokaliseerd. Hondenteam ingezet om meer slachtoffers uit te sluiten
Wat is die 36hvhi voor voertuig? Ik zie zojuist op de Amsterdamsestraatweg bij vd Valk in Arnhem een haakarmvoertuig en een TS voorbij komen..
De juiste NVBR benaming voor die bak is 07-367?, waarvan ik het laatste cijfer niet weet. Betreft, zoals hierboven al vermeld, een HulpVerleningsHaakarmbak Instorting. Komt vanDeze bak heeft, net als de meeste bakken en aanhangers in deze regio, geen nummer volgens NVBR richtlijn. Je nummer 07-367? klopt niet, deze bak heet 07-36HVHI. Zo kennen we ook bijvoorbeeld 07-31DPH en 07-27SBA.
Deze bak heeft, net als de meeste bakken en aanhangers in deze regio, geen nummer volgens NVBR richtlijn. Je nummer 07-367? klopt niet, deze bak heet 07-36HVHI. Zo kennen we ook bijvoorbeeld 07-31DPH en 07-27SBA.
17.56 Brandweer meldt nu dat het gaat om werknemers van Raab Karcher. Vermoedelijk liggen ze al sinds vanmorgen 12.30 onder het puin liggen.
Bron: http://wp.me/p5lTLJ-ms (http://wp.me/p5lTLJ-ms)
Begrijp ik het nu goed dat de slachtoffers al bij de eerste de eerste melding al onder het puin lagen en hier pas tegen 5 uur achter kwamen?
Duidelijk, bedankt! O0 Laat ik het zo zeggen: volgens NVBR valt een HVH-bak onder de categorie 7, THV. Zou er in regio Gelderland-Midden NVBR-nummering op deze bakken komen, zou het dus 07-367? zijn.
Dode en zwaargewonde in Ede door lentestorm
In Ede is een man dood onder het puin van een ingestort bedrijfspand vandaan gehaald. Het is een man van 45 jaar. Een ander slachtoffer, een man van 59, ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Ook voor zijn leven wordt gevreesd.
GRIP 1 | 0902713 | BRW Gelderland-Midden (Wageningen) (Meetploeg) |
Begrijp ik het nu goed dat de slachtoffers al bij de eerste de eerste melding al onder het puin lagen en hier pas tegen 5 uur achter kwamen?
p2kflex
GRIP 1 0902713 BRW Gelderland-Midden (Wageningen) (Meetploeg)
GRIP 1 | 0901066 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Besturing Kazerne) |
GRIP 1 | 0901068 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Logistiek) |
Hoe kun je in hemelsnaam 2 personen missen...? Hier is iets vliegend fout gegaan binnen dit bedrijf.
brandweerGM @brandweerGM 1 minuut geleden#Ede Max planckstraat, 1 slachtoffer zwaar gewond. 1slachtoffer overleden.Medewerkers bedrijf worden opgevangen.Eerste voertuigen huiswaarts
1 dode omdat je BHV-verhaal niet in orde is... drama voor de nabestaanden en drama voor het bedrijf - hier komt herrie van.
1 dode omdat je BHV-verhaal niet in orde is... drama voor de nabestaanden en drama voor het bedrijf - hier komt herrie van.ik ben van mening dat niet de BHV hier gefaald heeft. Ik denk dat de leidinggevende toch zeker van hun aanwezigheid af had moeten weten. Als BHV-er ga je bij de teamleiders langs of zij iedereen hebben. Dus als die zeggen, ja compleet dan kun je als BHV-er niet veel meer aan doen.
Ik snap je aanvulling, maar let wel op. Uit niks is nog zeker dat de meneer het wel had gered als hij op tijd gered was.
Er is toch een aanwezigheidsregistratie op zo'n bedrijf?
Luke Beens @LukeBNV nu Barneveld, GelderlandDode en gewonde na instorting bedrijfspand in #Ede. Slachtoffers lagen uren onder het puin. Video: http://www.youtube.com/watch?v=Qqho3gcPz1c (http://www.youtube.com/watch?v=Qqho3gcPz1c)
Aantal vragen nav het filmpje:
Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..
Wat voor voertuig is die 2e haakarmvoertuig met die gigantisch brede bult op z'n rug?
Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?
Er staat voorlichter op de rug, dus ik gok zoiets 0098
Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?
Hoe kun je in hemelsnaam 2 personen missen...? Hier is iets vliegend fout gegaan binnen dit bedrijf.
Inderdaad. Bij eerste aankomst meldde de BHV dat iedereen buiten stond en dat er zeker niemand meer binnen was. Brandweer heeft pand gecontroleerd en de ruimte welke bedolven was. Daar geen bijzonderheden aangetroffenIk ben geen brandweerman maar wat heeft de brandweer dan gecontroleerd? Bij een voertuig te water wordt, ondanks dat de bestuurder meldt dat hij de enige inzittende was, voor de zekerheid toch het water doorzocht. Wordt bij een instorting dan niet standaard naar mogelijke slachtoffers gezocht?
Er staat voorlichter op de rug, dus ik gok zoiets 0098
Aantal vragen nav het filmpje:gezien de diverse opstoppingen door omgewaaide vrachtwagens en aanrijdingen kan ik het gebruik van de Heli wel begrijpen
Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..
Wat voor voertuig is die 2e haakarmvoertuig met die gigantisch brede bult op z'n rug?
Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?
Aantal vragen nav het filmpje:
Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..
Aantal vragen nav het filmpje:
Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..
Wat voor voertuig is die 2e haakarmvoertuig met die gigantisch brede bult op z'n rug?
Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?
0901066 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Besturing Kazerne) | |
0901062 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (BvD Alarmcode) | |
0901075 | BRW Gelderland-Midden (Ede Centrum) (Springbemanning) |
Ik ben geen brandweerman maar wat heeft de brandweer dan gecontroleerd? Bij een voertuig te water wordt, ondanks dat de bestuurder meldt dat hij de enige inzittende was, voor de zekerheid toch het water doorzocht. Wordt bij een instorting dan niet standaard naar mogelijke slachtoffers gezocht?Alleen als er bij de eerst aankomende eenheden een vermissing van 1 of meerdere personen wordt gemeld. Wordt er in eerste instantie bij aankomst brandweer gemeld dat er geen personen vermist zijn, gaan wij als brandweer echt het pand niet meer in. Zeker niet bij groot instortingsgevaar. Dan blijven ook wij gewoon buiten het pand.
Aantal vragen nav het filmpje:
Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..
Wat voor voertuig is die 2e haakarmvoertuig met die gigantisch brede bult op z'n rug?
Wat voor brandweermedewerkers zijn dat aan het einde van de video?
Bedoel je daarmee dat de externe hulpverlening steken heeft laten vallen?Als er geen hard bewijs is dat er nog personen binnen zijn gaan we inderdaad niet meer naar binnen. Ook voor ons als brandweer is zo'n pand dan net zo gevaarlijk als voor elk ander persoon. En gaan wij geen risico's meer nemen.
Ik zou niet weten hoe.
Er was voor de brandweer geen indicatie dat er slachtoffers waren.
Moet je dan als brandweer alsnog de gevarenzone in - ondanks dat het bedrijf aangeeft niemand te missen? (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi30.photobucket.com%2Falbums%2Fc346%2Fdiamondbacktherattler%2Ficon%2Funknw.gif&hash=5ec025fbc92707cd1f1811cdf1f48496)
Maar ik las een reactie dat de brandweer het pand in was gegaan én de boel had gecontroleerd.
Ik zie op alle nieuwssites niks meer staan over 2 overleden personen. Bleek de 2e in het ziekenhuis toch niet overleden te zijn?
Ik zie op alle nieuwssites niks meer staan over 2 overleden personen. Bleek de 2e in het ziekenhuis toch niet overleden te zijn?
Komt vooral door de zinsbouw van wat tweets en omroep Gelderland: "Tweede slachtoffer overleden", waarmee je dus twee kanten op kan.
8.30 volgens een medewerker van het sloopbedrijf hadden de slachtoffers geen schijn van kans bij het instorten van de vloer.
Wordt er gewoon niet te veel vertrouwd op BHV'ers tegenwoordig? Die waar ik mee te maken heb gehad in diverse bedrijven vonden het wel lollig om af en toe vrij te zijn voor een cursusje, maar verder? Kan je gewone werknemers wel de verantwoording geven voor alle collega's in dit soort situaties?
Luke Beens @LukeBNV nu Barneveld, GelderlandDode en gewonde na instorting bedrijfspand in #Ede. Slachtoffers lagen uren onder het puin. Video: http://www.youtube.com/watch?v=Qqho3gcPz1c (http://www.youtube.com/watch?v=Qqho3gcPz1c)
Ik ben geen brandweerman maar wat heeft de brandweer dan gecontroleerd? Bij een voertuig te water wordt, ondanks dat de bestuurder meldt dat hij de enige inzittende was, voor de zekerheid toch het water doorzocht. Wordt bij een instorting dan niet standaard naar mogelijke slachtoffers gezocht?
Externe bezoekers zullen wel geregistreerd worden, maar het ging hier om 2 medewerkers van een andere vestiging, die om de een of andere reden aanwezig waren. Waren zij ook netjes geregistreerd als zijnde aanwezig, of waren zij via de personeelsingang naar binnen gegaan zonder even de registratie in te vullen. ::)
Een slachtoffer wordt alleen per traumahelikopter vervoert als er redelijke tijdswinst door te boeken is. Dat was met dit weer het geval: Groot stuk weg te gaan (zoals CM aangeeft, 40 km), grote kans op wegversperring in de vorm van files (spits i.c.m. weer), takken/bomen op de rijbaan, omgewaaide vrachtwagens. Een hele rit voor de ambulance. Dat neemt overigens niet weg dat het vliegen van de heli met een slachtoffer aan boord geen kunst is. (lees meer hier (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23727.msg1004684#msg1004684)) Wat ik overigens zie bij het MMT (rond 02:25) zijn 4 bemanningsleden. Arts in opleiding? :)
Op dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=gIi1nvtWq0A) zie je de 07-3684 wel wegrijden, met een andere bak achterop (07-36WTH). Welke bak er ter plekke opstond, heb ik werkelijk geen idee van. Het is inderdaad een flinke bult.
De brandweermedewerkers zijn voorlichters, zoals hierboven al beantwoord is. Op dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=2X2OHm84vMc) in het begin, zie je ook "BRANDWEER VOORLICHTER" op de arm staan.
Edestad.nl meldde gisteren dat beide slachtoffers vanuit een andere vestiging juist daar aanwezig waren voor het volgen van de BHV-cursus.... Als dat waar is, wordt het wel heel erg vervelend. Vanuit zowel cursus-oogpunt als les 1 van de BHV-cursus zou je zeker een presentielijst verwachten.
bron: http://www.edestad.nl/lokaal/meerdere_instortingen_bedrijfspand_ede_werklieden_vermist_3574348.html#.VRxhePmsWK0 (http://www.edestad.nl/lokaal/meerdere_instortingen_bedrijfspand_ede_werklieden_vermist_3574348.html#.VRxhePmsWK0)
Iemand wordt niet voor niets opgeleid tot BHV'er. Die mensen hebben een taak bij incidenten binnen een bedrijf. En ja, daar horen dit soort zaken ook bij. Maar alles valt en staat bij een bezoekersregistratie, weet dus wie er binnen je bedrijfsmuren aanwezig zijn naast je eigen personeel./Bij ons is ieder die niet op ons kantoor werkt bezoeker, ook colllega's. Waar het bij ons vaak mis mee gaat zijn schoonmaaktsters die niet geregistreerd worden. Schuifbord voor vast personeel slechte ervaringen mee. Valse ekerheiddoor collega's die vergeten schuifje om te zetten. Ook bleken de schuifjes te verschuiven als het bord meeging naar buiten. Ik vind dat je in veel kantoor en winkel situaties als BHV' er nooit kunt garanderen dat er echt niemand onder ligt.
Externe bezoekers zullen wel geregistreerd worden, maar het ging hier om 2 medewerkers van een andere vestiging, die om de een of andere reden aanwezig waren. Waren zij ook netjes geregistreerd als zijnde aanwezig, of waren zij via de personeelsingang naar binnen gegaan zonder even de registratie in te vullen. ::)
Een presentielijst is één, dat gebruiken is 2, en helemaal correct gebruiken is 3. Heb je weinig werknemers en toch een overzichtelijke en/of grote locatie dan kan je bijvoorbeeld al werken met een schuifbord, waarbij je de namen hebt staan en dan schuift naar afwezig / aanwezig.
In openbare ruimten: winkels, pretpark, zwembad etc. is het gewoon niet te doen. Bij dit soort bedrijven komen op een dag ook veel bezoekers binnen in bijvoorbeeld het magazijn, dan alleen voor het kantoor een presentielijst maken bij receptie? (als je al één toegang hebt tot receptie, en deze ook de hele tijd kunt bemannen). Je moet er ook de middelen en mensen voor hebben...
Aantal vragen nav het filmpje:
Waarom zou er gekozen zijn voor vervoer met de heli? Dit gebeurt volgens mij bijna nooit.. Wat is hier het voordeel tov de ambu, waarin je veel meer ruimte hebt..
Een slachtoffer wordt alleen per traumahelikopter vervoert als er redelijke tijdswinst door te boeken is. Dat was met dit weer het geval: Groot stuk weg te gaan (zoals CM aangeeft, 40 km), grote kans op wegversperring in de vorm van files (spits i.c.m. weer), takken/bomen op de rijbaan, omgewaaide vrachtwagens. Een hele rit voor de ambulance. Dat neemt overigens niet weg dat het vliegen van de heli met een slachtoffer aan boord geen kunst is. (lees meer hier (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23727.msg1004684#msg1004684)) Wat ik overigens zie bij het MMT (rond 02:25) zijn 4 bemanningsleden. Arts in opleiding?
en de hulpdiensten vertrouwen hier op en maken geen scan met bv een W.B.C..
Er bestaan ook nog technische zoekmiddelen, zoals geluidssensoren en searchcams. Bijvoorbeeld USAR.NL heeft daar de beschikking over.En nu met beide voeten aan de grond en de keiharde praktijk. En dan gaan we keurig af op wat er door het bedrijf of BHV wordt gemeld. En als die melden dat er niemand meer binnen zit ga je niet nog eens eigen personeel in een gevaarssituatie brengen, wellicht geheel voor niets. Zo is het toch?
En nu met beide voeten aan de grond en de keiharde praktijk. En dan gaan we keurig af op wat er door het bedrijf of BHV wordt gemeld. En als die melden dat er niemand meer binnen zit ga je niet nog eens eigen personeel in een gevaarssituatie brengen, wellicht geheel voor niets. Zo is het toch?
Brandweermensen moeten toch leren leven met gevaarssituaties vind ik. Je moet geen onnodige risico's nemen, en eigen veiligheid gaat voor, maar risico's horen bij de job.
En nu met beide voeten aan de grond en de keiharde praktijk. En dan gaan we keurig af op wat er door het bedrijf of BHV wordt gemeld. En als die melden dat er niemand meer binnen zit ga je niet nog eens eigen personeel in een gevaarssituatie brengen, wellicht geheel voor niets. Zo is het toch?Waarom, dat vroeg ik al eerder, gaan de duikers bij een WO wel het water in als men zegt dat er niemand in het voertuig zat?
Waarom, dat vroeg ik al eerder, gaan de duikers bij een WO wel het water in als men zegt dat er niemand in het voertuig zat?
Brandweermensen moeten toch leren leven met gevaarssituaties vind ik. Je moet geen onnodige risico's nemen, en eigen veiligheid gaat voor, maar risico's horen bij de job.
Risico's die bij de job horen zijn een brandend gebouw in gaan met je maatje om een slachtoffer te redden. Niet risico's als deze, wanneer er gemeld is dat er toch niemand vermist wordt.
Geeft wel te denken hoe je ontruiming van megawinkels e.d moet aanpakken, en of je dat überhaupt wel goed kan.
Waarom, dat vroeg ik al eerder, gaan de duikers bij een WO wel het water in als men zegt dat er niemand in het voertuig zat?Er zit nogal een verschil in. Een duiker kan behoorlijk zelf inschatten welke risico's hij gaat tegenkomen. En weet hij wat hij/zij kan gaan verwachten. Bij een gedeeltelijk ingestort pand weet je dus totaal niet of er nog verdere instortingen plaats gaan vinden.
Brandweermensen moeten toch leren leven met gevaarssituaties vind ik. Je moet geen onnodige risico's nemen, en eigen veiligheid gaat voor, maar risico's horen bij de job.Klopt, ons werk is nu eenmaal geen postzegels verzamelen. Wij gaan naar binnen waar andere naar buiten gaan. En onze eigen veiligheid begint met het inschatten van gevaar. En daar wordt de inzet op bepaald. Misschien kunnen we helemaal niet meer naar binnen, terwijl er nog wel mensen binnen zijn. Raken we eigen mensen kwijt door een 2e instorting en blijken deze volkomen onterecht binnen hebben te gezeten omdat daar geen noodzaak meer voor was. Dan is er wat uit te leggen aan de arbeidsinspectie, iets wat totaal niet uit te leggen valt
Brandweermensen moeten toch leren leven met gevaarssituaties vind ik. Je moet geen onnodige risico's nemen, en eigen veiligheid gaat voor, maar risico's horen bij de job.Je zegt het precies goed, "je moet geen onnodige risico's nemen, en eigen veiligheid gaat voor"
Het lijkt mij dat het vrijwel onmogelijk is om bij (middel)grote bedrijven in korte tijd met zekerheid te zeggen dat er niemand meer "binnen is" als een bedrijf ontruimd wordt vanwege een incident.
Geeft wel te denken hoe je ontruiming van megawinkels e.d moet aanpakken, en of je dat überhaupt wel goed kan.Als ik bij calamiteiten een indicatie wil hebben hoeveel mensen er waarschijnlijk in een gebied verblijven ga ik op een andere manier denken.
Juist daarom zie bij middel en grote bedrijven meer en meer een strakkere aanwezigheidsregistratie en bezoekersregistratie komen.
Als ik bij calamiteiten een indicatie wil hebben hoeveel mensen er waarschijnlijk in een gebied verblijven ga ik op een andere manier denken.
Ik hoef klanten/bezoekers/medewerkers/hulpverleners etc. niet te registreren, maar wil weten hoeveel mensen het gebied in en uit gegaan zijn.
Het verschil geeft me afhankelijk van de meetbaarheid een indicatie.
Bij veel bedrijven zijn al (bewakings-)camera's en kun je naderhand bekijken wie er zijn in- en uitgegaan. ( was dit in Ede zo? )
Systemen die daar speciaal op afgestemd zijn zullen wel bestaan en kunnen in dit soort situaties een goed middel zijn.
Specifieker kun je dit soort systemen gebruiken met gezichtsherkenning en afhankelijk van het gebied simpel laten functioneren als personen-teller of beslisser of een toegang voor je open en dicht gaat.
Ook een bewakingscamera van de parkeergelegenheid kan zicht geven op welk voertuig was er voor de gebeurtenis aanwezig.
Zelfs bij een klein bedrijf kan een BHV-er niet alles overzien.
Klinkt leuk.Jij mag de tijd bepalen.
1 probleem.
Hoe lang mag je daar over doen?
www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/lokale-brandweer-trainen-op-hulp-bij-instorting-niet-te-doen-1.4837182?ref=vp-teaser_with_list_left-right&refid=7.311004 (http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/ede/lokale-brandweer-trainen-op-hulp-bij-instorting-niet-te-doen-1.4837182?ref=vp-teaser_with_list_left-right&refid=7.311004)Een mening waar ik me wel in kan vinden. Daarom hebben veel regio's daarvoor aparte eenheden die dan ingezet kunnen worden. Die hebben een haakarmbak vol met stutten en schoren en andere aanverwante artikelen. En die eenheden worden daarvoor speciaal getraind om ingezet te kunnen worden bij instortingen. De lokale korpsen kunnen de eerste inzet doen, is het nodig dat er dan alsnog in een pand opgetreden moet worden laat je gewoon die eenheden komen. Die dan komen ondersteunen.
'Lokale brandweer trainen op hulp bij instorting niet te doen'
EDE - Volgens Ira Hoefsloot, hoogleraar Besturen en Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, is het niet te doen om lokale brandweerkorpsen te trainen op hulpverlening bij instorting. "De opleiding vraag teveel specifieke kennis en hulpverleners krijgen er in Nederland domweg te weinig mee te maken."
PS en het maakt mij niet uit of het over een bioscoop, ziekenhuis, vertrekkende trein of metro, winkel, fabriek, boot of wat dan ook gaat. Meten is weten !
Alsof men enig idee heeft hoeveel mensen er in bijvoorbeeld een ziekenhuis rondlopen, laat staan op welke afdeling. Dat ga je met geen enkel systeem ondervangen. ::)Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??PS of enkele meer uit dan er in gingen ( bij geboorte 098uo )
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??En weet je dit nog tijdens bezoekuren? ::)
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??
En weet je dit nog tijdens bezoekuren? ::)Als jij iets wilt weten, moet je erom vragen !
Als jij iets wilt weten, moet je erom vragen !Het blijkt in een bedrijf dus al een dingetje te zijn om exact te weten wie er wel of niet binnen is. Hoe wil je dit in een ziekenhuis wel sluitend krijgen? vaak meerdere in en uitgangen, oplopend bezoekersaantal tijdens de bezoekuren. De mensen die hun polibezoek doen, de mensen die verpleegt worden in een ziekenhuis. En dan ook nog de personen die via de SEH binnen komen.
Ik kan me niet voorstellen dat we in de huidige tijd met de kennis van nu niet een enorm stuk verder kunnen komen dat nu in veel situaties gangbaar is.
Je moet eens bedenken wat er allemaal gemeten wordt in onze maatschappij. Is een "poppetjes-teller" met een geringe foutmarge dan teveel gevraagd ?
Een mening waar ik me wel in kan vinden. Daarom hebben veel regio's daarvoor aparte eenheden die dan ingezet kunnen worden. Die hebben een haakarmbak vol met stutten en schoren en andere aanverwante artikelen. En die eenheden worden daarvoor speciaal getraind om ingezet te kunnen worden bij instortingen. De lokale korpsen kunnen de eerste inzet doen, is het nodig dat er dan alsnog in een pand opgetreden moet worden laat je gewoon die eenheden komen. Die dan komen ondersteunen.
Voor de beeldvorming, soms zijn we onze eigen patiënten of collega's wel eens kwijt.. Daarnaast, als ik werk op afdeling A betekend dat nog niet dat ik daar de hele dag ben, in tegendeel..
Je komt echt overal en nergens, als er dan wat is op afdeling A kan ik daar bij een patiënt zijn, maar voor hetzelfde geld sta ik op elke andere afdeling die je maar kan bedenken. Van het mortuarium tot het operatiecomplex. Dan hebben we het nog niet eens over bezoekers of patiënten die zichzelf door het ziekenhuis begeven. Veel succes met dat op betrouwbare wijze bijhouden.
Het blijkt in een bedrijf dus al een dingetje te zijn om exact te weten wie er wel of niet binnen is. Hoe wil je dit in een ziekenhuis wel sluitend krijgen? vaak meerdere in en uitgangen, oplopend bezoekersaantal tijdens de bezoekuren. De mensen die hun polibezoek doen, de mensen die verpleegt worden in een ziekenhuis. En dan ook nog de personen die via de SEH binnen komen.Als je iets wilt, kun je het bereiken !
Pas geleden ben ik nog in het nieuwe Meander ziekenhuis in Amersfoort geweest. Ga maar afvinken hoeveel mensen je binnen hebt.
Jullie hebben USAR NL waarom deze niet gewoon inzetten bij dit soort incidenten ipv opnieuw mensen op te leiden. Gewoon een tweede set uitrusting voor USAR NL gericht op nationale inzet, materiaal zal minder uitgebreid moeten zijn dan de internationale set omdat naar logistiek en zo al veel lokaal hier kan gedaan worden maar opsporings en stutmateriaal ontdubbelen dan kan je deze eenheid toch nationaal inzetten, scheelt in opleiding want de mensen zijn al getraind, je moet enkel zorgen voor snellere alarmering en opkomsttijd. Maar ook de groep moet niet zo uitgebreid zijn, beperkte groep voor snelle inzet aangevuld door groep die ietsje later komt als aanvulling.De inzet van USAR gebeurd ook wel, de laatste keer in Februari 2015 in Rotterdam http://www.usar.nl/inzet (http://www.usar.nl/inzet)
Wat ik nog mis in deze discussie, hoe om te gaan met bedrijfsverzamelgebouwen? Ik werk zelf in een bedrijfsverzamelgebouw van 3 verdiepingen, met 4 bedrijven per verdieping, zonder centrale receptie, 2 ingangen en ook bij 10 van de 12 bedrijven geen receptie bij het bedrijf.Het is en blijft inderdaad een hele uitdaging. Veel situaties zijn complex en onoverzichtelijk.
Een mening waar ik me wel in kan vinden. Daarom hebben veel regio's daarvoor aparte eenheden die dan ingezet kunnen worden. Die hebben een haakarmbak vol met stutten en schoren en andere aanverwante artikelen. En die eenheden worden daarvoor speciaal getraind om ingezet te kunnen worden bij instortingen. De lokale korpsen kunnen de eerste inzet doen, is het nodig dat er dan alsnog in een pand opgetreden moet worden laat je gewoon die eenheden komen. Die dan komen ondersteunen.
De inzet van USAR gebeurd ook wel, de laatste keer in Februari 2015 in Rotterdam http://www.usar.nl/inzet (http://www.usar.nl/inzet)
Ik weet niet of in dit geval USAR nog enig toegevoegde waarde zou hebben. De ontdekking van de 2 slachtoffers was uren later, inzet van USAR zou weer tijd gaan kosten. ;)
De inzet van USAR gebeurd ook wel, de laatste keer in Februari 2015 in Rotterdam http://www.usar.nl/inzet (http://www.usar.nl/inzet)
Ik weet niet of in dit geval USAR nog enig toegevoegde waarde zou hebben. De ontdekking van de 2 slachtoffers was uren later, inzet van USAR zou weer tijd gaan kosten. ;)
Als jij iets wilt weten, moet je erom vragen !
Ik kan me niet voorstellen dat we in de huidige tijd met de kennis van nu niet een enorm stuk verder kunnen komen dat nu in veel situaties gangbaar is.
Je moet eens bedenken wat er allemaal gemeten wordt in onze maatschappij. Is een "poppetjes-teller" met een geringe foutmarge dan teveel gevraagd ?
Als ik bij calamiteiten een indicatie wil hebben hoeveel mensen er waarschijnlijk in een gebied verblijven ga ik op een andere manier denken.
Ik hoef klanten/bezoekers/medewerkers/hulpverleners etc. niet te registreren, maar wil weten hoeveel mensen het gebied in en uit gegaan zijn.
Het verschil geeft me afhankelijk van de meetbaarheid een indicatie.
Bij veel bedrijven zijn al (bewakings-)camera's en kun je naderhand bekijken wie er zijn in- en uitgegaan. ( was dit in Ede zo? )
Systemen die daar speciaal op afgestemd zijn zullen wel bestaan en kunnen in dit soort situaties een goed middel zijn.
Specifieker kun je dit soort systemen gebruiken met gezichtsherkenning en afhankelijk van het gebied simpel laten functioneren als personen-teller of beslisser of een toegang voor je open en dicht gaat.
Ook een bewakingscamera van de parkeergelegenheid kan zicht geven op welk voertuig was er voor de gebeurtenis aanwezig.
Zelfs bij een klein bedrijf kan een BHV-er niet alles overzien.
Waarom niet ? ze gaan het gebied in of uit ( al dan niet gestrekt, levend of dood ) Kunnen we dat niet tellen ??
Het is en blijft inderdaad een hele uitdaging. Veel situaties zijn complex en onoverzichtelijk.
Dus lijkt het me zeker zinvol om de vraag te stellen.
Kunnen we niet beter dan nu ! Wat willen we weten en wat hebben we daarvoor nodig ?
We hebben automatische branddeuren, sprinklersystemen, automatische rook detectie, hartregistratiesystemen, inbraakalarmen, airbags ......
maar geen "telpoortjes of andere personen-meetsystemen" 998765
Laatste poster heeft imo gelijk, hulpdiensten valt niet te verwijten. Dat bedrijf niet weet waar twee medewerkers op dat moment uithangen of ze zelfs na een aantal uur niet eens missen vind ik echt te triest. Maar dat is denk ik een andere discussie...Of gewoon dikke pech in combinatie met erg geschrokken zijn? BHV'ers zijn ook maar mensen en registraties falen.
Bij grotere bedrijven krijg je soms een digitale tag uitgereikt, en moet je per ruimte / afdeling hiermee de deuren openen. En heb je alleen toegang tot de ruimtes waarvoor je authorisatie hebt gekregen. Zo ook op ons eigen hoofdkantoor. Echter dat werkt ook slechts als er continu een printer meeloopt, want bij een stroomuitval als gevolg van een groot incident is er geen pc / scherm die nog werkt.Er hoeft niet continu een printer mee te lopen daar is een speciaal soort computer voor, de laptop , voor het geval je deze niet kent, zo'n laptop doet het nog steeds als de stroom uitvalllen is doordat deze is voorzien van een accu/batterij waarmee de computer en het beeldscherm na stroomuitval nog zo'n 5 uur kan functioneren.
Digitale tags, printers, 4G, externe host, tourniquetdeuren.... Een beetje een nutteloze discussie in dit topic over hoe gebouwen -van supermarkt tot kantoren- wel of niet te beveiligen zijn.Ik vrees dat de arbeidsinspectie hier toch anders over gaat denken, en die graag willen weten hoe het uberhaupt kon gebeuren dat er 2 personen vermist konden zijn. En er dus blijkelijk geen sluitende aanwezigheids registratie is geweest. En dat valt en staat op de wijze hoe de registratie gebeurd...Of niet.
Er zijn 2 mensen over het hoofd gezien, met alle (bizarre) gevolgen van dien.
Ik vrees dat de arbeidsinspectie hier toch anders over gaat denken, en die graag willen weten hoe het uberhaupt kon gebeuren dat er 2 personen vermist konden zijn. En er dus blijkelijk geen sluitende aanwezigheids registratie is geweest. En dat valt en staat op de wijze hoe de registratie gebeurd...Of niet.
Ik vrees dat de arbeidsinspectie hier toch anders over gaat denken, en die graag willen weten hoe het uberhaupt kon gebeuren dat er 2 personen vermist konden zijn. En er dus blijkelijk geen sluitende aanwezigheids registratie is geweest. En dat valt en staat op de wijze hoe de registratie gebeurd...Of niet.Is dat dan verplicht in kantoorsituaties?
Ik blijf het bizar vinden dat het eindeloos gespeculoos doorgaat. Er is geen enkele aanwijzing geweest dat er mensen nog in het pand zich bevonden. De brandweer heeft hierop juist geanticipeerd en de eigen mensen niet in gevaar gebracht. Wij leven in een maatschappij waarbij de schuldige graag wordt aangewezen maar hier is puik werk geleverd.
Ik spreek overigens niet in abstracte termen. Dit incident heeft in mijn regio plaatsgevonden.
Is dat dan verplicht in kantoorsituaties?
Is dat dan verplicht in kantoorsituaties?Het is tegenwoordig heel gewoon dat je bij bedrijven en kantoorpanden aan een aanwezigheidsregistratie doet. Ik kom voor mijn werk in erg veel supermarkten en winkels, en zelfs daar doen zij aan aanwezigheidsregistratie. En in bepaalde gevallen is het inderdaad ook nog eens verplicht.
Ik kan je meer bedrijven opnoemen die dit niet doen dan die dit wel geregeld hebben. En als ik iets ga halen bij een bedrijf of ook als ik een afspraak heb op het gemeentehuis meld ik me en wordt netjes opgehaald maar er wordt niets geregistreerd. Denk dat de bedrijven die dit wel nauwkeurig doen meer uitzondering zijn als regel.Maar nu ben je appels met peren aan het vergelijken. Er gelden geheel andere eisen aan een ontruimingsplan van openbare gebouwen (zoals een gemeentehuis) dan aan die van een kantoor omdat juist in die openbare gebouwen een 100% toegangscontrole onhaalbaar is.
Maar nu ben je appels met peren aan het vergelijken. Er gelden geheel andere eisen aan een ontruimingsplan van openbare gebouwen (zoals een gemeentehuis) dan aan die van een kantoor omdat juist in die openbare gebouwen een 100% toegangscontrole onhaalbaar is.
In welke regelgeving vind jij de verschillende eisen voor een ontruimingsplan terug?
Naar mijn mening is er juist wel vaak een 100% toegangscontrole in openbare gebouwen. Waar ik voor mijn werk kom, komt een gemiddelde burger niet zomaar langs een receptie en heb je een pasje nodig om verder het gebouw in te gaan.
Maar in theaters, bioscopen, zwembaden, cafés en dergelijke openbare gebouwen is dat toch echt heel erg lastig.Koop jij nooit entreetickets voor een film in de bioscoop of een theatervoorstelling? ::)
Ik heb de regelgeving op verschillende plaatsen gevonden onder andere:
Het arbopodium: http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v2znfmmd (http://www.arbopodium.nl/default.asp?path=v2znfmmd)
Euronorm, deze gaat hoofdzakelijk over europese wetgeving: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1926 (http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1926)
Het gaat er niet om wie er een ticket gekocht heeft maar hoeveel mensen er aanwezig zijn. Dus wil je dat bijhouden moet je je ook afmelden. Gebeurt dat niet is er geen goede en betrouwbare registratie. Dus bij welk zwembad concert of theater moet je je afmelden voordat je weggaat? Sommige risico's horen nu eenmaal bij het leven.Tickets die worden gekocht worden bij binnenkomst gescant. Dus je weet hoeveel mensen er binnen zijn. Lastig hè. ::)
Tickets die worden gekocht worden bij binnenkomst gescant. Dus je weet hoeveel mensen er binnen zijn. Lastig hè. ::)Ik denk toch ook je het echt te makkelijk ziet. Er wordt heel wat gescant en gemonitord, maar constant 100% zeker weten hoeveel mensen er binnen zijn is voor de meeste bedrijven en locaties heel lastig. En als je ook maar 1% twijfel hebt, dan moet er gewoon ingezet worden op een redding. (indien dat veilig is)
Afgelopen Donderdag bij de 3FM awards geweest. Alle tickets werden bij binnenkomst gescant, dus je weet precies wie er binnen is.Maar goed, nu naar deze casus. Je weet precies wie er binnen is. Je laat het alarm afgaan, en je evacueert de boel. Verwacht jij dan nog dat je na evacuatie precies kan zeggen of en hoeveel mensen er nog binnen zijn? Dat lijkt me sterk.
Maar goed, nu naar deze casus. Je weet precies wie er binnen is. Je laat het alarm afgaan, en je evacueert de boel. Verwacht jij dan nog dat je na evacuatie precies kan zeggen of en hoeveel mensen er nog binnen zijn? Dat lijkt me sterk.Kwestie van iedereen naar de verzamelplaats laten komen na de ontruiming. Koppen tellen, en afchecken of dat aantal klopt met je bezoekerslijst. Het lukt zelfs bij een Ikea, dus waarom niet bij een bedrijf als dit. ::)
Tickets die worden gekocht worden bij binnenkomst gescant. Dus je weet hoeveel mensen er binnen zijn. Lastig hè. ::)
Afgelopen Donderdag bij de 3FM awards geweest. Alle tickets werden bij binnenkomst gescant, dus je weet precies wie er binnen is. Die nacontrole is er altijd al, simpel omdat er wel eens mensen op een toilet zitten.Ja inkomend wordt gecheckt. Uitgaand niet en medewerkers niet... Dus daar is je foutmarge van 10% verlies al... Tevens als er een ontruiming is van een evenement gaan veel mensen weg en echt niet zitten wachtten op een 'koppenteller'...
Nee hoor Peter, bij ons in de bioscopen (omgeving arnhem) koop je een kaartje, de ene kant van het kaartje mag je houden de andere kant van het kaartje wordt afgescheurd en in de prullenbak gegooid.En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten. ::)
Succes met je controle dan O0
Ja inkomend wordt gecheckt. Uitgaand niet en medewerkers niet... Dus daar is je foutmarge van 10% verlies al... Tevens als er een ontruiming is van een evenement gaan veel mensen weg en echt niet zitten wachtten op een 'koppenteller'...Kom je mensen te kort ga je nog een keer zoeken als het nog verantwoordt is. Je weet hoeveel medewerkers je die avond aan het werk hebt, dus die zul je ook buiten moeten hebben. Vindt je na een ontruiming echt niemand meer binnen is het klaar, en kom je dan toch mensen te kort die wel op de lijst staan. jammer dan. Daar zul je naar opzoek moeten. Voordeel, als je registreerd kun je redelijk zeker zeggen hoeveel mensen je nog mist. Die figuren meld je dus als zijnde mogelijk vermist, maar dan weet je nog steeds dat je een X aantal figuren binnen hebt gehad.
En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten.Nee, er is geregistreerd hoeveel mensen er op papier in die zaal zouden moeten zitten. Maar daar zit dus een foutmarge in.
En niet zoals nu is gebeurd dat er 4 uur lang 2 mensen onder het puin hebben gelegen zonder dat iemand dat wist. Simpel omdat men blijkbaar niet wist hoeveel poppetjes er binnen waren op het moment van de instorting.Maar dat weet je dus nooit. Je weet hoogstens dat er een bepaald aantal mensen is ingecheckt. Maar aangezien je niet weet wie er tussendoor vertrekt, kan je nooit die zekerheid voor 100% geven.
En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten. ::)
En is er tevens geregistreerd hoeveel mensen op welke datum hoe laat in die zaal zitten. ::)Kom je mensen te kort ga je nog een keer zoeken als het nog verantwoordt is. Je weet hoeveel medewerkers je die avond aan het werk hebt, dus die zul je ook buiten moeten hebben. Vindt je na een ontruiming echt niemand meer binnen is het klaar, en kom je dan toch mensen te kort die wel op de lijst staan. jammer dan. Daar zul je naar opzoek moeten. Voordeel, als je registreerd kun je redelijk zeker zeggen hoeveel mensen je nog mist. Die figuren meld je dus als zijnde mogelijk vermist, maar dan weet je nog steeds dat je een X aantal figuren binnen hebt gehad.
En niet zoals nu is gebeurd dat er 4 uur lang 2 mensen onder het puin hebben gelegen zonder dat iemand dat wist. Simpel omdat men blijkbaar niet wist hoeveel poppetjes er binnen waren op het moment van de instorting.
Gewoon een kwestie van gezond boeren verstand gebruiken.Precies, en dat gezond boeren verstand gebruiken begint al met het op orde hebben van je zaakjes. En dus zorgen voor registratie. Gaat het mis ben je afgedekt en wordt zo'n incident makkelijker weggezet onder grote pech. Nu zorg je er zelf voor dat je organisatie nog eens onder de loep wordt genomen, reken maar dat men erg nieuwschierig is hoe het nu kan dat er zomaar 2 personen urenlang onder het puin hebben gelegen zonder dat men hun gemist heeft. 998765
We hebben tegenwoordig voor alles een procedure of regelgeving die vaak vanachter een bureau gemaakt zijn, in de praktijk blijkt gewoon dat je 80-95% van deze verzinsels alleen maar tegen werken of helemaal niet werken.
Het is helaas de waarheid dat het 99% van de keren goed gaat en net die ene keer gaat het fout.
Ook zullen ze vaak zeggen dat de regelgeving goed heeft gewerkt en dat het allemaal goed geregeld is, maar in de meeste gevallen kan je ook spreken van doogewoon geluk.
Precies, en dat gezond boeren verstand gebruiken begint al met het op orde hebben van je zaakjes. En dus zorgen voor registratie. Gaat het mis ben je afgedekt en wordt zo'n incident makkelijker weggezet onder grote pech. Nu zorg je er zelf voor dat je organisatie nog eens onder de loep wordt genomen, reken maar dat men erg nieuwschierig is hoe het nu kan dat er zomaar 2 personen urenlang onder het puin hebben gelegen zonder dat men hun gemist heeft. 998765
Gelukkig heeft een onderneming nog genoeg tijd hier voor, met alles wat ze al moeten bijhouden en administreren. Leuk voor in de theorie, maar als je hieraan begint kan ik nog wel 10 dingen opnoemen die je als bedrijf zou moeten bijhoudenSlap excuus, wat ook nog eens nergens over gaat. Als bedrijf heb je nu eenmaal te maken met regels, en die regels zijn er ook om een bedrijf te beschermen tegen ellende als er iets mis gaat. En als je dat allemaal niet wil moet je gewoon de deuren sluiten. ::)
Slap excuus, wat ook nog eens nergens over gaat.Ik wens je veel succes om bij de meeste bedrijven een dergelijk systeem als wat jij hier pretendeert in te voeren en 100% dekkend te krijgen.
Ik wens je veel succes om bij de meeste bedrijven een dergelijk systeem als wat jij hier pretendeert in te voeren en 100% dekkend te krijgen.Tja, dan ook niet zeuren als er iemand een poosje pleitte is en gewoon dood over zwaar gewond is na een incident. Terwijl die eerder gevonden had kunnen worden door een simpele registratie. ::)
In veruit de meeste gevallen onmogelijk.
© NIBHV, 2010 pagina 8
Geef aan hoeveel personeel van derden, onder beheer van het eigen bedrijf, op welke tijdstippen aanwezig zijn. Hierbij valt te denken aan beveiligingsdienst,
schoonmaakpersoneel, catering e.d. Vermeld tevens voor elke andere organisatie wie de contactpersoon is binnen het bedrijf. Geef ook het aantal minder zelfredzame medewerkers van derden aan. Stel derden op de hoogte van de regels rond veiligheid en milieu (zie voor een voorbeeld cd-rom).
Bezoekers:
Geef aan hoe er wordt omgegaan met bezoekers en wie er verantwoordelijk is voor een bezoeker bij een incident. Hoeveel bezoekers zijn er maximaal op welke tijdstippen te verwachten? Wat zijn de activiteiten van deze bezoekers? Geef ook het aantal minder zelfredzame bezoekers aan.
Het aantal aanwezigen
De BHV moet afgestemd zijn op het aantal aanwezige werknemers: de eigen werknemers en werknemers van andere werkgevers. De BHV moet ook rekening houden met aanwezige bezoekers, zoals klanten, patiënten en scholieren. Dit is met name van belang in
verband met ontruiming, bijvoorbeeld bij brand of bommeldingen.
Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
De werkgever is in het kader van de Arbowet primair verantwoordelijk voor de BHV binnen het eigen bedrijf. De Arbowet verplicht werkgevers bovendien om rekening te houden met de aanwezigheid van werknemers van een andere werkgever, zoals werknemers van een schoonmaak-, beveiligings- of onderhoudsbedrijf. Het is aan de samenwerkende werkgevers om afspraken te maken over de BHV-inzet
Rekening houden met... is heel wat anders als het registreren van...Alleen moet je dus wel weten hoeveel mensen in je bedrijf verblijven. En dus zul je je bezoekers moeten registreren. Ook in het belang van het bedrijf zelf, aangezien de bezoekers wel onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen.
Je kan prima rekening houden met, en toch niet registreren.
Geef aan hoeveel personeel van derden, onder beheer van het eigen bedrijf, op welke tijdstippen aanwezig zijn. Hierbij valt te denken aan beveiligingsdienst,
schoonmaakpersoneel, catering e.d. Vermeld tevens voor elke andere organisatie wie de contactpersoon is binnen het bedrijf. Geef ook het aantal minder zelfredzame medewerkers van derden aan. Stel derden op de hoogte van de regels rond veiligheid en milieu (zie voor een voorbeeld cd-rom).
Bezoekers:
Geef aan hoe er wordt omgegaan met bezoekers en wie er verantwoordelijk is voor een bezoeker bij een incident.
2. Voor wie is de werkgever verantwoordelijk?
Antwoord: De werkgever is verantwoordelijk voor veiligheid en gezondheid van:
de eigen werknemers;ingeleende werknemers, uitzendkrachten, stagiairs en vakantiewerkers; anderen,die als gevolg van de werkzaamheden van bedoelde werkgever gevaar lopen, zoals medewerkers van andere werkgevers, zelfstandigen zonder personeel (zzp-ers), bezoekers, verkeersdeelnemers, omwonenden, maar ook onbevoegden die zich toegang verschaffen tot de bouwplaats, bijvoorbeeld kinderen.
Je bent absoluut verantwoordelijk. Maar er staat voor de derde keer niet dat je ze moet registreren.Nee, is dan niet verplicht, maar wel dat het verrekte handig is om te weten wie en hoeveel er binnen zijn, en dan is zo'n registratie wel weer verrekte handig.
Is een sluitende bezoekersregistratie verplicht?
In artikel 3.1. lid e staat genoemd dat de werkgever doeltreffende maatregelen moet treffen op het gebied van de eerste hulp bij ongevallen, de brandbestrijding en de evacuatie van werknemers en andere aanwezige personen, en doeltreffende verbindingen worden onderhouden met de desbetreffende externe hulpverleningsorganisaties. In de praktijk houdt dat in dat je moet weten wie er binnen in het pand is, anders hou je hier geen rekening mee. Een sluitende bezoekersregistratie is hierbij een hulpmiddel.
En bij bepaalde bedrijven dien je vooraf aangemeld zijn, en wordt je eerst ingeschreven voor je uberhaupt er naar binnen kan/mag.
Boek drop je bij de receptie, en dat boek gaat mee naar buiten in geval van. Zo simpel kan het zijn.En dan maar hopen dat de receptie verstevigd gebouwd is, zodat dat deel bij een instorting overeind blijft staan.
Heb je een groot bedrijf laat je als procedure gelden dat iemand aangemeld moet zijn, of zich eerst meld bij de receptie en zich daar inschrijft bij aankomst.Succes met het invoeren bij de gemiddelde winkel, of nog tal van bedrijfslocaties welke tientallen bezoekers per uur trekken.
Bottom-line:Juist. En men zal ook moeten kijken naar de wijze waarop de slachtoffers op genoemde locatie terecht zijn gekomen.
Het bedrijf is verantwoordelijk. Het was immers het bedrijf die aangaf dat iedereen buiten was.
Dan grijpen we weer terug naar de citaten waar beschreven stond wanneer een BHV-organisatie verplicht was. En dat was bij ieder bedrijf, tenzij het een eenmansbedrijf is. Een winkel is nog steeds een bedrijf. Bij de gemiddelde supermarkt, bouwmarkt, of meubelhandel of de Ikea werken meer dan 1 persoon en heeft dus een BHV-organisatie. En die BHV-organisatie is verantwoordelijk voor het ontruimen van het pand bij een incident. Gaat daarin iets mis heeft het bedrijf alweer een probleem.
Succes met het invoeren bij de gemiddelde winkel, of nog tal van bedrijfslocaties welke tientallen bezoekers per uur trekken.
Registratie is leuk, maar zeker geen wondermiddel, en al helemaal geen "moet" Dat is het enige wat ik zeg. Zolang je goed kan onderbouwen waarom je het niet hebt, dan hoeft dat geen enkel probleem te zijn.
simpel omdat dit gewoon niet uit te leggen valt.Dat is een voorbarige conclusie, gebaseerd op vrijwel geen enkele kennis van de inhoudelijke informatie. Gelukkig werk je niet bij de arbeidsinspectie, want die mindset hoort niet in een onderzoek thuis.
controleer aanwezigheid werknemers op verzamelplaatsErgens lijkt iemand vergeten te vragen of er nog derden aanwezig waren.
Waar het hier omgaat is dat je wel een verrekt goed excuus moet hebben om je bezoekers niet te registreren. Vandaar dat veel bedrijven gewoon hun bezoekers registreren. En let wel, dat registreren is al het simpel invullen van een bezoekersboek waarin de datum, naam bezoeker, doel bezoek, contactpersoon/afspraak met, tijd aankomst, tijd vertrek en paraaf in gevuld dienen te worden. Boek drop je bij de receptie, en dat boek gaat mee naar buiten in geval van. Zo simpel kan het zijn. Daar heb je helemaal geen dure systemen voor nodig. Heb je een groot bedrijf laat je als procedure gelden dat iemand aangemeld moet zijn, of zich eerst meld bij de receptie en zich daar inschrijft bij aankomst.Ik snap niet waarom registraties zo heilig worden geacht. Ze zijn zo onzeker als de pest. Ik heb nu drie ontruimingen meegemaakt van grote kantoor panden ivm een brandmelding die later vals bleek te zijn (twee maal RWS en 1 maal Kadaster). Beiden hebben bezoekerspasjes en personeelspasjes. Hierbij loopt iedereen naar buiten door hoofd en nooduitgangen zonder zich af te melden en er wordt niet goed verzameld. Mensen lopen weg, gaan winkelen of gaan weg omdat hun afspraak buiten afgerond wordt. Dus het is een gotspe dat je op basis van dit soort registraties kunt zien wie er wel of niet binnen zijn. Alleen al omdat ieder zonder uit te loggen het pand verlaat.
Zoals gezegd vallen bezoekers onder de verantwoordelijkheid van een bedrijf, dus je hebt als bedrijf er alle belang bij dat je exact weet hoeveel mensen er op moment van het incident binnen zijn. Het kan je een hoop gezeur schelen.
Precies, en dat gezond boeren verstand gebruiken begint al met het op orde hebben van je zaakjes. En dus zorgen voor registratie. Gaat het mis ben je afgedekt en wordt zo'n incident makkelijker weggezet onder grote pech. Nu zorg je er zelf voor dat je organisatie nog eens onder de loep wordt genomen, reken maar dat men erg nieuwschierig is hoe het nu kan dat er zomaar 2 personen urenlang onder het puin hebben gelegen zonder dat men hun gemist heeft. 998765