Ik weet dat Haaglanden de eerste was, zie bijv. dit overicht op regio15.nl: http://www.regio15.nl/brandweer/brwvoertuigen (http://www.regio15.nl/brandweer/brwvoertuigen)
En regio Friesland heeft de eerste voertuigen ook inmiddels omgenummerd geloof ik.
Ik heb een foto gezien van de nieuwe TAS 4747 voor post Kruiningen (Zeeland) met roepnummer 19-4747, dus Zeeland zal er ook mee beginnen mag ik aannemen.
Amsterdam ook. weet ik
Maar gebruikt ze absoluut niet, en het zal altijd 'Autospuit Dirk, Ladder Dirk, Autospuit Hendrik en Ladder Hendrik' etc. blijven, daar zet ik gebak op in!
Maar gebruikt ze absoluut niet, en het zal altijd 'Autospuit Dirk, Ladder Dirk, Autospuit Hendrik en Ladder Hendrik' etc. blijven, daar zet ik gebak op in!
Vervelende is namelijk dat alle TS'n eindigen op 30, en je dus heel goed moet luisteren naar wie er wordt opgeroepen. En met uitwisslen van voertuigen(reparatie en onderhoud) kan het maar zo zijn dat er op drie buro's blusvoertuigen staan met 77 en dan een volgnummer. Dus waar is dan het voordeel dat je weet van welke kazerne een voertuig komt.( leuk bedacht achter een buro door iemand die niet uit de praktijk komt)
De AGS meldde zich laatst wél met het nieuwe (en oude :P) roepnummer ;D
Dan moet je gewoon vaste nummers aan buro's geven, en bij wissleing van voertuigen ivm defect of aflossen dit voertuig omnummeren. Dus Escamp lost af aan Scheveningen, wordt het de 74-30 wordt 71-30. Desnoods indien het langere tijd wordt werken met magneet nummers voor reserve voertuigen.
0 Personenvervoer (DA, DB, etc)
1 Waterongevallenvoertuigen (WO, WOA,BRV, etc)
2 Gevaarlijke stoffen (OGS, ROGS, AGS, etc)
3 Tankautospuiten
4 Tankautospuiten bosbrandbestrijding
5 Redmaterieel (HW, AL,etc)
6 Bijzondere brandbestrijding
7 Hulpverlening (HV1, HV2, etc)
8 Overig materieel
9 (91 t/m 94) Staf en commandovoering (HOvD, OvD, etc)
(95 t/m 99) Oefenen en technische diensten
Als we het toch over nadelen van dit systeem hebben... ;)
Een groot nadeel vind ik dat je niet direct weet met wat voor soort voertuig je van doen hebt. Nog even het lijstje:
Even een paar voorbeelden:
0 --> kan zowel DA als DB zijn (maar dat is ook niet zo belangrijk)
Dat lijkt me wel duidelijk. Voor hoogwerkers zijn de cijfers 50 en 51 gereserveerd, 52 en 53 zijn voor de autoladders. Daar ga je wel aan wennen als de nieuwe roepnummers ingevoerd zijn ;)
5 --> wanneer heb je nu te maken met een AL en wanneer met een HW? Aan de hand van het volgnummer kan je daar natuurlijk onderscheid in aanbrengen, maar het is toch even nadenken.
8 --> overig materieel; dat kunnen helemaal honderdduizend dingen zijn.
9 --> het is nogal een verschil of je met een officier te maken hebt of met iemand van de TD (niets ten nadele van de TD overigens)
Voor hoogwerkers zijn de cijfers 50 en 51 gereserveerd, 52 en 53 zijn voor de autoladders.
Weet je dat heel zeker? Volgens mij is dat slechts in Haaglanden toevallig zo. Het is namelijk wel erg vreemd dat ze in zo'n landelijk plan 54 t/m 59 volledig onbenut laten. Als er echt op landelijk niveau een duidelijke scheiding tussen AL en HW zou zijn, dan zouden ze (in mijn optiek) beiden 5 nummers gereserveerd krijgen, dus 50 t/m 54 en 55 t/m 59.
Nouja, ik ben hier idd uitgegaan van het Haagsche...
Tsja, nu valt er volgens mij ook weinig informatie te halen uit roepnummers...nu is het wel zo dat in Zeist de dienstauto's 'lage' nummers hebben (eindigend op 5 t/m 11) en de dienstbussen wat hoger, maar ik weet niet of dat in alle korpsen zo is. Erg veel lijkt het me niet uitmaken, een dienstauto wordt zelden via p2000 opgeroepen en als je het voertuig ziet staan neem ik aan dat je ook zonder het roepnummer in kan schatten of het een auto of bus is ;DDat lijkt me wel duidelijk. Voor hoogwerkers zijn de cijfers 50 en 51 gereserveerd, 52 en 53 zijn voor de autoladders. Daar ga je wel aan wennen als de nieuwe roepnummers ingevoerd zijn ;)
Erg veel lijkt het me niet uitmaken, een dienstauto wordt zelden via p2000 opgeroepen en als je het voertuig ziet staan neem ik aan dat je ook zonder het roepnummer in kan schatten of het een auto of bus is ;DDat lijkt me wel duidelijk.
Even zonder geintjes; het enige dat het Rotterdamse roepnummersysteem mist is de toevoeging van de regio... en de kans is ook groot dat je landelijk veel op elkaar lijkende roepnummers gaat krijgen... ;)
Joh denk toch eens wat meer in oplossingen in plaats van problemen ;)Haha, ik ben niet zo van dat construeren en problemen oplossen. Ik constateer wel ;D
14-TS-311 of TS-14311 hehehe :P
Ik heb het hier ook over autospuiten en ladders ;) En ja, Maarten, altijd is lang, maar ik durf er een doos gebak op te zetten...
Bij de verschillende regio's die er nu mee bezig zijn (of al gebruiken) zie ik de meest uiteenlopende verschillen dus elke regio geeft er helaas weer een volstrekt eigen draai aan. In ZaWa worden volgens mij, zoals ik al zei, louter tientallen gebruikt voor de posten. In Amsterdam heb ik al gezien dat spuiten van verschillende posten hetzelfde "postnummer" hebben. Goed, als er een korps (of district) is met meer dan 10 posten dan wordt het lastig, maar ook daar valt natuurlijk wel een mouw aan te passen...
Gaat heel NL nog over op deze nummering??
Wij zijn ook reeds overgestapt op deze nummering! En dan heb ik het over Regio IJsselland (zelf ben ik lid van korps dedemsvaart, gemeente Hardenberg).
Zal ff voorbeeld noemen van hoe het bij ons in de post was en hoe het nu is.
1e TAS was 30-545 (nu 04-2336)
2e TAS was 30-546 (nu 04-2337)
PM 4x4 was 30-562 (nu 04-2306)
MSA was 30-516 (nu 04-2366)
VTA was 101 nu 04-2376)
Voordeel van deze nummering is dat ze uniek zijn. Dus nergens in Nederland heeft een voertuig hetzelfe roepnummer als deze nieuwe. Voorheen kwam het wel eens voor dat er ergens anders nog een 545 rondreed (oude nummer van onze 1e TS). Wel met een ander regionummer welliswaar maar toch zelfde auto nummer. Dat is nu verleden tijd.
Gaat heel NL nog over op deze nummering??
Nee.. als iedereen overstapt naar de nummering die het NVBR voorstelt is er maar 1 2336..
04 is regiocode (uniek)
23 is gemeente (uniek)
36 is voertuignr (uniek
Deze combinatie zou dus geheel uniek zijn, dus er zou dan ook geen 13-2336 kunnen zijn bijvoorbeeld.
Ten minste... naar mijn info!!
Als je tabellen nodig hebt om te weten met welk en met welk soort voertuig je te maken hebt, deugt het systeem natuurlijk niet. Amsterdam heeft één van de grootste brandweerkorpsen en het meest simpele systeem. Daar zou ik ook niet vanaf stappen.
IJsselland is afgelopen zomer omgenummerd en de VNOG volgt dit jaar. Heeft ook te maken met de fusie van beide meldkamers.
Met het omnummeren van de voertuigen in de nieuwe gemeente Zuidplas lijkt het dat Hollands-Midden het NVBR plan niet uitvoert.
Ten eerste gebruiken ze slechts 3 cijfers en geven TSen het nummer 4, wat voor natuurbrandbestrijdings TSen is bedoeld.
Dit is een beetje tegenstrijdig. Je zegt zelf al dat ze het nieuwe plan niet gebruiken, dus kun je er ook niet uit afleiden wat zij met die 4 bedoelen.
Dat kan binnen HUN plan dus nooit voor natuurbrandbestrijding staan.
Ik moet zeggen dat ik het Rotterdamse model ook helderder vind. Het is minder nadenken en samenstellen. Ik denk dat iemand die bij een groter incident het overzicht moet houden sneller ziet wat voor voertuigen er ter plaatse zijn.
Bij grotere incidenten zal er vaak gebruik worden gemaakt van de roepnummers die bij de pelotons horen (100, 110, 120, 130, 140). Hierdoor is het niet nodig om de voertuignummers te moeten onthouden. Aan het nummer kun je dan ook het soort voertuig herkennen.Hier heb je me :)
Ik denk dat voor veel mensen geldt dat ze het 'eigen' systeem het beste vinden. In Groningen kun je op dit moment aan de nummers al zien wat voor soort voertuig het is. Nummers eindigend op 2X en 3X zijn TS'en, op 5X zijn redvoertuigen en op 7X zijn HV'en. De commandovoertuigen eindigen op 9X. Uit mijn eigen gebied weet ik (bijna) precies welk roepnummer bij welk voertuig hoort, dus voor mij is dit systeem het meest herkenbaar.
Met de samenvoeging van de drie noordelijke meldkamers zullen trouwens alle voertuigen in Groningen, Friesland en Drenthe omgenummerd worden volgens het NVBR-systeem.
Voorbeeld
De regio Gelderland-Zuid heeft als nummer 08, het cluster Millingen aan de Rijn-Ubbergen-Groesbeek heeft als nummer 1, de kazerne van Millingen aan de Rijn heeft als nummer 2 en een TS wordt aangeduid met het nummer 3. De eerste TS krijgt het volgnummer 1.
Eerste tankautospuit Millingen aan de Rijn:
Voertuignummer: 08-1231
Roepnummer: 12 31
Bron: Regionale Nieuwsbrief Brandweer Gelderland-Zuid
Om Haaglanden als voorbeeld te nemen:
De eerste TS in Loosduinen is de 15-7730, Waarom kiezen ze hier voor het 1e voertuig in volgorde om een 'xxx1' te geven, en geen 'xxx0'?
De eerste TS in Loosduinen is de 15-7730, Waarom kiezen ze hier voor het 1e voertuig in volgorde om een 'xxx1' te geven, en geen 'xxx0'?
Omdat bepaalde regio's er voor kiezen om de xx-xx30 voor reservetankautospuiten te gebruiken en de xx-xx39 voor opleidingstankautospuiten en,ze vinden het is logischer om met een 1 de eerste spuit,een 2 de tweede spuit,enz.,van een post aan te geven.
Goeie vraag. De exacte reden weet ik niet, maar een overweging in Haaglanden zou geweest kunnen zijn om het radioverkeer zo kort mogelijk te houden.Thanks!
"der-tig" zijn immers twee lettergrepen en "één-en-der-tig" zijn er vier. Of dat echt een rol kan spelen weet ik niet, maar het schiet me nu even ter plekke te binnen
Thanks!
Goeie vraag. De exacte reden weet ik niet, maar een overweging in Haaglanden zou geweest kunnen zijn om het radioverkeer zo kort mogelijk te houden.
"der-tig" zijn immers twee lettergrepen en "één-en-der-tig" zijn er vier.
Haha, en het leuke is dat er ondertussen weer gewoon de kazerne naam aan het roepnummer wordt toegevoegd, dus Centrum 78.30 en Loosduinen 77.30. ( en soms zelfs Autopsuit Scheveningen 71.30 door centralisten)
Weet iemand wie (/welke korpsen) in de commissie gezetten hebben die dit bedacht hebben?
Voor zover ik weet :
- Amsterdam-Amstelland
- Haaglanden
- Hollands-Midden
Het gekke is alleen dat Hollands-Midden met een totaal ander roepnummerplan bezig lijkt te zijn...
Twente en Midden- & West-Brabant schijnen de pilotregio's te zijn geweest, maar aangezien zij die roepnummers al jaren gebruiken moet dit plan dus blijkbaar ook vrij oud zijn. Wel hebben zij wat kleine afwijkingen tov het uiteindelijke systeem, maar dat had ik een paar pagina's terug al gemeld.
NVBR = Nederlandse Vereniging Brandweer en Rampenbestrijding. Of te wel lijkt mij dit een idee niet van 1 persoon of regio maar breed bedacht.
Als er bv iemand uit HM in die werkgroep zit weet ik niet of deze al deskundige zelf mee praat of dat ie dat namens zijn/haar regio doet. Als dit laatste het geval is is het idd vreemd dat HM met andere nummers bezig is. Wel is het zo dat het nieuwe roepnummerplan in HM nog steeds niet doorgevoerd is, alleen bij nieuwe voertuigen. Dat zegt toch wel wat denk ik........ Of te wel ze zijn het er niet over eens of hun plan wel door moet gaan.
Logische opbouw
In het nieuwe systeem heeft het voertuignummer een logische opbouw gekregen. Het voertuignummer bestaat uit zes cijfers en een koppelteken. De eerste twee cijfers betreffen het nummer van de regio. Gelderland-Zuid heeft het nummer 08 gekregen. Dus het nummer van elk voertuig in de regio begint met 08. Na dit nummer volgt het koppelteken (-). Het derde cijfer betreft het nummer van het brandweercluster en het vierde cijfer slaat op het kazernenummer. Het type materieel wordt aangeduid met het vijfde cijfer. Zo heeft een tankautospuit nummer '3' gekregen. Het zesde en tevens laatste cijfer van het voertuignummer betreft het volgnummer.
Het roepnummer bestaat uit de laatste vier cijfers van het voertuignummer.
Voorbeeld
De regio Gelderland-Zuid heeft als nummer 08, het cluster Millingen aan de Rijn-Ubbergen-Groesbeek heeft als nummer 1, de kazerne van Millingen aan de Rijn heeft als nummer 2 en een TS wordt aangeduid met het nummer 3. De eerste TS krijgt het volgnummer 1.
Eerste tankautospuit Millingen aan de Rijn:
Voertuignummer: 08-1231
Roepnummer: 12 31
Bron: Regionale Nieuwsbrief Brandweer Gelderland-Zuid
Wat is nu echt het voordeel van dit systeem boven zoals men het deed/doet in Haaglanden, Rotterdam, Amsterdam, enz? Ga je nu een systeem ontwikkelen voor de weinige keren dat je een andere regio moet ondersteunen (, 1% van je werk) of ga je een systeem ontwikkelen dat goed werkt in de dagelijkse praktijk? Voor korpsen die missschien 20 uitrukken op jaar basis hebben maakt het allemaal niet uit.
De toekomstgedachte is dat er in Nederland voor alle operationele brandweermaterieel een eenduidige nummering komt wat de herkenbaarheid bij (grootschaliger) inzet vergroot en de coördinatie inzichtelijker maakt.Leuk dat het ontwikkeld is voor grootschalig optreden, en misschien werkt het dan wel, maar in de dagelijkse praktijk is de doctrine al weer losgelaten en valt men gewoon terug in het `bijna`oude roepnummer systeem.
Bijzonderheden
Het nationaal nummerplan brandweer is dit jaar (2012) getoetst
In Zeeland is alleen het stadsgewest en wat regionaal OGS materiaal een half jaar geleden overgegaan, daarna waren de plakstickers op e050
Kan ook zijn dat ze meteen omnummeren als ze strakjes samen gaan met West-Brabant ;)
Haaglanden en Hollands Midden (Noord-Haaglanden voor insiders) gaan ook het e.e.a. omgooien.bedankt voor deze info ;D had net de huidige nummering na veel zoeken en navragen klaar :'( gaan ze weer veranderen.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1129651 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1129651)
bedankt voor deze info ;D had net de huidige nummering na veel zoeken en navragen klaar :'( gaan ze weer veranderen.De voertuignummers zelf wijzigen niet (de tientallen en eenheden), alleen de kazernenummers (duizendtallen en honderdtallen) van het roepnummer. De 'tweede helft' blijft sowieso gelijk.
maar mocht je van haaglanden meer nieuwe voertuignummers tegen komen dan hou ik me aan bevolen O0 nogmaals bedankt
De voertuignummers zelf wijzigen niet (de tientallen en eenheden), alleen de kazernenummers (duizendtallen en honderdtallen) van het roepnummer. De 'tweede helft' blijft sowieso gelijk.bedankt dat scheelt in ieder geval weer :)
De voertuignummers zelf wijzigen niet (de tientallen en eenheden), alleen de kazernenummers (duizendtallen en honderdtallen) van het roepnummer. De 'tweede helft' blijft sowieso gelijk.Dat geldt niet voor alle regio's. In ieder geval niet voor Flevoland, waar de omnummering nog in gang is. Een paar voorbeelden: 25-642 (TAS Almere-Buiten) is nu 25-4132, 25-644 (TAS Almere-Haven) is nu 25-4133, 25-652 (HW Almere-Stad) is nu 25-4151, 25-352 (HW Lelystad) is nu 25-5151.
Dat geldt niet voor alle regio's. In ieder geval niet voor Flevoland, waar de omnummering nog in gang is. Een paar voorbeelden: 25-642 (TAS Almere-Buiten) is nu 25-4132, 25-644 (TAS Almere-Haven) is nu 25-4133, 25-652 (HW Almere-Stad) is nu 25-4151, 25-352 (HW Lelystad) is nu 25-5151.Ik citeerde een bericht welke over Haaglanden/Hollands Midden ging ;-)
Dat geldt niet voor alle regio's. In ieder geval niet voor Flevoland, waar de omnummering nog in gang is. Een paar voorbeelden: 25-642 (TAS Almere-Buiten) is nu 25-4132, 25-644 (TAS Almere-Haven) is nu 25-4133, 25-652 (HW Almere-Stad) is nu 25-4151, 25-352 (HW Lelystad) is nu 25-5151.in ieder geval is deze info ook heel welkom.
Ik citeerde een bericht welke over Haaglanden/Hollands Midden ging ;-)nog even een vraagje aan je weet je of de regionummers (15 en 16) blijven of veranderd dat ook.
Van andere regio's weet ik het niet O0
nog even een vraagje aan je weet je of de regionummers (15 en 16) blijven of veranderd dat ook.
De regionummers veranderen niet, alleen de kazernenummering, zodat 2 regio's in 1 nummerplan passen.bedankt voor de snelle reactie scheelt een hoop geschuif met en in mappen
in ieder geval is deze info ook heel welkom.In dat geval: dit is wat ik tot nu toe voor Flevoland (25-xxxx) heb, geconcludeerd uit meldingen met oude vs. meldingen met nieuwe voertuignummers:
bedankt
1503206 | BRW Katwijk (Chauffeurs ploeg 4) | |
1503247 | BRW Katwijk (Blusploeg 4) | |
1503252 | BRW Katwijk (Operationeel Bevelvoerder) |
0700011 | BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Noord Alarmcode) | |
0700029 | BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Noord) (Infocode) | |
0700623 | BRW Flevoland (Emmeloord) (Blusploeg 2A) | |
0700630 | BRW Flevoland (Marknesse) (Ploeg) | |
0701601 | BRW Flevoland (Emmeloord) (Besturing Kazerne) | |
0701602 | BRW Flevoland (Emmeloord) (Lichtkrant) |
zo kom ik ook aan de nieuwe roepnummers bedankt ;Dp2kflex
0700011 BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Noord Alarmcode) 0700029 BRW Veiligheidsregio Flevoland (OvD Noord) (Infocode) 0700623 BRW Flevoland (Emmeloord) (Blusploeg 2A) 0700630 BRW Flevoland (Marknesse) (Ploeg) 0701601 BRW Flevoland (Emmeloord) (Besturing Kazerne) 0701602 BRW Flevoland (Emmeloord) (Lichtkrant)
Cluster noord word de 25-6*** serie. OvD noord 25-991 word dan de 25-6091.
De 25-344 is de 25-5134 die momenteel (tijdelijk) in Marknesse staat.
zo kom ik ook aan de nieuwe roepnummers bedankt ;D
Deze komt er ook nog bij, 25-643 is de 25-4135 geworden ;-)Bedankt Wouter
Geef mij het Amsterdamse systeem maar: namen in plaats van nummers en klare taal, zoals "Ladder Nico", geen twijfel over wat daarmee bedoeld wordt.
Het zal even wennen zijn, maar vijf jaar nadat de nummers overal in het land zijn ingevoerd zal je niemand meer horen over autospuiten of tango sierra's. Immers; voor iedereen is dan duidelijk dat een xx3x-roepnummer een TS is, evenals de xx5x voor redvoertuigen of xx7x voor HV's. Wel zo overzichtelijk. Of het noodzakelijk is, is een ander verhaal.........
Ik denk het niet. Over vijf jaar heeft vast wel iemand weer wat nieuws bedacht.
Bijna iedere regio heeft of had een roepnummersysteem dat -voor ingewijden- goed te volgen was. Van de Amsterdamse AS Pieter, de Tango Sierra 23-1 in Rotterdam tot de tankautospuiten in de VRU die eindigen op een -2 of -3. Kennelijk was het een probleem dat er geen uniforme nummering was en heeft 'men' een landelijke standaard bedacht.Er was ook vroeg in het 5-tvo tijdperk al een indeling voor het gebruik van codes. Veel regio's hielden zich daar netjes aan, anderen bedachten hun eigen versies. Daar zal geen nieuw systeem aan helpen. Voor de liefhebber de oude indeling:
1200191 | BRW Midden- en West-Brabant (Breda) (BvD) | |
1201304 | BRW Midden- en West-Brabant (Breda) (HW) | |
1200198 | BRW Midden- en West-Brabant (Breda) (Kazernealarm) | |
1201925 | BRW Midden- en West-Brabant (Breda) (Lichtkrant) | |
1201300 | BRW Midden- en West-Brabant (Breda) (Techniek) |
1200009 | Officier van Dienst 6891 (info) Land van Heusden en Altena | |
1200019 | Officier van Dienst 6892 (info) Dongen / Waalwijk / Loon op Zand | |
1200706 | Blusgroep-1 Oosterhout | |
1201037 | Blusgroep-1 Almkerk | |
1201364 | Wegblokkering Oosterhout | |
1201920 | Lichtkrant Kazerne Almkerk | |
1201956 | Lichtkrant Kazerne Oosterhout | |
1201999 | Monitorcode Brandweer Midden en West Brabant |
Vraag me alleen af waarom er 20 voor staat. Is er al een samenvoeging met een andere regio aanstaande?Regio Midden West Brabant.
Mis ook nog Loon op ZandIs dat tegenwoordig niet gemeente Waalwijk na de laatste herindeling?
Lekker rommeltje straks dan. Krijg je straks 20-xx31 32 etc.. terwijl die voertuigen niet bij elkaar op de post staan
Lekker rommeltje straks dan. Krijg je straks 20-xx31 32 etc.. terwijl die voertuigen niet bij elkaar op de post staan
Je zult het hier in MWB zo wel moeten doen; bijv de gemeente Moerdijk heeft al 8 uitrukposten, je komt anders niet uit met de nummers!
Amsterdam, Drenthe, Groningen en Friesland heeft ook een nummerplan waarbij niet elke post zijn eigen nummer heeft. Kennemerland, Twente en zo weer wel.
Kort gezegd: Er is een uniform roepnummersysteem ontworpen dat door zeer veel regio's is geďmplementeerd, maar allemaal wel net even anders. Hoezo uniform :-\
Wat maakt dat nou uit? Het gaat erom dat je aan een voertuignummer direct ziet wat voor voertuig het is en van welke regio. Daarbij zijn de eerste en laatste 2 cijfers het belangrijkst. De post/gemeentenummers zijn minder belangrijk.
Als het niet had uitgemaakt dan had het er geen NVBR roepnummerplan bedacht hoeven worden. De informatie die ik heb kunnen vinden gaat erover om te uniformeren zodat o.a. de aansturing vanuit een meldkamer makkelijker verloopt (i.v.m. de schaalvergroting).
Voor mij persoonlijk zal het mij verder worst zijn :)
RemRoof
Flevoland is het ook niet per kazerne, maar per gemeente ingedeeld. Dat terwijl Gooi en Vechtstreek juist weer per kazerne heeft.En de grote grap komt nog als Flevoland, Gooi&Vechtstreek en Utrecht door 1 meldkamer bedient gaan worden. Ook omdat in Utrecht nog geen enkel voertuig is omgenummerd. 998765
Begreep dat beide regio's gebruik maken van een gezamelijk roepnummerplan.
En de grote grap komt nog als Flevoland, Gooi&Vechtstreek en Utrecht door 1 meldkamer bedient gaan worden. Ook omdat in Utrecht nog geen enkel voertuig is omgenummerd. 998765
En Utrecht heeft niet bepaald de meest gangbare roepnummerplan op dit moment... 0098Neuu, je ziet nog steeds terug dat 2 regio's zijn samengevoegt. 0098(Als de meldkamer Midden Nederland er uberhaupt nog komt)
En de grote grap komt nog als Flevoland, Gooi&Vechtstreek en Utrecht door 1 meldkamer bedient gaan worden. Ook omdat in Utrecht nog geen enkel voertuig is omgenummerd. 998765
Staat er nog een bepaalde termijn voor wanneer alle regio's overgegaan moeten zijn op de 6-cijferige (inclusief regio) roepnummers?
NATO spel alfabet of zo iets.
Als de NATO-roepnamen nu een beetje logisch zouden zijn (en niet Charlie Tango voor een combinatie-tankautospuit, dat ligt niet zo makkelijk met de wat grotere auto's op luchthavens...)
CE bedoel je waarschijnlijk?
Tuurlijk wel. De eerste en laatste 2 cijfers zijn vooral heel belangrijk omdat daar uit blijkt wat voor voertuig het is, en waar het vandaan komt. Voor de functionaliteit maakt het niet zoveel uit op welke post het voertuig staat.
Aan de eerste en laatste 2 kan iemand van de andere kant van 't land zien wat voor voertuig het is. Dat is het systeem. Zelfs wanneer je het uniform maakt kan ik aan de middelste cijfers nog niet zien van welke post het voertuig is. Dat zal je alsnog uit je hoofd moeten leren. Dan maakt het ook niet zoveel meer uit of je een gemeentenummer of een postnummer moet leren.
Die middelste cijfers zijn vooral belangrijk om onderscheid te maken. Anders rijden er veel auto's met hetzelfde nummer rond. Dat is niet de bedoeling.
In de regio Limburg Noord (23) hebben de eerste twee nummers te maken met een soort topografische indeling, niet zozeer een nummer per gemeente. Bij een gemeente met meerdere brandweerposten heeft elke post een eigen nummer.
Hieronder, voor zover ik weet, alle posten met nummers.
23-11## Mook (gemeente Mook & Middelaar)
23-12## Gennep (gemeente Gennep)
23-13## Bergen (gemeente Bergen)
23-14## Venray (gemeente Venray)
23-21## Meerlo (gemeente Horst a/d Maas)
23-22## Lottum (gemeente Horst a/d Maas)
23-23## Horst a/d Maas (gemeente Horst a/d Maas)
23-24## Sevenum (gemeente Horst a/d Maas)
23-25## Meijel (gemeente Peel & Maas)
23-26## Panningen (gemeente Peel & Maas)
23-27## Kessel (gemeente Peel & Maas)
23-28## Baarlo (gemeente Peel & Maas)
23-29## Maasbree (gemeente Peel & Maas)
23-31## Lomm (gemeente Venlo)
23-32## Venlo (gemeente Venlo)
23-33## Beesel-Reuver (gemeente Beesel)
23-34## Belfeld (gemeente Venlo)
23-41## Nederweert (gemeente Nederweert)
23-42## Roggel (gemeente Leudal)
23-43## Heythuysen (gemeente Leudal)
23-44## Weert (gemeente Weert)
23-45## Stramproy (gemeente Weert)
23-46## Hunsel (gemeente Leudal)
23-47## Grathem (gemeente Leudal)
23-51## Roermond (gemeente Roermond)
23-52## Montfort (gemeente Roerdalen)
23-53## Echt (gemeente Echt-Susteren)
23-54## Susteren (gemeente Echt-Susteren)
23-55## Wessem (gemeente Maasgouw)
23-56## Thorn (gemeente Maasgouw)
23-57## Stevensweert (gemeente Maasgouw)
23-61## Regio (da AGS, OVD-C)
Klopt Jos! Normaal zijn de middelste cijfers postnummers. In sommige regio's zijn de middelste cijfers echter de gemeentenummers.In LZ en ZL ziet het eruit alsof zij over zijn naar het NVBR systeem, maar in feite hebben zijn nog roepnummers die stammen uit de 5tvo tijd, waarbij er binnen deze regio's verschillende regionummers werden gebruikt. uit mijn hoofd 91,92 en 93 voor LZ en 74 en 75 voor ZL. Het 2e cijfer van de 5tvo is hier her eerste cijfer van het roepnummer.
In Limburg-zuid klopt er weinig van. Voor hun zijn de middelste cijfers het volgnummer.
Voorbeeldje:
Kazerne 1 heeft deze TS'sen in de uitruk
24-0131
24-0231
24-0331
Volgens mij kloppen diverse voertuigen dan nog niet, maar Limburg-Zuid is er heilig van overtuigt dat hun het goed doen en de rest fout.
In LZ en ZL ziet het eruit alsof zij over zijn naar het NVBR systeem, maar in feite hebben zijn nog roepnummers die stammen uit de 5tvo tijd, waarbij er binnen deze regio's verschillende regionummers werden gebruikt. uit mijn hoofd 91,92 en 93 voor LZ en 74 en 75 voor ZL. Het 2e cijfer van de 5tvo is hier her eerste cijfer van het roepnummer.
Met de overgang naar LMO zullen ook zij wel moeten.
In de gemeente en de regio Nijmegen worden de middelste 2 cijfers wel consequent gebruikt om er posten mee aan te duiden:
20 algemene dienst
21 hoofdpost
22 post Nijmegen Noord
23 post Nijmegen West
24 post NXP (bedrijfsbrandweer).
Gelet de nieuwe dienstvoertuigen:Het wordt aardig compleet: n.a.v. de foto van de nieuwe TS voor Oudenbosch kan ik concluderen dat de posten (3 stuks) in de gemeeente Halderberge het nummer 12 krijgen, dus 20-1231 voor Oudenbosch en dan 32 en 33 voor Hoeven en Oud-Gastel, wie welk wordt is nog even de vraag...
Regio 20 Ambulanten Voertuigen 20-009*
Almkerk 20-560*
Alphen 20-750*
Diessen 20-920*
Dongen 20-730*
Dorst 20-530*
Dussen 20-550* (Gelijk aan Hank, Sleeuwijk en Werkendam)
Etten-Leur 20-340*
Genderen 20-510* (Gelijk aan Wijk en Aalburg)
Giessen 20-560* (Gelijk aan Woudrichem)
Gilze20-740*
Goirle 20-930*
Halsteren 20-150* (Gelijk aan Bergen op Zoom)
Hank 20-550* (Gelijk aan Dussen, Sleeuwijk en Werkendam)
Lage Zwaluwe 20-540* (Gelijk aan Made, Raamsdonksveer en Terheijden)
Made 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Raamsdonksveer en Terheijden)
Moerdijk Haven 20-110*
Oosterhout 20-500* en 20-530*
Raamsdonksveer 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Made en Terheijden)
Rijsbergen 20-320* (Gelijk aan Zundert)
Roosendaal 20-130*
Rucphen 20-330*
Sleeuwijk 20-550* (Gelijk aan Dussen, Hank en Werkendam)
Terheijden 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Made en Raamsdonksveer)
Tilburg-Centrum 20-900* 20-910* en 20-940*
Ulvenhout 20-310*
Waalwijk 20-700* en 20-710*
Werkendam 20-550* (Gelijk aan Dussen, Hank en Sleeuwijk)
Wijk en Aalburg 20-510* (Gelijk aan Genderen)
Woudrichem 20-560* (Gelijk aan Giessen)
Zundert 20-320* (Gelijk aan Zundert)
Ben ik niet met je eens. Zoals gezegd; het is een richtlijn...Zie hem nu pas Arie, maar tegen die tijd zal er geen richtlijn meer zijn, maar een bindende regel. Dat kan ook niet anders, op die schaal.
1200038 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1 Alarmcode) | |
1200008 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1 Infocode) | |
1200052 | BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Infocode) |
AGS 1 + 2.
1 is in ieder geval 20-0022.p2kflex
1200038 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1 Alarmcode) 1200008 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG1 Infocode) 1200052 BRW Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (AG2 Infocode)
Gelet de nieuwe dienstvoertuigen:Wie is 20-1231..
Regio 20 Ambulanten Voertuigen 20-009*
Almkerk 20-560*
Alphen 20-750*
Diessen 20-920*
Dongen 20-730*
Dorst 20-530*
Dussen 20-550* (Gelijk aan Hank, Sleeuwijk en Werkendam)
Etten-Leur 20-340*
Genderen 20-510* (Gelijk aan Wijk en Aalburg)
Giessen 20-560* (Gelijk aan Woudrichem)
Gilze20-740*
Goirle 20-930*
Halsteren 20-150* (Gelijk aan Bergen op Zoom)
Hank 20-550* (Gelijk aan Dussen, Sleeuwijk en Werkendam)
Lage Zwaluwe 20-540* (Gelijk aan Made, Raamsdonksveer en Terheijden)
Made 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Raamsdonksveer en Terheijden)
Moerdijk Haven 20-110*
Oosterhout 20-500* en 20-530*
Raamsdonksveer 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Made en Terheijden)
Rijsbergen 20-320* (Gelijk aan Zundert)
Roosendaal 20-130*
Rucphen 20-330*
Sleeuwijk 20-550* (Gelijk aan Dussen, Hank en Werkendam)
Terheijden 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Made en Raamsdonksveer)
Tilburg-Centrum 20-900* 20-910* en 20-940*
Ulvenhout 20-310*
Waalwijk 20-700* en 20-710*
Werkendam 20-550* (Gelijk aan Dussen, Hank en Sleeuwijk)
Wijk en Aalburg 20-510* (Gelijk aan Genderen)
Woudrichem 20-560* (Gelijk aan Giessen)
Zundert 20-320* (Gelijk aan Zundert)
Naast regio 17 en 18 (RR en ZHZ) is Utrecht (09) de derde regio die nog niet is vernummerd.
Is er bekend of deze regio nog gaat vernummeren?
Naast regio 17 en 18 (RR en ZHZ) is Utrecht (09) de derde regio die nog niet is vernummerd.ik heb begrepen dat het voor ZHZ dit jaar gaat gebeuren, de nieuwe blusboot is al voorzien van zijn nieuwe nummer O0
Is er bekend of deze regio nog gaat vernummeren?
Foto's bij Ziegler even bekeken, is de 20-1233 en is voor Oud-Gastel (beide posten gemeente Halderberge, Hoeven zal dus zeer waarschijnlijk omgenummerd gaan worden naar 20-1232).Correctie: 20-1233 is voor Hoeven (volgens de site van Ziegler) en wordt Oud-Gastel dus 20-1232.
Zag ook bij Ziegler de nieuwe 20-3332 TS6 4x4 van Rucphen.
Gebruiken ze voor de TS6 4x4 geen 20-334x meer (roepnummer met een vier) ?
http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/projecten/tas-rucphen-gereed-voor-aflevering.html (http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/projecten/tas-rucphen-gereed-voor-aflevering.html)
;)
Op basis waarvan zijn eigenlijk de besluiten genomen welke categorieën voertuignummers er zijn? Ik doel dan op het **-**X* cijfer.
Ik verbaas mij erover dat OGS en Waterongevallen een complete eigen serie hebben terwijl er maar weinig voertuigen van zijn. Waarom is er niet gekozen om bijvoorbeeld de 1-serie te gebruiken voor Watertransport (SL/TW/etc.)? Daar zijn veel meer voertuigen van, en er wordt geen nummerreeks voor gereserveerd. Hier in Gelderland-Midden is maar 1 duikteam en zijn 6 bootjes. Verder is de hele **1* serie ongebruikt.
Het nummer zoals jij aangeeft: XX-XXXX wordt opgedeeld als volgt:
0 : Personenvervoer (DA, DB)
1 : Materieel waterongevallen (WO, boot, materieel RB)
2 : Materieel OGS (DA-AGS, GSH)
3 : Basiseenheid (TS volgens branchevoorschrift)
4 : Bos/duinbrandbestrijdingseenheid (TST-NB)
5 : Redvoertuigen (HW/AL)
6 : Bijzonder brandbestrijdingsmaterieel (WAH, DPH, SB)
7 : Hulpverleningsmaterieel (HV, HVH)
8 : Overig materieel (HA, "SIV")
9 : Staf- en Commandomaterieel (DA-OvD, VC, COH)
Stel de VRR gaat over. wat nu TS genoemd wordt is niet volgens branchevoorschrift. Dat is de SKTS.
Dan zou volgens bovenstaande de TS niet volgnummer 17-XX3X mogen voeren. Moeten die dan ook in de 17-XX6X nummers als vereenvoudigde TS6?
Daarnaast zie ik het verschil niet tussen een TS2 , niet branchebepakt en een SIV met 2 man. Beide in staat bv een autobrand (personenwagen) te blussen. Is net welke naam je eraan geeft.
Opvallend, want roepnamen als Cobra Ouderkerk en Autospuit IJsbrand zijn niet heel moeilijk.
Landelijk wel, wat heeft het voertuig van Oudekerk nog meer dan het cobra systeem? Is het opgebouwd zoals het demo voertuig van cobra met 2 man en verder geen ander materiaal bij zich of ingebouwd in een ander voertuig?
Landelijk wel, wat heeft het voertuig van Oudekerk nog meer dan het cobra systeem? Is het opgebouwd zoals het demo voertuig van cobra met 2 man en verder geen ander materiaal bij zich of ingebouwd in een ander voertuig?Wat is er onduidelijker een roepnummer voor de cobra waarbij er alleen bekend is dat het een bijzonder blusvoertuig is of een roepnaam waarbij je direct meld dat het een Cobra blussysteem is en niet een rietploeg of tankwagen welke ook een roepnummer in die bijzondere blusvoertuigen serie hebben.
Een autospuit heeft landelijk geen tank, uitzondering is A-A.
Zeer onduidelijk als je buiten de regio werkt.
Opvallend, want roepnamen als Cobra Ouderkerk en Autospuit IJsbrand zijn niet heel moeilijk. Als IJsbrand er ook kort Amsterdam bij roept is het helemaal klaar. Geen hogere wiskunde lijkt me.Dat Amsterdam binnen hun regio hun bekende namen gebruikt is geen probleem. Zodra er een voertuig buiten de regio gaat voor bijstand zoals met de Cobra, dan dient hij zich gewoon in te melden met zijn voertuignummer bij de bijstand vragende regio.
Ik weet niet hoe de voertuigen verschijnen op het scherm bij de betreffende MKB als ze statussen. Misschien dat daar het probleem zit.
Gelet de nieuwe dienstvoertuigen:Halderberge post Oudenbosch is 20-1202.
Regio 20 Ambulanten Voertuigen 20-009*
Almkerk 20-560*
Alphen 20-750*
Diessen 20-920*
Dongen 20-730*
Dorst 20-530*
Dussen 20-550* (Gelijk aan Hank, Sleeuwijk en Werkendam)
Etten-Leur 20-340*
Genderen 20-510* (Gelijk aan Wijk en Aalburg)
Giessen 20-560* (Gelijk aan Woudrichem)
Gilze20-740*
Goirle 20-930*
Halsteren 20-150* (Gelijk aan Bergen op Zoom)
Hank 20-550* (Gelijk aan Dussen, Sleeuwijk en Werkendam)
Lage Zwaluwe 20-540* (Gelijk aan Made, Raamsdonksveer en Terheijden)
Made 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Raamsdonksveer en Terheijden)
Moerdijk Haven 20-110*
Oosterhout 20-500* en 20-530*
Raamsdonksveer 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Made en Terheijden)
Rijsbergen 20-320* (Gelijk aan Zundert)
Roosendaal 20-130*
Rucphen 20-330*
Sleeuwijk 20-550* (Gelijk aan Dussen, Hank en Werkendam)
Terheijden 20-540* (Gelijk aan Lage Zwaluwe, Made en Raamsdonksveer)
Tilburg-Centrum 20-900* 20-910* en 20-940*
Ulvenhout 20-310*
Waalwijk 20-700* en 20-710*
Werkendam 20-550* (Gelijk aan Dussen, Hank en Sleeuwijk)
Wijk en Aalburg 20-510* (Gelijk aan Genderen)
Woudrichem 20-560* (Gelijk aan Giessen)
Zundert 20-320* (Gelijk aan Zundert)
In cluster west is het dan:
16xx= gem. Steenbergen.
Begreep wel dat de oude roepnummers blijven bestaan tot er een nieuw voertuig komt dus nog een hoop jaar twee roepnummers door elkaar.
Het is niet alleen een kwestie van oude nummers eraf en neiuwe erop, maar de mob moet ook geherprogrammeerd worden, neem ik aan?ja, vandaar de uitrol met de nieuwe apparatuur maar omdat dat vertraging opliep zou het met de grote beurt gebeuren. dus niet..
ja, vandaar de uitrol met de nieuwe apparatuur maar omdat dat vertraging opliep zou het met de grote beurt gebeuren. dus niet..+de kostprijs er van die niet in 1 keer was op te hoesten. Daarbij niet duidelijk wat de herindeling van takken zou zijn dat nog steeds niet duidelijk is.
ik heb begrepen dat het voor ZHZ dit jaar gaat gebeuren, de nieuwe blusboot is al voorzien van zijn nieuwe nummer O0
BrandweerBarendrecht @TS45_1 42 sec.Over enige tijd gaat onze regio, @Vr_RR , over op landelijk roepnummerplan vd brandweer. Ws wordt de 45-1 de 3631 en de 45-2 de 3632
BrandweerBarendrecht @TS45_1 42 sec.Over enige tijd gaat onze regio, @Vr_RR , over op landelijk roepnummerplan vd brandweer. Ws wordt de 45-1 de 3631 en de 45-2 de 3632
ZHZ zou per deze maand overgaan, maar is vooralsnog niet gebeurd.
Dat is uitgesteld.
1400100 | BRW Rotterdam-Rijnmond (OvD Waterweg) | |
1400221 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Rotterdam Frobenstraat) (Kazernealarm) | |
1400136 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Vlaardingen) (Kazernealarm) | |
1400999 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode) |
Benieuwd waarom men deze in de HV nummers heeft gestopt en niet in de TS nummers.komt eraan, RR en ZHZ worden geheel ongenummerd O0
komt eraan, RR en ZHZ worden geheel ongenummerd O0
p2kflex
1400100 BRW Rotterdam-Rijnmond (OvD Waterweg) 1400221 BRW Rotterdam-Rijnmond (Rotterdam Frobenstraat) (Kazernealarm) 1400136 BRW Rotterdam-Rijnmond (Vlaardingen) (Kazernealarm) 1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)
De TS/HV van Frobenstraat heeft vanaf nu dus 17-9072?!
De 9072 is een geheel nieuw voertuig tbv 25kV / Meetploeg en springkussen, vandaar al het nieuwe nummer. Vanaf 1 juni volgt de CT.
Waar staat dit voertuig?
Brw Albrandswaard @TS42_1 1 uurU kent ons al vele jaren als TS42-1. Op 1 juni gaat de nummering van de voertuigen veranderen. De TS41-1 zal "3231" worden (17-3231 voluit)
ZHZ zal waarschijnlijk ergens eind dit jaar over gaan.Wat ik hoorde, september.
ZHZ zal waarschijnlijk ergens eind dit jaar over gaan. De nummering zal (veel verrassend) tussen de 51 en 86 gaan liggen. Ook zouden er nog wat regionale voertuigen in de 9X-reeks geplaatst worden.
Wordt dat dan 18-51xx of 17-51xx? Sluit mooi aan achter de 17-50xx Maar daar regionr vaak niet genoemd wordt en er een gezamenlijke meldkamer komt vind ik het niet verrassend.
Holland Midden en Haaglanden hebben elk hun eigen regionummer en ik vermoed dat dat met Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid zo ook wel zal gaan. Immers zijn alle regio's nog op zichzelf met eigen regionummer.
VRR heeft 17-01xx t/m 17-50xx, ZHZ 18-51xx t/m 15-86. Voor de regionale eenheden heeft VRR 17-90xx t/m 17-93xx en ZHZ 18-94xx t/m 18-97xx.
Dit is gedaan omdat binnen de regio's gewerkt wordt met de laatste 4 nummers. Aangezien de meldkamers ZHZ en VRR samengaan,willen we voorkomen dat er binnen de 2 regio's gelijke (laatste vier) cijfers voorkomen. Wel zo makkelijk voor de centralisten. De postnummers zijn niet niet aan clusters, districten, gemeenten o.i.d. gekoppeld. Hierdoor voorkom je dat de nummering aangepast moet worden als er een cluster of gemeente veranderd (samengaan e.d.).
Zo is het nummerplan dus redelijke "toekomst-proof".
Dat is overigens geen onbekend concept volgens mij. Groningen, Friesland en Drenthe lijken het zelfde gedaan te hebben alsmede Flevoland en Gooi en Vechtstreek.
1400121 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Maassluis) (Korpsalarm) | |
1400136 | BRW Rotterdam-Rijnmond (Vlaardingen) (Kazernealarm) |
17:26:52 01-06-16 GROUP-1 Goedemiddag vanaf heden zijn alle eenheden omgenummerd, fijne avond.
Wat mij dan weer opvalt is dat RR het regionummer gebruikt in de alarmering. Dat vreet (tekst) ruimte en maakt het er volgens mij niet overzichtelijker op......
Is dat niet een landelijke trend?
Als ik even zo snel over P2000 scroll zie ik dat Friesland, Drenthe, Groningen, Twente, IJsselland, Flevoland, Noord Oost Gelderland, Noord Holland Noord, Kennemerland, Gooi en Vechtstreek, Zaanstreek-Waterland, Brabant Midden West (zover de nieuwe nummering), Limburg Noord en Zuid dit doen.
Goed dat je wat verder gekeken hebt dan ik gedaan had. Inderdaad zijn er meer regio's. Maar wat is een trend? :P Andere regio's doen het weer niet. We zien wel of en zo ja wat de landelijke standaard wordt. Maar als ik wel eens de alarmeringen heul veul voertuigen in RR zie dan zou ik het regionummer er af laten want anders past het niet meer op P2000, toch!?
Hoogstwaarschijnlijk VRU in juli/augustus en ZHZ in september.overgangsdatum zhz is me nog niet bekend, het blijft opvallend stil omtrent dit onderwerp in de regio :-\
HGL en HM alarmeren (nog) met 4 cijfers. Kan me zomaar voorstellen dat dit ook voor de gebruikers een stuk makkelijker leesbaar is.
Hoorde gisteren van een bevelvoerder dat in Limburg-Noord roepnummers van de brandweer gaan veranderen. Heeft iemand hier wat over gehoord/gelezen? En zo ja, wat gaat er veranderen dan aan de benummering? Volgens mij voldoen de roepnummers aan de richtlijnen van het roepnummerplan namelijk.
Hmm. Dat zou kunnen inderdaad. Maar er wordt al jaren gesproken dat de meldkamers samengaan maar tot op de dag van vandaag nog altijd 2 aparte meldkamers en hoe ik begreep van een centraliste blijft dit voorlopig nog wel zo.daar zal vast aan gewerkt worden hoor. De minister heeft bepaald dat ze moeten fuseren. Het lijkt mij niet dat wanneer 1 of beide meldkamers economisch zijn afgeschreven er nog een keer geďnvesteerd zal worden in een RAC, dat geld zal vast in de fusie meldkamer opgaan O0
Ze kunnen beter Limburg Zuid omnummeren. Daar klopt toch geen hout van.
Zag recent op p2000 dat de HW en HV van Tilburg/Centrum ook zijn voorzien van nieuwe roepnummers; gaat het nu op gang komen voor de oudere voertuigen?
Gefaseerde invoering per cluster.Gaat alleen om de nieuwe oude voertuigen. Voertuigen die hun levensverlening krijgen zoals ze dat noemen of op de lijst van vervanging staan worden niet omgenummerd.
Gehele regio is nu omgenummerd.
weet iemand of er zeer recent wijzigingen vwb het voertuigtype (het op 1 na laatste cijfer) in het NVBR nummerplan zijn doorgevoerd? De TST'en van VR MWB hebben sinds kort een 4 i.p.v. een 3 op die positie.
weet iemand of er zeer recent wijzigingen vwb het voertuigtype (het op 1 na laatste cijfer) in het NVBR nummerplan zijn doorgevoerd? De TST'en van VR MWB hebben sinds kort een 4 i.p.v. een 3 op die positie.