Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Rijkswaterstaat/wegbeheerders en berging => Topic gestart door: Hunter op 3 mei 2010, 19:14:38

Titel: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Hunter op 3 mei 2010, 19:14:38
Dit topic was er volgens mij nog niet :)

Eindhoven: veel auto's rijden verkeerd

EINDHOVEN - Op de Randweg Eindhoven rijden in één uur tijd 359 auto's verkeerd. Dat blijkt uit de eerste telling van Rijkswaterstaat.

Medewerkers hebben woensdag, buiten de spits om, op zes verkeerspunten een uur lang auto's geteld die verkeerd reden. Vooral op de snelweg A76 bij Eersel kiezen veel chauffeurs de verkeerde weg. In één uur telde Rijkswaterstaat daar 95 gevallen. Op de snelweg A2 bij Best viel het mee. Daar waren het er 20.

Rijkswaterstaat gaat de komende weken iedere woensdag buiten de spits auto's tellen. De bewegwijzering op de randweg blijkt volgens de overheidsinstantie voor veel chauffeurs onduidelijk. Vlak voor de autotellingen zijn elektronische borden geplaatst die automobilisten met de bestemming Eindhoven de goede kant op moeten sturen.

Als het onderzoek is afgerond hoopt Rijkswaterstaat te weten waarom zoveel voertuigen verkeerd rijden en neemt ze maatregelen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.omroepbrabant.nl%2FGraphics%2FImage.aspx%3Fobject%3DNews%26amp%3Bimage%3Ddalet_595474_001224ce.jpg&hash=7794f7bebb448f24c070b42f3d1dfdd6)

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1360591043/Eindhoven+veel+autos+rijden+verkeerd.aspx (http://www.omroepbrabant.nl/?news/1360591043/Eindhoven+veel+autos+rijden+verkeerd.aspx)
Titel: Re: Nieuwsberichten RWS / Wegbeheerders
Bericht door: Coldchurch op 4 mei 2010, 01:39:33
Waarschijnlijk omdat de meeste Tom-Tom-dingentjes deze nieuwe situatie niet kennen met de nieuwe parallelwegen.
Net als bij de A2 t.h.v. Den Bosch en bij Maarssen.
"Neem hier de afslag" maar daar staat nu opeens een vangrail...  ;D
Titel: Re: Nieuwsberichten RWS / Wegbeheerders
Bericht door: denkweb op 5 mei 2010, 10:35:48
Bij een IM wordt ook vaak door onduidelijke info verkeerd aangereden, het is een flink stuk om als je niet tijdig van baan wisselt.
Titel: Re: Nieuwsberichten RWS / Wegbeheerders
Bericht door: WIS op 22 augustus 2010, 12:09:09
Bij een ongeval op de A16 vlak voor de Drechttunnel zijn drie auto’s met elkaar in botsing gekomen, niemand raakte gewond.

Twee voertuigen, een personenauto en een jeep van Rijkswaterstaat, stonden aan de zijkant van de A16. Een derde auto ramde de de wagen van Rijkswaterstaat vol in de flank. Volgens de politie zijn er geen gewonden gevallen, er zaten blijkbaar geen personen in de stilstaande voertuigen.

Weer een mooi voorbeeld van rode kruizen negeren wat steeds meer voorkomt helaas....De chauffeur verklaarde ook dat die met van alles bezig was behalve met het verkeer.

&feature=player_embedded
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: DiNozzo op 23 augustus 2010, 09:38:34
Tsja ik zie het ook steeds vaker. Vooral op de trajecten waar regelmatig een baan is afgekruist om het invoegen sneller te laten verlopen zoals bij knooppunt Hoeverlaken. En dan staat er ineens een auto waarom de baan is afgekruist. ???
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Shave op 23 augustus 2010, 21:11:52
Videoreportage langste viaduct in aanbouw

23 augustus 2010, 14:11
Rijkswaterstaat zal maandagnacht tussen het knooppunt Raasdorp en de A10 een enorme dwarsligger gaan plaatsen. Deze enorme klus is nodig voor de bouw van het langste landviaduct van Nederland.

De dwarsligger, een soort steunbalk, is 27 meter lang en heeft een gewicht van 1 miljoen kilo. Met een speciale kraan (Launcher Gantry) worden de liggers aangebracht. Het viaduct dat in de Westrandweg (A5) komt te liggen is 3,3 kilometer en daarmee het langste landviaduct in Nederland.

Unieke werkzaamheden voor Nederland
Maandagnacht wordt in ongeveer twee uur tijd de dwarsligger over het spoortracé Amsterdam-Sloterdijk/Zaandam geplaatst. Een kolompijler met daarop de dwarsligger draait in zijn geheel 60 graden over het spoortracé. Het indraaien van de pijler met dwarsligger is op deze schaal nog niet eerder uitgevoerd. Het viaduct wordt deels boven de bestaande Basisweg in Amsterdam aangelegd.

Aanleg Tweede Coentunnel/Westrandweg (A5)
Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en de nieuwe Westrandweg (A5) zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk havengebied van Amsterdam. De A10 West wordt verbreed om een goede doorstroming te bevorderen van en naar de Coentunnel. Daarnaast wordt de A8 verbreed en wordt het Coenplein aangepast. Nadat de Tweede Coentunnel en de Westrandweg in 2012 gereed zijn, wordt de huidige Coentunnel gerenoveerd. Eind 2013 wordt het volledige tracé opengesteld.

Videoreportage van de plaatsing in het Verkeersjournaal De VID is maandagnacht aanwezig bij de plaatsing van de dwarsligger. Een videoverslag en meer informatie over de Westrandweg (A5) is dinsdag te zien in het Verkeersjournaal van de VID. Het journaal is links te vinden op de website boven de nieuwsitems. Het Verkeersjournaal is dinsdag vanaf het middaguur te bekijken.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: denkweb op 1 oktober 2010, 10:36:40
Logicx Bergingsbedrijven in Gelderland verkocht
27-09-2010 14:27

De bergingsactiviteiten en -vestigingen van Logicx Berging BV in Gelderland zijn verkocht aan Van Amerongen Berging. De buitenland- en combitransportactiviteiten van de vestigingen worden overgenomen door Logicx Apeldoorn.
Van de 56 medewerkers gaan er 41 mee naar Van Amerongen Berging. De nieuwe eigenaar neemt ook de huur van de panden over. De overige 15 medewerkers gaan over naar de vestiging in Apeldoorn.  

Hiermee zijn zes van de tien vestigingen die Logicx van de hand wil doen, verkocht. Het bedrijf gaat zich meer toeleggen op transport en is daarom een reorganisatie gestart.

Dus, terug van weggeweest: http://www.vanamerongenberging.nl (http://www.vanamerongenberging.nl)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Maarten op 2 oktober 2010, 23:17:11
Wat een bijzondere ontwikkeling ::)
Eerst worden flink wat grote bergers gekocht (zoals ook Huvers uit Rotterdam) en nu bedenkt men zich en wordt e.e.a. weer verkocht...

Je zou voor de grap eens moeten uitrekenen wat twee kort op elkaar volgens reorganisaties kosten. Houd je een leuke spaarpot aan over schat ik zo in :)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: denkweb op 6 oktober 2010, 12:43:00
Volgens mij had ik al vaker gezegd dat de bergingsbranche het kaliber van een soapserie heeft... maar juist omdat de werkzaamheden in het verlengde van de hulpverlening liggen (en de manier van werken daaraan inherent is, je moet een beetje gek zijn om het te blijven doen) lukt het gewoon niet om deze werkzaamheden onder het hoedje van een groot concern te plaatsen. Het heeft de ANWB 5 jaar gekost om dat (ondanks alle commentaar uit de branche zelf) te ondervinden.

Wat er overigens niet aan afdoet dat de ANWB fors heeft geinvesteerd in opleiding en professionalisering. Maar zonder het juiste gevoel kom je er gewoonweg niet. Een bedrijf dat eerst handelt en zich dan zorgen maakt om de betaling, hoe verkoop je dat als manager?  e050.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Brandpreventist op 13 november 2010, 15:17:41
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,45356.0.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,45356.0.html)  ;)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Frank. op 5 december 2010, 13:44:42
Minder files door weginspecteurs op de motor
Uitgegeven:    5 december 2010 10:11
Laatst gewijzigd:    5 december 2010 10:23


ROTTERDAM - Iedere minuut die een weginspecteur van Rijkswaterstaat eerder op de plaats van het ongeval is, scheelt drie minuten file aan de achterkant.

Rijkswaterstaat wil daarom in het komende anderhalf jaar veel vaker motoren inzetten om ongevallen op snelwegen tijdens de spits af te handelen. Rijkswaterstaat Zuid-Holland deed een succesvolle proef, die nu landelijke navolging krijgt.

Doordat inspecteurs op de motor sneller aanwezig zijn op de plaats van het ongeval dan collega’s in auto’s, lossen files achter het ongeluk in veel gevallen sneller op.

De motoren hebben vooral voordeel tijdens de spits, omdat zij niet achter aan hoeven te sluiten, maar tussen de auto's door kunnen rijden. Ook op wegen waar geen vluchtstrook is of spitsstroken zijn, hebben de motoren een duidelijk voordeel.

Half uur
''Tien minuten eerder ter plaatse, betekent achteraan de file een half uur minder lang wachten’’, aldus Sjef Verboekend, teamleider van de weginspecteurs.

Rijkswaterstaat liet onderzoeken of inspecteurs op de motor ook daadwerkelijk sneller zijn. Een onafhankelijk bureau concludeerde naar aanleiding van de pilot in Zuid-Holland en Utrecht dat met inspecteurs op de motor de doorstroming verbetert.

Tijdswinst buiten spits minimaal
Overigens is de tijdwinst buiten de spits minimaal en de motoren bewijzen vooral hun waarde bij minder grote incidenten waarbij geen gewonden zijn gevallen.

De tweewielers kunnen de auto's niet vervangen; ze zijn puur bedoeld om de eerste veiligheid en doorstroming te garanderen na een ongeval.

In de wegenruit rond Rotterdam rijden momenteel acht weginspecteurs op vier motoren. Ook in de regio Utrecht wordt gebruik gemaakt van een motor. In de komende anderhalf jaar moeten door heel Nederland circa 35 motoren worden ingezet, vooral op plekken waar drukte valt te verwachten.

Honderd inspecteurs
Dat is bij de grootste steden Amsterdam en Rotterdam, maar ook bij Arnhem, Nijmegen en op plaatsen waar evenementen worden gehouden. Daarvoor moet Rijkswaterstaat nog wel honderd inspecteurs opleiden.
© ANP

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2394673/minder-files-weginspecteurs-motor.html (http://www.nu.nl/binnenland/2394673/minder-files-weginspecteurs-motor.html)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: mfrankena op 6 december 2010, 18:57:58
3hj

leuk hoor, eindelijk eens een duidelijk en goed verhaal!
Wel massale aandacht ineens: TW West, RTL Nieuws, ANP etc. etc.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: piet60 op 27 april 2011, 18:04:23
Ik snap wel waarom en zelf nog wel bijna fout gereden.
Oorzaak: Vroeger vanuit Geldrop was Antwerp\Eersel rechtdoor en voor Denbosch naar rechts.
Nu is het omgekeerd en moet ge rechtsaf voor Antwerp. Gevoelgsmatig reed ik onlangs bijna rechtsaf naar Denbosch.
Ook richting zuiden gelijke toestand.
Eerst rechtdoor naar Geldrop\Venlo en rechtsaf naar Maastricht; nu rechtsaf sorteren voor Venlo en rechtdoor Maastricht.
Kom er wel niet vaak en moet er nog steeds aan wennen, macht der gewoonte, denk ik.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: HIT op 27 april 2011, 21:32:59
Ik snap wel waarom en zelf nog wel bijna fout gereden.
Oorzaak: Vroeger vanuit Geldrop was Antwerp\Eersel rechtdoor en voor Denbosch naar rechts.
Nu is het omgekeerd en moet ge rechtsaf voor Antwerp. Gevoelgsmatig reed ik onlangs bijna rechtsaf naar Denbosch.
Ook richting zuiden gelijke toestand.
Eerst rechtdoor naar Geldrop\Venlo en rechtsaf naar Maastricht; nu rechtsaf sorteren voor Venlo en rechtdoor Maastricht.
Kom er wel niet vaak en moet er nog steeds aan wennen, macht der gewoonte, denk ik.

Ik heb er veel gewerkt maar ik rijd nog verkeerd, ook omdat niet alles goed duidelijk staat aangegeven.
Te grote borden met teveel informatie ook, makkelijker zou zijn als er een bordje zou staan dat je voor Boxtel er niet af kan op de middenstroken.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: MJWB op 17 augustus 2011, 22:23:58
Het wordt binnenkort nog lachen,... Er komt een by-pass rond Knooppunt Watergraafsmeer. Vóór Knp Watergraafsmeer kiezen, zodat dat je er ná het knp af wilt,...
Het scheelt wel 2 rijstroken kruizen, maar daar gaan nog wel een paar automobilisten verkeerd rijden ;)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: enrico1972 op 18 augustus 2011, 00:36:14
Heb je een BRON hiervan waar we het e.e.a. kunnen lezen ?
Komt die By-pass op de A1 of A10 ?
Zo ja. Welk deel van de A1 ? Noord- of Zuid baan ?
Zo ja. Welk deel van de A10 ? Binnen- of Buitenring ?
Wanneer gaat dit allemaal plaatsvinden ?

Zo maar even wat vragen omdat je bericht vragen oproept.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: MJWB op 18 augustus 2011, 09:28:49
Bron: Besteknummer/Zaaknummer 31032875 (onderdeel van de S.A.A. corridor)
Vanuit de Zeeburgertunnel (A10), rijdend naar knp Watergraafsmeer komt de ingang van de bypass. Deze stroomt uit op de verbindingsweg A1->A10 welke vanuit de A1 naar het zuiden draait. Deze verbindingsweg wordt verlengt tot voorbij Afrit S113.
Omdat die verbindingsweg wordt verlengt, kan men dus niet meer vanaf de Hoofdrijbaan rechts (A10 binnenring) afrit S113 pakken.
Wanneer?: zodra het Tracébesluit genomen is (naar verwachting begin 2012) zal de bouw beginnen. Vanwege de hoogte die overwonnen moet worden (en dus inklinken van zand) duurt te bouw tot half 2013. Deze by-pass gaat DVK-letter x krijgen.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: sylvester1986 op 3 oktober 2011, 17:30:16
Proef met reflecterend asfalt bij Hengelo

HENGELO -  Bouwbedrijf Dura Vermeer en Rijkswaterstaat doen een proef met reflecterend asfalt op de A35 bij Hengelo. Het zogeheten Luminumpave, het lichtgekleurd asfalt, is ontwikkeld om de verkeersveiligheid te verbeteren en de openbare verlichting (en daarmee de CO2-produktie) te reduceren. Dat maakte het bouwconcern maandag bekend.

In het proefvak op de A35 worden verschillende varianten asfalt aangebracht en onderzocht over een totale lengte van 625 meter.
Uit onderzoek moet blijken of de nieuwe asfaltsoort geschikt is voor brede toepassing. Eind 2012 verschijnt het eindrapport met de bevindingen en conclusies.

Bron: telegraaf (http://www.telegraaf.nl/binnenland/10661514/__Proef_met_reflecterend_asfalt__.html?p=1,1)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Groenemotormuis op 20 januari 2012, 20:35:42
Leidsche Rijntunnel in vier weekenden in gebruik
 
19 januari 2012, 16:05

In het weekend van 27 tot 30 januari kunnen weggebruikers voor het eerst gebruik maken van de landtunnel bij Utrecht in de A2. De eerste buis waar doorheen gereden kan worden is de buis op de parallelrijbaan in zuidelijke richting (de meest westelijke buis richting Den Bosch). Met het aansluiten van de tunnel is de A2 tussen Amsterdam en Den Bosch volledig verbreed.
 
Rijkswaterstaat is erg blij dat de gemeente Utrecht op 17 januari de openstellingvergunning voor de Leidsche Rijntunnel heeft verleend. Doordat problemen met het veiligheidssysteem waren ontstaan liet de opening van de landtunnel jaren op zich wachten. De gemeente Utrecht stelde hoge eisen waardoor de aannemer meer tijd nodig had om hieraan te voldoen.
 
In de komende maanden wordt de tunnel per buis in gebruik genomen, dit is in het weekend van 17 februari tot 20 februari, van 13 april tot 16 april en van 15 juni tot 18 juni. De tunnel die 1,6 kilometer lang is, is aangelegd om de snelweg barrière tussen Leidsche Rijn en de historische binnenstad van Utrecht op te heffen. Na het vierde weekend is de tunnel volledig in gebruik.

Laatst gewijzigd: 20 januari 2012, 08:43

http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2012.019.06 (http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2012.019.06)

He he het duurt even maar dan heb je ook wat. Nu is dan dadelijk eindelijk het gehele traject A'dam - Eindhoven klaar met de grote renovatie.
Nu maar eens kijken hoeveel mensen er dadelijk bij utrecht in de eerste dagen verkeerd rijden  ::)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Piles op 20 januari 2012, 21:35:04
He he het duurt even maar dan heb je ook wat. Nu is dan dadelijk eindelijk het gehele traject A'dam - Eindhoven klaar met de grote renovatie.
Niet te vroeg juichen hè, Den Bosch - Eindhoven zijn ze net begonnen ;)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Groenemotormuis op 20 januari 2012, 22:07:01
Niet te vroeg juichen hè, Den Bosch - Eindhoven zijn ze net begonnen ;)
Dat was toch al klaar? Had namelijk begrepen dat Everdingen - Den Bosch als laatste klaar is gekomen,
en dat traject Den Bosch - Eindhoven klaar was net nadat de ring is afgerond.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Piles op 20 januari 2012, 22:16:41
Dat was toch al klaar? Had namelijk begrepen dat Everdingen - Den Bosch als laatste klaar is gekomen,
en dat traject Den Bosch - Eindhoven klaar was net nadat de ring is afgerond.
Volgens de projectpagina op rws.nl zijn ze net begonnen met de voorbereiding voor uitbreiding van 2x2 naar 2x3 :)
http://rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a2/den_bosch_eindhoven/index.aspx (http://rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a2/den_bosch_eindhoven/index.aspx)
Amsterdam - Den Bosch is wel klaar, als de tunnel open gaat.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Groenemotormuis op 20 januari 2012, 22:57:35
Volgens de projectpagina op rws.nl zijn ze net begonnen met de voorbereiding voor uitbreiding van 2x2 naar 2x3 :)
http://rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a2/den_bosch_eindhoven/index.aspx (http://rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a2/den_bosch_eindhoven/index.aspx)
Amsterdam - Den Bosch is wel klaar, als de tunnel open gaat.
Ah duidelijk, dacht dat hij al open was. Kom daar ook iets minder vaak als het traject A'dam - Everdingen.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: enrico1972 op 20 januari 2012, 23:57:04
He he het duurt even maar dan heb je ook wat. Nu is dan dadelijk eindelijk het gehele traject A'dam - Eindhoven klaar met de grote renovatie.
Nu maar eens kijken hoeveel mensen er dadelijk bij utrecht in de eerste dagen verkeerd rijden  ::)

Ik ben benieuwd hoe snel de navigatiesystemen de aanpassingen verwerken.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Piles op 21 januari 2012, 00:00:47
Ik ben benieuwd hoe snel de navigatiesystemen de aanpassingen verwerken.
Voorlopig de bordjes "Navigatie uit" maar even laten staan ;D
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: HIT op 21 januari 2012, 10:19:05
Voorlopig de bordjes "Navigatie uit" maar even laten staan ;D

Enneh jij denkt dat men dat dan ook doet????
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Piles op 21 januari 2012, 13:30:08
Enneh jij denkt dat men dat dan ook doet????
Hmm, daar heb je een goed punt....
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Nick op 23 januari 2012, 21:31:50
Ik ben benieuwd hoe snel de navigatiesystemen de aanpassingen verwerken.

Bij TomTom worden de aanpassingen vrij snel verwerkt, afhankelijk van medewerking van gemeenten en rijkswaterstaat. Er zijn vier nieuwe releases per jaar, waarvan de eerstvolgende in februari wordt uitgebracht. Uiteraard wel zelf even updaten cq aanschaffen.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: enrico1972 op 26 januari 2012, 02:05:16
A27 bij Utrecht mag worden verbreed
RTL Nieuws | 25 januari 2012, 18:49

De A27 rond Utrecht mag worden verbreed. De Raad van State heeft alle bezwaren van omwonenden verworpen.

De omwonenden waren bang voor geluidshinder en stank. Ook bestaat de vrees voor waardedaling van de huizen in de omgeving.
Volgens de Stichting Bewoners Overleg Lunetten zou Rijkswaterstaat verkeerde gegevens hebben gebruikt.

De RvS vindt de gebruikte modellen van het Rijk echter prima en vindt de bezwaren dan ook ongegrond.

Twee rijstroken erbij
De A27 krijgt er twee rijstroken bij, tussen Lunetten en Rijnsweerd.
Doel is de doorstroming te verbeteren en te zorgen voor minder sluipverkeer in de regio.

BRON: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/01_januari/25/binnenland/A27_bij_Utrecht_mag_worden_verbreed.xml (http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/01_januari/25/binnenland/A27_bij_Utrecht_mag_worden_verbreed.xml)

Meer info over dit traject op de site van RWS via
http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a27/aanleg_rijstroken_lunetten_rijnsweerd/index.aspx (http://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/plannen_en_projecten/a_wegen/a27/aanleg_rijstroken_lunetten_rijnsweerd/index.aspx)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Shire op 12 februari 2012, 12:11:32
De gefaseerde openstelling van de overige buizen is voorlopig uitgesteld door het winterweer.
Er moeten nog 2 maal zoveel meetlussen worden ingefreesd als dat er al nu liggen.
Hierdoor kan nog beter gemeten worden hoeveel verkeer de tunnel inrijdt danwel in de tunnel aanwezig is als het stil komt te staan; een aanvullende eis van de gemeente Utrecht.
Dit werk kan alleen worden uitgevoerd als "de vorst uit de grond is".

Bron; "werkvoorbereidend familielid"
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: dielangemotormuis op 17 april 2012, 07:54:39
Vangrails zijn te zwak
door Olof van Joolen

AMSTERDAM -  De sinds de jaren zestig zeker twee keer zo zwaar geworden trucks gaan gemiddeld eens per maand dwars door stalen vangrail op de autosnelwegen heen. De veertig jaar oude middengeleiders zijn niet meer bestand tegen aanrijdingen met moderne vrachtwagens. Regelmatig vallen hierdoor gewonden, soms zelfs doden.

Dat blijkt uit een inventarisatie van politieberichten.

Rijkswaterstaat kent het probleem, maar ziet geen aanleiding er wat aan te doen. Een van de meest recente ongevallen dateert van 3 maart. Op de A28 klapten tussen Ommen en Nieuwleusen drie personenauto’s op een truck die door de middenberm was geschoten. Drie mensen raakten gewond. Bij Dodewaard liep een soortgelijk incident een half jaar geleden minder goed af. Een trucker en een bestuurder van een busje dat hem tegemoet kwam, overleefden de klap niet.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vindt het de hoogste tijd voor Rijkswaterstaat om te onderzoeken of de vangrails nog wel voldoen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11927026/__Vangrails_zijn_te_zwak__.html (http://www.telegraaf.nl/binnenland/11927026/__Vangrails_zijn_te_zwak__.html)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Pully op 17 april 2012, 22:08:24
@Vangrails te zwak

Wat belachelijk dat ze er niks aan willen doen. Het is dus feitelijk vast gesteld dat de middengeleiders niet meer voldoen aan de de veiligheidseisen. Of dat de eisen achterhaald zijn. Hoe kan je als je weet dat de middengeleiders onveilig zijn er niks aan doen??
Ik zou zeggen bij zulke ongevallen RWS aansprakelijk stellen. Dit ivm nalatigheid.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Lt. Col. Me op 18 april 2012, 12:24:57
De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, Pully. Het gaat voornamelijk om de laag geclassificeerde geleiderails ("vangrails" in de volksmond) die al lang geleden zijn geplaatst en sindsdien bij het onderhoud aan wegen niet zijn vervangen door nieuwe, hoger geclassificeerde geleiderails. Bij nieuwe aanleg of groot onderhoud worden in de meeste gevallen geleiderails van een hogere (meestal hoogste) klasse gebruikt.

Het probleem met geleiderails is, zoals de naam al aangeeft, dat ze bedoeld zijn om te geleiden. Ofwel dat voertuigen die daar zijwaarts tegen "glijden"/"schuiven" worden geleid ("gevangen"). Ze zijn veel minder berekend op "doorbreken", waarbij voertuigen onder een grotere hoek (tot haaks) op de geleiderail klappen. Deze kans is door de verbreding van diverse snelwegen en het grotere gewicht van voertuigen groter geworden. Je kunt het vergelijken met een dun scheidingswandje op een kantoor: als je met je bureaustoel langs de wand schuift, is er niks aan de hand. Val je achterover tegen de wand, dan ga je er doorheen.
Voor de oudere geleiderails, die soms ook kunnen verzakken, kan ook een schuivende truck al voldoende zijn om te bezwijken. Vaak "breekt" de geleiderail overigens niet maar schiet de vrachtwagen er overheen.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Pully op 18 april 2012, 17:43:29
De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, Pully. Het gaat voornamelijk om de laag geclassificeerde geleiderails ("vangrails" in de volksmond) die al lang geleden zijn geplaatst en sindsdien bij het onderhoud aan wegen niet zijn vervangen door nieuwe, hoger geclassificeerde geleiderails. Bij nieuwe aanleg of groot onderhoud worden in de meeste gevallen geleiderails van een hogere (meestal hoogste) klasse gebruikt.

Het probleem met geleiderails is, zoals de naam al aangeeft, dat ze bedoeld zijn om te geleiden. Ofwel dat voertuigen die daar zijwaarts tegen "glijden"/"schuiven" worden geleid ("gevangen"). Ze zijn veel minder berekend op "doorbreken", waarbij voertuigen onder een grotere hoek (tot haaks) op de geleiderail klappen. Deze kans is door de verbreding van diverse snelwegen en het grotere gewicht van voertuigen groter geworden. Je kunt het vergelijken met een dun scheidingswandje op een kantoor: als je met je bureaustoel langs de wand schuift, is er niks aan de hand. Val je achterover tegen de wand, dan ga je er doorheen.
Voor de oudere geleiderails, die soms ook kunnen verzakken, kan ook een schuivende truck al voldoende zijn om te bezwijken. Vaak "breekt" de geleiderail overigens niet maar schiet de vrachtwagen er overheen.

Bedankt voor je uitleg. Het een en ander is nu wel wat duidelijker geworden. Dat neemt echter niet weg dat er op zeer korte termijn gekeken moet worden of de geleiderails (zoals ze inderdaad officieel heten, bedankt voor het herinneren  ;) ) nog wel voldoen in deze tijd. Mocht dit niet het geval zijn, dan moeten ze toch dringend opzoek naar alternatieven. Ik kijk dan even vanuit een ooghoek richting onze oosterburen. Zij hebben een groot wegennet waar de snelheden veel hoger liggen voor personenauto's. Ik mag dan aannemen dat zij andere geleiderails gebruiken dan hier. Ik ben trouwens niet bekend of daar ook zulke ongevallen plaatsvinden of in ieder geval in mindere mate.

Het gaat hier namelijk wel om de algehele verkeersveiligheid. Ik ben trouwens toch al van mening dat alle geleiderails in Nederland aangepast dienen te worden. Op de meeste plaatsen (bijna overal) zijn ze gevaarlijk voor motorrijders. Je ziet af en toe wel in de bochten dat ze een onderstuk hebben, zodat een motorrijder er niet onderdoor schiet en in 2 stukken wordt gedeeld (om het even keihard te zeggen). M.i. zou je dit ook op de rechte stukken van de weg moeten plaatsen.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: HIT op 18 april 2012, 18:05:27
@Pully,

In bochten ed ben ik het helemaal met je eens als je het hebt over de onderbescherming van de geleiderail. Echter ik denk dat we meer behalen als we motoren gaan uitrusten met een snelheidsbegrenzer. Want of er nu wel of niet een onderrijdbescherming is gemoteerd, met 200km/h overleeft een motorrijder het niet.
En als we overal betonnen muren gaan tussen zetten krijg je straks: Als er een geleiderail had gestaan had de motorrijder over de rail heen in het gras geland en het misschien wel overleeft.

Eigenlijk is het van den gekke om meer uit te geven aan veilligheids middellen, hiermee zeggen we eigenlijk : We weten dat men zich toch niet houd aan de wet dus passen we het speelveld aan. Maar waar stopt dit?
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Pully op 18 april 2012, 18:31:21
@Pully,

In bochten ed ben ik het helemaal met je eens als je het hebt over de onderbescherming van de geleiderail. Echter ik denk dat we meer behalen als we motoren gaan uitrusten met een snelheidsbegrenzer. Want of er nu wel of niet een onderrijdbescherming is gemoteerd, met 200km/h overleeft een motorrijder het niet.
En als we overal betonnen muren gaan tussen zetten krijg je straks: Als er een geleiderail had gestaan had de motorrijder over de rail heen in het gras geland en het misschien wel overleeft.

Eigenlijk is het van den gekke om meer uit te geven aan veilligheids middellen, hiermee zeggen we eigenlijk : We weten dat men zich toch niet houd aan de wet dus passen we het speelveld aan. Maar waar stopt dit?

Ik heb het ook niet over de motorrijder die 200 km/h rijdt, maar de motorrijder die met 120 km/h ondergaat. Ook die heeft er last van. Die zal overlijden als hij met een snelheid van 80 onder de vangrail tegen een staander aankomt, maar het zou overleven als het er onderbescherming was geweest.

Hoezo is het van de gekke? Ik vind het van de gekke dat er stukken weg zijn waar geleiderails staan die niet meer voldoen aan het verkeer van heden. De overheid is de wegbeheerder en daardoor verantwoordelijk voor de veiligheid op de weg. Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat het ook de verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf is. Maar als wegbeheerder dien je de weg wel zo veilig mogelijk houden.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: HIT op 18 april 2012, 18:52:52
Maar als wegbeheerder dien je de weg wel zo veilig mogelijk houden.

Dit ben ik gelijk met je eens, ik wil alleen maar zeggen dat we niet alles kunnen aanpassen aan de verschillende mensen. Er blijven altijd niet voor te blijven factoren.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Pully op 18 april 2012, 19:21:40
Dit ben ik gelijk met je eens, ik wil alleen maar zeggen dat we niet alles kunnen aanpassen aan de verschillende mensen. Er blijven altijd niet voor te blijven factoren.

Die zal je altijd blijven. Maar gelukkig zijn we het toch eens met elkaar geworden.  ;D ;D
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Lt. Col. Me op 18 april 2012, 19:35:22
(...) Maar als wegbeheerder dien je de weg wel zo veilig mogelijk houden.
Nee, als wegbeheerder maak je de afweging wat de "winst" is aan minder ongevallen (letsel en doden) ten opzichte van een investering in extra veiligheid. Als er bijvoorbeeld één keer in de 10 jaar een vrachtwagen door een oude geleiderail breekt, dan is dat het niet waard om vele euro's te investeren in nieuwe hoge kwaliteit geleiderails (fictief voorbeeld!). Daarom zijn wegbeheerders ook een groot fan van kleine, goedkope maatregelen met een relatief groot effect: inhaal verboden (hoef je namelijk alleen een doorgetrokken streep voor te trekken), rotondes (lage snelheid en gescheiden verkeer, wat wil je nog meer) en 30/60 km/u zones (weinig maatregelen en de politie "doet" de rest)...
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Pully op 18 april 2012, 19:49:41
Nee, als wegbeheerder maak je de afweging wat de "winst" is aan minder ongevallen (letsel en doden) ten opzichte van een investering in extra veiligheid. Als er bijvoorbeeld één keer in de 10 jaar een vrachtwagen door een oude geleiderail breekt, dan is dat het niet waard om vele euro's te investeren in nieuwe hoge kwaliteit geleiderails (fictief voorbeeld!). Daarom zijn wegbeheerders ook een groot fan van kleine, goedkope maatregelen met een relatief groot effect: inhaal verboden (hoef je namelijk alleen een doorgetrokken streep voor te trekken), rotondes (lage snelheid en gescheiden verkeer, wat wil je nog meer) en 30/60 km/u zones (weinig maatregelen en de politie "doet" de rest)...

Daar ben ik het weer niet mee eens. Zeker het geval van 30/60 km/u zones. Deze moeten wel op de juiste wijze zijn ingericht. Met name de 30 km/u zones zijn nogal een probleem bij de gemiddelde wegbeheerder. Er moeten namelijk voldoende verkeersremmende maatregelen zijn getroffen. Anders is structureel handhaven door de politie niet mogelijk. De meeste wegbeheerders nemen deze maatregelen niet, waardoor het handhaven moeilijk wordt.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Lt. Col. Me op 18 april 2012, 20:14:15
Dat weet ik, Pully. En dat is precies wat ik bedoel te zeggen. Kost weinig en het wordt er toch een stuk veiliger van? Op papier...  ;)
Titel: Kantorengebouw Rijkswaterstaat in Utrecht ontruimd
Bericht door: Peter71 op 28 juni 2012, 20:32:50
Kantorengebouw Rijkswaterstaat in Utrecht ontruimd

Vanmiddag rond 17.00 uur is uit voorzorg het kantorengebouw Westraven van Rijkswaterstaat, langs de A12, in Utrecht ontruimd en gesloten. Na meldingen van medewerkers over trillingen tijdens de werkdag, heeft Rijkswaterstaat op advies van de Rijksgebouwendienst besloten het gebouw te ontruimen. De Rijksgebouwendienst doet onderzoek. Meer informatie hierover is op z’n vroegst morgen aan het einde van de middag beschikbaar.

De ontruiming is goed verlopen. Binnen een half uur waren alle medewerkers uit het gebouw. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de oorzaak van de trillingen is en of er gevaar dreigt. Het gebouw is voor iedereen gesloten
http://www.rws.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2012/juni2012/rijkswaterstaat_ontruimt_kantoor_in_utrecht.aspx (http://www.rws.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2012/juni2012/rijkswaterstaat_ontruimt_kantoor_in_utrecht.aspx)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: RAdeR op 29 juni 2012, 09:32:38
Onderzoek naar trillingen Utrecht duurt hele dag
UTRECHT - Het onderzoek naar de trillingen die donderdag werden gevoeld in een gebouw van Rijkswaterstaat in Utrecht, gaat vrijdag zeker de hele dag duren. Dat heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat gezegd.
Kantoortoren Westraven is donderdagavond afgesloten. De ongeveer 1500 medewerkers van de dienst moeten vrijdag thuis of in een ander kantoor van Rijkswaterstaat gaan werken.
De toren, die in 2007 werd opgeleverd, is eigendom van de Rijksgebouwendienst. Medewerkers van deze dienst onderzoeken hoe het zit met de trillingen, die donderdag door steeds meer werknemers werden gevoeld.

http://www.nu.nl/binnenland/2847341/onderzoek-trillingen-utrecht-duurt-hele-dag.html (http://www.nu.nl/binnenland/2847341/onderzoek-trillingen-utrecht-duurt-hele-dag.html)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: enrico1972 op 9 oktober 2012, 20:35:06
Gepubliceerd: 9 oktober 2012 18:20
Laatste update:  9 oktober 2012 18:20

Snelwegen geïnspecteerd vanaf motor

AMSTERDAM
Rijkswaterstaat zet dit najaar 34 weginspecteurs op de motor in.


Omdat ze minder last hebben van files dan hun collega's in de auto, kunnen ze incidenten sneller bereiken en dus eerder
veiligheids- en doorstromingsmaatregelen treffen.

De 34 weginspecteurs zijn opgeleid door de Politieacademie en worden vooral ingezet op trajecten waar vluchtstroken ontbreken
en bij spitsstroken en zogeheten kunstwerken, zoals bruggen en tunnels.

Juist op deze plekken, die door gebrek aan wegruimte relatief moeilijk bereikbaar zijn, is de weginspecteur op de motor nuttig,
omdat hij tussen de auto's door kan rijden, zo heeft een proef uitgewezen.

Voor de inspecteurs zijn twintig BMW-motoren geschikt gemaakt en voorzien van een 'volwaardige' en veilige uitrusting.

BRON: Nu.nl Snelwegen geïnspecteerd vanaf motor (http://www.nu.nl/binnenland/2929883/snelwegen-geinspecteerd-motor.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter)
Titel: 35 km lang oliespoor op de A7/A28
Bericht door: sylvester1986 op 1 februari 2013, 16:15:58
Mooi klusje :D
==========================
Citaat van: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21263552/__Oliespoor_van_35_kilometer_lang__.html
Oliespoor op A7 en A28 van 35 kilometer lang

GRONINGEN/ASSEN -
Rijkswaterstaat heeft vrijdagmiddag de handen vol aan een oliespoor op de A7 en de A28. Het spoor begint bij Hoogkerk en loopt via Groningen tot aan de afslag Assen-Noord, een afstand van zo'n 35 kilometer. Rijkswaterstaat is bezig de olie van het wegdek te verwijderen.

De politie maant automobilisten op beide snelwegen hun snelheid te matigen, zo meldde ze vrijdagmiddag. De veroorzaker is vermoedelijk een vrachtwagen, maar die is nog niet getraceerd. Het is nog onduidelijk hoe lang het duurt voordat het wegdek is schoongemaakt.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Saanniee op 1 februari 2013, 16:25:02
Echt wel een mooi klusje. En dat in dit weer ::)
Titel: Re: Bergingsbedrijven patrouilleren weer op de Ruit Rotterdam
Bericht door: enrico1972 op 27 augustus 2014, 13:54:32
Bergingsbedrijven patrouilleren weer op de Ruit
26-08-2014  |  22:48

Het wordt een beetje veiliger op de Ruit van Rotterdam. Rijkswaterstaat laat bergingsbedrijven tijdens de spits met een patrouillewagen over de snelwegen rond Rotterdam rijden om pechgevallen of ongelukken direct op te lossen.

BRON om verder te lezen en geluidsopname: http://www.rijnmond.nl/nieuws/26-08-2014/bergingsbedrijven-patrouilleren-weer-op-de-ruit (http://www.rijnmond.nl/nieuws/26-08-2014/bergingsbedrijven-patrouilleren-weer-op-de-ruit)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Live op 15 januari 2015, 15:44:56
Het moet ook niet gekker worden...

Dieven verkeerskegelkarretje op A10 aangehouden

http://www.politie.nl/nieuws/2015/januari/14/05-politie-houdt-dieven-verkeerskegelkarretje-op-a10-aan.html (http://www.politie.nl/nieuws/2015/januari/14/05-politie-houdt-dieven-verkeerskegelkarretje-op-a10-aan.html)
Laatste update: 14-01-2015 | 16:05

Amsterdam - Woensdagochtend 14 januari, zijn omstreeks 08.30 uur drie mannen aangehouden die kort daarvoor een kegelkarretje van Rijkswaterstaat hadden gestolen op de ringweg A10.

Een weginspecteur stond daar bij de afwikkeling van een aanrijding tussen twee voertuigen. De man was belast met de afsluiting van de A10 met de A2. Hij creëerde een afzetting door het plaatsen van kegels op het wegdek. Op enig moment stopte een bestelwagen met aanhanger. Een man stapte uit en pakte het kegelkarretje - bestemd voor de verplaatsing van de kegels van ongeveer vijf kilo per stuk - op en ging er vandoor.

Agenten zetten meteen de achtervolging in en hielden de drie mannen aan. Naast de diefstal bleek de bestuurder van de bestelwagen niet in het bezit van een rijbewijs en de aanhanger te zwaar beladen. Een andere inzittende stond landelijk gesignaleerd voor een niet betaalde geldboete. De bestuurder kreeg ook een proces-verbaal voor het onnodig stilstaan op de snelweg. Twee van de drie verdachten zijn ingesloten voor nader onderzoek.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: p2Elst op 3 maart 2015, 13:38:38
Citaat
Wegwerker gewond na ongeval in Roermond
Een vrachtwagenchauffeur zag de pijlwagen van de wegwerker te laat en reed achterop.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/4003315/wegwerker-gewond-ongeval-in-roermond.html (http://www.nu.nl/binnenland/4003315/wegwerker-gewond-ongeval-in-roermond.html)

p2kflex
07:08:51 03-03-15GROUP-11 ONGEVAL LETSEL (HOOGTE) WILHELMINASINGEL - N280 20,3 ROER 5131 5171 N280
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)
1001498BRW Veiligheidsregio Limburg-Noord (Monitorcode)
p2kflex
06:54:17 03-03-15-ALPHA-A1 ROERMOND WILHELMINASINGEL - N 7634 20,3
1020187MKA Veiligheidsregio Limburg-Noord (Roermond - 1e Ambu)
Titel: Re: olg live de strooiwagens van Rijkswaterstaat: www.rijkswaterstaatstrooit.nl
Bericht door: JJ75 op 3 maart 2015, 13:44:06
Citaat van: Live link=msg=1327424 date=1422658295
Volg live de strooiwagens van Rijkswaterstaat:

www.rijkswaterstaatstrooit.nl
En als het niet glad is kun je mooi zien waar de depots zijn.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: HIT op 3 maart 2015, 15:22:34
Citaat van: p2Elst link=msg=1334637 date=1425386318
Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/4003315/wegwerker-gewond-ongeval-in-roermond.html (http://www.nu.nl/binnenland/4003315/wegwerker-gewond-ongeval-in-roermond.html)

nog een foto bij het geheel op:

http://nos.nl/artikel/2022475-wegwerker-aangereden-door-vrachtwagen.html (http://nos.nl/artikel/2022475-wegwerker-aangereden-door-vrachtwagen.html)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Gele wagen op 26 mei 2015, 23:59:24
Rijkswaterstaat waarschuwt via navigatie voor ongevallen
Veiligheid weginspecteurs en weggebruikers verder vergroten
21-05-2015

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat gaan weggebruikers via de navigatie en verkeersapps in hun voertuig waarschuwen voor ongevallen en pechgevallen op de snelweg. Het gaat om een experiment dat de veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers moet vergroten. De proef vindt plaats op snelwegen in en rond Flevoland.

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat beveiligen met hun bekende gele pick-ups ongevallen en pechgevallen op de snelwegen. Te vaak worden hun voertuigen aangereden. Rijkswaterstaat neemt daarom opnieuw een maatregel om weggebruikers te attenderen op afzettingen.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): 'De veiligheid van weginspecteurs en weggebruikers staat bij Rijkswaterstaat hoog in het vaandel. We streven voortdurend naar verbetering van de veiligheid. Via de navigatie kan Rijkswaterstaat weggebruikers tijdig attenderen op afzettingen.’

Waarschuwingssignaal
Het systeem werkt als volgt: weginspecteurs plaatsen hun voertuig diagonaal op een rijstrook of de vluchtstrook om een ongeval of pechgeval te beveiligen. Vervolgens verzenden ze door een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk locatiegegevens (GPS-coördinaten). Bekijk ook onze infographic (PDF, 7.4 MB) .

De gegevens worden op het zogenoemde Flister-platform omgezet in verkeersinformatie. Die informatie ontvangen weggebruikers die een afgesloten rijstrook naderen als waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of via een verkeers-app. Ook kan die via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid.

Experiment
Er doen tien weginspecteurs mee aan het experiment, dat in eerste instantie drie maanden gaat duren. Het wordt gehouden op (delen van) de A1, A6, A27, N50 en A28. Na drie maanden wordt bekeken of het daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de veiligheid van de weginspecteurs en weggebruikers. Op basis van die bevindingen wordt een besluit genomen over verdere uitrol.

Veiligheid
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat tal van maatregelen genomen om met name het negeren van rode kruisen te voorkomen. Weginspecteurs in de regio Rotterdam hebben de bevoegdheid van Buitengewoon Opsporingsambtenaar gekregen om boetes uit te kunnen delen. Ook zijn er extra borden geplaatst. Daarnaast is de politie strenger gaan handhaven. Flister past in deze reeks van maatregelen.
Titel: De gevaarlijkste snelwegen van Nederland
Bericht door: DiNozzo op 10 februari 2016, 14:32:29
Dit zijn de gevaarlijkste snelwegen van Nederland

Citaat van: http://nos.nl/artikel/2085937-dit-zijn-de-gevaarlijkste-snelwegen-van-nederland.html
De ringweg A10 is de gevaarlijkste snelweg van Nederland. Vorig jaar waren er meer dan 900 aanrijdingen op de Amsterdamse ring. Dat komt volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) neer op bijna 29 ongelukken per kilometer snelweg.

Oorzaak voor de vele aanrijdingen op de A10 is volgens de VID de verkeersdrukte, in combinatie met de vele op- en afritten. Naast de A10 bestaat de top-3 uit de A13 tussen Rotterdam en Den Haag en de A20 bij Rotterdam.

De VID heeft voor zijn lijst het aantal ongelukken berekend per kilometer snelweg. Dat leidt er bijvoorbeeld toe dat ongevallen op de A2 bij Amsterdam door de VID op dezelfde hoop worden gegooid als botsingen bij Maastricht, omdat ze op dezelfde snelweg plaatsvinden.
In het volledige artikel nog meer wegen.
Titel: Re: De gevaarlijkste snelwegen van Nederland
Bericht door: HIT op 10 februari 2016, 15:13:35
Citaat van: DiNozzo link=msg=1405495 date=1455111149
Dit zijn de gevaarlijkste snelwegen van Nederland
In het volledige artikel nog meer wegen.
Ik heb het stuk gelezen en ik vind het niet juist weergegeven.
Idd op de A10 de meeste "gemelde" schadegevallen. Maar dat is ook al het afgereden spiegeltje. Ik kan niet teruglezen dat ook het aantal gewonden mee telt in dit onderzoek ( of ik heb daar overheen gelezen ) terwijl ik een weg met 1000 blikschade's minder gevaarlijk vind dan een weg met 20 gewonden/doden. :-X
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Bert65 op 10 februari 2016, 20:29:00
Ik was wel benieuwd geweest op welke locaties van de A10 de meeste ongevallen plaatsvinden, met daarbij de tijdstippen. Ik heb het gevoel dat de TC daar ook een rol in (kan) spelen.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: DiNozzo op 10 februari 2016, 20:58:40
Op de site van RTLnieuws staat een kaart waar je per kilometer kan kijken hoeveel ongevallen er gebeurd zijn: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/op-deze-stukken-snelweg-gebeurden-de-meeste-ongelukken (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/op-deze-stukken-snelweg-gebeurden-de-meeste-ongelukken)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: enrico1972 op 16 juni 2016, 17:57:06
Weginspecteur René @WIS_Rene
Ik wens mijn collega #weginspecteur sterkte
http://112vandaag.nl/2016/06/motorrijder-rijkswaterstaat-gewond-tijdens-rijtraining-in-waalwijk/ (http://112vandaag.nl/2016/06/motorrijder-rijkswaterstaat-gewond-tijdens-rijtraining-in-waalwijk/)
17:54 uur · 16 Jun 2016 · Twitter for iPad
Titel: Re: Nieuwsberichten Interventieteam ProRail
Bericht door: oma op 13 januari 2017, 09:13:00
Jolanda Trijselaar
@JolTrijselaar
Interventieteam ProRail neemt intrek in Don Berghuijskazerne en gaat nog meer samenwerken met Gezamenlijke Brandweer, proficiat!

(https://pbs.twimg.com/media/C1-kuw_XEAEJgvc.jpg:large)

(https://pbs.twimg.com/media/C1-kuw-WIAIwzQH.jpg:large)

(https://pbs.twimg.com/media/C1-kuxBW8AAfWpr.jpg:large)

Jan Waals
@Jan_Waals
Een locatie voor incidentenbestrijding ProRail en Gez-Brandweer. Samenwerking in #portofRotterdam.

(https://pbs.twimg.com/media/C1-nCNHW8AASbMI.jpg:large)

(https://pbs.twimg.com/media/C1-nCMQWQAAG152.jpg:large)
Titel: ProRail en Gezamenlijke Brandweer willen niet meer voor iedere gemorste druppel massaal uitrukken
Bericht door: oma op 13 januari 2017, 09:16:02
'Minder spoorvertraging door lekkende goederenwagons door nieuw systeem'

Citaat
ProRail Incidentenbestrijding en de Gezamenlijke Brandweer willen beheerster uitrukken als een tankwagon op het spoor lekt. Tot op heden leidde iedere gemorste druppel tot massaal uitrukken. Met vertraging voor het andere spoorverkeer en overlast voor de omgeving tot gevolg. Dankzij een groene en rode knop moet dat voortaan tot het verleden behoren.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/150606/Minder-spoorvertraging-door-lekkende-goederenwagons-door-nieuw-systeem (http://www.rijnmond.nl/nieuws/150606/Minder-spoorvertraging-door-lekkende-goederenwagons-door-nieuw-systeem)
Titel: Re: ProRail en Gezamenlijke Brandweer willen niet meer voor iedere gemorste druppel massaal uitrukke
Bericht door: Thor op 13 januari 2017, 12:19:58
Citaat van: oma link=msg=1473520 date=1484295362
'Minder spoorvertraging door lekkende goederenwagons door nieuw systeem'

http://www.rijnmond.nl/nieuws/150606/Minder-spoorvertraging-door-lekkende-goederenwagons-door-nieuw-systeem (http://www.rijnmond.nl/nieuws/150606/Minder-spoorvertraging-door-lekkende-goederenwagons-door-nieuw-systeem)

Een nobel streven, een eerste begin van het streven naar het beperken van zinloze vertragingen op o.a. het spoor.
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Gele wagen op 29 november 2018, 16:09:31
Zoek de verschillen.

Foto @wis JanvA
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: DeMassel op 1 december 2018, 12:49:20
de chevron is nu blauw-geel ipv nagenoeg zwart-geel
(en daarmee mssn ook wel het verschil tussen alleen amber / amber en blauw te zien???)
Titel: Re: Nieuwsberichten Rijkswaterstaat / Wegbeheerders
Bericht door: Gele wagen op 1 december 2018, 18:56:20
de chevron is nu blauw-geel ipv nagenoeg zwart-geel
(en daarmee mssn ook wel het verschil tussen alleen amber / amber en blauw te zien???)

Klopt de striping op de voorste motor is geel / licht blauw en de achterste geel donker blauw/ zwart.
De striping van het lichte blauw reflecteerd ook. Dit wordt de nieuwe RWS striping kleur. Uiteindelijk zullen alle voertuigen dus licht blauw/geel als striping weer gaan krijgen. In het verleden haden we ook blauw/geel. Deze blauw is echter een tint donkerder als die vanuit het verleden. Te vergelijken met het blauw op de Ambulance, politie en Brandweer striping.