Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer voertuigen => Topic gestart door: Thijs op 28 april 2006, 18:09:58

Titel: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 28 april 2006, 18:09:58
http://www.smallingerland.nl/upload/assets/sitecontent/2006%20week%2017-28%20april.pdf

op pagina 3
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Firefly op 28 april 2006, 22:34:34
Ter verduidelijking dit is hem dus:

HV-1 Met manschapcabine.
MAN M2000
Officiële overdracht op 8 Mei a.s.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg99.imageshack.us%2Fimg99%2F8490%2Fhvsmallingerland1dy.png&hash=905f99c5dd0946c0169d016b6cfb0f5b) (http://imageshack.us)

Persoonlijk vindt ik dit soort voertuigen geen goede oplossing. Een manschappencabine hoort niet op een ondersteunend voertuig. Zoals een HV-1. Ten eerste is dit officeel een ondersteunend voertuig die valt altijd onder een tankautospuit, hoort niet alleen te kunnen opereren. De hele werkzijze in Brandweer Nederland is gebasseerd hierop.

Een tankautospuit moet een hulpverlening eerst zelf aankunnen wanneer deze standaard bepakt is. Naast een HV-1 heb je ook bluskracht nodig vanuit een tankautospuit. Als je een beetje pech hebt en er is ook brand, dan krijg je het niet uit met je kleine blusmiddelen.

HV-1 is ook bepakt met zwaarder gereedschap dus onnodig om deze standaard mee te nemen.
Tot slot als men om een HV-1 vraagt ter assistentie uit een buurgemeente dan zit men niet te wachten op die extra 4 man (totaal 6) die men er 'gratis' bij krijgt.

Dit is mijn visie op de uitvoering van dit voertuig, het zal verder van alle gemakken voorzien zijn  ;)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Jelmer op 29 april 2006, 14:17:19
Ik heb hem gistermiddag zien rijden  ;D ziet er wel mooi uit.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: louis van t op 29 april 2006, 15:26:37

Persoonlijk vindt ik dit soort voertuigen geen goede oplossing. Een manschappencabine hoort niet op een ondersteunend voertuig. Zoals een HV-1. Ten eerste is dit officeel een ondersteunend voertuig die valt altijd onder een tankautospuit, hoort niet alleen te kunnen opereren. De hele werkzijze in Brandweer Nederland is gebasseerd hierop.

Een tankautospuit moet een hulpverlening eerst zelf aankunnen wanneer deze standaard bepakt is. Naast een HV-1 heb je ook bluskracht nodig vanuit een tankautospuit. Als je een beetje pech hebt en er is ook brand, dan krijg je het niet uit met je kleine blusmiddelen.

HV-1 is ook bepakt met zwaarder gereedschap dus onnodig om deze standaard mee te nemen.
Tot slot als men om een HV-1 vraagt ter assistentie uit een buurgemeente dan zit men niet te wachten op die extra 4 man (totaal 6) die men er 'gratis' bij krijgt.

Dit is mijn visie op de uitvoering van dit voertuig, het zal verder van alle gemakken voorzien zijn  ;)


je persoonlijke visie is duidelijk. helaas ben ik van mening dat ik daar niet mee eens ben , want ik kijk even iets verder naar een totaal plaatje. en dan is het helemaal geen slechte beslissing om dit voertuig te voorzien van een 6mans cabine. het is dat zelfssupporting in een hulpverleningspeleton. gezien de huidige ontwikkelingen, zal men veel vaker ingezet gaan worden bij incidenten buiten het eigen inzetgebied. dat kan voor een korps betekenen dat men zo wel een HV als een TAS kwijt is voor een bepaalde tijd. met dit voertuig is men alleen een HV kwijt. de TAS blijft binnen de gemeentegrens. en bij grote incidenten is extra mankracht altijd meegenomen. dus Ja wat is verstandig. ik denk dat men in smallingerland een verstandiger keuze heeft gemaakt. ook als je kijk naar de situatie daar te plaatsen in Friesland.     
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Feuerteufel op 29 april 2006, 17:57:08

Persoonlijk vindt ik dit soort voertuigen geen goede oplossing. Een manschappencabine hoort niet op een ondersteunend voertuig. Zoals een HV-1. Ten eerste is dit officeel een ondersteunend voertuig die valt altijd onder een tankautospuit, hoort niet alleen te kunnen opereren. De hele werkzijze in Brandweer Nederland is gebasseerd hierop.

Een tankautospuit moet een hulpverlening eerst zelf aankunnen wanneer deze standaard bepakt is. Naast een HV-1 heb je ook bluskracht nodig vanuit een tankautospuit. Als je een beetje pech hebt en er is ook brand, dan krijg je het niet uit met je kleine blusmiddelen.

HV-1 is ook bepakt met zwaarder gereedschap dus onnodig om deze standaard mee te nemen.
Tot slot als men om een HV-1 vraagt ter assistentie uit een buurgemeente dan zit men niet te wachten op die extra 4 man (totaal 6) die men er 'gratis' bij krijgt.

Dit is mijn visie op de uitvoering van dit voertuig, het zal verder van alle gemakken voorzien zijn  ;)

Ik weet niet wat normaal is in Nederland maar wanneer een TAS met hulpverlening bezig is, hoe wordt dan met de 6 - 8 man de "Brandschutz" zeker gestelt. Bij ons, in Duitsland wordt bij een verkeersongeval nagenoeg altijd een 2 voudige "Brandschutz" gewaarborgt. Met water en poederblusser. Snel is ook een 3de blusstof, schuim, opgebouwt.

Persoonlijk vindt ik een bemanning van een TAS bij een verkeersongeval een iets karige bemanning.


Trouwens wie is de opbouwer en wat is het roepnummer??

Aaldert
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 29 april 2006, 18:17:14
Hier in Drachten heeft men volgens mij geen roepnummers. Wel AS1 AS2 AS3 AL4 OD5 HV8 HA DB
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: 112Owolde op 29 april 2006, 18:21:23
Hier in Drachten heeft men volgens mij geen roepnummers. Wel AS1 AS2 AS3 AL4 OD5 HV8 HA DB

Zal HV Drachten zijn zoals ook op de wagen te zien is.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Firefly op 29 april 2006, 19:00:30
....................................... Het is dat zelfssupporting in een hulpverleningspeleton. gezien de huidige ontwikkelingen, zal men veel vaker ingezet gaan worden bij incidenten buiten het eigen inzetgebied. dat kan voor een korps betekenen dat men zo wel een HV als een TAS kwijt is voor een bepaalde tijd. met dit voertuig is men alleen een HV kwijt. de TAS blijft binnen de gemeentegrens. en bij grote incidenten is extra mankracht altijd meegenomen. dus Ja wat is verstandig. ik denk dat men in smallingerland een verstandiger keuze heeft gemaakt. ook als je kijk naar de situatie daar te plaatsen in Friesland.     

Begrijp ik hieruit dat de tankautospuit Smallingerland ook een pelotonsvoertuig is?  ???
Daar moet het dekkingsplan van de regio op afgestemd zijn.  Daarnaast heb je met een pelotons brandbestrijding hetzelfde probleem, dus zal daar rekening mee gehouden zijn.

Bij mij weten is een peloton altijd opgebouwd uit, 4 TS, 1 HV-I en 1 HAC (HV basis of HV spec). Daarbij wordt niet een HV-1 bedoeld met 6 man. Alles is op elkaar afgestemd (materieel en manschappen). Een HV-I wordt toegevoegd aan een TS.  Iedereen buiten de gemeente moet ook met dit materiaal kunnen werken, dus hoeft niet standaard de eigen TS meegealarmeerd  te worden.
Verder betekent het dat een peloton voor hulpverlening, dus ook dat er mijn inziens een extra HV-I moet worden toegevoegd. Omdat de HV-I selfsupporting is, wordt dit materiaal alleen gebruikt door die bemensing en kan het niet de rest van het peloton ondersteunen.

Tot slot als een dergelijke HV-I onder de TS valt wordt ook het aantal van 8 manschappen voor de leidende bevelvoerder overschreden, wat onveilige situaties in de hand werkt. Voor mij zitten er dus operationeel heel wat haken en ogen aan.....  :-\
Ik moet eerlijk gezegd wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de plaatselijke omstandigheden. Ook sta ik open voor goede nieuwe ideëen, alleen weet ik niet of dit nu een oplossing biedt.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 29 april 2006, 19:21:36
Ik snap die eerst zin niet. Het is toch een HV voertuig en geen TAS
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: louis van t op 29 april 2006, 19:42:27
Ik heb het over een hulpverleningspeleton zo als men voor ogen heeft in de nieuwe plannen voor de rampenbestrijding. ik heb het niet over een brandbestrijdingpeleton. daarbij komt elke regio heeft zijn eigen problemen en situaties.
daarnaast is dit wel een HV-1 is dit niet een HV-2+. in dat geval komen er wel meer wagens voor die een dubbele cabine hebben.
en waar staat dat een leidinggevende bevelvoerder niet meer dat 8 man mag leiden. er zijn korpsen waar men met 9 man op de tankautospuit zit. en als daar dan ook nog een HV bij komt met zeg alleen de chauffeur. dan zit je al op 10 man totaal. en wat dan wachten tot de OvD komt. dat vind ik dus een gevaarlijke situatie.
natuurlijk moeten er regel en voorschriften zijn. maar je kan het ook overdrijven. ik vind dat je moet handelen naar de situatie op dat moment. men heeft je nodig op dat moment. dat heb je geen tijd om je druk te maken over regels of voorschriften.
ik neem aan dat je zelf ook wel weet wat er straks te gebeuren staan als de verschillende plannen tot uitvoering gaan komen. 
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Kees ZHZ op 29 april 2006, 23:03:55
niet echt een spectatculair voertuig, gefeliciteerd met de aanwinst
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Snyper op 30 april 2006, 13:35:24
Kant en klare onzin om hier een manschappen cabine op te zetten, compleet buiten alle landelijke gedachtes om. Als men om extra personeel verlegen zit dan schaal je gewoon om naar middel hv of grote hv. Dan heeft een OVD ook duidelijk zicht op wat er op het incident terrein is ingezet.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: timo op 30 april 2006, 13:50:44
ik vindt het ook onzin

en ik vindt het ook onzin dat er ook autoladders zijn met een manschappencabine die gaat toch bijna altijd met meer een TS op een paar uitzonderingen na dan
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Jelmer op 30 april 2006, 15:20:05
De brandweer Smallingerland heeft ook een redelijk nieuwe AL met manschappencabine, dus het zal wel de 'trent' zijn.
http://www.112opsterland.nl/nieuw/img/nieuws/07-04-2006/Schoorsteen%20brand%20Drachten/IMG_0324.jpg

Overigens snap ik de ophef hierom niet, want er zijn ook genoeg HVII voertuigen met een dubbelecabine, en die zijn ook niet alleen inzetbaar.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 30 april 2006, 15:28:59
Begrijp ik hieruit dat de tankautospuit Smallingerland ook een pelotonsvoertuig is?  ???
Daar moet het dekkingsplan van de regio op afgestemd zijn.  Daarnaast heb je met een pelotons brandbestrijding hetzelfde probleem, dus zal daar rekening mee gehouden zijn.

Bij mij weten is een peloton altijd opgebouwd uit, 4 TS, 1 HV-I en 1 HAC (HV basis of HV spec). Daarbij wordt niet een HV-1 bedoeld met 6 man. Alles is op elkaar afgestemd (materieel en manschappen). Een HV-I wordt toegevoegd aan een TS.  Iedereen buiten de gemeente moet ook met dit materiaal kunnen werken, dus hoeft niet standaard de eigen TS meegealarmeerd  te worden.
Verder betekent het dat een peloton voor hulpverlening, dus ook dat er mijn inziens een extra HV-I moet worden toegevoegd. Omdat de HV-I selfsupporting is, wordt dit materiaal alleen gebruikt door die bemensing en kan het niet de rest van het peloton ondersteunen.

Tot slot als een dergelijke HV-I onder de TS valt wordt ook het aantal van 8 manschappen voor de leidende bevelvoerder overschreden, wat onveilige situaties in de hand werkt. Voor mij zitten er dus operationeel heel wat haken en ogen aan.....  :-\
Ik moet eerlijk gezegd wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de plaatselijke omstandigheden. Ook sta ik open voor goede nieuwe ideëen, alleen weet ik niet of dit nu een oplossing biedt.
Jouw verhaal klopt in grote lijnen wel,bij een peletonsinzet wordt er gerekend op de standaart bemanning van een voertuig.
Dus:
6 man TS
2 man HV
2 man AL/HW
Houdt dus heel simpel in,dat als je gewent ben binnen je gemeentegrens met 8 man uit te rukken.dat je bij een peletonsinzet met 6 man uit dient te rukken,en er dus 2 thuis moet laten.
het zou bv zo maar kunnen dat er voor het "teveel"personeel geen eten is,ook met de catering houden ze rekening met de standaart bezeting van een voertuig.Het is wat makkelijker rekenenen zoveel maal TS met 6 man is zoveel maal broodjes  ;D
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: pompbediende op 30 april 2006, 15:34:13
Dubbele cabine op zulke voertuigen is met oefenavonden natuurlijk wel erg handig  ;)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: RalfW op 30 april 2006, 15:50:40
een hvII is toch zelfstandig inzetbaar? us daar zit 9 van 10 x een manschappencabine op
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 30 april 2006, 15:56:29
een hvII is toch zelfstandig inzetbaar? us daar zit 9 van 10 x een manschappencabine op
En waar wil jij een HV2 zelfstandig naar toe sturen ?
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: pompbediende op 30 april 2006, 16:25:58
En waar wil jij een HV2 zelfstandig naar toe sturen ?
Er zijn genoeg korpsen die met een hv-2 rijden voor liftopsluitingen en dieren te water, dus een dubbele cabine is een uitkomst voor zulke meldingen,en zoals ik al zei;  zeker op oefenavonden is het erg makkelijk  ;)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: brw opsterland freak op 30 april 2006, 16:30:08
ik vind het zeker een mooie wagen en de manschapen cabine heeft zeker wel zin. lees dit maar:             
http://www.brandweerverwerving.nl/site/index.php?pID=375&newFrameSet=yes
en dan voorschrift hv1 enz enz
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 30 april 2006, 16:40:33
Er zijn genoeg korpsen die met een hv-2 rijden voor liftopsluitingen en dieren te water, dus een dubbele cabine is een uitkomst voor zulke meldingen,en zoals ik al zei;  zeker op oefenavonden is het erg makkelijk  ;)
En wat nu bij een 2e alarmering voor een binnenbrand?
Maar opnieuw laten piepen voor een 2e blusploeg,terwijl je al een blusploeg op straat hebt...onee,die zijn met de HV onderweg.Moet je wel nog mensen voorhanden hebben  :-\
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Firefly op 30 april 2006, 16:40:56
Citaat
OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.

1.  ALGEMEEN

-    Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.  

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.  

-        Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe

     bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.

-    De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.

Dit bedoel je?  :-\ ::)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 30 april 2006, 16:44:11
Dit bedoel je?  :-\ ::)
Tja,dat verhaal lees ik ook op de verwervingssite  ::) ::) ::)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: pompbediende op 30 april 2006, 16:44:46
En wat nu bij een 2e alarmering voor een binnenbrand?
Maar opnieuw laten piepen voor een 2e blusploeg,terwijl je al een blusploeg op straat hebt...onee,die zijn met de HV onderweg.Moet je wel nog mensen voorhanden hebben  :-\
Dan ziet de centralist dat het korps al is ingezet en zal het gms de volgende TS alarmeren. Dat zal geen probleem zijn, korpsen die een HV-2 of iets anders hebben staan, hebben daar ook rekening mee gehouden met het aantal brandwachten, dus als het goed is geregeld moet dat geen probleem zijn, en zal de TAS heus wel gaan rijden. En anders komen de buren dat vuurtje uitpissen  ;) :)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 30 april 2006, 16:47:07
Dan ziet de centralist dat het korps al is ingezet en zal het gms de volgende TS alarmeren. Dat zal geen probleem zijn, korpsen die een HV-2 of iets anders hebben staan, hebben daar ook rekening mee gehouden met het aantal brandwachten, dus als het goed is geregeld moet dat geen probleem zijn, en zal de TAS heus wel gaan rijden. En anders komen de buren dat vuurtje uitpissen  ;) :)
Lees het bericht maar eens van Firefly,dan zul je zien dat het basisprincipe nog steeds gericht is op een bemanning van 2 personen op een HV.En dat die manschappencabines flauwekul zijn,en meer een bedenksel van de korpsen zelf zijn
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: pompbediende op 30 april 2006, 16:50:33
Lees het bericht maar eens van Firefly,dan zul je zien dat het basisprincipe nog steeds gericht is op een bemanning van 2 personen op een HV.En dat die manschappencabines flauwekul zijn,en meer een bedenksel van de korpsen zelf zijn
Toevallig hebben zwij altijd zo'n voertuig gehad, die beviel zo goed, dat we de nieuwe ook weer met dubbele cabine hebben, het is gewoon heel fijn om zo'n voertuig te hebben  ;) :)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: RalfW op 30 april 2006, 17:25:49
Citaat
OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.

1.  ALGEMEEN

-    Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator. 

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien. 

-        Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe

     bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.

-    De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.

lees de dikke tekst even

dus bij niet spoed eisende gevallen ( lift opsluiting etc ) wel
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: ajax op 30 april 2006, 18:44:22
Onze HV is ook met manschappen cabine en opereet ook zelfstandig. En dat bevalt zeer goed
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 30 april 2006, 18:46:48
Onze HV is ook met manschappen cabine en opereet ook zelfstandig. En dat bevalt zeer goed
dus een vrouwelijke chirurg ;D
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Snyper op 30 april 2006, 20:40:35
Toevallig hebben zwij altijd zo'n voertuig gehad, die beviel zo goed, dat we de nieuwe ook weer met dubbele cabine hebben, het is gewoon heel fijn om zo'n voertuig te hebben  ;) :)

Onvoorstelbaar wat een onzin mannen! Alles is gebaseerd op bepaalde voertuigen, laten we nou is standaard proberen te worden in Nederland.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: louis van t op 30 april 2006, 22:03:49
Standaard liever niet. maar als we daar een discusie mee aangaan. dat zijn we nog iets langer bezig met het onderwerp. dan we nu al bezig zijn met alleen al een reactie op een reactie. kort samengevat gaat het nu meer over het vast houden aan regeltjes en voorschriften die door een paar mannetjes zijn opgesteld en de insteek van bekijken hoe een situatie is en bekijken hoe je eigen korps het beste kan werken met materieel waar je zeker van weet dat het voor jou korps het beste materieel is. en dit is heel vaak een niet standaard wagen. omdat ieder dorp, plaats, stad, buurt, streek, geweest of provincie zijn eigen problemen en situatie heeft. je kan niet stellen dat het allemaal gelijkt is. wat sommige van die mannetjes wel denken. een plaats met een oude dorpkern met smalle straatjes kan niet uit te voeten met een grote TAS. en een plaats met veel bos er omheen heeft niets aan een gewone TAS. dus wat is standaard. uit mijn eigen ervaring kan ik wel stellen dat elke brand niet dezelfde is. bijvoorbeeld elke vliegtuigbrand is anders en elke inzet moet je goed bekijken op wat voor een manier je dit gaat aanpakken. elke type vliegtuig is anders, de manier van de crash is anders, weeromstandigheden en wind zijn altijd anders. enz enz. misschien daarom dat ik zelf een voorstander ben van op de spot beslissingen nemen al gelang de situatie .      
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Snyper op 30 april 2006, 22:34:52
Standaard liever niet. maar als we daar een discusie mee aangaan. dat zijn we nog iets langer bezig met het onderwerp. dan we nu al bezig zijn met alleen al een reactie op een reactie. kort samengevat gaat het nu meer over het vast houden aan regeltjes en voorschriften die door een paar mannetjes zijn opgesteld en de insteek van bekijken hoe een situatie is en bekijken hoe je eigen korps het beste kan werken met materieel waar je zeker van weet dat het voor jou korps het beste materieel is. en dit is heel vaak een niet standaard wagen. omdat ieder dorp, plaats, stad, buurt, streek, geweest of provincie zijn eigen problemen en situatie heeft. je kan niet stellen dat het allemaal gelijkt is. wat sommige van die mannetjes wel denken. een plaats met een oude dorpkern met smalle straatjes kan niet uit te voeten met een grote TAS. en een plaats met veel bos er omheen heeft niets aan een gewone TAS. dus wat is standaard. uit mijn eigen ervaring kan ik wel stellen dat elke brand niet dezelfde is. bijvoorbeeld elke vliegtuigbrand is anders en elke inzet moet je goed bekijken op wat voor een manier je dit gaat aanpakken. elke type vliegtuig is anders, de manier van de crash is anders, weeromstandigheden en wind zijn altijd anders. enz enz. misschien daarom dat ik zelf een voorstander ben van op de spot beslissingen nemen al gelang de situatie .      

Louis,

Een forum is volgens mij DE plaats op reactie op reactie te plaatsen, dat noemen we een discussie. Ik wil graag positief discussie voeren omtrent de zin van een manschappen cabine op een HV. Inmiddels beland je tijdens je verhaal in de wereld van de TS en even verder vliegtuigbrand bestrijding. Niet ieder korps verzorgt zijn eigen korpsje, een korps verleend ook bijstand aan buitengemeenten en zit niet te wachten zoals reeds al eerder in de discussie is aangegeven op 4 extra man (als het er niet meer zijn). TS ben ik met je eens dat je inderdaad te maken hebt met specifieke zaken die in het verzorgings gebied zijn. Maar een HV is een HV en daar kan eventueel wel wat korps specifiek materiaal opgelegd worden, maar meer ook niet, lijkt me ook niet van belang. Dat korps specifieke doen we dan wel op de TS.

Pompbediende,

Al eerder het verhaal besproken, toen in de topic over jullie nieuwe Mercedes. Wat willen jullie nou met dat mercedesje met allemaal extra zooi die nergens op thuis hoort? Een TS kan gewoon uitrukken en andere speciefieke zaken kunnen in een represief magazijn opgeslagen worden en eventueel met een Dienstbusje langs gebracht worden. Dit dienstbusje heb je vervolgens veel meer aan omdat deze overdags gebruikt kan worden door mogelijk dagdienst personeel en savonds voor cursus examamens oefeningen enz enz. Die onnodig dure aankoop waar de gemeenschap daar mee is opgezadeld zou gewoon bekend moeten worden dat het pure onzin is! Overal moet alles effiecient en daar word zomaar even een uit de kluiten gewassen GM aangeschaft, ernstige zaak. Ik hoop dat we snel regionale brandweer gaan worden zodat aan al die poppenkast een onzin gaat komen.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 30 april 2006, 22:38:28
Als je ook maar een leven met de Hv kan redden dan weegt die €350.000,00 daar niet tegen op
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: pompbediende op 30 april 2006, 23:19:00
Louis,

Een forum is volgens mij DE plaats op reactie op reactie te plaatsen, dat noemen we een discussie. Ik wil graag positief discussie voeren omtrent de zin van een manschappen cabine op een HV. Inmiddels beland je tijdens je verhaal in de wereld van de TS en even verder vliegtuigbrand bestrijding. Niet ieder korps verzorgt zijn eigen korpsje, een korps verleend ook bijstand aan buitengemeenten en zit niet te wachten zoals reeds al eerder in de discussie is aangegeven op 4 extra man (als het er niet meer zijn). TS ben ik met je eens dat je inderdaad te maken hebt met specifieke zaken die in het verzorgings gebied zijn. Maar een HV is een HV en daar kan eventueel wel wat korps specifiek materiaal opgelegd worden, maar meer ook niet, lijkt me ook niet van belang. Dat korps specifieke doen we dan wel op de TS.

Pompbediende,

Al eerder het verhaal besproken, toen in de topic over jullie nieuwe Mercedes. Wat willen jullie nou met dat mercedesje met allemaal extra zooi die nergens op thuis hoort? Een TS kan gewoon uitrukken en andere speciefieke zaken kunnen in een represief magazijn opgeslagen worden en eventueel met een Dienstbusje langs gebracht worden. Dit dienstbusje heb je vervolgens veel meer aan omdat deze overdags gebruikt kan worden door mogelijk dagdienst personeel en savonds voor cursus examamens oefeningen enz enz. Die onnodig dure aankoop waar de gemeenschap daar mee is opgezadeld zou gewoon bekend moeten worden dat het pure onzin is! Overal moet alles effiecient en daar word zomaar even een uit de kluiten gewassen GM aangeschaft, ernstige zaak. Ik hoop dat we snel regionale brandweer gaan worden zodat aan al die poppenkast een onzin gaat komen.
Het mooie is dat we ook nog een PM hebben, waarmee we naar examens gaan enzo, en dus die HV/GM, wat een luxe hé, en dat ook nog is met een dubbele cabine  :). en  ik hoop dat die regionale brandweer  nog  even op zich laten wachten. Het zal er allemaal niet direct beter van worden, maar daar kom je dan vanzelf wel achter. maar goed dat is dan weer een andere topic als je daareen discursie over wilt voeren  ;) ;)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: guus op 30 april 2006, 23:21:56
Als je ook maar een leven met de Hv kan redden dan weegt die €350.000,00 daar niet tegen op

En dat is natuurlijk flauwekul, want dan kunnen we op iedere brandweerpost ook wel een schuimbluswagen, een kraanwagen, een hoogwerker, een autoladder en een duikwagen neerzetten, want ooit zou een van deze voertuigen wel eens een leven kunnen redden.

We hebben in dit land ook te maken met risico-acceptatie. Dat houdt in dat we niet ALLES hoeven te kunnen behappen met ons materieel, maar voornamelijk datgene wat redelijkerwijs te verwachten valt in het verzorgingsgebied.

We moeten met zn allen wel die centen voor dergelijk materieel ophoesten, en de kosten mogen wel enigszins tegen de baten opwegen. Al is het af en toe inderdaad zo dat bij die ene beknelling een kraan op de HV bijvoorbeeld levensreddend had kunnen zijn, maar je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

mvg
Guus
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Heidebrandje op 1 mei 2006, 10:10:07
Hier in de regio hebben we verschillende HV's hier volgt even een lijstje

471 HV2+ Wijdenmeren enkel
670 HV2 Bussum met manschappen cabine
672 HV3 Blaricum met manschappen cabine
676 HV2+ Hilversum enkel
771 HV2 Huizen enkel
772 HV2+ Muiden met manschappen cabine
775 HV2+ Laren met manschappen cabine
827 HV/HD Weesp met manschappen cabine
870 HV2 Naarden met manschappen cabine

Dus hier in de regio is het ook erg verdeelt. Ik weet dat Muiden Weesp en Laren de HV als zelfstandige eemheid gebruiken
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: louis van t op 1 mei 2006, 10:37:56
Louis,

Een forum is volgens mij DE plaats op reactie op reactie te plaatsen, dat noemen we een discussie. Ik wil graag positief discussie voeren omtrent de zin van een manschappen cabine op een HV. Inmiddels beland je tijdens je verhaal in de wereld van de TS en even verder vliegtuigbrand bestrijding. Niet ieder korps verzorgt zijn eigen korpsje, een korps verleend ook bijstand aan buitengemeenten en zit niet te wachten zoals reeds al eerder in de discussie is aangegeven op 4 extra man (als het er niet meer zijn). TS ben ik met je eens dat je inderdaad te maken hebt met specifieke zaken die in het verzorgings gebied zijn. Maar een HV is een HV en daar kan eventueel wel wat korps specifiek materiaal opgelegd worden, maar meer ook niet, lijkt me ook niet van belang. Dat korps specifieke doen we dan wel op de TS.

natuurlijk is dit de plek voor een discussie. wou alleen aangeven dat het een lange discussie kan worden. en een positief discussie over de zin van een dubbele cabine op een hulpverleningsvoertuig omdat dat de meeste reacties negatief zijn. maar dat is iedereen zijn goed recht. het enige wat ik daarbij vraag is even verder te denken en je niet vast te laten leggen op voorschriften en regeltjes die door mannetjes op een ministerie zijn bedacht. daarnaast zijn er plannen om de gehele hulpverlening op een andere manier te gaan invullen. en dit is vooral gericht op grootschalige inzetten bij rampen. gezien het feit dat veel korpsen door geldproblemen van gemeentes materieel en soms zelfs posten moeten inleveren. vind ik dat zorgbarend zeker als men straks veel meer actief bezig is in buurgemeentes. daarbij heb je nog een andere ontwikkeling, bij sommige korpsen worden de HV buiten dienst gesteld en niet meer vervangen door een HV maar door op de TAS een aanvullende pakket met hulpverleningsgereedschap te plaatsen. wel eens de MB1117 van Sint Maartensdijk in Tholen gezien met hier bovenop een steiger om bij een verongelukte vrachtwagen goed en veilig te kunnen werken. is dat straks niet de ontwikkeling die helaas op deze manier komen gaat. nou sorry dat ga mijn te ver. ik en ik denk toch nog veel van mijn collega's willen wel graag met goed en juist materieel werken. en niet met iets waar je eigenlijk niet mee uit de voeten kan. daarna heb ik het stukje over de TAS als voorbeeld willen gebruiken, maar dat is dus niet helemaal goed over gekomen. en het stukje over vliegtuigbrandbestrijding was tevens als voorbeeld bedoeld om aan te geven dat niet iedere brand hetzelfde is. ook al omdat daar het meeste van ervaring ligt. je kan mijn reactie een beetje zien als proberen de mensen wakker te schudden. zo van jongens en natuurlijk meisjes let op, die nieuwe plannen en voorschriften gaan over jullie. denk goed na. dan is een discussie over wel of niet een dubbele cabine en of dit wel binnen de voorschriften en richtlijnen mag toch eigenlijk een onzinning verhaal. toch.  ;)   
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 1 mei 2006, 19:32:38
http://www.112opsterland.nl/nieuw/?nav=home&action=read&cat=4&allie=366&PHPSESSID=ac48c48632caac9ab8715f5bdaef1cc2
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Robinh op 1 mei 2006, 19:39:51
Hoort een HV-1 geen katrol te hebben ???
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Martijn de Vries op 1 mei 2006, 19:41:40
http://www.112opsterland.nl/nieuw/?nav=home&action=read&cat=4&allie=366&PHPSESSID=ac48c48632caac9ab8715f5bdaef1cc2
Jij bent snel  :D
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 1 mei 2006, 19:41:56
Ik denk dat we 1 ding aan het vergeten zijn,een HV is in veel gevallen een regionaal voertuig,of gaan regionale voertuigen worden.Dus dan houdt dit verhaal van manschappencabine wel of niet vanzelf op,want dan bepaald een regio voor een groot gedeelte wat er op of aan een HV komt.En let wel,en ik heb dat al eens vaker gezegt.Zodra die HV elders in de regio wordt ingezet,zitten ze helemaal niet te wachten op een komplete bezetting van 6 man.Ze verwachten dan heel simpel 2 man op een HV
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Snyper op 1 mei 2006, 20:40:38
Zo is dat Peter.
In een tijd van bezuinigingen, niks kan meer, alles is te duur. Moeten we gewoon puur gaan voor een goed praktisch voertuig. Geld wat je bespaard door het niet nemen van een manschappen cabine kan je of gewoon niet uitgeven danwel uitgeven voor nog beter gereedschap bv.
Maar ik snap de grap er wel achter. Het is natuurlijk mooi om met zoveel mogelijk man naar een ongeval uit te rukken en die stop je dan mooi in je manschappen cabine. Maar ik heb er wel genoeg over gezegt, mijn gedachte lijken me helder voor iedereen.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Brandpreventist op 1 mei 2006, 22:54:47
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8196.msg388971#msg388971  :)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 1 mei 2006, 23:31:47
Hoort een HV-1 geen katrol te hebben ???

je bedoeld een lier?
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Michelle1983 op 1 mei 2006, 23:53:03
Volgens www.brandweerverwerving.nl (http://www.brandweerverwerving.nl) dient een HV-1 inderdaad een lier te hebben (naast vierwielaandrijving en een 20 kVA-generator) om zich te onderscheiden van een HV-2. Dat doet me er meteen aan denken dat we in de regio Midden en West Brabant district Oost 1 HV-3 (korps Tilburg) hebben en 5 HV-2's (4x Regionaal, 1x korps Waalwijk). Moet dan niet iedere regio een HV-1 hebben?
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Thijs op 1 mei 2006, 23:59:38
De nieuwe heeft ook een lier.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Heidebrandje op 2 mei 2006, 15:20:23
Ik denk dat we 1 ding aan het vergeten zijn,een HV is in veel gevallen een regionaal voertuig,of gaan regionale voertuigen worden.Dus dan houdt dit verhaal van manschappencabine wel of niet vanzelf op,want dan bepaald een regio voor een groot gedeelte wat er op of aan een HV komt.En let wel,en ik heb dat al eens vaker gezegt.Zodra die HV elders in de regio wordt ingezet,zitten ze helemaal niet te wachten op een komplete bezetting van 6 man.Ze verwachten dan heel simpel 2 man op een HV

ach nog een paar maanden en al het materiaal is van de regio
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Peter71 op 2 mei 2006, 17:13:09
ach nog een paar maanden en al het materiaal is van de regio
Daar.......durf ik nog ff niet aan te denken  :D
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: guus op 2 mei 2006, 18:54:01
Het lijkt me ook een voorbarige conclusie...
ik moet het allemaal nog maar eens zien.

Als iemand hier eens kan vertellen hoe ze een en ander financieel denken te gaan regelen ben ik daar erg benieuwd naar. Iedereen roept weliswaar dat het materieel van de regio wordt, maar concrete plannen heb ik hier nog niet voor gezien. En daarmee bedoel ik hoe de overdracht geschiedt e.d. Is dat alles een traject van jaren, gaat het ineens, of wordt geleidelijkaan het materieel dat nieuw aangeschaft wordt door de regio aangekocht??

groeten,
Guus
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: ajax op 2 mei 2006, 19:22:24
Het lijkt me ook een voorbarige conclusie...
ik moet het allemaal nog maar eens zien.

Als iemand hier eens kan vertellen hoe ze een en ander financieel denken te gaan regelen ben ik daar erg benieuwd naar. Iedereen roept weliswaar dat het materieel van de regio wordt, maar concrete plannen heb ik hier nog niet voor gezien. En daarmee bedoel ik hoe de overdracht geschiedt e.d. Is dat alles een traject van jaren, gaat het ineens, of wordt geleidelijkaan het materieel dat nieuw aangeschaft wordt door de regio aangekocht??

groeten,
Guus

kan je vertellen per 1-1-2007 is in de regio G&V al het materiaal van de regio. vorming van deze regio is te volgen op www.vrgooienvechtstreek.nl
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Snyper op 3 mei 2006, 19:22:14
Het lijkt me ook een voorbarige conclusie...
ik moet het allemaal nog maar eens zien.

Als iemand hier eens kan vertellen hoe ze een en ander financieel denken te gaan regelen ben ik daar erg benieuwd naar. Iedereen roept weliswaar dat het materieel van de regio wordt, maar concrete plannen heb ik hier nog niet voor gezien. En daarmee bedoel ik hoe de overdracht geschiedt e.d. Is dat alles een traject van jaren, gaat het ineens, of wordt geleidelijkaan het materieel dat nieuw aangeschaft wordt door de regio aangekocht??

groeten,
Guus

Regionalisering gaat kan best wel snel gaan. Minister Remkes is hier ook hard mee bezig om met burgemeesters, regionaal commandanten, gemeentelijk commandanten op 1 lijn te krijgen voor wat betreft de brandweer. Dat regionalisatie gaat gebeuren is zeker, maar op welk termijn is lastig te zeggen. Ik ben er voorstander van. Al die flut korpsjes met 1 ts en een motivatie wagen krijgen gewoon alleen nog maar geld voor het bemensen voor wat er in hun verzorgingsgebied te leveren valt. Dit kan dus varieeren van alleen een TS of een compleet wagenpark incl. dpu, al, wo enz enz. Wat een ieder in zijn pager uitleest moet gaan uitrukken en de AC zal ook daar op toezien er erop sturen. Dus met die uit de kluiten gewassen GM, PM erachteraan stopt gewoon. Wie dan vervolgens zich niet meer inmeld bij de AC is zelf niet slim bezig als ie zo denkt toch ter plaatse te gaan. Kortom regionale brandweer komt eraan, gelukkig!
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: louis van t op 3 mei 2006, 23:54:38
Ja hoera de regiobrandweer komt er aan. net als de prachtige geregelde ambulancediensten, onze altijd aanwezige politie. nee niet meer terug kijken naar het verleden en gewoon door drukken en we zien wel waar het schip strand en dan geven gewoon de schuld aan de onwillige vrijwilligers. nee dit word topie. die Remkes is een kei, die lukt dat wel. minder hogere officieren, minder kosten, en waarom ook niet een model brandweerwagen. Rosenbauer heeft ooit zo iets ontworpen. dus invoeren net als de JSF van de luchtmacht. word fantasties. waarom niet al die kleine kazernes sluiten en dan daarvoor een grote kazerne neer zetten voor een aantal plaatsen tegelijk. nog minder kosten. en alle vrijwilligers verplicht laten opkomen en doen ze dat niet er uit. zonder pardoon. zo moet je ze aanpakken.

nou als dit het verhaal zal zijn wat enkele voor ogen hebben, dan ben ik bang dat een hoop brandweerlui hun helm aan de wilgen zullen hangen. en een daarvan zal de mijne zijn. ik zie deze ontwikkeling met lede ogen aan. ik zien niet in wat hier beter aan is, minder materieel, minder mensen, minder korpsen en wat al niet meer wat men nog van plan is. nee moeten er eerst weer doden vallen voordat de ogen weer open gaan en men weer kijk naar de lessen uit het verleden. iets wat men nu dus niet doet met deze ontwikkelingen. dat is hoe ik er op dit moment over denkt.
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: guus op 4 mei 2006, 01:21:51
en dat allemaal door die nieuwe HV-1 van smallingerland  ::) ;)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Crashtender op 4 mei 2006, 08:21:38
en dat allemaal door die nieuwe HV-1 van smallingerland  ::) ;)

En die nieuwe auto van Smallingerland is dan ook nog niet eens een HV-1 maar een HV-2. Hij voldoet namelijk niet aan één van de basis-eisen. In dit geval ontbreekt de 4-wielaandrijving. De aanwezigheid van de kraan verandert daar ook niets aan. Daarmee blijft het een HV-2 of eventueel een HV-2+, al is deze laatste aanduiding volgens mij geen officiële.

Een citaat van de site brandweerverwerving.nl:

- Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.  

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.  
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Snyper op 4 mei 2006, 13:36:59
Ik zal bij "overige brandweeronderwerpen" een topic starten om verder van gedachte te wisselen voor wat betreft de regionalisatie.
Mooi voertuig verder de hv van Smallingerland  :D
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Eric op 6 mei 2006, 11:53:58


- Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft

dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1.
Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien. 


Nu heb ik alleen nog maar foto's gezien van het voertuig van het vooraanzicht. Is het ook mogelijk dat het voertuig voorzien is van een lier aan de achterzijde van het voertuig of moet een HV 1 specifiek voorzien zijn van een VOORBOUWLIER ?

Eric
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Brandpreventist op 6 mei 2006, 13:14:01
Nu heb ik alleen nog maar foto's gezien van het voertuig van het vooraanzicht. Is het ook mogelijk dat het voertuig voorzien is van een lier aan de achterzijde van het voertuig of moet een HV 1 specifiek voorzien zijn van een VOORBOUWLIER ?

Eric

 ::) ::) ::) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8196.msg388971#msg388971  ;)
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Eric op 7 mei 2006, 02:18:41
Dus toch een HV 1 ? Er is een 5 tons lier aanwezig alleen schijnbaar aan de achterzijde.

Eric
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Jerommeke op 7 mei 2006, 10:26:14
het is geen 4 x 4 !!!!!!!!!!!!
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Eric op 8 mei 2006, 14:36:33
Oh ja je hebt gelijk, dit had ik weer even over het hoofd gezien, ik was al zo blij dat ik die lier gevonden had.  :D

Eric
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Jeugdbrandweer op 8 mei 2006, 18:07:54
kan je toch ook zo wel zien ::)

Gr. Vincent
Titel: Re: Nieuwe HV-1 voor brandweer Smallingerland.
Bericht door: Red Cross Medic op 13 juli 2012, 09:24:01
Ik fris het topic naar jaren weer eens op. Het is een fantastisch voertuig. Ze rijden met de hv als eerste weg voor een bekneling. Waarna de ts volgt. Bij een P2 andersom. De wagen is één van de drie noordelijke hv 1 dat betekend dat de wagen op aanvraag dus een zeer brede regio heeft. De kraan achterop heeft ondermeer een aantal dieren uit de sloot gehaald. Deze hv1 beschikt het meteriaal voor een vrachtwagen ongeval ( steiger, extra gereedschap, stoodkussen) weet trouwens niet of dit ook op een hv 2 zit. De wagen word daarom ook vaak ingezet voor een ongeval met een vrachtwagen. Simpelweg ter assistentie van de ts. Dan komen er trouwens maar 2 man. Verder rijd bij iedere melding van voertuig te water of aanridjinng beknellling (vrachtauto) de dichtsbijzinde hv 1 mee. Voor Friesland is dit vaak Leeuwarden maar Drachten dekt een deel van Groningen/zuidoost Friesland/drenthe.

Ik vind het een super wagen maar dat komt omdat hij mooi is  e050

HV1 02-7071 assistentie beknelling Drachten (http://www.youtube.com/watch?v=-G5nm-mSXus#)