Hulpverleningsforum

Wit: Geneeskundige hulpverlening => Huisartsenpost (HAP) => Topic gestart door: RAdeR op 31 maart 2011, 12:48:01

Titel: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: RAdeR op 31 maart 2011, 12:48:01
Amulances rijden bij hartproblemen vaker uit
LEIDEN - Bij elke melding van acute hartproblemen aan de huisartsenposten SHR in Leiden en Alphen aan den Rijn gaat voortaan een ambulance rijden. Tot nu toe bezocht de arts van de SHR eerst de patiënt, die oordeelde vervolgens of opname in het ziekenhuis noodzakelijk was.
In 80 procent van de gevallen was een ambulance alsnog nodig.

Verbetering zorg
De wijziging is bedoeld om de zorg aan patiënten met acute hartproblemen verder te verbeteren doordat nog sneller hulp mogelijk wordt. In de Duin - en Bollenstreek wordt al enige tijd op deze manier gewerkt.
Bij een spoedmelding die via het alarmnummer 112 binnenkomt wordt altijd al direct een ambulance gestuurd.
www.rtvwest.nl (http://www.rtvwest.nl)

Klinkt mij bijzonder aannemelijk in de oren. Bij hartklachten heb je een ambulance nodig. Hoe is dit bij andere huisartsenposten geregeld?
Blijft de arts dan op de post of rijdt die er alsnog naar toe?
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: Defflynn op 31 maart 2011, 13:21:51
Hier in Den Haag wordt er bij hartproblemen of twijfel al een ambu gestuurd.Is het echter een heel onduidelijk verhaal of de pt is bekent met zulke problemen willen we nog wel eens een kijkje nemen.
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: DaMook op 31 maart 2011, 22:56:25
Lijkt me eigenlijk niet meer dan normaal.
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: Venneke82 op 1 april 2011, 19:49:21
Als je een serieuze cardiale verdenking hebt, waarbij interventie door ambulance / ziekenhuis nodig is, is dit volledig terecht. Dit is lang niet altijd het geval.
Echter moet de ambulancedienst dan wel voldoende capaciteit hebben...
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: Annelinde op 10 mei 2011, 23:08:39
Ik hoorde een verhaal van iemand die de huisartspost had gebeld ivm hartklachten van haar man. De HAP zou gaan overleggen met de arts en haar daarna terug bellen. Ze hebben niet terug gebeld, maar de ambu stond wel ineens voor de deur.
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: Joffry Ambu-Vpk op 12 mei 2011, 20:53:06
Ik hoorde een verhaal van iemand die de huisartspost had gebeld ivm hartklachten van haar man. De HAP zou gaan overleggen met de arts en haar daarna terug bellen. Ze hebben niet terug gebeld, maar de ambu stond wel ineens voor de deur.

HA Posten blinken niet altijd uit in communicatie met patient en MKA. dan staat er dus ineens een ambu met sirene en blauwe lampen voor de deur terwijl de patient en de melder toch echt de huisarts hadden gebeld en/of verwacht...  Info blijft wel eens achter of er is onvoldoende uitgevraagd door de HAP centralist(e) die de MKA informeert. Dan wordt er inderdaad een ambulance gestuurd naar een hyperventilatieaanval of een persoon met spierklachten van 3 dagen oud door tillen van iets zwaars... En natuurlijk is het ook wel handig om de ambu te sturen naar een pijn op de borst lijkende rit....scheelt weer uitrukkenvoor de HAP en de declaratie voor telefonisch consult wordt toch opgemaakt.
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: EM physician op 12 mei 2011, 21:50:55
Wat een kortzichtige vent ben je ook
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: vesalius op 12 mei 2011, 22:07:48
Joffry kan je ooit ook eens positief zijn over huisartsen/HAP?

Hetzelfde kan ook gezegd worden over ambulancediensten/MKA's  :-X
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: RuudF op 13 mei 2011, 09:31:25
Als we straks allemaal NTS gebruiken zal dit onderscheid opgelost zijn, aangezien dan zowel de MKA als het HAP-callcenter dezelfde triage-standaarden gebruiken.
En communicatie? Laat ik dit maar als volgt zeggen....de pot verwijt de ketel dat deze zwart ziet....hè Joffry

Ruud
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: Steven78 op 15 mei 2011, 18:49:51
HA Posten blinken niet altijd uit in communicatie met patient en MKA. dan staat er dus ineens een ambu met sirene en blauwe lampen voor de deur terwijl de patient en de melder toch echt de huisarts hadden gebeld en/of verwacht...  Info blijft wel eens achter of er is onvoldoende uitgevraagd door de HAP centralist(e) die de MKA informeert. Dan wordt er inderdaad een ambulance gestuurd naar een hyperventilatieaanval of een persoon met spierklachten van 3 dagen oud door tillen van iets zwaars... En natuurlijk is het ook wel handig om de ambu te sturen naar een pijn op de borst lijkende rit....scheelt weer uitrukkenvoor de HAP en de declaratie voor telefonisch consult wordt toch opgemaakt.

Gelukkig is het zo dat MKA centralisten wel altijd telefonisch precies weten of het een MI, hyperventilatie of spierpijn betreft?  :-\

Ik begrijp je kritiek niet helemaal. Je reageert op 1 reply van iemand die 'gehoord had van' en trekt meteen allerlei (persoonlijke?) conclusies. Ongetwijfeld heb je veel ervaring, ook met ritjes door de HAP aangevraagd, maar dan nog: het topic begint met een duidelijk verhaal en cijfers. Van een ervaren ambulanceverpleegkundige zou ik denken dat hij achter een betere en snellere (acute) hulpverlening zou staan.

En laten we alsjeblieft niet weer een discussie over kosten en vergoedingen beginnen. Een assistente MOET een bericht aanmaken, ook al wordt er direct een ambu gestuurd. Dat bericht is direct overdracht aan de eigen huisarts en elk patientencontact moet geregistreerd en verslagen worden, dat weet jij ook! Wat achterliggend management, verzekeringen en politiek allemaal uitvoeren is niet aan die individuele assistent(e).

Aan de andere kant, je zorgt wel voor lekker veel reacties!  ;D O0
Titel: Re: Direct ambulance bij hartproblemen
Bericht door: Joffry Ambu-Vpk op 17 mei 2011, 00:54:02
Joffry kan je ooit ook eens positief zijn over huisartsen/HAP?

Hetzelfde kan ook gezegd worden over ambulancediensten/MKA's  :-X

je bedoelt de kortzichtigheid mbt de MKA/ambulancediensten??? Op welk vlak?? het is wat algemeen zoals je  het zo neerzet/stelt.

Voor de rest is het zo dat er nog steeds heel vaak een ambulancerit wordt aangevraagd voor een patient die niet door de HA van dienst is gezien terwijl uit de melding al gehaald kan worden dat een ambu niet geindiceerd is. Daarnaast is het uitvragen van belang en verschilt het uitvragen per centralist/telefoinist. Dat hangt af van de ervaring van die persoon maar ook van het beleid van de HAP of de ambulancedienst. Ook bij een MKA kan daar soms veel aan worden verbeterd. Soms wordt een anavraag voor een ambulance door een MKA centralist geaccepteerd zonder dat er door debMKA goed is uitgevraagd wat er nu precies aan de hand is. Als de HAP telefonist te weinig heeft uitgevraagd bij de melder dan wordt het voor de MKA centralist ook lastig om meer info te krijgen. In sommige gevaklklen neemt de MKA centralist contact op met de melder voor meer info, komt helaas weinig voor... Conclusie; veel stata en vaklt met de meldprocedure.

En overigens ben ik niet negatief ten opzichte van de HAP maar wel kritisch, net zoals ik dat ook ben ten opzichte van de eigen MKA, ambulancedienst en mijn eigen functioneren. dat hoort bij professionaliteit vind ik.