Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Voertuigen en materieel algemeen => Topic gestart door: CopVR3 op 12 augustus 2016, 17:57:31
-
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96149.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=96149.0)
Is dat je verweer? Alle kinderen doen het?
Nee ik kan me er alleen niet druk om maken. Een realistische emissietest is iets waar het milieu en de consument meer bij gebaat is. Je wordt ook niet meer met die 1 op 30 praatjes lastig gevallen door verkopers maar weet van te voren dat je auto maar 1 op 16 rijdt... als je je best doet. Het is een wassen neus.
Vergaande investeringen in electrisch rijden (juist ook middels H2) is iets wat men moet doen. En dan over de hele wereld.
De oliemaatschappijen hebben te veel macht. De ontwikkeling gaat gewoon erg traag.
De eerste Prius die in 1997 op de markt kwam was een goede stap al is een hybride ontzettend slecht voor het milieu om te maken.
Nu 20 jaar later is het concept nog vrijwel hetzelfde...
Een ongeladen Prius doet nog steeds 1 op 13 op de linkerbaan, waar ze allemaal rijden.
Hoe komt dat? Slechte politieke keuzes op Europees en nationaal niveau.
Je kunt het niet interessant vinden. Maar er zijn nou eenmaal regels over wat er wel en niet op de openbare weg in ons land (En de EU) rond mag rijden. Als overheid en politie heb je een voorbeeldfunctie, en de daarbij horende verantwoordelijkheden moeten 'jullie' ook nemen.
Dat zal. Euro 6 is al even verplicht voor elke auto. Maar ik vind het te ver gaan om persé een groen energie label te willen binnen ons vak.
Als een groen label niet geschikt is voor ons werk dan moet het maar een oranje label zijn.
Al die energie labels is natuurlijk ook de grootste flauwekul... want elke autokenner weet dat hier niks van klopt.
Hoe kan een nieuw klein Euro6 autootje dat feitelijk 1 op 18 rijdt b.v. een C label krijgen, en een Mercedes S klasse 1 op 10, een B label?
-
Maar hoe schoon is een hybride nu echt? Want die stroom die ze uit zo'n paaltje halen moet toch ook ergens gemaakt worden? En er wordt nog genoeg stroom opgewekt met kolen en allerlei andere milieu onvriendelijke dingen. Daarnaast: Hoe schoon is de windenergie? Hoeveel CO2 wordt met het maken en verven van zo'n ding niet uitgestoten al?
-
Maar hoe schoon is een hybride nu echt? Want die stroom die ze uit zo'n paaltje halen moet toch ook ergens gemaakt worden? En er wordt nog genoeg stroom opgewekt met kolen en allerlei andere milieu onvriendelijke dingen. Daarnaast: Hoe schoon is de windenergie? Hoeveel CO2 wordt met het maken en verven van zo'n ding niet uitgestoten al?
Dat is het totaalplaatje. Alle accu's die gemaakt worden zijn een enorme belasting voor het milleu.
De stroom die er daarna in gaat moet groen zijn. En niet politiek groen gemaakt maar echt groen.
Zonnepanelen en wind energie en dan een snoertje rechtstreeks naar je accu.
Als het van een kolencentrale komt oid is het nog steeds grijs en rijdt je op vieze stroom.
Dan de verkopen. De meeste hybride auto's worden gereden door leaserijders. Ik schat dat nog geen 10 a 20 procent stelselmatig aan de stroom staat.
De meesten rijden vaak gewoon op benzine. Als je als leaserijder 50k per jaar doet, zal deze veel op benzine hebben gereden. Omdat de accu's anno 2016 nog steeds snel leeg zijn.
En waar rijden veel leaserijders? Niet met 100km per uur op cruise, op de meest rechter rijstrook...
Nee dan rijden die autos 1 op 10 tot 1 op 14. Realistisch.
Na 200.000km is de auto op. Dan moet hij gesloopt worden.
Veel is te recyclen gelukkig... en dat gebeurd ook al veel. En die zware accus moeten er nog uit.
En sorry. eea is al een tijdje off topic.
-
Dat is het totaalplaatje. Alle accu's die gemaakt worden zijn een enorme belasting voor het milleu.
De stroom die er daarna in gaat moet groen zijn. En niet politiek groen gemaakt maar echt groen.
Zonnepanelen en wind energie en dan een snoertje rechtstreeks naar je accu.
Als het van een kolencentrale komt oid is het nog steeds grijs en rijdt je op vieze stroom.
Dan de verkopen. De meeste hybride auto's worden gereden door leaserijders. Ik schat dat nog geen 10 a 20 procent stelselmatig aan de stroom staat.
De meesten rijden vaak gewoon op benzine. Als je als leaserijder 50k per jaar doet, zal deze veel op benzine hebben gereden. Omdat de accu's anno 2016 nog steeds snel leeg zijn.
En waar rijden veel leaserijders? Niet met 100km per uur op cruise, op de meest rechter rijstrook...
Nee dan rijden die autos 1 op 10 tot 1 op 14. Realistisch.
Na 200.000km is de auto op. Dan moet hij gesloopt worden.
Veel is te recyclen gelukkig... en dat gebeurd ook al veel. En die zware accus moeten er nog uit.
En sorry. eea is al een tijdje off topic.
En dan even offtopic. Je moet wel onderscheid maken tussen de plugin hybrids en degene die opladen door de benzinemotor (toyoya prius / aurus) en de honda versies.
Deze rijden door de hulpmotor tussen de 1/21 en 1/25 (reëel)
Lijkt mij overigens nog wel een optie voor de politie om maar min of meer ontopic te gaan....
-
Hier niet hoor. De ME bussen van na 2009 hebben adblue. Als we op pad zijn is het altijd gedoe met die adblue-bussen
Het kan dus wel.... en het is dus een kwestie van regelen en aftimmeren.
We kunnen er nu over blijven doorzeiken.... of je gaat een oplossing bedenken om er me om te gaan (zoals je wel moet.......)
-
Deze rijden door de hulpmotor tussen de 1/21 en 1/25 (reëel)
No way...
Ja bij die paar enthousiaste particuliere gebruikers lukt dit met moeite.
Lijkt mij overigens nog wel een optie voor de politie om maar min of meer ontopic te gaan....
Waarom lijkt het je wat?
Ikzelf acht de meeste namelijk ongeschikt.
-
No way...
Ja bij die paar enthousiaste particuliere gebruikers lukt dit met moeite.
Waarom lijkt het je wat?
Ikzelf acht de meeste namelijk ongeschikt.
Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil. Zo verschrikkelijk moeilijk is het niet om die 1/21 te halen. Heb er zelf ook mee gereden. Die 1/21 is best realistisch. Die fabrieksopgave absoluut niet. 1/29 lol.
Toyota Auris Station of hoe dat ding ook heet. Heb ik in gereden. Best goede wegligging. Genoeg ruimte in de koffer. Genoeg ruimte in de auto zelf.
-
Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil.
En dat is een veel gemaakte fout. Heb verschillende hybrideconcepten gereden.
Tot 50kmu fluisterstil is waar. Maar de reikwijdte is maar een paar kilometer.
Daarnaast moet je het gaspedaal met een fluwelen schoentje bedienen.
O... laat de kachel of airco, stoelverwarming, radio, verlichting uit, want dat kost feitelijk allemaal veel stroom en dus kilometers.
Eenmaal boven de 50kmu gaat het ding enorm brullen. Dat komt omdat de meeste van zulke hybrides zijn voorzien van een cvt automaat.
Daarnaast is het gecombineerd vermogen van een betaalbare (lees: Touran-geld consuprijs +- 37k) bedroevend.
Ook zijn de rijeigenschappen van de gemiddelde Toyota misschien afdoende voor de brave particulier maar niet voor politiewerk. Ik doel op wegligging, stuurgedrag, koersvastheid, automaatgedrag, acceleratie, topsnelheid. En wat te denken van de vraag of ze het zware politiewerk wel aankunnen? Of mogelijkheden en ruimte voor inbouw en opbouw. De accupakketten vreten ruimte mits niet in onderstel weggebouwd. Het gewicht met politiespullen neemt zo 300kg in beslag. Zonder dienders.
Een prius weegt 1460kg en een tmm van 1800. Waar laat je het?
Uiteindelijke gaat een politieprius ook nog eens gewoon 1 op 10 rijden.
Een diesel Touran welke makkelijk 1 op 20 kan rijden doet bij de politie ook 1 op 9 a 10. Helemaal in de stad.
Hybride wordt pas interessanter in de hogere prijsklasse.
-
Omdat het voor de nachtelijke uren ideaal is. Tot 50 km/uur fluisterstil. Zo verschrikkelijk moeilijk is het niet om die 1/21 te halen. Heb er zelf ook mee gereden. Die 1/21 is best realistisch. Die fabrieksopgave absoluut niet. 1/29 lol.
Toyota Auris Station of hoe dat ding ook heet. Heb ik in gereden. Best goede wegligging. Genoeg ruimte in de koffer. Genoeg ruimte in de auto zelf.
Voor dit vak zal het ideaal zijn (die van honda iig). De elektrische motor levert direct energie naast dat van zijn benzine motor. Dus in een achtervolging een giga voordeel.. Je rijdt iedereen er uit!
-
Voor dit vak zal het ideaal zijn (die van honda iig). De elektrische motor levert direct energie naast dat van zijn benzine motor. Dus in een achtervolging een giga voordeel.. Je rijdt iedereen er uit!
Serieus? Heb je er wel eens ingereden?
-
Wat mij betreft halen we het busje weer van stal, ook voor noodhulp.
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=7y8ihxZia68#)
-
Wat mij betreft halen we het busje weer van stal, ook voor noodhulp.
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=7y8ihxZia68#)
Ook goed. Maar dan wel met wat meer vermogen dan de huidige. Die stoppen bij 160 km/u
-
Ook goed. Maar dan wel met wat meer vermogen dan de huidige. Die stoppen bij 160 km/u
Klopt. Zelfs een Prius gaat harder! :P
-
Serieus? Heb je er wel eens ingereden?
Ja, jaren zelfs! Jij ook? Dan heb ik het niet over de eco stand maar de sportstand...
-
Ja, jaren zelfs! Jij ook? Dan heb ik het niet over de eco stand maar de sportstand...
Oojaa, de sportstand. Dan wordt ie echt bloedjesnel... dan rij je iedereen eruit.
:-*
-
Ik heb 2 jaar een Honda Civic Hybride gehad. Hij rijdt heerlijk, dat zeker. Voorwaarde is wel dat je geen haast moet hebben... Het was de traagste wagen die ik ooit gehad heb. Boven de 150 km/u moet je gewoon niet doen, dat voelt alsof je je dood tegemoet rijdt. Het hybride systeem werkt zo dat hij energie terugwint uit afremming. De truc is dus om de wagen al ver van te voren uit te laten rollen en zo langzaam mogelijk te remmen. Als je dat niet doet is de accu binnen no-time leeg en kom je er achter dat je in een zware bak rijdt waar een 1.3 motortje in zit: niet vooruit te fikken. Plankgas kon ik dan met 120 km/u de Brienenoordbrug beklimmen.
De rijstijl van de politie in m'n achterhoofd hebbende, is deze auto dus volkomen kansloos als dienstwagen. Daarnaast heeft hij een erg lage instap en is de achterbank helemaal een crime om een tegensputterend persoon op te parkeren. Ook vermoed ik dat de auto uit elkaar valt als je er 20.000 sportieve kilometers op hebt zitten: hij is gewoon niet ontworpen voor hoge snelheden. En mijn gemiddelde verbruik lag ongeveer rond de 1 op 16.
Kortom: leuke wagen voor de gepensioneerde medemensch die alle tijd heeft om zich van a naar b te verplaatsen, maar vergeet deze auto alsjeblieft heel snel voor politiezaken. Ik was er na 2 jaar helemaal klaar mee, terwijl ik echt geen figuur ben die behoefte heeft aan een snelle auto.
-
En je mag met de meeste hybrides nog steeds geen aanhanger trekken, dus even een kar erachter om overlastgevende achtergelaten fietsen o.i.d. op te halen is er ook niet bij...
-
Ook goed. Maar dan wel met wat meer vermogen dan de huidige. Die stoppen bij 160 km/u
Vanmorgen 175 km/u gehaald ;-)
-
Vanmorgen 175 km/u gehaald ;-)
Zat de stekker er nog in?
-
Vanmorgen 175 km/u gehaald ;-)
Waarom? Als je zo'n zgn eco-auto wilt rijden... rij dan ook zo. ;)
-
Ik heb voor een langere periode ook in een prius (geen plug in) gereden (die van me pa) toen ik net m'n rijbewijs had (2 jaar terug). Ondanks de discussie over het verbruik, 1:21 is zonder moeite te halen, gewoon vlot accelereren. Sterker nog dat wordt zelfs geadviseerd vlot accelereren en daarna zoveel mogelijk constant rijden. Voor de rest zijn die hybrides in ieder geval de prius niet geschikt voor politiewerk vanwege de punten die hierboven genoemd zijn.
Wegligging: Beroerd, boven de 140 gaat de auto een beetje zweven voor je gevoel, besturing is niet direct, erg snel onderstuur.
Acceleratie is bij 0-60 km/h nog wel aardig door het koppel van de elektromotoren, boven de 120 wordt de acceleratie gewoon traag alleen houd et bij 175 inderdaad wel een beetje op. Auto is gemaakt om rustig te rijden, erg comfortabel maar qua stuurgedrag om te janken.
Dat samen met de bovenstaande punten is een hybride kansloos (iig de prius). Het moet of brandstof of (over een tijdje) electrische auto's, nu is dat niet haalbaar.
De politie moet gewoon gaan voor een auto met een lekkere vlotte diesel, een goede wegligging, en een auto die niet moeilijk te rijden is (zodat elke agent het maximale eruit kan halen). En er zijn serieus genoeg mogelijkheden die binnen het budget vallen met en een dikkere motor (180-240 pk) en een goede wegligging. Daarnaast moet er echt eens grondig naar de uitrusting gekeken worden, die moet echt een stuk lichter, dit komt de prestaties van de auto in alle opzichten te goede.
-
Tijd geleden vanuit mijn normale werk in een waterstof auto van hyundai mogen rijden. Ik denk echt dat dit een oplossing zal zijn voor de politie op de iets langere termijn! Hij accelereert als een malle en is ook bijna helemaal stil op hogere snelheden. Gewoon een heerlijke auto! Actieradius van +-600 km, dus voldoende voor de meeste diensten.
Enige probleem is nog de infrastructuur voor waterstof, maar goed laten we er even van uitgaan dat dit ook vanzelf wel komt.
-
Tijd geleden vanuit mijn normale werk in een waterstof auto van hyundai mogen rijden. Ik denk echt dat dit een oplossing zal zijn voor de politie op de iets langere termijn! Hij accelereert als een malle en is ook bijna helemaal stil op hogere snelheden. Gewoon een heerlijke auto! Actieradius van +-600 km, dus voldoende voor de meeste diensten.
Enige probleem is nog de infrastructuur voor waterstof, maar goed laten we er even van uitgaan dat dit ook vanzelf wel komt.
Klopt. Het is ook puur electrisch rijden dus bakken koppel vanaf 0 toeren.
Denk dat dit over ig jaar de standaard is.
Nadeel is naast infrastructuur het winnen van waterstof. Het is nog heel duur.
Waterstof is het meest voorkomende element alleen het zit altijd ergens aan vast.
-
Klopt. Het is ook puur electrisch rijden dus bakken koppel vanaf 0 toeren.
Denk dat dit over ig jaar de standaard is.
Nadeel is naast infrastructuur het winnen van waterstof. Het is nog heel duur.
Waterstof is het meest voorkomende element alleen het zit altijd ergens aan vast.
Ja, maar met een simpele electrolyse kan je het gewoon ter plekke generen (en ja, daar zitten een hoop haken en ogen aan, ik weet). Je zou ook methaan van de boeren ervoor kunnen gebruiken, hou je koolstof over.
-
Daar hebben boeren niet genoeg methaan voor. Anders verwarmde we onze huizen daar wel op, in plaats van methaan uit Groningen
-
Daar hebben boeren niet genoeg methaan voor. Anders verwarmde we onze huizen daar wel op, in plaats van methaan uit Groningen
Het laaste was vooral een gekscherende opmerking hoor!
Maar goed, met de Waterstofeconomie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofeconomie) houden voldoende mensen zich bezig
-
Het grote probleem van waterstof is dat de atomen zo klein zijn dat ze heel makkelijk weglekken. Je hebt veel duurdere tanks en leidingen nodig om het op te slaan, anders loopt het gewoon weg. Een grote voorraad aanmaken is dus ook redelijk zonde.
Met elektrolyse kun je het lokaal maken en opslaan. Gewoon bij ieder tankstation lokaal de elektrolyse uitvoeren en het gas opslaan in een tank die groot genoeg is voor 1 dag. Dat kan de kosten enorm drukken.
Ander voordeel is ook, nu hebben we soms een overschot aan groene stroom. Er wordt meer geproduceerd dan er gebruikt wordt. Groene stroom heeft voorrang op het net ten opzichte van grijze, dus het verlies is voor de grijze centrales. Dat heeft al een paar keer geleid tot zelfs negatieve elektriciteitsprijzen op de dagmarkt. Terwijl we op momenten dat er geen zon of wind is die grijze centrales echt nodig zijn.
Wanneer je nu zou besluiten om bij een elektriciteit overschot enorm veel waterstof te maken en op te slaan. Kun je dat bij een tekort gewoon weer omzetten in elektriciteit. Je kunt er dan goed aan verdienen.
-
Het grote probleem van waterstof is dat de atomen zo klein zijn dat ze heel makkelijk weglekken. Je hebt veel duurdere tanks en leidingen nodig om het op te slaan, anders loopt het gewoon weg. Een grote voorraad aanmaken is dus ook redelijk zonde.
Met elektrolyse kun je het lokaal maken en opslaan. Gewoon bij ieder tankstation lokaal de elektrolyse uitvoeren en het gas opslaan in een tank die groot genoeg is voor 1 dag. Dat kan de kosten enorm drukken.
Ander voordeel is ook, nu hebben we soms een overschot aan groene stroom. Er wordt meer geproduceerd dan er gebruikt wordt. Groene stroom heeft voorrang op het net ten opzichte van grijze, dus het verlies is voor de grijze centrales. Dat heeft al een paar keer geleid tot zelfs negatieve elektriciteitsprijzen op de dagmarkt. Terwijl we op momenten dat er geen zon of wind is die grijze centrales echt nodig zijn.
Wanneer je nu zou besluiten om bij een elektriciteit overschot enorm veel waterstof te maken en op te slaan. Kun je dat bij een tekort gewoon weer omzetten in elektriciteit. Je kunt er dan goed aan verdienen.
Klopt, één van technieken hiervoor is power to gas.