Hulpverleningsforum

Incidenten => Archief Incidenten Nederland => Incidenten Nederland => Archief 2016 => Topic gestart door: KJfotografie op 21 augustus 2016, 14:17:08

Titel: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: KJfotografie op 21 augustus 2016, 14:17:08
p2kflex
14:16:58 21-08-16GROUP-1A1 (GRIP: 1) Nieuwe Willemskade Harlingen Harlingen
GRIP 10320909MKA Friesland (OvD-G Groepscode)
GRIP 10420506MKA Groningen (OvD-G) (GRIP) (Infocode)
GRIP 10402198Meldkamer Noord-Nederland (Monitorcode)
p2kflex
14:16:09 21-08-16GROUP-1P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303710BRW Friesland (Drachten) (HA ploeg 1)
GRIP 10303711BRW Friesland (Drachten) (HA ploeg 2)
GRIP 10303719BRW Friesland (Drachten) (COH)
GRIP 10303011BRW Friesland (HOvD Noord)
GRIP 10300061BRW Friesland (Onbekende code)
GRIP 10300060BRW Friesland (OvD Noord-West)
GRIP 10303045BRW Friesland (Piket Voorlichting)
GRIP 10303005BRW Friesland (RCvD)
GRIP 10300055BRW Friesland (Monitorcode)
GRIP 10303037Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord)
GRIP 10302821Politie Friesland (OvD-P Noord)
GRIP 10302420Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg)
p2kflex
13:59:03 21-08-16GROUP-1A1 (Noord-Nederland ANN-MMT-01 1) (Inzet ambu: MMT In 13991 Rit 94651 Harlingen NIEUWE WILLEMSHAVEN 0
0120901MKA Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901 - Amsterdam)
0120999MKA Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
p2kflex
13:56:56 21-08-16GROUP-1P 1 Gezondheid (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemshaven Harlingen 024631
0302390BRW Friesland (Harlingen) (Groepscode Bruggen)
0303337BRW Friesland (Harlingen) (Blusploeg 3)
0303338BRW Friesland (Harlingen) (Bevelvoerder ploeg 3)
0303339BRW Friesland (Harlingen) (Chauffeursploeg 3)
0300060BRW Friesland (OvD Noord-West)
0300055BRW Friesland (Monitorcode)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: KJfotografie op 21 augustus 2016, 14:18:10
p2kflex
14:17:21 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303030BRW Friesland (Onbekende code)
p2kflex
14:17:21 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10302420Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg)
p2kflex
14:17:19 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10420506MKA Groningen (OvD-G) (GRIP) (Infocode)
p2kflex
14:17:19 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10320908MKA Friesland (OvD-G)
p2kflex
14:17:19 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303719BRW Friesland (Drachten) (COH)
p2kflex
14:17:17 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303037Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord)
p2kflex
14:17:17 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303004BRW Friesland (RCvD en HOvD Groepscode)
p2kflex
14:17:16 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303005BRW Friesland (RCvD)
p2kflex
14:17:16 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10302821Politie Friesland (OvD-P Noord)
p2kflex
14:17:14 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303080BRW Friesland (Onbekende code)
p2kflex
14:17:14 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303060BRW Friesland (OvD Zuid-West)
p2kflex
14:17:11 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303010BRW Friesland (HOvD Noord) (Groepscode)
p2kflex
14:17:11 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303011BRW Friesland (HOvD Noord)
p2kflex
14:17:11 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10303270BRW Friesland (Franeker) (Commando)
p2kflex
14:17:09 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10402198Meldkamer Noord-Nederland (Monitorcode)
p2kflex
14:17:09 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen 027099
GRIP 10401998BRW Groningen (Monitorcode)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: guest12562 op 21 augustus 2016, 14:20:33
Ben benieuwd wat hierachter zit til assistentie GRIP 1
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: HJ94 op 21 augustus 2016, 14:21:50
Citaat van: Breathe link=msg=1443556 date=1471782033
Ben benieuwd wat hierachter zit til assistentie GRIP 1

Scannernet.nl ‏@Scannernet  16 min
Charterschip met mast overboord voor haven Harlingen. Meerdere gewonden. Hulpdiensten massaal gealarmeerd waaronder traumahelikopter.

Scannernet.nl ‏@Scannernet  6 min
Charterschip afgemeerd aan kade Nieuwe Willemshaven. Hulpverlening aan slachtoffers is opgestart. Traumahelikopter is aanvliegend.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: HJ94 op 21 augustus 2016, 14:22:45
Arnoud Bodde ‏@acbodde  37 sec
Persalarm: Drie doden bij ongeval op boot in Harlingen. #LC #DvhN

Bio Arnoud Bodde: Journalist @ Dagblad van het Noorden | Weet Wie Driekus Vierkant Is
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Firefighter Robert op 21 augustus 2016, 14:23:41
(https://pbs.twimg.com/media/CqYdWWSXYAE_z2u.jpg)

Foto 112Frieslan
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Firefighter Robert op 21 augustus 2016, 14:25:08
p2kflex
14:24:39 21-08-16GROUP-1P 1 Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen
GRIP 10303011BRW Friesland (HOvD Noord)
GRIP 10300061BRW Friesland (Onbekende code)
GRIP 10300060BRW Friesland (OvD Noord-West)
GRIP 10303045BRW Friesland (Piket Voorlichting)
GRIP 10303037Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord)
GRIP 10302420Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: koeze op 21 augustus 2016, 14:27:21
p2kflex
14:26:50 21-08-16GROUP-1GEANNULEERD GEANNULEERD Gezondheid (GRIP: 1) (Ass.: ts, til assistentie) Nieuwe Willemskade Harlingen
GRIP 10303011BRW Friesland (HOvD Noord)
GRIP 10300061BRW Friesland (Onbekende code)
GRIP 10300060BRW Friesland (OvD Noord-West)
GRIP 10303045BRW Friesland (Piket Voorlichting)
GRIP 10303037Politie Friesland (CoPI Informatiemanager Noord)
GRIP 10302420Veiligheidsregio Friesland (OvD Bevolkingszorg)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Firefighter Robert op 21 augustus 2016, 14:27:28
112Fryslân.frl ‏@112Fryslan
#Harlingen Ongeval op charterschip. Traumaheli nog onderweg. Volgens de politie zijn er drie personen overleden.

(https://pbs.twimg.com/media/CqYgD5RWcAAgHr6.jpg)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Stefan Verkerk op 21 augustus 2016, 14:27:52
NOS:

http://nos.nl/artikel/2127408-drie-doden-na-afbreken-mast-in-harlingen.html (http://nos.nl/artikel/2127408-drie-doden-na-afbreken-mast-in-harlingen.html)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: koeze op 21 augustus 2016, 14:28:43
p2kflex
14:28:16 21-08-16-ALPHA-P 1 Gezondheid (BOT coordinator contact MKNN) (Ass.: ts, til assi Nieuwe Willemskade Harlingen
0303051BRW Friesland (Coördinator BOT)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Walker op 21 augustus 2016, 14:30:34
De traumaheli (LL1) is afgebogen naar Biddinghuizen. Voor de inzet aldaar was eerst LL3 opgeroepen. Ook de BOT-oproep zegt genoeg...  :'(
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: guest12562 op 21 augustus 2016, 14:38:19
Zeker en idd een hele andere melding dan til assistentie
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Whalertje op 21 augustus 2016, 15:27:34
De Leeuwarder courant meldt in een update dat het gaat om klipper Amicitia en dat de politie later vandaag met meer informatie over het dodelijke ongeval komt.

http://www.lc.nl/friesland/Drie-mensen-overleden-door-ongeluk-met-boot-in-Harlingen-21576304.html (http://www.lc.nl/friesland/Drie-mensen-overleden-door-ongeluk-met-boot-in-Harlingen-21576304.html)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Ko van Leeuwen op 21 augustus 2016, 15:45:42
Het gaat niet om de mast, maar om de gaffel. Dat is het rondhout aan de bovenzijde van het zeil.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: ritger op 21 augustus 2016, 16:43:36
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1443589 date=1471787142
Het gaat niet om de mast, maar om de gaffel. Dat is het rondhout aan de bovenzijde van het zeil.

Op een foto bij Omrop Fryslan http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter) is te zien dat de voorste mast is afgebroken. Hierbij zal de gaffel naar beneden zijn gekomen.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Heijnsbergen op 21 augustus 2016, 16:51:24
Gelukkig komt er een onderzoek door de Raad......... 98uiye

In ons land is er voor het credo "pech weg" wel heel erg veel ruimte aan het komen. Lijkt mij toch dat strafrechtelijk onderzoek hier zou moeten kunnen volstaan.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: warhamstr op 21 augustus 2016, 17:00:15
We een afgebroken kast dus. Was men in de mast aan het werk? Drie mensen op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is ook sterk.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 21 augustus 2016, 17:08:36
Citaat van: ritger link=msg=1443593 date=1471790616
Op een foto bij Omrop Fryslan http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter) is te zien dat de voorste mast is afgebroken. Hierbij zal de gaffel naar beneden zijn gekomen.

Opmerkelijke plek waar de mast is afgebroken plotseling tijdens het aftuigen in de haven.
Drie mensen geraakt door de gaffel is wel heel toevallig, vermoed dat deze mensen ook zijn geraakt door de zware giek die bij het breken van de mast en onklaar raken van de (lichtere) gaffel ook naar beneden komt.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: honderd op 21 augustus 2016, 18:02:04
Diverse foto's verschijnen op het (nationale) nieuws en op social media. Er is een gaffel, mast, of in ieder geval iets groots en zwaars van hoogte naar beneden gekomen. De kans bestaat dan natuurlijk dat er nog (kleinere) delen kunnen vallen. Is hier niet nagedacht over eigen veiligheid? Het ophebben van een helm (zowel brandweer als ambulancepersoneel) en het dragen van een redvest nabij/op water?

Geen manschap, bevelvoerder, officier hieraan gedacht? Zeer slecht. ::)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: janvangent op 21 augustus 2016, 18:18:59
Citaat van: Thor link=msg=1443600 date=1471792116
Opmerkelijke plek waar de mast is afgebroken plotseling tijdens het aftuigen in de haven.
Drie mensen geraakt door de gaffel is wel heel toevallig, vermoed dat deze mensen ook zijn geraakt door de zware giek die bij het breken van de mast en onklaar raken van de (lichtere) gaffel ook naar beneden komt.

De hoofdmast brak tijdens het aanlopen van de haven. Er staat vandaag een stevige bries uit westelijke richting, de havenaanloop van Harlingen ligt ongeveer noord-zuid dus zal de Amicitia net geen halve wind gehad hebben. Volgens Omrop Fryslan stond het hele gezelschap gasten aan dek. Ze hebben dus de bovenste drie meter van de mast en wellicht ook de gaffel van een meter of tien tegemoet kunnen zien. De giek kan nog voor beknelling hebben gezorgd, maar de Amicitia is 4,80 breed en dus staat er op een dergelijke koers hooguit vier meter giek boven het dek, op een hoogte van misschien iets meer dan een meter. Op een van de bovenstaande foto's zie je de giek buitenboord hangen. Een andere mogelijke oorzaak voor de dodelijke verwondingen is afgebroken verstaging: dat zijn staaldraden van een paar centimeter dik. Als die onder spanning breken zwiepen ze als een mes in het rond en hebben ze geen enkele moeite om een menselijk lichaam doormidden te slaan. De plaats van de mastbreuk is overigens niet zo verrassend: als je foto's bekijkt van de Amicitia in volle glorie zie je dat de breuk vrijwel precies op het punt zit waar de klauw van de gaffel aangrijpt op de mast en waar die mast dus de grootste belasting te verduren heeft.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Ko van Leeuwen op 21 augustus 2016, 18:27:55
Citaat van: ritger link=msg=1443593 date=1471790616
Op een foto bij Omrop Fryslan http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter (http://www.omropfryslan.nl/nijs/657132-trije-deaden-ungelok-mei-skip-yn-harns#.V7mfqf_dP3A.twitter) is te zien dat de voorste mast is afgebroken. Hierbij zal de gaffel naar beneden zijn gekomen.
Duidelijk. Of de gaffel eerst naar beneden kwam of eerst de mast horen we later wel.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 21 augustus 2016, 18:48:39
Citaat van: janvangent link=msg=1443607 date=1471796339
De hoofdmast brak tijdens het aanlopen van de haven. Er staat vandaag een stevige bries uit westelijke richting, de havenaanloop van Harlingen ligt ongeveer noord-zuid dus zal de Amicitia net geen halve wind gehad hebben. Volgens Omrop Fryslan stond het hele gezelschap gasten aan dek. Ze hebben dus de bovenste drie meter van de mast en wellicht ook de gaffel van een meter of tien tegemoet kunnen zien. De giek kan nog voor beknelling hebben gezorgd, maar de Amicitia is 4,80 breed en dus staat er op een dergelijke koers hooguit vier meter giek boven het dek, op een hoogte van misschien iets meer dan een meter. Op een van de bovenstaande foto's zie je de giek buitenboord hangen. Een andere mogelijke oorzaak voor de dodelijke verwondingen is afgebroken verstaging: dat zijn staaldraden van een paar centimeter dik. Als die onder spanning breken zwiepen ze als een mes in het rond en hebben ze geen enkele moeite om een menselijk lichaam doormidden te slaan. De plaats van de mastbreuk is overigens niet zo verrassend: als je foto's bekijkt van de Amicitia in volle glorie zie je dat de breuk vrijwel precies op het punt zit waar de klauw van de gaffel aangrijpt op de mast en waar die mast dus de grootste belasting te verduren heeft.

https://www.zeilendeschepen.nl/wp-content/uploads/2015/11/schip_zeilend.jpg (https://www.zeilendeschepen.nl/wp-content/uploads/2015/11/schip_zeilend.jpg)
Op deze foto grijpt de gaffel aan ter hoogte van 3/4 van de steng achtermast. De mast is een stuk lager gebroken.

Over hoe en waar de Amicitia voer op dat moment is op dit moment nog niet veel concrete informatie.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: stefanpostema op 21 augustus 2016, 18:51:15
Voor de beeldvorming; het topgedeelte van de mast lag/ligt op het voordek (bron eigen waarneming)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 21 augustus 2016, 19:08:37
Citaat van: stefanpostema link=msg=1443615 date=1471798275
Voor de beeldvorming; het topgedeelte van de mast lag/ligt op het voordek (bron eigen waarneming)

De fok en de voorstag trekken het topgedeelte naar voren.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: tower-ladder op 21 augustus 2016, 21:22:15
Helmen op?! Het ongeval was bij het binnen lopen van de haven gebeurd. Dus neem ik aan dat er wel tientallen minuten diurde voor men aan de kant lag. Boven het deel wat afgebroken is isnniets dan blauwe hemel. En wat kon vallen is al naar beneden gekomen. Dus gewoon nuchter verstand gebruikt en zeker niet gevaarlijk gewerkt. En zwemvesten, ik ziende brandweer al mwt zwemvesten lopen tussen de agenten, ambulance, scheepsbemanning etc. Beetje overdreven !
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: TSC Yoda op 22 augustus 2016, 03:12:38
De Gaffel laag beneden in het water, maar het bovenste deel van de mast was ook afgebroken.
Van die hoogte was daar veel kracht, met die het spul gevallen is :(

Jammer voor die drie, die verleden zijn...
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Hulpverleningsforum op 22 augustus 2016, 18:37:14
Offtopic reacties zijn verwijderd. In dit topic wordt het incident in Harlingen besproken, niet de brand in Hellevoetsluis.

ir. Auditor
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Whalertje op 23 augustus 2016, 13:33:01
De klipper Amicitia voldeed aan de geldende eisen om het water op te gaan. Dit jaar is de tweemaster nog goedgekeurd. Zondag brak een deel van de mast af. Drie opvarenden kwamen om het leven.

De nieuwe certificaten die nodig zijn om op het binnenwater te zeilen zijn dit jaar verlengd en geldig tot 2020. Dat bevestigt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Inspecteurs van de ILT hebben dit jaar het schip binnenstebuiten gekeerd en zagen geen aanleiding om het niet vrij te geven, zegt Annelou van Egmond van de ILT

Bron:
https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html (https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 23 augustus 2016, 13:50:23
Citaat van: Whalertje link=msg=1443863 date=1471951981
De klipper Amicitia voldeed aan de geldende eisen om het water op te gaan. Dit jaar is de tweemaster nog goedgekeurd. Zondag brak een deel van de mast af. Drie opvarenden kwamen om het leven.

De nieuwe certificaten die nodig zijn om op het binnenwater te zeilen zijn dit jaar verlengd en geldig tot 2020. Dat bevestigt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Inspecteurs van de ILT hebben dit jaar het schip binnenstebuiten gekeerd en zagen geen aanleiding om het niet vrij te geven, zegt Annelou van Egmond van de ILT

Bron:
https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html (https://www.lc.nl/friesland/Dodelijke-tweemaster-Harlingen-onlangs-goedgekeurd-21579263.html)


Gisteren heb ik al geschreven over mogelijke oorzaken breken mast,maar dat is door moderators verwijderd.
Waarschijnlijk zijn de mast en verstaging niet geïnspecteerd.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Whalertje op 24 augustus 2016, 09:23:34
De LC meldt vanochtend:

'Ruig weer' tijdens ongeluk op klipper Harlingen (http://www.lc.nl/friesland/Ruig-weer-tijdens-ongeluk-op-klipper-Harlingen-21581616.html)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: T4tinus op 24 augustus 2016, 10:52:06
Citaat van: Thor link=msg=1443864 date=1471953023
...
Waarschijnlijk zijn de mast en verstaging niet geïnspecteerd.

Dat lijkt me sterk. Je krijgt je certificaat niet zomaar in ruil voor een kop koffie...

(Zeilende) passagiersschepen moeten elke 5 jaar worden geinspecteerd voor hun certificaat. Dat mag door een door de minister erkende instantie gebeuren (klassebureau). De eisen voor masten van zeilende passagiersschepen vindt u hier: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006L0087 (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006L0087) Bijlage II Artikel 15a.06.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: T4tinus op 24 augustus 2016, 11:23:54
Ook nog relevant uit bovengenoemde bijlage II:
Artikel 15a.19 Keuring

1.   De tuigage wordt om de 2,5 jaar door de commissie van deskundigen gekeurd. De keuring omvat ten minste een inspectie van:
a) de zeilen, inclusief de lijken, schoothoek en reefogen;
b) de toestand van masten en rondhouten;
c) de toestand van het staand en lopend want, inclusief de draadverbindingen;
d) ...
...
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: janvangent op 24 augustus 2016, 15:31:20
Los van alle keuringen: we mogen er rustig van uitgaan dat deze schipper zijn verantwoordelijkheid erg serieus neemt. Dit soort schepen wordt intensief gebruikt en er wordt ook nog wel eens op het scherpst van de snede gevaren, maar iedere schipper van de bruine vloot is zich er terdege van bewust dat de veiligheid van zijn passagiers en bemanning op zijn schouders rust. Juist daarom zijn het allemaal mannen (en vrouwen) die weten dat ze met betrouwbaar materiaal op pad moeten gaan, maar dan nog kan een ongeluk als dit gebeuren. Veiligheid en goed materiaal staan bij mij bovenaan het prioriteitenlijstje, maar in de veertig jaar die ik nu op het water zit ben ik toch ook al een paar keer verrast door domme pech of een verborgen gebrek. Uiteraard verdienen eerst en vooral de nabestaanden ons medeleven maar ik voel ook mee met de schipper, want dit is wel het ergste wat je kunt meemaken. Hij verdient ook een compliment, want het zal niet makkelijk geweest zijn om met een schip vol gepanikeerde passagiers wiens familie half of helemaal dood op dek ligt en met de helft van zijn tuig buitenboord de kant te halen.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Live op 25 augustus 2016, 14:59:53
https://www.youtube.com/watch?v=vhNsEeR5LtA (https://www.youtube.com/watch?v=vhNsEeR5LtA)
Postema Media
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Whalertje op 9 september 2016, 09:05:42
De LC meldde:

Schipper Amicitia ‘getraumatiseerd’ door ongeluk (http://www.lc.nl/friesland/Schipper-Amicitia-‘getraumatiseerd’-door-ongeluk-21619197.html)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: RAdeR op 4 oktober 2016, 07:52:05
NU.nl @NUnl
'Ongeluk schip Harlingen veroorzaakt door houtrot in mast': bit.ly/2dWRHV8 (http://bit.ly/2dWRHV8)

7:46am · 4 Oct 2016
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 4 oktober 2016, 19:20:16
@ De Nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid doet het officiële onderzoek naar het ongeluk. De bevindingen daarvan worden pas over een jaar verwacht.

Een behoorlijk verschil (1jaar) in tijd. Waarschijnlijk wordt dit verschil mede veroorzaakt  doordat  dat de Nederlandse Onderzoeksraad in het rapport o.a. ook wil komen met eventuele aanbevelingen op het gebied van inspecties en evt reparaties aan houten masten, de conservering van masten die vaak nog gebeurt met ouderwetse middelen zoals harpuis en Stokholmer teer etc.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 5 oktober 2016, 12:29:57
Een beetje kenner zou nmm  heel snel een breuk door houtrot kunnen onderscheiden van een beuk door overbelasting, niet alleen door de vorm van de breuk maar ook wat je op het breukvlak kan/zal aantreffen. Door overbelasting is de breuk lang en puntig, bij rot niet.

Bij een periodiek keuring van masten (en ook ander rondhout) moeten, volgens een inspecteur NKBK die ik recent sprak, de masten worden afgenomen en horizontaal liggend worden geinspecteerd en belast, inspectie met name daar waar eventueel metaal op de mast is aangebracht en daar waar evt. reparaties aan de mast zijn uitgevoerd.

N.B. Het leek mij  niet al te waarschijnlijk dat een "gezonde" mast, evt. deugdelijk verstaagd onder de genoemde weersomstandigheden spontaan zou kunnen afbreken.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: janvangent op 5 oktober 2016, 13:12:51
Als je de foto's bekijkt van het breukvlak vallen een paar dingen op: de breuk heeft plaatsgevonden ter hoogte van de gaffelschoen, die blijkbaar uit twee delen was opgebouwd in staal, en er is inwatering zichtbaar op de bevestigingspunten en de naad in die schoen. Dat allemaal is op zich geen reden tot grote zorg en het verklaart ook niet waarom die mast na een weekend zeilen opeens breekt. In het 'roddelcircuit' van Harlinger schippers (veelal mensen die een vergelijkbaar schip vanuit dezelfde haven varen) wordt de directe aanleiding gezocht in een klapgijp over de gaffel. Koers en windrichting maken gijpen aannemelijk en een aanwijzing voor de klapgijp is te zien op foto's van het aanmeren van de Amicitia, waarbij de gaffel over bakboord ligt en de giek over stuurboord. Zo'n gaffel weegt alleen al tegen de honderd kilo en als die met een flinke klap (er stond >5 Bft) omgaat wordt hij uiteindelijk opgevangen door de verstaging. Dat belast de mast op twee plaatsen onevenredig zwaar: het aanhechtingspunt van de stag en de plek van de gaffelschoen, waarbij de kracht ook vrijwel haaks op de mast zal staan. Daar zijn masten niet op gebouwd en als er dan ook nog een zwakke plek zit kun je dit meemaken. Die zwakke plek kan overigens best een combinatie van factoren zijn die niet allemaal zichtbaar waren: een mast kan vele keuringen doorstaan en toch van binnen zo rot als een mispel zijn. Masten worden overigens meest staand gekeurd, op het zicht, op het gehoor en met een priem. Op een doorsnee van zeg dertig centimeter is houtrot binnenin dan moeilijk vast te stellen.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Grumpy91 op 5 oktober 2016, 13:47:39
Zo heb ik al eens een mastbreuk gehad met een lelievlet dankzij een flinke klapgijp. Daarbij ook 1 die vol de giek heeft gekopt. En dat was dan een bootje van 1,80m breedte en 5,60m lengte met mastlengte van een kleine 6m. Aardige klap is het dan al. Laat staan als het met zo'n schip gebeurd!
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: T4tinus op 10 oktober 2016, 22:08:59
Probleem voor de Onderzoeksraad is natuurlijk dat de inspectie een half jaar eerder "zelf" gekeurd heeft...
Wat zegt die inspectie dan nog...

Dit dreigt op hetzelfde uit te draaien als de administratie van gevaarlijke stoffen op het spoor. We controleren als het fout gaat, weten dat het niet eenvoudig (internationaal) te regelen is en implementeren dus maar geen verbeteringen.

Maar weer on topic:
Je zou toch met een vochtmeter iets moeten kunnen meten. De electrische capaciteit van nat hout is toch wezenlijk anders dan van droog hout. Dat moet toch te meten zijn, ook in aanwezigheid van beslag. Niet met een simpele brandhoutvochtigheidstester van de Duitse supermarkt natuurlijk. Maar het zou moeten kunnen. Vooral omdat het om een verschil meting gaat. Op de gezonde plek is de meetwaarde laag en net even verderop naast hetzelfde beslag is de meetwaarde hoog. Dat duidt dan op rot.
(Of een houtschroef inderdaad  98uiye)
Het grootste breuk risico zit (net) naast het beslag. Volgens mij.

Voor nieuwe (en dus verlijmde) masten zou je een inwendige kabel kunnen aanbevelen. Liefst geen geleidende, anders zit je weer met blikseminslag en zo. De gaan waarschijnlijk toch al een paar koperdraadjes naar de top. Daar kan ook wel wat Dyneema bij.
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Whalertje op 10 november 2016, 01:35:48
Op 09 nov 2016 in de Leeuwarder Courant:

Mastles voor schippers van de bruine vloot (http://www.lc.nl/friesland/Mastles-voor-schippers-van-de-bruine-vloot-21768434.html)
Titel: Re: GRIP 1 (drie doden bij afbreken mast charterschip) Nieuwe Willemskade - Harlingen 21-08-2016
Bericht door: Thor op 12 november 2016, 09:17:08
Instanties zeggen niets over mastonderzoek

https://www.lc.nl/friesland/Instanties-zeggen-niets-over-mastonderzoek-21680500.html (https://www.lc.nl/friesland/Instanties-zeggen-niets-over-mastonderzoek-21680500.html)

Extra mastinspectie schepen bruine vloot

http://www.lc.nl/friesland/Extra-mastinspectie-schepen-bruine-vloot-21686859.html (http://www.lc.nl/friesland/Extra-mastinspectie-schepen-bruine-vloot-21686859.html)