0120117 | Ambu 13-117 (Ambulance Amsterdam) | |
0120119 | Ambu 13-119 (Ambulance Amsterdam) | |
0120341 | Rapid Responder 13-341 (Ambulance Amsterdam) |
0100969 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) | |
0100950 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (TS) | |
0101219 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Willem) (Lichtkrant) | |
0101218 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Willem) (WO) | |
0101204 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Alarmcode) |
0120901 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) |
0120152 | Ambu 13-152 (Ambulance Amsterdam) |
0120813 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 813) |
0100669 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) | |
0100650 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (TS/SIE) |
0120116 | Ambu 13-116 (Ambulance Amsterdam) |
0100952 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (HV) | |
0100969 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) |
0100651 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (AL) | |
0100669 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) |
1420059 | MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2) |
0100118 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Besturing Kazerne) | |
0100106 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (BvD) | |
0100119 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Lichtkrant) | |
0100100 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Piketploeg 1) | |
0100102 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Piketploeg 2) | |
0100115 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (TS/WO) | |
0101059 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) |
0120112 | Ambu 13-112 (Ambulance Amsterdam) |
Schijnt vreselijk mis te zijn gegaan bij de rallysprint in #Amsterdam #Asr13
Volgens ooggetuige twee zwaar gewonden #ASR13. Ongeval in uitremzone. #Triest #Rallysport krijgt rake klappen dit jaar.
p2kflex
0120117 Ambu 13-117 (Ambulance Amsterdam) 0120119 Ambu 13-119 (Ambulance Amsterdam) 0120341 Rapid Responder 13-341 (Ambulance Amsterdam) p2kflex
0100969 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) 0100950 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (TS) 0101219 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Willem) (Lichtkrant) 0101218 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Willem) (WO) 0101204 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Alarmcode) p2kflex
0120901 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) p2kflex
0120152 Ambu 13-152 (Ambulance Amsterdam) p2kflex
0120813 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 813) p2kflex
0100669 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) 0100650 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (TS/SIE) p2kflex
0120116 Ambu 13-116 (Ambulance Amsterdam) p2kflex
0100952 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (HV) 0100969 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) p2kflex
0100651 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (AL) 0100669 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) p2kflex
1420059 MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2) p2kflex
0100118 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Besturing Kazerne) 0100106 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (BvD) 0100119 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Lichtkrant) 0100100 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Piketploeg 1) 0100102 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Piketploeg 2) 0100115 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (TS/WO) 0101059 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) p2kflex
0120112 Ambu 13-112 (Ambulance Amsterdam) Schijnt vreselijk mis te zijn gegaan bij de rallysprint in #Amsterdam #Asr13Volgens ooggetuige twee zwaar gewonden #ASR13. Ongeval in uitremzone. #Triest #Rallysport krijgt rake klappen dit jaar.
GRIP 1 | 0102004 | BRW Amsterdam-Amstelland (Aalsmeer) (Infocode GRIP 1) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
https://twitter.com/JeroenKet/status/37413922783731712013.58 Auto tijdens rally publiek ingereden. Eerste berichten; meerdere #gewonden. Hulpdiensten massaal uitgerukt. #Amsterdam #Westhavenweg #ASR13
p2kflex
0120117 Ambu 13-117 (Ambulance Amsterdam) 0120119 Ambu 13-119 (Ambulance Amsterdam) 0120341 Rapid Responder 13-341 (Ambulance Amsterdam) p2kflex
0100969 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) 0100950 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (TS) 0101219 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Willem) (Lichtkrant) 0101218 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Willem) (WO) 0101204 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Alarmcode) p2kflex
0120901 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901) p2kflex
0120152 Ambu 13-152 (Ambulance Amsterdam) p2kflex
0120813 MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD-G 813) p2kflex
0100669 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) 0100650 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (TS/SIE) p2kflex
0120116 Ambu 13-116 (Ambulance Amsterdam) p2kflex
0100952 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (HV) 0100969 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Teunis) (Lichtkrant) p2kflex
0100651 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (AL) 0100669 BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Osdorp) (Lichtkrant) p2kflex
1420059 MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Lifeliner 2 / MMT 90.2) p2kflex
0100118 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Besturing Kazerne) 0100106 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (BvD) 0100119 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Lichtkrant) 0100100 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Piketploeg 1) 0100102 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (Piketploeg 2) 0100115 BRW Amsterdam-Amstelland (Amstelveen) (TS/WO) 0101059 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Voorlichting) p2kflex
0120112 Ambu 13-112 (Ambulance Amsterdam) Schijnt vreselijk mis te zijn gegaan bij de rallysprint in #Amsterdam #Asr13Volgens ooggetuige twee zwaar gewonden #ASR13. Ongeval in uitremzone. #Triest #Rallysport krijgt rake klappen dit jaar.
Zeer enstig ongeluk bij #Rally #Amsterdam. Meerdere gewonden. Veel hulpdiensten ter plaatse. http://twitter.com/112RegioLeiden/status/374142702885285889/photo/1 (http://twitter.com/112RegioLeiden/status/374142702885285889/photo/1)
@AT5 pic.twitter.com/Uw9CwjxZSj
GRIP 1 | 0101052 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOVD Vrije instroom) |
GRIP 1 | 0101991 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD1) |
GRIP 1 | 0101992 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD2) |
GRIP 1 | 0102094 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Infocode GRIP 1) |
GRIP 1 | 0102661 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Informatie Manager COPI) |
GRIP 1 | 0102998 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0100763 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Meldkamer) |
GRIP 1 | 0100759 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Piket AC) |
GRIP 1 | 0101994 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (SLB) |
GRIP 1 | 0101058 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (HOvD) |
GRIP 1 | 0101304 | BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Staffunctionaris BrOn L+B) |
GRIP 1 | 0120089 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Algemeen Commandant GHOR) |
GRIP 1 | 0120998 | MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Lichtkrant Ambulances) |
https://twitter.com/Hondarallyteam/status/37415130552024678514.46 Einde evenement! Wegens een zwaar ongeluk met minimaal 1 dode is alles afgelast #asr13
https://twitter.com/Hondarallyteam/status/37415156856183193614.47 Namens het Honda Rallyteam wensen we alle betrokkenen en nabestaande heel veel sterkte toe! #asr13
Michel @mvbergen 20mErnstig rallyongeval vanmiddag in het Westelijk Havengebied van #Amsterdam pic.twitter.com/Ntz6p9wFud
Vrouw omgekomen bij rally A'dam
In Amsterdam is een ernstig ongeluk gebeurd bij een autorally in het Westelijk Havengebied. Een vrouw is daarbij om het leven gekomen. Er zijn verscheidene gewonden, allemaal publiek, onder wie een jongen van 11. Hij is zwaargewond.
Bij een autorally in het westelijk havengebied zijn meerdere gewonden gevallen. Eén vrouw is overleden.
Tijdens de 'RallyPro Amsterdam Short Rally' is een auto het publiek in gereden. Daarbij viel een aantal gewonden, laat de brandweer weten. Volgens de politie zijn er vier zwaargewonden gevallen. Een vrouw is aan haar verwondingen overleden. Een 11-jarig jongetje is in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis.
Volgens getuigen moest de auto een s-bocht maken, wat hem niet lukte. Hij verloor de controle over zijn stuur, probeerde nog te remmen, maar reed het publiek in. Volgens een getuige vloog daarbij iemand als een pop door de lucht. Drie andere mensen lagen roerloos naast de auto. De auto lijkt toe te behoren aan Rally Team Van der Heijden.
nou, die jongen is zelfs kritiek. En de politie woordvoerder zei het zo dat het wel behoorlijk ernstig is... vrees met grote vrezen..Verschrikkelijk uiteraard. Echter kon ik uit het TV verslag niet opmaken dat de slachtoffers uit één gezin kwamen.
Ook de vader is gewond, en een andere kindje maar die kon gelijk weer naar huis.
Moeder dood, zoontje zeer zwaar gewond... en zelf gewond, had gewoon een leuke zondag middag moeten zijn.. verdrietig wordt je daarvan.
op een andere site zie ik op foto's van dit incident een VW Transporter ambu (geel) met kenteken 43-TK-Z?
Kan deze nergens terugvinden, wie weet waar deze thuis hoort?
Het lijkt op een zorgambulance, aan de striping op de motorkap te zien, of wellicht een particuliere ambulancedienst ingehuurd door de organisatie van het evenement..Als ik de foto goed bekijk zie ik wel een roepnummer in de rode band boven het raam, kan het alleen niet lezen. Het lijkt op 25-??? maar volgens mij heeft Flevoland geen VW's.
op een andere site zie ik op foto's van dit incident een VW Transporter ambu (geel) met kenteken 43-TK-Z?Zo te zien een ambulance van EHBO team / Ambu team Nederland.
Kan deze nergens terugvinden, wie weet waar deze thuis hoort?
Dode ongeluk autoralley komt uit Zaandam
ZAANDAM De vrouw die zondagmiddag is overleden nadat ze tijdens de RallyPro Amsterdam Short Rally was aangereden komt uit Zaandam. De echtgenoot van de 41-jarige overleden vrouw is gewond geraakt bij het de autorally in het westelijke havengebied.
Zo te zien een ambulance van EHBO team / Ambu team Nederland.
KNAF: 'Rally voldeed aanveiligheidseisen'
De Nationale Autosport Federatie (KNAF) zegt dat bij de rally in het Westelijk Havengebied, waarbij zondagmiddag een vrouw om het leven kwam, aan alle veiligheidseisen was voldaan.
Voorzitter Huub Dubbelman laat weten dat de KNAF een uitgebreid veiligheidsplan had opgesteld, zodat er een gemeentelijke vergunning kan worden aangevraagd
Die VW rijd nu met het nummer 80-131Ik zag inderdaad op die beelden "Ambuteam" op de deur staan. Even gegoogled en dat is een onderdeel van EHBO team Nederland (www.ehboteam.nl (http://www.ehboteam.nl))
Was te zien in het Jeugdjournaal. (uitzendinggemist.nl)
Ik zag inderdaad op die beelden "Ambuteam" op de deur staan. Even gegoogled en dat is een onderdeel van EHBO team Nederland (www.ehboteam.nl (http://www.ehboteam.nl))
Misschien een gekke vraag, maar hoe zit het met artikel 5 en artikel 6 wegenverkeerswet tijdens een race wedstrijd? Op een afgesloten circuit is daar tijdens een race natuurlijk geen sprake van, maar bij een rally op de "openbare weg" welke is afgesloten voor verkeer?
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.
Hoge Raad d.d. 15 februari 1937, NJ 1937, 708Door de jaren heen al veranderen tijdelijke afsluitingen kennelijk niets aan het juridische(!) karakter van de weg.
‘Een tijdelijke afsluiting voor het rijverkeer ontneemt aan een weg niet het karakter van voor het openbaar verkeer openstaan.’
Hof 's-Gravenhage d.d. 9 december 1976, VR 1978, 8
In verband met asfalteringswerkzaamheden is een autoweg tijdelijk afgesloten en wordt het verkeer over de vluchtstrook geleid. Een zich op het afgesloten gedeelte bevindende vrachtauto, die na asfalteringswerkzaamheden achteruit rijdt om een paar putten met asfalt te vullen, rijdt een zich op een van de geasfalteerde rijstroken bevindende hulpkantonnier aan. Het Hof is van oordeel dat ondanks de tijdelijke afsluiting het bewuste weggedeelte een voor het openbaar verkeer openstaande weg blijft.
Daarom zie ik voor art 5 niet zoveel problemen, maar voor art 6 des te meer.. We zitten hier echter op een openbaar forum en ik wil eigenlijk niet op zaken vooruit lopen.. We gaan allemaal nog wel lezen wat een OvJ er van vindt..Volgens mij is er niets geheimzinnigs aan een dergelijke discussie toch? e050
Volgens mij gaat het om een tweetal voertuigen;
80-131 = ?7-TN-HV
80-132 = 43-TK-ZH
@red: Ik heb er wel een idee over (en ook niet meer dan dat!), het is tenslotte niet de eerste keer dat er een rally-ongeluk in Nederland plaatsvindt, maar er zullen maar mensen meelezen die, op welke wijze dan ook, verbonden zijn met de slachtoffers van vandaag..
Zitten wij nu al ff voor te kauwen wat wel en niet mogelijk en haalbaar is; ik heb 1 keer die fout gemaakt en doe dat liever niet nog een keer.. :'(
Ik zag inderdaad op die beelden "Ambuteam" op de deur staan. Even gegoogled en dat is een onderdeel van EHBO team Nederland (www.ehboteam.nl (http://www.ehboteam.nl))
Die mensen die (op welke manier dan ook) betrokken zijn bij dit incident wens ik veel sterkte toe. Die mensen zijn echter niet verplicht dit topic door te lezen en zullen dat dus geheel vrijwillig doen. Dat het schokkend kan zijn voor betrokkenen neemt naar mijn mening niet weg dat wij er niet over mogen discussiëren.
Het is al een aantal keren eerder fout gegaan in Nederland tijdens dit soort rally's, toen met een zwaar gewonde en nu valt er een dode te betreuren. Het is goedgekeurd aan de hand van de veiligheidseisen van de KNAF. Zegt dit dan iets over die eisen? Zijn die te slap voor de tegenwoordige tijd en zullen deze misschien aangepast moeten worden?
Die mensen die (op welke manier dan ook) betrokken zijn bij dit incident wens ik veel sterkte toe. Die mensen zijn echter niet verplicht dit topic door te lezen en zullen dat dus geheel vrijwillig doen. Dat het schokkend kan zijn voor betrokkenen neemt naar mijn mening niet weg dat wij er niet over mogen discussiëren.Heb je ook wel weer gelijk in. Gezien het feit dat rally's niet tot het 'standaard' verkeer behoren, vind ik dat je die wetgeving daar ook erg moeilijk op los kan laten. Afgezien dan van art 5 want dat is net 'Haarlemmer olie' die je overal voor kan misbruiken..
Ik ga mee met de 'blauwe motormuis'. Een weg die afgezet is vanwege een rally kan, juridisch, sowieso nog gewoon een 'voor het openbaar verkeer openstaande weg zijn'..Door de jaren heen al veranderen tijdelijke afsluitingen kennelijk niets aan het juridische(!) karakter van de weg.@Zijlvaart, het voorbeeld wat jij noemt is een weg waar nog overig verkeer langs rijd. Voorzover ik kan lezen en zien is dit een circuit wat tijdelijk is afgesloten van het overig verkeer (vergelijkbaar met bijvoorbeeld de F1 Monaco). Dus denk dat de WvW erg lastig word in deze.
Daarom zie ik voor art 5 niet zoveel problemen, maar voor art 6 des te meer.. We zitten hier echter op een openbaar forum en ik wil eigenlijk niet op zaken vooruit lopen.. We gaan allemaal nog wel lezen wat een OvJ er van vindt..
Voorzover ik kan lezen en zien is dit een circuit wat tijdelijk is afgesloten van het overig verkeer (vergelijkbaar met bijvoorbeeld de F1 Monaco). Dus denk dat de WvW erg lastig word in deze.Al ligt de grens (voor mij verrassend) kennelijk ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht.
Verdachte heeft op 22 augustus 2004 deelgenomen aan een zogenaamde regelmatigheidsrace, de Eexterklasse. Deze race werd gehouden in het kader van een evenement met oude motoren. Teneinde dit evenement mogelijk te maken is op 11 mei 2004 door de gemeente Aa en Hunze een besluit genomen waarbij ten behoeve van dit evenement verkeersmaatregelen werden genomen. Dit besluit behelsde onder andere een afsluiting van het centrum van Eext voor alle verkeer, met uitzondering van voetgangers op 22 augustus 2004.
De rechtbank dient de vraag te beantwoorden of verdachte, mede gelet op bovengenoemd besluit van de gemeente Aa en Hunze, als verkeersdeelnemer kan worden aangemerkt. De officier van justitie heeft ter terechtzitting gevorderd dat het primair tenlastegelegde feit bewezen wordt verklaard aangezien verdachte als verkeersdeelnemer heeft deelgenomen aan de motorwedstrijd. Hiertoe heeft de officier van justitie betoogd dat het besluit van de gemeente niet tot een algehele afsluiting voor het verkeer strekte, immers in de gesloten verklaring voor het verkeer werd een uitzondering gemaakt voor voetgangers. De officier van justitie heeft voorts, gelet op de aard van de activiteit en het feit dat verdachte zich ervan bewust was dat hij deelnam aan het verkeer, geconcludeerd dat verdachte als verkeersdeelnemer kan worden aangemerkt.
De rechtbank kan zich niet verenigen met de conclusie van de officier van justitie. Hierbij is doorslaggevend dat er naar het oordeel van de rechtbank sprake was van een afgesloten circuit. De toegang tot het racecircuit was beperkt tot de personen betrokken bij de organisatie en tot de door de organisatie toegelaten deelnemers van het evenement. De door de gemeente getroffen verkeersmaatregel betreft het gebied buiten dit circuit. De toegang van de voetgangers in het centrum van Eext was beperkt tot de gebieden buiten de dranghekken, waar zij als publiek de verschillende onderdelen van het evenement konden bijwonen. De rechtbank is op grond van het bovenstaande van oordeel dat verdachte niet als verkeersdeelnemer heeft deelgenomen aan de in de tenlastelegging bedoelde motorwedstrijd zodat hij van het primair tenlastegelegde dient te worden vrijgesproken.
De rechtbank is van oordeel dat het rijgedrag van verdachte gedurende de race kan worden gekwalificeerd als roekeloos.
Het bewezen verklaarde levert op:
aan zijn schuld de dood van een ander te wijten zijn,
strafbaar gesteld bij artikel 307 van het Wetboek van Strafrecht;
aan zijn schuld te wijten dat een ander zwaar lichamelijk letsel bekomt, meermalen gepleegd,
telkens strafbaar gesteld bij artikel 308 van het Wetboek van Strafrecht.
Ja, maar de organisatie is niet het publiek ingereden, net als 59 andere coureurs. Eentje echter wel..
Blijft dus een moeilijk verhaal; blij dat ik, in dit geval, geen rechter ben..
een technisch defect of rijdersfout kan altijd, daarom moeten er veilige remzones zijn en daar is de organisatie verantwoordelijk voor.
...
en zeg niet dat het op een circuit veiliger is daar gebeuren ook ongelukken vergelijkbaar met deze, ondanks alle veiligheidsmaatregelen.
Publiek meerdere keren weggestuurd bij 'rampbocht'
AMSTERDAM Het publiek bij de Amsterdam Short Rally is volgens ooggetuigen meerdere keren weggestuurd bij de 'rampbocht'. Ondanks waarschuwingen van de 'safety' van de organisatie en officials zijn toeschouwers daar toch weer gaan staan.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/116269/Amateurbeelden+van+kort+na+fataal+rally-ongeluk+opgedoken (http://www.rtvnh.nl/nieuws/116269/Amateurbeelden+van+kort+na+fataal+rally-ongeluk+opgedoken)Zie: Rally Amsterdam 2013. Ралли Амстердам авария ДТП. Болид сбил убил женщину (http://www.youtube.com/watch?v=wiMwsHjNBl4#ws)
Amateurbeelden van vlak na het ongeval.. :-\
heftige beelden zeg... pff
zie ik dat nu goed, reanimatie met 2 man tegelijk?
http://www.rtvnh.nl/nieuws/116269/Amateurbeelden+van+kort+na+fataal+rally-ongeluk+opgedoken (http://www.rtvnh.nl/nieuws/116269/Amateurbeelden+van+kort+na+fataal+rally-ongeluk+opgedoken)
Amateurbeelden van vlak na het ongeval.. :-\
heftige beelden zeg... pff
zie ik dat nu goed, reanimatie met 2 man tegelijk?
Weet niet wanneer (welke seconde) jij dat ziet? Wel zie ik allemaal publiek dat even een kijkje wil gaan nemen...
Weet niet wanneer (welke seconde) jij dat ziet? Wel zie ik allemaal publiek dat even een kijkje wil gaan nemen...
... en eigen verantwoordelijkheid is schijnbaar een lastig begrip. Iedere bezoeker weet dat ze naar een rally gaan kijken, het risico op een ongeval is dan iets groter dan bij een bezoekje brengen aan de braderie van Staphorst.Helemaal mee eens. Je staat zonder vangrail naast een weg waar auto's op de rand van hun limieten voorbij crossen, prachtig om te zien(vind ik zelf) maar als het mis gaat ben je al te laat. Youtube staat er vol mee.
Wel viel me op dat meerdere ambulances van de organisatie aanwezig waren, je ziet verschillende wagens van ambuteam.nl staan, dus er waren schijnbaar meer ambu's aanwezig op plaats ongeval dan p2000 deed vermoeden
Wel viel me op dat meerdere ambulances van de organisatie aanwezig waren, je ziet verschillende wagens van ambuteam.nl staan, dus er waren schijnbaar meer ambu's aanwezig op plaats ongeval dan p2000 deed vermoeden
Bij elke proef die verreden word staat standaard een ambulance. Deze moet voldoen aan de wet ambulancezorg. En daar hoort ook SOSA-personeel bij.
... en eigen verantwoordelijkheid is schijnbaar een lastig begrip. Iedere bezoeker weet dat ze naar een rally gaan kijken, het risico op een ongeval is dan iets groter dan bij een bezoekje brengen aan de braderie van Staphorst.
Geen organisatie of overheid kan ieder risico uitsluiten, zelfs een veilige remzone geeft geen garantie in realiteit. Op papier kan je stellen dat publiek minimaal op 75 meter afstand moet staan echter zegt het niet dat je op 76 meter niet dood kan gaan of gewond kan raken als er een auto uit de bocht vliegt.
Dat is een richtlijn van de organisatie? Dat er op iedere gele particuliere auto een SOSA bemanning zit hoeft namelijk niet. Ik ken ze die standaard een arts aan boord hebben, tot bemanning door BLS-ers...
Even afgezien dit ongeval en de mogelijke oorzaken...
Ik bezoek de Amsterdam Short Rally (en soortgelijke evenementen) al een aantal jaren. In die jaren heb ik tientallen keren mensen het parcour zien overstreken zonder dat hierbij toestemming was van de marshalls of op plekken zien oversteken waar dit totaal onverantwoord is.
De organisatie heeft in mijn opinie (zeker in Amsterdam) een lastige lokatie, met allerlei sluip & kruipdoor weggetjes waar het publiek gaat proberen om zo dicht mogelijk bij de baan te staan. De organisatie heeft, voor zover ik dat heb gezien, altijd mensen weggestuurd, soms met een grote bek tot gevolg richting de betreffende marshalls want ''dat bepalen we zelf wel''.
Als je dan ziet waar de mensen (complete gezinnen met kleine kinderen) gaan staan, dan verbaasd het mij niet dat het fout gaat...
En dat is, in mijn opinie, ook zéker niet te wijten aan de organisatie ::)
En in dit geval heeft het noodlottige gevolgen gehad op een plek waar publiek stond bij een uitrijzone c.q. remzone.
Waarom wordt zoiets dan ook niet op een afgesloten circuit gehouden? Ga lekker rondjes draaien op Assen of Zandvoort zou ik zeggen...
Gebeurt het vaak dat een rally auto in de uitrij/remzone buiten de baan komt? Of dat ie een stoeprandje meepakt omdat er nog te hard word gereden?
dat is een vraag die je beter aan de rallyrijders zelf kunt stellen....
Dat snap ik, maar het is meer om ook een andere kant aan te geven. Als de bestuurder op een vreemde plek een stuurfout heeft gemaakt, kan er in mijn ogen nergens meer publiek staan omdat het overal dodelijk kan zijn.
Maar of dit de schoonheidsprijs voor risicomanagement verdient is vraag 2...
Lijkt me niet dat je publiek van de baan gaat scheiden met een lintje op een punt waar een U bocht gemaakt wordt en auto's met 200km/u komen aanrijden...
Maar of dit de schoonheidsprijs voor risicomanagement verdient is vraag 2...`
Lijkt me niet dat je publiek van de baan gaat scheiden met een lintje op een punt waar een U bocht gemaakt wordt en auto's met 200km/u komen aanrijden...
Nee, publiek zet je dan allemaal langs een rechte weg, waarbij ze even de auto voorbij zien knallen... links en rechts kijken is er bijna niet meer bij, want je buurman en buurvrouw bukken allemaal voorover. Hoeveel rally's zijn er jaarlijks, hoeveel dodelijke ongelukken zijn er bij te betreuren? Vindt het nog wel meevallen eigenlijk. Je ziet toch ook de vliegtuigcrashes die tot een ramp leiden, maar uiteindelijk is het per afgelegde km wel de veiligste manier van vervoeren ten opzichte van auto's ;)
`
misschien moet je je even meer verdiepen in de situatie ter plekke en de richtlijnen van de FIA en KNAF voordat je hier een mening over gaat vormen. Een remzone c.q. uitrijzone is (meestal) verboden voor publiek.
Ik zou er persoonlijk niet over nadenken om aan de buitenkant van een bocht te gaan staan bij een race in welke vorm dan ook. Nou heb ik ook wat papiertjes en trainingen gehad op dit gebied en de nodige incidenten meegemaakt op t circuit. Ik vind de vergelijking met vliegtuigen totaal irrelevant, dat zijn wat dat betreft net bussen met vleugels. Tijdens een airshow mogen (stunt)vliegtuigen ook niet op een dusdanige manier manoeuvreren waarbij ze in het publiek terecht kunnen komen.
Blijkbaar stonden er toch mensen. Kortom, er zal beter moeten worden nagedacht over de veiligheidsmaatregelen om het risico te verkleinen. Afzetlint houdt weinig tegen, betonblokken en hekken een stuk meer...
Ik zou er persoonlijk niet over nadenken om aan de buitenkant van een bocht te gaan staan bij een race in welke vorm dan ook. Nou heb ik ook wat papiertjes en trainingen gehad op dit gebied en de nodige incidenten meegemaakt op t circuit. Ik vind de vergelijking met vliegtuigen totaal irrelevant, dat zijn wat dat betreft net bussen met vleugels. Tijdens een airshow mogen (stunt)vliegtuigen ook niet op een dusdanige manier manoeuvreren waarbij ze in het publiek terecht kunnen komen.
Blijkbaar stonden er toch mensen. Kortom, er zal beter moeten worden nagedacht over de veiligheidsmaatregelen om het risico te verkleinen. Afzetlint houdt weinig tegen, betonblokken en hekken een stuk meer...
De kwaliteit van ETN laat ik buiten beschouwing (helaas maar noodgedwongen vanwege inside-information over de organisatie en de persoon die erachter). Maar een ieder staat vrij om te googelen en te informeren bij zijn MMA en bij de Inspectie van Volksgezondheid. 998765
Langzaam maar zeker glijdt dit topic af naar het zoveelste afzeiktopic, nu over dat ETN.
Nuchter feit is dat zelfs als de allerlallerlallerallerallerbeste ambulancedienst van het Universum daar massaal aanwezig was geweest, het niets aan de uitkomst van dit ongeval veranderd zou hebben.
maar goed....er zijn een paar conclusies die getrokken kunnen worden:
1) het veiligheidsplan was goedgekeurd door de KNAF en de GHOR (anders vind geen doorgang plaats van het evenement)
2) er stond publiek op een plaats waar dit (volgens het veiligheidsplan) mogelijk niet mocht
3) er heeft een noodlottig ongeval plaatsgevonden
1) en 3) zou je "uitgangspunten" kunnen noemen binnen een te voeren discussie,
2) zou ik geen conclusie willen noemen ..... ( je noemt zelf het woord "mogelijk" )
....
als je het graag op de letter wilt spelen en gespeld wilt hebben...be my guest...in dit geval geen toegevoegde waarde voor dit topic...
Dat is een richtlijn van de FIA en KNAF. En volgens deze richtlijnen moet er een ambulance staan...dus minimaal SOSA-personeel (volgens de wet ambulancezorg). En een arts mag altijd natuurlijk...
en voor andere evenementen.....tja...dat ligt aan de RIE. En je moet je afvragen of je BLS'ers op een gele auto wil hebben...leuk uiterlijk vertoon...met verkeerde verwachtingen naar het publiek..
als er al iemand schuldig is is het eerder de organisatie dan de coureur
de organisatie moet er voor zorgen dat de remzone's ruim genoeg zijn en dat er dus geen publiek in een remzone staat.
een technisch defect of rijdersfout kan altijd, daarom moeten er veilige remzones zijn en daar is de organisatie verantwoordelijk voor.
dit is logica en eigen verantwoording nemen.
en verder...er is ook wel eens een stuntvlieger in het publiek terecht gekomen hoor...
Waarom wordt zoiets dan ook niet op een afgesloten circuit gehouden? Ga lekker rondjes draaien op Assen of Zandvoort zou ik zeggen...
....
Dan is het geen rally meer.
meerdere keren zelfs, met deze als ergste(47 doden)
Horrendous Air Show Crash Germany (http://www.youtube.com/watch?v=Y5ZqXYt5-qA#)
Politie krijgt beelden fataal rally-ongeluk
AMERSFOORT - Zo'n vijftien toeschouwers hebben beeldmateriaal van het fatale rallyongeluk in Amsterdam afgegeven aan de politie. Die wil met de video-opnamen achterhalen wat de oorzaak was van de crash. Bij het dodelijke ongeluk was een bijrijder uit Amersfoort betrokken.
John van der Tol @johnvandertolDe 11-jarige jongen uit Wormer, die bij het rally-ongeluk in Amsterdam gewond raakte, is vandaag overleden #amsterdam #rally #ongeluk
kan dat goed begrijpen.. maar was de vrouw die omgekomen was niet de moeder van het jongetje?
Het Openbaar Ministerie is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de bestuurder van de rallyauto die begin september uit de bocht vloog in Amsterdam.
http://nos.nl/artikel/550777-om-onderzoekt-bestuurder-rallyauto.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosjournaal+%28NOS+Journaal+Nieuws%29 (http://nos.nl/artikel/550777-om-onderzoekt-bestuurder-rallyauto.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nosjournaal+%28NOS+Journaal+Nieuws%29)
kan dat goed begrijpen.. maar was de vrouw die omgekomen was niet de moeder van het jongetje?
Zo... Als dit de norm is, dan kun je je vragen gaan stellen bij dit sort ambulante evenementen hulpverlening...Als ik het goed lees, en het bijbehorende filmpje bekijk, was deze "Menno" dus tevens de eigenaar van het bedrijf? Overigens waren de mensen die nu deze melding maken ook werkzaam voor dit bedrijf en wel gediplomeerd.
Eeuhm, ambulance zorg wordt toch in bepaalde regio's toch nog steeds door particuliere/bedrijven uitgevoerd? Waar zijn er nog echte overheids ambulance's in Nederland?In het bovenstaande artikel worden particulieren ''evenementen'' ambulance bedrijven bedoeld.
Als ik het goed lees, en het bijbehorende filmpje bekijk, was deze "Menno" dus tevens de eigenaar van het bedrijf? Overigens waren de mensen die nu deze melding maken ook werkzaam voor dit bedrijf en wel gediplomeerd.
Ik kan alleen nergens terugvinden om welke particuliere dienst het hier gaat.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg17%2F6210%2Fhjhm.jpg&hash=e1523652b051ca975faf82ac04a3285d)Deze particuliere dienst is inmiddels gestopt, en de voertuigen zijn verkocht via ambulance bedrijven.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg9%2F4416%2Fhtuj.jpg&hash=4967d2085e6dc8e1baa45e8d572be319)
Ik denk als leek dat er een groot verschil zit tussen bijvoorbeeld Ambulance Amterdam/RAVU of noem er nog maar een en bijv. AMBUteam. Personeel van AA+rest heeft allemaal een opleiding gedaan bij de Academie voor Ambulancezorg en staat hierdoor ook allemaal netjes geregistreerd. Bij een bedrijf als AMBUteam, staan dus zoals nu blijkt dus niet allemaal geregistreerd. Sterker nog er lopen daar dus mensen rond zonder enige vorm van opleiding.
Vind ik een kwalijke zaak.
Deze particuliere dienst is inmiddels gestopt, en de voertuigen zijn verkocht via ambulance bedrijven.
Een forum collega heeft ergens op het forum een berichtje gepost met het verhaal dat ze gestopt zijn en aangeboden via PM meer informatie te willen geven, maar hier kreeg ik geen reactie op.
Op het forum lees ik regelmatig dat het naar mijn mening goed geregeld is bij de particulieren ambulance diensten en dat zei wel degelijk weten waar zei het over hebben, en ook rustig een discussie aangaan met ambulance medewerkers van de regulieren ambulance diensten.
Of het vergunning- en diploma technische allemaal goed geregeld is weet ik niet.
Ik ken wel een particuliere dienst die alleen maar werkt met personeel die ook in het dagelijks leven op de ambu rijd en daardoor ook alle benodigde diploma's heeft.
Ik weet niet anders dan dat ze nog steeds bestaan. En ze staan nog steeds op evenementen.Dat geloof ik best, maar staan ze er dan als ambuteam, of als EHBOteam.
Het verwonderd mij dan ook niets dat het helaas nu toch weer fout is gegaan. Heb hem eens mogen ontmoeten, en had direct al mijn bedenkingen bij hem.
(...) Hun willen persé (en terrecht) SOSA opgeleid personeel bij de rally en controleren ook altijd of dit werkelijk zo is en die mensen nog bevoegd zijn. Dat dit nu zo gegaan is en ze Menno niet gescreend hebben verwonderd mij dan ook.
Ik weet niet anders dan dat ze nog steeds bestaan. En ze staan nog steeds op evenementen.Ze hebben nog één Chevrolet GMT 600, die verhuurt hij. Evenementen doen ze niet meer. Menno is nu taxichauffeur.
Tsja, zo heb je er ook eentje in Zoetermeer die particuliere brandweer- en ambulancediensten levert, keer op keer failliet gaat en steeds onder een nieuwe naam opnieuw begint. Het kan gewoon allemaal in dit landje...
Ik geloof direct dat ze onder een andere naam gewoon doorgaan, een andere particuliere ambu dienst waarvan ik de naam niet zal noemen doet dit regelmatig.ik geloof dat wij dezelfde particuliere ambulance dienst bedoelen >:D ;)
Ze hebben nog één Chevrolet GMT 600, die verhuurt hij. Evenementen doen ze niet meer. Menno is nu taxichauffeur.En die Chevy heb ik alleen met stickers van EHBOteam op de foto staan, en dus niet als ambuteam. ;)
Hoe controleert/screent de KNAF dit dan?Het hoofd van de medische dienst (arts) van de KNAF wil alle diploma's, certificaten en BIG nummers hebben van het personeel die meegaat en dit wordt gecontroleerd op geldigheid. De "goedgekeurde" mensen krijgen dan voor een jaar weer een KNAF licentie om mee te mogen gaan.
Ze hebben nog één Chevrolet GMT 600, die verhuurt hij. Evenementen doen ze niet meer. Menno is nu taxichauffeur.
Ze werken onder de naam EHBO-team. Daarbij leveren ze ook ambulances bij evenementen. Menno heeft ook nog een taxibedrijf, maar is ook nog steeds eigenaar bij EHBO-team en is daarbij ook nog steeds ambulancechauffeur bij EHBO-team (ik kwam hem vorige week nog tegen). Ze hebben nog veel ambulances. Zijn compagnon verhuurt de ambulances. (www.ambulanceverhuur.nl (http://www.ambulanceverhuur.nl))
"Menno" heeft wel vaker voor het bankje gestaan. Voordat ambuteam/ehboteam door hem opgericht is runde hij een dierenambulance, o.a. in Friesland en Steenwijk.
Een van de rechtzaken ging onder andere over ruzie met een andere dierenambulance in Friesland om een dode hond. Er zou toen zelfs een achtervolging zijn geweest waarbij ze elkaar met zwaailicht en sirene achtervolgden. Als je zijn naam Googled (achternaam zet ik niet op het forum, eventueel via PM) kom je nog wel meer tegen.
Ze werken onder de naam EHBO-team. Daarbij leveren ze ook ambulances bij evenementen. Menno heeft ook nog een taxibedrijf, maar is ook nog steeds eigenaar bij EHBO-team en is daarbij ook nog steeds ambulancechauffeur bij EHBO-team (ik kwam hem vorige week nog tegen). Ze hebben nog veel ambulances. Zijn compagnon verhuurt de ambulances. (www.ambulanceverhuur.nl (http://www.ambulanceverhuur.nl))Dat wist ik niet, had die site nog niet gezien. Bedankt!
Ze werken onder de naam EHBO-team.
wat schets mijn verbazing als ik de site bekijk van hun onder het kopje modellen
auto's met biza striping ? nu ben ik een leek op dat gebied maar zie vaak op dit forum disscusies over de striping.
Ambulances worden ook met enige regelmaat gehuurd voor de 'repressieve' dienst: voor het normale straatwerk. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een ambulance schade heeft gereden en er geen vervanger vanuit de dienst zelf beschikbaar is. Uiteraard mogen deze wagens gewoon met striping rondrijden. Ook in de wet is hier een uitzonderingsregel in gemaakt, zodat er wel biza-gestripete voertuigen verhuurd mogen worden door commerciële partijen. De ambulances mogen niet worden ingezet voor het evenementenwerk. Daarom hebben ze ook ambu's in de verhuur die níet BiZa gestripet zijn ;)Particuliere ambulance diensten en wensen ambulance stichtingen krijgen tegenwoordig het verzoek om de overheidsstriping te verwijderen, omdat zei niet bevoegd zijn deze te voeren.
Zo'n witte ambulance kwam ik pas op Schiphol tegen. Ik was er te snel voorbij om een foto te maken (en ik vond het al vreemd dat deze gewoon voor de vertrek kon staan).
De gele voertuigen van ambuteam zijn later wit gespoten, en deze stonden kort geleden te koop op de site van een ambulance leverancier. In de tussentijd ben ik nog geen foto's van een vervangend voertuig tegengekomen.
Onderwerp is nu ook ruim aan bod geweest in 1vandaag.http://www.npo.nl/eenvandaag/13-08-2014/AT_2015463 (http://www.npo.nl/eenvandaag/13-08-2014/AT_2015463)
Wel vraag ik mij af of bij dit of ander soort incidenten ook beschreven staat in de regelgeving en/of in de vergunning dat er een ambulance met gekwalificeerd personeel aanwezig moet zijn. Misschien is/was EHBO o.i.d. voldoende. Dan is er in theorie niets mis gegaan in dit geval.Bij grote evenementen moet inderdaad een EHBO post aanwezig zijn.
Misschien heel simpel gedacht maar is dit probleem niet op te lossen door de vergunningaanvrager te verplichten documenten te laten overleggen dat er gekwalifiseerd personeel aanwezig is ?Blijkbaar werkt dit niet en wordt het dus niet gecontroleerd. De KNAF regelt een EHBO-team en vraagt om de benodigde papieren. Áls het gecontroleerd was, hoe kan dan zo'n Menno met zijn team in het parcous in het Westelijk havengebied staan?
Ik weet van de Gemeente Rotterdam dat als je daar een vergunning aanvraagt voor een evenement en de gemeente verplicht je om verkeersregelaars in te zetten dan moet je ik meen uiterlijk 10 dagen voor aanvang evenement een lijst inleveren met gegevens van verkeersregelaars die je die dag wilt inzetten en dat wordt gecontroleerd en als die mensen zijn goedgekeurd dan mag men pas aan het werk op dat evenement.
Particuliere ambulance diensten en wensen ambulance stichtingen krijgen tegenwoordig het verzoek om de overheidsstriping te verwijderen, omdat zei niet bevoegd zijn deze te voeren.Ik dacht dat ik mijn verhaal redelijk helder geformuleerd had, maar ik probeer het opnieuw.
De voertuigen van EHBOteam / ambuteam waren ook aangepast, voertuigen van ambuteam waren op het laatst zelfs wit overgespoten. Ik kan me niet voorstellen dat ambuverhuur ministeriele vrijstelling krijgt, vrijstelling, dus niet eens wettelijk geregeld. Het niet mogen voeren van overheids striping is ook niet wettelijk geregeld, maar word via eigendom van de striping geregeld/aangepast.
Als dit wettelijk geregeld zou zijn dan hadden we hier op het forum na veel discussie over dit onderwerp wel een wetsartikel zien verschijnen. ;)
De voertuigen met aangepaste striping staan overigens wel met kenteken in beeld en de voertuigen met overheids striping niet, de laatst zijn naar mijn mening foto's die even snel van internet geplukt zijn.
ik spaar foto's van particuliere ambulances, de helft van de voertuigen van ambulance verhuur is allang verkocht want ik heb de verzamelde foto's van verkoop sites gehaald. ;)
Wel vraag ik mij af of bij dit of ander soort incidenten ook beschreven staat in de regelgeving en/of in de vergunning dat er een ambulance met gekwalificeerd personeel aanwezig moet zijn. Misschien is/was EHBO o.i.d. voldoende. Dan is er in theorie niets mis gegaan in dit geval.ik meen ergens opgevangen te hebben dat de eis voor ALS-zorg was opgenomen in het regelement van de rallyclub. Dit is dus een interne eis, en gaat buiten de wettelijke regelgeving om. Waarschijnlijk zal in de vergunning een EHBO-eis staan zoals bij reguliere (sport) evenementen.
Blijkbaar werkt dit niet en wordt het dus niet gecontroleerd. De KNAF regelt een EHBO-team en vraagt om de benodigde papieren. Áls het gecontroleerd was, hoe kan dan zo'n Menno met zijn team in het parcous in het Westelijk havengebied staan?
De verpleegkundige welke op een evenement staat de EHV'en doet zijn handelingen dan ook vanwege zijn persoonlijke bevoegdheid, niet door goedkeuring van het bedrijf waardoor hij is ingehuurd. Feitelijk kan je de verpleegkundige (of chauffeur) op een evenement dus beschouwen als een toevallig passerende burgerhulpverlener welke wat extra handelingen mag doen ivm. zijn registratie bij de SOSA, BIG en al dat soort clubs. Dat de verpleegkundige wat geld krijgt om 'toevallig te passeren' en daarbij een busje met gereedschap mee krijgt... Tja...
GHOR adviseert. De gemeente verstrekt de vergunning en moet controleren.
Ik dacht dat ik mijn verhaal redelijk helder geformuleerd had, maar ik probeer het opnieuw.
Neem allereerst kennis van de volgende pagina: http://www.striping.nl/geautoriseerde-gebruikers-brandweerstriping.htm (http://www.striping.nl/geautoriseerde-gebruikers-brandweerstriping.htm)
Dit gaat over brandweerstriping, maar is ook op ambulancestriping van toepassing. Deze regelgeving komt bij de zelfde club vandaan. Neem voornamelijk het tiende punt door: "bedrijven die brandweer materieel...> < ...voorwaarden voor het gebruik opgenomen."
Uit dit punt kun je opmaken dat de voertuigen met striping enkel gebruikt mogen worden voor de geautoriseerde gebruikers van gestripete auto's. Wanneer de wagen niet verhuurd is, moet deze in de garage blijven staan. Zoals ik al eerder benoemde: het komt zeer regelmatig voor dat een wagen van een commerciële partij wordt ingezet voor regulier ambulancewerk. Wanneer bovenstaande regeling niet zou bestaan, zou het betekenen dat er spoedritten met wagens zou moeten worden gereden welke niet aan het vereiste uiterlijk zouden voldoen.
Uiteraard mag een BiZa-gestripete auto niet gebruikt worden voor evenementenhulpverlening, omdat deze vorm van hulpverlening niet geautoriseerd is in de Wet op Ambulancezorg. De verpleegkundige welke op een evenement staat de EHV'en doet zijn handelingen dan ook vanwege zijn persoonlijke bevoegdheid, niet door goedkeuring van het bedrijf waardoor hij is ingehuurd. Feitelijk kan je de verpleegkundige (of chauffeur) op een evenement dus beschouwen als een toevallig passerende burgerhulpverlener welke wat extra handelingen mag doen ivm. zijn registratie bij de SOSA, BIG en al dat soort clubs. Dat de verpleegkundige wat geld krijgt om 'toevallig te passeren' en daarbij een busje met gereedschap mee krijgt... Tja...
80-131 = 77-TN-HV
80-132 = 43-TK-ZH
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg17%2F6210%2Fhjhm.jpg&hash=e1523652b051ca975faf82ac04a3285d)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimageshack.us%2Fa%2Fimg9%2F4416%2Fhtuj.jpg&hash=4967d2085e6dc8e1baa45e8d572be319)
Blijkbaar werkt dit niet en wordt het dus niet gecontroleerd. De KNAF regelt een EHBO-team en vraagt om de benodigde papieren. Áls het gecontroleerd was, hoe kan dan zo'n Menno met zijn team in het parcous in het Westelijk havengebied staan?
Overigens waren de mensen die nu deze melding maken ook werkzaam voor dit bedrijf en wel gediplomeerd.
Vanaf 2012 moet de arts bij autosportevenementen aantoonbaar bekwaam zijn op het gebied van traumaopvang, het opvangen van bedreigde vitale functies en de uitvoering van resuscitaties.
Hiervoor zijn de diploma’s Advanced TraumaLifeSupport (ATLS) en Advanced Life Support (ALS) gewenst.
Wanneer een arts over een andere maar soortgelijke kwalificatie beschikt beoordeelt de medische commissie van de KNAF deze bekwaamheid. Bij voorkeur is de arts in het bezit van de “official licence” van de KNAF met daarop de door medische commissie geaccordeerde kwalificatie
Er moet een arts, bij voorkeur zoals beschreven in artikel 2.2., aanwezig zijn in de omgeving van de te verrijden klassementsproeven. Deze arts moet zo snel mogelijk op de plaats van het ongeval aanwezig zijn. Hiervoor moet hij beschikken over een opvallend voertuig, voorzien van optische en geluidsignalen, waarbij het gewenst is dat dit voertuig gereden wordt door een bestuurder met het SOSA diploma(Note: artikel 2.2 is het bovenstaande artikel)
Deze bestaat minimaal uit twee personen: een chauffeur met ervaring in het rijden met spoed en een verpleegkundige met bekwaamheid in de traumatologie. De verpleegkundige moet zijn ingeschreven in het BIG register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en een relevant diploma in de opvang van gewonden bezitten.
Het niveau van bekwaamheid van de bemanning is afhankelijk van de tak van autosport (zie onder). Zij moeten daarom een diploma hebben dat kan variëren van een “Eerste Hulp bij Ongevallen” of het “Hulpverlenen bij Ongevallen en Calamiteiten”, inclusief de vaardigheid BLS met AED, van Nederlandse Rode Kruis tot een “SOSA diploma” van de Stichting Opleidingen Scholing Ambulance hulpverlening.
Wanneer men in het bezit is van een ander bewijs van bekwaamheid moet dit door de medische commissie van de KNAF worden beoordeeld. Bij voorkeur is de bemanning in het bezit van de “official licence” van de KNAF met daarop hun door de medische commissie ge accordeerde kwalificatie.
Vanwege de afstanden en het mogelijk gelijktijdig rijden op meer proeven, zal in eerste instantie de bemanning van de ambulance de opvang van de vitale functies zonder arts moeten kunnen uitvoeren.(Note: ik quote alleen de vereisten voor de bemanning. Opstelling en uitrusting zijn ook beschreven maar laat ik hier achterweg. Persoonlijk vind ik wel dat sommige beschrijvingen onduidelijk zijn. Een term als "bij voorkeur" is juridisch gezien een beschrijving waar je veel kanten mee op kan....)
Om te voldoen aan het “besluit functionele zelfstandigheid” dienen dan de chauffeur het diploma SOSA Ambulancechauffeur en de verpleegkundige het diploma SOSA Ambulanceverpleegkundige te
bezitten.
De voertuigen van EHBOteam / ambuteam waren ook aangepast, voertuigen van ambuteam waren op het laatst zelfs wit overgespoten. Ik kan me niet voorstellen dat ambuverhuur ministeriele vrijstelling krijgt, vrijstelling, dus niet eens wettelijk geregeld. Het niet mogen voeren van overheids striping is ook niet wettelijk geregeld, maar word via eigendom van de striping geregeld/aangepast.Dat is wel degelijk wettelijk geregeld, nl. in de Auteurswet.
Als dit wettelijk geregeld zou zijn dan hadden we hier op het forum na veel discussie over dit onderwerp wel een wetsartikel zien verschijnen. ;)
Dat is wel degelijk wettelijk geregeld, nl. in de Auteurswet.Klopt, ik bedoelde dat er geen wetsartikel is die het verbied overheidsstriping te voeren, daarom word het tegenwoordig via het auteursrecht geregeld.
ik geloof dat wij dezelfde particuliere ambulance dienst bedoelen >:D ;)
Als dat zo is, dan blijkt hij al enige tijd onder verscherpt toezicht van IGZ te staan. Nu de rest nog...
http://www.igz.nl/actueel/nieuws/brinckman_ambulancezorg_in_zoetermeer_onder_verscherpt_toezicht.aspx (http://www.igz.nl/actueel/nieuws/brinckman_ambulancezorg_in_zoetermeer_onder_verscherpt_toezicht.aspx)
Menno bleek ten tijde van het ongeluk niet te beschikken over de juiste papieren. Zijn werkgever, EHBO Team Nederland, een particuliere ambulancedienst, claimt hier niet van op de hoogte te zijn geweest. 'Ten tijde van de inzet was niemand op de hoogte van het feit dat de heer (.....) niet in het bezit was van de juiste opleidingspapieren. Het bestuur kan dan ook geen verantwoordelijkheid nemen voor het al dan niet onbevoegd handelen van de heer (.....) ten tijde van', aldus de stichting.98uiye
Menno zelf heeft inmiddels te kennen gegeven weg te willen bij EHBO Team Nederland. Omdat hij eigenaar is van de stichting verloopt dit proces momenteel, mede door alle berichtgeving, 'moeizaam'.
EHBO Team Nederland stelt verder het IGZ-onderzoeken naar alle klachten over de dienst af te wachten alvorens te reageren op alle aantijgingen. De voorzitter van EHBO Team Nederland laat weten 'volledige verantwoordelijkheid' te nemen als uit dit onderzoek blijkt dat er fouten zijn gemaakt door het bestuur.
98uiye
huh, de werkgever van Menno, welke tevens de eigenaar is,wist van niks... Je bent als eigenaar dan toch gewoon verantwoordelijk? Klinkt raar werkgever in dit verhaal.
De betrokken persoon "x" was, volgens de KvK gegevens, als penningmeester onderdeel van het bestuurHeb ff X geplaatst omdat dit eigenlijk vaker voorkomt wanneer de pers iets overneemt uit de KvK gegevens. Dan wordt "onderdeel van bestuur" ineens eigenaar of directeur. Misschien omdat dit meer lezers trekt ik weet het niet maar het valt wel op.
EHBO Team Nederland, de stichting van ambulancechauffeur Menno K., had vaker de zaken niet voor elkaar.
Afgelopen week vertelden oud-medewerkers tegen AT5 dat K. eerste hulp verleende bij een fataal rally-ongeluk, maar dat hij daar helemaal niet toe bevoegd was. Nu blijkt dat in april dit jaar de stichting bij een festival in Noord ook zijn zaken niet voor elkaar had, zo blijkt uit een rapport van de GGD.
Het team was aanwezig bij festival Henk op de NDSM-werf en had bijvoorbeeld geen bebording of EHBO-vlaggen bij zich. 'Uiteindelijk hebben we dat geïmproviseerd opgelost door EHBO op een houten bord te kalken en dat op te hangen', vertelt een oud collega.
De GGD constateerde meerdere gebreken. 'Er is geen alcohol 70% en van enkele producten is de houdbaarheidsdatum verlopen. Twee voorbeelden hiervan zijn: zwaluwstaartjes en infuusvloeistof', schreef het in een rapport. 'Ook medicatie zelf ontbrak, was over datum of was niet meer steriel ingepakt', vertelt de collega.
Eerder gewaarschuwd
RTV Drenthe meldt dat UMCG Ambulancezorg, gelieerd aan het gelijknamige ziekenhuis in Groningen, het ministerie van Volksgezondheid al meerdere keren heeft gewaarschuwd voor hulpverleners als Menno K.
Menno K. is geen onbekende van UMCG Ambulancezorg. De ondernemer, die actief was vanuit Havelte, heeft in 2010 beloofd dat hij niet meer zou rondrijden in busjes die eruit zien als ambulance. Toch bleef zijn bedrijf daarmee dus doorgaan.
Mijn visie is overigens niet anders dan de schrijvers van de artikels, zorg hoort bij de overheid maar als deze het niet kan of niet goed kan regelen dan moet het maar commercieel.
Ambulancezorg is commercieel. Het is allang geen GG&GD meer.Ik beweer toch ook niet anders? Ik ben het eens met de stelling dat het overheidswerk zou moeten zijn zonder concurrentie.
Vragen van het lid Bouwmeester (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over controle op kwalificaties ambulancepersoneel (ingezonden 14 augustus 2014).
Antwoord van Minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 24 september 2014).
Vraag 1
Heeft u kennis genomen van de berichten «Grote fouten bij hulpverlening dodelijk rally-ongeluk» en «Grote zorg om gebrek aan controle op particuliere ambulancediensten»?1 2
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Herkent u de signalen van de Academie voor Ambulancezorg dat er in toenemende mate private ambulancediensten op de markt komen met onvoldoende gekwalificeerd personeel? Bent u bereid hier onderzoek naar te doen?
Antwoord 2
Er is door de berichtgeving in de media verwarring ontstaan over de term particuliere/private ambulancediensten. Op grond van de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) is het aanbieden van ambulancezorg in Nederland voorbehouden aan de door mij aangewezen Regionale Ambulancevoorzienin-gen (RAV) waaronder private en publieke ambulancediensten. Per veiligheids-regio is één RAV aangewezen, er is geen sprake van groei van het aantal RAV’s. Deze RAV’s zijn zorgaanbieders en vallen onder de Kwaliteitswet zorginstellingen. Zorgaanbieders dienen verantwoorde zorg aan te bieden. De IGZ ziet daar op toe. De evenementenhulpverleners waar in deze berichtgeving op wordt gedoeld zijn geen (private) ambulancediensten maar partijen die, al dan niet privaat georganiseerd, zelfstandig ondermeer EHBO diensten leveren. Deze partijen zijn dus geen ambulancediensten en mogen niet zelfstandig reguliere ambulancezorg aanbieden. Deze partijen mogen ook geen gebruik maken van voertuigen met de uiterlijke kenmerken van ambulances zoals gebruikt door de door mij aangewezen RAV’s. Deze uiterlijke kenmerken zijn auteursrechtelijk beschermd, waarbij de Staat der Nederlanden eigenaar is van het auteursrecht. Het gebruik van deze uiterlijke kenmerken is voorbehouden aan voertuigen van de RAV’s ten behoeve van het uitvoeren van ambulancezorg en aan voertuigen die in opdracht van de Meldkamer Ambulancezorg worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening. Het Instituut Fysieke Veiligheid houdt hier in opdracht van de Minister van Veiligheid en Justitie toezicht op en treedt handhavend op bij verkeerd en/of oneigenlijk gebruik.
Er vindt geen registratie plaats van aanbieders van evenementenzorg. Het belang van voldoende gekwalificeerd personeel, welke binnen de evenementenzorgverlening ook vrijwillige EHBO-ers kan betreffen, is één van de voorwaarden voor een verantwoorde evenementenzorgverlening. De organisatie van het evenement en de gemeente zijn hiervoor verantwoordelijk. Ik zal in overleg treden met de partijen die zijn betrokken bij evenementenhulpverlening om beter zicht krijgen op de ernst en omvang van de gesignaleerde
verwarring bij burgers over de taken, bevoegdheden en de herkenbaarheid van de verschillende hulpverleners. Afhankelijk van de uitkomsten
van dat overleg zal ik bepalen of, en zo ja welke, actie op dit terrein noodzakelijk is.
Vraag 3
Vindt u het van groot belang dat hulpbehoevenden er altijd op moeten kunnen vertrouwen dat zij zorg krijgen van gekwalificeerd ambulancepersoneel, en dat het niet mag uitmaken of de hulpbehoevende door een publieke of private ambulancedienst geholpen wordt?
Antwoord 3
Bij evenementenzorgverlening is in de gemeentelijke vergunning vastgelegd welk niveau van zorgverlening door de organisator van het evenement gerealiseerd moet worden. Dit kan reguliere ambulancezorg zijn, maar ook andere vormen van zorg of EHBO-hulpverlening. Zoals in het antwoord op vraag 1 toegelicht is dit laatste dus geen reguliere ambulancezorg. De reguliere ambulancezorg is strikt gereguleerd en moet voldoen aan de vastgestelde wet- en regelgeving en aan de bestaande veldnormen. Het onderscheid tussen private of publieke ambulancediensten is mijns inziens niet relevant bij deze vraag.
Vraag 4
In hoeverre herkent u signalen dat er pas getoetst wordt of ambulancepersoneel voldoende gekwalificeerd is nadat zich een incident heeft voorgedaan? Vindt u dit wenselijk?
Antwoord 4
Het is de verantwoordelijkheid van bestuurders van de zorgaanbieders om voldoende gekwalificeerde medewerkers in te zetten. De kwalificaties van de zorgverleners moeten passen bij de zorg waarvoor de zorgverleners ingezet worden. De randvoorwaarden voor de reguliere ambulancezorg zijn vastgelegd in wet- en regelgeving en in door de sector zelf opgestelde kwaliteitsnormen.
De IGZ ziet toe op naleving van deze eisen en randvoorwaarden. De inspectie toetst dit binnen de kaders van het breed gehanteerde risicogestuurde toezicht. Soms is dit op basis van een incident, soms op basis van andere signalen of analyses. Deze werkwijze wordt overigens niet alleen binnen de ambulancezorg toegepast, maar in alle sectoren van de Nederlandse gezondheidszorg. Vooraf toetsen van de kwalificaties van iedere zorgverlener door de overheid is niet uitvoerbaar, deze verantwoordelijkheid is belegd bij de voor de kwaliteit verantwoordelijke zorgaanbieder.
Vraag 5
Bent u bereid publiek én privaat ambulancepersoneel op gelijke wijze vooraf te toetsen op voldoende kwalificaties? Zo ja, hoe gaat u dit vormgeven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4. Het onderscheid tussen publiek en privaat ambulancepersoneel is mijns inziens bij deze vraag niet relevant. Al het ambulancepersoneel dat in dienst is bij een door mij aangewezen publieke of private regionale ambulancevoorziening dient te voldoen aan de kwaliteitseisen.
1 http://www.at5.nl/artikelen/133030/grote-fouten-bij-hulpverlening-dodelijk-rallyongeluk (http://www.at5.nl/artikelen/133030/grote-fouten-bij-hulpverlening-dodelijk-rallyongeluk)
2 http://www.at5.nl/artikelen/133031/grote-zorgen-om-gebrek-aan-controle-op-particuliere-ambulancediensten (http://www.at5.nl/artikelen/133031/grote-zorgen-om-gebrek-aan-controle-op-particuliere-ambulancediensten)
8 december 2015 - Arrondissementsparket Amsterdam
De Stichting Autosportief (SAS) moet een boete betalen van duizend euro. Het Openbaar Ministerie heeft de boete opgelegd omdat de stichting achterhaalde veiligheidsschriften hanteerde waardoor een dodelijk ongeval kon plaatsvinden tijdens een rally op 1 september 2013 in Amsterdam.
De organisatie van de 31e RallyPro Amsterdam Short Rally in het Westelijk Havengebied was in handen van de SAS. Volgens het OM is de stichting onvoorzichtig omgegaan met de veiligheid van het publiek. Hierdoor was het mogelijk dat een rallyauto in volle snelheid op de toeschouwers inreed. Een 42-jarige vrouw uit Zaandam en een 11-jarige jongen uit Wormer kwamen daarbij om het leven. Een aantal personen raakte gewond.
Geen strafrechtelijk verwijt
De bestuurder en de navigator van de rallyauto zijn na het ongeluk aangehouden en verhoord. Na uitgebreid onderzoek van de politie is komen vast te staan dat hen geen strafrechtelijk verwijt gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt voor de gemeente Amsterdam die de vergunningen heeft verstrekt voor de RallyPro Amsterdam Short Rally in het Westelijk Havengebied.
Mediation
Op verzoek van de nabestaanden van de slachtoffers is samen met SAS een mediationtraject doorlopen om de gevolgen te kunnen bespreken en vragen aan de organiserende stichting te kunnen stellen over hoe het zo heeft kunnen gebeuren. Verder is gesproken over de genomen veiligheidsmaatregelen om een dergelijk ongeval in de toekomst te voorkomen. Dit is buiten het OM gegaan. Het OM heeft met de strafrechtelijke afdoening gewacht op de afronding van de mediation.
donderdag 01 december 2016 | 19:47
AMSTERDAM Een moeder, wier zoontje drie jaar geleden om het leven kwam tijdens een rally in Amsterdam, heeft vandaag smartengeld toegezegd gekregen. De jongen werd geschept door een raceauto waar hij met zijn vader naar keek.
De moeder krijgt nu alsnog 37.500 euro smartengeld, na een rechtszaak tegen de verzekeraar van de organisator, meldt Het Parool.
Esther Schroeijers was niet zelf bij het ongeluk aanwezig en daarom wilde de verzekeraar haar trauma niet vergoeden. Op de gang bij de zitting bereikten Schroeijers en de verzekeraar toch een akkoord. De verzekeraar zal ook proberen te bemiddelen tussen Schroeijers en de rallycoureur, want hij heeft nog altijd niets van zich laten horen.