Hulpverleningsforum
Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: Live op 25 februari 2020, 17:36:00
-
-
https://www.facebook.com/ravzhz/posts/2565799236880154
-
Eigenlijk zie je in alle nieuwsberichten over dit onderwerp het zelfde gebeuren.
Het item krijgt een sterke titel, dat de Maximumsnelheid ambulance omlaag gaat, journalisten proberen er iets sensationeels van te maken.
De ambulance dienst relativeert het vervolgens door aan te geven dat de meeste stukken sowieso niet op 130 wegen gereden worden, er zelden 170 gereden wordt nu, en het tijdverschil zelfs in het ideaale als er een lang stuk over de snelweg, constant aan de maximum snelheid gereden wordt, het in de meeste gevallen slechts 1 of 2 minuten zouden zijn
-
-
Snelheid voor hulpdiensten per 16 maart omlaag
-
Wat een onzin in mijn ogen. Die paar km/uur gaat echt niet een verschil opleveren......
-
Wat een onzin in mijn ogen. Die paar km/uur gaat echt niet een verschil opleveren......
In de Randstad niet. In gebieden zoals de noordelijke provincies kan het wel degelijk tijd schelen.
-
In de Randstad niet. In gebieden zoals de noordelijke provincies kan het wel degelijk tijd schelen.
Valt ook wel mee, want hier in het Noorden zijn ook een stuk minder 130 wegen. Alleen de A7 en de A28, en bij de steden is het daar nu al 100 kmh
Het stuk snelweg tussen Groningen en Assen waar je nu 130 mag is 20 km lang. Bij constant 170 kmh is dat 7 minuten. Bij 140 kmh, 8 en een halve minuut.
Leeuwarden Groningen, tot Drachten is het autoweg, daar verandert niets, vanaf Drachten tot Groningen snelweg. 30 km: bij 170 kmh 10:30, bij 140 kmh 12:50.
Van Groningen naar de Duitse grens, 50 km: bij 170 kmh 17:45, bij 140 kmh 21:30.
Alle tijden en afstanden een beetje afgerond naar (Max 10 seconden).
Voor de rest zijn het hier allemaal provinciale wegen, waar de maximum snelheden nu al 60, 80 en soms 100 zijn.
-
We zijn inmiddels een tijdje verder. Hoe zijn de ervaringen van hulpdiensten op dit moment met de nieuwe maximum snelheden?
-
Ik merk niet bijster veel verschil. Nu zijn wij (dienst Infra) vanuit onze taakstelling en extra rijopleidingen getraind om de brancherichtlijn vaker en langdurig te overschrijden maar je doet dit nu met een lagere snelheid dan voorheen. Door de corona-crisis is het zo rustig op de weg dat je een deel van het tijdsverschil op de lege wegvakken snel goed maakt.
-
We zijn inmiddels een tijdje verder. Hoe zijn de ervaringen van hulpdiensten op dit moment met de nieuwe maximum snelheden?
Ik heb eigenlijk nergens last van.. Enige lastige is dat je in de 80 trajectcontrole wel vrij vlot boven de richtlijn zit, daar moet je wel even op letten.
-
Je zit er heel snel overheen, er komen meer bekeuringen binnen. Spoed is spoed, wij gaan er coulant mee om.