Hulpverleningsforum
Blauw: Politie / Marechaussee / Handhaving => Vraagbaak over wetgeving en handhaving => Topic gestart door: HIT op 7 oktober 2016, 13:25:04
-
In navolging op grote manivestatie's willen diverse steden laten zien dat Homoseksualiteit Transgender enz. wordt geaccepteerd. Dit willen ze dan ook laten zien door zogenoemde "regenboogzebrapaden" nu is mijn vraag wat is de basis wettelijk gezien hiervan? Ik bedoel hij voldoet totaal niet aan de omschrijving van een zebrapad of voetgangersoversteekplaats. En een tweede is dat er zoveel verschillende uitvoeringen zijn ( google maar eens op "regenboogzebrapad" ) dat ze ook bijna niet te omschrijven zijn.
-
In navolging op grote manivestatie's willen diverse steden laten zien dat Homoseksualiteit Transgender enz. wordt geaccepteerd. Dit willen ze dan ook laten zien door zogenoemde "regenboogzebrapaden" nu is mijn vraag wat is de basis wettelijk gezien hiervan? Ik bedoel hij voldoet totaal niet aan de omschrijving van een zebrapad of voetgangersoversteekplaats. En een tweede is dat er zoveel verschillende uitvoeringen zijn ( google maar eens op "regenboogzebrapad" ) dat ze ook bijna niet te omschrijven zijn.
Zolang de strepen wit zijn, zijn het VOP's, bij andere kleuren heeft het geen betekenis. De meest recente uitvoeringen zie je inderdaad op deze manier worden uitgevoerd.
-
Gisteren ben ik al bijna aangereden op het nieuwe regenboog zebrapad in Zaandam. Een lijnbus reed gewoon lomp door toen ik overstak. Bij de volgende halte wilde ik de chauffeur aanspreken, maar ik trof een boa die mij tegenhield en zei dat het geen zebrapad was en dat voetgangers geen voorrang hebben daar. Wat is ik pisnijdig op een zebrapad van me sokken gereden worden door een lijnbus. Het is daar echt wachten op zware ongelukken.
Verstuurd met Tapatalk
-
Gisteren ben ik al bijna aangereden op het nieuwe regenboog zebrapad in Zaandam. Een lijnbus reed gewoon lomp door toen ik overstak. Bij de volgende halte wilde ik de chauffeur aanspreken, maar ik trof een boa die mij tegenhield en zei dat het geen zebrapad was en dat voetgangers geen voorrang hebben daar. Wat is ik pisnijdig op een zebrapad van me sokken gereden worden door een lijnbus. Het is daar echt wachten op zware ongelukken.
Voetgangers hebben nergens voorrang. Zij moeten bij een VOP wel voorgelaten worden.
En een VOP is pas een VOP als deze aan de eisen voldoet uit het BABW. Daar staat in dat de strepen b.v. 4+ meter moeten zijn.
Ook moet er een bord staan. (L2)
Zonder dit bord zijn het gewoon strepen op de weg...
-
Het is daar echt wachten op zware ongelukken.
VOPs (of zebrapaden) zijn er niet zodat het verkeer veiliger wordt. Helemaal niet als de voetganger "voorrang (die die niet heeft) afdwingt".
Als voetganger kun je niet blind een VOP oplopen.
Je trekt bij een aanrijding altijd aan het kortste eind.
Dus zie je die bus snel naderen kun je beter even wachten. Laat hij je niet voor heb je pech. Maar je blijft wel heel.
-
Ervan uitgaande dat het de kruising Gedempte Gracht met de Westzijde betreft:
Hier een nieuwsbericht met foto: https://www.rtvnh.nl/nieuws/193197/zaandam-heeft-regenboogzebrapad-doet-pijn-aan-mijn-ogen (https://www.rtvnh.nl/nieuws/193197/zaandam-heeft-regenboogzebrapad-doet-pijn-aan-mijn-ogen).
Links op de foto is de achterzijde van een vierkant verkeersbord te zien. In Google Streetview blijkt dit inderdaad L2 te zijn.
Persoonlijk vind ik het niet handig om een onduidelijke situatie te creëren op een drukke locatie (kruising/bocht/bushaltes/voetgangersgebied).
-
Ervan uitgaande dat het de kruising Gedempte Gracht met de Westzijde betreft:
Hier een nieuwsbericht met foto: https://www.rtvnh.nl/nieuws/193197/zaandam-heeft-regenboogzebrapad-doet-pijn-aan-mijn-ogen (http://www.hulpverleningsforum.nl/nieuws/193197/zaandam-heeft-regenboogzebrapad-doet-pijn-aan-mijn-ogen).
Links op de foto is de achterzijde van een vierkant verkeersbord te zien. In Google Streetview blijkt dit inderdaad L2 te zijn.
Persoonlijk vind ik het niet handig om een onduidelijke situatie te creëren op een drukke locatie (kruising/bocht/bushaltes/voetgangersgebied).
Volgens mij zijn het ook gewoon strepen op de weg als het bord (L2) er wel staat aangezien forumlid CopVR3 al verwees naar BABW, er staat duidelijk dat het om witte strepen gaat.
Voetgangers hebben nergens voorrang. Zij moeten bij een VOP wel voorgelaten worden.
En een VOP is pas een VOP als deze aan de eisen voldoet uit het BABW. Daar staat in dat de strepen b.v. 4+ meter moeten zijn.
Ook moet er een bord staan. (L2)
Zonder dit bord zijn het gewoon strepen op de weg...
BABW:
De voetgangersoversteekplaats (zebra), zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990
Toepassing
Een zebra wordt slechts toegepast:
-
op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h of 50 km/h en;
-
op wegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h mits de naderingssnelheid van minimaal 85% van de motorvoertuigen lager is dan 50 km/h.
Uitvoering
1 Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.
2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst
-
Dus dat bord maakt de verwarring alleen maar groter.
-
Moet je voor de grap eens op letten hoeveel "zebra"paden er liggen zonder borden voor beide richtingen.
-
Nou wil ik niet lullig doen, maar de strepen zijn toch ook gewoon wit? Nergens staat welke kleur de ondergrond moet hebben...
Ik zie witte strepen, breedte en tussenafstand tussen 0,4 en 0,6 meter, en de markering is zeker breder dan 4 meter. Als het bord L2 er nog staat, zie ik gewoon een VOP, met alle regels van dien.
Of het slim is om het duel met een bus (of wat voor voertuig dan ook) aan te gaan, is een tweede...
-
Dus dat bord maakt de verwarring alleen maar groter.
Lijkt mij wel.
Ik heb zelf nog nooit een regenboogzebrapad gezien of er over gehoord. Het zou mij als ik er zou rijden wel even verwarren. Ik kan ook niet zo goed bedenken wie het ooit bedacht heeft en welke boodschap het precies zou moeten uitstralen.
Een zebrapad is iets waar je over heen mag lopen. Als de regenboogkleuren symbool staan voor homofielen en transseksuelen zeg je toch dat iedereen over homofielen en transseksuelen mag lopen?
-
Nou wil ik niet lullig doen, maar de strepen zijn toch ook gewoon wit? Nergens staat welke kleur de ondergrond moet hebben...
Ik zie witte strepen, breedte en tussenafstand tussen 0,4 en 0,6 meter, en de markering is zeker breder dan 4 meter. Als het bord L2 er nog staat, zie ik gewoon een VOP, met alle regels van dien.
Of het slim is om het duel met een bus (of wat voor voertuig dan ook) aan te gaan, is een tweede...
Inderdaad het het is geen regenboogzebrapad maar een zebrapad conform het door CopVr3 aangehaalde artikel uit BABW aangebracht op een regenboogwegdek.
-
Moet je voor de grap eens op letten hoeveel "zebra"paden er liggen zonder borden voor beide richtingen.
Dat zal wel komen omdat weldenkende mensen het bord voor beide rijrichtingen zouden plaatsen als ze het door jou genoemde artikel lezen in het BAPW. De boekhouder van de wegbeheerder leest dat er enkelvoud staat. Het bord (enkelvoud) moet bij de zebra worden geplaatst, als er 1 bord staat bij het zebrapad staat voldoe je keurig aan het artikel en bespaar je centjes.
-
Dat zal wel komen omdat weldenkende mensen het bord voor beide rijrichtingen zouden plaatsen als ze het door jou genoemde artikel lezen in het BAPW. De boekhouder van de wegbeheerder leest dat er enkelvoud staat. Het bord (enkelvoud) moet bij de zebra worden geplaatst, als er 1 bord staat bij het zebrapad staat voldoe je keurig aan het artikel en bespaar je centjes.
Dat kan en gaat niet, want de plaatsing van het bord moet +/- 5m voor het zebrapad zijn en in de rijrichting zichtbaar zijn voor alle bestuurders.
Dat laatste is gedaan omdat wij nog al wat wegen kennen die je niet mag inrijden met de auto maar wel met (brom)fiets.
-
Dat kan en gaat niet, want de plaatsing van het bord moet +/- 5m voor het zebrapad zijn en in de rijrichting zichtbaar zijn voor alle bestuurders.
Dat laatste is gedaan omdat wij nog al wat wegen kennen die je niet mag inrijden met de auto maar wel met (brom)fiets.
Waar staat dat dan? Ik heb de moeite genomen om na de reactie van CopVR3 het artikel met eisen aan het zebrapad in het BABW op te zoeken en geheel te citeren op het forum.
Bij uitvoering staat dat het bord (enkelvoud) bij de zebra geplaatst moet worden. Er staat nergens dat het +/- 5 meter moet zijn en in de rijrichting voor alle bestuurders zichtbaar moet zijn.
-
Dat staat in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.
Hoofdstuk II. Verkeersborden
Paragraaf 2. Algemene bepalingen ten aanzien van plaatsing van verkeersborden
10 Borden worden geplaatst aan de rechterzijde van de weg of boven een rijstrook indien het bord uitsluitend voor die rijstrook geldt, dan wel links van de weg indien het bord uitsluitend voor de linkerzijde geldt.
Paragraaf 4. Voorschriften voor de afzonderlijke borden
Bord L2 (voetgangersoversteekplaats)
Toepassing
1 Dit bord wordt uitsluitend toegepast bij een zebra.
Plaatsing
1 Bij voorkeur wordt dit bord in een middengeleider dan wel boven de rijbaan aangebracht.
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2015-04-01 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009104/2015-04-01)
Deze is mede door het CROW aangescherpt en uitgelegd in nadere nota's nog in: Wegontwerp bibeko met ASVV, Wegontwerp bubeko met HWO en Verkeerstekens. Bij de inrichting van wegen staan deze met name genoemd door de wegbeheerder als eis om mee te werken.
Ook rechters kijken tegenwoordig naar deze uitgaven omdat de uitleg duidelijker is en minder discussie's toelaat.
-
Dat zal wel komen omdat weldenkende mensen het bord voor beide rijrichtingen zouden plaatsen als ze het door jou genoemde artikel lezen in het BAPW. De boekhouder van de wegbeheerder leest dat er enkelvoud staat. Het bord (enkelvoud) moet bij de zebra worden geplaatst, als er 1 bord staat bij het zebrapad staat voldoe je keurig aan het artikel en bespaar je centjes.
En vaak staat er zelfs helemaal geen bord...
-
En vaak staat er zelfs helemaal geen bord...
Geeft een surveillerende agent zoiets door aan zijn chef en onderneemt de wegbeheerder (direct) actie zodra de politie aangeeft dat de wegbeheerder niet voldoet aan wet- en regelgeving?
-
Geeft een surveillerende agent zoiets door aan zijn chef en onderneemt de wegbeheerder (direct) actie zodra de politie aangeeft dat de wegbeheerder niet voldoet aan wet- en regelgeving?
Ik bel de gemeente zelf wel. Die heeft het opgelost. Zijn ze in mijn parochie redelijk snel mee.
-
https://www.youtube.com/watch?v=bsHC91c80ew (https://www.youtube.com/watch?v=bsHC91c80ew)
De Telegraaf
-
https://www.youtube.com/watch?v=fM_tSPNapXE (https://www.youtube.com/watch?v=fM_tSPNapXE)
omroepwest
-
Geeft een surveillerende agent zoiets door aan zijn chef en onderneemt de wegbeheerder (direct) actie zodra de politie aangeeft dat de wegbeheerder niet voldoet aan wet- en regelgeving?
Zeker! Maar ook de "burger" kan dit doen hoor. Gebruik de buitenbeter app! Werkt ideaal, meldingen worden direct naar de desbetreffende gemeente gestuurd.
Mijn ervaring hier mee is in ieder geval positief.
-
Verdachten vernieling regenboogzebrapad aangehouden
Laatste update: 13-11-2016 | 15:58
Leiden - Op zaterdagmiddag 12 november hield de politie vijf verdachten aan. Ze worden verdacht van het vernielen van een regenboogzebrapad en het brengen van de Hitlergroet. Het voorval vond plaats op 17 oktober op de Nieuwe Beestenmarkt en werd op video vastgelegd.
Camerabeelden op meerdere schermen
Vandalen vernielden het zebrapad, voorzien van regenboogkleuren, op de Nieuwe Beestenmarkt door het met verf over te schilderen. Ook brachten een vandaal de Hitlergroet. Het voorval werd op video vastgelegd en de beelden werden breed gedeeld via social media.
De gemeente deed aangifte van vernieling en de politie stelde een onderzoek in naar de daders. De identiteit van de vijf verdachten werd achterhaald en ze moesten zich op zaterdagmiddag 12 november melden op het politiebureau. De vijf verdachten, jongemannen van 19 en 21 jaar oud uit Leiden, zitten vast en worden verhoord. Het zebrapad werd in 2015 tijdens Coming Out Dag onthuld door de gemeente en het COC. De discriminatoire context van het voorval wordt meegenomen in het onderzoek.