0703404 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (BvD) | |
0703405 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Chauffeurs) | |
0703408 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Brugwachter) | |
0703411 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Korpsalarm) | |
0703912 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Lichtkrant) | |
0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) | |
0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
0703404 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (BvD) | |
0703405 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Chauffeurs) | |
0703408 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Brugwachter) | |
0703912 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Lichtkrant) | |
0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) | |
0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
0723085 | MKA Gooi en Vechtstreek (Ambu 14-185) |
0100601 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Anton) (Bemanning AL) | |
0100619 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Anton) (Lichtkrant) | |
0102998 | BRW Amsterdam-Amstelland (Monitorcode) |
MB | 0703459 | BRW Gooi en Vechtstreek (HOvD) (Infocode) |
MB | 0703351 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiden) (Blusploeg) |
MB | 0703354 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiden) (BvD) |
MB | 0703910 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiden) (Lichtkrant) |
MB | 0704633 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiden) (Grote Zeesluis) |
MB | 0704636 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiden) (Vechtbrug A1) |
MB | 0703450 | BRW Gooi en Vechtstreek (OvD Noord) |
MB | 0703106 | BRW Gooi en Vechtstreek (TBO) |
MB | 0704992 | BRW Gooi en Vechtstreek (Monitorcode OvD) |
MB | 0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) |
MB | 0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
MB | 0703000 | BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen Hoofdpost) (Bemanning RV) |
MB | 0703901 | BRW Gooi en Vechtstreek (Huizen) (Lichtkrant) |
MB | 0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) |
MB | 0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
jan renzenbrink @janrenzenbrink 6 minuten geledenBrand in kerktoren #weesp https://pbs.twimg.com/media/CwwtFd-XAAAxr09.jpg (https://pbs.twimg.com/media/CwwtFd-XAAAxr09.jpg)
GRIP 1 | 0700030 | BRW Flevoland (HOvD Gooi en Vechtstreek) |
GRIP 1 | 0700971 | BRW Flevoland (Informatie Manager) |
GRIP 1 | 0703154 | BRW Gooi en Vechtstreek (Hilversum) (Ondersteuningsgroep) |
GRIP 1 | 0703453 | BRW Gooi en Vechtstreek (HOvD) |
GRIP 1 | 0703462 | BRW Gooi en Vechtstreek (Informatie Manager ROT) |
GRIP 1 | 0703455 | BRW Gooi en Vechtstreek (Informatie Manager) |
GRIP 1 | 0703503 | BRW Gooi en Vechtstreek (OIM piket) |
GRIP 1 | 0703223 | BRW Gooi en Vechtstreek ('s-Graveland) (Kinderopvang) |
GRIP 1 | 0703483 | BRW Gooi en Vechtstreek ('s-Graveland) (Bemanning VC) |
GRIP 1 | 0703906 | BRW Gooi en Vechtstreek ('s-Graveland) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0700001 | BRW Flevoland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0704992 | BRW Gooi en Vechtstreek (Monitorcode OvD) |
GRIP 1 | 0723011 | MKA Gooi en Vechtstreek (GRIP 1) |
GRIP 1 | 0723002 | MKA Gooi en Vechtstreek (OvD-G) |
GRIP 1 | 0733401 | Politie Eenheid Midden-Nederland (Buro Communicatie Gooi en Vechtstreek) |
GRIP 1 | 0736081 | Politie Utrecht (Piket B&B) |
GRIP 1 | 0733999 | Politie Eenheid Midden-Nederland (Monitorcode Gooi en Vechtstreek) |
GRIP 1 | 0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) |
GRIP 1 | 0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
GRIP 1 | 0703500 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (OvD Bevolkingszorg) |
GRIP 1 | 0703820 | BRW Amsterdam-Amstelland (Driemond) (Blusgroep) |
GRIP 1 | 0703823 | BRW Amsterdam-Amstelland (Infocode) |
GRIP 1 | 0703461 | BRW Gooi en Vechtstreek (Catering) |
GRIP 1 | 0703456 | BRW Gooi en Vechtstreek (Centralisten) |
GRIP 1 | 0703154 | BRW Gooi en Vechtstreek (Hilversum) (Ondersteuningsgroep) |
GRIP 1 | 0704303 | BRW Gooi en Vechtstreek (Hilversum) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 0703457 | BRW Gooi en Vechtstreek (HSG) |
GRIP 1 | 0704685 | BRW Gooi en Vechtstreek (Weesp) (Persoonlijk) |
GRIP 1 | 0700001 | BRW Flevoland (Monitorcode) |
GRIP 1 | 0704992 | BRW Gooi en Vechtstreek (Monitorcode OvD) |
GRIP 1 | 0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) |
GRIP 1 | 0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
0100400 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Driemond) (Blusploeg) | |
0100419 | BRW Amsterdam-Amstelland (Amsterdam Driemond) (Lichtkrant) |
Marieke Samplonius @MSamplonius 51 sec.51 seconden geledenLaurentius kerk #weesp staat in de fik! Zonder hoogwerker doe je niks!
Komt door dat kruis. Wedden! https://pbs.twimg.com/media/Cwww2_xWQAA2NLU.jpg
Thomas Pleeging @ThomasPleeging 3 min.Ouch! kerktoren in #Weesp in brand...
https://pbs.twimg.com/media/CwwxhVTXcAErwJP.jpg
Thomas Pleeging @ThomasPleeging 7 minSteeds groter deel van de toren in brand, brandweer kan er niet echt bij #weesp
https://pbs.twimg.com/media/Cwwy9YzWEAAw6H3.jpg
Thomas Pleeging @ThomasPleeging 4 min.Brandweer is nu van twee kanten bezig de toren nat te houden #weesp https://pbs.twimg.com/media/Cww07lsW8AAu5Rw.jpg
Thomas Pleeging @ThomasPleeging 2 min.Toren nu rondom in brand #weesp https://pbs.twimg.com/media/Cww2Vl7W8AAh2hU.jpg
Mobiele kranen van Saan te Diemen van voldoende hoogte laten aanrukken en dan vanuit de vlieger proberen te blussen.
GRIP 1 | 0703451 | BRW Gooi en Vechtstreek (OvD Zuid) |
GRIP 1 | 0704992 | BRW Gooi en Vechtstreek (Monitorcode OvD) |
GRIP 1 | 0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) |
GRIP 1 | 0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
Eén is genoeg .........Eer dat ding voldoende opgetopt is en er een manier is bedacht om water in de manbak te krijgen, is de brand zo ver naar benden gekropen dat de hoogwerkers er bij kunnen.
GRIP 1 | 0703252 | BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Blusploeg 2) |
GRIP 1 | 0703253 | BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Chauffeursploeg 2) |
GRIP 1 | 0703254 | BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Blusploeg 3) |
GRIP 1 | 0703256 | BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Bevelvoerders) |
GRIP 1 | 0703257 | BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Chauffeursploeg 3) |
GRIP 1 | 0703908 | BRW Gooi en Vechtstreek (Bussum) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0703352 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiderberg) (Blusploeg) |
GRIP 1 | 0703355 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiderberg) (BvD) |
GRIP 1 | 0703911 | BRW Gooi en Vechtstreek (Muiderberg) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0704998 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (GMS Koppelcode) |
GRIP 1 | 0704999 | Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant GMK) |
Kijk je naar een andere livestream dan de rest of heb je teveel van die jongens uit je avatar ingenomen?
p2kflex
GRIP 1 0733401 Politie Eenheid Midden-Nederland (Buro Communicatie Gooi en Vechtstreek) GRIP 1 0736081 Politie Utrecht (Piket B&B) GRIP 1 0733999 Politie Eenheid Midden-Nederland (Monitorcode Gooi en Vechtstreek)
?Windmolens vallen bij brand naar het zuidwesten en de kerktoren die ik zelf ooit gehad heb ook. Theorie is dat die zijde van de houtenconstructie het meest door weersinvloeden is aangetast en dus het zwakst is.
Als de valrichting zuidwest is, dan blijft het hoofdgebouw zelf gespaard van brokstukken.Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1456566 date=1478634510Ben benieuwd of de spits naar het zuidwesten is gevallen.?
Op 8 november 2016 werd de kerk door een grote brand nagenoeg volledig verwoest. De brand ontstond hoog in de torenspits waarschijnlijk door kortsluiting als gevolg van werkzaamheden eerder op de dag. Door de grote hoogte konden de waterstralen de brandhaard niet bereiken waardoor de brandweer machteloos moest toe kijken.
Op 8 november 2016 stortte een deel van de toren in na hevige brand en raakte een groot deel van de rest van het gebouw verwoest. De brand ontstond in de top van de toren en breidde zich snel uit naar beneden. Na het instorten van de toren sloeg het vuur over op de rest van het gebouw, dat vervolgens ook al snel niet meer te redden was. Het vuur werd bestreden door brandweerlieden uit Weesp, Huizen en Amsterdam.
Gemeente Weesp @Weesp 10 minuten geledenToren #Laurentiuskerk in #Weesp staat in brand. Hulpdiensten zijn ter plaatse. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Gemeente Weesp @Weesp 3 minuten geleden#Laurentiuskerk #weesp. Herengracht is ontruimd. Opvang is geregeld in hotel Hart van Weesp.
Brandweer Gooi Vecht @BrwGooiVecht3 min.3 minuten geleden
Zeer grote brand kerktoren St Laurentiuskerk Weesp, grip2, directe omgeving ontruimt, bewoners opgevangen.
Grip 2.Brandweer Gooi Vecht @BrwGooiVecht3 min.3 minuten geleden
Zeer grote brand kerktoren St Laurentiuskerk Weesp, grip2, directe omgeving ontruimt, bewoners opgevangen.
Gert van der Kruk @GertvanderKruk 8 minuten geledenIn de Zuidertoren van #Enkhuizen zit een droge sprinklerleiding die gevoed kan worden door de brandweer. Zou dat toren #Weesp gered hebben?
Hoort er bij GRIP 2 niet ook een heel rijtje officieren die gepiept worden?
Gert van der Kruk @GertvanderKruk 8 minuten geledenIn de Zuidertoren van #Enkhuizen zit een droge sprinklerleiding die gevoed kan worden door de brandweer. Zou dat toren #Weesp gered hebben?
112G&V @112GV 7 min.7 minuten geledenRond 21:00 is het sein brandmeester gegeven aldus voorlichting. Hoe de brand ontstaan is word onderzocht. #112genv #Regio14nl #Weesp
Theorietje klopt in de praktijk: spits valt naar het zuidwesten neer.
Intensiteit van de brand sterk verminderd. Het ziet er op meest recente foto's naar uit dat de brand is beperkt gebleven tot de toren spits. Geen vuur verschijnselen in de toren of de rest van de kerk.
Hopelijk blijft dat zo en als dat zo blijft ben ik heel benieuwd naar de verhalen van deze inzet.
Een molen met een rieten bekleding is niet te vergelijken met een kerktoren met een zinken oid bekleding..Dit is minimaal de derde kerktoren, die ik kan documenteren, die naar het zuidwesten valt. Voor mij voldoende voor een educated guess voor nummer vier, vijf etc etc.
Leuk theorietje toepasbaar voor bedekkingen en constructies die weersgevoelig zijn maar niet voor kerktorens.
Toen de kerk omviel werd de brand ineens heel veel groter. Is het mogelijk dat de brand misschien wel onderaan of halverwege de kap woedde en de constructie zorgde voor een koker waardoor de vlammen er pas op de top uit kwamen?
Een molen met een rieten bekleding is niet te vergelijken met een kerktoren met een zinken oid bekleding..
Leuk theorietje toepasbaar voor bedekkingen en constructies die weersgevoelig zijn maar niet voor kerktorens.
GRIP 1 | 1500149 | BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernealarm) |
GRIP 1 | 1500631 | BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (TS 7430) |
GRIP 1 | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
Voertuigenlijstje
Aanvulling/verbeteringen zijn welkom
Tankautospuiten/ SIV
13-3635 Driemond
14-1231 Bussum
14-1632 Muiderberg (Reserve TS)
14-1732 Weesp
14-1431 Muiden
Hoogwerkers / Autoladders
13-3756 Kazerne Anton
14-1751 Weesp
14-1351 Huizen
Haakarmvoertuigen + bakken / VC
14-7066 DPU Bussum
14-7097 VC 's Graveland
14-7096 COH Hilversum
Officieren
14-1091 OvD noord
14-2091 OvD zuid
14-9093 HOvD
14-9082 TBO
14-9999 ??
Overig
14-2185 PM Hilversum (ademlucht)
Gele tak
14-185
OvDG
Hoort er bij GRIP 2 niet ook een heel rijtje officieren die gepiept worden?
O.a. de grote kraan vanuit Haaglanden mag gaan assisteren:Jeeej, snoepreisje.p2kflex
GRIP 1 1500149 BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernealarm) GRIP 1 1500631 BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (TS 7430) GRIP 1 1503902 BRW Haaglanden (Monitorcode)
Is dat praktisch, een kraan aan laten rukken uit Haaglanden terwijl Saan "om de hoek" is gevestigd? Tuurlijk, Saan is geen brandweer maar Saan heeft vaker met het bijltje gehakt.Als de brandweer een kraan nodig heeft en ze bestellen Saan, dan krijgen ze de rekening, interregionale hulp, voor zover niet eerstelijns wordt meen ik ook afgerekend maar vast niet tegen commerciele bedragen.
Is dit niet wat te voorbarig wat op Wikipedia staat?
Bron: wikipedia
Als de brandweer een kraan nodig heeft en ze bestellen Saan, dan krijgen ze de rekening, interregionale hulp, voor zover niet eerstelijns wordt meen ik ook afgerekend maar vast niet tegen commerciele bedragen.
Saan komt met een kraan.....gezien het tijdstip van alarmeren zal het wel vooral het breekwerk a blussing zijn...
Gezien de hoogte die bereikt moet worden zal het best wel een lief klein kraantje worden, zo eentje met een minimaal tarief van 6 uur te starten met 3600 euro.
Daarna... wat wil je met die kraan van Saan (of welke andere kraan ook) bereiken. Je hebt er geen drol aan als je geen water in het manschappenbakje kunt krijgen, o jawel water zal wel lukken maar het pisstraaltje wat je overhoud zal je niet helpen in de brandbestrijding ben ik bang.
Dit is minimaal de derde kerktoren, die ik kan documenteren, die naar het zuidwesten valt. Voor mij voldoende voor een educated guess voor nummer vier, vijf etc etc.
gezien het tijdstip van alarmeren zal het wel vooral het breekwerk a blussing zijn...
En Saan zal heus niet met 1 mannetje komen. daar komt nog een opzichter op de grond, minstens twee bazen die zich ook graag willen laten zien en ga maar door.
Voertuigenlijstje
Aanvulling/verbeteringen zijn welkom
Tankautospuiten/ SIV
13-3635 Driemond
14-1231 Bussum
14-1632 Muiderberg (Reserve TS)
14-1732 Weesp
14-1431 Muiden
15-7430 Den Haag
Hoogwerkers / Autoladders
13-3756 Kazerne Anton
14-1751 Weesp
14-1351 Huizen
15-7489 Den Haag
Haakarmvoertuigen + bakken / VC
14-7066 ??
14-7097 VC 's Graveland
14-7096 COH Hilversum
15-7480 Den Haag
Officieren
14-1091 OvD noord
14-2091 OvD zuid
14-9093 HOvD
14-9082 TBO
14-9999 ??
Overig
14-2185 PM Hilversum (ademlucht)
Gele tak
14-185
OvDG
Is dat praktisch, een kraan aan laten rukken uit Haaglanden terwijl Saan "om de hoek" is gevestigd? Tuurlijk, Saan is geen brandweer maar Saan heeft vaker met het bijltje gehakt.
Heeft Saan een 24/7 gegarandeerde bereikbaarheid/inzetbaarheid?Is dat nodig dan, voor dit werk ?
Is dat nodig dan, voor dit werk ?Dat is net zo snel als de 'Grote Kraan' dus.
De meeste grote kraanbedrijven kunnen in noodgevallen binnen een uur of 3 eigenlijk altijd wel een kraan leveren 24/7 en zijn daarvoor ook bereikbaar.
Heeft Saan een 24/7 gegarandeerde bereikbaarheid/inzetbaarheid?
Schitterende foto van de inzet op de facebook pagina van Gooi en Vechtstreek! O0
Denk dat als Saan een kraan had kunnen of willen leveren, niet voor de optie van de kraan uit Haaglanden zou zijn gekozen. Daar zou best eens logistiek, financieel of een andere papieren rompslomp motivatie roet in het eten hebben kunnen gegooid. En net zal als met inzet bij verticaal transport zeer zware personen, de Merrie in de sloot in Aalsmeer en andere klussen heeft de kraan hier duidelijk nuttig werk gedaan. Aldus de brandweer Gooi en Vechtstreek. Mooi voorbeeld toch van Interregionale samenwerking.
Hoe zat het met het aanvalsplan voor het kerkgebouw inclusief de toren en de torenspits ?
Dat is natuurlijk buitengewoon lastig. Theoretisch zou je zeggen dat je prima een binnenaanval kunt doen in het stenen gedeelte van de toren. Dat is immers stabiel genoeg en zal niet zo snel omvallen. Echter is het binnenwerk van de toren vaak van hout, en is het niet onmogelijk dat de vloeren in de toren instorten wanneer de toren (of delen daarvan) naar binnen zou vallen.
Hoe jammer het ook is. Als ik in de schoenen van de bevelvoerder zou staan zou ik mijn aanvalsploeg er niet aan wagen. Lekker de omgeving ontruimen, 2de redvoertuig aanvragen en de verzorgingsgroepen laten komen.
Eén is genoeg .........
Saan komt met een kraan en een man, tien minuten rijden. De brandweer Den Haag met de grote kraan, kleine kraan etc. en de nodige brandweerlieden, een klein uurtje rijden.
Aan die inzet door Den Haag zal ook wel een prijskaartje hangen.
Ik zou zeker overwegen om minimaal 2 kranen in te zetten om meer slachtkracht, van meerdere zijden in te zetten enz.
Ik denk niet dat Haaglanden een rekening stuurt, of ben ik nu naïef?!
Men spreekt er over dat de toren 25 meter hoog was. Daar moet je dus makkelijk bij kunnen met een RV zou je zeggen. Op de foto's lukt dat echter niet. Komt dat omdat de RV's op veilige afstand zijn gezet of was de toren hoger dan 25 meter (of beide)?
De toren inclusief spits is/was 65 meter hoog.En dan heb je een probleem, aangezien het standaard redvoertuig in Nederland maximaal 32 meter hoog komt.
Ik zie in de eerste filmpjes een brand die mij doet denken aan een schoorsteenbrand. De luchtaanvoer komt duidelijk van onderen. Doen een paar poederblussers in de luchtstroom naar boven dan iets? Leeggespoten op de zolder boven de galmgaten?
Die kerk staat er al bijna twee en een halve eeuw en is al die tijd 65 meter hoog. Ruim de tijd om te bedenken hoe een brand in de spits zou kunnen worden geblust.als de tweet die ik gezien heb klopt is de toren niet al twee en een half een zo hoog.
Een sprinkler systeem naar de top had mogelijk uitkomst kunnen bieden. Aankoppelen van een autospuit of twee autospuiten in serie voor een eventueel hogere druk zou het antwoord kunnen zijn. Van buitenaf spuiten op een zinken bescherming heeft weinig effect als de houten (kurkdroog) boel binnen brandt.
In de VS heeft men speciale high-rise engine's in de grote steden. 2000gpm(7570 lpm) normaal en 1000gpm(3785 lpm) hoge druk met een 2 stage pomp. Druk tussen 350(24 bar) en 700(48 bar) psi. Op die manier kunnen ze gewoon blussen tot 110 verdiepingen hoog.
http://www.fireengineering.com/articles/print/volume-154/issue-3/engine-company-showcase/features/high-pressure-pump-operations.html (http://www.hulpverleningsforum.nl/articles/print/volume-154/issue-3/engine-company-showcase/features/high-pressure-pump-operations.html)
Ik kan het artikel niet lezen. Er zijn meer landen met wolkenkrabbers, ze hebben daar geen speciale high-rise engines. In de wolkenkrabbers zitten speciale tanks op meerdere verdieping om de fire tank op de bovenste etage te vullen.
Het is niet zo eenvoudig om met een brandweerwagen vanaf straatniveau water 300m, 500m, 800m (Burj Khalifa Dubai) of 1km (Jeddah Tower Saudi Arabie (in aanbouw) om hoog te pompen.
De grootste hoogwerkers van brandweer Doha (Qatar) hebben een werkhoogte van 90 meter. Deze hoogwerkers beschikken over een eigen pomp (12.000 l/min) om het waterkanon in de korf (max. 6.000 l/min) te voeden.
De torenspits was 65 meter.
Een autospuit levert 14 bar dus hier niet nodig. Als je meer druk nodig zou hebben zet je twee autospuiten in serie *) en dan kom je op max. ca 14+14=28 bar ,er van uitgaande dat de pomp van de tweede autospuit deze druk kan hebben,nb er zit altijd een veiligheidsmarge in de pompen, als het goed is.
De torenspits was 65 meter.
Een autospuit levert 14 bar dus hier niet nodig. Als je meer druk nodig zou hebben zet je twee autospuiten in serie en dan kom je op max. ca 14+14=28 bar ,er van uitgaande dat de pomp van de tweede autospuit deze druk kan hebben,nb er zit altijd een veiligheidsmarge in de pompen, als het goed is.
*) Dat heet in brandweertermen een aanjaagverband. Komt voor als de eerste autospuit de waterwinning verzorgt naar de tweede autospuit.
Overigens als een autospuit staat gekoppeld op een brandkraan met bijv 3 bar druk dan heb je ook 3+14=17 bar aan de uitgang van de pomp.
:) het verschil tussen volume en druk wordt nog wel eens verward. Je kunt 2000 liter met 1 bar in een pomp stoppen en dan geeft hij dat zelfde volume weg met bijvoorbeeld 12 bar. Meer volume lukt alleen als je er ergens water bij tovert ;D . De meeste bluspompen willen geen intrededruk boven de 2 bar hebben, tenzij deze speciaal voorzien zijn van een drukreduceer op de ingangszijde. Dus 14 bar wordt 28 bar uit gaat niet.
Zal nog eens op zoek gaan naar de specificaties van de FDNY pumpers, denk niet dat hun Engine 48 bar druk geven op de lage druk uitgang met veel volume. Of ze hebben ook HD blussing ontdekt😂
Brandweer Gooi en Vechtstreek heeft 6 nieuwe foto's toegevoegd.
9 november om 11:08 ·
Gisteravond omstreeks half acht kwam de eerste melding binnen over een brandgerucht bij de Sint-Laurentiuskerk in Weesp, een voormalige rooms-katholieke kerk aan de Herengracht 16.
Rond acht uur is er opgeschaald naar 'grote brand' en tegen half negen 'zeer grote brand'. Van slachtoffers was gelukkig geen sprake. Diverse huizen en een schoolgebouw in de omgeving van de kerk zijn ontruimd.
Onder meer 5 tankautospuiten en 3 ladderwagens/hoogwerkers (waaronder ook twee voertuigen van de collega's van Brandweer Amsterdam-Amstelland) zijn onder leiding van HOvD Joop Huizing en OvD's Frans Eijpe en Jan-Bert Heinen aan de slag gegaan om de brand onder controle te krijgen.
Omstreeks 22:30 werd het sein 'brand meester' gegeven en daarna konden een aantal bewoners terugkeren naar hun woningen. De bewoners van een vijftal huizen in de directe omgeving van de kerk konden niet terug en zijn opgevangen in een hotel in de buurt. De gemeente bekijkt vandaag of ze terug naar huis kunnen.
Om de toren te kunnen schouwen en eventuele loszittende delen te verwijderen was een kraan nodig, zodat er op een hoogte van 60-70m gewerkt kon worden. Hiervoor konden we rekenen op de hulp van de collega's van Veiligheidsregio Haaglanden, die met hun kraan onze kant op zijn gekomen. Waarvoor dank!
Een aantal deskundigen zijn samen met de brandweer met de kraan omhoog gegaan om de toren te inspecteren. Ook zijn er vanaf de kraan wat laatste bluswerkzaamheden verricht. Daarna is er nog een blusactie van binnenuit geweest. Rond half vier vanochtend was de klus geklaard en zijn wij ingerukt.
Onze mensen van de posten Brandweer Weesp, Brandweer Huizen, Brandweer Muiden en Brandweer post Muiderberg (en de eerder genoemde collega's uit andere regio's) zijn ongeveer 8 uur in de weer geweest.
Er is ontzettend hard gewerkt en we zijn trots op de inzet en op onze mensen.
Fotocredit: De indrukwekkende foto's zijn van Bastiaan Miché.
https://www.facebook.com/brandweer.gooienvechtstreek/posts/1122748711154716 (https://www.facebook.com/brandweer.gooienvechtstreek/posts/1122748711154716)
Brandweer Gooi Vecht @BrwGooiVechtCollega's @VRH_Haaglanden bedankt voor de samenwerking! #Weesp
https://twitter.com/BrwGooiVecht/status/796296715548655616 (https://twitter.com/BrwGooiVecht/status/796296715548655616)
11:21 - 9 nov. 2016
Esther Lieben @estherliebenMooi in beeld: de meerwaarde van ons unieke specialisme! #Weesp #grotekraan @Brandweer_HGL
https://twitter.com/estherlieben/status/796732002082979840/photo/1pic.twitter.com/LuDyRLnFqd (https://twitter.com/estherlieben/status/796732002082979840/photo/1pic.twitter.com/LuDyRLnFqd)
16:12 - 10 nov. 2016
Esther Lieben @estherliebenMooi in beeld: de meerwaarde van ons unieke specialisme! #Weesp #grotekraan @Brandweer_HGL
https://twitter.com/estherlieben/status/796732002082979840/photo/1pic.twitter.com/LuDyRLnFqd (https://twitter.com/estherlieben/status/796732002082979840/photo/1pic.twitter.com/LuDyRLnFqd)
16:12 - 10 nov. 2016
Welgeteld twee keer interregionaal ingezet, je moet er maar mee in je maag zitten met deze hoge investering,dus ga/moet je als baasje dat apparaat zoveel mogelijk adverteren.Verdiep je eens in de materie vooraleer een oordeel te geven. Van oudsher had de Haagse brandweer een grote (en kleine) kraan. Die is bij de regionalisering in het MPSP en in de budgetten terechtgekomen, overigens zonder bijdrage van de HTM. En 'het ding' is jaarlijks rond een keer of tien interregionaal bezig; zelfs zonder reclame. Omdat kwaliteit geen reclame nodig heeft, maar zichzelf 'verkoopt'.
... Omdat kwaliteit geen reclame nodig heeft, maar zichzelf 'verkoopt'.Dat is relevant voor een commercieel bedrijf ja, niet voor een VR. Blijft een overbodige investering.
Dat is relevant voor een commercieel bedrijf ja, niet voor een VR. Blijft een overbodige investering.Ben ik niet helemaal eens met je. Den Haag heeft dat apparaat voor zover ik weet, primair voor tramongevallen. Als er nog andere taken voor zijn is dat alleen maar mooi. In andere regio's zoals BAA staan drie HV's met tram/metro vijzelsets op zware karren ( 6 in totaal ) waarvan 2x beroeps bezetting en 1 x rooster bezetting, die vrij vaak oefenen op ongevallen/beknellingen met trams en metro's. Dat kost ook geld zeg maar......
Ben ik niet helemaal eens met je. Den Haag heeft dat apparaat voor zover ik weet, primair voor tramongevallen. Als er nog andere taken voor zijn is dat alleen maar mooi. In andere regio's zoals BAA staan drie HV's met tram/metro vijzelsets op zware karren ( 6 in totaal ) waarvan 2x beroeps bezetting en 1 x rooster bezetting, die vrij vaak oefenen op ongevallen/beknellingen met trams en metro's. Dat kost ook geld zeg maar......Wat heeft men voor specifiek materieel hiervoor in Rotterdam en Utrecht? Oon daar trams en (Rotterdam) metro...
Daartegenover heeft Den Haag 1 mobiele kraan met 2 man bezetting, voor ongevallen met de tram, al dan niet met medewerking van de HTM.
M.a.w als je in Den Haag onder de tram bekneld ligt, komt dat apparaat je redden, en jij noemt dat een overbodige investering........
Ben ik niet helemaal eens met je. Den Haag heeft dat apparaat voor zover ik weet, primair voor tramongevallen. Als er nog andere taken voor zijn is dat alleen maar mooi. In andere regio's zoals BAA staan drie HV's met tram/metro vijzelsets op zware karren ( 6 in totaal ) waarvan 2x beroeps bezetting en 1 x rooster bezetting, die vrij vaak oefenen op ongevallen/beknellingen met trams en metro's. Dat kost ook geld zeg maar......En als ik in elke andere stad met trams onder een tram ligt? Dan blijf ik daar liggen?
Daartegenover heeft Den Haag 1 mobiele kraan met 2 man bezetting, voor ongevallen met de tram, al dan niet met medewerking van de HTM.
M.a.w als je in Den Haag onder de tram bekneld ligt, komt dat apparaat je redden, en jij noemt dat een overbodige investering........
Wat heeft men voor specifiek materieel hiervoor in Rotterdam en Utrecht? Oon daar trams en (Rotterdam) metro...de keuze voor het optreden bij ongevallen/beknellingen ligt bij de Veiligheidsregio, in samenspraak met de vervoerders.
overigens zonder bijdrage van de HTM.
...Dus is Den Haag nu zo slim en is de rest dat niet of andersom??Goeie vraag, maar als meer dan de helft van de inzetten een bergingsklussie (waarbij men het ding vaak stuk trekt) inhoud weet ik het antwoord wel.
Laat ik in een levensbedreigende situatie meer zien in (handzame)vijzels/luchtzakken dan zo'n 'grote' kraan. Mooi dat die altijd te laat komt bij een reddingsklussie. Ding is niets voor de Brandweer.
Bij de kraan rijdt trouwens ook nog een bakwagentje met manbak en stroppen ed. Geldverslindend spul joh.
http://district8.net/brandweer-takelt-camper-uit-sloot-berger-takelt-brandweer-uit-berm.html (http://district8.net/brandweer-takelt-camper-uit-sloot-berger-takelt-brandweer-uit-berm.html) <- Dat is toch wel het toppunt hoor ::)
Ik begrijp wel wat je duidelijk probeert te maken, maar helaas is dat de denkwijze van een manager, en daar kom je in deze tak van sport niet ver mee. Het is heel simpel, hoe meer mensen, risico's, vervoersbewegingen enz. hoe meer kans op incidenten, en dus moeten er mensen worden gered. Daarvoor krijgt de brandweer centjes en vervolgens wordt gekeken hoe die reddingstaak het meest efficient kan worden belegd. Dit verschilt soms per regio, maar in Den Haag lag de keuze bij een kraan. Het is helemaal niet interessant of het wel of niet kostendekkend is, als dat apparaat maar een paar keer wordt ingezet voor een tramongeval of het afhijsen ( is ook redding hè, definitie ) dan is dat verantwoord genoeg. Jij relateerd een mensenleven aan cijfertjes en dat vind ik eng....
En:
http://www.westlanders.nu/nieuws/auto-te-water-aan-de-noordweg-16225/ (http://www.westlanders.nu/nieuws/auto-te-water-aan-de-noordweg-16225/)
Hebben we ook voorbeelden van nuttige inzetten? behalve het redden van een drachtige merrie?
Zal ik het anders brengen dan? Een mobiele kraan is nooit efficiënt in te zetten als Hulpdienst. Voor acute noodhulp is ie veel te traag, en iedere andere klus heeft geen spoed. Een telefoonklapper met wat kraanbedrijven in de buurt, dat is veel efficiënter en flexibeler.
Hier kan de kraan niets aan veranderen want die komt niet de woning in. De patiënt zal nog steeds met mankracht naar de kraan/hijsbak gebracht moeten worden. Daar komt bij dat in de rest van het land toch ook veel zware mensen wonen en niet alleen in Den Haag? In de rest van het land lukt het nog steeds om ze met een RV naar beneden te krijgen.
En hoe andere regio's dat doen, geen idee, maar ik denk zeker meer belastend voor patient en brandweer door te trekken en zeulen aan een vacuummatras of zo.
... Zou een HV die inzetten ook niet hebben kunnen doen?Of een berger, zijn wél binnen korte tijd tp, en zijn wél ervaren met (zwaar) berging/lijstwerk.
Is dat praktisch, een kraan aan laten rukken uit Haaglanden terwijl Saan "om de hoek" is gevestigd? Tuurlijk, Saan is geen brandweer maar Saan heeft vaker met het bijltje gehakt.GMK heeft meerdere bedrijven met kraan benaderd, w.o. Saan, daar hebben ze een lijstje voor, er was helaas op dat moment geen kraan beschikbaar omdat deze al reeds op diverse bouwprojecten vast stonden. Vandaar de keuze voor de kraan van Haaglanden.
GMK heeft meerdere bedrijven met kraan benaderd, w.o. Saan, daar hebben ze een lijstje voor, er was helaas op dat moment geen kraan beschikbaar omdat deze al reeds op diverse bouwprojecten vast stonden. Vandaar de keuze voor de kraan van Haaglanden.Aha, kijk; dat is dan duidelijk. Het is in ieder geval een ander verhaal dan:
Ze wilde niet eens komen, tenzij er aan veel voorwaarden was voldaan. En dat is best lastig om 's-avonds even snel regelen.wat ook meteen een andere blik werpt op de zin:
Ieder zijn mening. Maar jij baseert die op verkeerde aannames en onvolledige informatie. Daarnaast zoek je eenzijdige berichten op om je gelijk te halen.
Aha, kijk; dat is dan duidelijk. Het is in ieder geval een ander verhaal dan:wat ook meteen een andere blik werpt op de zin:Niet helemaal. Als kraanbedrijf wil je graag weten wie de schade gaat betalen tijdens een inzet. In het geval van brand in een instabiele kerktoren is de kans daarop nogal groot. Wanneer het apparaat de rest van de week of maand niet inzetbaar is heb je als bedrijf een financieel probleem. Nou zijn overheden in dit soort gevallen niet zo moeilijk met schadeherstel, maar wel ontzettend traag. Ik kan begrijpen dat je na eerdere ervaringen (krakers Spuistraat) toch even nadenkt voordat je welwillend je hulp toezegt.
Zie ongeval Winsum. Prorail heeft de boel goed georganiseerd, tijdelijke weg snel aangelegd, zwaar en geschikt materieel van professioneel bedrijven ter plaatse, grote kranen (Mammoet in dit geval) snel ter plaatse, transport voor de afvoer (Jan Jongsma) heeft de eerste wagen ondertussen via de tijdelijke weg al afgevoerd met een dieplader etc. Als je maar weet waar je moet wezen mbt geschikt materieel en personeel van derden kan alles dus binnen de kortste keren professioneel worden geregeld en uitgevoerd.
Het grote verschil is, denk ik, dat er in Winsum veel meer voorbereidingstijd was dan in Weesp. ProRail kon al gaan organiseren bij de eerste melding. Dat kon bij de kerktoren in Weesp waarschijnlijk niet.
Voorbereidingstijd : Porail heeft te maken met duizenden kilometers rail waarop ongevallen kunnen voorkomen en is kennelijk,zoals ook uit Winsum blijkt, wel terdege voorbereid op het landelijk adequaat inzetten van materieel en personeel van professionele bedrijven in samenwerking met Prorail. De brandweer Weesp heeft hier te maken met een hoog gebouw dat er al jaren staat en waarvan de toren al jaren 65 meter hoog is.En wat is de boodschap? In die 65 jaar zijn er meer treinen ontspoord dan dat de toren in Weesp in de brand heeft gestaan.
WEESP – Woensdagavond 30 november hielden de brandweerposten van Nederhorst den Berg en Weesp een duikoefening in De Kom in Weesp.
Normaal gesproken duikt de duikploeg van de brandweer tijdens oefeningen naar poppen of autowrakken, maar vanavond mochten ze zoeken naar de vermiste haan van de Laurentiuskerk. De haan was sinds de grote brand in de Laurentiuskerk op 8 november spontaan verdwenen, de haan stond op het kruis van de kerktoren.