Goed initiatief?? ???
-Inschrijftarief huisarts voor iemand <65 jaar en niet wonend in een achterstandswijk: | E 13,- / kwartaal | (blijft gezien verplichte inschrijving bij een huisarts altijd intact) |
-Consult tijdens kantooruren<20 min / >20 min: | E 9,- / E 18,- | |
-Visite tijdens kantooruren <20 min / >20 min: | E 13,50 / E 22,50 | |
-Passantentarief consult tijdens kantooruren <20 min / >20 min: | E 24,80 / E 49,60 | (zal dus voor SOS-artsen gaan gelden tijdens kantooruren) |
-Passantentarief visite tijdens kantooruren <20 min / >20 min: | E 37,20 / E 62,- | (zie hierboven) |
-Zorg buiten kantooruren binnen een huisartsenpost (HDS) krijgt de huisarts per uur betaald: | E 50,20 | (de grote verzekeraar(s) in een regio maakt hierover afspraken met de HDS, dit wordt dus niet individueel per patiënt geregeld tenzij deze uit een andere regio komen) |
-Zorg buiten kantooruren door een arts niet aangesloten bij een HDS consult: | E 32,70 / E 65,40 | (zal dus waarschijnlijk voor SOS-artsen gaan gelden buiten kantooruren en dan nog met een opslag, aangezien deze tarieven gelden voor op naam ingeschreven patiënten) |
-Zorg buiten kantooruren door een arts niet aangesloten bij een HDS visite: | E 49,10 / E 81,80 | (zal dus waarschijnlijk voor SOS-artsen gaan gelden buiten kantooruren en dan nog met een opslag, aangezien deze tarieven gelden voor op naam ingeschreven patiënten) |
op zich een terechte gedachte van de zorgverzekeraars met stijgende kosten!
Met de huiden daagse mentaliteit van de maatschappij van : "ik wil nu geholpen worden wanneer het mij uit komt"
kan ik mij voorstellen dat hier driftig gebruik gemaakt van gaat worden, en de zorgverzekeraars zien daar problemen komen.
Als ik puur alleen naar mijn eigen werkvloer kijkt hoeveel mensen nog steeds "onterecht"naar de SEH komen i.p.v. de huisarts
(zie ook het kosten overzicht van Vesalius)
en ik sluit mij ook volledig aan bij zijn tekst, de gezondheidszorg hier is goed geregeld, alleen het publiek moet wel de juiste weg bewandelen ;)
De SOS-artsen brengen enkel huisbezoeken en voeren geen eigen praktijk. Verhoeven, die nu nog hoteleigenaar in Frankrijk is, ziet het liefst dat zijn bedrijf op termijn de huisarts overbodig maakt.Dus in plaats van continuiteit en een arts die de patient kent, een systeem waarop de hele wereld jaloers is, gaan we 'hap snap' consultjes uitvoeren die onze zorg gaan verbeteren? ???
Of een huisartsenpost integreren in je SEH? Mensen lopen dan binnen en worden door de jusite persoon (+ kosten) geholpen.
Dit gebeurd al op vele plaatsen.precies, en heeft alleen ten doel om de burger met huisarts problemen te helpen die niet kunnen wachten tot de volgende dag bij eigen huisarts
Veel huisartsenposten komen naast de SEH te zitten en vandaar uit wordt er een triage verricht wie waar heen moet gaan.
precies, en heeft alleen ten doel om de burger met huisarts problemen te helpen die niet kunnen wachten tot de volgende dag bij eigen huisarts
en is alleen bedoeld voor de avond/nacht weekeinden.
maar het probleem is denk ik meer een stukje van de mentaliteit van de burger "ik moet, ik zal...." ;)
je eigen huisarts (wie heeft al niet al jaren dezelfde?) kent jou en je familie van haver tot gort, dat stukje zorg vind je ook niet bij een HAP terug (of toevallig jou arts moet dienst hebben) en zeker niet bij een sos arts.
maar ja...als mensen daar zelf extra voor willen betalen, prima.
maar dan niet dat mijn zorgverzekering weer omhoog gaat door deze flauwekul
Helaas komt het nog steeds voor, dat wij een visite afleggen bij de patiënten, want ze kunnen absoluut niet naar de Hap toe komen. Vervolgens komt de arts, stelt een diagnose en vraagt vervolgens of ze met eigen auto naar het ziekenhuis kunnen gaan, want een indicatie voor een ambulance is niet aanwezig.
"natuurlijk,...........geen probleem..........we regelen wel wat". :-X
En patiënt gaat met eigen auto naar het ziekenhuis, terwijl een uur daarvoor nog verzekerd werd dat ze niet met eigen vervoer naar de Hap kunnen gaan. :-\
Ik had het er gisteren over met een collega van de ambu, en die wist te vertellen dat er in frankrijk geen huisartsen zijn,
dat weet ik niet hoe het zorgsysteem daar werkt, tja dan is het voor frankrijk een ander verhaal (misschien iemand die dat hier weet?)
"En volgens mij is een bijkomend verschijnsel van de huidige HAP structuur al dat je zelden eigen patiënten behandeld en de patiënten dus veelal niet kent"... Daar is het EPD van de huisartsenpost dus voor. En huisartsen melden 'hun' patienten die speciale zorg nodig hebben aan bij de HAP zodat de dienstdoende in ieder geval op de hoogte is.Een nationaal EPD is zorginstelling overstijgend; de natte droom van Klink is duidelijk niet een ziekenhuis EPD of een huisarts EPD. Gekoppeld aan je BSN nummer kan iedere zorgverlener de informatie uit een ZIS of HIS of weet ik het wat opvragen. Voor alle duidelijkheid; ik heb (nog) geen mening gevormd over het EPD; maar ik geef alleen aan dat er nu nog steeds veel HAPs zijn waar geen inzage is in het dossier van de patiënt, afgezien van de consulten die de patiënt bij die specifieke HAP heeft gehad. En het aanmelden van zorgintensieve patiënten wordt bij sommige HAPs weliswaar gedaan, maar (zie ook het volgende punt over het verstoren van het zorgproces) dit gebeurt niet bij iedere patient waarbij een huisarts eventueel wel een plan bij heeft. De SOEP in het HIS is niet heilig, niet alle informatie wordt hierin verwerkt en zeker niet alle denkstappen van de ha.
"Het zorgproces kan nu ook al verstoord worden doordat een pa. buiten kantoortijden contact op neemt met de HAP waarna een HAP arts vervolgens zijn of haar eigen plan uitzet en dus ingrijpt in het zorgproces. Denk aan het veranderen van medicatie of beleid"... De HAP grijpt in als er acute zorg nodig is, en verandert geen beleid. Daarvoor wordt terugverwezen naar de eigen huisarts. Dat sommige handelingen acuut nodig zijn en niet stroken met het plan dat er lag is soms noodzakelijk.Zie ook het punt hiervoor; de HAP grijpt wel degelijk in. Alhoewel de ha. tijdens de dienst sommige problematiek door verwijst naar de eigen ha. zijn er zat momenten waarop de dienstdoende ha. ingrijpt in het behandelplan en hier (soms onomkeerbare) veranderingen in aanbrengt.
Ik heb geen idee wat jouw rol is (een voorstel-post ontbreekt ook), maar je toont niet veel kennis van zaken met je opmerkingen. De kern van het probleem is dat we in Nederland geen SOS artsen nodig hebben, dat deze onnodig veel consumptie stimuleren en er alleen zijn voor 'rijke' en 'luie' patienten, los van het feit dat de haalbaarheid nog maar zeer de vraag is.Ik heb niet gesproken over de onnodige consumptie van zorg omdat ik dit geen slecht punt van de NHG vindt. Maar laat ik je dan deze gedachte voorleggen; nu gaan er teveel mensen voor een wissewasje naar de HAP, waarna de kosten door worden berekend aan de gemeenschap. Zet ieder HAP consult nu eerst eens in het eigen-risico-mapje van de zorgverzekering. Ik vind het belachelijk dat ik betaal voor het feit dat anderen niet overdag naar hun eigen ha gaan (ik moest werken) of voor iets onbenulligs naar de HAP komen.
Zet ieder HAP consult nu eerst eens in het eigen-risico-mapje van de zorgverzekering. Ik vind het belachelijk dat ik betaal voor het feit dat anderen niet overdag naar hun eigen ha gaan (ik moest werken) of voor iets onbenulligs naar de HAP komen.
Die uitspraak reageer ik toch even op: hoewel ik je sentiment deel (ik vind het ook belachelijk), loop je het risico dat mensen die weinig te besteden hebben bij ernstige klachten, die zij zelf mogelijk verkeerd inschatten, niet aankaarten omdat het geld kost. Hoeveel dat er zouden zijn kan ik natuurlijk niet zeggen, maar eentje is al teveel. Volgens mij zijn er andere methodes om bewustwording te kweken, zoals voorlichting. Het koppelen van de diagnose aan het wel of niet zelf betalen levert denk ik hetzelfde probleem op. Natuurlijk zitten we nu in een situatie van 'de goeien lijden onder de kwaden', maar dat is inherent aan een sociaal systeem.Daar heb je gelijk in. Misschien kan de SOS arts dan gebruikt worden als stok om mee te slaan door de assistent(e) op de HAP; een pa. komt met een onzinnige klacht en kan een alternatief geboden worden (de SOS arts). Maar is niet sluitend, daar heb je een punt. Wat dat betreft is (enige) marktwerking zo slecht nog niet (zie ook punt hierna), de zorg kan een stuk goedkoper als bijvoorbeeld de HAP zijn taak als HAP iets serieuzer neemt (spoedeisende huisartsenzorg buiten kantoortijden om is geen vervangende huisarts). Waarom geeft een HAP een tetanus injectie als die ook de dag erna kan worden gegeven bij de eigen ha voor een enorm lager bedrag?
Tot slot zal in jouw voorstel dan de SEH ook onder het eigen risico mapje moeten vallen, anders verplaats je het probleem. Ik zit er niet op te wachten dat ik voor mijn gebroken vinger de €300 (of is het meer?) voor het bezoek zelf moet betalen...Ook daar heb je een punt; daar had ik niet aan gedacht. De 300 euro betaal je alleen niet, het valt onder je eigen risico dus betaal je (jaarlijks) maximaal je eigen risico? Om die verschuiving te voorkomen is (ten dele) in sommige ziekenhuizen de 'spoedpost' opgericht (gezamelijke triage, intensievere samenwerking tussen SEH en HAP). Ik ben daar zelf geen voorstander van, een HAP heeft een andere insteek dan de SEH. Een SEH verdient geld per pa., een HAP niet en heeft dus ook niet de dringende behoefte om veel patiënten te zien. Maar over prijs gesproken; hoeveel kost het diagnostiseren en behandelen van een simpele UWI bij de SEH en hoeveel bij de HAP? Waarom moeten er op de SEH zoveel extra diagnostische middelen ingezet worden, terwijl de assistente bij de HAP volstaat met een simpel stickje en het vervolgens uitschrijven van een receptje antibiotica? Ik ben verder niet zo thuis in het medische, maar het lijkt me niet onnozel om te suggereren dat hier ook nog wel een winst te behalen is in de zorgketen?
Dit is overigens een kleine groep patiënten. Veruit de meeste patiënten die op de SEH worden gezien, zijn via 112 gekomen met de ambulance, danwel ingestuurd door de huisarts/HAP. De huisarts heeft dan eerst de patiënt onderzocht en heeft of een sterke verdenking op iets wat meteen op de SEH gezien en behandeld moet worden, of een niet-pluis gevoel."Van de bezoekers komt 54% op eigen initiatief, 28% op verwijzing van de huisarts en 7% via de ambulancehulpverlening. In het weekend ligt het aantal mensen dat op eigen initiatief komt, op 62% (RVZ, 2003)."
Dit brengt mij naar je volgende punt:Daar heb ik geen cijfermatige onderbouwing van, alleen een gevoel. Daar kun je weinig mee denk ik :) Uit observatie; de SEH triage bij een spoedpost ging als volgt: iedereen naar de SEH (ook UWI's en eenvoudige hechtwonden); totdat de SEH vol was. Toen ging iemand met een gebroken enkel eerst langs de ha, terwijl zijn klachten een bezoek aan de SEH waard waren geweest. Maar ok, dat was slechts 1 observatie. Uit een andere observatie; een SEH verpleegkundige die zich verbaasde over de snelheid en eenvoud waarmee een UWI op de HAP herkent en behandeld werd.
(...)
Iemand met pijn bij het plassen, kleine beetjes plassen en stinkende urine, meldt zich niet op een SEH; die meldt zich bij de huisarts. De huisarts doet de test met het stickje en geeft een antibioticumkuur. De patiënten met een UWI die op de SEH komen, zijn door de huisarts ingestuurd met óf ernstig ziek zijn bij de UWI (hoge koorts, lage bloeddruk), óf de huisarts denkt dat de UWI omhoog is getrokken naar de nieren óf de klachten zijn zo algemeen dat de huisarts niet denkt aan een UWI, maar de patiënt wel ziek genoeg vindt om hem niet thuis te durven laten.
Patienten hebben alleen doorgaans geen flauw idee wat spoedeisend is. De een loopt met een pneumonie nog dagen rond, de ander belt bij iedere verkoudheid. (Goede) triage aan de telefoon is daarvoor een van de weinige goede/goedkope oplossingen.
Patient-educatie, goede telefonische triage en een goed IT-systeem zijn zinner investeringen.
Daar geef ik Delta groot gelijk in.
Als men belt naar de HAP komt men eerst in een menu terecht waar wordt gevraagd een '1' in te drukken zodra het levensbedreigende spoed betreft. Het verbaast mij en ieder op de HAP vaak wanneer men die '1' indrukt voor alle huis-tuin en keukenkwaaltjes waar eerder van gesproken werd. Ondertussen is de lijn bezet en wil men graag in discussie met de triage-assistent.
"Een SEH verdient geld per pa., een HAP niet en heeft dus ook niet de dringende behoefte om veel patiënten te zien."
Nee, dat klopt niet helemaal. De HAP krijgt geld van de verzekering(en) en overheid(?) buiten de patienten om, maar ook per geziene patient. Tarieven gemiddeld €25 voor telefonisch consult, €80 voor consult, €120 voor visite. Hoeveel daarvan rechtstreeks naar de HAP gaat weet ik echter niet. Verder zelf even geen mening, maar puur ter aanvulling voor de discussie die ik wel volg.
Deze bedragen gelden voor patiënten buiten het verzorgingsgebied, verzekerde patiënten uit het verzorgingsgebied vallen onder een lumpsum.
Utopie is een juiste triage, maar als iemand toch wil komen .. laat hem maar lappen. En aangezien de HAP daar niet voor bedoeld is, waarom dan niet een dienst als de SOS arts?
Juiste triage is niet de utopie, de utopie zijn patienten die je aan de telefoon gerust kan stellen.
Maar... je lijkt toch je zin te krijgen: vanaf binnenkort moeten mensen zelf hun SEH bezoek betalen als ze geen verwijsbrief hebben gekregen van de huisarts... aldus Klink.
SOS-artsen zijn BIG-geregistreerd, hebben minimaal het niveau van huisartsen en beschikken over aantoonbare kennis van de spoedeisende hulp. SOS-ARTS verzorgt voor haar artsen doorlopend hoogwaardige opleidingen en nascholingen.
Ach je moet maar zo denken, kan de zorgverzekeraars hun jaarlijkse bijdrage weer verhogen voor de patiënten.
Met andere woorden, wij gaan weer meer betalen aan onze zorgverzekeraars. :-[
Wordt het dan vergoed of moet je het zelf betalen? ???
Minimaal het niveau van huisartsen... hebben ze dan een scholing van 3-4 jaar gehad? En je wilt toch gewoon een huisarts bestellen? Dat is toch degene met exact de kennis en kunde die je als patiënt in een huisartsensetting nodig hebt? Dus wat voor artsen willen ze dan aannemen? Huisartsen? (Die dan uit de reguliere dienstenpool worden getrokken) Basisartsen? (met een extra cursusje en een paar jaar algemene werkervaring) Specialisten? (die niet meer allround geschoold zijn)Ik weet niet wat deze organisatie gaat doen, maar het feit dat er een overdaad aan waarnemend huisartsen zijn lijkt me een goede basis.
Is dat zo? Zijn er in Nederland teveel huisartsen? Ik weet het niet hoor; heb je een bron voor mij?
Maar wie neemt de diensten dan over die de waarnemend huisartsen nu doen? Ik mag aannemen dat de gevestigd huisartsen van wie ze deze diensten overnemen, er een reden voor hebben om deze diensten niet zelf te doen.
En ik neem ook aan dat het de bedoeling is dat de 24-uurs bereikbaarheid van huisartsen(posten) gewoon blijft bestaan náást de SOS-artsendienst.
Ik las in een van de persberichtjes die hier eerder gepost was dat ze ter plekke kunnen inloggen in het EPD. Dan zeg ik: welk EPD? Dat is er nog niet en zal ook nog wel even duren. De HAP is al afhankelijk van de eigen huisarts om een overdracht te krijgen, dus ik vraag me af hoe een SOS arts dit oplost.EPD is een vrij breed gehanteerde term. Ik denk dat ze (SOS) op dit moment nog doelen op hun eigen interne EPD (een verslaglegging van de initiele call, een eventuele call historie en later ingevulde SOEP). De koppeling, zoals gesuggereerd bij het landelijke EPD, is nog niet te realiseren.
EPD is een vrij breed gehanteerde term. Ik denk dat ze (SOS) op dit moment nog doelen op hun eigen interne EPD (een verslaglegging van de initiele call, een eventuele call historie en later ingevulde SOEP). De koppeling, zoals gesuggereerd bij het landelijke EPD, is nog niet te realiseren.Ja, dat klinkt heel aannemelijk. Het persbericht is daarin onduidelijk, zelfs wat misleidend.