ZGB | 1500022 | BRW Haaglanden (Commandant van Dienst) |
ZGB | 1500142 | BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Kazernetechniek) |
ZGB | 1500148 | BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernetechniek) |
ZGB | 1500064 | BRW Haaglanden (GEO informatiemanager CoPi) |
ZGB | 1500147 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (Kazernetechniek) |
ZGB | 1500195 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (HA 6680) |
ZGB | 1500081 | BRW Haaglanden (Hoofd Ondersteuning) |
ZGB | 1500020 | BRW Haaglanden (Hoofd Sektie Brandweer) |
ZGB | 1500021 | BRW Haaglanden (HOvD) |
ZGB | 1500141 | BRW Haaglanden (Leidschendam-Voorburg) (Kazernetechniek) |
ZGB | 1500153 | BRW Haaglanden (Monster) (Kazernetechniek) |
ZGB | 1500337 | BRW Haaglanden (Monster) (Bemanning HA) |
ZGB | 1500040 | BRW Haaglanden (Monteur van Dienst) |
ZGB | 1500050 | BRW Haaglanden (OvD) |
ZGB | 1500054 | BRW Haaglanden (OvD-3) |
ZGB | 1500075 | BRW Haaglanden (Persinformatie) |
ZGB | 1500252 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (Postalarm) |
ZGB | 1500255 | BRW Haaglanden ('s-Gravenzande) (B Ploeg) |
ZGB | 1500206 | BRW Haaglanden (TS 5030) |
ZGB | 1500204 | BRW Haaglanden (TS 6531) |
ZGB | 1500209 | BRW Haaglanden (TS 9632) |
ZGB | 1500162 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Kazernetechniek) |
ZGB | 1500435 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Blusploeg 4) |
ZGB | 1500071 | BRW Haaglanden (Woordvoerder) |
ZGB | 1500080 | BRW Haaglanden/Hollands Midden (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) |
ZGB | 1500084 | BRW Haaglanden/Hollands Midden (Meetplanleider) |
ZGB | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
ZGB | 1500203 | BRW Haaglanden (Onbekende code) |
ZGB | 1500938 | BRW Haaglanden (Onbekende code) |
ZGB | 1503900 | BRW Hollands Midden (Monitorcode) |
ZGB | 1500046 | Meldkamer Den-Haag (Calamiteiten Coördinator) |
ZGB | 1520320 | MKA Haaglanden (OvD-G) |
ZGB | 1500932 | Veiligheidsregio Haaglanden (Hoogheemraadschap Delfland) |
ZGB | 1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
MB | 1500162 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Kazernetechniek) |
MB | 1500435 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Blusploeg 4) |
MB | 1500440 | BRW Haaglanden (Wassenaar) (Bemanning HA) |
MB | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
MB | 1500153 | BRW Haaglanden (Monster) (Kazernetechniek) |
MB | 1500332 | BRW Haaglanden (Monster) (Blusploeg) |
MB | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
MB | 1500149 | BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernetechniek) |
MB | 1500158 | BRW Haaglanden (Den Haag Scheveningen) (Kazernetechniek) |
MB | 1500021 | BRW Haaglanden (HOvD) |
MB | 1500052 | BRW Haaglanden (OvD-2) |
MB | 1500075 | BRW Haaglanden (Persinformatie) |
MB | 1500156 | BRW Haaglanden (Pijnacker-Nootdorp) (Kazernetechniek) |
MB | 1500206 | BRW Haaglanden (TS 5030) |
MB | 1500163 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Kazernetechniek) |
MB | 1500354 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Adembescherming Ploeg A) |
MB | 1500355 | BRW Haaglanden (Wateringen) (Adembescherming Ploeg B) |
MB | 1500071 | BRW Haaglanden (Woordvoerder) |
MB | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
MB | 1500046 | Meldkamer Den-Haag (Calamiteiten Coördinator) |
1500158 | BRW Haaglanden (Den Haag Scheveningen) (Kazernetechniek) | |
1500206 | BRW Haaglanden (TS 5030) | |
1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) | |
1500121 | Veiligheidsregio Haaglanden (Dunea Duinwacht) |
GRIP 2 | 1500042 | BRW Haaglanden (Beheer Meldkamerdomein) (1e Piket) |
GRIP 2 | 1500048 | BRW Haaglanden (Beheer Meldkamerdomein) (2e Piket) |
GRIP 2 | 1500903 | BRW Haaglanden (Communicatieadviseur ROT) |
GRIP 2 | 1500064 | BRW Haaglanden (GEO informatiemanager CoPi) |
GRIP 2 | 1500015 | BRW Haaglanden (GRIP ?) |
GRIP 2 | 1500014 | BRW Haaglanden (GRIP-infocode) |
GRIP 2 | 1500081 | BRW Haaglanden (Hoofd Ondersteuning) |
GRIP 2 | 1500020 | BRW Haaglanden (Hoofd Sektie Brandweer) |
GRIP 2 | 1500904 | BRW Haaglanden (Hoofd Taakorganisatie Communicatie) |
GRIP 2 | 1500021 | BRW Haaglanden (HOvD) |
GRIP 2 | 1500902 | BRW Haaglanden (Informatiemanager Beleidsteam) |
GRIP 2 | 1500060 | BRW Haaglanden (Informatiemanager CoPI) |
GRIP 2 | 1500061 | BRW Haaglanden (Informatiemanager ROT) |
GRIP 2 | 1500900 | BRW Haaglanden (Informatiemanager Team Bevolkingszorg) |
GRIP 2 | 1500063 | BRW Haaglanden (Leider ROT / Operationeel Leider) |
GRIP 2 | 1500001 | BRW Haaglanden (Management MKB) |
GRIP 2 | 1500905 | BRW Haaglanden (Omgevingsanalist Communicatie) |
GRIP 2 | 1500075 | BRW Haaglanden (Persinformatie) |
GRIP 2 | 1500045 | BRW Haaglanden (Piket RAC) (Alarmcode) |
GRIP 2 | 1500071 | BRW Haaglanden (Woordvoerder) |
GRIP 2 | 1500080 | BRW Haaglanden/Hollands Midden (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) |
GRIP 2 | 1500084 | BRW Haaglanden/Hollands Midden (Meetplanleider) |
GRIP 2 | 1533046 | BRW Hollands Midden (Leiding MKB) (Persoonlijk) |
GRIP 2 | 1504043 | BRW Hollands Midden (Persoonlijk) |
GRIP 2 | 1500046 | Meldkamer Den-Haag (Calamiteiten Coördinator) |
GRIP 2 | 1520335 | MKA Haaglanden (AC-GZ) |
GRIP 2 | 1520366 | MKA Haaglanden (Directie) |
GRIP 2 | 1520322 | MKA Haaglanden (GAGS) |
GRIP 2 | 1520380 | MKA Haaglanden (HAc GHOR) |
GRIP 2 | 1520365 | MKA Haaglanden (Management MKA) |
GRIP 2 | 1520320 | MKA Haaglanden (OvD-G) |
GRIP 2 | 1500002 | POL Haaglanden (Management MKP) |
GRIP 2 | 1530637 | Politie Eenheid Den Haag (Conflict- en Crisisbeheersing) |
GRIP 2 | 1530020 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) |
GRIP 2 | 1530659 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) |
GRIP 2 | 1530660 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) (Algemeen Commandant) |
GRIP 2 | 1530675 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) |
GRIP 2 | 1533044 | Politie Eenheid Den Haag (Hollands Midden) |
GRIP 2 | 1530676 | Politie Eenheid Den Haag (Piketcentralist) |
GRIP 2 | 1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) |
GRIP 2 | 1500940 | Veiligheidsregio Haaglanden (Regionaal Militair Operationeel Adviseur) |
GRIP 2 | 1503025 | Veiligheidsregio Hollands Midden (Vrije Centralisten MKA/MKB) |
GRIP 2 | 1530875 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) (Persinformatie) |
1500148 | BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernetechniek) | |
1500150 | BRW Haaglanden (Den Haag Loosduinen) (Kazernetechniek) | |
1500141 | BRW Haaglanden (Leidschendam-Voorburg) (Kazernetechniek) | |
1500213 | BRW Haaglanden (TS 9636) |
1500157 | BRW Haaglanden (Zoetermeer Stadshart) (Kazernetechniek) | |
1500144 | BRW Haaglanden (Delft) (Kazernetechniek) | |
1500151 | BRW Haaglanden (Maasdijk) (Kazernetechniek) | |
1500292 | BRW Haaglanden (Maasdijk) (Blusploeg) | |
1500147 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (Kazernetechniek) | |
1500301 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (Postalarm) |
MB | 1500021 | BRW Haaglanden (HOvD) |
MB | 1500052 | BRW Haaglanden (OvD-2) |
MB | 1500055 | BRW Haaglanden (OvD-4) |
MB | 1500075 | BRW Haaglanden (Persinformatie) |
MB | 1500071 | BRW Haaglanden (Woordvoerder) |
MB | 1500938 | BRW Haaglanden (Onbekende code) |
MB | 1500046 | Meldkamer Den-Haag (Calamiteiten Coördinator) |
MB | 1500932 | Veiligheidsregio Haaglanden (Hoogheemraadschap Delfland) |
1500940 | Veiligheidsregio Haaglanden (Regionaal Militair Operationeel Adviseur) |
1500143 | BRW Haaglanden (De Lier) (Kazernetechniek) | |
1500232 | BRW Haaglanden (De Lier) (Blusploeg) | |
1500236 | BRW Haaglanden (De Lier) (Bemanning HA) |
1520003 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-103) |
GRIP 2 | 1500141 | BRW Haaglanden (Leidschendam-Voorburg) (Kazernetechniek) |
GRIP 2 | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
1500149 | BRW Haaglanden (Den Haag Leidschenveen) (Kazernetechniek) |
1500042 | BRW Haaglanden (Beheer Meldkamerdomein) (1e Piket) | |
1500048 | BRW Haaglanden (Beheer Meldkamerdomein) (2e Piket) | |
1500022 | BRW Haaglanden (Commandant van Dienst) | |
1500903 | BRW Haaglanden (Communicatieadviseur ROT) | |
1500064 | BRW Haaglanden (GEO informatiemanager CoPi) | |
1500015 | BRW Haaglanden (GRIP ?) | |
1500014 | BRW Haaglanden (GRIP-infocode) | |
1500081 | BRW Haaglanden (Hoofd Ondersteuning) | |
1500020 | BRW Haaglanden (Hoofd Sektie Brandweer) | |
1500904 | BRW Haaglanden (Hoofd Taakorganisatie Communicatie) | |
1500021 | BRW Haaglanden (HOvD) | |
1500902 | BRW Haaglanden (Informatiemanager Beleidsteam) | |
1500060 | BRW Haaglanden (Informatiemanager CoPI) | |
1500061 | BRW Haaglanden (Informatiemanager ROT) | |
1500900 | BRW Haaglanden (Informatiemanager Team Bevolkingszorg) | |
1500063 | BRW Haaglanden (Leider ROT / Operationeel Leider) | |
1500001 | BRW Haaglanden (Management MKB) | |
1500040 | BRW Haaglanden (Monteur van Dienst) | |
1500905 | BRW Haaglanden (Omgevingsanalist Communicatie) | |
1500052 | BRW Haaglanden (OvD-2) | |
1500054 | BRW Haaglanden (OvD-3) | |
1500075 | BRW Haaglanden (Persinformatie) | |
1500045 | BRW Haaglanden (Piket RAC) (Alarmcode) | |
1500071 | BRW Haaglanden (Woordvoerder) | |
1500080 | BRW Haaglanden/Hollands Midden (Adviseur Gevaarlijke Stoffen) | |
1500084 | BRW Haaglanden/Hollands Midden (Meetplanleider) | |
1533046 | BRW Hollands Midden (Leiding MKB) (Persoonlijk) | |
1504043 | BRW Hollands Midden (Persoonlijk) | |
1500046 | Meldkamer Den-Haag (Calamiteiten Coördinator) | |
1520335 | MKA Haaglanden (AC-GZ) | |
1520366 | MKA Haaglanden (Directie) | |
1520322 | MKA Haaglanden (GAGS) | |
1520380 | MKA Haaglanden (HAc GHOR) | |
1520320 | MKA Haaglanden (OvD-G) | |
1500002 | POL Haaglanden (Management MKP) | |
1530020 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) | |
1530675 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) | |
1530875 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) (Persinformatie) | |
1533044 | Politie Eenheid Den Haag (Hollands Midden) | |
1530676 | Politie Eenheid Den Haag (Piketcentralist) | |
1500530 | Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Bevolkingszorg Den Haag) | |
1500940 | Veiligheidsregio Haaglanden (Regionaal Militair Operationeel Adviseur) | |
1503025 | Veiligheidsregio Hollands Midden (Vrije Centralisten MKA/MKB) | |
1530659 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) | |
1530660 | Politie Eenheid Den Haag (Haaglanden) (Algemeen Commandant) | |
1500121 | Veiligheidsregio Haaglanden (Dunea Duinwacht) | |
1500932 | Veiligheidsregio Haaglanden (Hoogheemraadschap Delfland) |
1520017 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-117) |
GRIP 1 | 1500147 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (Kazernetechniek) |
GRIP 1 | 1500195 | BRW Haaglanden (Honselersdijk) (HA 6680) |
GRIP 1 | 1503902 | BRW Haaglanden (Monitorcode) |
1520018 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-118) |
1520003 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-103) |
1520018 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-118) |
1520018 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-118) |
1520003 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-103) |
1520018 | MKA Haaglanden (Ambulance 15-118) |
Er was dus geen vergunning voor dit evenement. Alleen afspraken met de bouwers. Dus per definitie in strijd met de eigen regelgeving van de gemeente. Maar dat betekend ook dat er dus ook geen wettelijk verplicht advies van brandweer/politie en GHOR hoefde worden gegeven.
Ben benieuwd naar de bestuurlijke/politieke consequenties voor Krikke.
DEN HAAG - De organisatie van het vreugdevuur op Scheveningen ontkent dat zij zich niet aan de regels heeft gehouden tijdens de opbouw van de vuurstapel. Volgens de Haagse burgemeester Pauline Krikke hebben de bouwers de afspraken met de gemeente geschonden. Maar zij zeggen: 'Wij herkennen ons hier absoluut niet in.'
[...]
De bouwers verklaren dat hen niet gevraagd is om te stoppen met bouwen. Wel is hen gezegd dat de toevoer van de pallets stopgezet moest worden. Op 30 december heeft de organisatie daarom drie vrachtwagens met pallets teruggestuurd. De organisatie ontkent dat er vervolgens stiekem is doorgebouwd. Wel mochten de pallets die nog bij het vreugdevuur lagen in overleg met de gemeente bovenop de stapel gelegd worden. Het maximale toegestane aantal kubieke meters zou volgens de organisatie niet overschreden zijn.
[...]
Ook is het volgens de bouwers nog niet bekend hoe hoog de vuurstapel precies was. Eerder werd gezegd dat de stapel 48 meter hoog zou zijn, terwijl 35 meter was toegestaan. 'Er is nog niemand die daadwerkelijk de hoogte weet van de stapel van Scheveningen.' Volgens de organisatie wil iedereen graag winnen, dus is er in een gesprek met Duindorp gewoon een getal genoemd. 'Het getal wat ik heb genoemd was eigenlijk een beetje onzin', zegt Peter van Zaanen van de organisatie.
[....]
Waar lees jij dat er geen vergunning is afgegeven? Ik lees vooral 3 dingen: de bouwers hebben zich niet aan de afspraken gehouden, de stapel was 13 meter te hoog en de gemeente wist hier van. Ook genoeg redenen overigens om e.e.a. goed uit te zoeken.
Mea culpa. Ondertussen inderdaad gelezen dat er geen vergunning was afgegeven, enkel wat afspraken. Een, wat mij betreft, zeer kwalijke zaak.Dit gaat wel een zaak van lange adem worden. Zeker nu blijkt dat het aan alle kanten rammelt. En dit alles wordt nu vooraf gegaan met oud en vertrouwd elkaar de zwarte piet toespelen. :-X
Mijn mening: de overheid is nog steeds verantwoordelijk en leading. 'De straat' heeft het niet voor het zeggen. Dan maar repressief optreden.
Onderzoeksopdracht
De onderzoeksopdracht wordt volgende week in opdracht van het college verstrekt en aan uw raad
toegezonden. Hierin zullen alle vragen die leven bij de driehoek en het college en de schriftelijke
vragen van de gemeenteraad worden meegenomen. Ook een feitenrelaas is onderdeel van het
onderzoek.
Tot slot wil ik benadrukken dat ik met kracht afstand neem van de suggestie dat de
Haagse driehoek zich bij besluiten laat leiden door angst of dreigende taal. In het
driehoeksoverleg ter voorbereiding op de jaarwisseling is niet gesproken over het al dan
niet afgelasten van de vuren in relatie tot ongeregeldheden. Op oudejaarsdag heeft de
driehoek, op basis van alle informatie die toen beschikbaar was, besloten dat het veilig
was om de vuurstapels aan te steken. Met de kennis van nu blijkt dat anders te liggen.
Bron: Aanvullende raadsmededeling vreugdevuur Scheveningen, aan Gemeenteraad Den Haag, 2 januari 2019.
Had ik al zien aankomen, toen keihard beweren dat ze zich niet laten leiden door angst of dreigende taal... en dan wat nu blijkt, toch... Benieuwd wat hieruit voortkomt.
Bron: https://denhaag.raadsinformatie.nl/dossiers/36841
Als je de berichten zo leest vraag ik me af in hoeverre de gemeente nog iets te vertellen heeft bij een evenement zoals dit. Als ik zo lees gebeurd er nogal wat, wat de gemeente eerst ontkent, en later schoorvoetend erkend. En krijg ik sterk de indruk dat de bouwers/organisatie redelijk wat "macht" (mis)gebruiken, waardoor de gemeente met de rug tegen de muur staat. Beloofd wat voor komende jaarswisseling.
Zeker, de vreugdevuren zijn in 2014 bestempeld als cultureel erfgoed en dat schaf je niet zomaar af....
Zeker, de vreugdevuren zijn in 2014 bestempeld als cultureel erfgoed en dat schaf je niet zomaar af.... Beetje vergelijkbaar met de paasvuren in het oosten van het land. Of het nou code rood / code droog is of niet, de paasvuren gaan altijd door. Ik heb het wel meegemaakt dat code rood de vrijdag voor Pasen spontaan code oranje werd zonder dat er een druppel regen gevallen was, om vervolgens na de Pasen weer code rood te worden....De vuren hoeven niet te verdwijnen, ik denk juist dat het strand een prima plaats daarvoor is. Maar dat het geheel uit de hand is gelopen, en de gemeente geen kans krijgt om te handhaven omdat de bouwers/organisatie vindt dat zij niet aan de regels hoeven te houden. En er anders blijkbaar dreigementen volgen. Cultureel erfgoed prima, maar ook daar zijn regels voor.
Citaat
Tot slot wil ik benadrukken dat ik met kracht afstand neem van de suggestie dat de
Haagse driehoek zich bij besluiten laat leiden door angst of dreigende taal. In het
driehoeksoverleg ter voorbereiding op de jaarwisseling is niet gesproken over het al dan
niet afgelasten van de vuren in relatie tot ongeregeldheden. Op oudejaarsdag heeft de
driehoek, op basis van alle informatie die toen beschikbaar was, besloten dat het veilig
was om de vuurstapels aan te steken. Met de kennis van nu blijkt dat anders te liggen.
Bron: Aanvullende raadsmededeling vreugdevuur Scheveningen, aan Gemeenteraad Den Haag, 2 januari 2019.
De vraag moet nu natuurlijk zijn, of bij al die beschikbare informatie ook een advies van de brandweer zat. De Driehoek gaat over de openbare orde en niet over de openbare veiligheid.
De vuren hoeven niet te verdwijnen, ik denk juist dat het strand een prima plaats daarvoor is. Maar dat het geheel uit de hand is gelopen, en de gemeente geen kans krijgt om te handhaven omdat de bouwers/organisatie vindt dat zij niet aan de regels hoeven te houden. En er anders blijkbaar dreigementen volgen. Cultureel erfgoed prima, maar ook daar zijn regels voor.
De brandweer was officieel kennelijk niet op de hoogte dat blijkt uit de alarmeringen en de eerdere berichten waar bijvoorbeeld pas tijdens de brand nog een GWT vanuit de haven moest worden aangelegd en dat van her en der autospuiten en hoogwerkers etc vanwege de vonkenregens op het dorp moesten worden gealarmeerd..Uit alles blijkt dat de driehoek totaal niet beseft heeft wat dit soort vuurstapels met zich mee brengen. De brandweer kan prima uitrekenen hoeveel vuurlast een stapel zoals dit met zich mee brengen, zeker in de combinatie met de toen geldende windkracht.
Overigens het moet toch bij de brandweer officieus bekend zijn geweest wat er zich op het strand mbt de bouw aan het ontwikkelen was bij de weersverwachting harde wind vanuit zee !
Mevrouw Krikke ging eerst nog even naar het strand om te genieten van het vreugdevuur en pas later, toen de grond onder haar voeten te heet werd, naar haar plaats binnen het “commandocentrum”.
Het kan ook anders zie de brandstapel Zeehavenlaan Dordrecht :
Politie keurt stapel pallets voor vreugdevuur aan Zeehavenlaan af: dertig centimeter te breed
https://www.dordrecht.net/politieberichten/2018-12-31-23505-politie-keurt-stapel-pallets-voor-vreugdevuur-aan-zeehavenlaan-af-dertig-centimeter-te-breed.html
Gezond verstand moet toch resulteren in het afblazen van een vreugdevuurbij voorspelde harde tot stormachtige wind vanuit zee ! In ieder geval zou de brandweer voorbereid moeten zijn bij wat voor brandstapels en welke weersvoorspellingen dan ook op het strand in de buurt van bebouwing. Het strand wordt nog steeds gekenmerkt door weliswaar veel zeewater in de buurt maar geen adequate hoeveelheden bluswater direct beschikbaar. De brandweer dient terdege voorbereid zijn op wat voor soort calamiteiten dan ook o.a. draaien en/of toename van de wind.Met de toen geldende weersomstandigheden hoef je niet meteen iets af te blazen. Als een brandstapel maar binnen proportie blijft, zodat een eventueel snel ingrijpen ook mogelijk blijft. Die gigantische vuurklompen die je zag waren in eerste instantie niet te blussen, daarvoor zat veel te veel energie in de stapels.
De bouwers van de vreugdevuren, in competitie met een (zeer) naburig vreugdevuur zijn, zonder krachtige maatregelen van de autoriteiten, dan op het laatste moment niet meer te stuiten. Niet alleen het vreugdevuur is uit de hand gelopen, de praktische begeleiding van de bouwers door de gemeente, voorzover die er al was, is kennelijk al geruime tijd onvoldoende geweest.
@ Jan van Gent:In 2016 riep de toenmalige burgemeester Van Aartsen al dat "de risico's rond de vreugdevuren onacceptabel en onverantwoord" waren omdat er geen afspraken gemaakt konden worden met de bouwers. Als blijkt dat die inderdaad opnieuw de regels overtreden is Krikke tot tweemaal aan toe niet bereid om te handhaven. En dat terwijl ze nog geen half jaar geleden zei dat "mede door de onvoorspelbaarheid van het weer" de locatie bij Scheveningen alleen verantwoord is "onder strikte veiligheidsmaatregelen". Ze praat dus wel mooi, maar daadkracht of inzicht kunnen we haar niet toeschrijven.
Met de toen geldende weersomstandigheden hoef je niet meteen iets af te blazen. Als een brandstapel maar binnen proportie blijft, zodat een eventueel snel ingrijpen ook mogelijk blijft. Die gigantische vuurklompen die je zag waren in eerste instantie niet te blussen, daarvoor zat veel te veel energie in de stapels.
(...)
De concurrerende brandstapel, ook globaal 48 meter hoog, heeft gelet op het verspreidingsgebied, de haven, geen (grote) problemen gegeven.