Bij mij vorige werkgever werden we per SMS voor een storing opgeroepen buiten kantoor uuren de centrale tikt in het systeem in:waarom moeten ze mij bellen ??? ??? ;D ;D ;D ;D ;)
datum-tijd-volgnummer-storing verwarming HV-forum svp bellen met Dhr.Peter D
De monteur moet binnen 20 minuten deze melding ongewijzigd terug zenden richting centrale anders krijgt de centralist een melding dat de storing nog niet geacepteerd is door de monteur.
Werkt prettig alleen vinden mensen je hinderlijk als je de GSM aan hebt staan waar anderen hem wel uitzetten en als je dan ook nog eens een SMS-je gaat zitten lezen is men helemaal boos op je ;D
Groetjes Rolf
waarom moeten ze mij bellen
Moet toch iemand de schuld krijgen en er viel me zo snel geen fantasie naam in ::)Vindt ut wel leuk beredeneerd..... ;D ;D
Moet toch iemand de schuld krijgen en er viel me zo snel geen fantasie naam in ::)tis weer fraai hoor ;D ;D ;D ;D
De introductie van NL Alert - begin volgend jaar - zal gepaard gaan met zorgvuldige voorlichting over wat mensen van het systeem mogen verwachten en wat zij zelf moeten doen om de alarmberichten te kunnen ontvangen op hun mobiele telefoon.Als iedereen dat dan ook maar doet. Ontvangen/weergeven van CB-berichten moet je nl. ten eerste aanzetten op je mobiel en ten tweede moet je ook nog kiezen welke kanalen je wilt ontvangen/weergeven. Zo heeft het onderwerp "Alarm" kanaalnummer 920 en "Index" kanaalnummer 0.
Als iedereen dat dan ook maar doet. Ontvangen/weergeven van CB-berichten moet je nl. ten eerste aanzetten op je mobiel en ten tweede moet je ook nog kiezen welke kanalen je wilt ontvangen/weergeven. Zo heeft het onderwerp "Alarm" kanaalnummer 920 en "Index" kanaalnummer 0.
Met het Alarmkanaal 920 is in 2008 getest.
Zie ook:
http://www.cb-diensten.nl/ (http://www.cb-diensten.nl/) (lijkt er overigens op alsof deze site niet meer wordt bijgewerkt)
http://www.spmm.nl/spmm/flash/hoe_werkt_cb.swf (http://www.spmm.nl/spmm/flash/hoe_werkt_cb.swf) (hoe werkt CB)
Als iedereen dat dan ook maar doet. Ontvangen/weergeven van CB-berichten moet je nl. ten eerste aanzetten op je mobiel en ten tweede moet je ook nog kiezen welke kanalen je wilt ontvangen/weergeven. Zo heeft het onderwerp "Alarm" kanaalnummer 920 en "Index" kanaalnummer 0.
Ik zoek uiteraard verder, maar het zit overduidelijk niet in hetzelfde menu...Op mijn Nokia zit het onder [Engels/Nederlands (keuzenummer)]: Messages/Berichten (1) - Info messages/Info berichten (10) - Topics/Items (2) en daar zitten dan Add/Toevoegen (1), Select/Kiezen (2), Edit/Bewerken (3) en Erase/Wissen (4).
Op mijn Nokia zit het onder [Engels/Nederlands (keuzenummer)]: Messages/Berichten (1) - Info messages/Info berichten (10) - Topics/Items (2) en daar zitten dan Add/Toevoegen (1), Select/Kiezen (2), Edit/Bewerken (3) en Erase/Wissen (4).
Op mijn Nokia zit het onder [Engels/Nederlands (keuzenummer)]: Messages/Berichten (1) - Info messages/Info berichten (10) - Topics/Items (2) en daar zitten dan Add/Toevoegen (1), Select/Kiezen (2), Edit/Bewerken (3) en Erase/Wissen (4).
Ik heb nog even zitten stoeien met dat toestel van mij (E75), maar ik ben er niet zeker van dat het nu in orde is.
Als ik een nieuw item wil aanmaken, zie ik staan 'Itemnaam' en 'Itemnummer'.
Bij itemnaam heb ik dan NL Alert ingevoerd.
Als ik bij itemnummer 920 invoer, heb ik dan dat kanaal ingesteld, of is dit een ander soort nummer?
Best verwarrend overigens, men spreek over cell broadcasting, maar de handleiding van Nokia noemt het 'Infodienst'. Dat maakt het zoeken in de handleiding er in eerste instantie ook niet makkelijker op.
Vervolgens kan ik in Menu > Bedieningspaneel > Instellingen > Telefoon > Netwerk ook nog eens 'weergave info dienst' aan of uit zetten, terwijl ik in het berichtenmenu de ontvangst van infodiensten al aan heb gezet. Maar dit zal dan ook wel wat anders zijn ::)
Nou ben ik op zich ook niet dom met technische dingetjes, maar dit is wel een beetje abacadebra.
Als iemand wat duidelijkheid hierin kan scheppen, houd ik me aanbevolen bnhycf
Je kan ook bellen schijnbaar... juhf bkll juhf bkll : http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/contact/ (http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/contact/) of http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/faq/ (http://www.cb-diensten.nl/cbdiensten/faq/) (2e vraag)
Welk kanaal nummer moet ik inschakelen?
Voor de proef in Zoetermeer wordt kanaalnummer 920 gebruikt. Op sommige toestellen heet kanaal nummer anders, bijvoorbeeld item nummer. Ook wordt soms om een kanaal naam (of item naam) gevraagd. Vult U hierin Alarm test.
Ik heb me aangemeld bij NL-Alert, ik zou een sms krijgen wanneer de instructies voor mijn telefoon klaar zijn. Nu krijg ik elke keer test smsjes van nummer 4422...
Of komt dit door mijn cell broadcast instellingen... heb kanaal 920 en 919 ingesteld.
Ik heb nog geen kanaal ingesteld (voor zover ik weet) en kreeg vanmorgen eveneens 2 test SMSjes.
Je bent succesvol aangemeld voor de ALERT dienst van Rondje Pontje. Afmelden? SMS ALERT STOP naar 4422
Ik heb me net aangemeld. Maar wat me verbaast is dat ik een sms kreeg met als inhoud:
Rondje Pontje? Is dit van de overheid ???
Maar dan toch nog even de vraag waar je dat dan vandaan gehaald hebt? (die aanmelding bij 4422)
Ik kwam het nergens tegen. :)
Ik had me aangemeld omdat ik dan een SMS zou krijgen zodra de instellingen voor mijn telefoon beschikbaar zouden komen.
Het is dus ook geen abonnement zoals jij het schetst, maar wel dubieus genoeg om me maar weer af te melden :)
Telefoonrekening valt nog mee, bij T-Mobile is die bijna real-time in de gaten te houden :)
Ik heb me aangemeld bij NL-Alert, ik zou een sms krijgen wanneer de instructies voor mijn telefoon klaar zijn. Nu krijg ik elke keer test smsjes van nummer 4422...
Dit gaat me toch geen geld kosten??
Gaat om deze link: http://instelhulp.nlalert.nl/ (http://instelhulp.nlalert.nl/)
Of komt dit door mijn cell broadcast instellingen... heb kanaal 920 en 919 ingesteld.
Voor cell broadcast dienst, hoef je niet aan te melden via een website of SMS
Nee, NL Alert kende ik nog niet.
Hoeveel soort alerts zijn er nu eigenlijk?
NL Alert, Sms Alert, Burger AED, AED Alert, Amber Alert, Burgernet etc etc.
Ik het niet handig om 1 Alert te maken en dat men daar een keuze kan maken waar men op de hoogte van wil blijven?
Had of heeft een van de leden hiervan al eens iets gehoord of gelezen. Voor mij persoonlijk is het iets nieuws wat ik hoor/lees.Heb eea even samengevoegd met een eerder topic, even teruglezen ;)
Zojuist weer een sms van 4422, over een pondje wat uit de vaart is... Zal wel een test zijn. Meer mensen dit ontvangen?
Ik vraag me wel af of dit 4422 nummer betrouwbaar is.
Hoe kan ik me eventueel afmelden????
Ik heb even gegoogled op SMS 4422 maar ik krijg zoveel vreemde hits dat ik me maar heb afgemeld. Ik kan me niet voorstellen dat de overheid een nummer gebruikt wat tot zulke hits leidt, dan zouden ze toch eerder voor een 'schoon' nummer kiezen. Wat wel kan is dat er meerdere diensten via hetzelfde nummer lopen, maar al die hits in combinatie met "Rondje Pontje" (kreeg ik ook te zien bij het afmelden) en die 2 testberichten maken het voor mij te dubieus. Ik wacht wel op iets officielere berichtgeving.
Heb ik ook ontvangen en eerder schreef ik :Heb je al wat kunnen vinden/achterhalen?
Heel vaag, want ik heb me wel degelijk afgemeld. Ga eens verder snuffelen, dit klopt niet helemaal..
Heb je al wat kunnen vinden/achterhalen?
Geachte heer Hunt,
Als het goed is, is uw afmelding goed ontvangen, er blijkt echter een probleem te zijn met de bevestiging van de afmelding.
Ik ga zorgen dat uw telefoonnummer uit de lijst verwijderd wordt.
Iemand testberichten ontvangen? Woon zelf in twente en heb niets gemerkt van de testen in augustus waar het bovenstaande artikel het over heeft.
Ja, Ik heb gisteren het test bericht ontvangen maar kan hem nergens in de telefoon weer vinden.Dan heb je meer dan mij ontvangen... klopt het dat het alleen in Enschede was?
Wel een beetje frustrerend.
Op mijn zakelijke SonyEricsson en HTC heb ik dit ook ingesteld, maar daar is de test niet binnen gekomen. Laatstgenoemden luisteren naar het Vodafone netwerk, mijn Nokia naar T-Mobile.
Dan heb je meer dan mij ontvangen... klopt het dat het alleen in Enschede was?
De regio Rotterdam krijgt als eerste in Nederland het zogeheten NL-alert.
Dat is een alarmeringssysteem voor calamiteiten via de sms.
Het systeem zou komende zomer al actief moeten zijn. Ook in de regio's Den Haag en Twente is het systeem dan in de lucht.
Ja, de volgende alert is op komst. Maar deze grijpt wat dieper in dat de andere alerts.
NL Alert (in Nov. start Postbus 51 hierover) moet op den duur de BB alarm gaan vervangingen.
We hadden gisteren een bijeenkomst van de Burgernet Panel en dit kwam toen ter sprake.
Het plan is nu al een aardig discussie punt, zo moet je telefoon éénmalig activeren.
Maar wat nu als er een 'ramp' is en stroom is ook uitgevallen.
NL Alert zal geactiveerd worden door de brandweer maar weet nu al dat er mensen gaan zeggen dat dit iets is om mensen in de gaten te houden ect
Ik weet niet of topic hier goed staat maar de vraag aan jullie.
NL Alert, gaat op den duur dus de BB palen vervangen. Goed of slecht idee?
BB Palen, duur. Niet iedereen kan ze horen, en wat ik begreep ook wel wat onderhoud nodig.
NL Alert, wordt alarm afgegeven op zendmasten (dus niet aanmelding via SMS zoals burgernet)
Burgernet zou dan ook gebruik kunnen maken van dit systeem.
Ik heb een Nokia Lumia 900, maar NL-alert wordt niet ondersteund.
Via NL-alert krijg ik de melding:
"Je toestel kan NL-Alert niet ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons." :'(
Wel jammer dat dit systeem geen Alert naar telefoons stuurt die van het G3 netwerk gebruik maken. Wat een flop!
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen... In mijn ogen een verspilling van geld.
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen..
Ik vrees dat het project onvoldoende is meegegroeid met de technische ontwikkelingen...Op het gebied van mobiele telecommunicatie zou ik niet zo snel een andere techniek weten die je dan beter kan toepassen. Maar ik ben geen telecommunicatie techniek expert. :)
Op het gebied van mobiele telecommunicatie zou ik niet zo snel een andere techniek weten die je dan beter kan toepassen. Maar ik ben geen telecommunicatie techniek expert. :)
Heb je misschien een voorbeeld van wat jij dan ziet als een betere oplossing?
Zowel via de site van http://instelhulp.nlalert.nl (http://instelhulp.nlalert.nl) als mede op het toestel van mijn Samsung Galaxy S3 is het niet mogelijk / niet te vinden.
Netwerk gedeeltelijk uitschakelen in het ramp gebied. (geen oproepen meer accepteren en doorgeven met uitzondering van 112 oproepen)
Iedereen die al aan het bellen was verliest dan verbinding, mensen die willen bellen komen er niet door. (met uitzondering van 112 oproepen)
Hierdoor komen alle kanalen van een cell vrij en is er ruim voldoende capaciteit om gewone SMSjes te sturen die iedereen kan ontvangen.
Zodra de smsjes verstuurd zijn schakel je de cell weer in. duurt een paar seconden en de meeste mensen zullen het niet eens merken dat het netwerk even afgesloten is geweest.
Het is volgens mij op dit moment technisch moeilijker (lees: er zijn veel grotere aanpassingen nodig aan de infrastructuur) om SMS berichten te versturen per cell, zodat alleen de toestellen in een specifieke cell een SMS bericht krijgen. Als dat überhaupt al kan.
Nogmaals, ik ben geen expert, maar wat ik er van begrijp is SMS ook nooit daarvoor bedoeld geweest. Het is gericht op "1 to 1 communicatie", van 1 verzender naar 1 ontvanger. "SMS Servers" kunnen wel een groot aantal berichten tegelijk versturen, maar technisch gezien is dit nog steeds "1 to 1" communicatie, alleen dan tig keer herhaald.
Cell broadcasting is juist wel bedoeld voor "1 to many" communicatie, en lijkt mij daarom ook de juiste keuze...
Als een leek denk ik ook dat het niet zo makkelijk is om een deel van het netwerk "even aan en uit" te schakelen. (Maar daar kan ik dus helemaal naast zitten). Zeker niet omdat er niet 1 netwerk is, maar meerderen.....
Ik twijfel ten sterkste of dat een succes gaat worden, zeker als je ziet dat andere landen al vele jaren een identiek systeem hebben, maar toch de telefoon fabrikanten het steeds minder gaan ondersteunen. Het is dus voorbarig van NL-alert om te zeggen dat steeds meer telefoons het ondersteunen als juist het omgekeerde het geval is, de introductie van NL alert gaat daar zeker geen verandering in brengen want daarvoor is Nederland eenvoudigweg een te kleine partij. Zeker als je weet dat andere landen het al jaren gebruiken en dat ook geen effect heeft op de telefoon fabrikanten.
Op het gebied van mobiele telecommunicatie zou ik niet zo snel een andere techniek weten die je dan beter kan toepassen. Maar ik ben geen telecommunicatie techniek expert. :)
Heb je misschien een voorbeeld van wat jij dan ziet als een betere oplossing?
Wel jammer dat dit systeem geen Alert naar telefoons stuurt die van het G3 netwerk gebruik maken. Wat een flop!
Geen enkel android of iOS toestel kan het ontvangen... In mijn ogen een verspilling van geld.
Zowel via de site van http://instelhulp.nlalert.nl (http://instelhulp.nlalert.nl) als mede op het toestel van mijn Samsung Galaxy S3 is het niet mogelijk / niet te vinden.
Rampsms'jes nog niet op alle toestellen
AMSTERDAM - De sms’jes over rampinformatie die vanaf donderdag via NL-Alert verstuurd worden, werken nog niet voor alle klanten van Vodafone en T-Mobile.
Dat blijkt uit een persbericht van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
NL-Alert is vanaf donderdag in gebruik genomen. Tijdens rampen kunnen via het systeem een soort sms’jes verstuurd worden. Omdat het geen échte sms'jes zijn, kunnen de meldingen ook verstuurd worden als het mobiele netwerk niet bereikbaar is.
Eerder werd al bekend dat diverse telefoons de meldingen niet ondersteunen. Bijvoorbeeld de iPhone kan de sms’jes niet ontvangen. "Op dit moment werkt NL-Alert al op meer dan de helft van de mobiele telefoons", aldus het ministerie.
2G en 3G
Nu is duidelijk dat de netwerken van Vodafone en T-Mobile de meldingen pas begin volgend jaar volledig zullen ondersteunen. Er zijn toestellen die de meldingen alleen over 3G kunnen binnenkrijgen.
Bij KPN wordt die functie al ondersteund, bij de andere twee providers nog niet. Daar werken de meldingen alleen bij toestellen die 2G-meldingen accepteren. T-Mobile stelt dat het er dus vooral om gaat dat de fabrikanten hun toestellen updaten.
Via een speciale webpagina kunnen mensen controleren of hun eigen telefoon ook noodsms'jes kan ontvangen. Bij de meeste toestellen moeten daarvoor handmatig instellingen worden veranderd
Regio's
Voor het systeem is Nederland onderverdeeld in 5000 regio's. De overheid kan gericht aan één of meerdere van die regio's berichten sturen in geval van nood. NL-Alert wordt alleen ingeschakeld in situaties waarbij levens of de volksgezondheid op het spel staan. In de sms'jes staat dan wat er aan de hand is en wat mensen het best kunnen doen.
Wel irritant dat de iPhone Cell Broadcasting nog niet ondersteund
Apple hč, altijd eigenwijs anders.Nu maar hopen dat ze er snel ondersteuning vooor bieden.
Volg de link, het toestel is wel geschikt, maar misschien je provider niet.
http://instelhulp.nlalert.nl/samsung/i9300-galaxy-s-iii/ (http://instelhulp.nlalert.nl/samsung/i9300-galaxy-s-iii/)
Android 4.2 ondersteunt technologie achter NL Alertbron: tweakers.net (http://tweakers.net/nieuws/85509/android-42-ondersteunt-technologie-achter-nl-alert.html)
Door Arnoud Wokke, dinsdag 13 november 2012 15:58
Google heeft ondersteuning voor cell broadcast ingebouwd in Android 4.2. Cell broadcast is de technologie achter het nieuwe Nederlandse alarmsysteem NL Alert. Dat systeem is ingevoerd, maar werkt vooralsnog op veel telefoons niet.
De functionaliteit is te vinden onder Draadloos en Netwerken in het Instellingen-menu, zo blijkt uit de Anandtech-review van de Nexus 4 met Android 4.2. Het is onduidelijk of daarmee ook NL Alert wordt ondersteund; voor diverse meldingen kunnen notificaties worden aan- en uitgezet, maar of die worden ontvangen op het in Nederland gebruikte kanaal 919 is onduidelijk.
Hoewel cell broadcast aanwezig is op de Nexus 4, zit de toevoeging niet op de recent uitgerolde Android 4.2-update voor de Galaxy Nexus. De nu door Google verspreide update is echter voor de 'Amerikaanse' Galaxy Nexus met Google Wallet en is dus niet bedoeld voor de internationale markt.
Er zijn al veel Android-telefoons die NL Alert ondersteunen door toevoegingen van fabrikanten. Zo hebben veel telefoons uit Samsungs Galaxy-serie die ondersteuning, terwijl ook HTC en Sony het toevoegen. Het zat tot nu toe echter niet standaard in Android, mede omdat alarmsystemen via cell broadcast in het buitenland nog niet worden gebruikt.
Ook niet alle providers zijn klaar voor het vorige week in gebruik genomen alarmsysteem. Alleen bij KPN werkt het systeem op 2g en 3g; bij Vodafone en T-Mobile is het systeem alleen in gebruik over 2g, waardoor gebruikers die op het 3g-netwerk zitten de meldingen niet ontvangen. Dat gebeurt vanaf begin 2013.
De Hulpverleningsdienst Groningen is tevreden over de test die maandagmiddag om 12.00 uur is uitgevoerd met het nieuwe alarmsysteem NL-alert. De brandweer heeft uit de provincie diverse reacties ontvangen van mensen die het bericht ontvingen. NL-alert is een nieuw alarmeringsmiddel dat door de Hulpverleningsdiensten wordt ingezet als zich ergens een grote calamiteit voordoet. Vanuit de meldkamer in Drachten kan een dienstdoende centralist een bericht sturen naar alle mensen die onder een bepaalde zendmast zitten. Zij kunnen dan opgeroepen worden om bijvoorbeeld ramen en deuren te sluiten. Het systeem is sinds vorige maand actief in Nederland, maar is nog nergens gebruikt. De test maandagmiddag in Groningen mag dus gezien worden als de vuurdoop. Ondanks het positivisme van de brandweer laten mensen op straat weten dat niet iedereen het bericht gekregen heeft. Volgens de brandweer komt dat omdat het op bepaalde type telefoons als HTC, Sony en Apple nog niet werkt. Daarnaast moeten telefoons ook ingesteld worden om NL-alerts te kunnen ontvangen. Een stappenplan is te vinden op de website van NL Alert.
Eerste NL Alert voor TolbertCitaat van: http://nos.nl/artikel/451700-eerste-nl-alert-voor-tolbert.htmlANP Toegevoegd: vrijdag 14 dec 2012, 17:11
Update: vrijdag 14 dec 2012, 17:36
Het alarmeringssysteem NL Alert is vanochtend voor het eerst gebruikt. Bij een grote brand in het Groningse Tolbert bleven gevaarlijke rookwolken hangen die gevaar opleverden voor bewoners in de omgeving.
Met NL Alert werd een bericht naar mobieltjes van omwonenden gestuurd.
Opstelten
Begin december werd het alarmmiddel officieel in gebruik genomen door minister Ivo Opstelten van Justitie. Nog niet iedereen wordt met het systeem bereikt. Iets meer dan de helft van de mobiele telefoons is geschikt om het alert te ontvangen.
Bij de brand in Tolbert ging een woon- en cadeauwinkel volledig in vlammen op.
FF verder kijken dan je neus lang is, na het klikken op "verder" komt volgende tekst in beeld:
Uit tests in een gecontroleerde omgeving blijkt dat deze mobiele telefoon NL-Alert niet kan ontvangen. Steeds meer toestelfabrikanten ondersteunen NL-Alert in hun nieuwe mobiele telefoons, of brengen software-updates uit voor bestaande mobiele telefoons.
De S3 ontvangt dit dit niet, mooi van NL-alert een gloednieuw toestel van enkele maanden op de markt is niet geschikt, bravo.
Ruud
NL-Alert is ingezet:
(https://pbs.twimg.com/media/BBDsbUQCMAAftRF.jpg)
Afbeelding: Judith Hulleman / http://pic.twitter.com/Lbih3BPS (http://pic.twitter.com/Lbih3BPS)
Heel vreemd zag van de week toch echt staan dat het bij de S3 niet kon en nu wel.
Zit bij Vodafone en dat kan nu nog niet. Wacht het wel af wanneer het in 2013 wel kan.
Ik heb ergens gelezen dat het dan als "gewoon" zou worden ervaren na verloop van tijd net als de sirene iedere eerste maandag van de maandDat werd gisteren ook zo op de radio vermeld. De sirenes kun je niet uitzetten en NL Alert wel. Men is bang dat als het elke maand komt, dat mensen zich gaan irriteren en het uitschakelen.
Commercial Limburgse campagne Veiligheidsregio's Noord- en Zuid-Limburg. Productie: L1 Reclameproducties. Meer info? Mail naar reclame@l1.nl
Roel Smits @Brandjuh
@vodafoneNL Krijg ik morgen netjes een NL-Alert?
Vodafone Webcare @vodafoneNL
@Brandjuh Dat ligt er aan, is je toestel ingesteld en bevind je je op een 2G-netwerk, dan wel. Alle info vind je op nl-alert.nl. ^SG
Roel Smits @Brandjuh
@vodafoneNL Op NL-alert staat dat vodafone het niet ondersteund.
Vodafone Webcare @VodafoNL
@Brandjuh Vodafone ondersteunt het nu nog niet op 3G. Maar de verwachting ligt er wel voor het komende jaar, zoals de site aangeeft. ^DB
Roel Smits @Brandjuh
@vodafoneNL Waarom pas volgend jaar? Is dit zo moeilijk in te maken? Beetje jammer dat dit nu niet is. #rampen #levens.
Op de laatste tweet helaas geen reactie meer gekregen, jammer genoeg staan de 4G masten in Eindhoven al klaar en heeft het dus al geen zin om het voor volgend jaar te activeren.
Vanmiddag een korte vraag gesteld aan Vodafone of ik morgen netjes mijn NL-Alert ontvang.Beetje kort door de bocht vindt je niet? We hebben jaren zonder gedaan, als er nu iets gebeurd is het niet dat je ineens dood neer zult vallen omdat jij geen NL-Alert bericht krijgt...
Op de laatste tweet helaas geen reactie meer gekregen, jammer genoeg staan de 4G masten in Eindhoven al klaar en heeft het dus al geen zin om het voor volgend jaar te activeren.
Ben benieuwd of ik het morgen krijg.
En dat KPN het niet verstuurd vind ik vreemd aangezien de dochter er van HI het dus blijkbaar wel verstuurd.
Moet je je nu wel aanmelden voor dit systeem of niet? Volgens de instelhulp staat het automatisch ingesteld op mijn mobiel. Alleen hoor ik net op 3FM dat mensen dat veel mensen die zich aangemeld hadden voor deze dienst, geen bericht hadden ontvangen.Klopt, je moet je wel aanmelden via NL Alert.
Moet je je nu wel aanmelden voor dit systeem of niet? Volgens de instelhulp staat het automatisch ingesteld op mijn mobiel. Alleen hoor ik net op 3FM dat mensen dat veel mensen die zich aangemeld hadden voor deze dienst, geen bericht hadden ontvangen.
Klopt, je moet je wel aanmelden via NL Alert.
Dat begrijp ik dan weer niet. Cell broadcasting is een algemeen bericht wat door alle masten wordt uitgezonden, zonder geadresseerde. Iedereen kan het dus ontvangen, mits de telefoon ervoor geschikt is en het is ingesteld. Blijkbaar kan er met kanalen gewerkt worden, waardoor er onderscheid gemaakt kan worden in verschillende soorten berichten, maar het is net als met P2000, het gaat vrij door de lucht en je hoeft je nergens voor aan te melden. Als je dat wel moet doen dan vraag ik me af waar je je precies voor aanmeldt...?Correctie, je hoeft je inderdaad niet aan te melden. Je moet wel de juiste instellingen op je GSM activeren en dat kun je vinden op http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/ (http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/)
Correctie, je hoeft je inderdaad niet aan te melden. Je moet wel de juiste instellingen op je GSM activeren en dat kun je vinden op http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/ (http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/)
Overigens is niet elke GSM er voor geschikt.
Als ik die instelhulp volg, komt er geen mogelijkheid om zelf iets in te stellen en krijg de volgende tekst: Je toestel is technisch geschikt voor NL-Alert en is al automatisch ingesteld.
Die melding kreeg ik ook, dus ik dacht het zal wel goed zijn :) Niet dus :(
Er staat ergens anders op de site, hoe handig, dat een aantal toestellen en providers later dit jaar pas aangesloten worden op NL Alert omdat het technisch nog niet mogelijk is. Ik ga er dus vanuit dat je toestel bekend is bij NL Alert, maar de provider nog niet de service kan bieden om een dergelijk berichtje te leveren. In het najaar moest er maar weer eens een test volgen..... :D
Alarmsysteem NL-Alert voor het eerst getestbron: rtv Rijnmond (http://www.rijnmond.nl/nieuws/04-02-2013/alarmsysteem-nl-alert-voor-het-eerst-getest)
Het nieuwe alarmeringssysteem NL-Alert is maandag om 12 uur 's middags voor het eerst getest, tegelijk met de sirenes. Veel mobiele telefoons waaronder de populaire iPhone kunnen de berichten echter nog niet ontvangen. Sowieso zijn de meeste smartphones nog onbereikbaar. Daar komt later dit jaar verandering in.
lees verder (http://www.rijnmond.nl/nieuws/04-02-2013/alarmsysteem-nl-alert-voor-het-eerst-getest)
Die melding kreeg ik ook, dus ik dacht het zal wel goed zijn :) Niet dus :(Hunter, ik las dat jij een Xperia heb. Zelf heb ik die ook en daar heb je in je app menu de app Burgeralarmen zitten. Via deze krijg je hem binnen, maar als jij bij Vodafone zit dan krijg je hem niet omdat die het nog niet ondersteunen (zie een aantal post eerder).
Vanmiddag (12.04 uur) Ook op vodafoon netwerk op alle 4 mobieltjes binnen mijn directe omgeving (max 20 mtr en verschillende providers) keurig het test alert binnen gekregen. In elk geval hier in de regio is Vodafoon dus geschikt.
ik heb er 11 minuten op moeten wachten (gelukkig geen spoedevacuatie:)), maar wel op mijn blackbarry die het niet zou doen...
En juist hierom (ik had eigenlijk niet anders verwacht) begrijp ik *niet* dat ze dit niet vaker doen, totdat duidelijk is dat het systeem goed werkt.Ik lees wat anders op de site van NL Alert:
Hoe weet ik dat ik mijn telefoon goed heb ingesteld op NL-Alert? Kan ik dit controleren?
Kijk bij de instructies op de instelhulp of je je telefoon goed hebt ingesteld. In 2013 zendt de overheid drie controleberichten uit, zodat je kunt nagaan of jouw toestel goed is ingesteld. Het eerste controlebericht wordt op maandag 4 februari rond 12:00 uur uitgezonden (tegelijkertijd met de sirene). De overige controleberichten volgen in mei en in november.
Hunter, ik las dat jij een Xperia heb. Zelf heb ik die ook en daar heb je in je app menu de app Burgeralarmen zitten. Via deze krijg je hem binnen, maar als jij bij Vodafone zit dan krijg je hem niet omdat die het nog niet ondersteunen (zie een aantal post eerder).
Daarnaast had ik begrepen dat deze test, net als de sirene's, een herhaalde test gaat worden. Als ik goed begrepen had word er 3 maal per jaar een test alarm verstuurd zodat de gebruiker weet dat zijn telefoon nog goed ingesteld staat/is.
Ik lees wat anders op de site van NL Alert:
Ja, maar dan heb je de eerdere discussie gemist denk ik. Ik doelde juist op die 2 herhalingen, waarom niet gewoon structureel elke maand samen met de sirenetesten. Als er nu al zoveel problemen zijn dan red je dat niet met een totaal van slechts 3 testberichten... Doe het dan eens in het kwartaal ofzo, maar 3x en dan nooit meer..?
Men kiest hier blijkbaar bewust niet voor omdat je het alarm op je telefoon kunt uitzetten (en dan is het effect van NL-Alert nul) en de sirene niet.
Dat is een interessant discussiepunt. De overheid bepaalt dus dat ik wel elke maand naar die sirenes moet luisteren, maar het stukje techniek van deze moderne tijd wordt minder vaak getest, stel je voor dat je de burgers lastig valt. Sorry, maar ik vind dat best discutabel. Juist door 1x per maand zo'n bericht te ontvangen blijf je een beetje scherp. Althans, dat zou toch de bedoeling moeten zijn?Ik ben het 100% met je eens.
Apple weigert NL-Alert te ondersteunen
Ondanks langdurig aandringen van minister Opstelten, weigert Apple mee te werken aan het Nederlandse NL-Alert. Terwijl cell broadcast sinds iOS 6 wordt ondersteund en ook al werkt in de VS.
Webwereld heeft vragen gesteld aan Apple over de kwestie.
lees verder (http://webwereld.nl/nieuws/113636/apple-weigert-nl-alert-te-ondersteunen.html)
Cell broadcast is een standaard die nog volop in ontwikkeling is
29 april 2013 - Eerste controlebericht NL-Alert door 1,4 miljoen mensen ontvangenbron: Nederland Veilig (http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/actueel/21/2013-04-29/eerste-controlebericht-nl-alert-door-14-miljoen-mensen-ontvangen)
Op 4 februari jl. rond 12:00 uur is het eerste NL-Alert controlebericht uitgezonden. 1,4 miljoen Nederlanders hebben dit bericht ontvangen. Zij zijn er zeker van dat hun mobiel juist is ingesteld voor NL-Alert. Dankzij het controlebericht hebben de 25 veiligheidsregio’s en de mobiele providers direct op grote schaal ervaring opgedaan met het uitzenden van NL-Alert. In het geval van noodsituaties weten zij precies wat hen te doen staat.
Voor 6 mei a.s. stond een tweede landelijk controlebericht gepland. Aangezien Vodafone en T-Mobile niet tijdig konden garanderen dat zij op 6 mei NL-Alert óók via hun 3G-netwerk zouden uitzenden, is besloten het controlebericht van 6 mei te laten vervallen. Inmiddels heeft T-Mobile aangekondigd vanaf heden NL-Alert ook op het 3G netwerk voor smartphones te ondersteunen. Vodafone verwacht eveneens binnenkort NL-Alert via hun 3G-netwerk uit te kunnen zenden.
Het volgende NL-Alert controlebericht staat gepland voor maandag 4 november 2013. Aan de hand van het controlebericht kunnen mensen controleren of zij hun mobiele telefoon goed hebben ingesteld voor NL-Alert. Het is de ambitie dat het controlebericht in november 4 miljoen mensen bereikt. Dit is in lijn met de groeidoelstelling van het aanvullende alarmmiddel NL-Alert. Eind 2014 verwacht de overheid 6 tot 8 miljoen mensen met een landelijk NL-Alert controlebericht te kunnen bereiken.
NL-Alert is sinds de introductie in november vorig jaar vijfmaal ingezet als aanvullend alarmmiddel. Met NL-Alert zijn de mensen in de directe omgeving van grote branden in Tolbert, Meppel en Cothen, Hoogeveen en Haarlem onmiddellijk met een tekstbericht geďnformeerd over wat er aan de hand was en wat zij moesten doen.
Minister Opstelten heeft hierover de Tweede Kamer schriftelijk geinformeerd. Klik hier (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/04/27/toezegging-in-beantwoording-kamervragen-kooiman.html) voor deze kamerbrief.
bron: Nederland Veilig (http://www.nederlandveilig.nl/nl-alert/actueel/21/2013-04-29/eerste-controlebericht-nl-alert-door-14-miljoen-mensen-ontvangen)Met T-Mobile krijg ik 'em nog niet ingesteld vandaag.
Els Berk @elsberk
Grote brand in #rijsenhout, NL Alert afgegeven! Sluit ramen en deuren!
0128025 | GEM Kennemerland (Haarlemmermeer - Adviseur OOV) |
Els Berk @elsberkIs het niet zo dat maar een beperkt aantal omwonenden kan worden bereikt met een NL alert?
Grote brand in #rijsenhout, NL Alert afgegeven! Sluit ramen en deuren!
12:00 PM - 15 May 13 ·
Is het niet zo dat maar een beperkt aantal omwonenden kan worden bereikt met een NL alert?
NL alert is maar op een beperkt aantal (http://instelhulp.nlalert.nl/) telefoons te ontvangen.
Hoe zit dit? Er is gevaar voor omwonenden want anders gebruik je nl-alert niet maar je laat geen sirenes loeien? nl-alert is toch een aanvulling op sirene en geen vervanging? Foutje?
NL alert is de vervanging van het WAS (waarschuwings- en alarmeringssysteem). Er worden geen nieuwe sirenepalen bij gebouwd. Met NL alert kun je veel beter een specifiek gebied met burgers informeren/waarschuwen dan met de traditionele sirenes. Gisteren zijn de bewoners gewaarschuwd door middel van NL-alert en het WAS. Volgens mij hebben ze de sirenes gisteren later geactiveerd dan NL-alert. Waarom men dat gedaan heeft weet ik niet. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de rook in een bepaald gebied neer daalt. Je kunt met NL-alert een veel specifieker gebied waarschuwen. (Jammer is dan wel weer dat zoveel telefoons het nog niet kunnen ontvangen.) Waarom zou je de WAS paal die in bovenwinds gebied staat laten afgaan terwijl alleen de bewoners die in de rook zitten hun ramen en deuren moeten sluiten. Ik kan me ook voorstellen dat naarmate de bluswerkzaamheden vorderen meer rook neer slaat in de woonwijk. Misschien heeft men toen alsnog besloten om ook het WAS te activeren.
Of je telefoon kan nl alert helemaal niet gebruiken...
Htc desire z bijvoorbeeld
Persoonlijk vindt ik het jammer dat je je niet ook per SMS kunt laten informeren. De rampen met uitval en overbelasting van mobiele telefonie zijn toch beperkt in Nederland. Bij deze brand was een SMS ook wel aangekomen.
Als je hoort dat 1 van de grote telefoonmakers niet wil meewerken om dit in Europa/Nederland mogelijk te maken is een SMS functie erbij naast de cellbroadcast toch een voordeel.
Als ik zie hoeveel recent nog in de handel zijnde toestellen nl-alert niet kunnen ontvangen (dit zijn vaak toestellen die lang gebruikt worden) dan hebben we nog 4 jaar te gaan voordat deze uitsterven, ervan uitgaande dat alle telefoonbouwers gaan ondersteunen.
Wel kan zijn dat een cellbroadcast technisch makkelijker is te versturen. Ik denk dat dat ook veel meer de reden is van keuze.
En ook in het WAS netwerk zijn wel eens storingen of andere mankementen waardoor ze niet afgaan.
Ik heb een nokia gekocht in 2011. Die kan cellbroadcast niet ontvangen. Oorzaak zit hem niet in de hardware maar in de software (die niet geupdatet gaat worden). Het is zelfs zo dat oudere koelkast modellen het wel doen maar juist de nieuwere niet. Het grote merk dat niet mee wil werken is Apple.
Ik ben een burger die juist zelfredzaam wil zijn maar twijfelt of de overheid wel in staat is de informatie (snel genoeg) bij mij te krijgen. Vind het daarom jammer dat 112meldingen mogelijk niet meer te zien zijn in de toekomst. Bieden snel veel informatie die met gezond verstand te duiden zijn. (Dat zal wel een ander topic zijn.) Wel mee eens dat er velen zijn die niet doen wat ze moeten doen bij een alarm.
De brand in de kerk gister bijvoorbeeld werd eerst een nl-alert gegeven en pas later de sirene. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar hoeveel mensen daar met nl-alert zijn bereikt.
Ik vermoed dan ook dat het WAS systeem een zorgenkindje is. De aansturing ervan is erg verouderd, de dekking is niet optimaal en uitbreiding kost teveel geld. Aan de andere kant kan men ook weer niet zonder, dus het is een beetje schipperen vrees ik...
Wellicht tijd om die dingen te gaan aansturen via P2000.
De Nederlandse noodmeldingen van NL-Alert werken op de nieuwste iPhones via alle mobiele providers. Daarmee sluit Apple officieel aan bij de steeds langer wordende rij ondersteuners.
Het Nederlandse alarmeringssysteem NL-Alert krijgt gestalte. Nadat Webwereld vorige maand al meldde dat het gereviseerde iOS 7 van Apple de functionaliteit voor de noodmeldingen ontsluit, zijn nu ook de providers aangesloten.
Maandag 4 november weer een landelijke testIk heb mijn Samsung Galaxy SII Plus ook ingesteld, ik ben benieuwd of het werkt. Jammer dat je het niet gewoon via de website kan testen via een standaard testberichtje o.i.d.
https://www.security.nl/posting/366058/Maandag+4+november+landelijk+controlebericht+NL-Alert (https://www.security.nl/posting/366058/Maandag+4+november+landelijk+controlebericht+NL-Alert)
Jammer dat je het niet gewoon via de website kan testen via een standaard testberichtje o.i.d.
Even een cellbroadcastje versturen, lijkt me wel wat :DLeuk als de hele buurt gaat testen 098uo
Even een cellbroadcastje versturen, lijkt me wel wat :DJa, echt een domme opmerking blijkbaar... We kunnen mensen op de maan zetten en complete organen transplanteren maar een berichtje sturen schijnt niet mogelijk te zijn? Wat dom van mij (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mersenneforum.org%2Fimages%2Fsmilies%2Fextra%2Fbangheadonwall.gif&hash=bad4adf8fcc0b5f57c53196e9fa7118a)
Ja, echt een domme opmerking blijkbaar... We kunnen mensen op de maan zetten en complete organen transplanteren maar een berichtje sturen schijnt niet mogelijk te zijn? Wat dom van mij (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mersenneforum.org%2Fimages%2Fsmilies%2Fextra%2Fbangheadonwall.gif&hash=bad4adf8fcc0b5f57c53196e9fa7118a)
Tenzij je een Nokia telefoon hebt.
Nokia telefoons hebben geen ondersteuning voor cellbroadcasting, dus zullen ook geen berichten ontvangen.
Dat is wel erg generaliserend. Aangezien dit een standaard onderdeel is van het GSM protocol kan ik me niet voorstellen dat er geen enkele Nokia is die het niet ondersteunt. Sterker nog, volgens mij ondersteunde mijn oude (niet-smartphone) Nokia het ook gewoon.De nieuwe niet smartpone nokia die ik heb ook niet.
Dat is wel erg generaliserend. Aangezien dit een standaard onderdeel is van het GSM protocol kan ik me niet voorstellen dat er geen enkele Nokia is die het niet ondersteunt. Sterker nog, volgens mij ondersteunde mijn oude (niet-smartphone) Nokia het ook gewoon.
Ik heb zelf 3 generaties Nokia thuis (N82, N97 Mini en Lumia 900) en geen van de 3 ontvangt een NL-alert, terwijl er 2 wel handmatig ingesteld zijn.
De N82 en N97 mini zijn toch echt geen recente Gsm's.
Alle 3 maken ze gebruik van KPN.
Maar waarom dan niet een app maken aangezien vooral smartphones niet altijd compatible lijken met NL-alert. Er zijn nu eigenlijk die besturingssystemen die de boventoon voeren; Android, iOS en Windows. Lijkt mij niet zo moeilijk :-X
VR Utrecht @vrutrecht 13mMaandag 4 nov 12.00 uur zendt de overheid een controlebericht uit. Kijk op nl-alert.nl of jouw mobiel geschikt is.http://bit.ly/1aQFJzg (http://bit.ly/1aQFJzg) ^AC
Toch zou ik graag voor telefoons die geen nl-alert kunnen ontvangen een alternatieve informatiebron hebben. Alleen al dat je meldingen ook op internet kunt lezen of via mail kunt ontvangen.
Het is een aanvulling op de sirenes. Er valt dus weinig te eisen/vragen/verzoeken/verwachten. Je zegt zelf al dat er alternatieven zijn, dus wat is het probleem? Er bestaat ook nog zoiets als "elkaar alarmeren". Hoe denk je immers dat doven kennis kunnen nemen van alarmering via het WAS, of bejaarden wiens gehoor niet optimaal meer is? Geen enkel systeem zal ooit *elke* burger kunnen bereiken, hopelijk wordt dat ooit een keer duidelijk.....Nu komen we in een discussie loop. Deze hebben we eerder gehad. De laatste tijd zijn er meerdere incidenten geweest waarbij wel nl-alert maar geen WAS meer wordt ingezet. Dan heb je een grote groep die helemaal nie meer gealarmeerd wordt. Ik betwijfel of per NL-alert actie gemeten wordt hoeveel mensen bereikt zijn van de totale populatie die je wilt bereiken.
Nu komen we in een discussie loop. Deze hebben we eerder gehad. De laatste tijd zijn er meerdere incidenten geweest waarbij wel nl-alert maar geen WAS meer wordt ingezet. Dan heb je een grote groep die helemaal nie meer gealarmeerd wordt. Ik betwijfel of per NL-alert actie gemeten wordt hoeveel mensen bereikt zijn van de totale populatie die je wilt bereiken.
VR Utrecht @vrutrecht 3mMorgen extra NL-Alert test in omgeving Bunnik om beschikbaarheid van techniek te controleren. Zie http://bit.ly/1aHx5qd (http://bit.ly/1aHx5qd) ^IM
Zo, die van mij (LG Nexus 4) deed het, zelfs zonder dat ik het ooit had ingesteld. Staat ook niet in de lijst bij de instelhulp...De mijne ook, wat een herrie dat trekt je aandacht wel idd haha
Wat een k..-geluid ;D
Ontvangen, geluid gelijk aan SMS-geluid. :)Hier was het een zeer aanwezig alarm geluid wat niet bij andere apps in gebruik is.
Nieuwe telefoons van Apple worden ook niet ondersteund...
iPhone 4S met iOS 7.0.3 en de kat was om 12 uur wakker 0098 098uoHier was het een zeer aanwezig alarm geluid wat niet bij andere apps in gebruik is.
Vanaf iOS 7.0 kunnen Iphone gebruikers het bericht ontvangen (wel handmatig aanzetten). Alleen Iphones vanaf Iphone 4 kunnen iOS 7.0 downloaden.
Ontvangen op een Sony Xperia U aangemeld op Vodafone 3G.Heb zelf ook een Xperia U met vodafone, maar heb hem niet binnengekregen (Egmond e.o.)
Heb zelf ook een Xperia U met vodafone, maar heb hem niet binnengekregen (Egmond e.o.)
Android? Heb je de app Burgeralarmen erop staan? Die heb ik er zelf niet op gezet, die stond er standaard al op.De app Burgeralarmen staat er standaard op, android versie 4.0.4
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg708.imageshack.us%2Fimg708%2F9921%2Ff6a4.png&hash=116ee7ac8710c07feaad612ba15ebced)Weet iemand waarom EU-Alert level 1 disabled is?
Kan je het ook uitzetten heb nl-alert al zeker 10 keer gehad :D en het geluid is of er een toeter af gaat zo hard
Heb helemaal niets ontvangen op onze Samsung S2 in Enschede.
Ik heb het bericht twee keer ontvangen, om 12.07 en 12.36, op twee verschillende plekken in één gebouw in Den Bosch. Toestel is een Samsung Galaxy S3 Mini, netwerk T-Mobile. Eerste keer via 3G, tweede keer via 2G. Het kan heel goed zijn dat mijn telefoon vanaf 12.36 een andere mast aanstraalde.
De conclusie op basis van de verhalen moet haast wel zijn dat het nog steeds een totaal onbetrouwbaar medium is, dat op dit moment geen vervanger kan zijn voor het WAS. Al heb ik op mijn werk dus en geen NL Alert ontvangen en zijn de WAS palen ook niet te horen. WAS is ook niet alles.Lees de topictitel weer eens. NL-alert is een AANVULLING geen VERVANGING ;)
Lees de topictitel weer eens. NL-alert is een AANVULLING geen VERVANGING ;)Je hoeft niet te schreeuwen. Ik ben niet doof.
Je hoeft niet te schreeuwen. Ik ben niet doof.
Behalve dan dat er regio's zijn die wel een NL-alert uitgeven, maar niet een WAS alarm geven. Dan kun je moeilijk beweren dat het altijd als een aanvulling dient.
Je hoeft niet te schreeuwen. Ik ben niet doof.Ik ben dus niet de enige die opgevallen is dat de laatste tijd er in een aantal ' WAS' gevallen wel geNL-alert is maar geen sirene meer. Dat bij een storm mensen gewaarschuwd worden voor gevaren zonder sirene vind ik best oke. Maar in gevallen dat ramen en deuren dicht moeten ivm rook/gevaarlijke stoffen zit je op of over de grens.
Behalve dan dat er regio's zijn die wel een NL-alert uitgeven, maar niet een WAS alarm geven. Dan kun je moeilijk beweren dat het altijd als een aanvulling dient.
NL-Alert
NL-Alert is een alarmeringsmiddel in ontwikkeling. Het doel is om via dit aanvullend alarmmiddel burgers direct gerichte informatie te geven in het geval van een noodsituatie. Zo kan de overheid mensen die zich bevinden in de directe omgeving van een levens- of gezondheidsbedreigende situatie met een tekstbericht op de mobiele telefoon informeren. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. NL-Alert is dit jaar 21 keer ingezet. In 19 gevallen werd het alarmbericht verzonden na een grote brand. In twee gevallen betrof het een alarmering vanwege een gevaarlijke weerssituatie. NL-Alert wordt vrijwel altijd lokaal ingezet. Alleen op 28 oktober, bij de herfststorm met code rood, is er een bericht uitgegaan in drie regio’s tegelijk (Friesland, Groningen, Drenthe)
Om burgers bekend te maken met het systeem en te laten controleren of hun telefoon correct is ingesteld voor het ontvangen van NL-Alert berichten, worden landelijke controleberichten verstuurd. Op 4 februari 2013 is voor het eerst een controlebericht gestuurd. Uit deze test bleek dat 1,4 miljoen burgers het NL-Alert bericht hadden ontvangen. Naar aanleiding van dit resultaat heb ik aangegeven ernaar te streven bij de volgende test 4 miljoen burgers via het bericht te bereiken. Op 4 november jl. is vanuit de veiligheidsregio’s voor de tweede keer landelijk een controlebericht verstuurd. Dit bericht is ontvangen door 3,9 miljoen (25%) burgers in bezit van een mobiele telefoon. Ik ben tevreden over het resultaat van deze test. Het rapport van TNS/NIPO treft u hierbij aan.
Samen met de veiligheidsregio’s, de drie telecomproviders en andere betrokken ketenpartners zijn de resultaten van het landelijke controlebericht onderzocht en geëvalueerd. Zowel de meting van TNS/NIPO naar de directe ontvangst van het bericht en de beleving bij burgers, als de bevindingen van de providers over de verzendkant zijn hierin meegenomen.
De meting laat zien dat er steeds meer juist ingestelde toestellen op de markt komen. Ook meet TNS/NIPO dat 86% van de ondervraagden aangeeft de noodmelding van NL-Alert bij een daadwerkelijk incident door te geven aan mensen in hun omgeving. Dit betekent dat het aantal burgers dat indirect bereikt wordt met NL-Alert aanzienlijk hoger ligt dan het aantal dat het bericht zelf ontvangt. Ook de publiekscampagne (radio, tv, online) rondom het controlebericht is geëvalueerd. Deze campagne-effectmeting heeft aangetoond dat het draagvlak voor NL-Alert onder de Nederlandse bevolking groot is. Er zijn ten opzichte van de vorige campagnes positieve ontwikkelingen zichtbaar op het gebied kennis, houding en gedrag.
De veiligheidsregio’s hebben het NL-Alert bericht succesvol verzonden. Eén regio heeft het bericht buiten haar regio verzonden waardoor burgers in die regio het bericht tweemaal hebben ontvangen. Ik heb dit met de betreffende regio besproken. De drie providers die zorgdragen voor de verzending van NL-Alert berichten hebben zowel op 2G als op 3G uitgezonden; dit in tegenstelling tot de verzending van 4 februari. Gebleken is dat de providers lokaal wel kleine problemen hebben ondervonden met de verzending. Naast een groot aantal burgers dat het bericht goed heeft ontvangen, zijn er burgers die, hoewel zij hun telefoon wel goed ingesteld hadden, geen bericht hebben ontvangen, het NL-Alert bericht heel laat hebben ontvangen of meer dan 1 bericht hebben ontvangen. Met de providers en telefoonfabrikanten wordt bekeken hoe deze problemen op te lossen.
Kort na het versturen van het NL-Alert controlebericht op maandag 4 november ontving een aantal burgers via sms een gefingeerd bericht met als afzender NL- Alert. Daarin stond dat in hun buurt het kraanwater vergiftigd was. Het bericht is vermoedelijk verstuurd via een website die personen in staat stelt om tegen betaling sms-berichten te versturen namens een andere afzender. Het bericht is door mijn medewerkers vrij snel opgemerkt, waarna via Twitter meteen gecommuniceerd is dat er geen gevaar was. Dit bericht is door een aantal betrokken partijen (waterbedrijven, veiligheidsregio’s) direct overgenomen. Ik ben van mening dat verzending van zo’n gefingeerd bericht een kwalijke zaak is omdat het ernstige gevolgen kan hebben. Bij de politie Haaglanden heb ik dan ook daarvan aangifte gedaan. Verder is door het drinkwaterbedrijf PWN ook aangifte gedaan.
NL-Alert zal verder ontwikkeld worden. Op dit moment wordt door de telecomsector het supersnelle internet via 4G uitgerold. NL-Alert kan nu niet worden verzonden over 4G. Daarvoor moeten de providers de netwerken aanpassen. Gesprekken hierover vinden al plaats. Het is mijn streven dat vanaf eind 2014 NL-Alert geschikt is voor de verzending over 4G.
Op 2 juni 2014 zal ik wederom een landelijk controlebericht verzenden.
Be-Alert: alarmering bij een noodsituatie
Crisisbeheer
In heel wat noodsituaties is een snelle verwittiging van de bevolking cruciaal. De manier waarop u wordt verwittigd, hangt af van de beschikbare kanalen op gemeentelijk, provinciaal en nationaal vlak.
Alarmering via SMS bij een noodsituatie
Het Crisiscentrum van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken werkt aan de modernisering van de alarmeringskanalen.
BE-Alert is een nieuwe alarmeringstool dat ertoe strekt de bevolking die rechtstreeks betrokken is bij een noodsituatie sneller en duidelijker te verwittigen en zo goed mogelijk te informeren.
Met BE-ALERT, verschaft het Crisiscentrum eveneens een concrete en rechtstreekse hulp aan de bevoegde overheden door een geautomatiseerd en modern systeem voor de alarmering van de bevolking ter beschikking te stellen voor haar veiligheid.
wel ontvangen, maar het bericht dat om 11.49 was verstuurd kwam pas om 12.51 binnen(62 minuten later dus)
Met het stappenplan op de NL alert website zet je alleen het kanaal open voor NL alert (de optie mijn kanaal aanvinken). Je krijkt dan alleen de berichten binnen die over dat kanaal gestuurd worden. Mochten de buitenlandse providers hun berichten ook over dat kanaal versturen dan zit er niets anders op dan CB steeds aan en uit zetten.
Niet mee eens, mijn hagelnieuwe 4g telefoon ontving het bericht prima.Dan heeft hij bij jou waarschijnlijk toch op 3g gestaan (geen goed bereik op 4G of niet beschikbaar in jou omgeving?). Want hij is niet op het 4G netwerk verstuurd.
Niet mee eens, mijn hagelnieuwe 4g telefoon ontving het bericht prima.
Misschien een hele gekke vraag, maar als NL-Alert niet op het 4G netwerk ontvangen kan worden kunnen de providers dan niet tegelijkertijd met het NL-Alert uitzenden het 4G netwerk uitschakelen? De telefoons schakelen dan automatisch over naar 3G en iedereen ontvangt zijn bericht.
Binnen 15-30 minuten weer 4G aanzetten en iedereen is blij.
Rijksoverheid @RijksoverheidVoor vragen over de controleberichten van NL-Alert, kun je terecht op de website: mi8.ly/z91zkr
1:52pm · 2 Jun 2014
NL-Alert controlebericht in heel Nederland uitgezonden
Maandag 2 juni rond 12.00 uur is er een NL-Alert controlebericht uitgezonden. Aan de hand van dit bericht konden mensen nagaan of zij hun mobiele telefoon juist hebben ingesteld om NL-Alert te ontvangen. Alle providers hebben het bericht via hun 2G- en 3G-netwerk in heel Nederland uitgezonden zonder technische problemen.
Tot nu toe is het alarmmiddel NL-Alert 31 keer ingezet bij incidenten zoals grote branden met hevige rookontwikkeling en noodweer. Het uitzenden van een controlebericht is bedoeld om mensen die hun mobiel hebben ingesteld voor NL-Alert, na te laten gaan of zij dit juist hebben gedaan. De leerpunten uit het uitzenden van het controlebericht, worden meegenomen in de doorontwikkeling van dit alarmmiddel.
Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld op NL-Alert. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert nog zelf instellen. Wie wil weten of zijn mobiel NL-Alert al kan ontvangen, kan dat nagaan met de NL-Alert instelhulp via www.nl-alert.nl (http://www.nl-alert.nl)
Hieronder vind je de meest gestelde vragen.
Staat jouw vraag er niet bij? Kijk dan bij de andere veelgestelde vragen. Staat het antwoord op je vraag er niet bij? Neem contact op met Informatie Rijksoverheid via www.rijksoverheid.nl/contact (http://www.rijksoverheid.nl/contact). Je kunt ook bellen naar 1400 op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur (lokaal tarief).
Ik heb mijn mobiel wel ingesteld maar geen NL-Alert ontvangen?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het controlebericht niet hebt ontvangen, bijvoorbeeld omdat je telefoon uit stond, omdat je telefoon verbonden was met het 4G-netwerk, of omdat jij je in een ruimte bevond met slecht bereik. Het kan ook met de instellingen van je telefoon te maken hebben.
Ik heb mijn mobiel niet ingesteld voor NL-Alert, maar wel een controlebericht ontvangen. Hoe kan dat?
De werking van NL-Alert is vergelijkbaar met een radiosignaal. Alle juist ingestelde telefoons ontvangen het controlebericht. Steeds meer nieuwe mobiele telefoons zijn automatisch ingesteld op NL-Alert. Op een deel van de bestaande toestellen moet je NL-Alert zelf instellen. Wanneer je het controlebericht ontvangt, is je mobiel juist ingesteld om NL-Alert te ontvangen.
Waarom heb ik meerdere controleberichten ontvangen?
Het NL-Alert controlebericht is gedurende een vastgestelde periode uitgezonden. Standaard geeft een mobiele telefoon het controlebericht slechts eenmaal weer. Sommige mensen hebben meerdere berichten gekregen terwijl ze zich op dezelfde plek bevonden. Dit wordt verder onderzocht in de evaluatie.
Ik ontving het controlebericht later dan was aangekondigd. Hoe kan dat?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom je het bericht later hebt ontvangen. Bijvoorbeeld omdat je toestel tijdelijk uit stond, je je tijdelijk in een gebied met slecht of geen bereik bevond of omdat je telefoon op dat moment in gebruik was. Daarnaast kan er enige tijd zitten tussen het uitzenden van het bericht en het doorsturen van het bericht naar alle masten van de providers.
Geen controle bericht gehad terwijl alles goed staat...... Hmmm stom :(
Ik heb ook elke keer geen melding ontvangen terwijl ik de instellingen toch goed heb staan.. Achja mag wat kosten hea :- . Maar als er echt een ramp/calamiteit gebeurd dan wordt ik toch wel gebeld.. ;D
De test vandaag bewijst wel weer dat er nog een hoop mis is met dat NL-alert, en zeker niet betrouwbaar te noemen is. Ben blij dat ik het niet op mijn telefoon heb zitten. ::)
Klopt inderdaad,, elke keer wanneer deze is uitgezonden heb ik niets ontvangen. we kunnen blij zijn dat het systeem ter aanvulling is op de sirenes en deze dus niet vervangt ;DPrecies, en eer het voor mij interessant wordt om te weten dat er ergens iets goed mis sta ik vermoedelijk zelf al een poosje bij dat incident aangezien mijn pieper dan veel eerder is. :P
Misschien een hele gekke vraag, maar als NL-Alert niet op het 4G netwerk ontvangen kan worden kunnen de providers dan niet tegelijkertijd met het NL-Alert uitzenden het 4G netwerk uitschakelen? De telefoons schakelen dan automatisch over naar 3G en iedereen ontvangt zijn bericht.
Binnen 15-30 minuten weer 4G aanzetten en iedereen is blij.
Inderdaad Grumpy91.. Ik heb liever dat er niks gebeurd zodat we ook niet gebeld hoeven worden, maar ja als het nodig is.. Sta er ''graag'' (misschien rare woordkeuze) om wat te kunnen betekenen!!
NL-Alert 02-06-2014 12:00 CONTROLEBERICHT. Uw telefoon is juist ingesteld voor NL-Alert. U hoeft niets te doen. Meer informatie op www.nl-alert.nl (http://www.nl-alert.nl)
Zeker een gekke vraag, even serieus! Stel dat er ergens brand is, moet de meldkamer dan eerst met de 3 operators gaan bellen met de vraag of ze hun 4G netwerken uit willen zetten omdat er een NL Alert uit moet? Het is al vaker gezegd, NL-Alert werkt simpelweg niet altijd. Het is dan ook een aanvulling en je moet er niet op (willen) vertrouwen.
Vanmorgen op Q-music was er een interview met iemand die zei dat het gek was als de WAS-sirenes zouden blijven bestaan als NL-Alert goed werkt.Die WAS-palen gaan niet verdwijnen, en zeker niet zolang NL-alert zo onbetrouwbaar is en blijft. En al zou het goed werken vraag ik me af of het net zo doelmatig zou zijn. Ik vrees namelijk van niet. Niet iedereen is zo duister om midden in de nacht zijn GSM op te gaan zoeken om te kijken wat voor een SMSje hij/zij heeft ontvangen. De mijne ligt geen eens op mijn nachtkastje, daar ligt mijn pieper al, mijn telefoon ligt beneden. Gaat midden in de nacht een WAS-paal dan heeft dat al veel meer impact op de bevolking.
Na aankomst in Lemmer op mijn werkplek tegen 12:00 uur mijn telefoon uit mijn broekzak gepakt (HTC One 4G KPN Hi).
In de verte hoorde ik de WAS-sirene en mij viel al op dat de sirene bij ons in de buurt stil bleef.
En helaas geen NL-Alert, totdat ik om 12:19 een SMS ontving. Aangezien ik mijn telefoon op trillen heb staan (zonder belsignaal) zei ik nog dat ik het vreemd vond dat er geen geluidje bij geproduceerd werd.
Na ca. 6 á 7 minuten nog een NL-Alert, nu duidelijk hoorbaar met een speciaal signaal en ook een aparte melding op het beginscherm van de telefoon. Nadat ik de telefoon van het slot afhaalde werd de melding in zijn geheel getoond met een grote rode punt en een uitroepteken erin. Dit was een duidelijk te onderscheiden bericht.
Mijn telefoon schakelt continu op 3G/ 4G en het oude netwerk. Mijn vermoeden is dat het eerste (smsje) via het normale netwerk kwam en daarna via het 4G netwerk.
Aangezien e.e.a. nog niet vlekkeloos verloopt en er ook een behoorlijke tijd tussenzit lijkt het mij niet verstandig om af te gaan stappen van de WAS-sirenes. En natuurlijk moeten alle WAS-sirenes wel werken bij een landelijke oefening.
Ik neem ook aan dat een NL-alert ook plaatselijk of lokaal (zoals je het wilt noemen) verstuurd wordt. Hiermee zal de verwerkingstijd ook korter zijn (hoop ik). Staat een beetje slordig als je ca. een half uur later pas een berichtje ontvangt als de nood aan de man is.
Misschien een hele gekke vraag, maar als NL-Alert niet op het 4G netwerk ontvangen kan worden kunnen de providers dan niet tegelijkertijd met het NL-Alert uitzenden het 4G netwerk uitschakelen? De telefoons schakelen dan automatisch over naar 3G en iedereen ontvangt zijn bericht.
Binnen 15-30 minuten weer 4G aanzetten en iedereen is blij.
Ik was trouwens om 1200 via wifi verbonden dus wellicht dat het toestel dan afschaalt naar 2/3g. @hunter: toestel én netwerk zijn beide 4g, anders werkt het niet ;)
Die WAS-palen gaan niet verdwijnen, en zeker niet zolang NL-alert zo onbetrouwbaar is en blijft. En al zou het goed werken vraag ik me af of het net zo doelmatig zou zijn. Ik vrees namelijk van niet. Niet iedereen is zo duister om midden in de nacht zijn GSM op te gaan zoeken om te kijken wat voor een SMSje hij/zij heeft ontvangen. De mijne ligt geen eens op mijn nachtkastje, daar ligt mijn pieper al, mijn telefoon ligt beneden. Gaat midden in de nacht een WAS-paal dan heeft dat al veel meer impact op de bevolking.
Dan het volgende probleem. Het tijdstip waarop mensen het bericht kregen. Daar zat bij sommige zo'n 10 minuten of 15 minuten tussen. Sommigen kregen helemaal niks. Waar ligt dat aan, verkeerd ingesteld of toch aan de provider?
Als het de provider betreft moeten we ons gaan afvragen hoe betrouwbaar het algehele GSMnetwerk in nederland is. Een dicht bevolkt land, zo ongeveer iedereen heeft wel een mobieltje. Ga eens de proef houden komende hoogzomer als het toeristenseizoen losgebarsten is. Probeer het dan eens in het gebied zo globaal tussen Scheveningen en Zandvoort. Waar het dan zeer druk is. Lukt het dan nog om een bericht te versturen?
Die WAS-palen zie ik niet zomaar verdwijnen....
:-\. Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling. Ik zit niet op dit soort grappen te wachten terwijl ik aan het rijden ben.Tja, 1 keer in de paar maanden een test alarm (waar overigens genoeg campagne over gevoerd is, dus je had het kunnen weten) en misschien ooit een serieus alarm. Het is maar wat je belangrijker vind, onbezorgd naar je spotify luisteren of geďnformeerd worden als je met je auto een "rampgebied" binnen rijd. ::)
Tja, 1 keer in de paar maanden een test alarm (waar overigens genoeg campagne over gevoerd is, dus je had het kunnen weten) en misschien ooit een serieus alarm. Het is maar wat je belangrijker vind, onbezorgd naar je spotify luisteren of geďnformeerd worden als je met je auto een "rampgebied" binnen rijd. ::)
Stuur gewoon een normale SMS en ik ben een tevreden mens.Juist... Dan snap je het hele nut van de SMS NL-alert dus gewoon niet...
Juist... Dan snap je het hele nut van de SMS NL-alert dus gewoon niet...
Mensen kijken vaak niet meteen naar hun telefoon als ze een normale SMS ontvangen. De hele bedoeling is juist dat mensen onmiddellijk de boodschap tot zich nemen, en daardoor is er een aparte manier van kenbaar maken, zodat iedereen meteen snapt dat het geen "normale" sms is. Ik durf zelfs te stellen dat mensen dit ook tijdens het autorijden tot zich moeten nemen, zo'n sms wordt niet lichtzinnig verstuurd en bevat vaak zeer serieuze informatie.
Juist... Dan snap je het hele nut van de SMS NL-alert dus gewoon niet...
Mensen kijken vaak niet meteen naar hun telefoon als ze een normale SMS ontvangen. De hele bedoeling is juist dat mensen onmiddellijk de boodschap tot zich nemen, en daardoor is er een aparte manier van kenbaar maken, zodat iedereen meteen snapt dat het geen "normale" sms is. Ik durf zelfs te stellen dat mensen dit ook tijdens het autorijden tot zich moeten nemen, zo'n sms wordt niet lichtzinnig verstuurd en bevat vaak zeer serieuze informatie.
Je krijgt op je telefoon geen ander geluidsignaal, dan die op je toestel staat..Het zal verschillen per toestel, maar een deel van de telefoons produceert toch echt een ander alarmeringssignaal wat niet lijkt op het ontvangen van een normaal sms'je. Zie bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=c-khz8wQh_Y (https://www.youtube.com/watch?v=c-khz8wQh_Y)
Ook niet elk toestel ontvangt de melding dus dat wil dan zeggen dat als je graag een bericht wilt ontvangen bij calamiteiten/rampen dat je een duurdere telefoon moet gaan kopen om het te ontvangen??Nee, dat wil dit helemaal niet zeggen. Bovendien hebben vaak de goedkopere telefoons geen moeite met het ontvangen van de alert en zijn het juist de luxe telefoons die hem niet ontvangen. (zie de hele 4g discussie hierboven)
En dat je zelfs tijdens het autorijden zo n sms tot je moet nemen vind ik een beetje gevaarlijk..!! je moet ook niet voor niets handsfree bellen en de campagnes over social-media achter het stuur zijn er ook niet voor niets.. Nu zal ik met mijn laatste opmerking wel off topic gaan, maar het is wel zo!Uiteraard. Maar een NL alert wordt niet verzonden om te vertellen dat je eten klaar staat. Vaak gaat het dan om direct levensgevaar.
http://repository.tudelft.nl/assets/uuid:02a01623-2131-472e-97ab-f5e146a2dcb2/201107_BouwstenenVoorAlarmberichtenNLAlert.pdf (http://repository.tudelft.nl/assets/uuid:02a01623-2131-472e-97ab-f5e146a2dcb2/201107_BouwstenenVoorAlarmberichtenNLAlert.pdf)Lees anders de casussen uit dit onderzoek eens na.
Eigenlijk zeg je dus dat ik de wet moet overtreden om dat alarm te kunnen zien? No thanks!Ik zeg liever niet, maar als je niet kan stoppen. Dan ja... dan zou ik mijn mobiele telefoon bekijken. Nogmaals, zo'n alarmering gaat niet over koetjes en kalfjes, maar bevat serieuze informatie over wat je moet doen of wat de dreiging is.
Ik zeg liever niet, maar als je niet kan stoppen. Dan ja... dan zou ik mijn mobiele telefoon bekijken. Nogmaals, zo'n alarmering gaat niet over koetjes en kalfjes, maar bevat serieuze informatie over wat je moet doen of wat de dreiging is.
Overigens zie ik dienders niet snel bekeuren voor mensen die bij een daadwerkelijk NL alert op hun telefoon kijken tijdens het rijden. Al was het maar omdat ze dan vast heel wat anders te doen hebben. ::)
Het zal verschillen per toestel, maar een deel van de telefoons produceert toch echt een ander alarmeringssignaal wat niet lijkt op het ontvangen van een normaal sms'je. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=c-khz8wQh_Y (http://www.youtube.com/watch?v=c-khz8wQh_Y)
Dat is niet de normale sms toon.
Nee, dat wil dit helemaal niet zeggen. Bovendien hebben vaak de goedkopere telefoons geen moeite met het ontvangen van de alert en zijn het juist de luxe telefoons die hem niet ontvangen. (zie de hele 4g discussie hierboven)Uiteraard. Maar een NL alert wordt niet verzonden om te vertellen dat je eten klaar staat. Vaak gaat het dan om direct levensgevaar.
Lees anders de casussen uit dit onderzoek eens na.
Niet handsfree bellen en smsén is not done, maar mocht ik zo'n alarmering ontvangen dan kijk ik op mijn telefoon om te zien wat ik moet doen. Het liefst door eerst snel te stoppen, maar als dat niet kan dan tijdens het rijden.
Nee, dat wil dit helemaal niet zeggen. Bovendien hebben vaak de goedkopere telefoons geen moeite met het ontvangen van de alert en zijn het juist de luxe telefoons die hem niet ontvangen. (zie de hele 4g discussie hierboven)
Je hebt altijd de sirenes nog ;) deze waarschuwen ook.... en als je een melding hebt ontvangen zal er waarschijnlijk ook wel gewoon een algemene tekst instaan met als waarschuwing om ramen en deuren te sluiten en binnen te blijven.. Als dat zo is zie ik niet echt een meerwaarde.Lees dat onderzoek nou eens! Of scrol dan tenminste nog naar de testberichten waar ik in mijn vorige bericht ook al naar verwees!
Je krijgt op je telefoon geen ander geluidsignaal, dan die op je toestel staat.. misschien dat je in je contactenlijst een ander toontje kan geven aan elke beller. Bij NL Alert is dat niet zo je krijgt gewoon de standaardtoon die je hebt ingesteld.. Overigens ben ik van mening dat het systeem niet optimaal werkt en het eigenlijk dus wel gemist kan worden. Ook niet elk toestel ontvangt de melding dus dat wil dan zeggen dat als je graag een bericht wilt ontvangen bij calamiteiten/rampen dat je een duurdere telefoon moet gaan kopen om het te ontvangen?? En dat je zelfs tijdens het autorijden zo n sms tot je moet nemen vind ik een beetje gevaarlijk..!! je moet ook niet voor niets handsfree bellen en de campagnes over social-media achter het stuur zijn er ook niet voor niets.. Nu zal ik met mijn laatste opmerking wel off topic gaan, maar het is wel zo!
Een telefoon die met Wifi verbonden is schakelt normaal altijd 3 en 4G uit. 2G blijft aan voor de spraakverbinding en de SMS en MMS verbindingen.
Als alle telefoons tegelijk van 4G naar 3G gaan heb je kans dat het hele netwerk er uit klapt vanwege de piek in de belasting ineens. 3G is al zwaar belast waar 4G dat (nog) niet is. De 4G gebruikers ontlasten juist het 3G netwerk waardoor deze ook weer beter functioneert.
Ik was trouwens om 1200 via wifi verbonden dus wellicht dat het toestel dan afschaalt naar 2/3g. @hunter: toestel én netwerk zijn beide 4g, anders werkt het niet ;)
Dus nog genoeg werk aan de winkel om het voor ALLE providers en netwerken (3G en 4G0 werkbaar te maken..
;D
http://www.youtube.com/watch?v=xHBvxZ92ZKI (http://www.youtube.com/watch?v=xHBvxZ92ZKI)
Daar ben ik het dan niet mee eens. Ook al is het netwerk overbelast, CB gaat gewoon door. Voor CB is geen wachtrij, dat gaat gewoon mee met het bestaande signaal wat toch wel wordt uitgezonden. Dat is nu juist het grote voordeel van CB.
Dat stukje ging over het speciaal uitschakelen van 4G om daarna een CB rond te sturen. Dat is vragen om problemen, en dan krijg je dat in ieder geval het dataverkeer er waarschijnlijk volledig uit klapt.
Met de test vandaag op mijn S4 mini KPN geen bericht ontvangen en op mijn nokia 113 wel maar geen geluid te horen. Beide standaard ingesteld.
De proef met NL-Alert lijkt grotendeels te zijn geslaagd, maar niet iedereen heeft het controlebericht gehad. Het was de eerste keer dat vrijwel alle smartphones op alle netwerken het bericht konden ontvangen.
Veel mensen melden op Twitter de melding te hebben ontvangen, maar sommige hebben hem niet gehad. Op de redactie van Tweakers kregen ook veel van de toestellen met een simkaart de melding, maar er waren enkele waarbij dat niet gebeurde.
Het is de eerste test sinds NL-Alert geschikt is voor 4g-netwerken. Een voor een hebben providers de functie afgelopen maanden geactiveerd op 4g. Dat ontbrak afgelopen jaren nog. Het systeem is inmiddels al wel enige jaren in gebruik, ondanks de soap rondom het moeten instellen van smartphones afgelopen jaren. Inmiddels staan de noodmeldingen standaard ingeschakeld op veel nieuwe smartphones, waaronder die van Samsung, Huawei en Microsoft. Het systeem werkt alleen nog niet op 4g bij Tele2. Die provider heeft enkele honderdduizenden klanten op 4g.
Vandaag voor het eerst en echt vrij kort nadat de sirene's afgingen via Vodafone netwerk een NS Alert ontvangen.En? Reden de treinen? :D
Op Tweakers geeft op dit moment 29% aan niets ontvangen te hebben, ruim 10% geeft aan niet compatibel te zijn en 3,9% heeft hem te laat ontvangen. Er vanuitgaande dat daar nog een aantal niet goed geconfigureerde telefoons tussen zit vind ik dit wel een zorgwekkend aantal. Zeker nu veel communicatie bij grote branden al via NL-alert gaat.
Weet iemand waarom men het niet mogelijk maakt bij de overheid om NL-Alert ook op oudere toestellen (bijv.Apple iPhone s3) te ontvangen? Technisch onmogelijk of vindt men het niet meer rendabel? Niet iedereen koopt elk jaar een nieuw toestel...Je toestel moet het Cell broadcast systeem ondersteunen oftewel, technisch onmogelijk om door de overheid te realiseren. Of er ook daadwerkelijk een andere chip in het toestel zit of dat de fabrikant met een software aanpassing het nog zou kunnen activeren weet ik niet. De ervaring leert echter dat telefoonfabrikanten vaak maar korte ondersteuning geven aan hun producten :-\
https://twitter.com/NOS/status/1417514712519086086?s=20
https://twitter.com/telegraaf/status/1417513554891128833?s=20