Hulpverleningsforum
Incidenten => Incidenten buitenland => Archief Incidenten buitenland => Topic gestart door: silque op 24 maart 2015, 11:41:21
-
Een Airbus A320 van vliegmaatschappij Germanwings is dinsdag neergestort in het zuiden van Frankrijk.
Dat melden diverse Franse media.
Het toestel zou onderweg zijn van Barcelona naar Dusseldorf. De eerste brokstukken van het toestel zouden al gevonden zijn.
De A320 is een groot passagierstoestel met 174 stoelen.
Bron nu.nl (http://www.nu.nl/buitenland/4017500/duits-passagiersvliegtuig-neergestort-in-zuiden-frankrijk.html)
-
Volgens de Franse website Europe1 (http://www.europe1.fr/faits-divers/info-e1-crash-d-un-a320-de-la-compagnie-germanwings-pres-de-barcelonnette-2408243) is het vliegtuig neergestort in het Zuiden van Frankrijk, grofweg tussen Montpellier en Nice. Aantal slachtoffers zowel in het vliegtuig als op de grond nog onbekend.
-
Het gaat mogelijk om vlucht 4U9525
-
Het gaat mogelijk om vlucht 4U9525
Barcelona - Dusseldorf
-
Gaat waarschijnlijk om deze vlucht: http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675 (http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675)
-
-
Volgens Le Figaro waren er 142 passagiers en 6 bemanningsleden aan boord.
Selon nos informations, l'avion aurait disparu des écrans radars aux alentours de 11 heures 20 ce matin. Les autorités s'apprêtent à déclencher le plan rouge pour porter secours aux éventuelles victimes, et le plan SATER (sauvetage aéro-terrestre) pour localiser l'avion.
Selon la DGAC, il y avait 142 passagers et 6 membres d'équipage à bord.p
http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2015/03/24/97001-20150324FILWWW00127-un-airbus-a320-de-la-compagnie-german-wings-s-est-ecrase-dans-la-region-de-digne.php (http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2015/03/24/97001-20150324FILWWW00127-un-airbus-a320-de-la-compagnie-german-wings-s-est-ecrase-dans-la-region-de-digne.php)
-
Gaat waarschijnlijk om deze vlucht: http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675 (http://www.flightradar24.com/data/airplanes/d-aipx/#5d42675)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F3jxZcvL.png&hash=1c124270a7a4dff016719bb2d8b9dce1)
-
-
http://nos.nl/liveblog/2026594-passagiersvliegtuig-neergestort-in-frankrijk.html (http://nos.nl/liveblog/2026594-passagiersvliegtuig-neergestort-in-frankrijk.html)
4 MINUTEN GELEDEN
Hollande: geen overlevenden
De Franse president Hollande zegt dat er hoogstwaarschijnlijk geen overlevenden zijn.
-
Het lijkt erop dat ze niet eens meer zijn uitgeweken/teruggekeerd naar een vliegveld aan de kust maar in een glijvlucht naar beneden zijn gegaan.
-
D-AIPX is een Airbus A.320-211 met serienummer 147.
Eerste vlucht op 29/11/1990 met test registratie F-WWDN.
Sinds 2002 in dienst bij Germanwings.
bron: Airfleets.net
-
Nog steeds een live uitzending op NPO1/NOS.
Hier was een getuigenverklaring te horen dat het in de buurt van Foux d'Allos was, dat hij veel sirenes kon horen, maar dat hij niks kon zien. Het is een heel moeilijk te bereiken gebied. Het is op ongeveer 2800 meter hoogte (zijn locatie).
Toestel is opgeleverd in 1990. Is een dochter onderneming van Lufthansa. Is op 10.00 uur opgestegen. Op 2100 meter is het vliegtuig van de radar verdwenen.
Bron: NOS via NPO 1
-
-
De NOS meldt dat de persconferentie om 14:00 uur begint.
-
Het lijkt erop dat ze niet eens meer zijn uitgeweken/teruggekeerd naar een vliegveld aan de kust maar in een glijvlucht naar beneden zijn gegaan.
Ze hebben het continue over een tussenstop op Marseille. Uit de vliegdata is duidelijk te zien dat hij daar nog niet geland was, dus misschien dat ze in de approach zaten om hier te landen. Kan dan alleen niet de vliegtijden koppelen, want een vluchttijd Barcelona en Dusseldorf is tussen de anderhalf en 2 uur. Als ze dan om 10.00 uur opstijgen en om 11.55 moeten landen dan is een tussenlanding wel heel krap.
-
Ze hebben het continue over een tussenstop op Marseille. Uit de vliegdata is duidelijk te zien dat hij daar nog niet geland was, dus misschien dat ze in de approach zaten om hier te landen. Kan dan alleen niet de vliegtijden koppelen, want een vluchttijd Barcelona en Dusseldorf is tussen de anderhalf en 2 uur. Als ze dan om 10.00 uur opstijgen en om 11.55 moeten landen dan is een tussenlanding wel heel krap.
De vliegdata in flightradar24 lijken mij niet te wijzen op een tussenlanding (gepland) in Marseille.
-
-
Om daar in de Alpen neer te storten is wel raar als je van Barcelona naar Dusseldorf vliegt. Dan zit je behoorlijk oostelijk van de gebruikelijke vluchtroute die meer over Lyon hoort te gaan.
-
An owner of a nearby camping heard the plane come down. "The plane crashed just 2km from here, high on a mountain," Pierre Polizzi told Al Jazeera.
"There was loud noise and then suddenly nothing. At first I thought it came from fighter jets that often hold drills in the area."
-
De NOS meldt dat de persconferentie om 14:00 uur begint.
Focus.de: 13:30
Bron met geactualiseerd nieuws http://www.focus.de/panorama/welt/flugzeugabsturz-im-live-ticker-germanwings-airbus-in-suedfrankreich-abgestuerzt-148-tote-befuerchtet_id_4566311.html (http://www.focus.de/panorama/welt/flugzeugabsturz-im-live-ticker-germanwings-airbus-in-suedfrankreich-abgestuerzt-148-tote-befuerchtet_id_4566311.html)
-
Ze hebben het continue over een tussenstop op Marseille. Uit de vliegdata is duidelijk te zien dat hij daar nog niet geland was, dus misschien dat ze in de approach zaten om hier te landen. Kan dan alleen niet de vliegtijden koppelen, want een vluchttijd Barcelona en Dusseldorf is tussen de anderhalf en 2 uur. Als ze dan om 10.00 uur opstijgen en om 11.55 moeten landen dan is een tussenlanding wel heel krap.
Lijkt me niet dat hij dan naar een kruishoogte van 35000 voet klimt, gezien de afstand.
-
Om daar in de Alpen neer te storten is wel raar als je van Barcelona naar Dusseldorf vliegt. Dan zit je behoorlijk oostelijk van de gebruikelijke vluchtroute die meer over Lyon hoort te gaan.
Dat zie ik niet terug in de vlieghoogtes op flightradar. In de hoogte stijgt hij tot 30.000 feet blijft een paar minuten op deze hoogte en vervolgens stijgt het door tot 38.000 feet.
-
Lijkt me niet dat hij dan naar een kruishoogte van 35000 voet klimt, gezien de afstand.
Heb het even vergeleken met een vlucht Heathrow - Schiphol. Deze klimt rap naar de 27.000 voet om dan halverwege rustig te dalen. Dat strookt inderdaad niet met het stijgen naar de 38.000 voet (met zelfs boven de middellandse zee een pauze voor verder te stijgen) wat bijna het plafond is tot waar de 320 kan vliegen (de A320 is goedgekeurd om tot 39.000 voet te vliegen)
-
(https://pbs.twimg.com/media/CA27hGeUsAAw3Bi.jpg:large)
Jason Rabinowitz
@AirlineFlyer
.@flightradar24 altitude & speed chart of #4U9525. Aircraft entered a steep but constant descent.
https://twitter.com/AirlineFlyer/status/580326398620934144/photo/1
-
(https://pbs.twimg.com/media/CA27hGeUsAAw3Bi.jpg:large)
https://twitter.com/AirlineFlyer/status/580326398620934144/photo/1
Nadeel aan deze tabel is, is dat de tijd GMT +0 is en niet onze eigen.
Persmoment in Parijs meld Hollande dat er ook mensen met de Turkse nationaliteit in het toestel zaten.
-
Nadeel aan deze tabel is, is dat de tijd GMT +0 is en niet onze eigen.
Geen nadeel maar een let op.
-
Vliegtickets.nl heeft tegen over de NOS bevestigd dat er voor deze vlucht een nederlandse boeking was.
-
Enkele foto's: https://www.facebook.com/actusecours/posts/889402604457854 (https://www.facebook.com/actusecours/posts/889402604457854)
-
Om daar in de Alpen neer te storten is wel raar als je van Barcelona naar Dusseldorf vliegt. Dan zit je behoorlijk oostelijk van de gebruikelijke vluchtroute die meer over Lyon hoort te gaan.
De gebruikelijke vluchtroute voor 4U9525 liep exact zoals de vlucht normaal vloog, langs Marseille of langs Parijs. De hoogte van de vluchten op dezelfde route verschillen wel: 34.000 voet, 36.000 voet of 38.000 voet. De (constante) daling na het bereiken van de 38.000 voet is wel opvallend te noemen, en dat is iets wat andere vluchten niet deden (die bleven tot verder land-inwaarts op de bovengenoemde hoogte).
Wat ook opvalt is de tijd van de daling, een minuut of 10. Vanaf 38.000 voet (11,4 km) is dat een verticale verplaatsing van omgerekend zo'n 19 m/s.
-
De Duitse bondskanselier Angela Merkel gaat om 14.30 een persconferentie geven in Berlijn, naar aanleiding van de vliegtuigcrash in Zuid-Frankrijk.
De gecrashte Airbus A320 verloor tussen 10.34 en 10.35 uur zo'n 4.000 meter hoogte. Dat zegt de luchtvaartspecialist van de Franse openbare omroep.
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447?eid=p1_2281666-a0949675 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447?eid=p1_2281666-a0949675)
-
20 maart had RTL het volgende nieuwsbericht:
Kapotte vliegtuigcomputer zorgt voor horrorvlucht
Twee piloten van een Lufthansa-vlucht hebben in november een ramp voorkomen. Het vliegtuig was op weg van Bilbao naar München toen een kapotte boordcomputer voor flinke problemen zorgde.
Door het defect in de computer daalde het vliegtuig met meer dan 1000 meter per minuut. De piloten wisten de Airbus A321 uiteindelijk weer onder controle te krijgen en het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Dat meldt Der Spiegel.
De duikvlucht van het vliegtuig zou enkele minuten geduurd hebben. "Gelukkig kende de kapitein de werking van dit complexe systeem", zegt een luchtvaartonderzoeker tegen de krant. "Lang niet iedere piloot was er in geslaagd om dit tot een goede afloop te brengen."
Airbus heeft de systemen voor de boordcomputer inmiddels geupdate, het probleem zou hierdoor niet meer kunnen voorkomen.
Bron:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kapotte-vliegtuigcomputer-zorgt-voor-horrorvlucht (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kapotte-vliegtuigcomputer-zorgt-voor-horrorvlucht)
Heeft deze Airbus een vergelijkbaar computersysteem als de A321?
-
De Duitse bondskanselier Angela Merkel gaat om 14.30 een persconferentie geven in Berlijn, naar aanleiding van de vliegtuigcrash in Zuid-Frankrijk.
De gecrashte Airbus A320 verloor tussen 10.34 en 10.35 uur zo'n 4.000 meter hoogte. Dat zegt de luchtvaartspecialist van de Franse openbare omroep.
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447?eid=p1_2281666-a0949675 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447?eid=p1_2281666-a0949675)
Volgens vluchtdata verloor het toestel in 1 minuut 4000 voet, dat is zo'n 1200 meter. Nou weet ik niet of de luchtvaartspecialist het fout heeft, of dat het fout is gegaan bij de communicatie/vertaling.
Het toestel gaf geen signaal meer bij zo'n 6800 voet, wat zo'n 2000 meter is. De hoogte van een aantal bergen in die regio.
-
De gebruikelijke vluchtroute voor 4U9525 liep exact zoals de vlucht normaal vloog, langs Marseille of langs Parijs. De hoogte van de vluchten op dezelfde route verschillen wel: 34.000 voet, 36.000 voet of 38.000 voet. De (constante) daling na het bereiken van de 38.000 voet is wel opvallend te noemen, en dat is iets wat andere vluchten niet deden (die bleven tot verder land-inwaarts op de bovengenoemde hoogte).
Wat ook opvalt is de tijd van de daling, een minuut of 10. Vanaf 38.000 voet (11,4 km) is dat een verticale verplaatsing van omgerekend zo'n 19 m/s.
Ja je hebt gelijk, ik zag het later ook van de betreffende route.
De daling is wel "extreem" gecontroleerd. Zit tussen de 3500 en 4500 fpm. Terwijl de snelheid redelijk constant blijft. Lijkt wel als hij de neus naar beneden drukt om snelheid te houden. Ook de koers valt me op, vanaf de kust (Marseille) begint de daling, koers blijft in dezelfde richting, 25/26 graden. Lijkt niet te kunnen/willen uitwijken als er een probleem is. Hij vliegt recht de bergen in, terwijl vanaf de kust (zeenivo) hij dus daalt en de grond omhoog komt (bergen). Vanaf zo rond 09:37 vliegt dit toestel letterlijk tussen de bergtoppen en duikt er vanaf dan onder.
Opvallend is ook de dip in snelheid rond 09:25.
-
-
20 maart had RTL het volgende nieuwsbericht:
Bron:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kapotte-vliegtuigcomputer-zorgt-voor-horrorvlucht (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/kapotte-vliegtuigcomputer-zorgt-voor-horrorvlucht)
Heeft deze Airbus een vergelijkbaar computersysteem als de A321?
Alle vliegtuigen van de A320 familie zijn feitelijk hetzelfde (Gaat dan om de 318/319/320/321), enkel in een aantal details zit er verschil (met name het aantal pasagiers). Echter zover ik het begrepen had is het voorval waar RTL eerder over berichte al van een tijd geleden waardoor de fout die toen naar boven is gekomen al verholpen moet zijn
-
MH370 was ook een airbus 320
-
MH370 was ook een airbus 320
Negatief, dat was een Boeing 777
Lees trouwens net een bericht bij Nu.nl dat de franse luchtvaartautoriteit heeft bevestigd aan het franse ANP dat er geen noodsignaal is afgegeven
-
Franse airforce draait al een tijdje cirkeltjes boven de crashsite.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.tinypic.com%2F2qlu004.jpg&hash=7d6e8e36b8ae42fc4646585fc1d96c23)
-
Nadeel aan deze tabel is, is dat de tijd GMT +0 is en niet onze eigen.
Persmoment in Parijs meld Hollande dat er ook mensen met de Turkse nationaliteit in het toestel zaten.
Tel er 1 bij op want Europa (buiten VK) is GMT +1
-
Franse airforce draait al een tijdje cirkeltjes boven de crashsite.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi61.tinypic.com%2F2qlu004.jpg&hash=7d6e8e36b8ae42fc4646585fc1d96c23)
Wat is er vanaf die hoogte (9,2 km) ongeveer zichtbaar van de crashsite? Het is overigens een flink vliegtuig wat daar rond vliegt, die C-135.
-
-
We must confirm to our deepest regret that Germanwings flight 4U 9525 from Barcelona to Dusseldorf has suffered an accident over the French Alps. The flight was being operated with an Airbus A320 aircraft, and was carrying 144 passengers and six crew members. Lufthansa and Germanwings have established a telephone hotline. The toll-free 0800 11 33 55 77 number is available to all the families of the passengers involved for care and assistance. Everyone at Germanwings and Lufthansa is deeply shocked and saddened by these events. Our thoughts and prayers are with the families and friends of the passengers and crew members.
-
De Duitse bondskanselier Angela Merkel gaat om 14.30 een persconferentie geven in Berlijn, naar aanleiding van de vliegtuigcrash in Zuid-Frankrijk.
De gecrashte Airbus A320 verloor tussen 10.34 en 10.35 uur zo'n 4.000 meter hoogte. Dat zegt de luchtvaartspecialist van de Franse openbare omroep.
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447?eid=p1_2281666-a0949675 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/Livecenter/1.2281447?eid=p1_2281666-a0949675)
Volgens vluchtdata verloor het toestel in 1 minuut 4000 voet, dat is zo'n 1200 meter. Nou weet ik niet of de luchtvaartspecialist het fout heeft, of dat het fout is gegaan bij de communicatie/vertaling.
Het toestel gaf geen signaal meer bij zo'n 6800 voet, wat zo'n 2000 meter is. De hoogte van een aantal bergen in die regio.
De 4000 meter rond 10:35 klopt op papier wel, zie onderstaande regel 30.
Daar staat een daling van 14.4000 feet = 4389 meter. Alleen blijft de vlieghoogte gelijk 38.000 , lijkt me een meet issue....
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi57.tinypic.com%2Fe0e84.png&hash=e9ed604a67325b89a5a11c0283e1d61f)
-
Wat is er vanaf die hoogte (9,2 km) ongeveer zichtbaar van de crashsite?
Ik ben momenteel even niet in de gelegenheid om de bemaning van deze Franse airforce naar het uitzicht te vragen, sorry... ;)
Let wel dat de 9,2 km vanaf zeenivo is, en de "grond" daar rond 2,5 km zit en dan de bergtoppen nog. Dus hij zit max. 7 km boven de grond aldaar.
-
Momenteel een persconferentie op NED 1
-
-
Even wat relevante info t.a.v. hoogtemeting:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogtemeter_(meetinstrument) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogtemeter_(meetinstrument))
http://nl.wikipedia.org/wiki/Altimetrie_%28luchtvaart%29 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Altimetrie_%28luchtvaart%29)
-
Wordt een moeilijke bergingsoperatie.
Het toestel is in niets terechtgekomen. Er zijn daar geen berijdbare wegen. Vanuit de omliggende dorpen moet je 3 uur klimmen om er te komen. En het weer speelt ook niet mee. Gaat vannacht weer sneeuwen en op die hoogtes zal de temperatuur snel dalen tot ver onder het vriespunt.
-
https://www.google.nl/maps/place/Prads-Haute-Bl%C3%A9one,+Frankrijk/@44.4482296,6.5781233,72831m/data= (https://www.google.nl/maps/place/Prads-Haute-Bl%C3%A9one,+Frankrijk/@44.4482296,6.5781233,72831m/data=)!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x12cc7e2892d720e9:0x40819a5fd97afc0?hl=nl
Crashsite ligt op 2000 meter hoogte.
-
http://nos.nl/video/2026630-eerste-beelden-van-gebied-vliegtuigcrash.html (http://nos.nl/video/2026630-eerste-beelden-van-gebied-vliegtuigcrash.html)
Video van de omgeving als geschoten door een helikopter van France2. Geen beelden van de crashsite zelf omdat het luchtruim is gesloten ten behoeve van de hulpverlening.
-
Zijn er ook Italiaanse hulpdiensten ingezet, gezien de plaats van het incident?
Ik ben momenteel even niet in de gelegenheid om de bemaning van deze Franse airforce naar het uitzicht te vragen, sorry... ;)
Toch niet nee? :D Ik doelde meer op wat zichtbaar is vanaf zo'n hoogte, niet exact daar, gewoon wat waarneembaar is en wat niet. Omdat ik daar niet echt een beeld bij heb.
-
Een C-135 lijkt mij niet bij uitstek geschikt voor een observatierol. Maar in dat stadium zal men er voor gekozen hebben om het eerst beschikbare die kant op te dirigeren. Kwestie van roeien met wat je hebt.
-
Wat is er vanaf die hoogte (9,2 km) ongeveer zichtbaar van de crashsite? Het is overigens een flink vliegtuig wat daar rond vliegt, die C-135.
Allereerst, de afbeelding op Flightradar24 van KC-135FR Stratotanker komt niet helemaal overeen met de realiteit.
Een KC-135FR Stratotanker is een viermotorig vliegtuig en zoals de naam al doet vermoeden, het betreft een tankvliegtuig.
Op een Frans forum werd de mogelijkheid genoemd dat het toestel ondersteuning geeft bij de verbindingen.
Op zich een plausibele verklaring.
De verbindingen zullen ongetwijfeld problemen geven door het soort terrein op de plaats van het ongeval.
Een vliegtuig als de KC-135 heeft uiteraard de capaciteit om lang in de lucht te blijven om ondersteuning te bieden.
-
Een C-135 lijkt mij niet bij uitstek geschikt voor een observatierol. Maar in dat stadium zal men er voor gekozen hebben om het eerst beschikbare die kant op te dirigeren. Kwestie van roeien met wat je hebt.
Die vliegt er eerder rond voor de communicatie, organisatie en coordinatie. Op TV beelden zie je veel helicopters van de Armee de L'air daar aan de grond staan en zullen er dan observerend ook wel rondvliegen.
-
Allereerst, de afbeelding op Flightradar24 van KC-135FR Stratotanker komt niet helemaal overeen met de realiteit.
Een KC-135FR Stratotanker is een viermotorig vliegtuig en zoals de naam al doet vermoeden, het betreft een tankvliegtuig.
Op een Frans forum werd de mogelijkheid genoemd dat het toestel ondersteuning geeft bij de verbindingen.
Op zich een plausibele verklaring.
De verbindingen zullen ongetwijfeld problemen geven door het soort terrein op de plaats van het ongeval.
Een vliegtuig als de KC-135 heeft uiteraard de capaciteit om lang in de lucht te blijven om ondersteuning te bieden.
Kan een tanker hetzelfde als een AWACS?
-
Volgens generaal David Galtier en France Info zou er een overlevende zijn gezien op de rampplek.
-
En volgens een bericht op rtl zouden er geen overlevenden zijn. Tevens zou er niet meer kunnen worden gevlogen vanwege het verslechterende weer.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/liveblog-weer-rampgebied-wordt-slechter (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/liveblog-weer-rampgebied-wordt-slechter)
-
(https://pbs.twimg.com/media/CA3u7xCVAAAmmR_.jpg)
Bron: http://www.airlive.net/2015/03/breaking-crash-of-a320-in-south-of.html (http://www.airlive.net/2015/03/breaking-crash-of-a320-in-south-of.html)
-
Kan een tanker hetzelfde als een AWACS?
Nee, maar wellicht volstaat de KC-135 voor het onderhouden van de verbindingen.
-
Over nationaliteiten in het toestel heb ik de volgende landen horen noemen / voorbij zien komen via nieuwssites.
Duitsland
Spanje
Turkije
Nederland
België
bron: radio1, rtlnieuws en hln.be
-
Negatief, dat was een Boeing 777
Lees trouwens net een bericht bij Nu.nl dat de franse luchtvaartautoriteit heeft bevestigd aan het franse ANP dat er geen noodsignaal is afgegeven
foutje mijnerzijds. Het gecrashte air Asia toestel was van hetzelfde type.
-
foutje mijnerzijds. Het gecrashte air Asia toestel was van hetzelfde type.
Ja dat klopt, daar zijn ze nog naar het onderzoeken hoe deze neergestort zou kunnen zijn. Werd al vrij in het begin op NOS of RTL gezegd dat deze mogelijk hetzelfde probleem zouden hebben gehad, maar dat is nog in onderzoek. De Air Asia schijnt pas sinds kort gevonden te zijn
-
Hij ligt als een gesprongen autoruit in 100.001 stukjes verspreid over de grond, best apart...
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi62.tinypic.com%2Fnboi9v.jpg&hash=6f35ea675ba1aa0c03a8c58022199878)
-
Misschien cru om te zeggen, maar ik ben 'blij' dat het toestel niet is neergestort in bewoond gebied.
-
-
Hij ligt als een gesprongen autoruit in 100.001 stukjes verspreid over de grond, best apart...
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi62.tinypic.com%2Fnboi9v.jpg&hash=6f35ea675ba1aa0c03a8c58022199878)
Signature van een horizontale impact op een verticaal oppervlak.
In gewoon nederlands: frontaal tegen de bergwand geklapt.
-
en meer foto's:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3009151/headlines-news-Germanwings-plane-crash-french-alps-crash-Airbus-A320-Barcelonnette-Barcelona-Dusseldorf-francois-hollande-Lufthansa-4U9525.html (http://www.dailymail.co.uk/news/article-3009151/headlines-news-Germanwings-plane-crash-french-alps-crash-Airbus-A320-Barcelonnette-Barcelona-Dusseldorf-francois-hollande-Lufthansa-4U9525.html)
-
http://nos.nl/artikel/2026676-zwarte-doos-neergestorte-airbus-a320-gevonden.html (http://nos.nl/artikel/2026676-zwarte-doos-neergestorte-airbus-a320-gevonden.html)
-
Ongevallen en incidenten A320
- Op 28 december 2014 verdween AirAsia-vlucht 8501 45 minuten na de start uit Juanda International Airport.
- Op 29 maart 2013 kwam een Airbus A320-214 van Air Méditerranée door onbekende oorzaak naast de landingsbaan terecht van de Luchthaven Lyon-Saint Exupéry. De vlucht ML7817 was afkomstig uit Agadir (Al Massira Airport). Alle 181 inzittenden en de 7 bemanningsleden van het vliegtuig bleven ongedeerd.
- Op 15 januari 2009 maakte de piloot van de Airbus A320-214, US Airways-vlucht 1549 een geslaagde noodlanding op de Hudsonrivier. Kort na vertrek vielen beiden motoren uit na een vogelaanvaring. Alle 155 inzittenden overleefden het ongeluk.
- Op 27 november 2008 stortte een A320-200 van Air New Zealand in de Middellandse Zee. Zeven personen, waaronder de twee piloten, kwamen om het leven. http://www.nzhistory.net.nz/page/air-nz-a320-crashes-france (http://www.nzhistory.net.nz/page/air-nz-a320-crashes-france)
- Op 17 juli 2007 schoot een Airbus A320 van TAM Linhas Aéreas door bij de landing op de luchthaven Congonhas in São Paulo. Alle 187 inzittenden kwamen om, net als twaalf mensen op de grond.[1]
- Op 3 mei 2006 stortte een Airbus A320 van Armavia neer in de Zwarte Zee bij Sochi. Alle 113 inzittenden komen om. Het ongeluk gebeurde tijdens slecht weer.
- Op 20 januari 1992 crashte vlucht 148, een Airbus A320-111 van Air Inter, in de Vogezen, tijdens de landingsnadering van luchthaven Straatsburg. Van de 96 personen aan boord overleefden er 9.
- Op 5 december 1989 botste tijdens de landing in de mist een Airbus A320-211 op het vliegveld van Rijsel in Noord-Frankrijk op de Mooney M20K van de Nederlandse ruimtevaarder Wubbo Ockels. Niemand raakte gewond.
- Op 26 juni 1988 verongelukte tijdens een demonstratievlucht een Airbus A320 nabij het vliegveld Mulhouse-Habsheim in de Elzas. Het toestel vloog laag en traag (voor een vliegshow) met goed weer over het vliegveld, om enkele ogenblikken later bomen te raken. Bij het ongeluk kwamen drie personen om het leven en raakten er 50 gewond.
Bronnen:
http://www.nzhistory.net.nz/page/air-nz-a320-crashes-france (http://www.nzhistory.net.nz/page/air-nz-a320-crashes-france)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320 (http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320)
Voor overige incidenten van de A320 zie ook de site van de NTSB.
http://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/Results.aspx?queryId=c92ba29c-3ee2-4a4b-8fd6-bc9a175a132d (http://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/Results.aspx?queryId=c92ba29c-3ee2-4a4b-8fd6-bc9a175a132d)
-
Om een beeld te krijgen of dit wat zegt graag ook zo'n overzichtje van boeings.
-
Ongevallen en incidenten A320
Dit is een beetje appels met peren vergelijken. Zo'n lijst kan je ook maken met een bepaald soort Boeing.
Je kan zo'n lijstje pas maken als je de oorzaak van deze ramp weet en dit dan gaat vergelijken met de andere ongevallen.
-
Om een beeld te krijgen of dit wat zegt graag ook zo'n overzichtje van boeings.
Wikipedia is je vriend! https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing_737 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Boeing_737)
-
Verschillende crews van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa in Düsseldorf, Stuttgart en Berlijn weigeren na de crash vandaag met de Airbus 320 in Frankrijk op te stijgen, zo melden Duitse media.
Spiegel online rapporteert dat piloten van Germanwings en Lufhansa in Stuttgart en Düsseldorf weigerden te vliegen. Verschillende vluchten moesten hierdoor worden gecancelled. Lufthansa heeft bevestigd dat verschillende crews “om persoonlijke redenen” niet wilden opstijgen.
http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/24/neergestorte-airbus-had-gisteren-problemen-lufthansa-personeel-weigert-werk/ (http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/24/neergestorte-airbus-had-gisteren-problemen-lufthansa-personeel-weigert-werk/)
-
Dit is een beetje appels met peren vergelijken. Zo'n lijst kan je ook maken met een bepaald soort Boeing.
Je kan zo'n lijstje pas maken als je de oorzaak van deze ramp weet en dit dan gaat vergelijken met de andere ongevallen.
Ik had deze lijst geplaatst om een beeld te geven van de geschiedenis van dit type toestel.
Als ik de oorzaak van de crash aan de hand van deskresearch zou kunnen vinden kan ik meteen solliciteren bij Mr. Pieter van Vollenhoven ;).
-
Die zit daar al een tijdje niet meer hoor.... ;)
-
-
-
Het lijkt me een vrijwel onmogelijke opgave om vanuit dat gebied slachtoffers/vliegtuigresten te bergen gezien de beelden van de rampplek die er nu zijn. Heeft Frankrijk genoeg hoogtereddingsteams om voldoende zoekploegen samen te stellen of zou er nog een verzoek om bijstand uit het buitenland komen? Vwb de heli's: heb al EC 135 en EC 145 zien staan op die geïmproviseerde landingsplaats maar kan de andere niet zo 123 identificeren. Wie?
-
Het lijkt me een vrijwel onmogelijke opgave om vanuit dat gebied slachtoffers/vliegtuigresten te bergen gezien de beelden van de rampplek die er nu zijn. Heeft Frankrijk genoeg hoogtereddingsteams om voldoende zoekploegen samen te stellen of zou er nog een verzoek om bijstand uit het buitenland komen? Vwb de heli's: heb al EC 135 en EC 145 zien staan op die geïmproviseerde landingsplaats maar kan de andere niet zo 123 identificeren. Wie?
Hoogtereddingsteams zullen er waarschijnlijk voldoende zijn gezien het feit dat een deel van de Alpen in Frankrijk liggen.
Binnen de brandweer in Frankrijk heeft men de GRIMP (Groupe de Reconnaissance et d'Intervention en Milieu Périlleux)
Helikopters van de Armée de l’Air > AS.332 "Super Puma" en AS.555 "Fennec".
-
Er zal voldoende capaciteit in Frankrijk zijn om op die hoogte de bergingsoperatie te doen. Er is een ruim potentieel aan civiele bergredders, speciale legereenheden in de vorm van de Chasseurs Alpins (alpenjagers - 1 van de plaatsen van waaruit zij opereren is Grenoble en dat ligt hier in de buurt) en Frankrijk beschikt over voldoende helikopters.
-
Nog een kleine aanvulling voor wat betreft de helikopters op basis van foto's in de media, van de Armée de Terre ook een SA.330 Puma ingezet.
-
Franse onderzoeksraad (BEA) publiceert op hun site drie foto's van de zwarte doos:
http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol.gwi18g/mediatheque.php (http://www.bea.aero/fr/enquetes/vol.gwi18g/mediatheque.php)
-
Er zal voldoende capaciteit in Frankrijk zijn om op die hoogte de bergingsoperatie te doen. Er is een ruim potentieel aan civiele bergredders, speciale legereenheden in de vorm van de Chasseurs Alpins (alpenjagers - 1 van de plaatsen van waaruit zij opereren is Grenoble en dat ligt hier in de buurt) en Frankrijk beschikt over voldoende helikopters.
Alles moet met heli's van en naar de rampplek worden verplaatst neem ik aan?
-
Bij het ontbreken van berijdbare wegen - ja.
-
http://nl.flightaware.com/live/flight/GWI9525/history/20150324/0835Z/LEBL/EDDL/tracklog (http://nl.flightaware.com/live/flight/GWI9525/history/20150324/0835Z/LEBL/EDDL/tracklog)
-
:'(
Zeer verontrustend nieuws.
Cockpit voice recorder is afgeluisterd. 1 van de piloten was voor de crash niet in de cockpit en een ander heeft geprobeerd de deur in te trappen.
Begint te lijken op een pilot suicide.
bron: 3fm nieuws.
-
'Piloot Germanwings buitengesloten uit cockpit'
Een van de twee piloten van het toestel van Germanwings dat dinsdag neerstortte in Frankrijk was tijdens de crash niet in de cockpit. Een onderzoeker vertelt aan The New York Times dat op de opnames van de cockpitgesprekken is te horen dat de piloot op de deur bonst.
"Die man klopt op de deur, maar er komt geen antwoord. Er komt helemaal geen antwoord meer", zegt de anonieme onderzoeker. Later is te horen dat de piloot probeert om de deur in te rammen.
De onderzoeker weet nog niet waarom de piloot de cockpit verliet. "Wat we wel zeker weten, is dat de andere piloot aan het eind van de vlucht alleen is en de deur niet openmaakt."
Gistermiddag meldde de Franse onderzoeksorganisatie voor de luchtvaartveiligheid BEA dat het gelukt was om een deel van de opnames te beluisteren. Over de inhoud werd niets bekendgemaakt.
Bij de ramp met de Airbus van Germanwings kwamen alle 150 inzittenden om het leven.
http://nos.nl/artikel/2026917-piloot-germanwings-buitengesloten-uit-cockpit.html (http://nos.nl/artikel/2026917-piloot-germanwings-buitengesloten-uit-cockpit.html)
-
http://www.nytimes.com/2015/03/26/world/europe/germanwings-airbus-crash.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=first-column-region®ion=top-news&WT.nav=top-news&_r=0 (http://www.nytimes.com/2015/03/26/world/europe/germanwings-airbus-crash.html?hp&action=click&pgtype=Homepage&module=first-column-region®ion=top-news&WT.nav=top-news&_r=0)
-
:'(
Zeer verontrustend nieuws.
Cockpit voice recorder is afgeluisterd. 1 van de piloten was voor de crash niet in de cockpit en een ander heeft geprobeerd de deur in te trappen.
Begint te lijken op een pilot suicide.
bron: 3fm nieuws.
Het kan zoveel meer zijn dan een "pilot suicide". Is er een oorzaak (gas, penetrante geur, voeding) waardoor één van de piloten niet goed is geworden en naar het toilet gaat, en is ondertussen de tweede piloot buiten bewustzijn geraakt van diezelfde oorzaak dan krijg je ook dergelijke taferelen, ook zonder communicatie richting air traffic control.
Hoe dan ook is dit erg schokkend, benieuwd wat er uit verder onderzoek komt.
-
:'(
Zeer verontrustend nieuws.
Cockpit voice recorder is afgeluisterd. 1 van de piloten was voor de crash niet in de cockpit en een ander heeft geprobeerd de deur in te trappen.
Begint te lijken op een pilot suicide.
bron: 3fm nieuws.
Zou de piloot dan niet veel steiler naar beneden zijn gegaan?
-
Zou de piloot dan niet veel steiler naar beneden zijn gegaan?
Niet perse. Ze zullen on getwijfeld op de auto pilot hebben gestaan. Als de piloot door een of andere reden zou vallen en de stuurknuppel kort maar stevig genoeg aan raakt, kan het zijn dat alleen de hoogte werking van autopilot werd uitgeschakeld. Zoiets is jaren gelden gebeurd met een russische Airbus waarvan de gezagvoerder zin kinderen in zijn stoel liet zitten en de zoon per ongeluk genoeg druk zette om het gedeelte van recht vliegen uit schakelde.
Even afwachten tot de andere zwarte doos boven water is zodat ze de boord gegevens kunnen uit lezen.
-
Niet perse. Ze zullen on getwijfeld op de auto pilot hebben gestaan. Als de piloot door een of andere reden zou vallen en de stuurknuppel kort maar stevig genoeg aan raakt, kan het zijn dat alleen de hoogte werking van autopilot werd uitgeschakeld. Zoiets is jaren gelden gebeurd met een russische Airbus waarvan de gezagvoerder zin kinderen in zijn stoel liet zitten en de zoon per ongeluk genoeg druk zette om het gedeelte van recht vliegen uit schakelde.
Even afwachten tot de andere zwarte doos boven water is zodat ze de boord gegevens kunnen uit lezen.
De andere zwarte doos was geloof ik al gevonden, maar de geheugenkaart was hier uit. Die is dus nog zoek, als je 'm ooit al (heel) vindt.
-
Niet perse. Ze zullen on getwijfeld op de auto pilot hebben gestaan. Als de piloot door een of andere reden zou vallen en de stuurknuppel kort maar stevig genoeg aan raakt, kan het zijn dat alleen de hoogte werking van autopilot werd uitgeschakeld. Zoiets is jaren gelden gebeurd met een russische Airbus waarvan de gezagvoerder zin kinderen in zijn stoel liet zitten en de zoon per ongeluk genoeg druk zette om het gedeelte van recht vliegen uit schakelde.
Even afwachten tot de andere zwarte doos boven water is zodat ze de boord gegevens kunnen uit lezen.
Of te wel een onwel wording is net zo plausibel als een zelfmoord.
-
Wat ik mij nu realiseer dat de veiligheidsmaatregelen tegen kapingen het dus onmogelijk maken om in een calamiteit de cockpit (weer) in te komen. Als 1 naar de wc gaat en de ander krijgt een hartaanval dan ben je dus de lul.
-
Wat ik mij nu realiseer dat de veiligheidsmaatregelen tegen kapingen het dus onmogelijk maken om in een calamiteit de cockpit (weer) in te komen. Als 1 naar de wc gaat en de ander krijgt een hartaanval dan ben je dus de lul.
Als dit daadwerkelijk het geval is dat een bemanningslid nooit meer de cabine in kan als de ander is uit geschakeld, gaat dit binnenkort wel veranderen. FAA houd er niet zo van als er ongelukken kunnen gebeuren die voorkomen hadden kunnen worden. Ze zullen wel iets moeten bedenken dat eventuele kapers en dergelijke er geen misbruik van kunnen maken.
-
Sinds de terreuraanslagen van 11 september staan Amerikaanse maatschappijen niet meer toe dat maar één piloot in de cockpit blijft. Als een van de twee van zijn plaats moet, bijvoorbeeld om het toilet te gebruiken, dan moet een lid van het cabinepersoneel zijn plaats innemen.
Bron: http://www.nu.nl/vliegramp-germanwings/4018757/een-piloot-germanwings-tijdens-crash-buitengesloten-cockpit.html (http://www.nu.nl/vliegramp-germanwings/4018757/een-piloot-germanwings-tijdens-crash-buitengesloten-cockpit.html)
-
Als dit daadwerkelijk het geval is dat een bemanningslid nooit meer de cabine in kan als de ander is uit geschakeld, gaat dit binnenkort wel veranderen. FAA houd er niet zo van als er ongelukken kunnen gebeuren die voorkomen hadden kunnen worden. Ze zullen wel iets moeten bedenken dat eventuele kapers en dergelijke er geen misbruik van kunnen maken.
Euh, ja.
Hoe wil je ervoor zorgen dat bemanning er altijd via een noodprocedure in kan, maar dat een kaper geen misbruik kan maken van die noodprocedure ?
Soms houdt het op: sommige zaken conflicteren met elkaar.
Peen
-
Ik vind het zeer voorbarig om op basis van één vermeende bron die via NYT binnenkomt te speculeren over de oorzaak. Geen alluhoedje modus, maar waarom is NYT geïnformeerd door de bron en niet één of ander Europese nieuws agency? Die liggen namelijk voor de deur.
Is de bron niet verkeerd geïnterpreteerd, immers is maar één medium die de bron weet te citeren. Ik denk dat voorzichtigheid geboden is.
-
Dit filpje toont de werking van de cockpit deur van de A320. Er is een noodprocedure om de cockpit in te komen in geval de piloten niet reageren.
-
Mooi filmpje, maar het is van 2002, in de tussentijd kan de procedure veranderd zijn... 98uiye
-
Wat ik mij nu realiseer dat de veiligheidsmaatregelen tegen kapingen het dus onmogelijk maken om in een calamiteit de cockpit (weer) in te komen. Als 1 naar de wc gaat en de ander krijgt een hartaanval dan ben je dus de lul.
Neen, de nog levende buitengesloten piloot kan dan de deur openen met een code. De piloot in de cockpit kan die procedure overrulen, maar moet dan uiteraard wel bij bewustzijn zijn.
-
Typisch voorbeeld van de wijze waarop eisen ten aanzien van safety en security niet altijd helemaal hetzelfde doel dienen.......
-
Dit filpje toont de werking van de cockpit deur van de A320. Er is een noodprocedure om de cockpit in te komen in geval de piloten niet reageren.
http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs (http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs)
Handig om een dergelijk filmpje én public op youtube te zetten.. ::)
-
Je hebt er niks aan als je de procedure kent hoor. Je moet de juiste code namelijk ook weten, en zelfs al weet je deze code dan nog hebben de piloten 30sec om de deur weer te locken voordat hij opent voor de noodprocedure.
-
BREAKING: NOS: Franse justitie zegt dat de piloot het toestel opzettelijk heeft laten crashen.
Copiloot liet ramptoestel bewust dalen
De copiloot van het Germanwings-toestel dat neerstortte in de Franse Alpen zat alleen in de cockpit tijdens de crash. Hij heeft het toestel doelbewust laten dalen, zegt het Franse Openbaar Ministerie bekendgemaakt. Hij weigerde moedwillig de deur van de cockpit te openen voor de gezagvoerder.
http://nos.nl/artikel/2026987-copiloot-liet-ramptoestel-bewust-dalen (http://nos.nl/artikel/2026987-copiloot-liet-ramptoestel-bewust-dalen)
-
Human factors!
-
Verslag Jeroen Wollaars (corrospondent van de NOS) op Twitter:
-
Justitie in Frankrijk tast in het duister over het waarom. "De man staat niet bekend als terrorist bij de inlichtendiensten."
-
Vreemde wending, DB je had dus toch gelijk
-
Dit filpje toont de werking van de cockpit deur van de A320. Er is een noodprocedure om de cockpit in te komen in geval de piloten niet reageren.
http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs (http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs)
Het laatste voorbeeld, emergency acces.. Dat is dus niet gelukt. Dat werkt dus niet als de switch in de cockpit op locked staat?
-
Ik zag op Twitter ook ergens voorbij komen dat dit niet direct zelfmoord betekend vanwege de redenatie dat je zelfmoord alleen pleegt en niet zoveel meeneemt je eigen dood in.
-
Typisch geval van:
- gepantserde cockpitdeur is een goede oplossing als de kaping vanuit het passagierscompartiment komt
- en weer niet als de kaping juist vanuit de cockpit komt.
Kortom: zo'n deur kan je helpen, maar het kan juist ook tegen je werken.
Maar zo'n deur heeft in ieder geval alleen nut als de piloten hem echt onvoorwaardelijk kunnen vergrendelen vanuit de cockpit. Elke procedure die je verzint om hem toch van buitenaf te kunnen openen, kan mogelijk ook door een kaper gebruikt worden om vanuit het passagiersdeel de cockpit in te komen - al dan niet onder dreiging van geweld tegen de mensen in het passagierscompartiment, bijvoorbeeld.
Peen
-
Ik zag op Twitter ook ergens voorbij komen dat dit niet direct zelfmoord betekend vanwege de redenatie dat je zelfmoord alleen pleegt en niet zoveel meeneemt je eigen dood in.
Volgens mij zijn er gevallen bekend dat dit wel kan gebeuren.
-
Het laatste voorbeeld, emergency acces.. Dat is dus niet gelukt. Dat werkt dus niet als de switch in de cockpit op locked staat?
Emergency access kan geblokkeerd worden door de piloten. Op het moment dat de 'emergency code' wordt ingetoetst van buiten de cabine gaat er een alarm af in de cockpit dat iemand probeert binnen te komen met die code. De piloten hebben dan 30 sec om te reageren op dit alarm, voordat de deur automatisch wordt ontgrendeld. Ze kunnen dan kiezen uit open/dicht of geen reactie.
In het geval van geen reactie door de piloten (bijv onwel geworden) gaat de deur automatisch open na die 30 sec.
In het geval van ongewenst binnendringen door een terrorist die de code weet, kiezen ze ervoor om de deur dicht te houden.
Als een piloot kwaad wil kan hij vanuit de cockpit de emergency access blokkeren inderdaad.
-
Ik zag op Twitter ook ergens voorbij komen dat dit niet direct zelfmoord betekend vanwege de redenatie dat je zelfmoord alleen pleegt en niet zoveel meeneemt je eigen dood in.
Dat slaat nergens op in principe. Zelfmoord kan goed gepland zijn, maar ook vanuit een impuls komen. In het geval dat iemand zelfmoord pleegt vanwege psychische redenen (Dus niet als zelfmoordaanslag) zal hij zich meestal amper tot niet meer bewust zijn van zijn omgeving. De drang die mensen hebben om altijd te overleven is heel groot. Als je die drang kwijt raakt moet je heel erg ver heen zijn (Psychoses ed.) Op zo'n moment kan een mens ook niet meer helder nadenken. Zeker de gedachte dat er nog 150 mensen om zullen komen zal op zo'n moment amper tot niet doordringen.
-
Ik zag op Twitter ook ergens voorbij komen dat dit niet direct zelfmoord betekend vanwege de redenatie dat je zelfmoord alleen pleegt en niet zoveel meeneemt je eigen dood in.
Dat zei het openbaar ministerie bij de persconferentie vandaag. Het heeft verder geen juridische betekenis volgens mij.
-
Wat een bizarre wending heeft dit verhaal gekregen....
-
Dat zei het openbaar ministerie bij de persconferentie vandaag. Het heeft verder geen juridische betekenis volgens mij.
Volgens mij juist wel, anders zou een openbare aanklager dit niet specifiek noemen.
Ik vermoed dat vooral bedoeld werd dat het strafrechtelijk onderzoek gewoon door gaat, terwijl bij het vaststellen van individuele zelfmoord dit normaal ophoudt omdat er geen vervolging mogelijk is. Denk daarbij aan het proberen vast te stellen van geestestoestand, aanloop naar het plegen van de daad, etc...
Zwart/wit gezegd: Voor de buitenwereld is de conclusie duidelijk, maar juridisch zal men pas zelfmoord vaststellen als andere strafrechtelijke motieven voldoende uitgesloten kunnen worden. Hierdoor kunnen de middelen die bij zo'n strafrechtelijk onderzoek horen ingezet blijven worden.
(Natuurlijk ligt een en ander aan de jurisdictie waaronder dit onderzoek valt, en de daarbij van toepassing zijnde wetgeving.)
-
Zwart/wit gezegd: Voor de buitenwereld is de conclusie duidelijk
Zo heel duidelijk is het niet. Even verondersteld dat het inderdaad door de piloot gebeurt is kan het nog 3 dingen zijn:
1 co-piloot wilde mogelijk iets met het vliegtuig doen maar wat hem door zijn "gebrekkige" ervaring niet lukte en had daardoor geen erg meer had op de buitenwereld.
2 co-piloot zat inderdaad in een psychische toestand dat hij zich van zijn leven wilde beroven en heeft daardoor geen erg meer op de buitenwereld
3 co-piloot heeft willens en wetens gehandeld waardoor het als moord kan worden geclassificeerd.
Dat laatste is vermoedelijk de reden dat men in Frankrijk het nog geen echte zelfmoord willen noemen
-
Zo heel duidelijk is het niet. Even verondersteld dat het inderdaad door de piloot gebeurt is kan het nog 3 dingen zijn:
1 co-piloot wilde mogelijk iets met het vliegtuig doen maar wat hem door zijn "gebrekkige" ervaring niet lukte en had daardoor geen erg meer had op de buitenwereld.
2 co-piloot zat inderdaad in een psychische toestand dat hij zich van zijn leven wilde beroven en heeft daardoor geen erg meer op de buitenwereld
3 co-piloot heeft willens en wetens gehandeld waardoor het als moord kan worden geclassificeerd.
Dat laatste is vermoedelijk de reden dat men in Frankrijk het nog geen echte zelfmoord willen noemen
nr 4 een psychische aandoening hebben hem doen geloven dat er kapers aan de deur stonden in combi met 1
-
Misschien wordt het tijd dat vliegtuigen ook uitgerust worden met camera's zoals je dit nu in bijna elke bus en veel treinen al ziet. Dat maakt misschien een hoop meer duidelijk in de toekomst dan alleen geluiden van de bandrecorder.
-
1 co-piloot wilde mogelijk iets met het vliegtuig doen maar wat hem door zijn "gebrekkige" ervaring niet lukte en had daardoor geen erg meer had op de buitenwereld.
De Co Piloot moet instaat zijn in geval van nood, bijvoorbeeld wanneer de captain onwel is geworden, zelfstandig het vliegtuig te besturen/landen.
In de praktijk voert de co-piloot ook zo nu en dan zelfstandig take-off's en landingen uit.
-
De Co Piloot moet instaat zijn in geval van nood, bijvoorbeeld wanneer de captain onwel is geworden, zelfstandig het vliegtuig te besturen/landen.
In de praktijk voert de co-piloot ook zo nu en dan zelfstandig take-off's en landingen uit.
Dat klopt en deze co had ook wel wat vlieguren op zijn naam staan (ruim 600), maar dat wil nog niet zeggen dat hij voor alles is voorbereid. Zelfs een piloot met duizenden vlieguren kunnen verrast worden door een vliegtuig en zijn systemen.
-
Misschien wordt het tijd dat vliegtuigen ook uitgerust worden met camera's zoals je dit nu in bijna elke bus en veel treinen al ziet. Dat maakt misschien een hoop meer duidelijk in de toekomst dan alleen geluiden van de bandrecorder.
En systemen waarmee ze overal ter wereld gevolgd kunnen worden (denk: MH370). En met recorders die een harde schijf in een constructie op het dak hebben liggen, die moet blijven drijven als het ding te water gaat. En met flight recorders die jarenlang een trackersignaal blijven uitzenden.
Waarmee ik maar wil zeggen: er kan veel mis gaan met vliegtuigen. En dan kan je achteraf vast wel iets bedenken waarmee je dan wat terug kan kijken. Maar je kan je ook weer een andere situatie voorstellen waar je dan weer iets anders voor nodig hebt.
In de luchtvaart moet alles een wereldwijde standaard zijn; het is beslist geen kwestie van 'cameratje ophangen en wat draadjes trekken'. Het betekent ook dat de beelden (van meerdere camera's) weer moeten worden opgeslagen op een recorder die weer in een beschermend omhulsel (zwarte doos) moet komen, zodat die tegen brand, impact en onderdompeling in water bestand is.
Peen
-
Zowel de captain als de co piloot hebben al de nodige uren in een simulator gemaakt en moeten zijn geslaagd voordat ze zelfs maar met een echt toestel omhoog mogen. En je krijgt dan ook de meest rare dingen in de simulator voorgeschoteld.
En de meeste moderne verkeersvliegtuigen kunnen stijgen en landen laten uitvoeren door de computer. Handmatig landen word hoofdzakelijk nog gedaan om ervaring op te doen.
Nadeel van moderne toestellen en met name die van Airbus is dat er heel veel elektronica inzit. Airbus is alles zelfs op een beeldscherm. Dus geen 'ouderwetse' klokken meer waar je iets op kunt zien. Maar zelfs als alle elektronica uitvalt hebben ze nog een ouderwetse back up, al is dat alleen het meest noodzakelijke zoals kompas en dergelijke.
-
Verslag Jeroen Wollaars (corrospondent van de NOS) op Twitter:
Ademde hij nu normaal of niet voor de crash? En als hij daadwerkelijk zwaar ademde, hoe kan je dan zomaar uitsluiten dat hij niet onwel is geworden? >:(
-
Dit filpje toont de werking van de cockpit deur van de A320. Er is een noodprocedure om de cockpit in te komen in geval de piloten niet reageren.
http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs (http://www.youtube.com/watch?v=ixEHV7c3VXs)
In dit soort situaties is veelal ook de procedure bij veel vliegmaatschappijen om wanneer 1 van de 2 de cockpit verlaat de purser plaatsneemt in de cockpit tot er weer 2 (co-) piloten aanwezig zijn.
-
Ademde hij nu normaal of niet voor de crash? En als hij daadwerkelijk zwaar ademde, hoe kan je dan zomaar uitsluiten dat hij niet onwel is geworden? >:(
Ik denk dat je er helemaal niets mee kan aantonen of uitsluiten, behalve dan dat hij in ieder geval geleefd heeft. Zelfs als hij zwaar zou ademen bewijst dat niets, het kan zowel op iets medisch duiden als op een verhoogd adrenaline-peil wat je ongetwijfeld zou verwachten als iemand weet dat hij op minuten of seconden is van zijn al dan niet zelfgekozen dood...
-
Hij was neem ik aan niet buiten bewustzijn want dan kun je de deur met de noodprocedure openen. Je moet wil je iemand buitensluiten bewust de noodprocedure van het openen actief blokkeren.
-
Ik neem aan dat op de opnames van de CVR veel meer te horen is geweest, waardoor de franse justitie de conclusie heeft getrokken dat de co-piloot actief betrokken is bij deze ramp.
Daar ook het intoetsen van de noodcode een alarm in de cockpit schijnt te veroorzaken zodat bij eventueel misbruik de deur gesloten kan blijven door ingrijpen van bemanning.
-
Hij was neem ik aan niet buiten bewustzijn want dan kun je de deur met de noodprocedure openen. Je moet wil je iemand buitensluiten bewust de noodprocedure van het openen actief blokkeren.
Of er was iets stuk... Ik dacht ook nog aan een veranderde code die vergeten was maar dat moet in de cockpit denk ik wel te horen zijn. Het zou wel goed zijn als de voice data ook ondersteund zou worden door de andere recorder.
-
Copiloot verongelukt toestel Germanwings verzweeg ziekte
De Copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings was ten tijde van de crash ziek, maar verzweeg dat voor zijn werkgever.
Dat blijkt volgens het Duitse Openbaar Ministerie uit verscheurde doktersverklaringen die onderzoekers bij de piloot thuis hebben gevonden. Er is ook een ziektebriefje aangetroffen voor de dag van de crash.
Met welke ziekte de man kampte, is vooralsnog niet duidelijk. Onderzoekers gaan ervan uit dat ''hij de ziekte voor zijn werkgever en zijn collega's verzweeg''.
Een afscheidsbrief of andere documenten die wijzen in de richting van een bekentenis hebben de onderzoekers vooralsnog niet gevonden. Ook zijn er geen aanwijzingen gevonden dat de copiloot uit politieke of religieuze motieven handelde.
http://www.nu.nl/vliegramp-germanwings/4019880/copiloot-verongelukt-toestel-germanwings-verzweeg-ziekte.html (http://www.nu.nl/vliegramp-germanwings/4019880/copiloot-verongelukt-toestel-germanwings-verzweeg-ziekte.html)
-
Oké even vanuit een andere hoek kijkend, want overal lees je dat de co-piloot moedwillig het vliegtuig heeft laten crashen.
Wat voor mij ook nog een mogelijkheid zou zijn:
De piloot is naar de wc gegaan, tijdens het vliegen is de co onwel geworden (hij was schijnbaar ziek, dus dat kan) en blijft natuurlijk wel ademen. Doordat hij onwel wordt zakt hij tegen de stuurknuppel aan, niet te ver want hij zit in de riem.
Enige tijd handmatig tegen de knuppel aandrukken zorgt ervoor dat de automatische piloot automatisch uitschakelt; doordat hij in de riem hangt is een geleidelijke daling m.i. niet ondenkbaar.
-
Echter moet hij dan zijn hand ook op de schakelaar schuin achter hem hebben die voorkomt dat de cockpitdeur met een noodprocedure geopend kan worden.
Ik ga er vanuit dat het OM meer weet dan ze direct vertelt. Hiermee blunderen zou een ongelofelijke storm van kritiek doen oplaaien.
-
Wat voor mij ook nog een mogelijkheid zou zijn:
Volgens mij is inmiddels al aangetoond dat dit niet waarschijnlijk is. De piloot heeft volgens bronnen gepoogd de cockpit binnen te komen, maar dit kan door de co-piloot overruled worden. Dat kan alleen als hij bij kennis is.
En zo zijn er wel meer factoren die inmiddels al bekend zijn.
-
Volgens mij is inmiddels al aangetoond dat dit niet waarschijnlijk is. De piloot heeft volgens bronnen gepoogd de cockpit binnen te komen, maar dit kan door de co-piloot overruled worden. Dat kan alleen als hij bij kennis is.
En zo zijn er wel meer factoren die inmiddels al bekend zijn.
Is ook aangetoond dat de piloot via de noodprocedure de cockpit in wou komen? Dus niet alleen via het bonzen op de deur? Kan het zijn dat de piloot een bepaalde handeling (de code) van de noodprocedure is vergeten?
-
Dat heb ik nergens gelezen. Het systeem waar ik eerder over vertelde (waar het filmpje ook in dit topic staat) is in Europa niet verplicht.
Dat de deuren zijn verstevigd is inmiddels wel duidelijk, maar of het uitgebreide toegangssysteem ook is ingebouwd én bewust door de co-piloot is overruled heb ik nog nergens bevestigd gezien. Net zo min of de gezagvoerder het geprobeerd heeft via het systeem of alleen bij bonzen heeft gehouden.
Als dat wel zo is, kan mijn theorie inderdaad niet (of is dan heel onwaarschijnlijk).
-
Enige tijd handmatig tegen de knuppel aandrukken zorgt ervoor dat de automatische piloot automatisch uitschakelt; doordat hij in de riem hangt is een geleidelijke daling m.i. niet ondenkbaar.
Volgens mij zo dat als de automatische piloot wordt uitgezet er een alarm te horen is, dus ook op de voicerecorder. Dit hebben ze ooit gedaan omdat een piloot zijn zoon in de cockpit liet zitten die per ongeluk tegen de stuurknuppel aanstootte waardoor de AP uit ging, met alle gevolgen van dien. Mocht dit dus het geval zijn geweest zouden de onderzoekers naast zware ademhaling ook een alarm van de AP horen.
-
Doordat hij onwel wordt zakt hij tegen de stuurknuppel aan, niet te ver want hij zit in de riem.
Enige tijd handmatig tegen de knuppel aandrukken zorgt ervoor dat de automatische piloot automatisch uitschakelt; doordat hij in de riem hangt is een geleidelijke daling m.i. niet ondenkbaar.
Ligt niet meteen voor de hand. Flightradar24 heeft de door haar ontvangen ADS-B data van de vlucht nader bekeken. Daaruit bleek dat tussen 10:30:52 uur en 10:30:55 uur de hoogte die de automatische piloot moest aanhouden handmatig is gewijzigd van 38.000 voet in 100 voet en dat het vliegtuig 9 seconden later begon met dalen.
-
Volgens mij zo dat als de automatische piloot wordt uitgezet er een alarm te horen is, dus ook op de voicerecorder. Dit hebben ze ooit gedaan omdat een piloot zijn zoon in de cockpit liet zitten die per ongeluk tegen de stuurknuppel aanstootte waardoor de AP uit ging, met alle gevolgen van dien. Mocht dit dus het geval zijn geweest zouden de onderzoekers naast zware ademhaling ook een alarm van de AP horen.
Het alarm van de AP die uitschakelt is altijd te horen (soort korte sirene), of hij automatisch uitschakelt of handmatig wordt uitgezet is daarbij niet relevant want het geluid is exact hetzelfde. Dat de AP is uitgeschakelt is een feit, de vraag is alleen of dit bewust is gedaan of door een onwelwording. Nogmaals: als je de knuppel enige tijd 'bedient' schakelt het systeem vanzelf uit.
Alleen op de flight data recorder is wellicht te zien of het een override was, of handmatig uitgezet. Maar die is nog niet gevonden.
Ligt niet meteen voor de hand. Flightradar24 heeft de door haar ontvangen ADS-B data van de vlucht nader bekeken. Daaruit bleek dat tussen 10:30:52 uur en 10:30:55 uur de hoogte die de automatische piloot moest aanhouden handmatig is gewijzigd van 38.000 voet in 100 voet en dat het vliegtuig 9 seconden later begon met dalen.
Als dat zo is, ligt het inderdaad niet voor de hand. Dan is er moedwillig dmv de autopiloot gedaald, iets wat handmatig moet gebeuren.
Ik vraag me alleen af of Flightradar24 kan zien wat de piloot in de AP instelt, dat lijkt me haast niet. Ze kunnen m.i. alleen de actuele hoogte/(daal)snelheid zien. Ben benieuwd of dit bevestigd wordt, dan is mijn theorie ontkracht. ;)
Ik probeer trouwens alleen een ander beeld te schetsen dan het sensatie beeld van de media. Niet om de piloot te verdedigen, maar om eens buiten de lijntjes te denken.
-
Ik probeer trouwens alleen een ander beeld te schetsen dan het sensatie beeld van de media. Niet om de piloot te verdedigen, maar om eens buiten de lijntjes te denken.
Volgens mij valt het sensatiebeeld van de media best mee. De meeste media berichten worden geschreven op basis van persconferenties van de onderzoekers. Maar goed, als ik inmiddels hoor wat de geschiedenis is van de betrokken piloot... Dan vind ik het niet heel vreemd dat de media daar op duikt.
-
Ik zou ook graag de conclusies van nu bevestigd willen zien op de datarecorder. Alleen al om zeker te weten dat dit niet toch door een ongeval is gebeurd. Moedwillig kun je weinig tegen doen, ongelukken vaak wel.
-
Ik vraag me alleen af of Flightradar24 kan zien wat de piloot in de AP instelt, dat lijkt me haast niet. Ze kunnen m.i. alleen de actuele hoogte/(daal)snelheid zien. Ben benieuwd of dit bevestigd wordt, dan is mijn theorie ontkracht. ;)
Ik kan je alleen maar verwijzen naar http://forum.flightradar24.com/threads/8650-We-have-analysed-the-raw-data-from-the-transponder-of-4U9525-and-found-some-more-dat (http://forum.flightradar24.com/threads/8650-We-have-analysed-the-raw-data-from-the-transponder-of-4U9525-and-found-some-more-dat)
De raw data omvat wat meer dan normaal in beeld verschijnt op www.flightradar24.com (http://www.flightradar24.com).
-
Volgens mij valt het sensatiebeeld van de media best mee. De meeste media berichten worden geschreven op basis van persconferenties van de onderzoekers. Maar goed, als ik inmiddels hoor wat de geschiedenis is van de betrokken piloot... Dan vind ik het niet heel vreemd dat de media daar op duikt.
Met zn allen op de luchthaven staan om huilende nabestaanden te filmen, als eerste op de rampplek willen zijn, krantenkoppen waarin de oorzaak van de crash al helemaal duidelijk is enz. vind ik inderdaad behoorlijk sensatiebelust.
Er zijn aanwijzingen dat hij ziek was, de kans is groot dat het toestel moedwillig is neergehaald... maar het blijft toch echt wachten tot het eindrapport voordat we definitief duidelijkheid hebben.
Ik probeer wat breder te kijken welke opties er nog meer zijn, hoe klein dan ook.
@Voske, thanks! Ik zie dat ook op dat forum de discussie gaande is over de mogelijkheid om de AP op afstand uit te lezen door derden. In ieder geval interessant leesvoer.
-
Honderden stoffelijke resten geborgen bij rampllem in Franse Alpen
Op de plek in de Franse Alpen waar het vliegtuig van Germanwings dinsdag neerstortte, zijn "400 tot 600 menselijke resten" geborgen. Dat meldt de Franse politie vrijdag volgens persbureau AP. Er zijn geen intacte lichamen aangetroffen.
Bij de vliegramp kwamen in totaal 150 mensen, onder wie een 20-jarige Nederlandse vrouw, om het leven.
Fraai bericht als nabestaanden dit lezen.. :-\
-
Ik vind het nog steeds vreemd dat er al zo snel een "voorlopige" conclusie word getrokken terwijl er feitelijk nog maar weinig bekend is. Ten minste wat er publiekelijk bekend is gemaakt, ik weet niet wat de betreffende diensten meer weten. Dat men nu zo duikt op een mogelijke ziekte zie ik ook als sensatie zoeken omdat ook daar niks officieel bekend is en ook met een bepaalde ziekte kan er op een normale manier gewerkt worden.
Even voor Silque, het idee is goed maar wel lastiger dan voorgelegd door jou. Alle huidige airbus vliegtuigen zijn fly-by-wire waardoor ze met een simpele joystick aan de zijkant (aan de raamzijde) bedient worden. Het bekende stuur zoals iedereen die kent hebben deze airbus vliegtuigen dan ook niet meer.
-
Ik zou ook graag de conclusies van nu bevestigd willen zien op de datarecorder. Alleen al om zeker te weten dat dit niet toch door een ongeval is gebeurd. Moedwillig kun je weinig tegen doen, ongelukken vaak wel.
Wat ik niet begrijp is, als hij idd depri was en ziek, opgenomen is in psychiatrie e.d, hoe hij dan verder kon vliegen? Je zou zo iemand toch ongeschikt moeten verklaren voor dat werk. Hij hield het verborgen, maar men wist het toch reeds eerder. ::)
-
@motormuis, klopt! Maar door de positie van deze kleine joysticks aan de zijkant zou het goed kunnen dat je daar (bijv. met de elleboog) tegenaan leunt als je onwel wordt. Dit kan de AP triggeren om uit te schakelen.
@piet60 dat bedoel ik dus een beetje met sensatieberichten, die elkaar ook nog eens tegen lijken te spreken. Laten we maar eens afwachten tot e.e.a. wordt uitgezocht en bevestigd.
-
@motormuis, klopt! Maar door de positie van deze kleine joysticks aan de zijkant zou het goed kunnen dat je daar (bijv. met de elleboog) tegenaan leunt als je onwel wordt. Dit kan de AP triggeren om uit te schakelen.
Dat is inderdaad mogelijk maar (even advocaat van de duivel) op het moment van de vlucht is het niet gebruikelijk om met enig lichaamsdeel in de buurt van de joystick te zijn.
Punt blijft dat ik de huidige uitleg (vanuit de fransen) nog steeds vreemd vind en moeilijk te geloven. Is met mogelijk, natuurlijk er is een boel mogelijk daar zijn genoeg voorbeelden van. Echter vind ik het zeer lastig om de media te geloven voordat de daadwerkelijk enige instantie die er wat over kan zeggen (dat is dus het franse onderzoeks bureau BEA) hun voorlopige rapport hebben gemaakt.
-
Gros van de info wat nu in de media komt is n.a.v. persco's geschreven. Hoe officieel wil je het nog hebben?
-
Gros van de info wat nu in de media komt is n.a.v. persco's geschreven. Hoe officieel wil je het nog hebben?
Ik bedoel over de "psychologische" ziekte die de piloot zou hebben en dat dit de echte oorzaak zou zijn. Er is nu alleen nog een voice recorder en er zijn "briefjes van de dokter" gevonden. De eerste is nog geen reden om een definitieve oorzaak te geven (al geeft deze wel mogelijke richting, al is iemand pas schuldig als daar ook daadwerkelijk bewezen feiten voor zijn), de tweede zegt niet over zijn mogelijke ziekte. Dit zegt alleen dat het een persoon was die niet ziek thuis wilde zitten. Denk dat er genoeg mensen zijn (ook hier dit forum) die liever gaan werken dan dat ze ziek thuis zitten.
Dus al met al word iemand nu al veroordeeld door de media voordat het onderzoek daadwerkelijk is afgerond. Ik wil hierbij niet zeggen dat het niet gebeurd is zoals de media nu zegt dat het gebeurt is, maar ik vind dat er nu al te snel een oordeel is geveld door de media. Al dan niet gevoed door enkele personen in het franse justitieel onderzoek.
-
'Lubitz wilde herinnerd worden met groots gebaar'
Copiloot Andreas Lubitz liep rond met het idee om een ,,spectaculaire gebaar te maken waardoor iedereen zich zou herinneren wie hij was". Dat heeft de ex-vriendin van Lubitz gezegd tegen de Duitse krant Bild.
De 26-jarige stewardess Maria, die in het echt een andere naam heeft, omschrijft haar ex als ''gekweld" en een man die goed kon verbergen wat er werkelijk met hem aan de hand was. Volgens zijn ex werd Lubitz geregeld 's nachts wakker en schreeuwde hij: ''We gaan eraan".
Opzet
Vrijdag werd bekend dat er psychisch veel mis was met de copiloot die dinsdag vermoedelijk met opzet een vliegtuig van Germanwings liet neerstorten. Hij nam 149 mensen met hem mee de dood in. Uit een verscheurde doktersverklaring die bij huiszoeking door justitie bij de piloot thuis is gevonden, blijkt dat hij voor zijn werkgever had verzwegen dat hij ziek was en dat hij onder medische behandeling stond.
Vliegclub
De Franse krant Le Parisien meldde vrijdag ook al dat de keuze voor de Franse Alpen als crashlocatie niet toevallig hoeft te zijn. De Duitse vlieger zou ''geobserdeerd'' zijn door het gebied en het op zijn duimpje kennen. Zijn vliegclub zou regelmatig uitstapjes maken naar het gebied Alpes-de-Haute-Provence, waar het vliegtuig neerstortte.
Lubitz ging ''zeker één of twee keer mee'', aldus Ernst Müller van de vliegclub LSC Westerwald. Dieter Wagner, eveneens lid van de vereniging vulde aan: ''Andreas vloog tijdens één van die reizen met mijn nichtje, die goed met hem bevriend was. Hij was gepassioneerd door de Alpen en zelfs geobserdeerd. Ik ben er zeker van dat hij het gebied waar hij het toestel liet crashen kende.''
http://www.nu.nl/buitenland/4020324/lubitz-wilde-herinnerd-worden-met-groots-gebaar.html (http://www.nu.nl/buitenland/4020324/lubitz-wilde-herinnerd-worden-met-groots-gebaar.html)
-
Een 38-jarige kok uit Bern is na de vliegtuigcrash in Frankrijk plotseling ongewild wereldnieuws geworden. Verschillende media plaatsten zijn foto bij berichten over co-piloot Andreas Lubitz, die de Airbus mogelijk opzettelijk liet verongelukken. Maar behalve dat hij dezelfde naam heeft als de co-piloot, heeft hij niks met het incident te maken.
Het was zijn Italiaanse vriendin Valeria Cellitti die opmerkte dat haar vriend in verband werd gebracht met de rampvlucht. Op Italiaanse websites, zoals die van La Repubblica en Il Messaggero, prijkten foto's van haar vriend en van het tweetal samen bij verhalen over de co-piloot. De foto's kwamen van hun Facebook-pagina's. Na een paar uur waren ze weer verwijderd.
Door deze fout kregen de Italianen allerlei informatie over de relatie tussen Valeria en Andreas
In alle snelheid maken diverse journalistenook een behoorlijke fout. Het zal je overkomen dat je door een persoonsverwisseling ineens het gezicht bent van een tragedie.
-
In de gecrashte Airbus van Germanwings was al eerder paniek onder de passagiers uitgebroken dan het Franse OM eerder deze week heeft gezegd.
Dat meldt de Duitse krant Bild am Sonntag, die transcripties heeft ingezien van de cockpit-voicerecorder. Daarop staan alle gesprekken tussen de piloten. Er is volgens de krant anderhalf uur aan bruikbaar materiaal van zowel de heen- als de terugweg.
Volgens de krant blijkt dat de passagiers acht minuten voor de crash merkten dat er iets mis was en in paniek begonnen te schreeuwen. Het Franse Openbaar Ministerie zei eerder dat pas kort voor de crash geschreeuw te horen was.
Het hele verhaal achter de bron.
-
Andreas Lubitz, de co-piloot die het Germanwings-toestel met alle 150 inzittenden volgens onderzoekers doelbewust liet crashen was ook onder behandeling voor oogproblemen. De klachten waren mogelijk zo ernstig, dat zijn toekomst als piloot op het spel stond.'
http://nos.nl/artikel/2027420-gekwelde-co-piloot-had-ook-oogproblemen.html (http://nos.nl/artikel/2027420-gekwelde-co-piloot-had-ook-oogproblemen.html)
-
Wat ik wel weer vreemd vind is dat de gezagvoerder schijnbaar op de heenvlucht ook naar het toilet was gegaan, waarop de CO alleen was. Bij terugkomst heeft hij wel de deur geopend..... waarom dan niet crashen?
-
Wat ik wel weer vreemd vind is dat de gezagvoerder schijnbaar op de heenvlucht ook naar het toilet was gegaan, waarop de CO alleen was. Bij terugkomst heeft hij wel de deur geopend..... waarom dan niet crashen?
Bij mensen met dit soort psychische problemen... Daar valt geen pijl op te trekken.
-
Zeker, maar het is voor mij weer een puntje om ook andere gebeurtenissen niet volledig uit te sluiten.
-
Wat ik wel weer vreemd vind is dat de gezagvoerder schijnbaar op de heenvlucht ook naar het toilet was gegaan, waarop de CO alleen was. Bij terugkomst heeft hij wel de deur geopend..... waarom dan niet crashen?
Iemand die bij zijn zelfmoord 149 andere mensen meeneemt die denkt niet meer helder, niet zoals mij en hopelijk ook niet zoals jou.
-
Zeker, maar het is voor mij weer een puntje om ook andere gebeurtenissen niet volledig uit te sluiten.
Dat hoeft er niks mee te maken te hebben. Alles gaat en draait om wat er in je hoofd omgaat. Dingen gebeuren vaak uit een impuls. Er kunnen 1001 redenen zijn waarom de co nu ineens besloot om het te doen. Wat is er bij de tussenlanding gebeurd? Heeft hij contact gehad met familie of vrienden? Of is er niks gebeurd en vloog hij terug toen hij (in een psychose) ineens bedacht dat hij dood moest?
Bij veel mensen gebeurd het tweede. Mensen die suicidaal zijn doen er langer over voordat ze zelfmoord plegen. Daarvoor zit een periode waarin alles door je hoofd schiet. Als een suicidaal persoon een mes ziet, bedenkt hij dat hij zich dood kan steken, Als hij een flat ziet bedenkt hij om te springen etc. etc. Wanneer er geen hulp komt en de gedachtes vaak genoeg voorbij zijn gekomen komt de bekende druppel, en dan ineens..... :(
-
Geen enkele massa moordenaar denkt normaal lijkt me. Dat deze hierbij ook zichzelf dood is het ineens een psychiatrische patiënt?
-
Geen enkele massa moordenaar denkt normaal lijkt me. Dat deze hierbij ook zichzelf dood is het ineens een psychiatrische patiënt?
Op basis van de informatie die er nu ligt, is er een ziektebeeld wat mogelijk de reden is geweest om het vliegtuig te laten crashen. Daarmee praat men niets goed, maar kijkt men wel naar de oorzaak waarom iemand iets doet, en daar plak je dan inderdaad zo'n stempel op.
-
Geen enkele massa moordenaar denkt normaal lijkt me. Dat deze hierbij ook zichzelf dood is het ineens een psychiatrische patiënt?
Het lijkt geen zelfmoordaanslag te zijn. In dat geval is er zeer waarschijnlijk sprake van iemand die psychiatrisch niet op orde was. Ik weet niet wat de andere redenen kunnen zijn om zoiets te doen?
-
Tweede zwarte doos Germanwings gevonden
De tweede zwarte doos van het verongelukte Germanwings-toestel is gevonden, meldt justitie in Frankrijk. De flightdatarecorder registreert gegevens als temperatuur, hoogte en snelheid.
De eerste zwarte doos, die de voicerecorder met cockpitgesprekken bevat, werd kort na de ramp gevonden. Hoewel de doos zwaar beschadigd is, lukte het de onderzoekers wel om informatie uit de voicerecorder te krijgen.
Het vliegtuig, van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germanwings, stortte ruim een week geleden neer in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven.
bron: http://nos.nl/artikel/2028236-tweede-zwarte-doos-germanwings-gevonden.html (http://nos.nl/artikel/2028236-tweede-zwarte-doos-germanwings-gevonden.html)
-
(Link naar de tweet (https://twitter.com/JeroenAkkermans/status/583670382072356864))
Op de website van RTL nieuws staat ook een bericht erover:
"Copiloot Germanwings googelde manieren om zelfmoord te plegen (http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/copiloot-germanwings-googelde-manieren-om-zelfmoord-te-plegen)"
-
Het onwel scenario wordt nu toch wel heel onwaarschijnlijk:
Franse onderzoekers zeggen dat de piloot tijdens de daling de snelheid van het vliegtuig herhaaldelijk heeft opgevoerd. Hij zou de automatische piloot hebben ingeschakeld om het vliegtuig te laten dalen naar 100 voet, een hoogte van enkele tientallen meters. Daarna paste hij de automatische piloot aan om meer snelheid te maken.
Dat doe je natuurlijk niet als je onwel raakt.
-
Klopt, nu er steeds meer bewijs komt wordt het onwel worden een stuk onwaarschijnlijker!