Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Veiligheidsregio / Crisisbeheersing => Topic gestart door: Bernt op 7 februari 2015, 02:06:36

Titel: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 7 februari 2015, 02:06:36
Ziet er niet slecht uit..

https://www.youtube.com/watch?v=q_GBx9V0cLg (https://www.youtube.com/watch?v=q_GBx9V0cLg)
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: brw arie op 7 februari 2015, 15:28:29
Prima plan!
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Peter71 op 7 februari 2015, 15:44:53
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 7 februari 2015, 16:04:50
Het MSP van een aantal maanden geleden.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fv8BMNOP.png&hash=55de45314ee228e3d3fd34c667b3044c)
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Red Cross Medic op 7 februari 2015, 16:17:49
Tja bezuinigen?
Ik zie enkel een forse toeneming in het eerste gedeelde van dit plan.
Men schaft een extra aantal voertuigen aan...Ts ligths? waarom dan niet gewoon de huidige ts'en laten staan en hier met 4 man op gaan rijden. Nu koop je een X aantal voertuigen extra in maar je laat daarmee je ts6 in de kazerne staan. Terwijl de rest van de kazernes met de TS flex geen extra voertuig nodig heeft...

ik zie een 9 tal extra ts lights, wat mij betreft onnodig.
7 maal RV naar 5 maal RV, tja als dit kan zonder gevaar...prima.
6 maal waterwagen, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
6 maal HV met 5 man? Waarom niet gewoon een HV1 met 2 man, besparing van 3 lui per inzet.
Extra oppervlakte team, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
5 maal SIV-boten, prima! maar ook dit is een aanbesteding.

De video is een plaatje op zich, alles is positief...maar er word telkens vermeld dat de brandweer moet besparen...hoe kan men dan 27 nieuwe eenheden aanschaffen?

Ik ben niet negatief over de invulling van deze regio! zeer zeker niet, maar gelet op de bezuinigingen klinkt dit nogal dubbel in de oren.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Peter71 op 7 februari 2015, 16:23:31
Met een alarmering gaat er niet meer mensen opkomen dan er noodzakelijk zijn, er zal dus geselecteerd worden bij aanname melding al of er een normale TS of een TS-light kan gaan rijden. En daarnaast denk ik zeker dat men een voorbeeld kan nemen aan deze regio. Zeker omdat dus bezuinigen niet altijd meteen een negatieve  smaak hoeft te hebben. En let wel, dit is zichtbaar voor de burger, wat zijn er al aan bezuinigingen gedaan achter de schermen. Bijvoorbeeld niet door repressieve vacatures niet meer op te vullen bv.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Red Cross Medic op 7 februari 2015, 16:29:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1329262 date=1423322611
Met een alarmering gaat er niet meer mensen opkomen dan er noodzakelijk zijn, er zal dus geselecteerd worden bij aanname melding al of er een normale TS of een TS-light kan gaan rijden.

Prima toch! maar waarom zou je hier extra voertuigen voor aanschaffen? je kan die afweging ook gewoon maken op basis van een normale tankautospuit, of zoals ze het hier noemen een ts flex.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Brandpreventje op 7 februari 2015, 19:53:44
Ziet er goed uit. Begrijp ik het goed dat ze enkele voertuigen zoals TSen, PM's, MSA e.d. gaan afvoeren en soms een TS-light voor in de plaats komt? Ik denk als je dit doet als de genoemde voertuigen zijn afgeschreven e.d. dit een erg goed idee. is.

Een HV met 5 man is geen bezuiniging maar een verandering van inzicht. Zo heb je, als het er echt om gaat (zoals de zwaardere ongevallen zoals genoemd) specialisten er bij.

Dit verhaal lijkt een beetje op het verhaal in Hollands Midden. Het zijn niet alleen bezuinigingen maar ook efficiëntere organisatie.

Ik heb trouwens niet het idee dat deze regio heel erg hoeft te bezuinigen, misschien voornamelijk op personeel.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: brw arie op 8 februari 2015, 20:37:28
Citaat van: Peter71 link=msg=1329254 date=1423320293
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.

Wij als post ook peter! Maar wel klein slagje om de arm denk ik
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: brw arie op 8 februari 2015, 20:41:13
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1329261 date=1423322269
Tja bezuinigen?
Ik zie enkel een forse toeneming in het eerste gedeelde van dit plan.
Men schaft een extra aantal voertuigen aan...Ts ligths? waarom dan niet gewoon de huidige ts'en laten staan en hier met 4 man op gaan rijden. Nu koop je een X aantal voertuigen extra in maar je laat daarmee je ts6 in de kazerne staan. Terwijl de rest van de kazernes met de TS flex geen extra voertuig nodig heeft...

ik zie een 9 tal extra ts lights, wat mij betreft onnodig.
7 maal RV naar 5 maal RV, tja als dit kan zonder gevaar...prima.
6 maal waterwagen, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
6 maal HV met 5 man? Waarom niet gewoon een HV1 met 2 man, besparing van 3 lui per inzet. Omdat dit een gespecialiseerde ploeg is die alleen komt vanaf middel ongeval of speciale inzetten zoals instorting, en de meeste hv staan al her en der in de regio, wij krijgen een hv van een andere post[color=red][/color]
Extra oppervlakte team, prima! maar ook dit is een aanbesteding.
5 maal SIV-boten, prima! maar ook dit is een aanbesteding.ook de boten staan al op veel posten moeten er hooguit 1 of 2 aangeschaft worden

De video is een plaatje op zich, alles is positief...maar er word telkens vermeld dat de brandweer moet besparen...hoe kan men dan 27 nieuwe eenheden aanschaffen?

Ik ben niet negatief over de invulling van deze regio! zeer zeker niet, maar gelet op de bezuinigingen klinkt dit nogal dubbel in de oren.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: aov op 8 februari 2015, 22:19:06
ik ben ook positief verrast.
ik hoorde ook dat de 'werkvloer' nadrukkelijk betrokken is geweest bij de plannnen.
natuurlijk worden er niet direct allerhande nieuwe voertuigen aangeschaft. dit zal pas op zijn vroegst gebeuren, als een voertuig economisch is afgeschreven. overigens vind ik het vreemd, dat een voertuig dat economisch is afgeschreven vervangen moet worden, terwijl het technisch nog helemaal in orde is; natuurlijk wel wat gedateerd, maar als het allemaal nog in orde is ..? als je de hypotheek van je woning na 30 jaar hebt afgelost, dan ga je toch ook geen nieuw huis bouwen?

ik ben overigens altijd al voorstander geweest van de wat men noemt TS-light. een TS zal ongeveer hetzelfde kosten als 2 TS-lights.
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's). Cuijk heeft/krijgt een SIB, maar aan de andere kant van de Maas ligt Mook (andere provincie en regio) en ook die heeft/krijgt een SIB. logischer zou zijn om de SIB van Cuijk naar Oeffelt te verplaatsen, want dan zou het steeds om en om zijn
opzet was nu, zo zie/lees ik het, om in elk geval de dekking niet te verslechteren en om iedereen zoveel mogelijk tevreden te houden. Door nog meer TS-sen te wijzigingen in een TS-light, hadden er hulp-brandweerposten op andere lokaties cq in andere dorpen  kunnen worden ingericht.
E.e.a. is vergelijkbaar met menig gemeente in Duitsland. Daar heeft soms elk dorp, dat bij een gemeente hoort een eigen TS-light. Ik ken een plaatsje bij mij net over de grens en dat plaatsje heeft net geen 500 inwoners maar wel een TS-light en 19 brandweervrijwilligers. Daar rijden ze ook met blusvoertuigen van ver voor 2000; eerste TS uit 1998 en tweede TS uit 1988.

Desalnietemin complementen voor de samenstellers en de wijze waarop het tot stand is gebracht.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: honderd op 9 februari 2015, 01:02:14
Citaat van: Peter71 link=msg=1329254 date=1423320293
Tja, het kan dus wel.
Wel bezuinigen, maar niets inboeten aan je basisdekking door alle posten op te houden. En die posten te voorzien van de normale TS6, met een aantal posten met een TS-light, en dan vervolgens volgens het principe TS-flex in te voeren. En zelfs meer 4x4 voertuigen neer gaan zetten. Meer maatwerk leveren met de uitruk. Lijkt mij een mooi plaatje waar menig regio een voorbeeld aan kan nemen. Ik ben prettig verrast met deze plannen.

Ik sluit me voor de volle 100% bij jou aan. Wel heb ik een vraag rond de 5-persoons HV, is dit ter vervanging van de 2-persoons HV's, of is dit als toevoeging?

Citaat van: aov link=msg=1329564 date=1423430346
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's). Cuijk heeft/krijgt een SIB, maar aan de andere kant van de Maas ligt Mook (andere provincie en regio) en ook die heeft/krijgt een SIB. logischer zou zijn om de SIB van Cuijk naar Oeffelt te verplaatsen, want dan zou het steeds om en om zijn

Volgens mij heeft Mook geen boot maar Gennep, en wel de 23-1211 met registratienummer YE-76-11. De SIB in Cuijk staat dus zo verkeerd nog niet. ;)
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 9 februari 2015, 01:49:03
HV-2 word vervangen door de HV met 5 personen. Twee tal HV's 4x4 met dubbele cabine zijn er al, Vlijmen en Cuijk.
Bij SIS zullen ze als het goed is straks nog steeds meegaan..
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 9 februari 2015, 01:59:39
Citaat van: aov link=msg=1329564 date=1423430346
wat in het plan dan ook ontbreekt en een gemiste kans is, is dat men de gelegenheid niet heeft aangegrepen om ook de dekking te verbeteren (en mogelijk ook geen afstemming heeft gedaan met omliggende regio's).
Klopt helemaal, er zijn een aantal gebieden waar andere regio word gealarmeerd, denk aan A2 hoofdrijbaan en binnenbaan richting Den Bosch komt GLZ, A73 richting BN komt LBN, klein stukje van Sint-Oedenrode komt BZO en A59 richting Drunen MWB.

Maar helaas lijkt het dat ze teveel voor hun zelf willen houden, denk alleen al aan hoogwerker Waalwijk voor Drunen, en voor bosbranden in de Loonse en Drunense Duinen zijn Kaatsheuvel en Loon op Zand sneller. Drunen staat wel als 4e? TS in KVT van MWB voor de duinen.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Peter71 op 9 februari 2015, 16:07:19
Citaat van: honderd link=msg=1329599 date=1423440134
Ik sluit me voor de volle 100% bij jou aan. Wel heb ik een vraag rond de 5-persoons HV, is dit ter vervanging van de 2-persoons HV's, of is dit als toevoeging?

Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9.  ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: gignnl op 9 februari 2015, 17:20:26
En grensoverschrijdend kan ook de TS van Son(VRBZO) werken,de kazerne ligt aan de Rooyseweg en delen van Nijnsel liggen zowat tegen Son aangeplakt
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 10 februari 2015, 01:11:48
Citaat van: gignnl link=msg=1329651 date=1423498826
En grensoverschrijdend kan ook de TS van Son(VRBZO) werken,de kazerne ligt aan de Rooyseweg en delen van Nijnsel liggen zowat tegen Son aangeplakt
Dit is al het geval.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: slengske op 11 februari 2015, 08:14:45
Ziet er inderdaad erg netjes uit, het is even iets investeren, maar dat lijkt me wel terug te verdienen. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: brw arie op 12 februari 2015, 12:26:24
Citaat van: Peter71 link=msg=1329637 date=1423494439
Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9.  ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?

Dan komt er in eerste instantie een 2de ts. En op aanvraag een extra hv
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 23 maart 2015, 01:08:15
Het plan van de tankwagens en GWT word zsm uitgevoerd, 5 TW's worden er bestelt.
Het nieuwe HV-Team moet in 2016 uitruk gereed zijn.
Flex-TS dit jaar al deels gereed.

Ook gaat smart paging ingevoerd worden.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: honderd op 23 maart 2015, 02:22:56
Smart paging; het terugkoppelen/beantwoorden van de melding? Op de kazerne een bord waarop duidelijk wordt hoeveel BV, chauffeurs en manschappen onderweg zijn? (Ik meende er ergens iets over gelezen te hebben, waar was dit ookalweer?)
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 23 maart 2015, 18:23:39
Citaat van: honderd link=msg=1338869 date=1427073776
Smart paging; het terugkoppelen/beantwoorden van de melding? Op de kazerne een bord waarop duidelijk wordt hoeveel BV, chauffeurs en manschappen onderweg zijn? (Ik meende er ergens iets over gelezen te hebben, waar was dit ookalweer?)
Inderdaad de Precom pagers gaan ook komen, maar wat altijd al de bedoeling in BN is geweest een selectief aantal mensen oproepen via hun persoonlijke caps..
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: aov op 29 maart 2015, 12:02:35
De Gelderlander

SP: sluit kazerne brandweer Oeffelt
http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/boxmeer/sp-sluit-kazerne-brandweer-oeffelt-1.4830539?ls=pl&ref=regio_maasland-category_header (http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/boxmeer/sp-sluit-kazerne-brandweer-oeffelt-1.4830539?ls=pl&ref=regio_maasland-category_header)
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Peter71 op 29 maart 2015, 12:51:06
Niet al teveel waarde aan hechten. Zolang het 1 politiek clubje is die dat vindt zijn die uitspraken niet veel waard. Vaak als je dan verder gaat vragen zit er geen enkele onderbouwing onder. 998765
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 29 maart 2015, 17:34:32
Citaat van: Peter71 link=msg=1340302 date=1427626266
Niet al teveel waarde aan hechten. Zolang het 1 politiek clubje is die dat vindt zijn die uitspraken niet veel waard. Vaak als je dan verder gaat vragen zit er geen enkele onderbouwing onder. 998765
Inderdaad, wat een onzin weer.. Wees blij dat er alles mag blijven etc..
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: brw arie op 3 april 2015, 14:26:01
Citaat van: Peter71 link=msg=1329637 date=1423494439
Moet je even de reactie van brw arie lezen, bericht nr 9.  ;) Daar staat dat het gespecialiseerde teams zijn die vanaf middel ongeval gaan rijden (rode teksten).
Daar zit een voordeel in. Ten eerste je hebt er een HV bij en je hebt die extra handjes erbij. En je hoeft dus geen extra TS in te zetten bij middel ongeval. Ben ik even nieuwschierig wat er gebeurd bij een eventuele verdere opschaling naar groot ongeval. Wat gaat er dan komen?

Bij verdere opschaling komt er een ts bij. En als een hv gewenst is komt er nog een hvteam. Alle hv's zijn gekoppeld aan een hvteam
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Frankieboy001 op 11 december 2015, 12:05:25
Coen van de Loo ‏@CoenvdLooBRW  11 min.
De 1/5 nieuwe waterwagens @brandweerBN geleverd (Helvoirt, Den Bosch, Schijndel, Heesch en Sint-Anthonis) https://pbs.twimg.com/media/CV8HzHFU8AAyvAk.jpg
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Brandpreventje op 11 december 2015, 20:40:10
Wauw prachtige wagen! De eerste nieuwe DAF in brandweerkleding die ik gezien heb.

Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1391003 date=1449831925
Coen van de Loo ‏@CoenvdLooBRW  11 min.
De 1/5 nieuwe waterwagens @brandweerBN geleverd (Helvoirt, Den Bosch, Schijndel, Heesch en Sint-Anthonis) https://pbs.twimg.com/media/CV8HzHFU8AAyvAk.jpg
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: tygerpower op 11 december 2015, 22:33:59
Wie heeft deze prachtige Tankwagen opgebouwd?
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 17 december 2015, 17:21:37
Opbouwer De Burgh Eindhoven. In maart volgen de andere 4.

(https://pbs.twimg.com/media/CWEfV1XWsAEfoul.jpg:large)
(https://pbs.twimg.com/media/CWEfWy4WEAEiY7q.jpg:large)

Deze word nog gebruikt voor opleiding, en gaat daarna naar Sint-Anthonis. Wel ingezet als tweede TW Uden bij grote brand in Herpen.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Luke_BNV op 17 december 2015, 17:29:32
Wat voor opleidingen kun je geven met een tankwagen als ik vragen mag?
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Thor op 17 december 2015, 18:05:00
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1392554 date=1450369772
Wat voor opleidingen kun je geven met een tankwagen als ik vragen mag?

Alhoewel ik van mening ben dat er in het algemeen nogal wat tijd wordt besteed aan opleidingen bij de brandweer en of dat alles in de praktijk wordt toegepast, kun je bij een tankwagen denken aan :

-het leidingsysteem afgifte en laadaansluitingen locaties en afmetingen
-evt pomp om van open water
-locaties waterwinplaatsen en mogelijkheden onmogelijkheden
-evt afgifte vrije val en middels pomp en de bijbehorende drukken
-het rijden en manoeuvreren met dit apparaat
-het zinvol positioneren bij een brandadres, mogelijkheden en onmogelijkheden waterafgifte
etc.

Dus wel het een en ander maar of dit alles ook wordt gedaan en in de praktijk verstandig en met inzicht wordt gebruikt......
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bozo op 17 december 2015, 20:26:14
Het vergt van de chauffeurs qua rijden nog wel wat training. Een volle / half lege/ lege tank geeft een totaal andere wegligging. Ook ten opzichte van bv een TS is het rijden met een TW best wel wat anders. Niet heel spectaculair, maar wel handig om eerst wat te oefenen en niet gelijk die chauffeurs met prio 1 op pad te sturen.
Titel: Re: Bezuinigingen Brabant-Noord
Bericht door: Bernt op 24 december 2015, 13:40:29
https://www.youtube.com/watch?v=TI2I7jAw3v8 (https://www.youtube.com/watch?v=TI2I7jAw3v8)
https://www.youtube.com/watch?v=dZOEEQTqvdE (https://www.youtube.com/watch?v=dZOEEQTqvdE)
https://www.youtube.com/watch?v=7L-24lLNo5E (https://www.youtube.com/watch?v=7L-24lLNo5E)