Is al een topic over gestart bij hulpverlening op TV ;) Het was een verslag op tv, dus vind het daar thuis horen ;)
Maar het is ook actueel! ;D Ik zal ze even hier samenvoegen! :)Goed werk Palm O0
1 keer in de 3 weken een nachtje kazerneren ;D hoeveel vrijwilligers heeft men daar
3 weken is 21 dagen 21 dagen 6 man 126 vrijwilligers voor 1 voertuig :p
Het probleem zit hem toch niet in de nacht maar in de dagbezetting... ???
Zo lang vrijwilligers ook voor prio 2 en 3 uit hun werk worden gehaald, beperk je het aanbod. Ik denk dat een werkgever groot gelijk heeft zijn personeel niet te laten gaan voor het reinigen van het wegdek. Laat de gemeente daarvoor maar een schoonmaakbedrijf inhuren. Het lijkt mij dat prio 2 en 3 meldingen door beroepsmensen van de regionale brandweer kunnen worden verzorgd.
Het lijkt mij dat prio 2 en 3 meldingen door beroepsmensen van de regionale brandweer kunnen worden verzorgd.
Naar aanleiding van meerdere voorvallen vraagt Omroep Zuidplas zich af hoe het zit met de veiligheid in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Grappig dat er met geen woord wordt gerept over de nabijgelegen beroepsposten in Capelle en Rotterdam Metaalhof. Als ze ergens snel vandaan kunnen komen is het daar wel. In ieder geval sneller dan vrijwilligers uit Zevenhuizen of Moordrecht.
23-4-14 Prio 1 ts331 hw331 hgl_ts5330 aper bouwmankade rotterdam gebouwbrand (kleine brand) vak: 5996805
Haaglanden 5330 voor gebouwbrand naar Nesselande ?? wat kan daar de reden voor zijn geweest? Zowel Nieuwerkerk als Zevenhuizen niet beschikbaar of waren er gelijktijdige meldingen? In elk geval een behoorlijk stukje rijden.
Dit is het zoveelste incident waarbij NAY of ZHN veel eerder ter plaatsen had kunnen zijn. Ondanks stond de Metaalhof om de hoek bij de brandweerkazerne van brandweer Nieuwerkerk voor een AED melding. Reden; ?? Aantal weken ging de Metaalhof voor een beknelling op de A20 bij zevenhuizen rijden. Reden:??
Na het incident van afgelopen maandag waarbij er geen brandweer in Nieuwerkerk beschikbaar bleek te zijn heeft brandweer Hollands-Midden maatregelen genomen. Wanneer het nodig is komt er tijdelijk personeel naar Nieuwerkerk. Dit heeft brandweer woordvoerder Eric Seugling voor de camera van Omroep Zuidplas bevestigd. Om problemen in de toekomst structureel te voorkomen zijn er momenteel nieuwe vrijwilligers in opleiding. De opleiding duurt echter 2 jaar.
Waarom daar wel en bij andere korpsen niet??
Jou logica lijkt me niet juist, LDP en OEG gaan dicht en hebben nog wel personeel voor de uitruk.
NWK heeft geen personeel voor de uitruk, en wordt door BMH indien noodzakelijk aangevuld. Deze aanvulling zal ongeveer 2 jaar duren daar er dan personeel is opgeleid in NWK. Dit is wel allemaal in één en de zelfde regio.
Of de samenwerking met Regio HGL moet sneller opgang komen, even als met RR dan kan men het KVT-systeem aanpassen, als er een duidelijke samenwerking ontstaat.
Blijkbaar kan er nu ineens wel geïnvesteerd worden in nieuw personeel in Nieuwerkerk, maar niet in andere zoals Oegstgeest of Leiderdorp.
Daar twijfel ik ten zeerste aan, zeker met de extra verwerkingstijd tussen beide alarmcentrales. Maar goed bewijs je uitspraak maar..........
In zijn algemeenheid vraag ik me echt af of er nog veel mensen zijn die bij de vrijwillige brandweer willen en/of kunnen. Dat bedoel ik niet negatief, maar ik doel meer op het feit dat er maar weinig mensen zich nog aanmelden. Of door gebrek aan interesse of gedrevenheid dan wel door het simpele feit dat er weinig bedrijven meer voor open (kunnen) staan.
Ik merk over het algemeen jonge mensen zijn die het proberen, maar die of niet door de keuringen/testen komen dan wel afvallen in het opleidingsstadium of later door verandering van baan.
Ja je legt de vinger op een van de zere plekken, tis een beetje de combi wat ik schrijf en wat jij schrijft.
Ik denk ook dat het iets is wat men moeilijk kan doorbreken. Heb er zelf vaak over na zitten denken, lastig verhaal.
Grote leegloop van vrijwillige brandweerkorpsen
Gebrek aan motivatie door strengere eisen en geen gehoor bij het management. Veel brandweervrijwilligers keren de brandweer de rug toe uit onvrede met de keuzes van de leiding. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag en RTV NH. De ondervraagde vrijwilligers hebben het gevoel dat er geen aandacht is geweest voor hun positie in de reorganisatie van de afgelopen jaren.
Reactie Brandweer Nederland
Portefeuillehouder Brandweer in het Veiligheidsberaad, John Berends, reageert – ook namens Brandweer Nederland - op het onderzoek van EenVandaag en RTV-NH onder brandweervrijwilligers.
“Het Veiligheidsberaad en Brandweer Nederland herkennen de cijfers niet. Eigen cijfers (bron: ministerie van VenJ en CBS) tonen een ander beeld, namelijk een instroom van ruim 3000 vrijwilligers in de afgelopen twee jaar. Verder geven 24 veiligheidsregio’s aan geen tekort te hebben aan vrijwilligers en dat de brandveiligheid gegarandeerd blijft. Eén veiligheidsregio signaleert wel een tekort, maar de brandveiligheid lijdt daar niet onder. Van massale uitstroom is dus geen sprake. Ten slotte vinden het Veiligheidsberaad en Brandweer Nederland de steekproef niet representatief omdat slechts circa 5% van de brandweerpopulatie is ondervraagd en bovendien alleen vakbondleden.”
Brandweer Nederland zal morgen bij EenVandaag in de studio tekst en uitleg geven.
Tweede Kamer @2eKamertweets 2 min.Om 14.00 uur #vragenuur over vrijwillige #brandweer, consultant #IenM, #vliegramp #Faro en premie #ABP. Lees meer: http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur-dinsdag-19-januari (http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur-dinsdag-19-januari) …
Nine Kooiman (SP) aan de minister van Veiligheid en Justitie over het bericht ‘Grote leegloop van vrijwillige brandweerkorpsen’ (Eenvandaag.nl, 18 januari 2016)
Wel apart dat de ene partij zegt dat er een uitloop is en er tekorten ontstaan en de ander zegt dat er een instroom is geweest.
Vraag is dan wel hoeveel er weg zijn gegaan, als er 5000 zijn weggegaan en er 3000 bij dan hebben ze beide gelijk, alleen is er wel een tekort van 2000.
Angstcultuur, gebrek aan motivatie en een grote leegloop. Vrijwilligers keren de brandweer massaal de rug toe vanwege de voortdurende bezuinigingen en zorgen over de eigen veiligheid. Dat blijkt uit onderzoek van RTV NH en EénVandaag. http://bit.ly/1n6U1ZY (http://bit.ly/1n6U1ZY)
De veiligheidsregio Noord-Holland-Noord, maar ook de overige veiligheidsregio's, liggen zwaar onder vuur na een diepgaand onderzoek door EenVandaag en RTVNH. Er is een vertrouwensbreuk tussen de brandweermensen en de leiding. Dat erkennen de Veiligheidsregio's NoordHolland Noord en Kennemerland in reactie op de berichtgeving van RTV NH en EenVandaag over de grote zorgen onder brandweerlieden. De brandweerzorg is volgens hen niet in gevaar.
Tweede Kamer @2eKamertweets 2 min.Om 14.00 uur #vragenuur over vrijwillige #brandweer, consultant #IenM, #vliegramp #Faro en premie #ABP. Lees meer: http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur-dinsdag-19-januari (http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur-dinsdag-19-januari) …
http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur-dinsdag-19-januari (http://www.tweedekamer.nl/nieuws/kamernieuws/vragenuur-dinsdag-19-januari)
De brandweer luidt de noodklok. Vrijwilligers stromen massaal uit, de veiligheid staat onder druk. Toch blijft hoofd brandwacht Marko Redelijkheid genieten van het brandweervak. „De brandweer moet het hoofd koel houden.”
De spuitgasten in Sliedrecht –34 mannen, 2 vrouwen– houden elke week een oefening. Redelijkheid (32) –bevelvoerder in opleiding– draait al veertien jaar mee. „Ontspanning door inspanning”, aldus de vrijwilliger.lees verder (http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/brandweer_moet_het_hoofd_koel_houden_1_966921)
Tweede Kamer debatteert over onderwerp: https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/groen-van-prinstererzaal (https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/groen-van-prinstererzaal)
Het komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen dat bezettingen niet komen opdagen.
Hier is waarschijnlijk al geruime tijd het een en ander aan vooraf gegaan, kennelijk is dat niet serieus genomen door de betreffende salonmanagers.
Even een paar zaken uit elkaar houden op deze zeer ernstige brand. In de eerste plaats weten we nog maar heel weinig van de feiten en omstandigheden van de brand zelf. Er wordt gespeculeerd op brandstichting, we weten dat de vuurlast in de woning door de bewoners vanwege hun verzamelingen hoger was gemaakt dan gemiddeld en we vermoeden dat ook bij een normale tijdige opkomst van de brandweer met een slagkracht van een TS (6) de bewoners niet meer gered zouden kunnen worden. We weten dat er een opkomst is geweest die niet voldoende was om een TS (6) en een HW (2) de weg op te krijgen. We weten niet wat de reden is geweest voor deze lage opkomst; we weten wel dat er gespeculeerd wordt over de voorgeschiedenis met wel of niet een financieel argument. We weten zeker dat de collega's die ter plaatse hebben moeten werken het al genoeg voor de kiezen hebben gehad. Zij zijn wel opgekomen, hebben ongetwijfeld hun best gedaan.
we vermoeden dat ook bij een normale tijdige opkomst van de brandweer met een slagkracht van een TS (6) de bewoners niet meer gered zouden kunnen worden.
Hohoho het beweren dat iemand (mogelijk) 2 doden om zijn geweten heeft vind ik iets te ver gaan. Zoals het er nu naar uitziet (in mijn ogen) is dit brandstichting en waren deze personen toch al niet meer te redden door de brandweer.
Zonder de discussie hier op nieuw te voeren ben ik van mening dat brandweer bijna nooit mensen redt uit het brandcompartiment waarin de brand woedt maar dat de mensen zichzelf in veiligheid moeten brengen.
Met je bijdrage eens. We weten inderdaad een aantal feiten, er zijn sterkte vermoeden geuit door de hulpdiensten en de rest is nog raden.
Ik durf te beweren dat er voor elke Nederlandse brandweerpost ruim voldoende potentiële leden beschikbaar zijn. Ook voor de kleine dorpjes en ook binnen kantooruren. Alleen moet de regio daarvoor wellicht wel de portomonnee trekken, en dat gebeurd niet.
Als het gaat om beschikbaarheid en vrijwilligerswerving innoveert brandweer Nederland vrijwel Niet. En dat terwijl er zo ontzettend veel goeie ideeën bedacht zijn of zelfs al getest zijn door de gemeentes voordat de VR het overnam.
Edit; excuses moderatoren. Mag mijn reactie nog meegesplitst worden? e050
Helemaal eens echter de portemonnee open trekken hoeft nmm echt niet maar de vrijwilligers moeten serieus worden genomen, de huidige vrijwilliger is in de regel goed onderlegd met een goede opleiding en laat zich niet dor brandmeester koperbuik de les lezen c.q. het bos in sturen.
Nu de discussie breder getrokken wordt kan dit wat beter benoemd worden.
Maar zeker in de dagsituatie moet de bereidheid vaak van meer dan 1 kant komen. Niet alleen de (Potentiële) vrijwilliger moet bereid zijn, maar ook zijn baas moet toestemmen. Dat wil helaas nog erg vaak niet lukken. Als regio zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de baas te belonen voor het 'uitlenen' van zijn personeel. Dat hoeft niet eens persé met smartengeld. Want als brandweerorganisatie is er genoeg waarmee je een bedrijf kunt belonen.
EDIT: En het kan nog makkelijker. Een vrijwilliger van Post A is overdag niet inzetbaar omdat hij in een ander dorp werkt, bijna naast Kazerne B. Zijn baas kan hem prima af en toe missen, dus meld de vrijwilliger zich aan bij Post B. Vervolgens wordt hij afgewezen omdat hij in de nachtsituatie niet snel genoeg op de kazerne kan zijn. Dat hij tussen kantooruren van Grote waarde is wordt helemaal niet relevant bestempeld.
Het komt managers, bestuurders en politici in Nederland goed uit als er een onderzoekscommissie komt, de onderzoeksraad of een taskforce die het allemaal een jaar lang gaat onderzoeken. Het zorgt er voor dat niemand vragen kan stellen of iets mag vinden. Een jaar later verschijnt bij voorkeur in stilte het rapportje, meestal met conclusies die al in eerdere rapporten hebben gestaan om vervolgens in de kast te verdwijnen.
Bij de brandweer in Nederland kan en mag alles omdat niemand meer verantwoordelijk is te houden. De minister zegt dat hij er niets aan kan doen want de veiligheidsregio gaat er over, de gemeenteraad mag niet bepalen dat er meer brandweerwagens moeten komen.
Angstcultuur is het toverwoord geworden bij de Nederlandse hulpdiensten.
Het is evengoed zorgelijk dat er midden in de nacht voor een melding van een Woningbrand blijkbaar maar 7 mensen uit bed komen.
Of deze mensen te redden waren of niet. Het is evengoed zorgelijk dat er midden in de nacht voor een melding van een Woningbrand blijkbaar maar 7 mensen uit bed komen.Als ik het goed begrepen heb was de SIV bemanning gekazerneerd, en komt de bemanning van de TS en HW van huis.
In ieder geval herkenbaar bij de brandweer, korpsen welke nog wel een (onderbouwde) eigen mening hebben worden alleen maar als lastig ervaren door de veiligheidsregio.
Het ligt er wel aan hoe groot de groep is welke opgepiept is. Bestaat een korps uit 20 of 40 vrijwilligers, en is de ploeg in 2en of 3en verdeeld. Is de verdeling in ploegen altijd of alleen bij minder spoed meldingen.
Als ik het goed begrepen heb was de SIV bemanning gekazerneerd, en komt de bemanning van de TS en HW van huis.
Is het niet handiger om het andersom te doen?
Je krijgt dan de situatie dat een tankautospuit en hoogwerker snel kunnen uitrukken met volledige bemanning en je hebt een bevelvoerder in huis. Bij een woningbrand weet je dat je direct aan de bak kan met je hele ploeg en er over een paar minuten nog twee collega's komen met hun brandweerbolide met 100 liter in de kofferbak.
Goh, dat lijkt heel erg op een beroepsbezetting van 8 medewerkers (6xTS, 2x HW) ;Dje zou in voorkomende gevallen de SIV ploeg als TS ploegleden moeten laten opstappen, die vier man komen meestal wel, of eventueel 1 SIV lid voor redvoertuig.
je zou in voorkomende gevallen de SIV ploeg als TS ploegleden moeten laten opstappen, die vier man komen meestal wel, of eventueel 1 SIV lid voor redvoertuig.
Het ligt er aan waar de prioriteiten worden gelegd, het geld kan maar op een manier worden besteed.
Of goed gebalanceerde uitrukdiensten of een waterhoofd aan beleidsmedewerkers.
In regels en regeltjesland is men dol op uitvoerige rapporten die om de zoveel tijd weer eens heruitgegegeven worden waarbij veelal alleen maar de datum veranderd wordt.
Van daadwerkelijke innovatie, vernieuwing is maar weinig sprake.
Nu de discussie breder getrokken wordt kan dit wat beter benoemd worden.misschien binnen jou regio, binnen onze regio werkt jou voorbeeld prima, zelfs met personeel vanuit een andere regio, die rukken overdag gewoon mee uit, tot tevredenheid van een ieder O0
Maar zeker in de dagsituatie moet de bereidheid vaak van meer dan 1 kant komen. Niet alleen de (Potentiële) vrijwilliger moet bereid zijn, maar ook zijn baas moet toestemmen. Dat wil helaas nog erg vaak niet lukken. Als regio zou je er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de baas te belonen voor het 'uitlenen' van zijn personeel. Dat hoeft niet eens persé met smartengeld. Want als brandweerorganisatie is er genoeg waarmee je een bedrijf kunt belonen.
EDIT: En het kan nog makkelijker. Een vrijwilliger van Post A is overdag niet inzetbaar omdat hij in een ander dorp werkt, bijna naast Kazerne B. Zijn baas kan hem prima af en toe missen, dus meld de vrijwilliger zich aan bij Post B. Vervolgens wordt hij afgewezen omdat hij in de nachtsituatie niet snel genoeg op de kazerne kan zijn. Dat hij tussen kantooruren van Grote waarde is wordt helemaal niet relevant bestempeld.
Ik vraag mij ook af waarom de brandweer in veel andere landen veel meer water gebruikt en dikkere slangen en de brandweer in nederland met een soort tuinslang komt aanzetten. Zijn al die andere landen zo gek of ... ?Nee dat ben je zeker niet, maar de werkvloer wil geen busjes met een hogedrukreiniger. Zie hier mijn reactie in het topic over variabele voertuigbezetting.
Er is inderdaad voldoende speculaas in dat topic, maar zo is het natuurlijk net zo speculatief om te roepen dat deze brand bij voorbaat al te fel was om nog met 4 TS'n te blussen (@Heijnsbergen), of dat de brandweer niemand kan redden bij brand in het compartiment (@Brandpreventje).
Geen brand is hetzelfde en geen woning is gelijk, net als de inventaris. De IFV testen in Zutphen hebben duidelijk aangetoond hoeveel tijd je kunt winnen als bewoner met een gesloten woonkamer deur of slaapkamerdeur, juist in dit type woning. En misschien was hier in het begin ook wel een slaapkamer deur gesloten waardoor de bewoners gewekt door de brand nog om hulp konden roepen.
En in mijn eerste kennismaking met de brandweer werd mij al geleerd dat elke brand in het begin met een kopje water is te blussen. Maar ja, ervaring leerde me dat we liever een TS meenemen met 1500-2000 liter voor het geval dat de brand al iets verder is bij aankomst, en dan ook liever 4 handjes extra hebben.
Slagkracht is het toverwoord, 350 lp/min uit een LD straal rechtstreeks vanaf de tank doet een heleboel bij een woonkamer of gang brand. Dus weg met de SIV-2, een normale TS met 6, of zelfs 4 had hier naar mijn mening veel meer resultaat kunnen hebben.
... en die 100 liter extra bluswater in de kazerne achterlaten?yep, 100 liter water heeft alleen zin als je er snel genoeg bij bent (zie de opmerking van Tower-ladder dat het doorgaans in het begin nog met een kopje water lukt).
yep, 100 liter water heeft alleen zin als je er snel genoeg bij bent (zie de opmerking van Tower-ladder dat het doorgaans in het begin nog met een kopje water lukt).
In Qatar heeft de brandweer soortgelijke kleine voertuigen, echter met iets meer bluswater aan boord. De beroeps gebruiken deze voertuigen voor kleine brandjes zoals afvalbakken op locaties waar het niet aannemelijk is dat de kleine brandjes kunnen overslaan. De gedachte is dat ze niet met de grotere bluswagens en meer dan twee manschappen de kazerne hoeven te verlaten.
Het concept tankautospuit dateert in principe uit begin vorige eeuw.Dan wordt terecht gewezen op de mogelijkheid van back up met twee koppels. Tegelijkertijd is dat ergens ook wel onterecht, want is het redding dan ga je ook als je maar met 1 TS bent vaak met twee man naar binnen zonder dat er al back up is.
Bij o.a. aanvalsslangen in dubbele bochten op haspels, aanvoerslangen op haspelkarren,dompelpompen en een tank van minimaal 2 m3, moderne armaturen,mi imaal aantal koppelingensimpele straatwaterkanonnen en een waterkanon op het voertuig kun je veilig toe met twee man minder.
Is het probleem ook niet dat veel werkgevers simpelweg niet meer zitten te wachten op personeel dat opeens weg rent als er ergens brand uitbreekt?
Misschien dat dat vroeger makkelijker was, maar in veel huidige bedrijven kan het gewoon niet meer dat mensen een paar uur zomaar verdwijnen om een (sorry,even overdrijven) hobby uit te oefenen.
Misschien wel, maar die zelfde werkgever verwacht wel dat als er iets bij hem/haar aan de hand is dat er wel een auto met 6 man komt voorrijden...
Gelukkig heb ik wel een werkgever die me de ruimte geeft om actief te zijn bij de brandweer en ook graag samenwerkt met de brandweer..
Alle ondernemers in Nederland betalen belasting. Zorgen voor veiligheid (dus ook door goede brandweerzorg) is een van de belangrijkste taken van een goede overheid. Iedere ondernemer mag verwachten dat er op tijd voldoende brandweer komt voorrijden bij brand ongeacht of ze hun personeel wel of niet willen afstaan aan een overheidsdienst die te lamlendig is om zelf personeel aan te nemen.Ik denk dat brandweer nederland de vrijwilligers dankbaar mag zijn. Brandweer nederland bestaat nog steeds voor het grootste deel uit vrijwilligers, een klein deel uit beroepsmensen in de 24uursdienst of dagdienst. Zouden er geen vrijwilligers meer zijn zou brandweer nederland volledig onbetaalbaar zijn, met alle gevolgen van dien. De belasting betaler is als eerste de dupe met nog hogere belastingen. Ik hoef niet te eten van de brandweer. Heb ik morgen de balen van de brandweer lever ik mijn pieper in. Maar dat gebeurd niet of nauwelijks, omdat de vrijwilligers die bij de brandweer werken dit erg graag doen, vaak zie je al dienstverbanden van 20 jaar en meer. Ik heb inmiddels al bijna 18 jaar op de teller staan. Dus als er mensen zijn die hart voor de brandweer hebben zijn het de vrijwilligers wel.
Als je brandweerzorg van voldoende kwaliteit kan leveren en 24/7 kan garanderen met vrijwilligers is het een gunst. Nederland heeft ontzettend lang voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten dankzij de vrijwillige brandweer. Het concept vrijwillige brandweer is ongeveer over de houdbaarheidsdatum heen. Brandweer Nederland en de vrijwilligers doen graag aan misleiding omdat het niet eens meer gaat om vrijwilligers maar om part-timers / oproepkrachten.
Vrijwilligers kan je vinden bij de Zonnebloem en Rode Kruis. Als deze vrijwilligers ondermaats presteren of niet op komen dagen haalt iedereen de schouders op omdat het vrijwilligers zijn. Bij deze vrijwilligers zeg je ook "ze hebben hun best gedaan dus is het prima".
Voor brandweer gaat die vlieger niet meer op. Als het volk beter beseft dat het om personeel gaat (part-timers) mag je veel meer verwachten. Je zegt dan niet meer ze doen ook maar hun best in de vrije tijd en je haalt de schouders niet op als ze niet presteren.
Op het gemeentehuis werken ook part-time mensen, in ziekenhuizen werken part-time chirurgen, bij Albert Heijn werken ook oproepkrachten. Als deze betaalde mensen ondermaats presteren of niet komen opdagen worden ze de laan uitgetrapt. Geen hond heeft het bij deze mensen over vrijwillige baliejuf van de gemeente, de vrijwillige chirurg en de vrijwillige vakkenvullers van Albert Heijn. We doen het alleen bij de brandweer, best achterlijk.
Niet helemaal eens: een supermarktmedewerker of gemeente-ambtenaar weet op welke tijden hij of zij moet werken en krijgt daar een bepaald bedrag voor. Een vrijwilliger bij de brandweer krijgt pas betaald nadat de pieper is gegaan; bij veel korpsen is dat niet vaker dan 1x per week. Dat betekent dat een vrijwilliger 7x 24 uur beschikbaar moet zijn om één uur uitruk te kunnen declareren.
Ik weet ook dat er in 25 veiligheidsregio's een zootje volk, soms in uniform en anderen in burger, dagelijks tijdens kantooruren druk zijn met scenariodenken, management te ondersteunen, te adviseren, brandpreventie enz enz. In 2016 bestaat er internet en flexibele werkplekken zijn zelf hip. Als dorp A onvoldoende 'vrijwilligers' tijdens kantooruren heeft kan je er ook 6 man kantoorpersoneel van de brandweer met een tankautospuit en 6 laptops heensturen. Deze kantoormensen kunnen dan de hele dag belangrijk kantoorwerk doen en het bluspak aantrekken zodra de pieper gaat.
Waarom zou je het ook niet andersom doen? Stel je hebt een groot bedrijf in de gemeente waar 100 man werkt. Je kunt er vast wel 6 opleiden tot brandweerman. Vervolgens parkeer je ' s ochtends om 9:00 de TS inclusief materiaal en kleding gewoon voor de deur van dat bedrijf. Om 17:00 als iedereen weer naar huis gaat zet je de TS weer op de kazerne.
Waarom zou je het ook niet andersom doen? Stel je hebt een groot bedrijf in de gemeente waar 100 man werkt. Je kunt er vast wel 6 opleiden tot brandweerman. Vervolgens parkeer je ' s ochtends om 9:00 de TS inclusief materiaal en kleding gewoon voor de deur van dat bedrijf. Om 17:00 als iedereen weer naar huis gaat zet je de TS weer op de kazerne.Idee is op zich goed, maar vermoedelijk niet te realiseren. Je zult namelijk veel meer mensen moeten opleiden dan 6 mensen, je zult er misschien wel 10 of 12 mensen moeten opleiden. Aangezien mensen ook wel eens een dagje vrij zijn of vakantie hebben, dus dan heb je al geen volledige bezetting meer en kun je niet meer uitrukken.
En vooral geoefend te houden. Opleiden is 1, maar er zal geoefend moeten worden, en dat red je al niet meer met 2 oefenuurtjes in de week.
Hoeveel oefenuren heeft de gemiddelde vrijwillige brandweerman in Nederland per week?In basis heeft een brandweerman/vrouw 2 oefenuren per week. Vaak komen daar nog extra uren bij voor realistisch oefenen. In de regio Utrecht bv gaat een brandweerman/vrouw eens in 3 jaar ongeveer naar een oefencentrum voor 2 dagen realistisch oefenen.
Ik zou die 2 uurtjes clusteren tot bijvoorbeeld 1 trainingsdag in de maand.
Ik zou die 2 uurtjes clusteren tot bijvoorbeeld 1 trainingsdag in de maand.
Eigenlijk vindt ik deze hele discussie zo jammer. Ik ben vrijwilliger, werk in de zorg en met single mama. Gemiddeld heb ik 130 uitrukken per jaar....reken maar uit...dit is buiten werktijd daar mijn werkgever totaal niet meewerkt. Als ik niet kan, dan kan ik niet! Daar is een mooie app voor uitgevonden. Bij te weinig mensen gaan de ts en de hv uit dienst en komen de buren...... Wij hebben een groot korps, echter er moet bezuinigt worden. Men wordt gedemotiveert. Om de week oefenen vindt men niet goed. Voor realistisch oefenen moet (!) ik 2 vakantie dagen opnemen voor 1 zaterdag.... :-\ een half weekend vrij kan niet in de zorg. Er worden twee voertuigen bij ons weggehaald en er moeten mensen uit, de gemeente blijft wel hetzelfde betalen aan de regio......Weet je en toch blijf ik het leuk vinden, ik doe mn uiterste best....Ik ben trots dat ik dit mag doen!
1001481 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode) | |
1001893 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 3) | |
1001902 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Bevelvoerders) | |
1001905 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Bemanning SIV) | |
1001989 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Kazernetechniek) |
1001481 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode) | |
1001893 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 3) | |
1001902 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Bevelvoerders) | |
1001989 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Kazernetechniek) |
MB | 1001786 | BRW Limburg-Noord (OvD Venray) |
MB | 1001781 | BRW Limburg-Noord (OvD-C Noord) |
MB | 1001481 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Dienstwisselcode) |
MB | 1001891 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 1) |
MB | 1001892 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 2) |
MB | 1001893 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 3) |
MB | 1001894 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Blusploeg 4) |
MB | 1001989 | BRW Limburg-Noord (Venray) (Kazernetechniek) |
MB | 1001498 | BRW Limburg-Noord (Monitorcode) |
Ik lees met verbazing over gemeenteraden waar een stel imbecielen zit te ouwehoeren over vrijwilligers van de brandweer die te duur zijn. Ik denk dan hoe kan een vent of meid die je alleen hoeft te betalen op moment als er daadwerkelijk iets in brand staat al te duur zijn?
Goed punt. Wat "op de werkvloer" vaak wordt vergeten bij het gezeur over de top is dat, hoewel er inderdaad vaak sprake is van een top die ver van de werkvloer af staat, de top ook maar moet roeien met de riemen die ze krijgen van "de opdrachtgever" en dat zijn de bestuurders, gemandateerd EN gecontroleerd en bijgestuurd door de gemeenteraden. En juist die laatsten zijn in de pers vaak bezorgd over de brandweerzorg die ze even van te voren net zo makkelijk hebben gekort. "Wij staan achter de brandweermensen in het veld, de regio doet alles verkeerd", maar ondertussen.
Of durven ze dat niet, bang om het pluche en de dienstauto te moeten inleveren? Daar zit ook veel pijn bij de repressieve medewerkers, dat de MT leden mooi praten richting werkvloer maar bij de vergaderingen met meel in de mond spreken.Volgens mij komt het beide voor bij veel regios, soms zeggen ze dat het echt niet anders kan en soms zeggen ze niks . Ik ken niet alle regios maar bijna overal wordt wel eens een opmerking gemaakt dat "het zo niet verder kan" maar ook dat er op gepaste tijden gewoon niets gezegd wordt, soms uit "pluche overwegingen" maar ook wel gevallend dat ook het MT er zelf moedeloos van wordt. Ik vind dat laatste overigens eigenlijk minstens zo slechte zaak, je staat verdorie voor je korps en je mensen, als je moedeloos wordt van tegenslagen moet je niet op die stoel gaan zitten. Dan liever iemand die aan zijn/haar eigen belang werkt want zo iemand heeft toch ook grote belangen bij een goede organisatie, als je niets weet op te bouwen of te handhaven gooi je toch je eigen ruiten in.
Weet iemand of al die personen in de lange lijst alarmeringen bij GRIP zoals adviseurs, officieren en managers van brandweer, ambulance, ghor, bevolkingszorg, enz op zomerse dagen gratis beschikbaar zijn omdat ze een groot managershart hebben of krijgen ze een piketvergoeding om in geval van nood bij marginale brandjes of lekkende waterleidingen te komen scenariodenken?
Wat denkt u?
Weet iemand of al die personen in de lange lijst alarmeringen bij GRIP zoals adviseurs, officieren en managers van brandweer, ambulance, ghor, bevolkingszorg, enz op zomerse dagen gratis beschikbaar zijn omdat ze een groot managershart hebben of krijgen ze een piketvergoeding om in geval van nood bij marginale brandjes of lekkende waterleidingen te komen scenariodenken?
https://twitter.com/KoppersGP/status/742654550939688961
Meer benieuwd ben ik op de antwoorden:
- waarom stopt men vrijwilliger te zijn? (gezondheid, woon-werk situatie, de tijd die het kost, leeftijd, geen interesse, financiële motief of ...)
In een schema maakte hij duidelijk waarom de samenleving nu anders in elkaar zit dan in de jaren 50, 70 en 90 van de vorige eeuw. In de jaren 70 van de vorige eeuw zaten we in de tijd van samenleving met elkaar en delen van materie. De meeste aanwezigen zijn opgegroeid in die tijd. Nu zitten we in de tijd van individualisme en het geestelijke (mindfullnes, yoga). Jaap Koen legde uit dat dit ook de reden is waarom het in de huidige tijd zo lastig is om mensen in een bestuur van een vereniging te krijgen. Het is niet zo dat jongeren niets willen doen voor de samenleving. Maar niet meer op de traditionele manier. Vier jaar in een bestuur met minimaal 10 vergaderingen in een jaar past niet meer bij de meeste jongeren. Wat jongeren wel willen, is een overzichtelijke klus, waarvan het begin en het eind bekend is.
Laatst ben ik aanwezig geweest bij een sessie van Jaap Koen Bijma van Doarpswurk over waarom verenigingen in Nederland minder vrijwilligers kunnen krijgen. Het zit hem in de mens uit de verschillende tijden. In de jaren '70 waren mensen coöperatief en bereid om hun mouwen uit te steken. Tegenwoordig is dat anders met de huidige generatie. Zij willen best helpen, maar dan een klus en niet een lange 'vage' periode. Een toelichting staat in het citaat.
Meer informatie op de bronsite, met een schema. Het klinkt allemaal wat vaag, maar naar mijn idee klopt het.
Ik denk dat voor veel mensen de lol er gewoon af is. Ik weet van (veel) vrijwilligers dat ze er over denken om te stoppen of al gestopt zijn.
Om een paar voorbeelden te noemen:
- Op veel posten 4 mensen nog op de TS en de rest kan naar de achterlichten kijken
- Achternakom protocol in veel regio's geschrapt(discutabel punt, maar toch)
- Minder oefeningen per jaar
- Specialismen worden opgeheven
En ga zo nog maar even door.
En de 'mens' veranderd niet? We gaan naar een 24-uurs economie. Waar vroeger nog de supermarkt open was van ma-za van 9 tot 17, is dit nu veel ruimer geworden ('s avond laat nog open, ook op zaterdag & voor veel steden en dorpen ook de zondagopenstelling). Waarom? Mensen leven nu anders dan voorheen. Niet alleen bij de brandweer het geval maar ook wanneer je afspraak maakt bij gemeentehuis/stadskantoor, kinderdagverblijven etc.
Daarnaast is de gemiddelde Nederlander 'druk', is het anders dan 15 jaar geleden: tablets en smartphone's kom je overal tegen. En wanneer je dan iemand in het echt ziet, je gaat hapje eten of drinken komt ook hier bij velen de telefoon tevoorschijn. Tja, gedrag en instelling van mensen veranderd, en staan niet meer open om naast hun werk, thuis, familie, vrienden, sport en weekend/gezellige dingen ook nog eens tijd vrij te maken voor de brandweer.
Je moet echt niet alleen de schuld bij de brandweer óf bij de mensen die brandweerman/vrouw kunnen worden neerleggen. Het is een combinatie van beiden.
Er zijn echter wel oplossingen mogelijk. Bijvoorbeeld dat alle werkplaatspersoneel/ koude functies / brandweerofficieren die op een werkplek zitten waar ook uitrukvoertuigen staan verplichten zelf ook repressief volledig inzetbaar te zijn, ongeacht de functies of hoeveelheid sterren op de schouders. Werkplekken en hoofdkantoren niet in gebouwen vestigen op een deftig kantorenpark maar in / naast / tegenover een kazerne. Indien de reguliere bezetting onvoldoende is, of er standaard een 2e TS e.d. beschikbaar moet zijn wordt deze aangevuld / bezet door de kantoorlui. Alle hoger personeel wat in dienst komt gaat dus ook op de TS, ook naar Weeze, ook de PPMO, ook de oefenavonden draaien enz.
Als je het mij vraagt maak je een regionale of landelijke (of allebei) stuurgroep 'ledenwerving & ledenbehoud.' Een groep die zich alleen maar bezig houdt met het bedenken van innovatieve oplossingen voor vrijwilligerstekort en deze over het land verspreid. Er zijn zoveel goeie ideeën maar omdat alles lokaal geregeld moet worden kunnen andere dorpen niet van deze innovatieve ideeën profiteren.
Is een oplossing die in de praktijk goed werkt. Mijn team is niet in het hoofdgebouw in Haarlem gestationeerd maar in Zandvoort waar door onvoldoende beschikbare vrijwilligers overdag een beroepsploeg de uitruk verzorgt. En ja, daar rukken dus regelmatig 6 officieren met een TS uit... Bijkomend voordeel van deze constructie is dat de plannen- en beleidsmakers ook zelf in de praktijk meedraaien.
Laatst ben ik aanwezig geweest bij een sessie van Jaap Koen Bijma van Doarpswurk over waarom verenigingen in Nederland minder vrijwilligers kunnen krijgen. Het zit hem in de mens uit de verschillende tijden. In de jaren '70 waren mensen coöperatief en bereid om hun mouwen uit te steken. Tegenwoordig is dat anders met de huidige generatie. Zij willen best helpen, maar dan een klus en niet een lange 'vage' periode. Een toelichting staat in het citaat.
Meer informatie op de bronsite, met een schema. Het klinkt allemaal wat vaag, maar naar mijn idee klopt het.
Het duiden van complete generatie's en de (volgens hun) verschillen hiertussen op kortere termijn krijg ik altijd een beetje de kriebels van.
In mijn beleving weet gewoon bijna niemand af van het bestaan van de vrijwillige brandweer.
Het duiden van complete generatie's en de (volgens hun) verschillen hiertussen op kortere termijn krijg ik altijd een beetje de kriebels van.
In mijn beleving weet gewoon bijna niemand af van het bestaan van de vrijwillige brandweer.
De brandweer in Maarssen-Dorp had eerder deze week bij een woningbrand nooit opgeroepen mogen worden omdat duidelijk was dat deze vrijwillige brandweerpost onderbezet was. Dat zegt burgemeester Marc Witteman van de gemeente Stichtse Vecht.
De vrijwillige brandweer in Maarssen was door onderbezetting niet in staat om uit te rukken naar de brand in de woning aan de Strick van Linschotenstraat.
De brandweer in Zeewolde blijft te laat komen. Dat blijkt uit cijfers over de eerste helft van dit jaar. Gemiddeld is de brandweer na 14 minuten ter plaatse. Dat is boven de norm van tussen de 8 en 10 minuten, en het is ook langzamer dan vorig jaar.
Zeewolde heeft al jaren problemen om snel uit te rukken bij branden. Dat komt omdat er wordt gewerkt met vrijwilligers. Met een beroepskazerne zou wel veel tijd gewonnen kunnen worden, maar dat kost miljoenen.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/142081/zeewolde-brandweer-blijft-te-laat-komen-in-zeewolde (https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/142081/zeewolde-brandweer-blijft-te-laat-komen-in-zeewolde)
*) Ook hier wordt weer krampachtig gezocht naar methoden om de slechte opkomsttijd te verbloemen.
Dat zou ik toch even willen nuanceren, want door naar de mediaan te kijken ipv het gemiddelde voorkom je ook dat één geweldige snelle opkomsttijd 10 langzame compenseert. Het mes snijdt aan twee kanten. Maar een mediaan zegt nog niks zonder bereik, net als een gemiddelde niks zegt zonder standaard afwijking.
Dat zou ik toch even willen nuanceren, want door naar de mediaan te kijken ipv het gemiddelde voorkom je ook dat één geweldige snelle opkomsttijd 10 langzame compenseert. Het mes snijdt aan twee kanten. Maar een mediaan zegt nog niks zonder bereik, net als een gemiddelde niks zegt zonder standaard afwijking.
Het is natuurlijk wel aanlokkelijk om eenzelfde oplossing te bedenken als de ambulancediensten doen; inzetten van burgerhulpverleners. Die dan niet met een AED maar met een schuimblusser naar de plaats van het noodgeval gaan.
Het is natuurlijk wel aanlokkelijk om eenzelfde oplossing te bedenken als de ambulancediensten doen; inzetten van burgerhulpverleners. Die dan niet met een AED maar met een schuimblusser naar de plaats van het noodgeval gaan.
En waar wil je die dan voor gaan "alarmeren"? Men heeft massaal kritiek op de SIV omdat het een schijnveiligheid zou zijn met een gebrek aan slagkracht, maar laten we vooral (ongetrainde) burgers oproepen voor brandbestrijding.
Wellicht deze opmerking even lezen in de context van de gehele discussie, ook die elders op het forum worden gevoerd over o.a. de inzet van de brandweer bij reanimaties.
Bij de inzet van brandweerpersoneel bij reanimaties kun je vraagtekens zetten, maar dat staat hier wat mij betreft los van (hulpdienst assisteert hulpdienst vs burger assisteert hulpdienst).
Het is mij niet duidelijk of René de inzet van burgerhulpverleners als serieuze optie ziet, vandaar dat ik mij afvraag waar hij die dan dus voor zou willen alarmeren.
Bij de inzet van brandweerpersoneel bij reanimaties kun je vraagtekens zetten, maar dat staat hier wat mij betreft los van (hulpdienst assisteert hulpdienst vs burger assisteert hulpdienst).
Neem het idee maar als serieuze optie in overweging.
Als het werkt bij reanimeren, zou het ook kunnen werken bij een beginnende brand of assisteren bij ontruiming.
Als voorbeeld noemt Van Mourik een verzorgingstehuis waar brand uitbreekt. Veel bewoners zijn minder mobiel. Het duurt acht minuten voordat de brandweer ter plaatse is, een mens stikt na drie minuten in de rook. Er vallen dus zeker slachtoffers. ‘Wij wijzen de gemeenten op de mogelijkheden van omwonenden die graag willen helpen. Wees creatief en inventief in het organiserend vermogen en wakker de burgerzin aan, dat lukt ook bij buurtpreventie. Zo verklein of verzacht je de risico’s. Wacht niet tot de hulpdiensten er zijn, maar instrueer vrijwilligers in de omliggende straten. Bij een calamiteit krijgen zij een whatsappje en weten ze precies wat er van hen wordt verwacht. Dat bedoelen we met samenredzaamheid.’
Neem het idee maar als serieuze optie in overweging.
Als het werkt bij reanimeren, zou het ook kunnen werken bij een beginnende brand of assisteren bij ontruiming.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Blijft dat de slechte opkomsttijden in de harde praktijk slechte opkomsttijden zullen blijven. Als de calamiteit zich afspeelt op een ongunstige locatie kan de opkomsttijd ver boven die genoemde 14 minuten komen te liggen.
De brandweertop is nu eenmaal wars van de inzet van burgerhulpverleners en goedwillende en vaak zeer bekwame burgers die willen helpen. Typerend is het door de brandweerleiding afschaffen van spuiten en spuitjes in dorpen en gehuchten waarmee de bewoners zich in het verleden wel mee wisten te behelpen. o.a. Landrovers met een babyspuit aan boord. Daarvoor komen op vaak grote afstanden en lange aanrijtijden dikke standaard autospuiten voor in de plaats, waar de Landrovers snel op vaak op de onmogelijkste plekken konden komen, over bevroren sloten, door weilanden etc. moeten de dikke autospuiten vaak vanaf grote afstanden werken/afleggen.
Een fijnmazig systeem van burgerhulpverleners met de juiste pbm's en materialen. Dat hebben we al, genaamd:
de Vrijwillige Brandweer.
Nu nog zorgen dat de veiligheidsregio genoeg ondersteuning biedt om mensen gemotiveerd te houden, het aantal vrijwilligers op peil te houden, opleidingen tot specialismen op peil te houden (niet pas opleiden als er een tekort is) en in gesprek gaan met weinig beschikbaar/gemotiveerde mensen, of bedanken voor de gedane inzet.
Een fijnmazig systeem van burgerhulpverleners met de juiste pbm's en materialen. Dat hebben we al, genaamd:
de Vrijwillige Brandweer.
Nu nog zorgen dat de veiligheidsregio genoeg ondersteuning biedt om mensen gemotiveerd te houden, het aantal vrijwilligers op peil te houden, opleidingen tot specialismen op peil te houden (niet pas opleiden als er een tekort is) en in gesprek gaan met weinig beschikbaar/gemotiveerde mensen, of bedanken voor de gedane inzet.
Een fijnmazig systeem van burgerhulpverleners met de juiste pbm's en materialen. Dat hebben we al, genaamd:
de Vrijwillige Brandweer.
Nu nog zorgen dat de veiligheidsregio genoeg ondersteuning biedt om mensen gemotiveerd te houden, het aantal vrijwilligers op peil te houden, opleidingen tot specialismen op peil te houden (niet pas opleiden als er een tekort is) en in gesprek gaan met weinig beschikbaar/gemotiveerde mensen, of bedanken voor de gedane inzet.
Een fijnmazig systeem van burgerhulpverleners met de juiste pbm's en materialen. Dat hebben we al, genaamd:
de Vrijwillige Brandweer.
Nu nog zorgen dat de veiligheidsregio genoeg ondersteuning biedt om mensen gemotiveerd te houden, het aantal vrijwilligers op peil te houden, opleidingen tot specialismen op peil te houden (niet pas opleiden als er een tekort is) en in gesprek gaan met weinig beschikbaar/gemotiveerde mensen, of bedanken voor de gedane inzet.
En dat is wel een groot punt van aandacht. Er zijn voldoende mogelijkheden om inzichtelijk te krijgen of er genoeg personeel beschikbaar is: brandweerrooster, PreCom etc. Helaas is ook in de VRU de bezetting op posten in de meldkamer nog niet zichtbaar, terwijl dat toch mogelijk moet zijn. Als je ziet dat de bezetting krap is, kan er direct een tweede post mee gealarmeerd worden.
Daarnaast: ik ben enorm voorstander van een 6-minutenregeling. Het komt vaker voor dat bij een prio 1 melding een voertuig binnen 6 minuten nog niet is uitgerukt. Dan zou er automatisch een post bij gealarmeerd moeten worden. Nu is het aan de betreffende post om zichzelf onderbezet te melden. Sommige doen dat na 4 minuten, bij andere posten gaat er soms dik 10 minuten overheen voor ze zich afmelden.
Inmiddels worden bij ons in de regio vrijwilligers in algemene dienst aangesteld; niet meer per post. Dat is alvast een stapje voorwaarts, nu alleen nog zorgen dat het beter inzichtelijk wordt wie waar werkt en woont, wie een dag op een post zou kunnen werken etc.
https://twitter.com/Brandweer_Mblik/status/956220530415284231
MEDEMBLIK - Het speelt al jaren bij de vrijwillige brandweerkorpsen in Noord-Holland, Medemblik is in dit geval dus geen uitzondering. Sinds de start van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en de vele miljoenen aan bezuinigingen zijn honderden vrijwillige brandweermensen er mee gestopt waardoor o.a. een corps als die van Medemblik door de weeks ernstig onderbemand is geraakt.
Het brandweerkorps heeft in theorie genoeg mensen, maar in de praktijk is er een groot tekort. Volgens commandant Michel Boon is het in de afgelopen zestien jaar niet zo nijpend geweest. "Dit bezorgt mij echt kopzorgen."
http://bit.ly/2EoQyiE
Groot tekort in de praktijk aan mensen in Medemblik, op het filmpje nog drie voertuigen.Met Medemblik zijn er door het land nog veel meer posten die niet altijd garantie hebben om uit te kunnen rukken en hun vrijwilligersbestand zien inslinken. Komt door diverse oorzaken
Gelet op de bezuinigingswoede van de hogere brandweerleiding zullen die voertuigen wel bij personeelstekorten tzt uit Medemblik worden weggehaald en de inzetten worden overgelaten aan aanliggende korpsen met alle gevolgen van dien.
Zijn er bij aanliggende korpsen geen tekorten op het gebied van o.a. vrijwilligers brandweer ?
Als vrijwilligers worden gedwongen buiten de woonplaats werk te zoeken ontstaan op de werkdagen tekorten.
Daarnaast kunnen de tegenwoordig goed opgeleide vrijwilligers met goede banen niet al te gecharmeerd raken van de tegenwoordig vrij autoritaire opzet van brandweer Nederland.
Overigens is de trend dat ook de grotere beroepskorpsen, zoals bijv. A-A steeds meer gaan leunen op vrijwilligers vanuit aanliggende gemeenten en VR’s, hoogstwaarschijnlijk om budgettaire redenen.
Oplossing: binnen de gemeentelijke dienst personeel werven, zij werken voornamelijk binnen de gemeentelijke grenzen en werkgever heeft commitment.
Dat, en gebruik maken van hulpbrandweermannen. Moet je voor elke brandweertaak een sterk getrainde atleet zijn?
Zandzakjes scheppen en absorberende korrels strooien kan vrijwel iedereen.
Je kan dan mensen inzetten die een basisopleiding krijgen, en aan lagere fysieke eisen moeten voldoen. Je zal dan meer mensen aantrekken, en dus ook meer vrijwilligers hebben als het goed is. Die kan je bijvoorbeeld inzetten voor taken als reinigen wegdek, plaatsen tent, wespenverdelging, kelder leegpompen...
Bij grootschalige incidenten kan je die dan nog bijkomend inzetten voor bijvoorbeeld logistiek.
Dat, en gebruik maken van hulpbrandweermannen. Moet je voor elke brandweertaak een sterk getrainde atleet zijn?