weet zekker dat er nog meer zijn. Dit is allen uit de gem Rheden.
Johan
het ging hier om een DAF V1600BB358. maar die foto van de wagen in brand op de hei, was je er toen zelf bij. het was toen een van de grootste bosbrand in Nederland en het ging er nogal heftig aan toe. maar naast deze DAF van Arnhem ging ook tijdens deze brand de Commer hogedrukautospuit van Doesburg verloren. het feit dat deze ingezet werd tijdens een bosbrand geeft wel weer hoe heftig deze brand was want dit is natuurlijk geen bosbrandwagen maar toen werd alles wat ingezet kon worden gebruikt. zelfs militairen en brandweerlui van de opleiding in schaarsbergen. het was me een brandje wel.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41205.jpg&hash=d0aec5f279ac9b97148d541fa615a64c)
deze voertuigen staan trouwens te koop
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/vrachtwagens/58760.htm?ret=%2Fmarkt%2Fautos%2Fvrachtwagens.htm%3Foudei%3D240%26js%3D1
Zo is de uploaddirectory nog wel een keer vol! :-X :-X :-X
Mooie voertuigen hoor!Bedankt voor het meezoeken Maarten,ik kon em ff niet vinden.Maar bij deze de topics samengevoegt ;)
Er is trouwens al een topic over:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6462.0
volgens mijn is die Mercedes-Benz 1513 van brandweer LO-Reninge. een voormalige Nederlandse brandweerwagen die vermoedelijk van de Veluwe komt.
Jopie ikke de eer voor west-veluwe-vallei... Foto's komen van www.112-west-veluwe-vallei.nl!!!
Volgens mij zitten Ede, Bennekom, Otterlo, Harskamp, Lunteren, Voorthuizen, Wageningen in 1 peleton... Als ik het niet goed heb verbeter mij maar als je durft :P:P
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.chello.nl%2Fhielke.bethlehem%2Fimages%2F1502046.JPG&hash=c2cba512de5616f865a2a75737212e81)
Ede-centrum (foto van bethlehem.tk)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41091.jpg&hash=589cb60bd6d4cd0d5e7a4f6799def2cd)
Regio post Ede-centrum
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41203.jpg&hash=1430ce16f2d38922c8df9ef0b0dff3ea)
Ede, post Bennekom
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41204.jpg&hash=913ecc11a3355e035378e67b2e8b0737)
Ede, post Lunteren
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fbrandweerede2%2Fbosbrand_oefening_wolfheze%2Fimages%2FMVC-003F.jpg&hash=2835f14e6ff699d431f928eaffb419fc)
Achter elkaar: Lunteren Bennekom en Ede (oude voertuig)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41205.jpg&hash=d0aec5f279ac9b97148d541fa615a64c)
Ede, post Otterlo (nieuwe voertuig hetzelfde als de 202)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41206.jpg&hash=f2eb90900a67d2c8b82a3eba6eb0c663)
Ede, post Harskamp (nieuwe voertuig hetzelfde als de 202)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41083.jpg&hash=fa1a17de0ba5ca2a330176ce991cf32b)
Regio, post Barneveld
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.112-west-veluwe-vallei.nl%2Fbrandweer%2Fvoertuigen%2F41103.jpg&hash=4635e89a08bf5af9419dbed499874e5f)
Barneveld, post Kootwijkerbroek
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fmembers.lycos.nl%2Fbrandweerede2%2Fbosbrand_oefening_wolfheze%2Fimages%2FMVC-010F.jpg&hash=eb70bd4acda1e17bf5da806782b929db)
Barneveld, post voorthuizen
volgens mijn is die Mercedes-Benz 1513 van brandweer LO-Reninge. een voormalige Nederlandse brandweerwagen die vermoedelijk van de Veluwe komt.
en hier de oude 852 van brandweer Leersum een DAF FAV1800DT320 met Doeschot-Rosenbauer opbouw uit 1978. deze TS.LD2200HD200T2000 werd in 1997 vervangen. de andere opvallende wagen is deze Ginaf F275 met Ajax-Ziegler opbouw uit 1982. deze woudreus reed ooit in Soest en kwam later bij de bedrijfsbrandweer van de Hoogovens (thans Corus) in IJmuiden terecht waar deze drieasser met zijn 8000 liter watertank en zijn vier MD-harspels inmiddels vervangen is.
In die ouwe heb ik nog ingezeten als klein jochie. Me vader en broer zitten bij de brandweer in Leersum, was echt een beest van een ding. Vind nog altijd zonde dat ze hem weg hebben gedaan.
U vraagt, ik plaats.
Hier de voorloper van de 835 Daf van Hengelo Gld.
Groet
Johan
Kijk, nu weet ik wie er achter de naam Crashtender zit. Hoop in de toekomst nog eens een keer op je medewerking te mogen rekenen.
Trouwens ook nog bedankt voor de CD-ROM met foto's van de oude en nieuwe voertuigen van Brandweer Doetinchem!!
Dit maal maar eens een oudje uit een ver verleden. namenlijk de oude 204 van brandweerpost Lunteren gemeente Ede. Deze DAF V1600BB358 met Bikkers opbouw kwam in 1968 in gebruik en werd in 1982 vervangen. De XV-18-82 had toen nog maal een tank van 3000 liter water. de nieuwere Iveco hebben nu het driedubbele aan water bij hun.
Dat wist ik dus niet. Ik dacht dat de 204 van Lunteren dus als 2de hands van de brandweer Ede was overgenomen. Heb je toevallig nog foto's van die voertuigen??
In ieder geval bedankt voor de informatie.
Groetjes
Albert-Jan
Zijn vervanger heb ik wel ontzettend veel in aktie gezien. Ik heb bij deze een oude foto ingescand.
Het gaat hier om een mercedes Benz type 1219 AF/36.
Overgenomen van het Korps Ede centrum.
4-wiel aangedreven en een tank van 3000 liter. Het voertuig kon rijdend spuiten vanwege een extra motor die de pomp aandreef. Dit type voertuig stond eveneens in Bennekom. Op dit moment staat de voormalige 204 bij de brandweer Schoorl korps Groet.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg143.imageshack.us%2Fimg143%2F8176%2F204lunteren7bk.th.jpg&hash=259bed30f06d0500c5d3269e37a8ed73) (http://img143.imageshack.us/my.php?image=204lunteren7bk.jpg)
ook enig idee waar de 203 van bennekom heen is? (zelfde voertuig)
Niet voor bosbrandbestrijding maar voor duinbrandbestrijding. De nieuwe unimog van de brandweer Den Haag !!!
Gr. ricardo
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bonsang.nl%2FPlaatjes%2F35.jpg&hash=86cac01af02cdd15297cf868ab803311)
Tis nie echt een knapperd.... :-X :-X
Nou als je hem over het strand ziet blazen wel hoor !!
Het lijkt op iemand die naar de tandarts moet voor een beugeltje over zijn bovenste tandjes..... :-\ ;DHij ziet er wel een beetje raar uit maar uitermate geschikt voor het terrein. Overigens is het gewoon een volledige ts.
René,Dat gezeur valt heus wel me hoor, in dat topic wordt er ook niet meer gezeurd dus waarom zal dat hier dan ineens wel gaan gebeuren buiten de reactie van fireman R ?????
Is het mogelijk om de berichten over het nieuwe duinvoertuig van den Haag te verplaatsen naar de topic "Overdracht nieuw duinvoertuig" ?? Want ik ben bang dat er straks niet anders "gezeurd" gaat worden over deze wagen in de onjuiste topic. Het is wel een vier wiel aangedreven voertuig maar niet specifiek bedoeld voor bosbrandbestrijding waar deze topic over gaat.
Groet
Johan
Dat gezeur valt heus wel me hoor, in dat topic wordt er ook niet meer gezeurd dus waarom zal dat hier dan ineens wel gaan gebeuren buiten de reactie van fireman R ?????
Maar het is jouw dag hoor ;DRené,
Is het mogelijk om de berichten over het nieuwe duinvoertuig van den Haag te verplaatsen naar de topic "Overdracht nieuw duinvoertuig" ?? Want ik ben bang dat er straks niet anders "gezeurd" gaat worden over deze wagen in de onjuiste topic. Het is wel een vier wiel aangedreven voertuig maar niet specifiek bedoeld voor bosbrandbestrijding waar deze topic over gaat.
Groet
Johan
Om misverstanden te voorkomen ;) ;D
Johan heeft gelijk dat het voertuig hier strikt gezien niet thuis hoort.
En ik verwacht net als Ricardo dat het 'gezeur' wel mee zal vallen.
Daarnaast zit een duinvoertuig wel heel dicht tegen de bosbrand bestrijdingsvoertuigen aan...
Ik stel voor dat we deze berichten niet verplaatsen, er verder ook niet meer op reageren, en dat we weer snel verder gaan met 'echte' bosbrand bestrijdings voertuigen!
groeten,
René de Caluwé
Hier dan een plaatje van de bewuste wagen van Bennekom.
Groet
Johan
nog een oudje. deze Bedford RL met Den Hartog opbouw van brandweer Amersfoort. deze wagen kreeg later nog een andere pomp namelijk een Rosenbauer pomp. het ging hierom een TS9LD1600HD180T2000 uit 1970 met roepnummer 634 welk in 1989 vervangen werd door de huidige Ginaf die binnenkort ook al weer vervangen wordt.Ik weet nog goed dat dit voertuig dienst deed in Amersfoort,als de pomp draaide hoorde je die 3 straten verderop ;D
inmiddels ook alweer jaren vervangen deze zgn. bordeswagen van brandweer Hilversum. deze uit 1979 stammende Mercedes-Benz 1017AK36 met Den Hartog opbouw bleef tot 1993 in dienst. de specificaties was TW6LD1600T5000.
Wat zijn die oude REO's nog in dienst bij brandweer Genk. die dingen heb ik jarengeleden zelf nog op de foto gezet bij de oude kazerne toen de Iveco net nieuw was. jongen zijn dit dingen niet kapot te krijgen of zo.In die jaren werden er nog degelijke voertuigen gebouwd. De huidige Mercedesen zie je over 50 jaar niet meer, dat redden ze niet
Hier een foto van de nieuwe 212 van Putten in actie tijdens een middelbrand, die sinds een aantal maanden ook biza-striping heeft
ik plaats deze maar hier aangezien ik niet goed weet waar anders ik dit voertuig moet plaatsen. deze Ginaf F240DHT400 met Leebur Haakarminstallatie uit 1985 is hier uitgerust met een watertankcontainer welk ook voor bosbranden wordt gebruikt. deze 7281 van brandweer Bergen op Zoom is zover ik weet de enige 4x4 Ginaf Haakarmwagen die bij de brandweer dienst doet. ooit stonden er twee van deze wagens in Bergen op Zoom. de andere was van de regionale brandweer en zou verplaatst zijn naar een ander korps. de watertankcontainer is uitgerust met een nieuw type Magirus MSD.
Ik heb er nog 1 gevonden alleen dit is een demo unit
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg387.imageshack.us%2Fimg387%2F7606%2F016wa.th.jpg&hash=3eeb7fbea996327e17520edf19e1fbd5) (http://img387.imageshack.us/my.php?image=016wa.jpg)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg387.imageshack.us%2Fimg387%2F5444%2F024in.th.jpg&hash=dd3d33a8ad44a031f001d33dc72a95c7) (http://img387.imageshack.us/my.php?image=024in.jpg)
Dit is 1 van de 3 Iveco-torpedo's van de brandweer Ede.
Deze heeft gestaan in de Harskamp en is in particulier bezit.
De 205 is naar het opleidingsinstituut van www.firetrain.nl te harskamp.
De 3e, de 201 is afgevoerd naar Hongarije.
http://imageshack.us]http://img146.imageshack.us/img146/1624/jwpby21vrharskamp200606170905d.jpg
Groet
Johan
Dit is 1 van de 3 Iveco-torpedo's van de brandweer Ede.
Deze heeft gestaan in de Harskamp en is in particulier bezit.
De 205 is naar het opleidingsinstituut van www.firetrain.nl te harskamp.
De 3e, de 201 is afgevoerd naar Hongarije.
Groet
Johan
Johan bedoel volgens mijn zeker weten de 202.Ja jongens, jullie hebben helemaal gelijk. Het is inderdaad de 202 die naar Hongarije is gegaan. Foutje van mij. Sorry.
dat verhaal over dat de bedrijfsbrandweer van Park de Hoge Veluwe er een zou overnemen heb ik ook gehoord. zou wel goed zijn. nu werken ze daar met slechts een motorspuitje. en gezien het feit dat er nogal een park omheen ligt zou het een goede zet zijn. een ander feit is wel dat de tweede Iveco niet langer te koop word aangeboden. misschien word hij in eerste instantie misschien verhuurd aan de Hoge Veluwe.
Johan,,
Met de 201 bedoel je waarschijnlijk de 202.
De 206 is volgens mij van dezelfde eigenaar als de 205.
Alhoewel er geruchten gaan dat de bedrijfsbrandweer van park de hoge veluwe ook één van deze voertuigen wil gebruiken. Maar dat is voorlopig een gerucht!!!!
Ik zag er net, zo rond 15:15, 4 Bosvoertuigen met prio 1 door de Arnhemse binnenstad rijden :oDat zal denkelijk deze melding zijn:
Best handig in het Kralingse Bos >:D
http://www.brandweer-harderwijk.nl/web/images/stories/01harderwijk.jpg
Korps: Harderwijk
Roepnummer: 42210
Soort voertuig: bosbrand bestrijdingsvoertuig
In gebruik sinds: 2002
Merk: Mercedes Atego
Bijzonderheden: Dakblussing
Foto: www.brandweer-harderwijk.nl
http://www.brandweerhattemerbroek.nl/foto/hier.jpg
Korps: Harderwijk
Post: Hierden
Roepnummer: 42209
Soort voertuig: bosbrand bestrijdingsvoertuig
In gebruik sinds: 2002
Merk: Mercedes Atego
Bijzonderheden: Dakblussing
Foto: www.fotoserver.nl
Dit zijn geen Atego's maar Actrossen en wel de Actros 1831 AF 39.
http://i43.tinypic.com/1z6fvqw.jpg
Korps : Essen (B)
Roepnummer : E6
Type voertuig : Bosbrandweerwagen
Merk / Type chassis : Mercedes Unimog
Opbouw : -
Kenteken : HVS-867
Datum in dienst : 1996
Datum uit dienst : nvt
Bijzonderheden : -
Die is toch best bijzonder, toen ik daar vorig jaar op de kazerne op bezoek was, is mij verteld dat ide wagen een paar jaar geleden in brand is gevlogen, en later door vrijwilligers van brandweer essen weer helemaal opgebouwd en gereviseerd is.
http://img440.imageshack.us/img440/6891/dsc02335u.jpg (http://img440.imageshack.us/img440/6891/dsc02335u.jpg)
Korps: Zutphen
Post: Eerbeek
Soort voertuig: BTAS (4x4 natuurbrandbestrijding)
Roepnummer: 817
Merk en type: Mescedes 1124 Ziegler
Bijzonderheden:
Moet dit niet Korps Apeldoorn, kazerne Eerbeek zijn??
volgens mij zelfs Korps Brummen, Kazerne Eerbeek
Klopt helemaal Luke ;)
ja maar we hebben trouwens ook nog de Intergemeenschappelijke samenwerking tussen de gemeente Brummen, Lochem en Zutphen (cluster IJsselstreek),
dus daardoor zou hij weer onder Zutphen kunnen vallen, denk dat daar de TD zit
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg97.imageshack.us%2Fimg97%2F1306%2Fdsc02336c.jpg&hash=bdbaf95477e213ba7aee310b10fbfda5)
Korps: Epe
Post: Vaassen
Soort voertuig: BTAS (4x4 natuurbrandbestrijding)
Roepnummer: 813
Merk en type: Mescedes 1120
Bijzonderheden:
Korps : Epe
Post: Vaassen
Roepnummer : 8-13
Type voertuig : TS-BT8LD3000HD250T1500
Merk / Type chassis : Mercedes-Benz 1120AF36 Ecoliner
Opbouw : Doeschot-Rosenbauer
Kenteken : VD-82-NJ
Datum in dienst : 2007
Datum uit dienst :
Vestigingsplaats :
Bijzonderheden : bj:1989. ex-Ugchelen
op deze manier zou hij bij de AC niet als officieel bosbrand voertuig worden aangemerkt omdat die minimaal 3500 Liter bezitten
Korps : Epe
Post: Vaassen
Roepnummer : 8-13
Type voertuig : TS-BT8LD3000HD250T15003000
Merk / Type chassis : Mercedes-Benz 1120AF36 Ecoliner
Opbouw : Doeschot-Rosenbauer
Kenteken : VD-82-NJ
Datum in dienst : 2007
Datum uit dienst :
Vestigingsplaats :
Bijzonderheden : bj:1989. ex-Ugchelen
Even verkeerd overgeschreven tank inhoud is 3000 liter.
Minimale tankinhoud voor een TS-BT in regio 06+07=TS-BT 3000 liter
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi568.photobucket.com%2Falbums%2Fss122%2FFotoBPR%2FDSC_6732.jpg&hash=464be8d0c2e476ac5383c397b106b5a6)
Dienst: Brandweer Woudenberg
Kazerne: Woudenberg
Roepnummer: 46.644
Soort voertuig: TAS
Merk & type: Mercedes Atego / Ziegler
Byzonderheden: 4x4 voertuig voor in de bossen
Meer foto's van het bezoek aan Woudenberg staan op www.spamspamspamr.nl (http://www.fotobpr.nl)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F112kaatsheuvel.nl%2F2007kaatsheuvel%2Fimgfoto%2F2622252-845562516.jpg&hash=18f2d047faf721566ac45795cfb25406)
Foto: Martijn van Bijnen // 112Kaatsheuvel.nl
Dienst: Brandweer Loon op Zand
Kazerne: Loon op Zand
Roepnummer: 20-???
Soort voertuig: PM
Merk & type: Landrover Discovery
Kenteken: ??
Byzonderheden: 4x4 voor in de duinen/bossen. Post Kaatsheuvel heeft een identieke wagen // op de achtergrond de oude Landrover
Ik kan jullie melden dat Gemco samen met Daf (CF) weer een 4X4 Tankautospuit voor bosbrandbestrijding gaat maken. Daf op een 4X4 is lang weg geweest. maar komt dus weer terug!
Waar komt deze informatie vandaan ???/
Ik kan jullie melden dat Gemco samen met Daf (CF) weer een 4X4 Tankautospuit voor bosbrandbestrijding gaat maken. Daf op een 4X4 is lang weg geweest. maar komt dus weer terug!
Toevallig heeft GINAF op dit moment op basis van een DAF FA 75 een 4x4 chassis ontwikkeld de de X2219L,X2220L en X2221L zou dat ook de basis zijn van de DAF/GEMCO combinatie ???
Wie weet meer.
http://www.ginaf.nl/index.php?id=92 (http://www.ginaf.nl/index.php?id=92)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg412.imageshack.us%2Fimg412%2F8528%2Fimg0058jx.jpg&hash=5549bcf210201955469342cd979594e0) (http://img412.imageshack.us/i/img0058jx.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg22.imageshack.us%2Fimg22%2F1160%2Fimg0067zcz.jpg&hash=7afda7884909e01ee420e05d6bb35d25) (http://img22.imageshack.us/i/img0067zcz.jpg/)
Regio : 09 - Utrecht
Korps : Leusden
Post : Leusden
soort voertuig : TS7LD3000HD265T3450
Roepnummer : 46749
Merk : Volvo FM9.410 4x4
Fabrikant : Ziegler
Kenteken : BX-RL-16
Bouw/dienstjaar : 2010
Bijzonderheden :
Die wagen ziet er een beetje erg krom uit, of is de foto krom?? ???
Niet echt voor in het bos, maar wel voor duingebied.
Anderzijds, het is wel een Unimog, en dat voertuig is qua terreinvaardigheid eigenlijk het beste wat je kunt krijgen. En als je dan grondvuur moet nablussen zoals bij de grote natuurbrandbrand op de Strabrechtse Heide bij Heeze dan kan hij zeker heel erg nuttig zijn.
Robin, heb je toevallig een close-up van die bumper monitor? :) Die ziet er wel 'luxe' uit namelijk ;)Een cropje uit een andere foto... ;)
Een cropje uit een andere foto... ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg84.imageshack.us%2Fimg84%2F5563%2Fimg8292q.jpg&hash=2f2135f961732162eaa77d258c0a7fc5) (http://img84.imageshack.us/i/img8292q.jpg/)
Een cropje uit een andere foto... ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg84.imageshack.us%2Fimg84%2F5563%2Fimg8292q.jpg&hash=2f2135f961732162eaa77d258c0a7fc5) (http://img84.imageshack.us/i/img8292q.jpg/)
Hoewel, er zit wel een nadeel aan het Scheveningse voertuig. Als ik het zo inschat kan hij niet rijdend blussen (m.b.v. bumper- of dakmonitoren). En ook de watertank is te klein. Dat maakt hem voor een bosbrand minder geschikt.0098 Eén klein nadeeltje, ik weet er nog wel een paar. 998765
Automatisch bandenaflaat systeem? is dat niet een beetje geldverspilling? Verder hele mooie auto.
Nooit in het terrein gereden zeker ?
Automatisch systeem is zeker bij een (zware) TS tegenwoordig geen overbodige luxe. Anders moet men de TS stil zetten en handmatig aflaten. Vervolgens na het rijden in het terrein kun je zonder te stoppen door rijden en opblazen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1214.photobucket.com%2Falbums%2Fcc486%2F112stefan1%2FDSC03809.jpg&hash=1065eb0cb65854f89c06c3a9ca62a556)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1214.photobucket.com%2Falbums%2Fcc486%2F112stefan1%2FDSC03875.jpg&hash=7cfdddd0ede1798a702f43bea9979b23)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1214.photobucket.com%2Falbums%2Fcc486%2F112stefan1%2FDSC03860.jpg&hash=c54e775f3cefc9825747ba3efb91cdb1)
Regio : 06 - Noord Oost Gelderland
Korps : Ermelo
Soort voertuig : TSLDT4000
Roepnummer : 06-7341
Merk : Mercedes-Benz Actros
Fabrikant : Ziegler
Kenteken : BX-ZZ-91
Bouw/dienstjaar : 2010 - 2011
Bijzonderheden : Automatisch bandenspanning. Vrijdag avond geleverd door Ziegler.
Volgens mij het eennalaatste brandweervoertuig welke met een BX-**-** kenteken is geleverd
Het laatste voertuig betreft een VOLVO FE met het kenteken BX-ZZ-99 wie weet welke dit is?
Volgens mij is dit het enige voertuig in Gelderland (veluwe) waarbij dat automatisch gaat, alle anderer bosbrandvoertuigen gaan automatisch. ook de nieuwe voertuigen, dit omdat het vele malen goedkoper is, net zo goed werk. en toch weinig gebruikt word.
Altijd leuk als niet gebruikers meningen vormen over een feit waarmen de context van de genomen beslissing niet kent.
Een automatisch bandenaflaat systeem wordt gemonteerd om de banden op zandgronden te kunnen laten "wangen" en heeft 2 effecten.
Enerzijds vergroot je het bandoppervlak, waardoor je minder druk per oppervlak van de band krijgt en zo voorkomt dat de auto snel wegzakt in het terrein. (Vergelijk het met een naaldhak in zand, die zakt meteen weg, een brede schoenzoel kun je gewoon stappen)
Anderzijds zorg je ervoor dat het rubber niet zo stijf is en de band enigszins kan bewegen. Op deze manier zorg je ervoor dat het zand, dat zich vastzet in het profiel, loskomt. Op deze manier raakt het profiel niet vol me zand en hou je grip in het zand.
Automatisch is in die zin handig, dat het enorm veel tijd spaart als je wisselt van verharde weg naar onverhard en omgekeerd. Daarnaast is het oppompen een stuk makkelijker, dan met een losse slang iedere band weer langs te gaan. Het hele systeem bestaat in feite alleen uit een aantal slangen en ventielen, perslucht is op een vrachtwagen in ruime mate voorhanden (remmen werken op lucht)
groeten, Ruud
Het is een knopje op het dashboard. Je hoeft er niet voor uit te stappen...Ja dat wel, maar dan zal men toch eerst uit moeten stappen, naar het pomphok moeten lopen en de pomp aan moeten zetten, vanaf dat moment kan er rijdend geblust worden vanaf de dakmonitoren.
Brandweer Den Haag heeft het al jaren op de Unimog TS/TAS zitten en werkt hetzelfde.
Ik neem aan dat blussing vanuit cabine/ via dakmonitor mogelijk is. Ik heb echter geen foto van het dak of het dashboard. Ik neem aan dat dit voertuig ook een voorziening heeft voor rijdend blussen, zoals gebruikelijk op deze voertuigen
Groeten, Ruud
Ja dat wel, maar dan zal men toch eerst uit moeten stappen, naar het pomphok moeten lopen en de pomp aan moeten zetten, vanaf dat moment kan er rijdend geblust worden vanaf de dakmonitoren.
Van uit de cabine kan de pomp bestuurd worden O0
Oké, bijzonder. :) Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut, maar het zal wel. e050
Recht boven in kan de pomp bestuurd worden. En in het midden met die gele knopjes kan de automatisch bandenaflaat systeem bestuurd worden.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1002.photobucket.com%2Falbums%2Faf146%2F112stefan%2FDSC03836.jpg&hash=6c60415eda454af8885d6ea87645711c)
Die is verkocht aan buitenland! Zou zo niet weten welk land. ;)
Van uit de cabine kan de pomp bestuurd worden O0
Oké, bijzonder. :) Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut, maar het zal wel. e050
Ja dat wel, maar dan zal men toch eerst uit moeten stappen, naar het pomphok moeten lopen en de pomp aan moeten zetten, vanaf dat moment kan er rijdend geblust worden vanaf de dakmonitoren.
Oké, bijzonder. :) Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut, maar het zal wel. e050
www.brwhoenderloo.nl Heidebrand ugchelseberg (http://www.youtube.com/watch?v=tPkQMumT8Qk#ws)
Youtube: BrandweerHoenderloo
Ik zie hier niemand uitstappen ect. maar dr komt wel water..
Nooit in het terrein gereden zeker ?
Automatisch systeem is zeker bij een (zware) TS tegenwoordig geen overbodige luxe. Anders moet men de TS stil zetten en handmatig aflaten. Vervolgens na het rijden in het terrein kun je zonder te stoppen door rijden en opblazen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg195.imageshack.us%2Fimg195%2F2707%2Fimg2100as.jpg&hash=865269d04889b6b0e85ad563adebbde1) (http://img195.imageshack.us/i/img2100as.jpg/)
Regio : 09 - Utrecht
Korps : Veiligheidsregio Utrecht
Post : Zeist
Soort voertuig : GM6-BT
Roepnummer : 49717
Merk : Mercedes-Unimog U1350L32
Fabrikant : Plastisol
Kenteken : VH-18-PX
Bouw/dienstjaar : 1990
Bijzonderheden : Vanaf 2006 GM-BT / eerder HV-2/TS6LD130
Voormalige TS van Austerlitz geloof ik. Hij had eerst een manschapcabine
Voormalige TS van Austerlitz geloof ik. Hij had eerst een manschapcabine
Verkeerd gegokt,voormalige combinatie van HV/TS van kazerne Zeist omgebouwd naar GM/TS2 BT
Correct :)
Nee hoor, betrof echt de oude TS van Austerlitz, die vervolgens is omgebouwd naar een GM. Is bij mijn weten ook nooit een officiële HV geweest, rijdt wel mee bij beknellingen i.v.m. buffervoertuig en bumpersproeiers voor reinigen wegdek.
Bijzonderheid: voertuig beschikt over middeldrukslangen. Die zitten aan elkaar gekoppeld op een haspel en de benodigde lengte kan afgekoppeld worden, zodat een snelle inzet met MD mogelijk is.
Voormalige TS van Austerlitz geloof ik. Hij had eerst een manschapcabine
Correct :)
Verkeerd gegokt,voormalige combinatie van HV/TS van kazerne Zeist omgebouwd naar GM/TS2 BT
het voertuig in oude gedaante van HV/TS
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brandweervoertuigen.com%2Fkorpsen%2Fzeist%2Fvh-18-px.jpg&hash=7ec43e31c595c48bd97113137a453809)
foto's fotograaf : Gerrit Lagerwerf site: www.brandweervoertuigen.com (http://www.brandweervoertuigen.com)
en voor de voorledigheid ook nog het voertuig van de voormalige brandweerpost Austerlitz gem. Zeist
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.brandweervoertuigen.com%2Fkorpsen%2Fausterlitz%2F46-nb-30.jpg&hash=ddbec9e720bb952c29d2c3c58d09d0c8)
TS6LD1850HD240T1800
Mercedes Benz 1300L32
brandweer Zeist-Rosenbauer
46-NB-30
.1978 .2005 (korps opgeheven)
Nee hoor, betrof echt de oude TS van Austerlitz, die vervolgens is omgebouwd naar een GM. Is bij mijn weten ook nooit een officiële HV geweest, rijdt wel mee bij beknellingen i.v.m. buffervoertuig en bumpersproeiers voor reinigen wegdek.
Bijzonderheid: voertuig beschikt over middeldrukslangen. Die zitten aan elkaar gekoppeld op een haspel en de benodigde lengte kan afgekoppeld worden, zodat een snelle inzet met MD mogelijk is.
Weer echt niet,en dat woont in de gemeente Zeist
Je had er al een keer op gereageerd. Twee keer is misschien lichtelijk overdreven om je (overigens geheel terechte) punt duidelijk te maken, vind je niet? :)
Ik schaam me inderdaad een beetje, maar kan ik het goedmaken door te zeggen dat dit voertuig van voor mijn tijd was? ;D
Ik was er inderdaad heilig van overtuigd dat de 717 de oude TS van Austerlitz was. Niet dus...ieder mens maakt foutjes en ik ben blij te kunnen constateren dat ik gelukkig ook maar een mens ben. Maar je hebt helemaal gelijk ;)
Is 2006 voor jou tijd ? aangezien ik heb begrepen dat je nu lid bent van de post Den Dolder en aan je forumnaam te zien lid bent geweest van Jeugdbrandweer Zeist.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg339.imageshack.us%2Fimg339%2F4999%2Fimg6232r.jpg&hash=b82f54ce67f8f836bad51ed11453ecd4) (http://img339.imageshack.us/i/img6232r.jpg/)
Soort voertuig: Bosbrandbestrijdingsvoertuig
Merk voertuig: MAN
Roepnummer: 07-3741
Korps: Arnhem-Zuid
Regio: Gelderland-Midden
Bijzonderheden: Heeft een grote schuimvooraad aan boord en een blusmonitor op de voorbumper
http://www.youtube.com/watch?v=mhEluYqX8xo#ws (http://www.youtube.com/watch?v=mhEluYqX8xo#ws)
Bijzonderheden: de 07-3741 en 07-3641 hebben tegenwoordig extra lampen op het dak zitten
Uitruk TS 3741 Brandweer Arnhem voor bijstand grote brand Schoorl (http://www.youtube.com/watch?v=p0eywke-BIQ#)
Video: www.youtube.com/112velserbroek (http://www.youtube.com/112velserbroek)
Als ik de technische gegevens van de bovenstaande voertuigen bekijk zijn de meeste voertuigen niet eens te bestempelen als natuurbrandbestrijdingsvoertuigen, althans niet volgens de eisen die de VNOG of VGGM er aan stellen. Van de meeste is de tankinhoud erg klein (3000 liter is voor de VNOG het minimum). Daarnaast hebben ze geen voorziening voor dakblussing of een bumpermonitor. Hetzelfde geld voor de zelfbescherming onder de bumpers, de nozzles ontbreken.
Een 4x4 TS is niet per definitie een natuurbrandbestrijdingsvoertuig. Vaak zijn dit voertuigen die aangepast zijn aan werkzaamheden in het buitengebied. Gelderland Midden heeft ook een aantal van deze voertuigen die ook geen 40 serie nummer hebben gekregen maar een nummer uit de 30 serie.
Helemaal mee eens crashtender. Echter is het fenomeen natuurbrand erg groot. Een rietkraag in de brand is ook een natuurbrand. Daarvoor zijn dakblussing en bumpersproeiers geen vereiste.
We kunnen het ook omkeren een natuurbrandbestreidingsvoertuig is niet perse een voertuig met dakblussing/bumpersproeiers.
Ik ben het met je eens dat een begrip soms moeilijk te definiëren is. En natuurbrand hoort daar zeker bij. De opmerking over de rietkraag klopt helemaal. Daar heb je geen TS-BT voor nodig. Hetzelfde geldt voor een veenbrand, daar kom je met een TS-BT ook niet veel verder dan een gewone TS. Maar als je jou opmerking even doorzet dan kunnen we in deze rubriek alle TS'en wel opnemen. Als voorbeeld neem ik brandweer Kampen. Die hebben veel te maken met rietbranden. Zij gebruiken daarvoor gewone TS'en. En hoe zit het dan met de bermbrandjes en bossages? Is dat dan ook natuur? Daarbij worden, landelijk gezien, misschien wel voor 95% gewone TS'en ingezet.
In dit geval blijf ik bij mijn standpunt dat de meeste van de TS'en uit de bovenstaande reportage nauwelijks voor natuurbranden zullen worden ingezet, ook niet voor rietkragen. Ze hebben een (iets) grotere watertank en zijn vierwielaangedreven. Een HV1 heeft ook vierwielaandrijving en dat maakt hem ook nog geen natuurbrandbestrijdingsvoertuig.
Daar wordt landelijk, zeker in het kader van de bijstand, heel anders over gedacht. Daarbij komt dat ik uit ervaring kan spreken dat je met voertuigen die niet over deze voorzieningen beschikken bij een "echte" natuurbrand (heide/bos/duin) nauwelijks iets hebt. Als wij in de VNOG vragen om bijstand vragen van natuurbrandbestrijdingsvoertuigen dan zullen wij uitsluitend willen werken met "echte" natuurbrandbestrijdingsvoertuigen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg37.imageshack.us%2Fimg37%2F8236%2Fimg4608x.jpg&hash=89cd008a1ef474b82433e3d300f0d478) (http://imageshack.us/photo/my-images/37/img4608x.jpg/):D Mooi voertuig! O0
Regio : 09 - Utrecht
Korps : Leusden
Post : Leusden
soort voertuig : TS7LD3000HD265T3450
Roepnummer : 46649
Merk : Volvo FM9.410 4x4
Fabrikant : Ziegler
Kenteken : BX-RL-16
Bouw/dienstjaar : 2010
Bijzonderheden :
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg11.imageshack.us%2Fimg11%2F5213%2Fimg8304s.jpg&hash=fb89e6ae7587eb8d798ef9a925543019) (http://imageshack.us/photo/my-images/11/img8304s.jpg/)
Soort voertuig: Bosbrandbestrijdingsvoertuig
Merk voertuig: Scania
Roepnummer: 04-2040
Kenteken: BT-FR-74
Korps: Dalfsen
Regio: Ijsselland
Bijzonderheden:
Bijzonderheden: Stond op kazerne Centrum maar hoort thuis op kazerne EendrachtBijna goed, was inderdaad het voertuig van de Eendracht, zij het niet dat deze zijn opgeheven en het voertuig naar de Hoofdpost is verplaatst voor de vrijwilligers. O0
Bijna goed, was inderdaad het voertuig van de Eendracht, zij het niet dat deze zijn opgeheven en het voertuig naar de Hoofdpost is verplaatst voor de vrijwilligers. O0
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg31.imageshack.us%2Fimg31%2F5467%2Fimg8009z.jpg&hash=c42e2defa12e5807bc4889384edd3d35) (http://imageshack.us/photo/my-images/31/img8009z.jpg/)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg825.imageshack.us%2Fimg825%2F879%2Fimg8015h.jpg&hash=c6300cd03c38f8e45f5f72fc8e3a90ec) (http://imageshack.us/photo/my-images/825/img8015h.jpg/)
Merk voertuig: MAN
Roepnummer: RMD 865
Kenteken: BR-NN-63
Korps: Roermond
Regio: Limburg-Noord
Bijzonderheden: Mist een stukje striping op de rechter voordeur
Is voor de bossen
Is dit niet het DLS voertuig?
Is voor de bossen
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg163.imageshack.us%2Fimg163%2F5858%2Fimg4389md.jpg&hash=4a92171cb54726ed3c69d119e090691c)
Merk voertuig: DAF 75 CF
Roepnummer: 49610
Kenteken: BL-JX-61
District: De Bilt
Korps: Bilthoven
Regio: Utrechts Land
Bijzonderheden:
Ik denk makkelijker en goedkoper te maken, that's it waarschijnlijk...
Kan iemand mij vertellen waarom hier zo'n aparte manschapscabine op zit en wat het voordeel hier van is ?Het bosbrandvoertuig van Bilthoven is eigen ontwerp van dat korps. En dus zo ontworpen. Overigens zit er wel een luik tussen de manschappencabine en de chauffeurscabine. ;)
Het bosbrandvoertuig van Bilthoven is eigen ontwerp van dat korps. En dus zo ontworpen. Overigens zit er wel een luik tussen de manschappencabine en de chauffeurscabine. ;)
Het bosbrandvoertuig van Bilthoven is eigen ontwerp van dat korps. En dus zo ontworpen.
En is zo opgebouwd door brandweer Zeist als ik het goed heb :)
En is zo opgebouwd door brandweer Zeist als ik het goed heb :)
Het bosbrandvoertuig van Bilthoven is eigen ontwerp van dat korps. En dus zo ontworpen. Overigens zit er wel een luik tussen de manschappencabine en de chauffeurscabine. ;)
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg190.imageshack.us%2Fimg190%2F1452%2Fdsc0407fs.jpg&hash=8c129e1a2882f484a0e56b3744279d1c) (http://imageshack.us/photo/my-images/190/dsc0407fs.jpg/)
Merk voertuig: Scania P94DB4x2NA230
Roepnummer: 04-2040
Kenteken: BT-FR-74
Korps: Dalfsen
Regio: IJsselland
Bijzonderheden:
Wat zit er voor een beugel naast de koplamp aan de bestuurderszijde? Die zwarte?
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg190.imageshack.us%2Fimg190%2F1452%2Fdsc0407fs.jpg&hash=8c129e1a2882f484a0e56b3744279d1c) (http://imageshack.us/photo/my-images/190/dsc0407fs.jpg/)
Merk voertuig: Scania P94DB4x2NA230
Roepnummer: 04-2040
Kenteken: BT-FR-74
Korps: Dalfsen
Regio: IJsselland
Bijzonderheden:
Ik heb geen idee wat die beugel is, maar je kunt hem in ieder geval recht naar voren zetten.dan gok ik dat het een opstapje is om de ramen te wassen
dan gok ik dat het een opstapje is om de ramen te wassen
Ik heb geen idee wat die beugel is, maar je kunt hem in ieder geval recht naar voren zetten.
dan gok ik dat het een opstapje is om de ramen te wassen
Neh, dat zal het niet zijn. Daar kan bij Scania gewoon de ondergrille voor naar beneden geklapt worden ;)
Is dit niet het DLS voertuig?
Kan iemand mij vertellen waarom hier zo'n aparte manschapscabine op zit en wat het voordeel hier van is ?Kan natuurlijk ook zijn dat dit een ander voertuig is geweest bijvoorbeeld een haak arm oid.......
Dit voertuig is als chassis/cabine binnengekomen en door de Brandweer Zeist opgebouwt.
Aaldert
Gaat dit nou nog steeds over het voertuig van Dalfsen?Nee, over het voertuig van De Bilt/Bilthoven
Gemeente Epe had 2 iveco 4x4 besteld bij de firma mucar.
Echter is deze zoals jullie allen wel weten falliet.
Voertuigen worden nu afgebouwd door Plastisol te Wanroij.
Leverdatum staat op eind Mei.
Voertuigen zijn voor Epe en Vaassen.
wat voor typ iveco gaat het hier om
http://img16.imageshack.us/img16/3449/img7805vl.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/16/img7805vl.jpg/)
Deze, opvallend is de lengte het voertuig komt totaal op dacht 6 meter. Dit volgens mij ivm kleine kazerne van Hoog Soeren en de makkelijkheid om in het terrein te rijden.
Dat laatste punt is de werkelijke reden van de korte wielbasis. Er zijn er in totaal 4 besteld. Deze zijn voor Epe, Vaassen, Hoog Soeren enApeldoorn-Centrum.
Het korps Apeldoorn-centrum krijgt geen nieuw voertuig. (sterker nog: zodra de nieuwe voertuigen klaar zijn gaat de "unimog" 9742 weg en heeft het korps Apeldoorn-centrum geen BT-SB meer). Het korps Twello ook zo'n voertuig (o.a. voor het vliegveld Teuge).
Ik weet dat niet helemaal zeker maar volgens mij zijn de de Iveco's voor Epe en Vaassen ter vervanging van de huidige natuurbrandbestrijdingsvoertuigen van die kazernes. Dat er geen Iveco in Apeldoorn komt zal te maken hebben met het feit dat de 9742 (Unimog) een regiovoertuig is. Enige tijd terug is besloten om deze niet meer (vanuit de regio) te vervangen.
Dat laatste punt is de werkelijke reden van de korte wielbasis. Er zijn er in totaal 4 besteld. Deze zijn voor Epe, Vaassen, Hoog Soeren en Apeldoorn-Centrum.
Overigens zou het goed kunnen dat er in de toekomst meer van dit soort korte en specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in de VNOG worden aangeschaft. Er wordt momenteel gewerkt aan een grote regionele aanbesteding. Deze bestaat uit 3 kavels: een TS-BZK (de "stads-TS") een TS-BT als combivoertuig (TS-BZK en TS-BT in één voertuig) en een echt specialistische TS-BT (zoals de huidige Unimog's van Hoog Soeren en Apeldoorn Centrum). Hoeveel er worden aangeschaft en waar ze allemaal komen te staan is momenteel nog niet bekend.
Ik weet dat niet helemaal zeker maar volgens mij zijn de de Iveco's voor Epe en Vaassen ter vervanging van de huidige natuurbrandbestrijdingsvoertuigen van die kazernes. Dat er geen Iveco in Apeldoorn komt zal te maken hebben met het feit dat de 9742 (Unimog) een regiovoertuig is. Enige tijd terug is besloten om deze niet meer (vanuit de regio) te vervangen.Ah, duidelijk. Opzich nog best wel logisch. Alleen jammer dat er op Apeldoorn-Centrum dan nog maar 1 TS-BT (voor de uitruk) is, en daardoor wagens weer van verderaf moeten komen. Of ze moeten gelijk de VBC haakarmbak meesturen, wat eigenlijk zelden gebeurd. Ik meen te herinneren dat die bak 'vroeger' bij de 1e melding vaak al ging, althans, tijdens code rood.
14-05-2012 locatie: 2e ExloërmondBron tekst: http://www.brandweer.borger-odoorn.info/index.php?item=detail_nieuws&id=1941&pg=220 (http://www.brandweer.borger-odoorn.info/index.php?item=detail_nieuws&id=1941&pg=220)
Warm welkom nieuw voertuig
Maandagavond was het zover. Leden van de post 2e Exloërmond, oud leden, commandant en enkele andere belangstellenden wachten het nieuwe brandweervoertuig op. Een warm welkom voor de nieuwe tankautospuit, 4x4 aangedreven, speciaal geschikt voor natuurbrandbestrijding.
Ook bij de post Borger is eind vorige week het nieuwe uitrukvoertuig aangekomen.
Trots, dat wij de beschikking hebben over prachtig materieel om calamiteiten te bestrijden.
Voordat de nieuwe voertuigen daadwerkelijk worden ingezet bij calamiteiten worden ze de komende periode uitgebreid beproefd. Kinderziektes en eventuele aandachtspunten kunnen dan worden ontdekt en verbeterd. Chauffeurs leren in deze periode het rijgedrag van de nieuwe voertuigen kennen. Ook de werking van de pomp en nieuw materiaal wordt uitgetest en beoefend. Hierdoor kunnen de manschappen snel en effectief met het nieuwe materiaal werken.
Op 1 juni worden de nieuwe voertuigen door de beide posten gepresenteerd aan het college van Burgemeester en wethouders en de raadsleden.
Later in het jaar organiseren de beide posten een open dag. Hier kunnen alle belangstellenden een kijkje komen nemen.
Regio: 03 Drenthe
Korps: Borger-Odoorn post Tweede Exloërmond
Soort voertuig: TS-BT
Roepnummer: 03-8532
Merk: MAN
Opbouw: DRV
Kenteken: BZ-VZ-36
Bijzonderheden: Auto is 14-05-2012 aangekomen op de post en nog niet op uitruk.
Als dit een TS-BT is, waarom heeft dit voertuig dan geen nummer in de 40-reeks gekregen? Bijvoorbeeld de 03-8541 of 03-8542. Binnen het landelijke nummerplan is de 40-reeks bestemd voor de natuurbrandbestrijdingsvoertuigen. Dit lijkt op een (onbewuste) afwijking van het landelijke nummerplan.Ik weet niet of drente werkt met het landelijke nummerplan. Er zijn nog veel regio's die daar niet mee werken. Ook bij ons in Utrecht is dit nog niet doorgevoerd. Een echte TS-BT hoeft dus niet automatisch een nummer in de 40 reeks te krijgen
Borger heeft idd ook een nieuwe TS, echter is dat geen TS-BT.
Wat 2e mond met een TS-BT moet? Ken je het Molenveld (heideveld bij Exloo) en omliggende gebieden? Er wordt in de gemeente nog steeds meer natuurgebied aangelegd. Er is hier meer natuurgebied dan je zou denken.
Eerlijk gezegd weet ik niet wanneer die van Borger in gebruik genomen wordt e050 98uiye
Die van 2e exloermond zal nog een even duren omdat er eerst flink mee geoefend gaat worden, zowel met het rijden als de bediening zodat we goed beslagen ten ijs gaan.
1 Juni is de officiele presentatie voor de gemeenteraad van beide voertuigen zoals ook in de tekst die ik poste te lezen staat.
Zullen in vervolg op de rotondes daar gas terug moeten nemen, verhalen van rond de 120 km/h er over met de dennis..Dat is de afdeling sterke verhalen, geen enkel vrachtwagen haalt de 120, en al helemaal niet met een volle watertank. ::)
Dat is de afdeling sterke verhalen, geen enkel vrachtwagen haalt de 120, en al helemaal niet met een volle watertank. ::)
De meeste vrachtwagens kunnen, zonder snelheidsbegrenzer, beladen een snelheid halen van 130 tot 140 km/u.Jah, zonder begrenzer maar nu is zo ongeveer alles begrenst. En zie jij een Dennis met 120 een rotonde nemen? Ik kom het graag aanschouwen. >:D ;)
Vroeger, toen vrachtwagens nog geen snelheidsbegrenzer hadden, reden veel vrachtwagens gemiddeld 100 tot 110 km/u op de autosnelweg en hadden ze nog ruimte op het gaspedaal.
Ik heb in die tijd eens meegereden met een vrachtwagen die op de snelheidsmeter de wijzer op 130 km/u had staan en aangezien vrachtwagen snelheidsmeter geijkt zijn mag ik er vanuit gaan dat de werkelijke snelheid hier niet veel van afweek.
Jah, zonder begrenzer maar nu is zo ongeveer alles begrenst. En zie jij een Dennis met 120 een rotonde nemen? Ik kom het graag aanschouwen. >:D ;)
Dat is de afdeling sterke verhalen, geen enkel vrachtwagen haalt de 120, en al helemaal niet met een volle watertank. ::)
Mooie voertuigen! Alleen wel een vraagje, is het blauw op het dak wel te zien vanaf de zijkanten met de rekken er voor?
Jazeker, dat wordt december of januari.. 2 voor Haaglanden, te weten Monster en Wassenaar. De huidige van Wassenaar gaat dan weg. De derde is voor Kennemerland (gezamenlijke aanbesteding).Aha, welke opbouwer levert de voertuigen? :)
Jazeker, dat wordt december of januari.. 2 voor Haaglanden, te weten Monster en Wassenaar. De huidige van Wassenaar gaat dan weg. De derde is voor Kennemerland (gezamenlijke aanbesteding).
Aha, welke opbouwer levert de voertuigen? :)Volgens aanbestedingskalender.nl is het Dutch Rescue Vehicles BV, Zeppelinstraat 8, Hoogeveen. (NL).
Die van kennemerland zal dan denk de 4x4 van Beverwijk vervangen, de 345. Dit voertuig heeft daarvoor op div. posten binnen de VRK dienst gedaanBijna goed... de nieuwe 847 Zandvoort
Oh ja die is er idd ook nog maar is de 45 niet veel eerder aan vervanging toen? 098uoGeen idee, echter moest de 847 al 2 jaar terug vervangen worden. Deze is uitgesteld vanwege de bouw van nieuwe kazerne.. Deze is maart klaar.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1292.photobucket.com%2Falbums%2Fb561%2FJerommekeHV%2F7_zps6518af22.jpg&hash=d2f8d4c45f5cae1b450bef05a6ce43ff)
Dienst: Brandweer Limburg Noord
Kazerne: Reuver
Roepnummer: 742 (?)
Soort voertuig: Tankautospuit
Merk & type: Mercedes-Benz Atego 1629AF / Gemco
Kenteken: 43-BBF-6
Byzonderheden: Geen roepnummer op de auto.
Op de site van Ziegler kwam ik dit nieuwe project tegen voor brandweer Ommen, hele vreemde eend in brandweer Nederland 098uoInderdaad een vreemde eend in de bijt. Ik kan niet zeggen dat ik dit vervelend vindt. Eens kijken of ze hier iets moois van weten te maken. 8)
http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/projecten/ts-bt-ommen-indeling-manschappencabine.html (http://www.zieglerbrandweertechniek.nl/projecten/ts-bt-ommen-indeling-manschappencabine.html)
Op dat chassis word voor half Frankrijk de CCF gebouwd en daarnaast exporteren bouwers als Camiva-magirus en Gimeax-Schmitz voertuigen op dat chassis naar oa Zuid Amerika.en CCF staat voor...?
Ik snap 'm, de Franse vertaling van onze TS-BT; bedankt voor de uitleg!
Nee het is absoluut niet vergelijkbaar Nederlandse TS-BT eigenlijk meer een TW-BT want veel losse slangen en redgereedschap liggen er niet op.
even een klein beetje "scherpslijpen in de marge" ;) : in het nieuwe nummerplan van het Landelijk Netwerk Materieel en Verwerving van de NVBR wordt niet meer gesproken over een TS-BT, maar van een TST-NB (= TankautoSpuit Terreinvaardig-NatuurbrandBestrijding)
Klopt inderdaad. Je merkt langzaamaan dat steeds meer korpsen naast de TS-BT, waarmee dus ook gewoon de "huis-, tuin- en keukeninzetjes" gedaan moeten worden, ook specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen aan gaan schaffen. De nadelen van een TS-BT (dus met redgereedschap e.d.) zijn het gewicht en het gebrek aan ruimte voor een grotere watertank. Échte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen hebben een grotere tank -meer dan de 3000 liter die nu als standaard voor TS-BT wordt gehouden- en extra beschermingen en functionaliteiten voor in de natuur. Het is niet voor niets dat de twee pure natuurbrandbestrijdingsvoertuigen in de VRU (717 (unimog) Zeist, 610 Bilthoven) geroemd worden om het bereik dat zij hebben. Die voertuigen zullen niet snel vast komen te staan.
Zoals gezegd: langzaamaan zijn er steeds meer korpsen die inzien dat natuurbrandbestrijding wel echt een specialisme is. Er is al eens gepleit voor specialistische natuurbrandbestrijdingspelotons op een paar strategische locaties, maar er zijn ook inzichten dat een natuurbrandbestrijdingsvoertuig prima een TS4 met grote watertank kan zijn die dan ook kan dienen als waterbuffer bij inzetten in bebouwd gebied.
In Nederland moeten we polderen. Er is bijna geen natuurgebied waar niet binnen een straal van 10 km een dorp of stad ligt. De brandweer zal daar dus zowel in de stad als in de natuur op moeten treden. In gebieden in Frankrijk of België wordt veel meer gewerkt met specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen die dan ook niet ingezet worden voor verkeersongevallen en dergelijke.
De in Frankrijk gebruikte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen ( CCF )worden wel degelijk ook bij verkeersongevallen woningbranden en dergelijke ingezet. Voor o.a. woningbranden in landelijk gebied zorgen ze voor de eerste watervoorziening, het zelfde geld voor verkeersongevallen op bijvoorbeeld op de péage.
De in Frankrijk gebruikte natuurbrandbestrijdingsvoertuigen ( CCF )worden wel degelijk ook bij verkeersongevallen woningbranden en dergelijke ingezet. Voor o.a. woningbranden in landelijk gebied zorgen ze voor de eerste watervoorziening, het zelfde geld voor verkeersongevallen op bijvoorbeeld op de péage.
In veel oude regio's zoals Arnhem e.o., waar de TW-BT de norm was,welke is opgegaan in VGGM zie je juist dat de laatste TW-BT's vervangen worden door TS-BT omdat de TW-BT te weinig worden ingezet.
Als een normale TS-BT maar op het goede onderstel word gezet doen ze zeer weinig onder voor een TW-BT en zijn ze veel multifunctioneler inzetbaar.
Bij natuurbrandbestrijding geldt hoe sneller je ter plaatse bent met voertuigen met dak/bumperblussing hoe beter het is.
Voor elke kwartier wat het langer duurt voordat je genoeg van dit soort voertuigen ter plaatse hebt moet je er op rekenen dat je 1 uur langer bezig bent om te blussen, waarbij het na een uur de tijd kwadratisch toe neemt.
Dit kun je het beste bereiken door een redelijk fijnmazig net van voertuigen met TSsen dakblussing paraat te stellen.
Hiervoor zijn TW-BT minder geschikt door de beperkte inzet mogelijkheden van dit type voertuig.
Het grote nadeel van enkele, over het land verdeelde, specialistische natuurbrandbestrijdingsvoertuigen pelotons, is dat het te lang duurt om ze ter plaatse te krijgen.
Ook is het Nederlandse bos- en heidelandschap dusdanig van opbouw dat specifiek voor natuurbrand opgebouwde voertuigen van geen tot weinig toegevoegde waarde zijn.
Niet iedere post kan de bezetting op de dag garanderen. Een 'gewone' TS kan je makkelijker vervangen als deze niet uit kan rukken (buurpost), maar een TS-NBB heeft bij onderbezetting een vervangende TS-NBB nodig. Zeker bij code rood, waar meteen een peloton wordt gealarmeerd en de opschaling ook in pelotons gaat, wil je die TS-NBB heel graag uitrukgereed hebben. Bij ons in de regio staan er overdag ook een paar posten met een TS-NBB buiten dienst en dat lijkt me in droge periodes niet zo handig...
Limburg-Noord? Die valt wat mij betreft in dezelfde categorie als de 'Brabanden', Drenthe, Twente en Noord-Holland-Noord: ze hebben wel 4x4 voertuigen, maar én niet heel veel en voldoen volgens de definitie in het bronnenboek natuurbrandbestrijding niet aan de eisen om een specifiek natuurbrandbestrijdingsvoertuig te zijn.
Limburg Noord kan ik nog enigzins begrijpen. Maar Brabant beschikt toch wel over de nodige nbb peletons? Iemand enig idee waarom NHN hier niet over beschikt, los van die paar4x4 tssen die in de hoek van Schoorl en Bergen staan? Het is nu bijna meerdere keren per jaar raak in die hoek met duin branden...
Je bedoelt nu denk ik dat er geen NBB voertuigen in Brabant staan volgens de nieuwe richtlijnen? Ik doelde meer op de 4x4 tssen die volgens de oude richtlijnen werden aangeduid als Bos/heide voertuigen ;)
Die oude richtlijnen zijn dan inmiddels al wel erg oud? Ik weet niet beter dat de eisen Dakblussing + minimaal 3000 liter gevraagd worden. 4x4 TS'sen hebben ze in Brabant wel, maar op A-A, R-R en ZHZ na heeft elke regio dat wel dacht ik.En dan zou Brabant geen een TS hebben met monitor blussing of een tank met meer dan 3000 liter? En dan heb ik het dus over GEHEEL Brabant ;) Een grote hei als het ware 98uiye
En dan zou Brabant geen een TS hebben met monitor blussing of een tank met meer dan 3000 liter? En dan heb ik het dus over GEHEEL Brabant ;) Een grote hei als het ware 98uiye
Je bedoelt nu denk ik dat er geen NBB voertuigen in Brabant staan volgens de nieuwe richtlijnen? Ik doelde meer op de 4x4 tssen die volgens de oude richtlijnen werden aangeduid als Bos/heide voertuigen ;)
Veel nieuwe voertuigen zijn van het merk MAN, waarom ?
De meeste Natuurvoertuigen worden geleverd door DRV. DRV is onderdeel van MAN en levert, op hoge uitzondering na, alleen MAN voertuigen.
Dus het gaat niet om technische, operationele, financiele voordelen van de MAN.
Uiteindelijk wel. Voor natuurvoertuigen doen bij een aanbesteding vaak Ziegler (meestal Volvo) mee en DRV met de MAN. Dat DRV meestal wint zegt ook iets over de kwaliteit.
Uiteindelijk wel. Voor natuurvoertuigen doen bij een aanbesteding vaak Ziegler (meestal Volvo) mee en DRV met de MAN. Dat DRV meestal wint zegt ook iets over de kwaliteit.
PON heeft dus zowel vingers in de witte yoghurt als in de rode frambozenvla? Nou alleen de gele vanillevla nog en HV Nederland koopt alles in één winkel...
Sinds PON importeur is geworden van SKODA is SKODA ook erg in bij overheden.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi28.photobucket.com%2Falbums%2Fc212%2Fwilliamharthoorn%2FIMG_9137Kopie_zps8384de44.jpg&hash=e8d3f4452034a75a65aaf4dda49dcf37)
Regio: Gelderland Midden
Korps: Barneveld
Roepnummer: 07-1741
Soort voertuig: TS-BT
Merk en type: MAN TGM 18.340
Opbouw: DRV
Kenteken: 36-BFK-1
Bijzonderheden: -
( Voorthuizen heeft afgelopen donderdag ook een nieuw voertuig ontvangen gelijk met die van Barneveld )
Geen grilleflitsers? Of, eh, zijn dat, eh, die kleine witte stipjes boven de dimlichten....... 98uiye
Inderdaad. Maar die zijn behoorlijk fel kan ik je vertellen. 'k zeg niet dat ik d'r heel blij mee ben. Maar ze voldoen prima.
Waarom ben je er dan niet heel blij mee? Ze voldoen toch waarvoor ze dienen?!
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi28.photobucket.com%2Falbums%2Fc212%2Fwilliamharthoorn%2FIMG_9137Kopie_zps8384de44.jpg&hash=e8d3f4452034a75a65aaf4dda49dcf37)
Regio: Gelderland Midden
Korps: Barneveld
Roepnummer: 07-1741
Soort voertuig: TS-BT
Merk en type: MAN TGM 18.340
Opbouw: DRV
Kenteken: 36-BFK-1
Bijzonderheden: -
( Voorthuizen heeft afgelopen donderdag ook een nieuw voertuig ontvangen gelijk met die van Barneveld )
Ze voldoen ja. Maar daar is het wel mee gezegd. Het houdt niet over. ;)In je vorige post voldeden ze nog prima, en nu houdt het niet over.
Ik heb ze net nogmaals gezien op de tankautospuit van Kootwijkerbroek (identiek aan die van Barneveld). Er komt echt wel een hoop licht uit hoor!Ja als het donker is...
Ja als het donker is...
Ja als het donker is...
Alleen zit die troep er niet op uit cosmetisch oogpunt of om wel of niet mooi te worden gevonden. En als het voldoet zul je er aan moeten gaan wennen.
Gezien de plaats, boven de koplampen, heb je wel hele goede felle leds nodig om echt goed zichtbaar te zijn 's avonds en 's nachts.
Bedankt allebei voor de antwoorden. Van die bumpers is natuurlijk alleen maar cosmetisch. De voertuigen zijn nu echter niet uitwisselbaar en misschien is dat ook niet nodig.
De 4x4's van Hoevelaken, Nijkerk, Zwartebroek, Scherpenzeel, De Valk, Ederveen en Wageningen 2x zijn niet geschikt voor natuurbrandbestrijding. Ze zijn wel uitgerust met 4x4. Het zijn geen natuurbrandvoertuigen omdat ze niet ingedeeld zijn in een natuurbrandcompagnie. Die zitten namelijk al vol met andere voertuigen. ;)
De bumperkleur wordt inderdaad gekozen door de korpsen. Ede en Doorwerth hebben rode bumpers gekregen terwijl Barneveld en Scherpenzeel zwart hebben.
Wageningen zit overigens wel vast aan de natuurbrandprocedure, want met de Tankautospuit (4x4), MSA en Waterbakhaakarmcontainer doen ze wel mee. Maar niet met de blussing dus.
Er zijn nu een aantal van deze NB voertuigen geleverd. Ik vind ze prachtig maar heb er toch een paar vraagjes over. Eerst over de kleur van de bumpers en spiegels. De eerste voertuigen (Wageningen, Lunteren etc) zijn helemaal rood gespoten (vind ik mooi !). De voertuigen van Barneveld etc zijn grijs (vind ik dus niet mooi). Verder zijn er een aantal voertuigen wel 4x4 maar geen NB voertuigen zoals De Valk en Ederveen. Er is natuurlijk over nagedacht maar waarom zijn deze verschillen er ?
De 4x4's van Hoevelaken, Nijkerk, Zwartebroek, Scherpenzeel, De Valk, Ederveen en Wageningen 2x zijn niet geschikt voor natuurbrandbestrijding. Ze zijn wel uitgerust met 4x4. Het zijn geen natuurbrandvoertuigen omdat ze niet ingedeeld zijn in een natuurbrandcompagnie. Die zitten namelijk al vol met andere voertuigen. ;)Da's natuurlijk niet het argument. Deze voertuigen zijn wel 4x4 aangedreven, maar hebben geen natuurbrandopbouw. In GM is nou eenmaal de regel dat een TS alleen een natuurbrand TS is als hij 4x4 of meer is, een tankinhoud van 4000l of meer heeft en rijdend kan blussen. Dat maakt een alleen een 4x4 TS dus geen natuurbrand TS. Bovendien is ervoor gekozen om alleen TS'en die een standplaats hebben op of direct grenzend aan de Veluwe als natuurbrand Ts uit te rusten. Daarmee zijn twee compagnieën te vormen en dat vind men voor deze regio voldoende.
Da's natuurlijk niet het argument. Deze voertuigen zijn wel 4x4 aangedreven, maar hebben geen natuurbrandopbouw. In GM is nou eenmaal de regel dat een TS alleen een natuurbrand TS is als hij 4x4 of meer is, een tankinhoud van 4000l of meer heeft en rijdend kan blussen. Dat maakt een alleen een 4x4 TS dus geen natuurbrand TS. Bovendien is ervoor gekozen om alleen TS'en die een standplaats hebben op of direct grenzend aan de Veluwe als natuurbrand Ts uit te rusten. Daarmee zijn twee compagnieën te vormen en dat vind men voor deze regio voldoende.
Inderdaad. 2 CIE's was genoeg en daarom zijn niet alle voertuigen volledig BT uitgerust. Immers heeft Zwartebroek, De Valk en Wageningen een redelijk stukje natuur in het gebied en zij hebben ook geen TS-BT.
Overigens kan dat ook niet. Als je alle 4x4's natuurbrand maakt blijft er bij een grote brand als restdekking alleen Ede, stadspoort, Hoevelaken en Nijkerk over. ;)
Dat is ook weer niet waar, aangezien VGGM uit meer als de oude regio West Veluwe Vallei bestaat. :| ;)
Als het chassis het wel aankan maar de wetgeving het enige obstakel is lijkt me een administratieve oplossing mogelijk. Ontheffing? ZZ-kenteken?Wordt het ZZ kenteken nog wel uitgegeven, en waarom deze weg bewandelen indien het een constructie fout van de fabrikant betreft.
Als je op google afbeeldingen ZZ kenteken intypt zie je tussen de afbeeldingen meerdere brandweervoertuigen (voornamelijk natuurbrand bestrijding) met ZZ kenteken. En volgens de site van het RDW worden deze nog altijd gewoon afgegeven.
Meende dat de ZZ ook in het midden mocht staan. Maar dan mijn excuses 98uiye
Zo erg is het niet. We kunnen niet allemaal alles weten. >:D
Op dit moment rijden er geen brandweervoertuigen met ZZ kenteken rond. Volgens mij zijn ze er ook nooit geweest.
Als ik me goed herinner dan had die gigantische hoogwerker, die een blauwe maandag ook in Amsterdam aanwezig is geweest, ook een ZZ kenteken.
Drie gloednieuwe brandweerwagens Noord- en Oost- Gelderland onbruikbaar ..........Mag ik even schateren va het lachen ?
http://www.destentor.nl/regio/putten/drie-gloednieuwe-brandweerwagens-noord-en-oost-gelderland-onbruikbaar-1.5311470# (http://www.destentor.nl/regio/putten/drie-gloednieuwe-brandweerwagens-noord-en-oost-gelderland-onbruikbaar-1.5311470#)
Mag, maar wat is het dan verbazing of...................leedvermaak.Beide.
Okee, kan wel janken!Ja dat zou ook kunnen. Ik ben een buitenstaander en weet niet hoe dit proces (van PvE naar het eindresultaat) is verlopen maar stel me voor dat het vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de FYRA. Hoe is het mogelijk dat er niemand tijdens het ontwerp en de bouw dit niet gezien heeft ! Het schateren van het lachen betreft dan ook meer een hoongelach naar de kant van "de boven ons gestelden" die menen dat je zonder deskundigheid kan vertellen hoe iets gemaakt moet worden. En ja : een aannemer zegt overal "ja" op. Misschien kan iemand die echt weet hoe het zit vertellen hoe dit kon gebeuren.
@Gijs: Begrijp me niet verkeerd, ik sta in dit verhaal aan de kant van de brandweer.Waarschijnlijk is er geen bestek maar een PvE die een aannemer zelf kan invullen. En dat is natuurlijk het grote verschil met vroegah ! Nu zegt men (kort door de bocht) "doet u mij een : vul maar wat in een trein, communicatiesysteem of wat dan ook" De opdrachtgever kijkt er niet naar om en aan het eind van de rit zegt men doodleuk "we accepteren het geleverde niet". En dit tegen de achtergrond van die achterlijke aanbestedingsregels. Die een aannemer wel moét accepteren anders krijgt hij sowieso de opdracht niet. Wie o wie schiet hier in godsnaam mee op ?
Denk dat het bedrijf met de Z gewoon gedacht heeft dat de auto's wel afgenomen zouden worden. Ook al voldeden ze niet geheel aan bestek.
Hebben ze het helaas mis. RDW heeft een streep door de rekening gezet en de projectgroep heeft nee durven zeggen, ondanks de druk van de achterban dat er nieuwe wagens moeten komen. Vind ik uiterst knap!
Weet uit eerste hand wie dit project heeft mogen begeleiden. Ben zelf zijdelings betrokken geweest bij de nieuwe 4x2 voertuigen. Daar halverwege ingestapt en helaas kennen ook deze wagens kinderziekten, maar gelukkig wel overkomelijk.
Het was geen ZZ-63-37, maar Z-63-37, een Boss B26 bergingsvoertuig van de gemeente brandweer Amsterdam, kazerne Nico (IJ-tunnel), speciaal voor bergingswerk in de IJ-tunnel. Als ik me goed herinner dan had die gigantische hoogwerker, die een blauwe maandag ook in Amsterdam aanwezig is geweest, ook een ZZ kenteken.Gevonden!
Het is me een verhaal ! De voertuigen zijn in eerste instantie bedoeld voor natuurbrandbestrijding. Ik zou zeggen maak ze dáár dan geschikt voor. Haal er af wat je niet altijd nodig hebt (zoals redgereedschap en zo) en plaats dat in een aanhanger. Geen elegante oplossing maar je kunt die voertuigen echt niet de dump in rijden.
Ik zei ook dat het geen elegante oplossing is !
http://www.destentor.nl/regio/epe/wachten-op-oplossing-te-zware-spuitwagens-veluwe-1.5523289 (http://www.destentor.nl/regio/epe/wachten-op-oplossing-te-zware-spuitwagens-veluwe-1.5523289)
OENE/WAPENVELD/PUTTEN - Ondanks dat het meer dan twee maanden geleden is dat de nieuwe brandweerwagens van de korpsen Oene, Wapenveld en Putten terug moesten naar fabrikant Ziegler, is nog altijd onduidelijk hoe de problemen aan de wagens worden opgelost.
Drie gloednieuwe brandweerwagens Noord- en Oost- Gelderland onbruikbaar
Erwin te Bokkel, woordvoerder bij de veiligheidsregio, geeft aan dat er wel gesprekken gaande zijn tussen de veiligheidsregio en fabrikant Ziegler, maar hoe het probleem met de gewichtsverdeling aan de wagens wordt opgelost kan hij niet zeggen. Fabrikant Ziegler beloofde voor het einde van dit jaar met een oplossing te komen voor het probleem. Door een verkeerde gewichtsverdeling komt er teveel druk op de achteras van de wagens waardoor ze niet de weg op mogen.
Wegens foute gewichtsverdeling teruggenomen door Ziegler. Na verbouw verkocht aan brandweer Texel, korps den Burg (10-6541)http://www.brandweerdatabase.dds.nl/BVO/korpsen.php?korps=204&vtg=17370 (http://www.brandweerdatabase.dds.nl/BVO/korpsen.php?korps=204&vtg=17370)
Klopt. 1 van de 2 overgebleven voertuigen gaat naar Castricum geloof ik. Het derde voertuig is voor een andere, nog niet bekende post, van Noord-Holland-Noord.Afgelopen week zag ik Elburg 2 bij dynastart dus waarschijnlijk ook de beide Elburgse voertuigen in opbouw fase
Voor Putten, Wapenveld en Oene zijn al nieuwe voertuigen in opbouw.
Klopt. 1 van de 2 overgebleven voertuigen gaat naar Castricum geloof ik. Het derde voertuig is voor een andere, nog niet bekende post, van Noord-Holland-Noord.
Voor Putten, Wapenveld en Oene zijn al nieuwe voertuigen in opbouw.
Afgelopen week zag ik Elburg 2 bij dynastart dus waarschijnlijk ook de beide Elburgse voertuigen in opbouw fase
Dat klopt inderdaad. Laatst stond de Elburg 2 én de Elburg 1 er.
Heb je er per ongeluk ook een foto van ? aangezien je ook fotograaf bent .
Klopt. 1 van de 2 overgebleven voertuigen gaat naar Castricum geloof ik. Het derde voertuig is voor een andere, nog niet bekende post, van Noord-Holland-Noord.Hoe hebben ze die voertuigen nu wel door de keuring gekregen dan?
Voor Putten, Wapenveld en Oene zijn al nieuwe voertuigen in opbouw.
Hoe hebben ze die voertuigen nu wel door de keuring gekregen dan?
Na mijn weten is de watertank verkleindKlopt in de VNOG configuratie zat er een 4000 liter tank in en deze is nu verkleint naar 3000 liter
Klopt in de VNOG configuratie zat er een 4000 liter tank in en deze is nu verkleint naar 3000 literBegreep dat alleen een sensor was aangepast in de watertank tot max iets van 3400 liter. Maar als ze willen kunnen ze gewoon tot 4000
Begreep dat alleen een sensor was aangepast in de watertank tot max iets van 3400 liter. Maar als ze willen kunnen ze gewoon tot 4000
Ik zou niet met zo'n voertuig willen uitrukken, i.v.m. het slingeren van het water in een ¾ volle tank.
Die gedacht had ik ook, maar ik denk dat er in een watertank sowieso wel meerdere langsschotten zitten om het vrije vloeistofoppervlak te verkleinen. Een TS-BT die blussend op onregelmatig terrein rijdt zou ander wel erg onhandelbaar en kantelgevaarlijk worden.
Gewoon terug naar een simpel voertuig, met ademlucht in de cabine, flinke plens water aan boord. Pump and roll functionaliteit. Paar vuurzwepen erop, kettingzaag, klaag. Zit je ook aan een totaalgewicht van ca 14-15 ton, in plaats van een ruime 18 ton. Had begrepen dat de VRU verstandig is geworden en CCFM gaat aanschaffen?
Begrijp nooit helemaal waarom we in Nederland altijd alles willen meezeulen op een TS.
Zeker als het voor natuurbrand is, is een combi-TS, want dat zijn die Scania's in principe, niet echt ideaal.
Hoe hoger het gewicht in het terrein, des te groter de kans dat je vastzit. Je krijgt een fors duurder voertuig, met de "worst of both worlds".
Voor de prijs van zo'n combinatievoertuig kun je bijna een gewone TS, inclusief een Frans Bosbrandbestrijdingsvoertuig aanschaffen.
Gewoon terug naar een simpel voertuig, met ademlucht in de cabine, flinke plens water aan boord. Pump and roll functionaliteit. Paar vuurzwepen erop, kettingzaag, klaag. Zit je ook aan een totaalgewicht van ca 14-15 ton, in plaats van een ruime 18 ton. Had begrepen dat de VRU verstandig is geworden en CCFM gaat aanschaffen?
Ja hoor en -naar ik mij heb laten vertellen- de combinatie van een CCFM en TS-lichte versie (gewoon als TS6 geschikt) schijnt ongeveer net zo duur te zijn als één combi TS. Die gaan er dus helemaal uit en worden overal vervangen door de CCFM+TS-licht.Lees de nieuwsbrieven maar eens door, en dan vooral de laatste versie. Er komen 3 type TS. De CCFM, de compacte TS en de basis TS.
Al bekend wie wat op gaat bouwen?
Was uiteindelijk slechts 1 inschrijver en opdracht is gegund aan Ziegler Winschoten.
...
Wat is een compact TS? Een TS4?
Wat is een compact TS? Een TS4?
Jammer dat er bij het natuurbrandvoertuig UNIMOG voor de minder terreinvaardige werktuigdrager op U400/U500 chassis is gekozen en niet voor het meest terreinvaardige chassis U4000/U5000 zoals bijvoorbeeld gebruikelijk.
Lees de nieuwsbrieven maar eens door, en dan vooral de laatste versie. Er komen 3 type TS. De CCFM, de compacte TS en de basis TS.
Zal dat niet met het kostenplaatje te maken hebben? 98uiyeInderdaad de grote unimog is een veel duurder chassis in de aanschaf.
Worden deze voertuigen in Winschoten of in de Duitse hoofdvestiging opgebouwd?
Vergis je niet in de capaciteit van de deze unimog.
Ik was zelf ook uiterst sceptisch, maar heb onder begeleiding van een instructeur van Mercedes met deze wagen in zwaar terrein mogen rijden in regio Soest.
Door z'n hydrostatische aandrijving kwam hij echter heel mooi door het mulle zand. En de overgang van hydrostatisch rijden naar regulier verraste me enorm.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/164947/Grootste-order-in-de-geschiedenis-voor-Ziegler-Brandweertechniek (http://www.rtvnoord.nl/nieuws/164947/Grootste-order-in-de-geschiedenis-voor-Ziegler-Brandweertechniek)
Dit persbericht zo lezende krijg ik ook de indruk dat dit gewoon in Winschoten gaat gebeuren.
Worden deze voertuigen in Winschoten of in de Duitse hoofdvestiging opgebouwd?
10-6541 82-BGB-5 Texel-Den Burg was 06-7442 Putten
10-6547 70-BGF-4 Schagen-Callantsoog was 06-6842 Wapenveld
10-6543 02-BGF-8 Castricum was 06-7641 Oene
Voertuig 10-6547 staat toch in Castricum?? https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13730918_1784604131824945_8630757548794193266_o.jpgDe TS van Castricum heeft heel kort in Putten gestaan maar doordat het voertuig met 4000 liter te zwaar was heeft de VNOG hem terug gestuurd naar Ziegler en die hebben hem met een tank van 3000 liter verkocht aan de VRNHN. Voor de VNOG zijn nieuwe voertuigen gemaakt
De TS van Castricum heeft heel kort in Putten gestaan maar doordat het voertuig met 4000 liter te zwaar was heeft de VNOG hem terug gestuurd naar Ziegler en die hebben hem met een tank van 3000 liter verkocht aan de VRNHN. Voor de VNOG zijn nieuwe voertuigen gemaakt
Voertuig 10-6547 staat toch in Castricum?? https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13730918_1784604131824945_8630757548794193266_o.jpg
Het verhaal van de tankautospuiten welke retour zijn gegaan ken ik idd. en ik weet dat ze zijn aangepast door een kleinere tank en andere indeling en doorverkocht.
Het is idd een groot raadsel welk voertuig er nu in castricum staat ik ga er zelf vanuit dat het de 10-6543 is aangezien de 6541 in den burg staat
Dat heeft er niets mee te maken natuurlijk. :)
Staat er wel op ja. In Callantsoog weten ze echter zeker dat er 1 bij hun staat. Hoe dit verhaal nou precies zit snapt nog bijna niemand. :)
https://twitter.com/BrandweerFrl/status/1260099726806069249?s=20
Kunnen we in Midden- en West-Brabant ook wel gebruiken...
Kunnen we in Midden- en West-Brabant ook wel gebruiken...Ze kunnen zo contact opnemen met de veiligheidsregio Utrecht, het wiel hoeft niet 2x uitgevonden te worden.
Kunnen we in Midden- en West-Brabant ook wel gebruiken...
Zojuist op het RTL-journaal een item gezien waarin gesteld werd dat de kans op natuurbranden behoorlijk aan het toenemen is. Je kunt er dan wel van uitgaan dat de VRU hun voertuigen niet graag buiten de regio in gaan zetten, net als GLM en VNOG. Zelf heeft MWB, op de 20-1461 van Woensdrecht na, geen echt NBB voertuig, dus een stuk of 8, verspreid over de gehele regio lijkt me wel aan te bevelen, we hebben best wel wat natuurgebied, dat op een paar plaatsen ook nog eens grensoverschrijdend is.De VRU heeft in ieder geval 2 natuurbrandpelotons. En het zal niet de eerste maal zijn dat een natuurbrandpeloton buiten de regio gaat om bijstand te verlenen in een andere regio. pas geleden nog in Limburg en Deurne. ;)