Hulpverleningsforum

Overige hulpdiensten => Reddingsbrigade/KNRM/Kustwacht => Topic gestart door: Jeff op 17 mei 2004, 16:08:54

Titel: Declared Unit
Bericht door: Jeff op 17 mei 2004, 16:08:54
Ik hoor de laatste tijd vaak dat de KNRM een zogenaamde declared unit is. Nou wil ik graag weten wat dit precies inhoudt, waar dat staat en hoe het nou allemaal zit.. bij voorbaad dank.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 17 mei 2004, 19:42:13
Beste Jeff. Een declared Unit is een eenheid van een organisatie waar de kustwacht een overeenkomst mee heeft. Deze overeenkomst regelt de inzet, de te volgen protocollen, de verantwoordelijkheden en wie wanneer waarover de leiding heeft. Allemaal geregeld in het opplan-SAR. (operationeel plan search and rescue) De overeenkomsten met o.a. de Marine, KNRM en Wings over Holland zijn daar als bijlage bijgevoegd. Door deze overeenkomst heeft de KNRM bijvoorbeeld de inzet en operationele leiding in handen gegeven van de Nederlandse Kustwacht. Als de kustwacht mag kiezen uit de inzet van verschillende soorten eenheden zal haar voorkeur altijd uitgaan naar declared Units, boven die van de reddingsbrigade of HOGE.
Ik hoop dat ik het zo goed verwoord heb...

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Koen Wiegman op 17 mei 2004, 23:50:47
Volgens mij is de term declared units inmiddels achterhaald en spreekt men nu van SAR eenheden. Die hebben een overeenkomst met de Kustwacht, de anderen zijn dus (volgens de Kustwacht) geen SAR eenheden.

Ik vraag me al langer af waarom op sommige KNRMboten SAR staat en op andere niet, weet iemand hoe dat zit? Of kijk ik niet goed?
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: uitkijk op 18 mei 2004, 00:07:55
Declared units (ook wel designated units) zijn die eenheden welke specifiek zijn aangewezen in de nationale overeenkomsten als reddingseenheden. In ons land zijn dat ter ondersteuning van ons gecombineerde maritieme en aeronautische RCC de vliegende eenheden van de MLD en de reddingsboten van de KNRM, deze zijn dus verplicht om naar hun mogelijkheden hulp te verlenen op aanvraag van het RCC. Alle overige diensten waar mogelijk overeenkomsten mee zijn, worden non-declared units genoemd (deze zijn dus door de RCC niet opeisbaar). De opzet en het functioneren van deze SAR diensten  zijn geregeld in internationale overeenkomsten, waarvan de SOLAS de bekendste is en de uitwerking te vinden is in de IAMSAR.
Overigens neem ik aan dat op termijn alle reddingboten van de KNRM wel voorzien zullen worden van het opschrift SAR, dit in navolging van o.a. de DGzRS, dit voor de duidelijkheid naar zowel hulpbehoevenden als andere hulpverleners.

Kees  8)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Redheadkingpin op 18 mei 2004, 00:39:06
In een rapport van de Raad voor transport Veiligheid wordt ook het een en ander uitgelegd over de werkwijze met declared en non-declared units.

http://www.rvtv.nl/data/982064763.pdf

Dit is een rapport uit 1999, beetje gedateerd, zijn er ook beschrijvingen van de huidige situatie?
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: K.N.R.Mark. op 18 mei 2004, 12:23:54
Ik denk dat het te maken heeft met de ruimte op de boten. Als je naar de KNRM boten kijkt zie dat de grootste boten tot aan de nieuwste type Harder: de proto 1, voorzien van het SAR-merk.
Meestal als er een SAR-actie is zijn de grote boten ook aanwezig, dus kom je het SAR-merk wel tegen.

Groetjes Mark.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 18 mei 2004, 15:21:57
Nou,.... SAR is niet beschermd hoor, iedereen mag dat op z'n bootje plakken( denk maar aan vd SAR, een voetballer of de Stichting Alternatieve relatiebemiddeling).  Hier is SAR zelfs een procedure, in de alpen doen ze er ook aan. Zodra je iemand aan het opsporen bent om 'm te redden ben je een SAR eenheid. De kustwacht legt daar zo haar eigen lat tegenaan en dat mag. Onlangs zeiden ze (mijn vriendin, mevrouw vogeltje)  dat de Seeker geen reddingsboot was. Daar moest ik toen even om lachen! De dag daarna wordt ik wel weer door de kustwacht gebeld of ik de bijzonderheden voor hen had over een Belg op een motorjacht die ik binnen gesleept had. Geef mij maar de vroegere kustwacht, die minder burocratisch te werk ging en nog wist waar het om ging.
Zowiezo verliest de kustwacht  :( met al die OVD'tjes die hun eigen plan trekken hier enorm aan invloed. Straks mogen ze alleen nog maar alarmeren.


Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 19 mei 2004, 00:24:27
OP zich wel handiog om op alle boten het zelfde te zetten, echter op een floatje is niet alle ruimte om wat op te zetten. Zeker de grote boten zullen in de grote vaargeulken op zee worden ingezet, waarbij teksten als SAR van belang kunnen zijn.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 19 mei 2004, 11:13:13
Zo is dat, herkenbaarheid is erg belangrijk. De Chester en de Seeker zijn al uniform herkenbaar aan het woord

RESCUE
 
op de voorkant, in wit reflekterende hoofdletters. Ik heb er vertrouwen in dat de rest van Nederland snel zal volgen... :D

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 19 mei 2004, 12:36:13
ik garandeer van niet, het staat 1 op de plaats waar je normaal de naam van het schip verwacht. Dus heten we tegenwoordig allemaal rescue. En het zijn maar twee boten op het gooimeer die goed met elkaar bevriend zijn waarvan er een voor opleidingen wordt gebruikt door een bal. En de ander door een zelfstandig opererende organisatie. Dit zal niet tot uniformitiet leiden
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 19 mei 2004, 20:07:37
ik garandeer van niet, het staat 1 op de plaats waar je normaal de naam van het schip verwacht. Dus heten we tegenwoordig allemaal rescue. En het zijn maar twee boten op het gooimeer die goed met elkaar bevriend zijn waarvan er een voor opleidingen wordt gebruikt door een bal. En de ander door een zelfstandig opererende organisatie. Dit zal niet tot uniformitiet leiden

HOGE is een klant van me, en ik wist niet dat boten al met elkaar bevriend kunnen zijn..., En Henk is voorzitter van Hoge.. daarmee dus ook een klant van me...
de Chester vaart eigenlijk nooit op het gooimeer.. Alleen de 29e op de informele forumdag..

Waarom jij mij een BAL noemt, snap ik niet en getuigd niet van elkaar met respect behandelen, zoals we hier hebben afgesproken.... Heb ik je wat misdaan ?

Henk heeft een idee over uniformiteit.. en dat is zijn idee.. en ik mijn ideeen over belettering en uniformiteit... en die zijn vaak niet hetzelfde...

En verder heb ik je niet met een inhoudelijk argument van gehoord...

De Chester heeft trouwens een andere belettering dan de Seeker...
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rescuetraining.nl%2Fimages%2Fchester2004042201.jpg&hash=3c5776c6d9633ea24e51cc11f91d57d1)

Ik behandel mensen met respect en ik word graag ook met een beetje respect behandeld..
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: muistroom op 20 mei 2004, 08:38:54
Inhoudelijk ben ik het met vistuig eens.
Jullie zijn nergens bij aangesloten en zetten rescue op jullie boot. Dat bewijst toch dat iedereen, met wat voor boot hij/zij vaart als particulier rescue erop mag zetten en zodoende mogelijk een schijnbare veiligheid en kunde genereerd.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 20 mei 2004, 10:30:21
En het zijn maar twee boten op het gooimeer die goed met elkaar bevriend zijn waarvan er een voor opleidingen wordt gebruikt door een bal.

Oeps, het zit wel weer diep! Een kleine toespeling met een knipoog op (het gebrek aan) uniformiteit en het is weer zo ver, kom heren leven en laten leven.
Maar nog even voor alle duidelijkheid: de Chester en de Seeker hebben niets met elkaar te maken, behalve: voor iedereen die een beetje Engels kan is het wel duidelijk waarom er Rescue op staat, het is namelijk Engels voor "redden", en daar hebben we inderdaad allebei wat mee te maken, maar daar houdt het op. ;D
En met de uitspraak: "Ik heb er vertrouwen in dat de rest van Nederland snel zal volgen... :D" weet je toch wel hoe deze uitspraak bedoeld is, dan ga je toch niet schelden??

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 20 mei 2004, 10:46:00
Inhoudelijk ben ik het met vistuig eens.
Jullie zijn nergens bij aangesloten en zetten rescue op jullie boot. Dat bewijst toch dat iedereen, met wat voor boot hij/zij vaart als particulier rescue erop mag zetten en zodoende mogelijk een schijnbare veiligheid en kunde genereerd.


Inhoudelijk? Dat Peter een bal is? Je hoeft het niet met 'm eens te zijn, maar ik vind 'm wel een kundige, fantastische reddingswereldveranderaar die al menig wapenfeit op z'n naam heeft staan en waarvan we heel blij mogen zijn dat hij ons hier op het forum van z'n kennis mee laten genieten. En schelden doet ie nooit, dat is mooi meegenomen.
 
Of ben je het eens met het dubieuse standpunt dat je ergens bij aangesloten moet zijn om te mogen redden...

Als je werkelijk ergens bij aangesloten moet zijn, erkend moet zijn als OOV voertuig om met O&G te mogen rijden is heel reddingbrigadeland in verbazing en verontwaardiging (het zal je zoontje maar zijn!!)  en is erkenning iets onzinnigs!

Maar als het om een vereniging gaat die er voor kiest om zich niet aan te sluiten bij REDNED is erkenning ineens heilig.

Nou nou, erkend door REDNED, tjonge jonge. We hebben al eerder besproken wat die loodzware eisen voor erkenning door REDNED inhouden! Nada!!
Iedere vereniging zonder opleiding kan zo lid worden, je hoeft niet eens een bootje te hebben, als je maar betaald!   ;D  ;D  ;D
Oja, één eis, je moet, net als destijds in het wilde westen, wel op tijd een gebiedje claimen.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 20 mei 2004, 11:34:31
Ik weet niet hoe komt, maar ik schijn ineens in het anti-redned-kamp te zijn ingedeeld... :'(

En dat alleen om Hoge een van me klanten is..., naast vele anderen..

Ik denk dat er verandering nodig is in de water rescue wereld... en op vele fronten.. er zijn ontwikkelingen in de hele wereld, die Nederland weer eens voorbij lijken te gaan...

Maar dat is herkenbaar, dat was met de nieuwe richtlijnen van reanimatie, met de AED en met zuurstof eerste hulp zo....
Ik verwacht van een facilitaire koepel organisatie dat die dit soort zaken ondersteund, ipv tegenwerkt...

Dat er op gebied van reddend zwemmen, varend redden ook een boel aan het veranderen is. en ik daar met mijn bedrijf op inspeel. en ook direct nieuwe trainingen voor ontwikkel, schijnt sommige mensen dwars te zitten, omdat zij denken alle kennis in huis te hebben en dat dat de enige weg en waarheid is..

Wie mij kent, weet dat ik altijd een voorstander ben van meerdere wegen naar Rome.. en ik altijd bereid ben van anderen te leren.. en volgens mij valt dat niet onder definitie van BAL....
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Peter71 op 20 mei 2004, 11:46:31
ik denk dat we met z,n alleen eens uit onze hokjes moeten komen,en ervaring en kennis hebben van zaken met elkaar moeten delen.
Bij de brandweer gaat dat steeds meer gebeuren,denk maar aan de AED.Ik ben overtuigt van de meerwaarde daarvan,zelfs als daar het geven van zuurstof bij hoort..... :-[ik ben overtuigt Peter A ;D
En ik kan me vinden in de betogen van Henk en Peter Adema
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: muistroom op 20 mei 2004, 12:23:14
Inhoudelijk? Dat Peter een bal is? Je hoeft het niet met 'm eens te zijn, maar ik vind 'm wel een kundige, fantastische reddingswereldveranderaar die al menig wapenfeit op z'n naam heeft staan en waarvan we heel blij mogen zijn dat hij ons hier op het forum van z'n kennis mee laten genieten. En schelden doet ie nooit, dat is mooi meegenomen.
 
Of ben je het eens met het dubieuse standpunt dat je ergens bij aangesloten moet zijn om te mogen redden...

Als je werkelijk ergens bij aangesloten moet zijn, erkend moet zijn als OOV voertuig om met O&G te mogen rijden is heel reddingbrigadeland in verbazing en verontwaardiging (het zal je zoontje maar zijn!!)  en is erkenning iets onzinnigs!

Maar als het om een vereniging gaat die er voor kiest om zich niet aan te sluiten bij REDNED is erkenning ineens heilig.

Nou nou, erkend door REDNED, tjonge jonge. We hebben al eerder besproken wat die loodzware eisen voor erkenning door REDNED inhouden! Nada!!
Iedere vereniging zonder opleiding kan zo lid worden, je hoeft niet eens een bootje te hebben, als je maar betaald!   ;D  ;D  ;D
Oja, één eis, je moet, net als destijds in het wilde westen, wel op tijd een gebiedje claimen.

Henk
Nogmaals komt het weer over dat HOGE zich ver boven de reddingsbrigades verheven voelt. REDNED is niets en ga zomaar door.
Vevolgens is adema onze proffesor in weet ik veel en moeten we maar naar hem luisteren anders denken wij dat alle kennis al in huis is.
Wij zijn aangesloten bij REDNED en natuurlijk is daar veel aan verbetering vatbaar, maar het gaat in IJmuiden vooruit.
Ik wil niemand kwetsen, maar iedereen mag rescue op zijn boot plakken. en daar gaat het mij om.
Wat maakt jullie beter dan iemand anders?
en lees het bericht omtrent de O & G nog eens goed!
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: muistroom op 20 mei 2004, 12:25:40
ik denk dat we met z,n alleen eens uit onze hokjes moeten komen,en ervaring en kennis hebben van zaken met elkaar moeten delen.
Bij de brandweer gaat dat steeds meer gebeuren,denk maar aan de AED.Ik ben overtuigt van de meerwaarde daarvan,zelfs als daar het geven van zuurstof bij hoort..... :-[ik ben overtuigt Peter A ;D
En ik kan me vinden in de betogen van Henk en Peter Adema

Mee eens dat je kennis en ervaring moet delen, echter deze heren moeten zich ook eens open stellen voor andere zienswijze en hele andere georganiseerde hulpverlening!
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 20 mei 2004, 12:38:25
Maar dat wil ik ook, ik ben inmiddels helemaal omgeturned bv ten aanzien van de zeekust brigades Ik zie bv nu in hoe hun bewakingstaak en verantwoordelijkheid werkt ten aanzien van het publiek op het strand. Ik heb ook mijn mening herzien wat betreft het uitrusten van hun bootjes met marifoon, EHBO trommel enz... De nieuwe kledinglijn bewijst dat Redned als het wil vernieuwend kan werken, dat juig ik toe.

Nogmaals in alle duidelijkheid: Ik heb bewondering en respect voor de mensen van de diverse reddingsbrigades en hun verichtingen. En begrip voor het feit dat ze HOGE als vreemde eend in de bijt niet zien zitten.


Maar verwacht niet dat ik mij hier ook al monddood laat maken als op reddingsboten.com om dat ik jullie niet in alles napraat maar soms een afwijkende mening heb.

Een wijs man is hij die op grond van aangevoerde,  juiste argumenten z'n mening herziet.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: muistroom op 20 mei 2004, 12:54:47
Henk, ik zie jullie niet als een vreende eend in de bijt.
Ik kijk er nu ook van op dat je dit zo aangeeft, bv in de discussie over fixatie. Naast dat wij daar een andere zienswijze over hebben moet het ook in ons materiaal kunnen! Wij beschikken over toch wat ander materiaal met andere specifieke wensen en inzetten dan binnenbrigades of jullie. Ik krijg dan de indruk dat wij dan aangezien worden als dat wij alle kennis al in huis hebben, en dat is zeker niet zo. wij laten ons adviseren door ambulancedienst, Kon. marine, en het plaatselijke ziekenhuis
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 20 mei 2004, 15:44:19
Henk, ik zie jullie niet als een vreende eend in de bijt.
Ik kijk er nu ook van op dat je dit zo aangeeft, bv in de discussie over fixatie. Naast dat wij daar een andere zienswijze over hebben moet het ook in ons materiaal kunnen! Wij beschikken over toch wat ander materiaal met andere specifieke wensen en inzetten dan binnenbrigades of jullie. Ik krijg dan de indruk dat wij dan aangezien worden als dat wij alle kennis al in huis hebben, en dat is zeker niet zo. wij laten ons adviseren door ambulancedienst, Kon. marine, en het plaatselijke ziekenhuis

Een goeie zaak toch?

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: muistroom op 20 mei 2004, 18:31:46
zijn wij het weer eens ;D
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: uitkijk op 20 mei 2004, 22:34:38
jammer dat elke normale vraag die gesteld en vervolgens beantwoord wordt, verzandt in oeverloos gezwam. Dit geachte lezers is nu precies de reden dat mensen die beroepshalve met SAR te maken hebben op een gegeven moment de handdoek in de ring gooien.

Kees  8)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 20 mei 2004, 23:50:28
Maar Kees,

Dat gedoe met "dedicated", "declared", "SAR",  en "designated' UNIT werkt dat ook wel een beetje tweespalt (en het daarmee samenhangende GeO.H.) in de hand. De KNRM claimt nu bv het gebied tot aan de Hollandsebrug, de brug die 400 m van de haven van Naarden verwijderd is, waar de Johanna Smit van de RB Naarden ligt, maar voor Marken zeker 20 minuten varen is. En de kustwacht weigert om én Naarden, én Marken te alarmeren. Geografisch ligt RB Naarden veel meer voor de hand als Marken. Maar Marken is zo'n Unit/eenheid. Ik ben benieuwd waar de keuze op gaat vallen dit seizoen....

Zo liggen er wel meer "professionele" problemen op het bord van de vrijwilliger. Kon dat vroeger met een Chef seinzaal als de onvervangbare Jan Maarssen allemaal soepeltjes opgelost worden, nu zijn er regels waar niet vanaf geweken wordt. Om met vader Luifel te spreken, "je mag regels niet breken, maar ze af en toe wat buigen kan geen kwaad"....

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 21 mei 2004, 22:06:58
Nou nou. hoop reacties, ten eerste bedoel ik het echt niet zo slecht als ik bal zeg, en als je je er door aangesproken voelt sorry,
de een zegt we hebben eenheid omdat er op beide rescue staat de ander zegt dat is niet zo want ik heb een ander lettertype. Ten tweede is het raar als een boot gebruikt wordt voor opleidingen om hem dan er uit te laten zien als een reddingsboot. Het is logisch als mensen dat vervelend vinden, een je vaart dus als reddingsvaartuig maar heb cursisten aan boord en kan dus geen assistentie verlenen terwijl je bv naast het ongeval ligt. Of je vaart alleen in een reddingsboot dat blijft ook altijd raar, bij ons is dat uit den boze al zou je een goede reden hebben. Want je blijft een redvaartuig en mensen zullen het raar vinden als je door vaart terwijl ze problemen hebben omdat je niks uit kan richten in je eentje(ook al heet je dorus rijker alleen begin je niks) Hoorde van bemannings leden van een reddingsboot dat ze het ook een vreemde eend vinden (alles is vrijwillig behalve een iemand die er rijk van wordt) en de hoge als jullie alles weten sluit je aan bij RN en vertel hoe het moet.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 22 mei 2004, 20:06:15
Vistuig, excuses aanvaard...

Vandaag trouwens net een cursus gegeven.. En gelijktijdig bij twee incidenten op het water geassisteerd..  Dus bij incidenten op het water, word de cursus gestaakt en assisteren we.. en alarmeren we altijd overige eenheden ter assistentie...

De cursisten die meegaan op de chester, hebben bijna altijd min of meer ervaring op het water....  ;)
En helaas word ik van die trainingen word niet rijk.. en kan ik ook (nog) niet eten hoor...
Maar het is wel errug leuk om te doen...
En mijn cursisten en opstappers vinden dat geloof ik
ook...  
Maar terug naar de discussie over een declaired unit.. want dat is interresanter, dan hoe ik me bedrijf run....
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 24 mei 2004, 13:08:48
Is het de KNRM die claimt of dat de ksutwacht bepaald, volgens mij is het laatste hetgeval. De kustwacht bepaald wie declared is en wie niet. Dit zal gebeuren met hun eigen redenen. De knrm en de kustwacht liggen wel erg samen op 1 lijn maar dat veranderd niets. De kustwacht bepaald en er zijn nog wel duidelijke verschillen in opleiding en materiaal tussen de knrm en de hulpverleners op de randmeren.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 24 mei 2004, 14:39:46
Is het de KNRM die claimt of dat de ksutwacht bepaald, volgens mij is het laatste hetgeval. De kustwacht bepaald wie declared is en wie niet. Dit zal gebeuren met hun eigen redenen. De knrm en de kustwacht liggen wel erg samen op 1 lijn maar dat veranderd niets. De kustwacht bepaald en er zijn nog wel duidelijke verschillen in opleiding en materiaal tussen de knrm en de hulpverleners op de randmeren.

9910001

Ik weet niet of je dat zo kunt stellen 91001, de kustwacht én de KNRM hebben samen een overeenkomst waarin ze samen het een en ander regelen. En daarbij komt de kustwacht kén niet buite de KNRM. Kijk maar eens in het jaarverslag.

De verschillen in in oleiding zijn zo klein, dat RB huizen na een paar KNRM puntjes op de Ï de bemanning zou gaan formen voor de KNRM reddingsboot. Verrgeet niet dat zij al jaren (net als de andere brigades hier) op soortgelijke boten varen als zij hier in zouden zetten. (Als de Orca bv).

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 24 mei 2004, 14:52:26
Het betreft niet alleen de ervaring maar ook de opleidingen, het opleidingen pakket van de knrm is veel breder als een brigade deze kan bieden, dit omdat er meer ervaring is en meer financiele middelen.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 24 mei 2004, 16:58:00
Je leert veel door ervaring, verder zijn er bij de knrm en zo ook bij brigades mensen met een beroep of opleiding in de scheepvaart/hulpdiensten.
Bij een brigade leer je denk ik wel veel leerzame handelingen voor het reddenzwemmen welke bij de knrm niet krijgt(al weet ik het niet allemaal zeker want ik heb geen opleiding bij de knrm gehad) en zo zullen er mensen zijn van de knrm die geen opleiding bij een brigade hebben gehad. Het mooist zou het zijn om alles te combineren zodat je van elkaar kan leren. Van onze brigade zijn er inmiddels mensen die les geven bij een brnadweer korps in de buurt wat sinds kort een nieuwe boot heeft gekregen. Dit korps heeft een redelijks groot en erg druk stuk water(beroep en plezier vaart)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Jeff op 24 mei 2004, 19:47:57
Maar om terug te komen op het onderwerp zou je in principe dus een afspraak met de kustwacht kunnen maken dat je als reddingsbrigade declared unit word..
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 25 mei 2004, 13:52:00
Bijna denk ik, je kan praten met de kustwacht wat je moet doen om declared unit te worden en kijken of je dergelijke afspraak kan maken. Mijn verwachting is niet dat je snel declared unit zal worden, er moet aan voorwaarden voldaan worden en het moet duidelijk meerwaarde hebben.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: uitkijk op 26 mei 2004, 00:03:46
Als je mijn eerdere posting leest, dat kan dus niet.
De KNRM is de enige vaste partner in Kustwachtverband aan wie het varend redden is gedelegeerd. Dit is historisch zo gegroeid.

Kees  8)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 26 mei 2004, 23:39:56
hiernaast is de marine, klpd, duane en dergelijke ook als declared unit dus ze staan niet helemaal alleen

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 27 mei 2004, 23:44:44
Als je mijn eerdere posting leest, dat kan dus niet.
De KNRM is de enige vaste partner in Kustwachtverband aan wie het varend redden is gedelegeerd. Dit is historisch zo gegroeid.

Kees  8)

De reden die de kustwacht mij opgeeft is niet dat het historisch zo gegroeid zou zijn. Het zou zijn omdat het "reddingsbrigadewereldje" te versnipperd zou zijn (autonome brigades) en het haalbaar/wenselijk zou zijn met iedere brigade op maat aangepaste afspraken te maken. Als alle brigades een aangepaste overeenkomst aangeboden zou kunnen worden en afspraken zouden kunnen worden gemaakt met één vertegenwoordiging waren de contrakten al getekend geweest.


Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 28 mei 2004, 09:50:45
De kustwacht kan wel met alle brigades een afspraak maken maar het heeft alleen nut als er nog geen boten in de buurt beschikbaar zijn. Volgens mij worden andijk en zeevang wel via kustwacht opgetrommeld.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: uitkijk op 28 mei 2004, 11:04:43
De nederlandse staat is middels internationale verdragen gebonden aan het organiseren en in stand houden van een doelmatige noodhulpverlening op zee.
Een declared unit is een aangewezen SAR eenheid, m.b.t. vliegende eenheden is dat de MLD van de KM en ten aanzien van de varende eenheden de KNRM. Je moet de declared units en het RCC zien als een eenheid waarbij de onderdelen ten opzichte van elkaar dwingende verplichtingen hebben.
Er zijn contracten met bergers maar dit zijn non-declared units die mogelijk gebruikt kunnen worden t.b.v. SAR acties. Ook overeenkomsten met diensten in Kustwachtverband, zoals Douane en RWS maakt hen niet tot declared unit (zij zijn geen specifieke eenheden die een SAR taak hebben).
Informeren/alarmeren door of vanwege de Kustwacht heeft verder ook niets met "declared" zijn te maken. Alleen kun je als non-declared unit "nee" verkopen (moet natuurlijk wel terecht zijn). En het RCC is niet verplicht om een non-declared unit te infromeren/alarmeren. Als achteraf mocht blijken dat het RCC verkeerd heeft gehandeld door niet of onvoldoende hulp in te roepen van non-declared units zal zij daarvoor verantwoording af moeten leggen.
Voor de duidelijkheid, ook de schipper van een declared unit is de eindverantwoordelijke t.a.v. de veiligheid van zijn schip en bemanning.

Kees  8)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 2 juni 2004, 14:00:05
Alleen kun je als non-declared unit "nee" verkopen (moet natuurlijk wel terecht zijn). En het RCC is niet verplicht om een non-declared unit te infromeren/alarmeren. Als achteraf mocht blijken dat het RCC verkeerd heeft gehandeld door niet of onvoldoende hulp in te roepen van non-declared units zal zij daarvoor verantwoording af moeten leggen.

Kees  8)
 

Het is kennelijk weer niet overal gelijk, Kees:

Hier (Gooi- Eem IJmeer) is de kustwacht verplicht non declared units te alarmeren, er is niets anders. Bovendien klopt het niet dat er een "goede reden moet zijn" dat een non declared unit niet uitrukt. De reddingsbrigades zouden na een alarmering gewoon niets van zich kunnen laten horen. Er volgen dan geen sancties ofzo.

Andersom als de kustwacht niet of onvoldoende (non declared units) alarmeert heb je gelijk, dan komt er gedonder in de glazen ;D.


Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 2 juni 2004, 16:22:10
Ook een declared unit kan nee verkopen als deze goede redenen heeft. Dit kan zijn dat het onverantwoord is gezien het weer of dat het technisch niet moglijk is. Kan me voorstellen dat je met een floatje 500 niet alles aan kan (wel veel natuurlijk maar er zijn grensen), dus hierom zou je ook nee kunnen verkopen.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 2 juni 2004, 17:55:54
Precies, de spijker op z'n kop. Declared units hebben wat uit te leggen als ze ergens niet heen gaan. Non declared Units kunnen ergens gewoon niet heen gaan. Een uitzondering is als ze op het water zijn, dan vallen ze onder de schepenwet en zouden ze (net als ieder ander in dat geval)  ter hulpverlening toe moeten snellen. Maar thuis kunnen ze zonder opgaaf van redenen bij de open haard blijven zitten. Nu ook: alarm vanmiddag voor RB Naarden en RB Almere. Konden allebei niet (gewoon niet kunnen, is toch ook een goede reden?) dus gaat RB Huizen maar weer, die kan (bijna, 99%) altijd. Bij een KNRM station wat operationeel in gemeld is lijkt het mij ondenkbaar dat er niet gevaren kan worden "want we kunnen niet vandaag". Dat is het verschil zo een beetje. En ik begrijp best dat de kustwacht niet zo'n zin heeft om daar bij de RB in te duiken.


Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 2 juni 2004, 18:48:23
Niet kunnen daar kan de kustwacht niet op rekenen, wat minder snel is mogelijk (10min in plaats van 3 of 4  min). Je zal een goede inzet moeten kunnen leveren wil je als serieus partner aan gesproken worden. En niet kunnen kan dus liggen aan defecte boot, onmogelijk weer voor type boot (niet op randmeren) maar niet om personeel te kort. Als dit vaker voorkomt dan is de keuze makkelijk gelijk de boot optrommelen die wel altijd reageerd.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 4 juni 2004, 14:01:12
Hier (op de Randmeren) is het eigenlijk nog erger. Het commando ligt in handen van de OVD, de brandweer rukt steeds verder op. Deze OVD wordt niet gehinderd door enige kennis van zaken van hoe het op het water gaat en handelt de zaken af met z'n mannen. Van enige coördinatie met de overige scheepvaart is geen sprake. Zo was zondagochtend een boot in brand in de vaargeul. Tegen iedereen werd gebruld "blijf op afstand", maar op het idee de vaargeul te stremmen komt niemand. Op afstand, maar de vier reddingsbootjes liggen allemaal nieuwsgierig bij de brandende boot met hun nylon pakkie's. Ik ben voor aparte brandweerboten, bij voorkeur van niet brandbaar materiaal  ;D, die ingezet worden onder een OCC, liefst een declared Unit, die weet hoe het op het water dient te gaan.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 4 juni 2004, 15:50:30
Een brandblussen aan boord van een schip is de taak van de bamanning zelf als dit schip aan het varen is. Anders kan je een brand nooit effectief bestrijden op het water. Hiervoor wordt er in de scheepvaartopleidingen ook aandacht aan besteed op mensen op leren hoe brand te bestrijden. Voor de brandbestrijding izjn rubberbootjes inderdaad geen idiaal, verder zijn de overlevingspakken ook niet erg geschikt voor brandbestrijding. Moet de brandweer de scheepvaar6t stremmen of iemand anders, ik denk de brandweer zich moet ontfermen over de brand en de rest moet over laten aan iemand anders.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Jeff op 4 juni 2004, 17:01:20
Met scheepvaartopleidingen krijg je inderdaad een brand bestrijdings training, echter zijn er bij die schepen middelen aan boord om een brand te blussen.. Op de gemiddelde bayliner is dit niet het geval.... Verder is het stremmen van de scheepvaart taak van de politie
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 4 juni 2004, 18:06:30
De ellende is dat de OVD zich wel opwerpt als incident manager. Maar vervolgens alleen met z'n eigen AC communiceert.  als er voldoende reddingsboten zijn vind ik het juist een reddingsbigadetaak de scheepvaart op een afstand te houden. Natuurlijk hebben wij via de Kustwacht om assistentie van de KLPD verzocht, maar dat duurt altijd even eer dat die er zijn. Toch als je dan de vaarweg afsluit, tot waar? Wanneer is tie weer vrij? Zijn toch allemaal zaken waar de OVD de leiding over zou moeten hebben.
 
En eigenlijk is de kustwacht als wal station OSC tot dat een eenheid als OSC benoemd is.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: uitkijk op 4 juni 2004, 19:53:14
Stremming vaarwater is een zaak van de vaarwegbeheerder.

Kees  8)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 4 juni 2004, 20:08:34
Henk wat voor boot was het? Elke speedboot heeft verplicht een brandblusser bij en de meeste binnenvaart schepen hebben een co2 instalatie voor in de machine kamer.
Ik zelf heb voor mijn opleiding een curcus fire fighting en advance fire fighting. En elke maand een brandrol. Ik heb ook wel eens een beginnende brand aan boord gehad, maar gelukkig hebben we een goed brandontdekkingsysteem.

We hebben hier ook een aantal keer een brandend jacht gehad, de ene was nog snel te blussen met een poederblusser. De ander was verloren, aangezien de regering geen geld heeft om om de kilometer een brandweerboot neer te leggen zal je het toch zelf moeten doen. Ik weet toen dat er wel een korps aan land stond en het jacht er toen heen is getrokken alleen de trossen brande door. Maar het blijft gewoon als je er maar op tijd bij ben.  En ik denk dat als je als brigade een goede opleiding op brandbestrjding hebt gehad je best ter plaatse kunt gaan. En natuurlijk de juiste middelen heb.

Maar ik herinner me ook van jullie nog een inzet met een rubberboot met polyester pakkies an die een brandje gingen blussen met het opspattende water van je schroef, toen was je daar nog heel erg trots op(al zie ik het nut nog steeds niet) ben je die actie misschien vergeten anders wil ik je wel effe op de hoogte brengen. ;D
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 4 juni 2004, 23:53:08
Maar wij gaan niet tegen de brandende boot aanliggen, dat gebeurde zondag wel.
Één met brandweer aan boord, één om foto's te maken en één uit nieuwsgierigheid. De waterhoos van ons komt 15 m ver, dan ben je nog een beetje op afstand. Dit bootje werd geblust door 'n van de reddingsboot op het jachtje overstappende brandweerman.

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mode2.nl%2Freddings%2Ffotos%2Fbootbrand.JPG&hash=a2fc791d585907ea4e351a84317bc9db)


Persbericht en foto RB Blaricum:
Citaat
Bootbrand op Gooimeer
Datum: 30/5/2004


Een motorjacht met 4 opvarenden is op zondagmorgen kort voor 12 uur in brand gevlogen.

Het jacht 'Makkie' voer ter hoogte van de haven van Huizen toen de brand opgemerkt werd.

De brand is vermoedelijk ontstaan bij de motor.

Passanten probeerden de brand te blussen maar dit had geen effect. Reddingboten uit Almere, Blaricum en Huizen waren zeer snel ter plaatse. De opvarenden en een huisdier zijn door de reddingboten in veiligheid gebracht. Twee van de opvarenden zijn voor controle naar Ziekenhuis Gooi-Noord gebracht nadat ze last hadden gekregen van ademhalingsmoeilijkheden. De brandweer van Huizen welke aan boorde van reddingboot 'de Gooier' was heeft de brand geblust. Hierbij werden ze geassisteerd door de overige reddingboten.

Tijdens de bluswerkzaamheden was de vaargeul korte tijd gestremd.
 

Dat laatste deden wij dus maar in overleg met de kustwacht, met de OVD hebben wij geen kontakt, die staat op een brandweerkanaal.... De samenwerking met Blaricum verliep verder goed, niets op aan te merken. Maar die OVD... Op de achtergrond leiding geven aan een inzet zonder communicatiemiddelen...
hmm  ::)

Ik lees nu trouwens dat de andere reddingsboten "aan het assisteren waren"  ;D

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Jeff op 5 juni 2004, 00:22:56
Als er iemand aan boord gaat is het taak van de brandweer, in Zeevang zijn de boten zo uitgerust dat er een pomp van de brandweer goed op past... de meeste boten op de randmeren zijn hier echter te klein voor en word dit dus moeilijk... verder ben ik nog steeds van mening dat het stremmen van vaarwegen taak van de politie is, je kan met je reddingsbrigade leuk vertellen dat de vaarweg gestremt is, maar als mensen zich hier niet aan houden kan je niks uitrichten, de politie wel..
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 5 juni 2004, 10:29:03
Als er iemand aan boord gaat is het taak van de brandweer, in Zeevang zijn de boten zo uitgerust dat er een pomp van de brandweer goed op past... de meeste boten op de randmeren zijn hier echter te klein voor en word dit dus moeilijk... verder ben ik nog steeds van mening dat het stremmen van vaarwegen taak van de politie is, je kan met je reddingsbrigade leuk vertellen dat de vaarweg gestremt is, maar als mensen zich hier niet aan houden kan je niks uitrichten, de politie wel..

Ben ik met je eens, maar gelukkig hebben de reddingsboten van de Randmeren een grootte waarin je nog wat gezag uitstraalt. Er was een huurbak die er niets van bergreep, in zo'n geval zet ik de RIB even tegen de zijkant  ;D  dan heeft zo'n schuit niets meer in te brengen en gaat hij waar ik wil... 8)

Over het algemeen is er begip voor bij het zien van een brandend jachtje.

Maar je hebt gelijk, politie dient af te zetten.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 5 juni 2004, 20:26:52
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de vaarweg, bij ons wordt het verkeer gestremd door de post met behulp van de boten van RWS en de KLPD.
Maar Henk heb zelf ook wel een s zo;n inzetje gehad, en inderdaad als de gas fles omploft ben je de LUL want die staat niet bij elk schip veilig, al zijn er die het wel goed voor elkaar hebben. Maar als je er op tijd bij ben en de Machine KAmer vol CO2 zet is het klaar. En je kan wel op 15 meter gaan liggen wachten maar dan is het jacht zo ie zo verloren.  Maar jij twijfeld dus ook aan de capaciteiten van de brandweer van Huizen. Misschien moeten jullie gewoon op het brandweer porto kanaal gaan zitten als je met de OVD wilt communiceren, het is normaal zo dat jij je meld bij de OVD als je ter plaatse komt en niet dat de OVD jouw roept. En ik weet zeker dat je geen eens door de OVD bent gealameerd dus tel je voor hem niet mee.

Er is een tijdje geleden een boekje uitgegeven door de KNBRD ;Db en de watersportvereniging "hoe een brand ter voorkomen aan boord van een plezier jacht".
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 5 juni 2004, 20:46:42
MMmmm. Ik twijfel aan de capaciteiten van de brandweer op het grotere water.  Niet alles van wat op het land toegepast wordt werkt ook op het water... Er is voor de inzet van brandweer op het water bijzondere kennis nodig (zoals in Rotterdam). Een korps hier vertelde me dat ze wel degelijk op de marifoon uit konden komen, want ze hadden "het marifoonkanaal" in de mobi laten zetten.

vroeg ik: "welk kanaal?"

antwoordt ie "hoezo, welk kanaal"   ???  

;D  ;D

We hebben het hier tientallen jaren zonder brandweer "gered", ze hebben geen idee hoe het op het water er aan toe gaat, maar nemen nu wel ineens de leiding als het interessant genoeg wordt. In het begin zagen ze wel brood in het hele gebeuren en wilden ze de leiding over elke omgevallen surfer, maar daar waren ze gauw van genezen,  veel te druk, hadden ze geen tijd meer voor brandjes, dat is niet praktisch (voor een brandweer  ;D )

Een opleiding als je brandjes blust is wel handig. Als je niets hebt geleerd sta je maar wat te klungelen met je blussertje en is iedere brandblusser te snel leeg

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 5 juni 2004, 20:56:16
Maar als reddingboot schipper kom je daar toch wel achter 10, 13, 16, 67,00, 06, 08 of een ander kanaal waar jullie plaatselijk op werken. Maar hier gaat het ook niet altijd lekker, al komt brand aan boord van jachtjes niet zo heel vaak voor. Maar denk dat je toch op hun aangewezen ben of je moet zelf een pomp hebben staan zoals Huizen. Bij ons is er de enigste berger die een convenant met de kustwacht heeft actief deze, is dus een hulpverlener maar zodra deze langs zij ligt en alles veilig is belt ie ook effe met de verzekeraar van het jacht om te zegen dat de meter gaat lopen.
Vorige week nog, een bootje  omhoog met een gat in de romp, halen ze een bok erbij en 's avonds om 11 uur melden hij zich pas uit bij de KWC. tjing tjing
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 8 juni 2004, 10:43:01
Net hoe de afspraken met de brandweer zijn, er zijn knrm stations waar ze met de brandweer uitvaren bij brand (enkhuizen) maar er izjn ook branden waarbij de opstappers blussen en de opvarenden oppikken. Is net hoe de afspraken zijn en wie en of de brandweer gelijk wordt gealarmeerd (wachten is vaak geen tijd voor). Verder zijn brandweermannen het weken op boten niet gewent.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Koen Wiegman op 9 juni 2004, 22:47:30
Henk,

Ik heb een vraagje over de inzet van de brandweer op het water. Ik kan op de foto niet goed zien of de brandweer redvesten omheeft. Gezien het grote belang dat brandweer -terecht- aan eigen veiligheid toekent vraag ik me af hoe dit zit. Het lijkt me dat een brandweerman die met zijn pak aan en fles om te water raakt vrij snel uit het zicht is verdwenen. En weet iemand of brandweerademlucht onder water werkt?
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Christian op 9 juni 2004, 22:59:45
Als ik de foto zo bekijk heeft 'ie geen redvest om... :-\

Christian
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 9 juni 2004, 23:49:03
Over welke foto hebben jullie het..

Een Ademluchtset van de brandweer doet het maar tot 1 meter onder water..

Een brandweer man dient ten alletijde een redvest om te hebben. die ze met ademluchtset kunnen dragen..

Maar gaan we nu niet te veel of-topic...?
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 10 juni 2004, 00:18:19
op de sitye van brandweer Huizen staan duidelijke foto´s hier zie je dat de brandweer vesten om heeft maar geen hitte bestendige, de brigade leden hebben geen vesten om dus waarschijnlijk hebben ze dezen afgestaan. In principe een goed idee alleen niet als ze daarna met je vest aan boord van een brandend schip stappen want dan smeulen ze weg, ons brandweer korps heeft de zilveren hiite bestendige vesten. Maar ik weet niet of deze ook in een tas zitten of alleen op de waterongevallen wagen.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2F217.71.122.67%2Fimages%2Fverslagen%2Fddt_gezamelijk_oefening_drb_amb_brw_15-04-2004%2FTN_DSC_0137.JPG&hash=a7f3e76a8de0205e2286a68fb1f9c007)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 10 juni 2004, 00:19:49
over deze foto Peter:

(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.mode2.nl%2Freddings%2Ffotos%2Fbootbrand.JPG&hash=a2fc791d585907ea4e351a84317bc9db)

En nee, in mijn optiek heeft dat veel te maken met "declared" Unit zijn.

Zoals dat bootje van de brandweer dat afgelopen zondag dapper het Markermeer op ging, 3,5 m rubbertupper met twee duikers, één brandweerman en een stuk of wat poederblussers, we kwamen ze tegen op de terugweg naar Huizen en hadden allang een sitrap gegeven dat het alleen om rook ontwikkeling door een oververhitte keerkoppeling ging. .

"kunt U mij ook de weg naar het brandende vrachtschip vertellen???" (39 m 60 ton ofzo) vroegen ze aan ons.


 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Het moet niet gekker worden, ga naar huis joh!!

geef mij dan maar liever nog die declared Units, ook al hebben die het af en toe wat hoog in de bol. :P

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 10 juni 2004, 14:20:21
Op een boot van dat formaat heb je ook niets aan een paar poederblussers dus kan je dat ook maar beter laten. Deze zijn toch aan boord van de meeste schepen dus waarom met een rubberflubber die kant op varen. Je kan beter met een paar brandweer mannen aan boord van de Frans Verkade stappen en hiermee gaan blussen als met een klein bootje die kant op gaan. Hiervoor zou er ook gewoon meer contact moeten izjn tussen het KWC, de brandweerkorpsen en de RAC's. Dit voorkomt een hoop misverstanden.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 10 juni 2004, 18:53:14
Helemaal mee eens!

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 13 juni 2004, 22:40:36
KWam vandaag langs Den Bommel en daar ligt een bergingsboot de ocean 5 welke ook gweoon SAR erop heeft staan terwijl hij verder daar niet in deelneemt zover ik weet, alleen BST heeft een convenant met de Kustwacht en een aantal brandweer korpsen.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 13 juni 2004, 23:01:33
Maar SAR is ook niet beschermd. Zoeken en redden betekent het. En dat is niet te claimen gelukkig.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 13 juni 2004, 23:54:40
Maar iedereen zal het aan zien voor een hulpdienst en rescue is wat anders dan een omhoog gelopen jacht los sleuren en dikke vette poen vangen.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 14 juni 2004, 08:54:19
Ach, de combinatie is bij allebei aanwezig. Veel bergers (als Post in Urk) redden ook (gratis, voor redden mag je geen geld vragen, dat ben je verplicht). De KNRM redt, maar bergt nog veel meer. De twee keer 800 PK van de Frans Verkade bv zijn niet bedoeld om de drenkelingen mee te kunnen vervoeren.
Als er iets vast zit is het een race tussen bergers en de KNRM. En dat gaat niet zo zachtjes, de KNRM heeft grote belangen, oa door afspraken met de grote verzekering maatschappijen. Geloof mij maar, het gaat ze allemaal om geld. En de KNRM heeft door de "declared Unit" positie een enorme voorsprong. Ze stelt zich op het standpunt dat de door deze "declared Unit"status automatisch OCC is en de leiding heeft over de bergers. De bergers zijn het daar niet zo mee eens. En als er een boot met motorpech ligt is het geen redden zeggen de bergers. De KNRM vindt weer van wel. Zo loopt alles door elkaar heen.


Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Vincent op 17 juni 2004, 10:31:23
Nog even terug komen op:

alarm vanmiddag voor RB Naarden en RB Almere. Konden allebei niet (gewoon niet kunnen, is toch ook een goede reden?) dus gaat RB Huizen maar weer, die kan (bijna, 99%) altijd.

Er is hier een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de reddingsbrigades waardoor er altijd door één van de 4 rb's hulp geboden wordt. Het komt natuurlijk voor dat mensen werken of andere verplichtingen hebben. Maar waar gaat het nu om? er wordt hulp geboden door een reddingsbrigade.
De alarmering verloopt ook goed, alle 4 de rb's worden gealarmeerd en kunnen vervolgens uitvaren na onderling overleg.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 17 juni 2004, 11:43:00
Dat is mooi, maar jammer dat er soms zoveel tijd overheen gaat eer ze door hebben dat Naarden niet kan, en daarna weer dat ook Almere niet kan. Met iets wat de AC 52 als spoedoproep kwalificeert heb je gelijk. Maar een vastgelopen boot bv is geen spoedoproep. Als daar eerst Naarden, daarna Almere geprobeerd wordt en beide geven geen gehoor ben je 2 x 15 minuten verder eer dat Huizen gealarmeerd wordt. In die tijd wordt de schipper ongeduldig en kan gekke dingen gaan doen. Ik zou het mooi vinden als ook voor minder spoedvereisende hulpverleningen meteen een RB gewaarschuwd zou worden die ook echt kan. Huizen bijvoorbeeld. Wat voor zin heeft het om overdag Naarden en Almere te alarmeren, die kunnen bijna nooit. Laat je voor de tijden dat je van te voren al weet je niet beschikbaar bent uitschrijven bij de AC. Dat scheelt tijd met de alarmering voor degene die wel kan. (komen wij ook wat minder vaak als eerste, dat moet je toch aanspreken ;D )

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 17 juni 2004, 13:05:00
Als al de vier brigades gelijkertijd worden opgetrommeld zie ik er minder problemen in. Dit plijt er wel meer voor dat het ook met minder boten af kan, waarom onder werktijd 1 boot en in het weekend er 4????

Om nog even op het bergen terug te komen van de frans verkade deze boot is hier ook niet speciaal voor gemaakt. Het motervermogen is noodzakelijk om de boot de snelheid te kunnen geven. Verder is het maar 21 keer 430pk, dat is nog lang geen 800pk.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 17 juni 2004, 13:09:01
Dit is een boot van rederij noordgat van terschelling
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.noordgat.nl%2Fimages%2Fvl_temp.gif&hash=c085b805d10e7b2757f4eb54c6b32638)
Deze boot is gebouwd op naar het model valentijn. Deze heeft dan wel een heel stuurhuis, echter deze boot is zeer kaal en beperkt met mideelen uitgerust. Daar zitten de verschillen tussen een berger en een hulpverlener.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 17 juni 2004, 13:17:51
De gegevens van de Frans (opgave KNRM)


Bouwjaar: 1997
Gewicht: 8 ton
Afmetingen: 10,60 x 4,10 x 0,75 m
Motorvermogen: 2 x 450 pk
Max. snelheid: 34 knopen
Capaciteit: 50 geredden
Bemanning: 4 personen


Op die Frans zit ook niet zoveel meer als een EHBO trommel en een grote draadschaar. (om de verstaging door te kunnen knippen van een te bergen omgeslagen zeilboot, mochten we een keer bij zijn  ;D)

Ik denk dat het percentage redden/bergen bij de KNRM en de grotere binnenwater reddingsbrigades niet zo veel verschilt met die bij zo'n berger. (mooi schip trouwens).  Als er wat te redden valt, is er namelijk vaak ook wel wat te bergen en andersom.
Het is beslist niet zo dat de reddingsboot de sleepklus aan de berger afstaat ofzo. Andersom staat de berger de drenkelingen vaak ook niet aan de reddingsboot af. Als hij dat wel doet is ie de klus als eerste geariveerd als nog kwijt aan de reddingsboot, want als de drenkelingen bijkomen worden gauw afspraken gemaakt waarbij de berger buitenschot blijft en de reddingsdienst het geld opstrijkt. Kan de berger weer naar huis. Praat maar eens met zo'n berger als de No Limit enzo, die moet echt in gevecht met de KNRM om de bergingsklus. BTS is al ter ziele heb ik begrepen.
Klaas Post heeft nu afspraken gemaakt waarbij hij alles door de week en de KNRM de klantjes in het weekend heeft.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 17 juni 2004, 13:32:46
De frans is toch duidelijk beter uitgerust dan de boot op de foto. Daar zit net een marifoon en en stevige sleeptros op en verder niet veel. Een valentijn heeft wel ies meer aan boord dan je net genoemd werd. Ga er gemakshalve van uit de frans verkade gelijk is uitgerust als de andere valentijns. Op de plaatsen waar er bergers actief izjn worden er meestal goede afspraken gemaakt. Op terschelling is dit zeker het geval. Doordat er niet in alle gebieden een berger constand actief is zalk de knbrm dit werk ook uitvoeren.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Jeff op 21 juni 2004, 19:49:04
Sleep klussen zijn eigenlijk gewoon voor bergers.. Wij hebben er op het Markermeer geen last van, daar zijn simpelweg geen snelle bergers.. maar eigenlijk is het broodroof om de schepen gratis naar de haven te slepen
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 22 juni 2004, 12:40:32
In goed overleg is er het een en ander mogelijk. Als de klant geen berger wil maar een reddingsboot dan is dit zijn recht. De KNRM is altijd herkenbaar en geeft geen rekening, een bijdrage is altijd welkom. Dat de berger een rekening sturen spreekt voor zich. De reddingsboot moet zich om de slachtoffers ontvermen en de berger om het schip. Nu wordt de zwarte piet erg naar de reddingsboten gespelld maar alle bergers gaan ook niet altijd vrij uit door zich voor te doen als reddingsboot en zo de klanten laten denken dat ze geen rekening krijgen.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 27 juni 2004, 18:49:02
In goed overleg is er het een en ander mogelijk. Als de klant geen berger wil maar een reddingsboot dan is dit zijn recht. De KNRM is altijd herkenbaar en geeft geen rekening, een bijdrage is altijd welkom. Dat de berger een rekening sturen spreekt voor zich. De reddingsboot moet zich om de slachtoffers ontvermen en de berger om het schip. Nu wordt de zwarte piet erg naar de reddingsboten gespelld maar alle bergers gaan ook niet altijd vrij uit door zich voor te doen als reddingsboot en zo de klanten laten denken dat ze geen rekening krijgen.

9910001

910001 je schrijft: Als de klant geen berger wil maar een reddingsboot dan is dit zijn recht..

Maar als de KNRM kiezen inhoudt dat je dan gratis geholpen wordt, valt die keuze natuurlijk niet zo moeilijk. Natuurlijk treft de schipper van de boot met motorstoring na het maken van zo'n keuze geen blaam. Maar er is weldegelijk laakbaar handelen van de KNRM: er is immers sprake van oneerlijke concurrentie en machtsmisbruik. Oneerlijke concurrentie omdat de KNRM werkt met giften, zonder winst oogmerk (nou..., euuh, ze houden natuurlijk wel van geld, want je kan daarmee zoveel leuke dingen doen) en met onbetaalde krachten. Daartegen leg je het als berger natuurlijk altijd af. Bovendien wordt de pechvogel vaak al in een vroeg stadium telefonisch door de reddingsdiensten gewaarschuwd voor de "naderende kapers" welke een aanslag zullen doen op de portemonnee. En wie is daar nu niet gevoelig voor? Hulp van de berger dient geweigerd te worden want de gratis reddingsboot is onderweg! Machtsmisbruik is het als de KNRM stelt de leiding over het schip met motorpech en alle andere eenheden in de verre omtrek te hebben op grond van het declared Unit zijn en het daaraan door haar (de KNRM) automatisch gekoppelde OSC zijn. Ik ben redder in hart en nieren en het slepen van schepen vind ik schitterend, maar ik ontzeg tegelijkertijd de berger zijn recht op bestaan niet. En dat doe je wel als je diensten, waar hij z'n brood mee verdient, gratis aanbiedt. Als je dan zo nodig moet slepen, vraag er dan gewoon ook geld voor.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 27 juni 2004, 20:45:20
Ook deze discussie gaat een beetje off-topic...

Maar als een reddingsboot, gaat slepen en dit niet over laat aan andere partijen, heeft dit als nadeel, na deze unit ook niet beschikbaar is voor andere misschien meer spoedeisende levensbedreigende incidenten.

Ik vind dat weldegelijk een afweging. Een brandweerkorps brengt een autowrak toch ook niet meer naar een schadeherstelbedrijf...
Hoe wel de vergelijking op een paar kleine punten misschien mank gaat., Zou een reddingsboot dus meer de first responder c.q. de brandweerkorps moeten zijn en niet de berger..

Breng het incident onder controle, en laat het daarna aan anderen over, zodat je zelf weer beschikbaar ben voor andere spoedeisende taken..

En slepen brengt je exploitatiekosten zeker als je er niets voor vraagt flink omhoog. Extra brandstof kosten en extra aanslag op smeermiddelen, en slijtage van je motor en boot.. en alle middelen..
Maar ja er zijn altijd clubs die niet over geld hoeven nadenken.. of lijkt dat soms maar zo...
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: uitkijk op 27 juni 2004, 22:24:05
Ik denk dat ook de KNRM juist heel erg goed hierover nadenkt. Als die wegenwacht te water diensten ophouden kost dat vele giften en gaven van watersporters per jaar en ook centjes van de verzekeringen.
Overigens kun je je afvragen als een aantal diensten niet meer zouden worden verricht, of die omdat ze weinig interessant zijn voor bergers niet automatisch na enige tijd echte noodgevallen zouden worden wat nog meer moeite en geld kost.
Ook is de betreffende reddingsboot dan al bemand en op het water en als er een dringend noodgeval komt wordt dat sleepkarweitje echt wel voor de spijker gegooid indien nodig. Mogelijk is men in een aantal gevallen ook juist eerder ter plaatse.

Kees  8)
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 27 juni 2004, 22:30:27
Maar je kan het ook zien als een soort van verzekering, omdat alle watersporters een jaarlijkse donatie doen(premie) kan de knrm en andere reddingsdiensten uitrukken, en kunnen de enkele boten geholpen worden.  En er is wel een vershil, een berger moet er van leven en die de meeste reddingsboten varen met een vrijwillige bemanning.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 27 juni 2004, 23:46:03
Ik denk dat ook de KNRM juist heel erg goed hierover nadenkt. Als die wegenwacht te water diensten ophouden kost dat vele giften en gaven van watersporters per jaar en ook centjes van de verzekeringen.
Overigens kun je je afvragen als een aantal diensten niet meer zouden worden verricht, of die omdat ze weinig interessant zijn voor bergers niet automatisch na enige tijd echte noodgevallen zouden worden wat nog meer moeite en geld kost.
Ook is de betreffende reddingsboot dan al bemand en op het water en als er een dringend noodgeval komt wordt dat sleepkarweitje echt wel voor de spijker gegooid indien nodig. Mogelijk is men in een aantal gevallen ook juist eerder ter plaatse.

Kees  8)

Nu spreek je jezelf even tegen, Kees. Enerzijds zeg je dat door te gaan slepen echte noodgevallen voorkomen worden, anderzijds zou volgens jou een reddingsboot niet hoeven schromen om zo'n zelfde situatie weer te creëren door 'm, als er zich iets van hogere urgentie voordoet, net zo hard weer in de steek te laten.
Bij HOGE en bij de Nederlandse kustwacht denken ze daar anders over. Als een reddingboot met een sleepklus bezig is, wordt hij genoteerd als zijnde "niet inzet baar". Ook onze insteek is het dat je het niet kan maken een hulpverlening aan de een te staken om een ander te gaan helpen. Terecht merk jij op dat daar makkelijk een  nieuwe noodsituatie uit zou kunnen ontstaan, waar jij dan voor verantwoordelijk bent.
Die nieuwe situatie moet maar door een andere reddingsboot opgelost worden. Is die er niet, dan moet je niet gaan slepen. Taken zijn er om verdeeld te worden.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 28 juni 2004, 12:06:39
Die nieuwe situatie moet maar door een andere reddingsboot opgelost worden. Is die er niet, dan moet je niet gaan slepen. Taken zijn er om verdeeld te worden.

Misschien moeten we een nieuwe discussie hierover starten..
Maar er zijn reddingsboten met allemaal verschillende sterke punten.  Gebruik ze dan ook op hun sterke punten..
Dus laat een snelle reddingsboot gelijktijdig uitrukken met een boot die tijdig kan bergen of de ANWB-functie uitvoeren.., Zodat de de snelle reddingsboot weer beschikbaar is voor andere taken..
Kijk als je voor Pampus haven een bootje oppikt als snelle reddingsboot en brengt pampus haven binnen is niets mee.. maar realiseer je dat je dan even niet beschikbaar bent voor andere taken.

De coordininatie op het water en inzet van middelen is soms ver te zoeken. Als je kanaal 16 luisterd, dan schieten je de tranen af en toe in de ogen.. 6 reddingsboten van verschillende types rukken uit voor een stalen motorjachtje wat aan de grond zit. en ze komen van heinde en ver...

Ik denk dat een systeem zoals we op onze autosnelwegen gebruiken (Incidentmanagement) ook voor de verschillende gebieden op het water zou kunnen werken.

Gelijktijdig met de snelle reddingsboten word ook een berger gealarmeerd, die eventueel de sleep overneemt zodat de reddingsboten weer beschikbaar zijn voor andere spoedeisende taken.  Een bootje wat gezonken is en waar geen mensen meer opzitten is meestal niet spoedeisend.  Dus kan gedaan worden door een berger..
De Snelle Reddingsboot zorgt dus alleen voor het ophalen van de slachtoffers en goed markeren van de plek waar dat bootje gezonken is..
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 28 juni 2004, 17:01:40
Ja het is logisch dat je bezet bent als je aan het slepen bent, maar dat ben je ook wanneer je op weg bent naar een omgeslagen boot of met slachtoffer onder weg bent naar een ambu of welke overige acties dan ook. Maar als het om een melding gaat waarbij spoed geboden is dan lijkt mij het logisch als de deining het toe laat je de sleep voor anker legd.
Als berger weet je dat je verdiensten afhankelijk zijn van geluk, en als een gezonken of vastgelopen jacht hinder opleverd kan je altijd een sleepvaart bedrijf inschakelen welke het bootje wel los trekt. Welke het dus als extra verdiensten ziet.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 29 juni 2004, 13:20:17
Hoe denken jullie over het sleepklusje bij Egmond vorige week, hier was een berger ook ter plaatse (waker) maar de reddingsboot gaat slepen. De reden hiervoor was dat de berger te grof wasuitgerust en er weinig van het jachtje over zou blijven met dergelijk weer. Hier is dan wel de noodzaak om te slepen, toen de verbinding verbroken was is er afgesproken 1 poging om verbinding te maken en daarnaar de mensen eraf en de boot laten voor wat het is. Dan is de boot dus verloren met dergelijk weer.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 29 juni 2004, 13:27:16
Hoe denken jullie over het sleepklusje bij Egmond vorige week, hier was een berger ook ter plaatse (waker) maar de reddingsboot gaat slepen. De reden hiervoor was dat de berger te grof wasuitgerust en er weinig van het jachtje over zou blijven met dergelijk weer. Hier is dan wel de noodzaak om te slepen, toen de verbinding verbroken was is er afgesproken 1 poging om verbinding te maken en daarnaar de mensen eraf en de boot laten voor wat het is. Dan is de boot dus verloren met dergelijk weer.

9910001

Eens in dit geval is slepen een zinvolle actie en ik kan zeker nog wel een paar bijzondere situaties bedenken wanneer je wel moet slepen.  Het is zeker op het water c.q. Noordzee niet altijd een rigide spelregel om niet te gaan slepen. Maar ik zie nu dat het slepen bijna de hoofdtaak geworden. vandaar dat ik die discussie hierover aanhaal.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 29 juni 2004, 13:48:40
Klopt, per jaar doen hier de reddingsbrigades en HOGE bij elkaar zo'n 200 klussen. Daarvan zijn er hoogstens 5 echte reddingen, de rest is touw in de schroef, vastgelopen of motorpech. Ook zie ik in de zomer het overnemen van een door een jacht aanboord genomen bemanning van een omgeslagen laserbootje niet als een "redding"door de reddingsboot. Wel is het zo dat het de verveling in de tijd tussen die paar reddingen verdrijft.

Als er hier een berger komt, en hij zou kans zien om z'n werk te claimen zullen we de tijd moeten doden met darten ofzo... ;D

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 29 juni 2004, 14:13:46
Waren het vroeger de strandingen,

als je de oude boeken leest dan waren er met regel maat strandingen van schepen waarbij er hulp moest worden verleent, doordat de apparatuur beter is geworden is dit veel minder geworden. Door de toegenomen snelheid van de schepen zijn deze vaak veel eerder ter plaatse. Dus gaat het eigenlijk alleen maar beter nu. Verder zitten de meeste grotere bergers niet te wachten op een klein jachtje.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Rescue op 30 juni 2004, 17:48:39
Ook bergers heb je in soorten en maten..

Dat wanneer je bij slecht weer een sleep loslaat en aan z'n eentje overlaat lijkt me een slecht plan.. Maar het overgeven aan een sleper en berger lijkt me een goed plan zodat je weer beschikbaar bent voor andere spoedeisende klussen...

Kijk dat in sommige regio er redddingsboten voldoende zijn die een groot gebied bestrijken is opzich goed. maar als ze allemaal uitrukken naar een vastgelopen zeilbootje op een zonnige zaterdag, is volgens mij niet slim inzetten van de middelen die je hebt.

Tja en als er gelijktijdig ergens anders iets echt ernstige gebeurd is er geen boot meer over.. :'(

Kijk een reddingsbootbemanning hoort zich te vervelen, want dan is er weinig aan de hand. Er zijn genoeg brandweerkorpsen heeft ook wel eens een week of 2 geen echte uitrukken hebben. Is dat erg ?, nee, want dan werken de preventie maatregelen toch ?

Je traint vaak voor zaken die je eigenlijk niet hoopt nodig te hebben, maar voor zaken dat als die voorkomen dat je weet wat je moet doen ? toch ?
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 5 juli 2004, 10:47:02
Bergers zijn er inderdaad in verschillende maten, het verschil tusen kleine  rubberboten en zeeslepers wel te verstaan. Zolang er goede afspraken zijn met de bergers in het gebied dan heb je weinig redenen tot zeuren.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 29 juli 2004, 20:53:59
Afgelopen week hebben we een brief ontvangen van de kustwacht. Hierin deelde ze mee dat ze geen convenant met ons willen sluiten want de directeur van de kustwacht heeft al een samenwerking met BST en de KNRM. Maar ze willen wel graag van onze diensten gebruik maken.  We kregen wel heel netjes het OPPLAN op cdrom er bij. Er stond ook in dat de directeur van de Kustwacht met geen enkele brigade iets aan gaat omdat ze vinden dat ze voldoen met een contract met de KNRM en BTS

Inmiddels al een keer via de GMC door de Kustwacht gealarmeerd. Het SAR gebied loopt tot de Moerdijk brug de berger komt uit Dinteloord en moet eerst door de Volkeraksluis al vaart hij rond 40 knopen. De KNRM komt uit Stellendam met een 30 knopen doen ze er ook wel een uurtje over dus we zullen wel altijd sneller wezen voor het gedeelte op het Hollands Diep. Maar bij grote inzetten zullen we zeker beter gaan smaen werken, hoop ik.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 2 augustus 2004, 23:09:19
Ja typisch de huidige kustwacht. "we willen graag als het zo uit komt als we niets anders hebben van uw diensten gebruik" maken maar geen toezeggingen doen hunnerzijds. Toch is het zeer positief dat je het OpPlan SAR op CD-rom krijgt, want dat krijg je zo maar niet. Ach, zolang het 't redden (en de snelheid) maar ten goede komt.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 3 augustus 2004, 10:45:05
Volgens mij probeert de kustwacht het aantal partijen om mee te overleggen minimaal te houden om zo problemen te voorkomen en een eenduidige werkwijze te houden. Verder zal de kustwacht voordat ze duidelijke afspraken maken eerst kijken of ze deze zelf ook na kan komen of dat dit voor hun ook moeilijk te realiseren valt. De kustwacht probeert volgens mij wel meer same te werken met de brigades, afgelopen weekend heeft de kustwacht gebruik gemaakt van de reddingsbrigade van den helder voor een melding voordat de knrm optrommeld werd.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 3 augustus 2004, 16:28:04
Ik vind het alarmeren van een reddingsboot nog geen samenwerken. De kustwacht alarmeert ons regelmatig, maar wij werken geenszinds samen. Daar komt meer bij kijken. Dat is dat wij aardig zijn voor de kustwacht en zij aardig zijn tegen ons. Wij zijn altijd maar aardig voor de kustwacht, andersom alleen als het hen uitkomt. Dus is er geen sprake meer van samenwerking. Tegenwoordig moet je daar alles afdwingen. "Als jij niet meer dit dan doen wij niet meer dat."

Ik hou daar niet zo van, ik vind dat alles moet staan in het belang van een goede redding.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 4 augustus 2004, 10:59:12
Het voordeel is dat de kustwacht kan kiezen met wie zij samen gaan werken en met wie niet. Wat verwacht je meer als een alarmering en aansturing tijdens de reddingen. Je zal niet hoeven verwachten dat de kustwacht zijn werkwijze aan zal passen aan een enkel brigade bootje.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 4 augustus 2004, 12:55:20
Wat ik van de Kustwacht verwacht is ondersteuning in de vorm van bv een kopie van het inzetverslag (KNRM krijgt dat) rugdekking als je voor een aktie voor hen onderweg bent en aangehouden wordt door de KLPD wegens overschrijding snelheid, telefonisch/schriftelijke ondersteuning tbv je opleiding, hoe wil de kustwacht het hebben, (is met het opzenden van de CD'rom betreffende het OPLN-SAR grotendeels gerealiseerd) En een goed woordje als je dingen wilt realiseren, zoals een zeemachtiging op je marifoon. Ik kan nog veel meer bedenken over hoe je iets "samen"beter kan doen, maar ja, er zijn veel te veel hobbyisten die gretig van alles willen doen zonder er afspraken over te maken of er iets terug voor te verlangen. Als jullie dit en dit van ons willen zal aan die en die voorwaarden moeten worden voldaan is een gangbare manier om zaken met elkaar te doen. Maar zodra iets hobbymatig gebeurd wil men zo graag dat men geen voorwaarden stelt of er iets voor terugverlangt.

In mijn vak zijn er honderden "drive-in shows" die hobbymatig op scholen en campings diensten leveren voor beneden de kostprijs. Voor € 150,00 (zwart natuurlijk) komt men met licht en geluid de hele avond fijn plaatjes draaien. Daar moeten dan de CD's voor worden ingekocht, lampen vervangen, aanhanger gehuurd enz. Maar een WA verzekering is er niet, dus valt er een (goedkope) standaard om op iemand uit het publiek.... :-X  

Dezelfde soort mensen zitten in de reddingsbrigades: Men wil zo graag en is zo bang afgewezen te worden dat voorwaarden (operationele afspraken) achterwege blijven. Terwijl je door het goede werk dat je levert ook een enorme macht bezit en hiermee in staat zou moeten zijn om veel dingen die nu ongeregeld blijven liggen af te dwingen.

Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 5 augustus 2004, 11:41:20
Mooie voorbelleden die er nu worden aangehaald, bij de knrm wordt er altijd iemand van het hoofdkantoor gebeld door de kustwacht als er een reddingsboot gaat varen zodat het hoofdkantoor zo is het hoofdkantoor altijd op de hoogte, ook zal er meer aan verslaglegging worden gedaan naar de knrm vanuit de kustwacht. Hiervoor worden er wel tegenprestaties verwacht, de knrm kan zijn afspraken oed nakomen of alle brigades op een gelijk nivo zitten met uitruktijden, opleiding kennis en ondersteuning heb ik mijn twijvels over. De kustwacht kan wel afspraken maken maar dan moeten ze ook de zekerheid hebben dat deze vanaf de andere kant ook na gekomen worden.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Koen Wiegman op 11 augustus 2004, 00:56:35
Kortom de brigades kunnen alleen niets voor elkaar krijgen terwijl ze samen machtig zijn. Er zal dus meer samengewerkt moeten worden.
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: Henk op 11 augustus 2004, 11:05:24
Kortom de brigades kunnen alleen niets voor elkaar krijgen terwijl ze samen machtig zijn. Er zal dus meer samengewerkt moeten worden.

op de een of andere manier krijg ik de indruk dat dit vooral aan zee steeds meer gebeurd. Moet je kijken als zo'n netwerk er komt, dan zal men steeds meer dingen samen gaan doen. En dan wordt het opeens veel makkelijker om samen naar buiten te treden met één standpunt!


Henk
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: 9910001 op 11 augustus 2004, 11:52:20
De brigades aan de kust hebben weer weinig met declared unit te maken. Deze zullen niet als declared unit worden uitgeroepen omdat ze een eerste taak hebben de strandbewaking. Wel kan er meer bereikt worden als de brigades met een knrm functie (randmeren ijsselmeer) samen in overleg gaan om meer te bereieken.

9910001
Titel: Re: Declared Unit
Bericht door: vistuig op 5 oktober 2004, 22:07:52
op de site van de raad voor de transport veiligheid staat een onderzoek naar het ongeval en redding van een sportvis bootje op 27 juli 1999, hierin staat onder paragraaf 2.6.4 een lijstje van declared en no-declared units,  verder ook een interessant rapport vooral het laatste puntje hoofdstuk 5 aanbevelingen ;D

de link http://www.rvtv.nl/data/982064763.pdf (http://www.rvtv.nl/data/982064763.pdf)