Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Vakbekwaamheid (Opleiding en oefeningen) => Topic gestart door: Heidebrandje op 13 september 2005, 13:57:09

Titel: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Heidebrandje op 13 september 2005, 13:57:09
op www.bjorn-leek-fotografie.nl zie ik foto's staan als deze (https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bjorn-leek-fotografie.nl%2Ffoto%2FBrandweer%2FPeleton%2FKIF_3950.JPG&hash=5a11205b7324ddb675af6d4630c153d5)
die is gemaakt tijdens een oefening nu is mijn vraag blauw bij oefening is dat normaal ???
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: firemanr op 13 september 2005, 16:31:34
Oefening of niet, als je gevaarlijk staat op de openbare weg, mag je dit voeren..... ;)
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: spruit op 13 september 2005, 16:41:10
Oefening of niet, als je gevaarlijk staat op de openbare weg, mag je dit voeren..... ;)

Maar normaal wordt de weg dan toch ook voor auto's af gesloten als er echt veel bij komt kijken.. (dat alleen ambu , politie en brandweer) er alleen langs mogen??
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Melvin op 13 september 2005, 17:07:37
Oefening of niet, als je gevaarlijk staat op de openbare weg, mag je dit voeren..... ;)

Maar daar heb je toch je oranje zwaailamp toch voor.
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Straalpijp Rick op 13 september 2005, 17:12:24
Maar daar heb je toch je oranje zwaailamp toch voor.

Oa ja....maar het voeren van blauwe lampen bij een oefening is toegestaan ;)
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: ajax op 13 september 2005, 17:21:04
was gister als chaufeur bij deze oefening maar niet alle wagens hadden de blauwe lampen aan ik bijv. vond het niet nodig. Maar ook de VC TS muiden en de HA hadden geen blauw aan. De weg was immers afgesloten voor al het verkeer. Wel bij het in kolone rijden hadden we de blauwe pitten aan.
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Ricardo B op 13 september 2005, 18:35:22
Wel bij het in kolone rijden hadden we de blauwe pitten aan.
Maar dat zal dan de beslissing van de pelotonscommandant geweest zijn ?

Gr, Ricardo
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Firefly op 14 september 2005, 13:13:40
Bij peletonsverplaatsingen is het inderdaad de beslissing van de peletonscommandant en/ of de verplaatsingsleider (het eerste voertuig)of OGS gevoerd wordt. Omdat de peletonscommandanten vaak al eerder ter plaatse gaan naar het inzetgebied, als voorverkenning, zal het eerste voertuig de beslissing vaak nemen. Ik heb bij een dergelijke oefening gemerkt dat tijdens de verplaatsing wel het beste OGS gevoerd kan worden voor de herkenbaarheid van het peleton. Vaak rijden er ook een groep politievoertuigen mee ter ondersteuning, die voeren op zo'n moment ook blauw voor de verkeersveiligheid dus dat is gewoon een stuk veiliger!

Bij de oefening zelf ben ik van mening dat er nooit OGS gevoerd moet worden. Daarvoor heb je oranje zwaailichten en knipperlichten. Ten eerste trekt dit alleen maar veel publiek etc. Daarnaast gaat de verkeersveiligheid er ook op achteruit, omdat iedereen altijd bijzonder nieuwsgierig wordt. (Al trekt een brandweervoertuig toch altijd al veel mensen aan).
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: zwaailampmaker op 14 september 2005, 15:34:15

Bij de oefening zelf ben ik van mening dat er nooit OGS gevoerd moet worden. Daarvoor heb je oranje zwaailichten en knipperlichten. Ten eerste trekt dit alleen maar veel publiek etc. Daarnaast gaat de verkeersveiligheid er ook op achteruit, omdat iedereen altijd bijzonder nieuwsgierig wordt. (Al trekt een brandweervoertuig toch altijd al veel mensen aan).

even ter verduidelijking, OGS staat voor Optisch en GeluidsSignalen, en inderdaad mag een brandweervoertuig ook bij een oefening Oranje licht, en indien niet aanwezig blauwlicht (en geen ''G'') aan hebben als het voertuig een obstakel vormt of mogelijk kan vormen.

en dat verhaal van publiek en verkeersveiligheid, wanneer gaan de mensen daar nou eens aan wennen en niet zo bekrompen op reageren, in de toekomst moet er vaker geoeffend worden komt steeds vaker in de pers, dus wen er maar aan.
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: firemanr op 15 september 2005, 00:46:13
Ik heb liever wat publiek, dan dat ik voor "mijn sokken" gereden wordt.... :-X :-\
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Heidebrandje op 15 september 2005, 10:59:39
Ik heb liever wat publiek, dan dat ik voor "mijn sokken" gereden wordt.... :-X :-\

denk dat blauw aan in de bebouwde kom alleen maar paniek veroozaakt en dus gevaarlijker is dan gewoon alleen orange
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Firefly op 15 september 2005, 16:32:22
even ter verduidelijking, OGS staat voor Optisch en GeluidsSignalen, en inderdaad mag een brandweervoertuig ook bij een oefening Oranje licht, en indien niet aanwezig blauwlicht (en geen ''G'') aan hebben als het voertuig een obstakel vormt of mogelijk kan vormen.

Ik bedoelde dan ook als een voertuig een obstakel vormt (=stilstaat) dat deze geen geluidssignalen voert natuurlijk ;)
Maar aanrijdend naar het oefenobject toe moet er ook geen OGS gevoerd (nu wel zowel optisch als geluid anders heeft het bijvoorbaat geen status), want het zorgt alleen maar voor onnodige verwarring en stress op de openbare weg. (Uitzondering vindt ik dan een peletons- of compagniesverplaatsing)

Als het voertuig een obstakel vormt heeft blauw licht weinig extra waarde. De gevarenlichten, oranje zwaailichten en of/ flitsers en mogelijk arrowstick geven al genoeg veiligheid! En in mijn belevenis hebben  blauwe zwaailichten alleen maar meer aantrekkingskracht.
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: zwaailampmaker op 16 september 2005, 00:07:22

Als het voertuig een obstakel vormt heeft blauw licht weinig extra waarde. De gevarenlichten, oranje zwaailichten en of/ flitsers en mogelijk arrowstick geven al genoeg veiligheid! En in mijn belevenis hebben  blauwe zwaailichten alleen maar meer aantrekkingskracht.

en als een voertuig dus geen oranje heeft (veel politie en een groot aantal brandweervoertuigen hebben dit dus niet), mag en soms moet hij blauw gebruiken.
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: brw martijn op 18 september 2005, 12:59:40
De weg was immers afgesloten voor al het verkeer. Wel bij het in kolone rijden hadden we de blauwe pitten aan.

dus kan ook voor de show zijn geweest niemand had er last van of vergeten uit te doen na het in kolone rijden.
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Pleegje_ op 22 september 2005, 16:14:59
is het niet zo dat het de keuze is van de bevelvoerder of er OF blauw OF oranje aangaat?? Want officieel mag je geen 2 kleuren tegelijkertijd voeren  ;D
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: SirMark op 24 september 2005, 16:44:51
Ik bedoelde dan ook als een voertuig een obstakel vormt (=stilstaat) dat deze geen geluidssignalen voert natuurlijk ;)
Maar aanrijdend naar het oefenobject toe moet er ook geen OGS gevoerd (nu wel zowel optisch als geluid anders heeft het bijvoorbaat geen status), want het zorgt alleen maar voor onnodige verwarring en stress op de openbare weg. (Uitzondering vindt ik dan een peletons- of compagniesverplaatsing)

Als het voertuig een obstakel vormt heeft blauw licht weinig extra waarde. De gevarenlichten, oranje zwaailichten en of/ flitsers en mogelijk arrowstick geven al genoeg veiligheid! En in mijn belevenis hebben  blauwe zwaailichten alleen maar meer aantrekkingskracht.

Ik ben persoonlijk van mening dat bij het aanrijden naar een oefening OGS niet eens zo gek is. Dit kan ook voor de chauffeur een extra oefening zijn om zo goed mogelijk met gepikeerde automobilisten om te gaan. Gebruik maken van de kans om daar ook aandacht aan te besteden lijkt mij zo gek niet!
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: firemanr op 25 september 2005, 11:55:17
Ik ben persoonlijk van mening dat bij het aanrijden naar een oefening OGS niet eens zo gek is. Dit kan ook voor de chauffeur een extra oefening zijn om zo goed mogelijk met gepikeerde automobilisten om te gaan. Gebruik maken van de kans om daar ook aandacht aan te besteden lijkt mij zo gek niet!



Om nou wildgroei van al die blauwe lichten voor een oefening tegen te gaan is die Prio 1, etc.-regel er gekomen. ;)
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Cerberus op 25 september 2005, 14:11:47
Het mag gewoon niet. Staat allemaal heel goed beschreven in art. 29 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Alleen OGS als er een dringende taak vervuld moet worden. Dringende taak is het alleen als er sprake is van het voorkomen of beeindigen van een levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.  Bij misbruik kan de bestuurder van het brandwervoertuig strafrechterlijk vervolgd worden (art. 5 WVW). Alleen bij een uitruk wanneer het voertuig een (potentieel) obstakel vormt voor het overige verkeer moeten rijdende of stilstaande brandweervoertuigen gele of blauwe zwaailichten gebruiken waarbij geel de voorkeur heeft.
Een oefening is geen uitruk dus is gebruik OGS NIET toegestaan. Allemaal heel simpel en goed beschreven in de Brancherichtlijn. Net zoals je bij een oefening moet houden aan de ARBO-wet moet je je ook als gewoon verkeersdeelnemer gedragen.  ???
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: zwaailampmaker op 25 september 2005, 18:36:06
Het mag gewoon niet. Staat allemaal heel goed beschreven in art. 29 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Alleen OGS als er een dringende taak vervuld moet worden. Dringende taak is het alleen als er sprake is van het voorkomen of beeindigen van een levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat.  Bij misbruik kan de bestuurder van het brandwervoertuig strafrechterlijk vervolgd worden (art. 5 WVW). Alleen bij een uitruk wanneer het voertuig een (potentieel) obstakel vormt voor het overige verkeer moeten rijdende of stilstaande brandweervoertuigen gele of blauwe zwaailichten gebruiken waarbij geel de voorkeur heeft.
Een oefening is geen uitruk dus is gebruik OGS NIET toegestaan. Allemaal heel simpel en goed beschreven in de Brancherichtlijn. Net zoals je bij een oefening moet houden aan de ARBO-wet moet je je ook als gewoon verkeersdeelnemer gedragen.  ???

geheel correct beschreven, maar..... de vraag in deze topic is blauw aan bij oeffening, dus geen OGS, want dat impliceerd dat je ook geluid gebruikt, het voertuig heeft blauw aan (heeft oranje, maar is mischien minder zichtbaar) en staat op de openbare weg, afgezet met pilonen (dit is pas van dichtbij waarschijnlijk zichtbaar) en vormt als zodanig een obstakel, ook al is de weg mischien afgezet, en is blauw dus toegestaan!
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Erik Hartlief op 14 oktober 2005, 15:12:05
Gelet op de foto, het is een wedstrijd met op de voorgrond een baancommisaris, sukkels.

Erik
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Peter71 op 14 oktober 2005, 15:14:30
Gelet op de foto, het is een wedstrijd met op de voorgrond een baancommisaris, sukkels.

Erik
Als gast zijnde kun je je eigen maar beter netter uitten hier
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: ajax op 14 oktober 2005, 15:23:54
Gelet op de foto, het is een wedstrijd met op de voorgrond een baancommisaris, sukkels.

Erik

Nou kan je vertellen het zijn geen wedstrijden maar gewoon een peletons oefening. Over wedstrijden gesproken we speelde zaterdag wedstrijden en daar mocht een gedeelte met prio 1 gereden worden dat vond ik ook erg vreemd
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: Cerberus op 20 oktober 2005, 11:02:13
Misschien moet Koos Spee (hij is de landelijke verkeersofficier van justitie en hoofd van het landelijk Bureau Verkeershandhaving) maar eens deze stukjes lezen en passende acties nemen. We willen allemaal proffesioneel overkomen maar handelen daar niet naar.  :-\
Titel: Re: Blauw aan bij oefening ???
Bericht door: zwaailampmaker op 20 oktober 2005, 21:12:59
Misschien moet Koos Spee (hij is de landelijke verkeersofficier van justitie en hoofd van het landelijk Bureau Verkeershandhaving) maar eens deze stukjes lezen en passende acties nemen. We willen allemaal proffesioneel overkomen maar handelen daar niet naar.  :-\

Hier heeft Koos vast geen tijd voor, bovendien is het 'onjuist' gebruik van blauwlicht helemaal niet zo'n punt als iedereen er hier over denkt, ik weet ook dat ze het hier op het forum er niet met mij over eens zijn.
Wat ik ook weet is dat er voor Koos wordt meegelezen op dit forum.

Ik denk dat er zo af en toe wat vrijstellingen gegeven moeten worden om met licht en geluid te mogen rijden zonder incident, dus bijv. met een oeffening om zo de chauffeurs, maar ook het publiek te laten wennen en te oeffenen met die blauwe lichten en geluid aan. Je rijdt dan wel met gepaste snelheid en kan dan ook makkelijker op de andere automobilisten reageren.
Nu is er geen enkele oeffenmogelijkheid, ook niet bij politie en ambu.

Dit is wat MdeBruine ook al voorstelt en is helemaal niet verkeerd.
De paniek, schrik en stress die bij de medeweggebruiker zou ontstaan is alleen maar een teken dat die weggebruiker nog veel moet leren en beter op moet letten, dan schrikt hij niet zo gauw.(of anders gewoon zijn/haar rijbewijs inleveren als hij niet durft)

Hier op het forum hebben ze nog een antwoord van mij tegoed over het gebruik van blauwlicht bij een 'prioriteit 2' uitruk, deze is officieel schriftelijk voor gelegd aan afdeling servicevoorlichting van het Min. van binnenlandse zaken, mondeling durfden ze de discussie niet aan, maar dit antwoord komt.
Ik heb hier tevens de vraag over het gebruik van alleen blauwlicht tijdens een nachtelijke uitruk bij gedaan.
Ook ik ben benieuwd hoe hierop gereageerd wordt.

Al met al wordt er in de 'officiele' kringen nogal luchtig gedaan over het gebruik van blauw, wanneer wel en wanneer niet.

Aan de andere kant hebben we in nederland nog al de nijging om onze oren te laten hangen naar de makkelijkste oplossing.
We hebben het over een kort lontje, en vragen de burger is wat liever tegen elkaar te doen. De oorzaak zijn de vele frustraties die we o.a. op straat tegen komen. Die halen we niet weg we vragen gewoon of je er mee wil leven, dat is toch veel gemakkelijker.