GRIP 1 | 0804056 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Bemanning HA/HV) |
GRIP 1 | 0804043 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Bevelvoerders) |
GRIP 1 | 0806658 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (COH 9792) |
GRIP 1 | 0806656 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (HA 9684) |
GRIP 1 | 0804045 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Kazernecode) |
GRIP 1 | 0804070 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Zutphen) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0805750 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Calamiteitencoördinator) |
GRIP 1 | 0806030 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Coördinator Operationele Informatie) |
GRIP 1 | 0806200 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (GRIP ?) |
GRIP 1 | 0805760 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Hoofd Meldkamer) |
GRIP 1 | 0805930 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (HOvD West piket) |
GRIP 1 | 0806205 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Infocode GRIP) |
GRIP 1 | 0806031 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Operationele Informatie Groepsoproep) |
GRIP 1 | 0805700 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (Piketcentralist) |
GRIP 1 | 0805810 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD Epe - Voorst - Apeldoorn piket) |
0923993 | MKA Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903) |
0804403 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Bevelvoerder beroeps) | |
0804406 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Blusploeg beroeps) | |
0806713 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (HV 7770) | |
0804405 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Kazernecode) | |
0804430 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Lichtkrant) | |
0804723 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Bevelvoerder) | |
0804726 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Blusploeg) | |
0804725 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Kazernecode) | |
0804750 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (Lichtkrant) | |
0806775 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Ugchelen) (TS 7743) | |
0804431 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn) (Infocode klein Incident) | |
0805810 | BRW Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD Epe - Voorst - Apeldoorn piket) |
0820006 | MKA Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (OvD-G Midden) |
0830999 | Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode) | |
0830218 | Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Apeldoorn) |
Ongeval beknelling in Apeldoorn... http://t.co/F8RJVhDCCS (http://t.co/F8RJVhDCCS)
@mennobfoto geen idee waarom. Is wel politieauto bij betrokken
Ernstige aanrijding met politievoertuig nabij hoofdbureau Apeldoorn. Traumaheli terplaatse.
Aiiii.@mennobfoto geen idee waarom. Is wel politieauto bij betrokken
Lijkt nu alsof er puur vanwege 't feit dat er een politieauto bij betrokken is, opgeschaald is naar GRIP1.
Raar, alsof een gewonde agent vele malen erger gewond is dan andere verkeersslachtoffers.
Ongeluk met politieauto Apeldoorn
APELDOORN - Op de Europaweg in Apeldoorn is een ongeluk gebeurd met een politieauto en een personenauto.
Een van de voertuigen is tegen een boom beland. Het is niet duidelijk wat er precies is gebeurd.
..
Klik hier voor het volledige bericht: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2041241/ongeluk-met-politieauto-apeldoorn.htm#.UmrCTxbenqA (http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2041241/ongeluk-met-politieauto-apeldoorn.htm#.UmrCTxbenqA)
Zover ik weet betekent GRIP 1 niet dat iemand erger gewond is, maar wel hoe ter plaatse de coördinatie verloopt.
Idd, maar waarin verschilt dit ernstige ongeval zich met een ander ongeval? Alleen de pol. auto toch? Waarom dan toch alle koppen bij elkaar?
Ongeval Apeldoorn: politieauto en auto betrokken. Lijkt sprake van 1 ernstig / mogelijk dodelijk gewonde in de personenauto
GRIP 1 | 0804963 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Bevelvoerder) |
GRIP 1 | 0804976 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Chauffeurs HV/HW ploeg 2) |
GRIP 1 | 0806807 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (COH 9793) |
GRIP 1 | 0806811 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (HA 9686) |
GRIP 1 | 0804965 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Kazernecode) |
GRIP 1 | 0804990 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Lichtkrant) |
GRIP 1 | 0806240 | Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode) |
Ze zullen er wel een reden voor hebben. Laat ze lekker hun werk doen, zal niet voor de gezelligheid zijn.
Politie auto tegen boom geklapt http://pic.twitter.com/VU34ojeoYK (http://pic.twitter.com/VU34ojeoYK)
p2kflex
GRIP 1 0804963 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Bevelvoerder) GRIP 1 0804976 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Chauffeurs HV/HW ploeg 2) GRIP 1 0806807 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (COH 9793) GRIP 1 0806811 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (HA 9686) GRIP 1 0804965 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Kazernecode) GRIP 1 0804990 BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Lichtkrant) GRIP 1 0806240 Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode)
#Apeldoorn, aanrijding politieauto/personenauto, 2 sl.offers, traumaheli ter plaatse.
Als je de foto zo bekijkt die eerder geplaatst is zou je toch zeggen dat die TS voldoende verlichting heeft...
En die (ronde) lichtbundel in de achtergrond geeft toch ook voldoende licht...
Maar ik ben maar een leek... dus zal vast een goede verklaring voor zijn... Kan iemand uitleg geven?
Verkeersongevallen analyse???
Kort samengevat: als ze om meer licht vragen zullen ze wel te weinig licht hebben!!
Is toch niet zo ingewikkeld??
Politie heeft bevestigd dat de bestuurder van de personenauto om het leven gekomen is. Onduidelijk is of de politiebus de auto geraakt heeft
De agenten in de bus maken het goed, een is voor controle naar het ziekenhuis op eigen gelegenheid.
De politiebus was opweg naar een melding en voerde zwaailicht/sirene #apeldoorn
GRIP 1 | 0804504 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (?) |
GRIP 1 | 0804883 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Bevelvoerder Verzorgingsgroep) |
GRIP 1 | 0806716 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (HA 9687) |
GRIP 1 | 0804885 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Lichtkrant Verzorgingsgroep) |
GRIP 1 | 0804886 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Verzorgingsgroep) |
GRIP 1 | 0806240 | Meldkamer Oost Nederland (Monitorcode) |
GRIP 1
Er is gezien de aard van het ongeval coördinatie tussen de verschillende hulpdiensten nodig. Ter plaatse wordt een Commando Plaats Incident (COPI) samengesteld uit de operationeel leidinggevenden (Officieren van Dienst) van de verschillende hulpdiensten. Het CoPI staat onder leiding van de Leider CoPI, doorgaans een Hoofdofficier van Dienst (HOvD). De burgemeester van de gemeente waar het incident is ontstaan wordt afhankelijk van de plaatselijke afspraken gewaarschuwd, naast de Regionaal Commandant van de brandweer, de Directeur Publieke Gezondheid (DPG) en de Districtschef van de politie.
Omdat er direct een traumaheli was aangestuurd is ter plaatse de inschatting gemaakt dat het om een (zeer) ernstige aanrijding ging. En aangezien er een politievoertuig bij betrokken is moeten er direct verschillende mensen in kennis gesteld worden. Vandaar GRIP 1.
De VOA van een andere regio zal in deze het technisch onderzoek doen.
Om jullie een kleine indruk te geven van de licht wat er vanaf komt hierbij een foto van mij.misschien een paar van deze masten bij de Brw zou ook niet verkeerd zijn. Zit iets mee licht in en direct gebruiks klaar
Deze is dus vanavond naar Apeldoorn gegaan om de boel te verlichten.
(https://www.hulpverleningsforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg62.imageshack.us%2Fimg62%2F855%2Frv0c.jpg&hash=c7295b2a0842df96bdb2303d200690f7) (http://imageshack.us/photo/my-images/62/rv0c.jpg/)
0804975 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Harderwijk) (Chauffeurs HV/HW ploeg 1) |
Omdat de TS en HV weer binnen afzienbare tijd inzetbaar moeten zijn. Nogal slecht voor de gebiedsdekking om die daar enkel voor de verlichting te laten staan.
Gelderland, dit heeft geen gevolgen voor gebiedsdekking hoor, zeker in apeldoorn zijn genoeg kazerne's en voertuigen inzetbaar die makkelijk de gebiedsdekking kunnen overnemen.
Wie dan? Ugchelen en Hoofdpost zijn ingezet. Dan heb je alleen nog maar De Maten over, + De herbezette vrijwilligers van Hoofdpost. Die moet je eigenlijk niet te lang op de kazerne willen houden.
zo even kijkende naar de kaart hoort ugchelen daar als 1e ts heen te gaan dus neem ik aan dat het gaat om de hv van de "hoofdpost" die er staat en niet dan ook de ts van de hoofdpost. als die er wel staat ben ik benieuwd hoe dat zit want hij is niet gealarmeerd althans niet terug te vinden. En zo maar meerijden lijkt me dan ook overbodig, maar dat is een andere discussie die hier niet thuishoort.
en wat betreft de vrijwilligers die er zijn voor herbezetting.... dat weet men volgens mij dat je daarvoor naar de kazerne komt... dus waarom zouden die dat niet prima kunnen waarnemen?
Lijkt op de VOA uit voormalig IJsselland ;)
Aan de Europaweg heeft vanavond een groot ongeval plaats gevonden, ter hoogte van de Kwantum-hallen. Alle hulpdiensten waren ter plaatse. Ook is er een traumahelikopter is ingezet.
Het betrof een aanrijding tussen een politievoertuig en een personenauto. De politie was onderweg naar een melding. De politieauto reed met optische- en geluidssignalen over de Europaweg. De personenauto kwam, vermoedelijk via de Dijkgraafweg, de Europaweg opgereden. Vervolgens is er een aanrijding ontstaan.
De inzittende van de personenauto is ter plaatse overleden. Een politieagent liep verwondingen op. Deze kon op eigen kracht naar het ziekenhuis gaan voor behandeling.
Vrijwilligers die vaak moeten herbezetten op een post weten dat van te voren. En dan maakt het geen biet uit of dit 1 uur duurt of 6 uur. Herbezetting is niet voor niets, en het verhaaltje motivatie snijdt al helemaal geen hout. Aangezien diezelfde vrijwilligers weten dat de eerst volgende klus direct voor hun is. Daar zitten ze namelijk voor op de kazerne. ::)
0804443 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Bevelvoerder Vrijwilligers) | |
0804445 | BRW Noord- en Oost-Gelderland (Apeldoorn Centrum) (Kazernecode Vrijwilligers) |
De TS van Centrum rijd standaard mee wanneer het om een beknelling of inzet HV gaat. Dat zijn regels die zijn afgesproken vanuit hogere hand. De exacte reden daarvoor weet ik niet, maar dit gaat al jaren zo. Dit is beslist door het bestuur van de regio. Niet gewoon overbodig dus, maar waarschijnlijk bittere noodzaak. Ik gok dat de 4x4 TS'sen bepaalde bepakking missen, en dat ze daarom meekomen, maar dat weet ik niet.1) Sorry hoor, maar wat een flauwekul zeg. Elke TS dient BIZA bepakt te zijn en een "simpele" beknelling gewoon zelfstandig op te kunnen lossen. Als een post alleen over een 4x4 BT beschikt zal deze ook zo bepakt zijn.
Die vrijwilligers zijn onder andere voor herbezetten ja. Maar dat kost veel geld, en is niet goed voor de motivatie. De vraag is dus zeer of dat wenselijk is. Buiten dat voldeed te verlichting van de TS en HV ook niet aan de verlichting die men hebben wilden.
1) Sorry hoor, maar wat een flauwekul zeg. Elke TS dient BIZA bepakt te zijn en een "simpele" beknelling gewoon zelfstandig op te kunnen lossen. Als een post alleen over een 4x4 BT beschikt zal deze ook zo bepakt zijn.
2) Het is niet voor niets een beroepspost, daar is een reden voor, om tijdens een wat langere inzet de post toch inzetbaar te houden doen vrijwilligers dit tot dat de beroeps collega's weer inzetbaar zijn. De motivatie hoef jij je echt niet druk over te maken lijkt mij, of jij moet zelf andere ervaringen hebben?
Zoals Peter al aangaf kan je met een TS prima je werkplek met de beschikbare middelen verlichten.
En ga zeker geen flauwekul roepen over opleidingen van de brandweer. Ik denk niet dat jij daar een inhoudelijke mening over kunt hebben.Zet je cynisme-meter eens aan ::) ;D
Ik denk dat het handiger is om geen waardeoordelen te gaan geven over het werk van de brandweer.
Wat de media schrijft is ook lang niet altijd de waarheid, een paar maal zelf daarvan de keiharde praktijk van mogen ondervinden. Als een post herbezet word is dat niet voor niets, en zit daar een doel achter. Kun jij niet handig vinden, maar verdiep je dan eerst eens achter de werkelijke redenen.
En ga zeker geen flauwekul roepen over opleidingen van de brandweer. Ik denk niet dat jij daar een inhoudelijke mening over kunt hebben.
Doet nog niets af dat die TS daar nog steeds terplaatse is, en ingezet staat ook voor hand en spandiensten aan de politie.
Bepaal jij of het wel of niet nodig is dat een TS langdurig is ingezet omdat het teveel geld kost? Daar zijn brandweermensen voor die dat bepalen, en nogmaals daar zal een reden voor zijn. Het zal me een mooie boel gaan worden als burgers zich gaan bemoeien met de inzet van de brandweer. De brandweer zet materieel en personeel in zoals zij dat nodig achten, en even heel bot gezegt daar heb je verder niets mee te maken.
Dan die brandweermensen die op tv zouden hebben gezegt dat zij zouden gaan stoppen met de brandweer, vanwege dat herbezetten. Persoonlijk denk ik dat dat dan ook een wijze beslissing van hun is. Met dat soort dingen klap je niet uit de school, daar heb je eventueel de afdeling persvoorlichting voor. En als je niet wenst te herbezetten heb je inderdaad niets bij de brandweer te zoeken.
Ja prima. Er zijn brandweermannen op TV geweest die zelf vertelde dat ze stopte met de brandweer vanwege het herbezetting dingetje. Ik ga er vanuit dat zij de waarheid spreken. Media die teksten schrijven kunnen niets veranderen aan wat een brandweerman voor de camera zelf zegt.
Politie reed bij dodelijk ongeluk Apeldoorn zonder sirene
Als er geen optische signalen gevoerd zijn op het moment van de aanrijding waren ze dan wel een voorangs voertuig?Wie zegt dat de bestuurster uberhaupt voorrang had? Ik meen toch gelezen te hebben dat ze uit een zijweg kwam (Dijkgraafweg), terwijl je op de Europaweg voorrang hebt. Kortom, eerst maar eens het onderzoek afwachten voordat we de zwarte piet toespelen bij de agenten. Het is al erg genoeg.
Wie zegt dat de bestuurster uberhaupt voorrang had? Ik meen toch gelezen te hebben dat ze uit een zijweg kwam (Dijkgraafweg), terwijl je op de Europaweg voorrang hebt. Kortom, eerst maar eens het onderzoek afwachten voordat we de zwarte piet toespelen bij de agenten. Het is al erg genoeg.
Politieagent vervolgd voor fataal ongeluk in Apeldoorn
ARNHEM/APELDOORN - Justitie gaat een politieagent vervolgen voor het veroorzaken van een fataal ongeluk. Dat gebeurde op de Europaweg in Apeldoorn in oktober vorig jaar. Een 47-jarige automobiliste kwam om het leven.
De agent, die op weg was naar een verdachte, reed zonder zwaailichten en sirene met 130 kilometer per uur over de voorrangsweg, waar een maximumsnelheid geldt van 50 kilometer per uur. De automobiliste naderde de weg van rechts en gaf geen voorrang. De politieagent dacht dat zij wel zou stoppen en scheurde door met een aanrijding tot gevolg. Hij probeerde nog wel te remmen, maar reed daarvoor veel te hard, aldus het Openbaar Ministerie woensdag.
De agent heeft verklaard dat hij de zwaailichten en sirene onderweg had uitgezet om de verdachte niet voortijdig te waarschuwen.
De Stentor (http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/politieagent-vervolgd-voor-fataal-ongeluk-in-apeldoorn-1.4380501?utm_medium=twitter&utm_source=dlvr.it)
130 km/h? Da's verdomme hard op een 50-weg, en al helemaal zonder OGS. Er moet voor politie, ambulance of brandweer toch toestemming worden gevraagd om harder dan 30 km/h te rijden?
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat alleen het AT en de landelijke eenheid hier geen toestemming voor nodig hebben en dit achteraf mogen melden.
130 km/h? Da's verdomme hard op een 50-weg, en al helemaal zonder OGS. Er moet voor politie, ambulance of brandweer toch toestemming worden gevraagd om harder dan 30 km/h te rijden?
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat alleen het AT en de landelijke eenheid hier geen toestemming voor nodig hebben en dit achteraf mogen melden.
+ 40 volgens de richtlijn. Geen toestemming vragen voor het afwijken van de richtlijn, wel meldplicht (vooraf).
Het is hard. Moet bij worden gezegd dat als je op die weg rond dat tijdstip 80 gaat rijden je links en rechtsom wordt ingehaald. Men rijd daar sowieso al hard. De weg leent zich er bijzonder goed voor.
Op dat stuk Europaweg is dat niet zo aan de orde. Het is het stuk tussen het hoofdbureau en de Laan van Spitsbergen. Diverse in/uitritten en vrij druk, dus leent zich m.i. niet voor hoge snelheden.
ZUTPHEN/APELDOORN - De agent die in Apeldoorn vorig jaar oktober een dodelijk verkeersongeval veroorzaakte, overtrad de richtlijnen van de politie. Dat betoogde het Openbaar Ministerie vrijdagochtend in de rechtbank in Zutphen.
ARNHEM/APELDOORN - Justitie gaat een politieagent vervolgen voor het veroorzaken van een fataal ongeluk. Dat gebeurde op de Europaweg in Apeldoorn in oktober vorig jaar. Een 47-jarige automobiliste kwam om het leven.
De officier van justitie heeft voor de rechtbank in Zutphen een werkstraf van 120 uur en zes maanden ontzegging van de rijbevoegdheid geëist tegen een 59-jarige politieman. De politieman was in oktober 2013 betrokken bij een ongeval op de Europaweg in Apeldoorn. Hierbij kwam een 47-jarige automobiliste om het leven.
Toedracht
De politie was op vrijdagavond 25 oktober 2013 op weg naar een spoedmelding in een politiebus zonder sirene en zwaailicht. De politiebus reed op een voorrangsweg toen er bij een kruising van rechts een auto kwam. De bestuurder van de politiebus veronderstelde dat de automobiliste zou stoppen, omdat de politie voorrang had. De auto reed echter de weg op, waarna de politiebus niet meer tijdig kon stoppen, gelet op de te hoge snelheid die de politie had.
De politiebus bereikte een snelheid van ongeveer 130 km per uur op het moment van noodremming bij de kruising en ten tijde van de botsing met de automobiliste was de snelheid rond de 110 km per uur. De maximumsnelheid ter plaatse is 50 km per uur.
Verwijtbaar
De officier van justitie betoogde tijdens de zitting dat het ‘’zorgelijk en verwijtbaar’’ is dat de politieman met zo’n hoge snelheid heeft gereden en zich daar volgens zijn eigen verklaring niet van bewust was. Formeel was het politievoertuig geen voorrangsvoertuig omdat het geen sirene en zwaailicht voerde.
Om dan toch harder dan de maximumsnelheid te mogen rijden, moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. In dit geval kan de politieman volgens de officier van justitie geen beroep doen op ontheffing van de verkeersregels, omdat niet aan die voorwaarden werd voldaan. Zo heeft verdachte geen overleg gevoerd met de meldkamer over de hoge snelheid en heeft hij onvoldoende de veiligheid van het verkeer gewaarborgd. Hij is volgens het OM dan ook schuldig aan het veroorzaken van het ongeval met dodelijke afloop.
De officier van justitie eiste hiervoor een werkstraf van 120 uur en zes maanden ontzegging van de rijbevoegdheid.
Bij de strafmaat heeft de officier rekening gehouden met de ernst van het feit, de forse gevolgen voor de nabestaanden van de overleden vrouw, het punt dat de agent bezig was met een aan hem opgedragen taak toen hij het feit pleegde en met het gegeven dat hij zijn werk uiterst serieus nam. Ook is rekening gehouden met de disciplinaire maatregel die door de werkgever wordt opgelegd.
De rechtbank Gelderland, locatie Zutphen, doet over twee weken uitspraak.
17 oktober 2014 - Arrondissementsparket Oost-Nederland