Hulpverleningsforum

Rood: Brandweer / Brandbestrijding / Brandpreventie => Brandweer algemeen => Topic gestart door: maarten93 op 28 december 2016, 20:10:03

Titel: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: maarten93 op 28 december 2016, 20:10:03
Hoogwerker Brandweer Woerden buiten gebruik

De hoogwerker van Brandweer Woerden is uit de roulatie. Er wordt druk gezocht naar een nieuwe of een alternatief.
In de afgelopen jaren is er voor meer dan 50.000 euro aan onderhoud geweest aan de hoogwerker van brandweer Woerden. En door de slijtage staat de wagen die spuitgasten vanaf hoogte laat blussen of redden buiten werking. De hoogwerker inzetten zou nu een risico vormen.

https://woerden.tv/hoogwerker-brandweer-woerden-buiten-gebruik/
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Grumpy91 op 28 december 2016, 23:16:46
Als ik de foto zo zie is het geen redelijk nieuwe, en zou je zeggen dat deze gewoon zijn afschrijvingstermijn al gehaald heeft? Of is dat nu weer even veel te eenvoudig gedacht?
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Gijs op 29 december 2016, 06:15:07
Ingevolge afschrijvingsvoorstellen voor een korps als Woerden 15 jaar, dus al een 2 tal jaren in de overleving en al een aantal malen geupdated.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Johan Beck op 29 december 2016, 08:47:02
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1469446 date=1482963406
Als ik de foto zo zie is het geen redelijk nieuwe
Roepnummer:   785
Kenteken:   BH-ZB-47
Type voertuig:   HW-23
Merk & Type:   DAF FF75.290CF490
Opbouw:   Hilton
Bouwjaar:   1999
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: guest12562 op 29 december 2016, 09:41:27
Citaat van: Gijs link=msg=1469455 date=1482988507
Ingevolge afschrijvingsvoorstellen voor een korps als Woerden 15 jaar, dus al een 2 tal jaren in de overleving en al een aantal malen geupdated.

Dit is dus onverantwoord uitstellen met dit als gevolg. Sterker nog als je nu gaat aanbesteden dan ben je zo maar weer 2 jaar verder voordat er een nieuw voertuig op de stoep staat en ondertussen wordt dat oude voertuig niet beter.

Ben benieuwd waar ze dat geld hebben gelaten om deze constructie uit te voeren, welk projectje is hiervoor in de plaats gekomen?
Ondertussen heeft de werkvloer hier dus weer last van, als het zo is zoals ik me voorstel.
Uiteraard kan ik het mis hebben.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Gijs op 29 december 2016, 10:45:37
Wat zou je mis hebben, het is jou mening , wel ja, men "speelt" met de manschappen en bewoners, door het geld.
En de juiste reden weten we nooit. Maar hier zie je maar dat er eerst aan de moderne wagens wordt gedacht, door de grotere aanbestedingen. Waarbinnen geen redvoertuig is opgenomen dus weer ná de grote aanbesteding, dus het wordt huren of oplappen van het huidige redvoertuig.
Maar er blijkt al meer dan 50.000 aan geld aan besteed te zijn, dus ja een huurvoertuig is toch iets minder, en wordt gecertificeerd afgeleverd, en alvorens dit voertuig weer gecertificeerd is?
En ja waarom men er niet mee durft uit te rukken en te werken is niet bekend, maar angst is een verkeerd iets in de brandweerwereld.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Bert65 op 29 december 2016, 10:47:33
Is er bij niemand een lampje gaan branden voor wat betreft de kosten? Je gaat toch niet voor € 50.000.- verspijkeren aan een voertuig van 17 jaar oud?
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: oma op 29 december 2016, 10:56:57
Citaat van: Bert65 link=msg=1469491 date=1483004853
Is er bij niemand een lampje gaan branden voor wat betreft de kosten? Je gaat toch niet voor € 50.000.- verspijkeren aan een voertuig van 17 jaar oud?

Waarom zou je niet voor 50.000 euro verspijkeren aan een hoogwerker voor de brandweer om het inzetbaar te houden. Heb je enig idee hoeveel de luchtmacht uitgeeft aan verspijkeren van een 17 jarige (of nog oudere) straaljager?

Misschien moeten brandweer en ambulancediensten in Nederland ook eens bedenken of ze hun voertuigen niet te snel economisch afschrijven. In buitenland (niet uitsluitend de achterlijke landen) koopt men gewoon Nederlandse brandweervoertuigen en ambulances op. De afgeschreven Nedelandse voertuigen hobbelen nog ontzettend veel jaren mee in de uitrukdienst door ze goed te onderhouden en er af en toe een keer een paar knaken tegen aan te gooien voor een update.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Peter71 op 29 december 2016, 11:50:12
Citaat van: oma link=msg=1469494 date=1483005417
Waarom zou je niet voor 50.000 euro verspijkeren aan een hoogwerker voor de brandweer om het inzetbaar te houden. Heb je enig idee hoeveel de luchtmacht uitgeeft aan verspijkeren van een 17 jarige (of nog oudere) straaljager?

Misschien moeten brandweer en ambulancediensten in Nederland ook eens bedenken of ze hun voertuigen niet te snel economisch afschrijven. In buitenland (niet uitsluitend de achterlijke landen) koopt men gewoon Nederlandse brandweervoertuigen en ambulances op. De afgeschreven Nedelandse voertuigen hobbelen nog ontzettend veel jaren mee in de uitrukdienst door ze goed te onderhouden en er af en toe een keer een paar knaken tegen aan te gooien voor een update.
We zitten in Nederland inderdaad in een luxe dat voertuigen vrij vlot worden afgeschreven, en je deze voertuigen inderdaad doodleuk ergens anders in een ver land nog jaren dienst ziet doen. Onze oude TS is door de stichting brandweer zonder grenzen naar Afrika verscheept, om daar nog mee te gaan draaien. Een redvoertuig heeft regelmatig zijn onderhoudsbeurten en keuringen. Dus verbaast het me dat op slag dit voertuig uit dienst is genomen. Dit verteld dat er iets aan de hand is wat niet voorzien is.
Maar, de afschrijvingstermijn van voertuigen zou best wat jaren later kunnen. Zeker na een goede update kan een voertuig weer de nodige jaren functioneren.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Vigilant op 29 december 2016, 13:24:22
Er zit ook wel verschil tussen de soorten voertuigen. Een tankwagen gaat mogelijks langer mee dan een hoogtewerker. Dat men in Afrika nog plezier heeft van een voertuig is leuk, maar dat zegt niets over het al dan niet terecht vervangen van een voertuigen hier.


De ziekenhuizen sturen ook elk jaar opleggers vol materiaal naar Afrika en het Oostblok. Dan moeten die er ook maar langer mee doen. Bovendien kan je een voertuig van 20 jaar oud ook niet vergelijken met een modern qua actieve veiligheid (wegligging, stabilisatievontrole etc).

15 tot 20 jaar lijkt mij een voldoende grote termijn.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: RemRoof op 29 december 2016, 13:49:56
Citaat van: Vigilant link=msg=1469523 date=1483014262
...

15 tot 20 jaar lijkt mij een voldoende grote termijn.

Dat is al langer dan de huidige gemiddelde afschrijvingstermijn. Er zijn genoeg voorbeelden, ook in Nederland, waar voertuigen langer meegaan dan 20 jaar. Vooral bij partijen met een commercieel belang, zoals luchthavens en bedrijfsbrandweer korpsen.

Een voorbeeld: De crashtenders van RTHA zijn tussen de 25 en 30 jaar oud. Dit zijn juist voertuigen die weinig gebruikt worden maar het wel altijd moeten doen.  Bij de bedrijfsbrandweer van de SHELL pernis/europoort heeft men pas recentelijk voertuigen vervangen waarvan de oudste de 30 jaar gepasseerd zijn.

Er is tegenwoordig geen geld meer om vrijwilligers te betalen of een tankautospuit in stand te houden.  Maar de tankautospuit wordt wel na 10 jaar vervangen.

Ik ken de wetten van technische/economische levensduur, TCO, ROI etc.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: oma op 29 december 2016, 14:04:42
Citaat van: Vigilant link=msg=1469523 date=1483014262
Er zit ook wel verschil tussen de soorten voertuigen. Een tankwagen gaat mogelijks langer mee dan een hoogtewerker. Dat men in Afrika nog plezier heeft van een voertuig is leuk, maar dat zegt niets over het al dan niet terecht vervangen van een voertuigen hier.


De ziekenhuizen sturen ook elk jaar opleggers vol materiaal naar Afrika en het Oostblok. Dan moeten die er ook maar langer mee doen. Bovendien kan je een voertuig van 20 jaar oud ook niet vergelijken met een modern qua actieve veiligheid (wegligging, stabilisatievontrole etc).

15 tot 20 jaar lijkt mij een voldoende grote termijn.

Een Nederlandse brandweerhoogwerker heeft geen zwaar leven. Het is niet zo dat ze dagelijks 8 uur per dag in bedrijf zijn of dat ze overbelast/oneigenlijk gebruikt worden zoals in bedrijfsleven (hoogwerkers voor onderhoud) wel voorkomt.

De Nederlandse brandweerhoogwerker staat het grootste deel van haar leven keurig netjes in een verwarmde, droge stal en mag af en toe even naar buiten, meestal om een patient met brancard voor de ambulancedienst naar beneden tillen, soms om twee man op dak te tillen bij een schoorsteenbrandje of een keer een nachtje voor inzet torenstraal.

Het ding zit ook nogeens keurig in periodiek onderhoud.

De hoogwerkers kunnen ontzettend lang mee echter zal de PR-juf en de directeur veiligheidsregio gaan stuiteren omdat een hoogwerker uit uit 1988 er niet zo gelikt uitziet in de nieuwe promofolder of -video van de veiligheidsregio/brandweer. Nederlandse brandweerregio's vinden het ontzettend belangrijk om innovatief te zijn, op zich kan je zeer innovatief zijn met ouder materieel, echter is het PR-technisch lastiger te verkopen aan het volk dat je state-of-the-art en innovatief bent als je met je 30 jaar oude hoogwerker komt aankakken.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Vigilant op 29 december 2016, 14:16:15
Leidingen, slangen en materialen verslijten wel gewoon door hoor, ook bij stilstand. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is voor een hoogtewerker, ook al omdat je vrachtwagenchassis dan klaar is om oldtimer te worden.

Belastingsgewijs denk ik dat een nachtje torenstraal spelen zwaarder is dat een week lang straatverlichting vervangen. Er gaat dan mogelijks vele duizenden liters water door de hoogtewerker.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: RemRoof op 29 december 2016, 14:26:34
Citaat van: Vigilant link=msg=1469530 date=1483017375
Leidingen, slangen en materialen verslijten wel gewoon door hoor, ook bij stilstand. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is voor een hoogtewerker, ook al omdat je vrachtwagenchassis dan klaar is om oldtimer te worden.

...

Niets kan zonder onderhoud. Een paar slangen vervangen is iets anders dan een voertuig vervangen. 20 jaar is voor een diesel met weinig kilometers en goed onderhoud goed te doen.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: oma op 29 december 2016, 14:30:19
Citaat van: Vigilant link=msg=1469530 date=1483017375
Leidingen, slangen en materialen verslijten wel gewoon door hoor, ook bij stilstand. Ik denk dat 20 jaar een mooie leeftijd is voor een hoogtewerker, ook al omdat je vrachtwagenchassis dan klaar is om oldtimer te worden.

Belastingsgewijs denk ik dat een nachtje torenstraal spelen zwaarder is dat een week lang straatverlichting vervangen. Er gaat dan mogelijks vele duizenden liters water door de hoogtewerker.

Je hebt helemaal gelijk, een hoogwerker heeft het ontzettend zwaar als een een ander voertuig water door de pijpen langs de arm van de hoogwerker pompt en het er vervolgens via het waterkanon in de werkkorf uitkomt. Het is vele malen zwaarder dan dagelijks tientallen keren moeten afstempelen, uitklappen, weer inklappen, enz om straatverlichting te onderhouden.

Ik heb ook nergens gezegd dat een leiding of slang niet kan vergaan door stilstand in de verwarmde, droge garage. Deze onderdelen vervangen (desnoods uit voorzorg vervangen) is goedkoper dan de gehele hoogwerker vervangen.

Ik werk in een land met een jong brandweerkorps, met veel nieuw materieel, het is niet zo dat Rosenbauer garantie geeft dat bij deze voertuigen geen leiding breekt of stekkertje losschiet. Het zegt dus niet dat ouder materieel zorgt voor hogere kans op storing tijdens uitruk/inzet. Ik zie hier regelmatig storingen bij de modernste voertuigen door de automatische afstempelsystemen of elektrische/elektronische afsluiters ipv de 'ouderwetse' handbediende systemen.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Vigilant op 29 december 2016, 16:25:10
De belasting van een waterkanon is zo onbestaande dat er toch maar mooi rekening mee moet worden wat betreft gewicht in korf, vlucht, waterslag/bruuske bewegingen waterkanon...
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: oma op 29 december 2016, 16:45:14
Citaat van: Vigilant link=msg=1469573 date=1483025110
De belasting van een waterkanon is zo onbestaande dat er toch maar mooi rekening mee moet worden wat betreft gewicht in korf, vlucht, waterslag/bruuske bewegingen waterkanon...

De meeste brandweerhoogwerkers die ik ken hebben een maximale korfbelasting van 500 kg. Als je de hoogwerker als torenstraal inzet zou je 6 brandweermannen in het bakje kunnen proppen. Als ze een hoogwerker hier inzetten als torenstraal zit er meestal niemand in het bakje, soms 1 of 2 brandweermannen.

Ik weet niet wat er in Nederland of Belgie zo anders is waar men allemaal rekening mee moet houden of waarom je een hoogwerker in 10 jaar of binnen 20 jaar economisch moet afschrijven. De oudste serie hoogwerkers < 30 meter in Qatar is 2 jaar jonger dan de Woerdense hoogwerker. Ze moeten hier nog mee tot 2026 (25 jaar).
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Luke_BNV op 29 december 2016, 20:38:54
In Duitsland gaan redvoertuigen meestal wel 25 tot 30 jaar mee.

Met de meeste van 'onze' Hoogwerkers zal dat ook wel lukken, maar de kans op problemen wordt wel groter. Reserve redvoertuigen zijn in Duitsland geen bijzonderheid.

Wat is dat toch altijd met Hilton en storingen en sensoren. Je vraagt je af waarom dat bedrijf uberhaupt nog hoogwerkers opbouwt. Reputatie is toch belangrijk lijkt mij? Ik ben benieuwd welk korps met een Hilton er hierna weer aan de beurt is.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: tower-ladder op 30 december 2016, 15:16:40
Citaat
Wat is dat toch altijd met Hilton en storingen en sensoren. Je vraagt je af waarom dat bedrijf uberhaupt nog hoogwerkers opbouwt. Reputatie is toch belangrijk lijkt mij? Ik ben benieuwd welk korps met een Hilton er hierna weer aan de beurt is.
Weet jij meer ? Welke voertuig van voertuig fabrikant Hilton hebben dan nog meer dan gemiddeld storingen en problemen met sensoren?
Wie zegt dat de problemen met de hoogwerker niet in het rij gedeelte DAF zitten. Met rem problemen zou ik er ook niet meer mee durven uitrukken. Ken wel een andere Hilton die na 17 jaar problemen begon te geven. Maar daar had de korpsleiding besloten om na 15 jaar de wagen nog vijf jaar langer te houden om de opgelegde bezuiniging te halen. In die laatste 5 jaar kwamen er zoveel reparaties dat het afschrijfbedrag ruimschoots overschreden werd. Daar heeft toen nog een aantal maanden een reserve wagen uit Den Haag gestaan(57). Grootste probleem zat daar in de kabelboom in de mast die slecht geworden was, en problemen met hydraulische ventielen. Opvallend was wel dat het voertuig dat als reserve kwam meer draai uren en inzetten had gedaan in zijn actieve carrière en nog probleemloos door kon.
Kijk naar de Metz Wumags, ook problemen, de VeMa hoogwerkers ook niet vlekkeloos, en zelfs de Bronto hoogwerkers willen wel eens iets niet doen wat de manschappen willen.
Sommige problemen liggen niet aan het apparaat maar aan de gebruiker, het onderhoud of technische opbouw.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Peter71 op 30 december 2016, 15:25:40
Citaat van: tower-ladder link=msg=1469857 date=1483107400
Weet jij meer ? Welke voertuig van voertuig fabrikant Hilton hebben dan nog meer dan gemiddeld storingen en problemen met sensoren?


Sommige mensen kunnen lastig zaken uit het verleden vergeten. Een jaar of wat geleden stonden alle 3 de hoogwerkers van Gooi&Vechtstreek buiten dienst ivm mankementen. Alle 3 Hiltons
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34977.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34977.0)

En sindsdien rust er hier een smet op het merk Hilton.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: Luke_BNV op 30 december 2016, 15:39:24
Citaat van: tower-ladder link=msg=1469857 date=1483107400
Weet jij meer ? Welke voertuig van voertuig fabrikant Hilton hebben dan nog meer dan gemiddeld storingen en problemen met sensoren?

Bijvoorbeeld de 3 voertuigen van Gooi & Vechtstreek:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34977.0 (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34977.0)

En Amstelveen:

Citaat van: gignnl link=msg=710593 date=1260787847
en de vervangende hoogwerker is die amstelveen recentelijk buiten dienst gesteld heeft na vele mankementen......

Amstelveen voerde zijn Hilton na 6 jaar af ivm problemen.


Dan bestaat er nog een incident in Brunssum(?) wat uit de media is gehouden. Waarbij een 9 jarige hoogwerker is afgevoerd nadat de mand afgebroken was.

Ik weet van een aantal andere Hilton korpsen dat er veel problemen zijn en gesproken is over vroegtijdige vervanging.
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: gignnl op 30 december 2016, 17:24:40
Daarom, hoe lang staat de Metz van Velsen al ter reparatie en rijd men met een behoorlijk afgeschreven Metz leenladder?
En waarom worden de Metz en van MWB al na 10 jaar vervangen?
Titel: Re: Brandweer Woerden zit zonder redvoertuig
Bericht door: tower-ladder op 30 december 2016, 21:20:40
We moeten wel opletten dat een Nederlands product door probleem uit 2009! niet hier in het forum door een niet brandweerman/ gebruiker/ kenner van voertuigtechniek als inferieure kwaliteit bestempeld wordt.  >:(
Geloof mij maar, geen enkel bedrijf wil bekend staan als leverancier van rotzooi aan de brandweer, afgezien nog van het feit dat medewerkers van zo'n bedrijf echt niet willen dat brandweermensen in gevaar komen door hun producten.
Omdat het drie voertuigen van één regio betrof zou het ook zomaar aan de levering van onderdelen van derden aan Hilton gelegen kunnen hebben. Vooral om dat ik begrijp dat deze voertuigen nu weer gewoon in Nederland of België in dienst staan. G&V had geen zin meer in de voertuigen, of wilde misschien toch al van de voertuigen af, heeft ze gedumpt en andere aangeschaft.
Waarbij ze nu met Renault-Bronto rijden, opmerkelijke combinatie!
Ik heb het topic uit 2009 doorgelezen maar verder als vage omschrijvingen van het probleem kom ik niet. Dan komt uit het niets ergens een verhaal over een afgebroken korf in Limburg, wat geheim gehouden wordt.
Ik heb zelf 15 jaar in de Korf van een Hilton mogen werken en me nooit ongemakkelijk gevoeld. Tuurlijk haperde er wel eens iets, maar nooit echte problemen.
Totdat de vervanging uitgesteld werd en er op onderhoud bezuinigd werd...........
Net als in het Topic over de TS'n van de VRR is er niemand die even door vraagt of informeert wat er precies aan de hand is.
Het weekblad Party is er niets bij !