Hulpverleningsforum

Multidisciplinair / Veiligheidsregio / Hulpverlening algemeen => Hulpverlening Algemeen => Topic gestart door: pesje2 op 11 februari 2006, 21:57:57

Titel: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 11 februari 2006, 21:57:57
Hallo,

Zover ik weer hebben vele ambulance's knipperende koplampen als de zwaailichten aan staan.
Hoe heet dit systeem dat eerst de ene koplamp brand dan de andere koplamp en dan allebij tegelijkertijd.

Ik zou niet weten hoe dit heet?!
Wie wel?!

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: 7194 op 11 februari 2006, 22:04:31
WigWag  ;D
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 11 februari 2006, 22:07:53
Orgineler kan niet he!? 8) ??? ::) :P
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Rolanddeg op 12 februari 2006, 04:08:04
euhhh een relaisschakeling? ;)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: paul_hartog op 12 februari 2006, 08:30:39
het is idd een relai die op de huidige lampen worden aangesloten.
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Gast op 12 februari 2006, 09:20:02
Niet helemaal, ook al is het een vorm van een relais, de zogenaamde Headlight Flasher module.
Die wordt voor het "grootlicht" geplaatst, afhankelijk van het knipperpatroon gaat het grootlicht links en rechts alterneren maar de "override" zorgt ervoor dat het gewone grootlicht blijft functioneren, zelfs als ze in de wigwag-mode staan
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Joris op 12 februari 2006, 10:11:13
Niet helemaal, ook al is het een vorm van een relais, de zogenaamde Headlight Flasher module.
Die wordt voor het "grootlicht" geplaatst, afhankelijk van het knipperpatroon gaat het grootlicht links en rechts alterneren maar de "override" zorgt ervoor dat h
Is het legaal omdat in je eigen auto te hebben?
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Gast op 12 februari 2006, 10:32:42
Niet helemaal, ook al is het een vorm van een relais, de zogenaamde Headlight Flasher module.
Die wordt voor het "grootlicht" geplaatst, afhankelijk van het knipperpatroon gaat het grootlicht links en rechts alterneren maar de "override" zorgt ervoor dat h
Is het legaal omdat in je eigen auto te hebben?

Nou, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen want voor zover ik weet staat er in het RVV1990 niks over wisselend grootlicht, maar waarom zou je het in je eigen auto willen hebben is misschien een betere vraag van mijn kant?
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Joris op 12 februari 2006, 10:34:29


Nou, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen want voor zover ik weet staat er in het RVV1990 niks over wisselend grootlicht, maar waarom zou je het in je eigen auto willen hebben is misschien een betere vraag van mijn kant?
Nee, gewoon een vraag!  ;) Was wel nieuwschierig.
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: 7194 op 12 februari 2006, 13:03:46
Andere automobilisten pesten op de snelweg ofzo?  ::) ;D
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 12 februari 2006, 13:14:55
Volgens mij is het gewoon legaal, want sommige bedrijven verkopen het voor veiligheid.
Ook voor op de motor. Wel handig in de mist, dan val je eerder op bij je tegenliggers.

Maar het blijft denk ik toch een "Boy Toy" ::) :D
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Brandpreventist op 12 februari 2006, 13:55:36
Volgens mij mag je niemand verblinden.......  ::) ::) ;)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 12 februari 2006, 13:57:01
Word je hierdoor verblint dan? :o

Het is toch dat je hooflamp word gedimt en zo dit effect krijgt?? of begrijp ik het verkeerd ;)

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Robin Hundman op 12 februari 2006, 14:06:21
Word je hierdoor verblint dan? :o

Het is toch dat je hooflamp word gedimt en zo dit effect krijgt?? of begrijp ik het verkeerd ;)

Gr. Niels

Het is net zo fel als een groot licht!
Daarom hebben ze ze meestal 's avonds alleen in de stad aanstaan en niet op snelwegen en provinciale.
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Brandpreventist op 12 februari 2006, 14:07:46
Word je hierdoor verblint dan? :o

Het is toch dat je hooflamp word gedimt en zo dit effect krijgt?? of begrijp ik het verkeerd ;)

Gr. Niels

Dus je gaat maar met één lamp rijden.... is ook verboden....   ::) ::) ;D ;)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Gast op 12 februari 2006, 14:12:55
Dus je gaat maar met één lamp rijden.... is ook verboden....   ::) ::) ;D ;)
Het is niets anders dan gewoon je grootlicht die je aandoet, dan gaan je dimlichten zelf ook niet uit tenslotte.

Alleen gaan ze nu niet tegelijk beide aan, maar knipperen ze om en om, of knipperen tegelijk.
Inderdaad mag je een tegenligger niet verblinden, dus het zal wel weer onder de noemer vallen "Hebben is niet verboden, gebruiken is een ander verhaal "
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Jos v L op 12 februari 2006, 15:14:59
Het is niets anders dan gewoon je grootlicht die je aandoet, dan gaan je dimlichten zelf ook niet uit tenslotte.

Alleen gaan ze nu niet tegelijk beide aan, maar knipperen ze om en om, of knipperen tegelijk.
Inderdaad mag je een tegenligger niet verblinden, dus het zal wel weer onder de noemer vallen "Hebben is niet verboden, gebruiken is een ander verhaal "

Of het nou wel of niet mag, Ik denk gewoon dat men niet aan dit soort praktijken moet beginnen. Ik snap de meerwaarde niet. enigste wat je ermee bereikt is verwarring bij andere weggebruikers met alle gevaren van dien. Laat dit soort zaken behouden aan de diensten die moeten opvallen in het verkeer.

Indien men graag wil opvallen zou ik willen voorstellen om een sticker met de tekst ''kijk hoe belangrijk ik ben '' op de achterruit te plakken :P
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 12 februari 2006, 15:32:21
Dan denk ik toch de volgende keer als ik zoiets zie bij een auto dat er iets mis is met z'n verlichting ;D

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: paul_hartog op 12 februari 2006, 17:20:21
ik zeg toch dat het op je huidige lampen word aangesloten.
en het is idd zo dat je gewone grote licht het blijft doen.
als je info wil over de headlicht flasher stuur dan maar even een pm ::)
Niet helemaal, ook al is het een vorm van een relais, de zogenaamde Headlight Flasher module.
Die wordt voor het "grootlicht" geplaatst, afhankelijk van het knipperpatroon gaat het grootlicht links en rechts alterneren maar de "override" zorgt ervoor dat het gewone grootlicht blijft functioneren, zelfs als ze in de wigwag-mode staan
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: jvo op 12 februari 2006, 20:27:46
Volgens mij is het gewoon legaal, want sommige bedrijven verkopen het voor veiligheid.
Ook voor op de motor. Wel handig in de mist, dan val je eerder op bij je tegenliggers.

Maar het blijft denk ik toch een "Boy Toy" ::) :D

Ik zou zeggen lees het voertuigreglement er eens op na of daarin iets staat over knipperende lampen behalve je richtingaanwijzers... ::)

Citaat
Artikel 3.2.40
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
 
Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.


Artikel 3.2.41

Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:
grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/761/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
stadslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
zijrichtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
achterlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
remlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), met dien verstande dat een derde remlicht slechts verplicht is indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
 
een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/760/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/538/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
 
een of twee achteruitrijlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/539/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
 
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
 
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m;
 
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m.


Artikel 3.2.46
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
   
mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/762/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/540/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
 
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
 
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
 
witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;
 
een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.
 
dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
 
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen bovendien zijn voorzien van:
 
een richtlicht;
 
een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
 
werklichten.
 
Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig, mits deze geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen.


Artikel 3.2.48
 
Het richtlicht en het bermlicht van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen naar voren niet anders dan wit of geel licht stralen.
Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.


Artikel 3.2.50

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.


Artikel 3.2.51

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 3.2.41 en 3.2.46 dan wel krachtens artikel 3.2.40, tweede lid, is voorgeschreven of toegestaan.


 en volgens mij staat er ook iets over het gebruiken van grootlicht in het RVV '90...
Citaat
Artikel 32
Gebruik van lichten 1 Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers,
tijdens het rijden snorfietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig
moeten bij dag, indien het zicht ernstig
wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht voeren.
2 Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht
is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere
weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander
voertuig.

Dus leg jij maar eens uit waarom het is toegestaan... ik kan het iig niet vinden ::) Nou ben ik maar een simpele algemeen opsporingsambtenaar, misschien dat jij het beter weet?
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Brandpreventist op 12 februari 2006, 20:41:49

Ik zou zeggen lees het voertuigreglement er eens op na of daarin iets staat over knipperende lampen behalve je richtingaanwijzers... ::)


 en volgens mij staat er ook iets over het gebruiken van grootlicht in het RVV '90...
Dus leg jij maar eens uit waarom het is toegestaan... ik kan het iig niet vinden ::) Nou ben ik maar een simpele algemeen opsporingsambtenaar, misschien dat jij het beter weet?

 ;D ;D ;) :P

En ik vermoed dat er ook nergens iets staat voor vrijstelling voor hulpdiensten..... Dus zou jij als 'simpele' AO misschien de volgende keer een PV willen opmaken voor de ambu.....  ;) Wordt je misschien toch eens inspecteur..  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: jvo op 12 februari 2006, 20:55:08
;D ;D ;) :P

En ik vermoed dat er ook nergens iets staat voor vrijstelling voor hulpdiensten..... Dus zou jij als 'simpele' AO misschien de volgende keer een PV willen opmaken voor de ambu.....  ;) Wordt je misschien toch eens inspecteur..  ;D ;D ;D ;D
Ik kan de meeste ambulances waarbij ik dat zou constateren niet bijhouden :( :P

Maar daar heb je gelijk in, dat is ook wat zwaailampmaker regelmatig aangeeft: de verkeerswetgeving heeft op het gebied van signalering van de hulpdiensten een inhaalslag te maken...
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Maarten op 12 februari 2006, 21:30:01
Ik kan de meeste ambulances waarbij ik dat zou constateren niet bijhouden :( :P

Maar daar heb je gelijk in, dat is ook wat zwaailampmaker regelmatig aangeeft: de verkeerswetgeving heeft op het gebied van signalering van de hulpdiensten een inhaalslag te maken...

JVO kan de ambu ook alleen nog maar een stopteken geven zolang hij in een KMar auto zit, in een politieauto is het STOP-POLITIE en dat mag ook niet toch? ;)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: jvo op 12 februari 2006, 22:05:52
JVO kan de ambu ook alleen nog maar een stopteken geven zolang hij in een KMar auto zit, in een politieauto is het STOP-POLITIE en dat mag ook niet toch? ;)
klok en klepel?
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 12 februari 2006, 22:27:17
Citaat
Artikel 3.2.40
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
  
Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.


Artikel 3.2.41

Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van:
grote lichten en dimlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/761/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
stadslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
zijrichtingaanwijzers die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/759/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
achterlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
remlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), met dien verstande dat een derde remlicht slechts verplicht is indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
  
een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat, die voldoet aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/760/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
 
een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/538/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
  
een of twee achteruitrijlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/539/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220);
  
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) indien het voertuig breder is dan 2,10 m;
  
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m;
  
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig langer is dan 6,00 m.


Artikel 3.2.46
Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
  
mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/762/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 77/540/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
 
zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
  
ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
  
witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
  
markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;
  
een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000.
  
dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijnen 76/756/EEG en 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
  
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen bovendien zijn voorzien van:
  
een richtlicht;
  
een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
  
werklichten.
  
Personenauto’s mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig, mits deze geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de verplichte lichten en retroreflecterende voorzieningen.


Artikel 3.2.48
 
Het richtlicht en het bermlicht van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen naar voren niet anders dan wit of geel licht stralen.
Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.


Artikel 3.2.50

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.


Artikel 3.2.51

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1996 mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 3.2.41 en 3.2.46 dan wel krachtens artikel 3.2.40, tweede lid, is voorgeschreven of toegestaan.

Nu weet je weer dat je in Nederlands woont....
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: jvo op 12 februari 2006, 22:34:51
Nu weet je weer dat je in Nederlands woont....
Ja.. want die nederlanders doen anders toch wat ze willen....  "ik vind het leuk, dus moet het mogen" Daarnaast is het grootste deel van de tekst voldoen aan europese normen.. daar kun je moeilijk nederland de schuld van geven ;)

maar ik begrijp dat je verder mijn punt negeert? Dat het dus niet mag, en eigenlijk zelfs niet op een ambu?
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 13 februari 2006, 18:58:07
Maar er is toch ook een wet waar een ambulance aan moet voldoen?
Hoe hoog en waar de striping moet zitten, waar het nummer van de ambulance moet staan enz.
Staat het hier dan niet in?

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: jvo op 13 februari 2006, 19:59:39
Maar er is toch ook een wet waar een ambulance aan moet voldoen?
Hoe hoog en waar de striping moet zitten, waar het nummer van de ambulance moet staan enz.
Staat het hier dan niet in?

Gr. Niels
Ik weet niets van ambulances... maar zoek maar op, ik weet niet waar te beginnen ::)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Maarten op 13 februari 2006, 20:43:02
klok en klepel?

Klopt het niet wat ik zeg dan?
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 14 februari 2006, 15:55:32
Klopt het niet wat ik zeg dan?

Ik weet niet eens wat het betekend :P

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Maarten op 14 februari 2006, 17:17:57
Maar er is toch ook een wet waar een ambulance aan moet voldoen?
Hoe hoog en waar de striping moet zitten, waar het nummer van de ambulance moet staan enz.
Staat het hier dan niet in?

Gr. Niels

De wet waaraan de ambu moet voldoen gaat meer over de binnenkant. Striping, roepnummers e.d. zoals we die kennen (BZK striping, zie www.ambulancestriping.nl) zijn ook niet verplicht (daarom heeft bijv. Amsterdam een andere striping).

Ik weet niet eens wat het betekend :P

Gr. Niels

Komt van het spreekwoord "Hij heeft de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt", dat houdt dus in dat je er wel iets van weet, maar dat je de kern niet weet te raken ;)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 14 februari 2006, 18:20:41
Aha, op die fiets.

Ik dacht echt dat die striping verplicht was, maarja, weer wat geleerd toch? ;) :)

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: paul_hartog op 15 februari 2006, 03:12:01
kijk maar naar amsterdam.
daar zit ook de striping niet op
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: pesje2 op 15 februari 2006, 12:40:22
Vind ik de gele ambulance's met normale striping mooier.

In A'dam zijn ze wit en de voorkant oranje ::)

Gr. Niels
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Maarten op 15 februari 2006, 13:37:27
Pas op, het ligt hier gevoelig ;D

Maar ik vind het ook niet kunnen. Hebben we zo'n mooi systeem dat Politie, Brandweer, Ambulance, Douane, KMar en Justitie hanteren, lekker duidelijk dat het overheids- / HV- diensten zijn, gaan ze in A'dam iets anders doen :-\
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Gast op 15 februari 2006, 13:45:21
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat de striping inclusief de Dayglow-oranje neuzen híer in het Amsterdamse straatbeeld, in ieder geval MIJ, sneller opvallen dan een standaard geel neusje met blauw/rode striping, ook al vind ik dat een mooi, uniform, gezicht.
De grote reflecterende gele strook onderbroken door de oranje stukken is over de gehele lengte onder en boven een eye-catcher, daar waar je bij de andere slechts tot de voordeur reflectie-materiaal hebt.
In het straatbeeld, en de "drukte" van Amsterdam valt het MIJ in ieder geval stukken beter op.
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Robin Hundman op 15 februari 2006, 13:52:48
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat de striping inclusief de Dayglow-oranje neuzen híer in het Amsterdamse straatbeeld, in ieder geval MIJ, sneller opvallen dan een standaard geel neusje met blauw/rode striping, ook al vind ik dat een mooi, uniform, gezicht.
De grote reflecterende gele strook onderbroken door de oranje stukken is over de gehele lengte onder en boven een eye-catcher, daar waar je bij de andere slechts tot de voordeur reflectie-materiaal hebt.
In het straatbeeld, en de "drukte" van Amsterdam valt het MIJ in ieder geval stukken beter op.



Ben ik helemaal met je eens! Het valt veel beter op, het oranje zie je al heel goed van ver af... En het is nog mooi ook!!!  ;D
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Maarten op 15 februari 2006, 14:42:58
Dat ben ik ook met je eens Chevy Van, het ontwerp van de striping opzich ben ik ook niet echt enthousiast over, maar ik vind wel dat aan de bestaande striping meegedaan moet worden.

Maar wie weet rijdt hier over een aantal jaar alles in Battenburg-striping ::)
Titel: Re: Koplamp flitser??
Bericht door: Gast op 15 februari 2006, 14:47:13
Dat ben ik ook met je eens Chevy Van, het ontwerp van de striping opzich ben ik ook niet echt enthousiast over, maar ik vind wel dat aan de bestaande striping meegedaan moet worden.....
Dat mag jij ook vinden  :) Maar niemand die zich daar aan HOEFT te houden, zolang het een advies is. Misschien hebben de VZA en GG&GD hier wel héél goede redenen om het niet te doen ;)
En ach, verandering van spijs doet eten zeggen ze, oftewel, alles in éénheidsworst is leuk maar des te meer is een afwijkend schema een lust voor het oog ;)